
Numeriska metoder och grundläggande programmering för T, ht 08 - vt 09

Allmänt
Period: ht 2008 - vt 2009
Kursledare: Beatrice Frock och Staffan Romberger
Tre övningsgrupper (som minskade till två i period 3)
Assistenter: Beatrice Frock/ Staffan Romberger
Oscar Danielsson
Per-Anders Staav (period 2)
Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder och grundläggande programmering, DN1212.

Statistik
Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter
som visat någon aktivitet under kursen.

Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever T1: 102
Antal aktiva registrerade elever T1: 89
Lab Antal G |
============== |
1D 77 |
2D 76 |
3D 72 |
4N 69 |
5N 61 |
6S 44 |
---------------------------------------------------------------
Tentamen 090311 (ordinarie tentamen)
Elever T1: 66 tentander (av årets registrerade elever T1)
=========
Betyg: A B C D E F
1=0.02% 4=0.06% 7=11% 4=6% 25=38% 25=38%
---------------------------------------------------------------
Av årets (aktiva) registrerade elever från T: 62 % godkända
Siffrorna avser de som tenterade.

% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________
Lab1: 69 78 %
Lab2: 72 81 %
Lab3: 61 69 %
Lab4: 44 49 %
Vad gäller projektuppgiften, dvs momentet lab 4, har många elever små kompletteringar kvar att lämna in, oftast har av någon anledning inga sifferresultat redovisats i rapporten.
Tentamen: 70%
Total poängproduktion: 70% (9hp x 89 aktiva elever)
______________________________________________________

Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
E >= 14 poäng (inkl. bonus) på Del 1 av tentamen
Del 2 rättas endast om Del 1 är godkänd och då ger:
D >= 10 poäng på Del 2 (inkl. bonus)
C >= 20 poäng ( -"-)
B >= 30 poäng (-"-)
A >= 40 poäng (-"-)
Underkända får sifferbetyget F.
Kursanalys
Allmänt om kursen
Jag tyckte som kursledare att vi hade alltför många ganska inaktiva elever, och blev därför positivt överaskad vad
gäller tentamens- och laborationsresultatet.
Närvaro på föreläsningarna var god, men kännbart mindre på salsövningar och även på terminalövningar. Lågt
deltagande på terminalövningar, faktiskt, och relativt få elever utnyttjade den extra kvällshandledningen
på tisdagskvällar, som jag organiserade enbart för Farkost. De elever som fick hjälp var mycket nöjda, men
varför så lågt aktivitet?!
De aktiva eleverna har presterat bra enligt min mening, och jag är nöjd med tentamensresultatet.
Endast 16 personer besvarade den elektroniska kursutvärderingsblanketten. Positiva kommentarer gällde det utdelade materialet samt repetitionsföreläsningarna i Numme i slutet av kursen.
Negativa kommentarer främst om för svåra/omfattande laborationer, samt om Numme läroboken.
På länkmötet kom fram önskemål om Matlab körning via datorn på föreläsningar i Matlab delen av kursen.
Några elevkommentarer:
Om föreläsningar:
Matlab föreläsningarna låg på lägre nivå än den vi började på i Perspektiv-kursen i höstas. Ingenting nytt gicks
igenom överhuvudtaget så jag slutsde gå på föreläsningarna ganska omgående.
Hade varit bra med en dator på föreläsningar om ett datorprogram. Kändes väldigt opedagogiskt.
Ibland var föreläsningarna inte i fas med labbarna.
Föreläsaren bör jämföra de olika metoderna för att man ska kunna se en helhet, inte bara rabbla upp alla metoder
för att man själv sedan ska leta efter skillnaden. Hon borde också prata högre, ibland hör man inte om man sitter
längre bak än andra raden (kom inte och säg sitt längre fram, för de är fullt där).
Om laborationer:
Kul med konkreta uppgifter.
Helt omöjliga att göra på egenhand. Tycker att labbarna bör anpassas så att man har me användning av sin bok...
Har öppnat boken 2 ggr och ej hittat det jag sökte. Kanske ska man överväga att strunta i "program for engineers"...
Jag som har programmerat innan denna kurs klarade labbarna utan några stora problem, men andra som är nya i
programmeringens värld tyckte att labbarna var för svåra.
Om laborationshandledarna:
Mycket bra hjälp i nadasalarna.
Man fick den hjälp man behövde och de var duktiga på att förklara.
Vissa va lite griniga vid redovisningarna men de flesta va väldigt duktiga och förklarade bra.
De flesta assistenterna på labbarna var väldigt duktiga, men det var en väldig variation på kvaliteten hos dem.
En av dem var väldigt petiga på onödiga saker, och inte kunde kompromissa vilket inte uppskattades.
Om laborationerna:
Lab 1 hade en bra nivå, sedan hoppade det rejält i svårighet.
Labb 1 var endast en uppvärmning men labb 2 och 3 var bra labbar och jag skulle gärna se mer i den stilen.
Labbarna tar för lång tid i förhållande till vad de ger.
Svåraste laget...
Laborationerna var i alla fall ämnesrelaterade.
Allmänna synpunkter:
Jag har lärt mig en hel del nytt. Skulle helst vilja lärt mig mer.
Jag tyckte den var bra på föreläsningarna, men det skulle vart fler föreläsningar och fler exempel i lugnt tempo.
Kul grej att lära sig...
Man lär sig en del matlab och det är väl bra för framtiden.
Bra labbar. Skulle vilja att matlab delen var större än numme delen av kursen.
Härligt när man får metoderna att funka i matlab.
Bra laborationer, jag har lärt mig mycket av dem.
Repetitionen var bra. Jag önskar checklista och fler extentor till nästa gång.
Vettigt att lära sig beräkna svåra problem med enkla metoder.
Väldigt blandade åsikter, delar har varit bra men matlab delen var helt katastrofal. Ändra antingen nivå på den eller
ta bort den helt.
Sämsta kurs jag läst, har bara gett mig magont. Har lärt mig en del om matlab, det va bra.
Bra kurs.
/Beatrice
Upp till allmänna kurssidan..
Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 28 juni 2009
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>