DN1215 Numeriska metoder, grundkurs för ME och IT

Resultat av kursutvärdering


    22 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt.
    2. 14% (1 st) Lätt.
    3. 71% (5 st) Medel.
    4. 14% (1 st) Ganska svår.
    5. 0% (0 st) Mycket svår.


  2. Fick du i början av kursen tillräckligt klart för dig vad kursens mål är?

    1. 29% (2 st) Ja.
    2. 29% (2 st) Tveksam.
    3. 43% (3 st) Nej.


  3. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 14% (1 st) Ja, mycket.
    2. 43% (3 st) Ja.
    3. 43% (3 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  4. Förkunskapskraven för kursen är ettans matematikkurser och vana vid unix och emacs. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 57% (4 st) Ja.
    2. 29% (2 st) Tveksam.
    3. 14% (1 st) Nej.


  5. Vad tycker du om kursboken Numeriska algoritmer med Matlab?

    1. 14% (1 st) Mycket bra.
    2. 71% (5 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Hyfsad.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 14% (1 st) Dålig.
    6. 0% (0 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om boken:

    Kunde vara lite mer "pratig".
    ---
    Boken har varit i stort sett min enda källa till Numeriska Algoritmer. Det har gått lite för fort på föreläsningarna för att jag ska ha tagit till mig så mycket.


  6. Vad tycker du om exempelsamlingen?

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 43% (3 st) Bra.
    3. 14% (1 st) Hyfsad.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.
    6. 43% (3 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om exempelsamlingen:

    Var användbar ett par gånger, men i stort sett så har labbarna gett tillräckligt med övning. En aning överflödig för den medelmåttliga studenten. Kanske är intressant för "A-eleven".
    ---
    det är bra att det finns utförliga svar och kod till problemen, talen jag räknat i den kan nog dock räknas på en hand..pga den mesta tiden gick till labbarna och inför tentan kändes det mer aktuellt att plugga gamla tentor


  7. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 14% (1 st) Mindre än 20%.
    2. 14% (1 st) 20-40%.
    3. 14% (1 st) 40-60%.
    4. 0% (0 st) 60-80%.
    5. 57% (4 st) Mer än 80%.


  8. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används stordia i lagom omfattning?)

    1. 0% (0 st) Mycket bra.
    2. 57% (4 st) Bra.
    3. 14% (1 st) Acceptabelt.
    4. 14% (1 st) Mindre bra.
    5. 14% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag tycker att saker och ting har förklarats alldeles för ytligt, som om man ska kunna ALLT föreläsaren pratar om. Har kunnat sitta där i 90 minuter och inte förstått en enda sak, och det beror inte på att jag är dum - många tyckte nog så. Dessutom var det svårt att skilja på matlab-kod och algoritmer. Boken räddade denna kurs, dessvärre.
    ---
    det kunde dock gå lite för fort med härledningar vid vissa tillfällen
    ---
    Det går lite för fort ibland.


  9. Förbereder du dig till föreläsningarna (läser igenom relevanta avsnitt i boken/kompendiet etc)?

    1. 0% (0 st) Ja, alltid.
    2. 0% (0 st) Ofta.
    3. 14% (1 st) Ibland.
    4. 43% (3 st) Sällan.
    5. 43% (3 st) Aldrig.


  10. Hur stor del av salsövningarna har du varit på?

    1. 14% (1 st) Mindre än 20%.
    2. 0% (0 st) 20-40%.
    3. 14% (1 st) 40-60%.
    4. 0% (0 st) 60-80%.
    5. 57% (4 st) Mer än 80%.


  11. Får du den hjälp du behöver på datorövningarna (är handledarna kunniga, lättillgängliga, vänliga)?

    1. 57% (4 st) Javisst.
    2. 29% (2 st) Javars.
    3. 14% (1 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Sällan.
    5. 0% (0 st) Aldrig.

    Ev. kommentar:

    Vissa frågor kan vara fundamentala, men dessa får man visst inte ställa? Gå inte till handledaren förrän du har suttit med din kod i 10 timmar...
    ---
    fick alltid bra hjälp när man frågade


  12. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 29% (2 st) Mindre än 9 tim.
    2. 29% (2 st) 9-14 tim.
    3. 29% (2 st) 15-20 tim.
    4. 14% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 1:

    Helt okej labb. Genomförbart och lärorikt!


  13. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 0% (0 st) Mindre än 9 tim.
    2. 29% (2 st) 9-14 tim.
    3. 43% (3 st) 15-20 tim.
    4. 29% (2 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 2:

    Konstigt hur vissa problem var "enkla" medan andra (5an & 8an) var massiva (för den medelmåttlige studenten, förstås).
    ---
    själva labben tog inte överdrivet lång tid, men att förstå hur sakerna fungerade inför redovisningen tog ett tag


  14. Bedöm hur lång tid du lägger ner på laboration 3 (inklusive rapport/föredrag):

    1. 0% (0 st) Mindre än 10 tim.
    2. 57% (4 st) 10-17 tim.
    3. 0% (0 st) 18-25 tim.
    4. 43% (3 st) Mer än 25 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 3 och rapporten/föredraget:

    Inte börjat än, men första intrycket - Det kommer ta tid!
    ---
    känns inte som att man får tillräckligt med tid för att lära sig programmet bra, utan mer som att man bara gör en uppgift i comsol för sakens skull..skulle kunna utelämnas


  15. Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)

    1. 43% (3 st) Laboration 1
    2. 100% (7 st) Laboration 2
    3. 0% (0 st) Laboration 3


  16. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 14% (1 st) Mycket bra.
    2. 57% (4 st) Bra.
    3. 29% (2 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Tentade inte.


  17. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 1)?

    1. 57% (4 st) En.
    2. 29% (2 st) Två.
    3. 0% (0 st) Tre.
    4. 0% (0 st) Fyra eller fler.


  18. Hur stor del av din totala studietid under period 1 har du ägnat åt den här kursen?

    1. 0% (0 st) Mindre än 15%.
    2. 14% (1 st) 15-30%.
    3. 86% (6 st) 30-50%.
    4. 0% (0 st) 50-70%.
    5. 0% (0 st) Mer än 70%.


  19. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 14% (1 st) Tveksam.
    3. 86% (6 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?


  20. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Va?
    ---
    Inga anmärkningar


  21. Förslag till förbättringar av kursen:

    Kanske lite mer pedagogiskare, dock vet jag ej hur.
    ---
    skippa comsollabben, eller lägg mer tid på att gå igenom hur programmet funkar och gör lite fler uppgifter gemensamt i klassen så man kommer in i det


  22. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Lite av en medelsvår kurs, inget man kastar händerna i luften för, men fått offra många kvällar framför det där förbannade MATLAB...


bengtl@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.