Period: ht 2011 Kursledare: Beatrice Frock Fyra övningsgrupper i period 1, och 3 övningsgrupper i period 2 Assistenter: Beatrice Frock Håkon Hoel Cem Degirmenci (period 1) Marko Petrovic Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för Numeriska Metoder för S, DN1214.
Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever: 163 (siffran inkluderar ett fåtal elever från andra program samt äldre elever) Antal aktiva registrerade elever: 121 Lab Ant G (av aktiva registrerade elever) 1 119 = 98 % 2 118 = 98 % 3 117 = 97 % 4 94 = 78 % (totalt, lätt + medelsvår Lab 4 uppgift) H 14 = 12 % (medelsvår Lab 4 uppgift) Tentamen 111217 (ordinarie tentamen) Av årets registrerade elever från S (icke-blanka tentor): 111 tentander, 84 godkända (=76%), varav 48 (=43%) med högre betyg (A, B, C eller D) Betyg: A B C D E F 2=2% 4=4% 8=7% 39=35% 31=28% 27=24%
Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
Del 1 (max 20 poäng):
E >= 14 poäng på Del 1 (inkl. bonus)
Del 2 (max 50 poäng):
D >= 10 poäng (inkl. bonus)
C >= 20 poäng (-"-)
B >= 30 poäng (-"-)
A >= 40 poäng (-"-)
Underkända får sifferbetyget F.
% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment: ____________________________________________________ Lab A: 117 97 % Lab B: 92 76 % Tentamen: 69 % Total poängproduktion: 78 % (6hp x 121 aktiva elever) ______________________________________________________
Bra laborationsresultat också, och väntas förbättras ytterligare med inkommande kompletteringar till projektuppgiften (laboration 4). De flesta har nöjt sig med att utföra en lätt uppgift, och inte valt en medelsvår som kan höja slutbetyget i kursen. Jag tror att detta beror på tidspress från andra ämnen.
Vi hade fyra övningsgrupper under period 1, och sedan minskade antalet till tre grupper under period 2. Alla undervisningstillfällena (föreläsningar, övningar samt laborationer) var välbesökta genomgående.
Eleverna uppskattade den extra handledningen som jag ordnade en kväll i veckan i V:s datorsalar (nya, fina salar!), och utnyttjade hjälpmöjligheterna flitigt. Extra handledningen fanns tillgängligt under hela kursens gång, med två handledare på plats de flesta veckorna.
Eleverna uppskattade även de sista reopetitionsföreläsningarna i kursen, men jag anser att dessa bör ha schemalagts lite närmare tentamen.
Den elektroniska kursutvärderingen besvarades av endast 13 personer.
Var ej så mycket förklaringar utan mest bara formler som verkade vara tagna ur det blå.
Tycker föreläsningarna inte hade så mycket med matlab att göra som egentligen kursen handlar om att bemästra.
Själva innehållet i laborationerna var mycket bra. Det kändes dock som om föreläsningarna låg i ofas med labbarna.
Vissa handledare gav i princip ingen hjälp alls, vissa var duktiga på att förklara. Det var olika!
Väldigt ojämn kunskap hos de olika handledarna, dom borde ligga mer på samma nivå.
Lab 1 var bra som en introduktion till matlab.
Lab 4 var utmanande och intressant.
Laboration 1 var bra för då kom man in i matlab och förstod hur det fungerade. Laboration 4 (projektet) var väldigt bra för man blev så himla insatt i det, man lärde sig verkligen hur de olika numeriska metoderna fungerade.
Mycket mer fokus på att lära sig hur själva Matlab fungerar från början. Att kursen bara är på 6p tycker inte jag speglar arbetsinsatsen.
Assistenterna borde hålla mer jämn nivå, nu varierade nivån väldigt mycket.
Fler labbar.
Bra laborationsuppgifter.
Man lär sig väldigt mycket.
Den var lärorik.
Det var mycket intressant att lära sig Matlab, det är ett otroligt bra verktyg.
Kul.
Bättre labb assar.
Bra kurs.
/Beatrice