Kursanalys för DN1241 Numeriska metoder gk3, ht-08
Kursdata
Tid: period 1,(2) läsåret 08/09, september - november 2008.
Poängantal: 7.5, varav laborationer 4.5 poäng
(labA 1.5p och labB 3p), tentamen 3 poäng.
Tentamen: ordinarietenta 22 okt, omtenta 17 dec-08 och 10 jan-09.
Föreläsningar: 24 timmar.
Övningar: 14 timmar.
Sista tvåtimmarsövningen ersätts av föredragspass för studenterna.
Laborationer: två vanliga (labA)
samt en av projektkaraktär (labB), totalt 20 timmar schemalagd tid.
Projektet redovisas med rapport och föredrag.
För betygsgrad A på kursen krävs ytterligare en uppgift.
Kursledare och föreläsare: Henrik och Gerd Eriksson.
Övningslärare: Henrik Eriksson, Jonatan Freilich, Jenny Tigerholm.
Antal registrerade elever: 109 (som redovisat minst en laboration).
Kurslitteratur:
Numeriska algoritmer med MATLAB av Gerd Eriksson.
Dessutom rekommenderades
Numerical Computing with Matlab av Cleve Moler
och Numerical analysis av Timothy Sauer.
Avklarade moment till och med 17 januari 2009:
datum antal godk andel poäng
Efter 1 tentamen 071022 87 80% av 109 reg. (3hp)
Efter 3 tillfällen 080117 96 88%
LabA 104 95% (1.5hp)
LabB 97 89% (3hp)
Prestationsgrad: 86%
Examinationsgrad: 78%
Mål: Se
studiehandboken.
Faktiskt innehåll i kursen
Dokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens
webbsida.
Studentsynpunkter och kursledarens kommentarer
Kursenkäten
besvarades av 58 kursdeltagare.
60% av studenterna har upplevt kursen som medelsvår
men för 25% var den ganska svår.
89% ansåg sig ha tillräckliga förkunskaper.
Alla tyckte att kursen var intressant och 30% skrev mycket intressant.
Boken NAM fick som tidigare år genomgående högt betyg.
Endast ett fåtal köpte/studerade böckerna av Moler och Sauer.
Föreläsningarna var välbesökta och fick betyget bra eller mycket bra
av 78%. En bra kommentar som vi ska ta fasta på är att inte ha
så mycket färdigritade projektionsbilder utan skriva mer på tavlan.
Övningslärarna får beröm men övningarna var inte lika välbesökta,
många jobbade hellre på egen hand i datasal med övnings- och labbuppgifter.
Laborationerna var givande men det kunde ta tid att få hjälp.
Med projektuppgifterna fick man bäst hjälp av deras skapare, Gerd.
Några fria kommentarer:
--- Trevligt med både kvinnlig föreläsare och en kvinnlig assistent. Mångfald är bra.
--- Man skulle kunna erbjuda Octave som alternativ till dem som inte tycker om att använda Matlab.
--- Det krävs i nuläget rätt mycket merarbete för att uppnå betyg A.
--- Underbar kurs, nästan så man hoppas att man får underkänt i den så man kan läsa om den.
Nya betygsättningen (A - E):
Betygen på tenta, föredrag och rapport viktades samman till ett slutbetyg
enligt tabellen nedan med ett tilläggsvillkor för
betygsgrad A "framstående".
Här krävdes, förutom betyg B*,
ett individuellt arbete,
t ex en extra labbuppgift eller en
mer teoretiskt inriktad uppgift.
Redovisningen var muntlig och då kontrollerade läraren att studenten i
högsta grad uppfyller de sju punkterna i kursmålen i studiehandboken.
Föredrag+rapport: | AA | AB,AC,BB
| AD,BC,AE,BD,CC |
BE,CD,CE,DD | DE,EE
|
Tenta: A | B* | B* | B* | B | C |
---|
Tenta: B | B* | B* | B | C | C |
---|
Tenta: C | B* | B | C | C | D |
---|
Tenta: D | B | C | C | D | D |
---|
Tenta: E | C | C | D | D | E |
---|
Förändringar sedan förra kursomgången
Föreläsningarna var gemensamma för D, E och SU-studenter.
Annars skedde inga större förändringar.
Planerade förändringar inför nästa kursomgång
Extrauppgiften för betyg A ska göras mindre omfattande.