
Numeriska metoder för S, ht 08

Allmänt
Period: ht 2008
Kursledare: Beatrice Frock
Fyra övningsgrupper i period 1, tre övningsgrupper i period 2.
Assistenter: Beatrice Frock
Oana Wiklund
Jelena Popovic
Henrik Holst
Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder för S, DN1214.

Statistik
Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter
som visat någon aktivitet under kursen.

Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever: 179 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från andra program samt äldre elever)
Antal aktiva registrerade elever: 156
Lab Ant G
1 147
2 140
3 145
4 141
Tentamen 081201 (ordinarie tentamen)
Av årets registrerade elever från S (icke-blanka tentor): 143 tentander, 119 godkända (=83%), och 33% med högre betyg (A, B eller C)
Betyg: A=5 B (=4) C (=4) D (=3) E (=3) F (=u)
15=10% 16=11% 17=12% 60=42% 11=8% 24=17%
Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
Del 1 (max 20 poäng):
E >= 14 poäng på Del 1 (inkl. bonus)
D >= 17 poäng på Del 1 (inkl. bonus)
Del 2 (max 30 poäng):
D >= 22 poäng (inkl. bonus)
C >= 35 poäng (-"-)
B >= 41 poäng (-"-)
A >= 47 poäng (-"-)
Underkända får sifferbetyget F.

% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________
Lab A: 134 86 %
Lab B: 137 88 %
Tentamen: 83 %
Total poängproduktion: 85 % (6hp x 156 aktiva elever)
______________________________________________________


Kursanalys
Sammanfattning
Mycket bra tentamensresultat! Detta var första gången vi tillämpade den nya
tentamensformen på CSC/Nada (Del 1, med flervalsfrågor, för lägre betyg, och
Del 2 som rättas endast om Del 1 är godkänd), dock har betygsreglerna justerats
något fr.o.m. våren 2009 (godkänd Del 1 ger endast det lägsta godkända betyget,
E numera).
Vi hade 4 övningsgrupper under period 1, och sedan minskade antalet till 3 grupper
under period 2, utan några problem. Det var grupp 4 (Henrik) som las ner.
Övningssalarna var tillräckligt stora för detta.
Högt deltagande på föreläsningar, samt på salsövningar och labtillfällena.
Jag ordnade extra handledning i V:s datorsalar för S2 en kväll i veckan, och detta
var mycket uppskattat av eleverna. Det upplevdes ju som svårt att få hjälp, med
långa väntetider ibland på labbarna, fastän jag hade engagerat relativt många
handledare. På kvällarna hade vi 2 handledare på plats varje vecka. En del kritik
på den elektroniska kursutvärderingsblanketten angående vissa handledare som satt
alltför länge med varje elevgrupp, medan väntelistan var lång.
Den elektroniska kursutvärderingen besvarades av 33 personer.
Helt berättigad kritik också för att tentamen den 1/12-08 började 30 minuter försenad,
pga diverse problem med vakter och platsbrist.
Som helhet var det dock mest positiva kommentarer om kursen i den elektroniska
kursutvärderingen.
Några elevkommentarer:
Mycket bra att det har delats ut frl-anteckningar!
Bra föreläsningar!
Svårt att hänga med. Förstod dock när man tittade igenom frl anteckningar inför
tentan.
Gå igenom lite mer grundläggande, främst när det gäller programmeringen, på
lägre nivå helt enkelt. För när man börjar läsa numme vet man i princip ingenting
om Matlab, så ingenting är självklart.
Labbarna borde ge större andel poäng i kursen, eftersom de tar så väldigt mycket tid!
Detta, eller fler bonuspoäng till tentan, då man verkligen slet med dessa labbar.
Laboration #3 hade bra svårighetsgrad.
När man tittar på labbarna så här i efterhand var de bra, dock kändes de svåra att
förstå då de gjordes.
(Om laborationshandledarnas insats:) Tjejerna var duktiga, men killarna va ibland
inte så hjälpsamma.
Det är onödigt med rapporter. Det skulle ha varit bättre med kontrollskrivningar.
(Om labbar:) Tycker alla var givande. Dock var sista uppgiften i lab 3 för svår.
Mycket av tiden känns ineffektiv, för det kändes som om det var först på slutet
av kursen som jag började hänga med.
Bra med sammanfattningar på föreläsningar!
Trevliga föreläsningar och duktiga, smarta föreläsare och handledare! För övrigt
jätteroligt med kvinnliga lärare på detta mansdominerade KTH!
Föreläsningarna är under all kritik. Snälla, ge Beatrice en mikrofon.
Mycket bra med extra hjälpen på torsdagar.
Bra övningsledare.
Jag tycker att den nya utformningen av tentan var väldigt bra. Den lyckas verkligen
visa vilka elever som bara ska få E och dem som ska få högre.
När man väl började sätta in sig i vad kursen handlade om så var det roligare än vad
jag trodde...
Extra handledning på torsdagar var jättebra!
Bra med frl sammanfattning. Kändes som om mycket klarnade när man började titta igenom
dem och böckerna inför tentan.
Kändes meningsfull att läsa.
Sammanfattningen vid de sista två föreläsningar och genomgången av 50 frågor var guld
värd.
Tog sig i slutet när man började förstå varför man gått igenom olika metoder.
Tack!
Viktig kurs!
För mycket jobb för en 6hp kurs.
Kommer sakna Beatrice. Hon är rolig. Repetitionen på sista föreläsningen var jättebra!
/Beatrice
Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 1 mars 2009
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>