
Numeriska metoder gk2 för Open, vt 07

Allmänt
Period: vt 2007
Kursledare: Beatrice Frock
Tre övningsgrupper.
Assistenter: Beatrice Frock
Tommy Sundström
Tomas Oppelstrup
Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder gk2, 2D1240.

Statistik
Tabellerna nedan baseras på de i res-systemet registrerade studenter
som visat någon aktivitet under kursen.

Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever: 100 (siffran inkluderar ett
fåtal elever från D och E samt äldre elever)
Antal aktiva registrerade elever: 85
Lab Ant G
1 82
2 83
F 79 (föredrag, lab 3)
R 75
Extra uppgift för slutbetyget 5: 7 personer
Tentamen 070312 (ordinarie tentamen)
Av årets registrerade elever från Open (icke-blanka tentor): 78 tentander, 45 godkända (=58%), och 24.5% med högre betyg.
Betyg: 5 4 3 u
9= 12% 10= 13% 26 =33% 33=42%
u*: 5 (varav 4 kompletterade till betyget 3)

% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________
Lab A: 80 94 %
Lab B: 75 88 %
Tentamen: 58 %
Total poängproduktion: 75 % (4p x 85 aktiva elever)
______________________________________________________


Kursanalys
Sammanfattning
Som kursledare är jag relativt nöjd med kursen, och med kursresultatet.
Vid ett lunchmöte med kursnämnden (som bestod av 3 elever) den 28/3 framgick
det att många elever tyckte att kursen var för svår, och laborationerna för
omfattande. De tyckte att Open ingång borde läsa en annan kurs än 2D1240 gkII.
Open elever är ju de enda från årskurs ett som läser Numme gkII.
Trots elevernas synpunkter, tycker jag själv att de flesta elever lärde sig mycket under kursens
gång, och presterade bra på laborationer. Många ansträngde sig särskild, för
att uppnå ett högre viktat betyg så småningom. De muntliga föredragen höll
bra kvalitet, även om få fick det högsta möjliga betyget 3p.
Tentamensresultatet blev mycket bättre än väntat, men jag anpassade tentan
någorlunda efter det faktum att Open går årskurs 1. Den ordinarie tentan var
alltså lite lättare än många andra tentor 2D1240, enligt min mening, men
fortfarande svårare än en normal tentamen i en kurs som motsvarar gkI. Jag
anser att jag konstruerade en rättvis tentamen, som täckte kursinnehållet och
kunde spegla elevernas kunskaper.
Open elever klarar alltså denna kurs Numme gkII.
Flera synpunkter
Jag upplevde att det har varit en stor spridning av kunskapsnivå hos Open-eleverna.
På föreläsningarna förekom mycket elementära frågor och till och med triviala frågor (som jag försökte besvara ändå),
samtidigt som en del elever var på en mycket mer avancerad förståelsenivå. Dessa
var nästan helt "självgående", och behövde mindre hjälp och handledning på
terminalövningar.
Något som var mycket uppskattad av eleverna var den extra kvällshandledningen som jag ordnade i terminalsalarna en gång i veckan.
Tempot på föreläsningarna blev nog en aning för högt för en del elever, eftersom jag försökte få tid
över till två repetitionsföreläsningar inför tentan.
Alla tyckte att repetitionsföreläsningarna var mycket värdefulla för dem.
Föredraget och skriftlig rapport
Några mycket bra föredrag och en del svagare. Detsamma gäller rapporterna, men
här har eleverna lagt ner mycket tid och varit oerhörd ambitiösa. En del eftersträvar
att välja I-linjen, och dessa har satsat hårt på denna kurs.
Open eleverna visar också intresse av att utföra en extra uppgift för att få
sitt viktat betyg 5, och flera kontaktade mig i förväg, innan rapporterna hade
färdigrättats.
Den elektroniska kursutvärderingsblanketten besvarades av 23 personer.
Några elevkommentarer om labbar:
Bra intressanta labbar. Svåra men utmanande.
De var lite svåra då man inte förstått nånting från föreläsningarna.
Tar helt klart mer tid än vad som man får i poäng.
Om laborationshandledarnas insats:
Många kunde inte det som de borde. Svårt att få hjälp. För få handledare.
Per och Tommy är bra ... de andra var inte så bra.
Lab 1 och Lab 2 var bra och lärorika. Lab 3 var svårt. Kändes som att man
var klar med kursen efter tentan, kursens upplägg bör ses över.
Positiva och negativa kommentarer om kursen som helhet:
Jag skulle vilja se att handledarna var mer kompetenta, och att föreläsaren
kunde engagera klassen bättre och lyssna lite mer till vad de vill och deras
frågor för annars förstår de ingenting.
Numeriska metoder är nyttigt att kunna.
Labbarna var bra.
Fullständigt idiotiskt att kräva att eleverna ska skriva perfekt Matlab-kod på tentamen. Ingen skriver
perfekt kod direkt - alla testar koden kontinuerligt för att på så sätt upptäcka
fel. Detta moment på tentan bör tas bort.
Den var bra.
Matlab är ett väldigt intressant och användbart datorprogram. Jag hoppas att
jag i slutändan kommer ha glädje av den här kursen i vidare studier.
/Beatrice
Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 15 juni 2007
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>