22 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.
- Upplever du kursen som lätt eller svår?
- 0% (0 st) Mycket lätt.
- 14% (1 st) Lätt.
- 71% (5 st) Medel.
- 14% (1 st) Ganska svår.
- 0% (0 st) Mycket svår.
- Fick du i början av kursen tillräckligt klart för dig vad kursens mål är?
- 29% (2 st) Ja.
- 29% (2 st) Tveksam.
- 43% (3 st) Nej.
- Tycker du att kursen är intressant?
- 14% (1 st) Ja, mycket.
- 43% (3 st) Ja.
- 43% (3 st) Neutral.
- 0% (0 st) Inte särskilt.
- 0% (0 st) Nej.
- Förkunskapskraven för kursen är ettans matematikkurser och vana vid unix och emacs. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?
- 57% (4 st) Ja.
- 29% (2 st) Tveksam.
- 14% (1 st) Nej.
- Vad tycker du om kursboken Numeriska algoritmer med Matlab?
- 14% (1 st) Mycket bra.
- 71% (5 st) Bra.
- 0% (0 st) Hyfsad.
- 0% (0 st) Mindre bra.
- 14% (1 st) Dålig.
- 0% (0 st) Har inte använt den.
Ev. kommentar om boken:
Kunde vara lite mer "pratig".
---
Boken har varit i stort sett min enda källa till Numeriska Algoritmer. Det har gått lite för fort på föreläsningarna för att jag ska ha tagit till mig så mycket.
- Vad tycker du om exempelsamlingen?
- 0% (0 st) Mycket bra.
- 43% (3 st) Bra.
- 14% (1 st) Hyfsad.
- 0% (0 st) Mindre bra.
- 0% (0 st) Dålig.
- 43% (3 st) Har inte använt den.
Ev. kommentar om exempelsamlingen:
Var användbar ett par gånger, men i stort sett så har labbarna gett tillräckligt med övning. En aning överflödig för den medelmåttliga studenten. Kanske är intressant för "A-eleven".
---
det är bra att det finns utförliga svar och kod till problemen, talen jag räknat i den kan nog dock räknas på en hand..pga den mesta tiden gick till labbarna och inför tentan kändes det mer aktuellt att plugga gamla tentor
- Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?
- 14% (1 st) Mindre än 20%.
- 14% (1 st) 20-40%.
- 14% (1 st) 40-60%.
- 0% (0 st) 60-80%.
- 57% (4 st) Mer än 80%.
- Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används stordia i lagom omfattning?)
- 0% (0 st) Mycket bra.
- 57% (4 st) Bra.
- 14% (1 st) Acceptabelt.
- 14% (1 st) Mindre bra.
- 14% (1 st) Dåligt.
- 0% (0 st) Har inte deltagit.
Ev. kommentar (gärna konstruktiv):
Jag tycker att saker och ting har förklarats alldeles för ytligt, som om man ska kunna ALLT föreläsaren pratar om. Har kunnat sitta där i 90 minuter och inte förstått en enda sak, och det beror inte på att jag är dum - många tyckte nog så. Dessutom var det svårt att skilja på matlab-kod och algoritmer. Boken räddade denna kurs, dessvärre.
---
det kunde dock gå lite för fort med härledningar vid vissa tillfällen
---
Det går lite för fort ibland.
- Förbereder du dig till föreläsningarna (läser igenom relevanta avsnitt
i boken/kompendiet etc)?
- 0% (0 st) Ja, alltid.
- 0% (0 st) Ofta.
- 14% (1 st) Ibland.
- 43% (3 st) Sällan.
- 43% (3 st) Aldrig.
- Hur stor del av salsövningarna har du varit på?
- 14% (1 st) Mindre än 20%.
- 0% (0 st) 20-40%.
- 14% (1 st) 40-60%.
- 0% (0 st) 60-80%.
- 57% (4 st) Mer än 80%.
- Får du den hjälp du behöver på datorövningarna (är handledarna kunniga, lättillgängliga, vänliga)?
- 57% (4 st) Javisst.
- 29% (2 st) Javars.
- 14% (1 st) Acceptabelt.
- 0% (0 st) Sällan.
- 0% (0 st) Aldrig.
Ev. kommentar:
Vissa frågor kan vara fundamentala, men dessa får man visst inte ställa? Gå inte till handledaren förrän du har suttit med din kod i 10 timmar...
---
fick alltid bra hjälp när man frågade
- Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?
- 29% (2 st) Mindre än 9 tim.
- 29% (2 st) 9-14 tim.
- 29% (2 st) 15-20 tim.
- 14% (1 st) Mer än 20 tim.
Ev. synpunkter på laboration 1:
Helt okej labb. Genomförbart och lärorikt!
- Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?
- 0% (0 st) Mindre än 9 tim.
- 29% (2 st) 9-14 tim.
- 43% (3 st) 15-20 tim.
- 29% (2 st) Mer än 20 tim.
Ev. synpunkter på laboration 2:
Konstigt hur vissa problem var "enkla" medan andra (5an & 8an) var massiva (för den medelmåttlige studenten, förstås).
---
själva labben tog inte överdrivet lång tid, men att förstå hur sakerna fungerade inför redovisningen tog ett tag
- Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3 (inklusive rapport/föredrag):
- 0% (0 st) Mindre än 10 tim.
- 57% (4 st) 10-17 tim.
- 0% (0 st) 18-25 tim.
- 43% (3 st) Mer än 25 tim.
Ev. synpunkter på laboration 3 och rapporten/föredraget:
Inte börjat än, men första intrycket - Det kommer ta tid!
---
känns inte som att man får tillräckligt med tid för att lära sig programmet bra, utan mer som att man bara gör en uppgift i comsol för sakens skull..skulle kunna utelämnas
- Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)
- 43% (3 st) Laboration 1
- 100% (7 st) Laboration 2
- 0% (0 st) Laboration 3
- Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?
- 14% (1 st) Mycket bra.
- 57% (4 st) Bra.
- 29% (2 st) Hyfsat.
- 0% (0 st) Mindre bra.
- 0% (0 st) Dåligt.
- 0% (0 st) Tentade inte.
- Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 1)?
- 57% (4 st) En.
- 29% (2 st) Två.
- 0% (0 st) Tre.
- 0% (0 st) Fyra eller fler.
- Hur stor del av din totala studietid under period 1 har du ägnat åt den här kursen?
- 0% (0 st) Mindre än 15%.
- 14% (1 st) 15-30%.
- 86% (6 st) 30-50%.
- 0% (0 st) 50-70%.
- 0% (0 st) Mer än 70%.
- Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?
- 0% (0 st) Ja.
- 14% (1 st) Tveksam.
- 86% (6 st) Nej.
Om ja, på vilket sätt?
- Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?
Va?
---
Inga anmärkningar
- Förslag till förbättringar av kursen:
Kanske lite mer pedagogiskare, dock vet jag ej hur.
---
skippa comsollabben, eller lägg mer tid på att gå igenom hur programmet funkar och gör lite fler uppgifter gemensamt i klassen så man kommer in i det
- Ytterligare kommentarer om kursen:
Lite av en medelsvår kurs, inget man kastar händerna i luften för, men fått offra många kvällar framför det där förbannade MATLAB...