Kursanalys för DN1241 Numeriska metoder gk3, ht-09

Kursdata

Tid: period 1,2 läsåret 09/10, september - november 2009.
Poängantal: 7.5, varav laborationer 4.5 poäng (labA 1.5p och labB 3p), tentamen 3 poäng.
Tentamen: ordinarietenta 24 okt, omtenta 19 dec-09 och 12 jan-10.
Föreläsningar: 24 timmar.
Övningar: 14 timmar. Sista tvåtimmarsövningen ersätts av föredragspass för studenterna.
Laborationer: två vanliga (labA) samt en av projektkaraktär (labB), totalt 20 timmar schemalagd tid. Projektet redovisas med rapport och föredrag. För betygsgrad A på kursen krävs ytterligare en uppgift.

Kursledare och föreläsare: Henrik och Gerd Eriksson.
Övningslärare: Henrik Eriksson.
Antal registrerade elever: 127.
Kurslitteratur: Numeriska algoritmer med MATLAB av Gerd Eriksson. Dessutom rekommenderades Numerical Computing with Matlab av Cleve Moler och Numerical analysis av Timothy Sauer.

Avklarade moment till och med 19 januari 2010:

                    datum  antal godk   andel               poäng
Efter 1 tentamen    091024     115       91% av 127 reg.    (3hp)
Efter 3 tillfällen  100112     118       93%              
                LabA           125       98%                (1.5hp)
                LabB           125       98%                (3hp)
     Prestationsgrad:                    96%
    Examinationsgrad:                    93%
Kursens nio flickor är godkända på alla moment.

Mål: Se studiehandboken.

Faktiskt innehåll i kursen

Dokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens webbsida.

Studentsynpunkter och kursledarens kommentarer

Kursenkäten besvarades av 53 kursdeltagare. Alla tyckte att kursen var intressant och bra och lagom svår. Boken NAM fick som tidigare år genomgående högt betyg. Endast ett fåtal köpte/studerade böckerna av Moler och Sauer.
Föreläsningarna var välbesökta och fick betyget bra eller mycket bra av 96%. Övningarna i sal E3 var för överfulla men uppskattades ändå.
Laborationerna var givande men det kunde ta tid att få hjälp. Med projektuppgifterna fick man bra hjälp, ansågs det.
Några fria kommentarer:
--- En betygsskala till rapporten med vad som krävs och vilken nivå den skall var på kan vara bra.
--- Gerd är underbar, som en glad farmor. Och Henrik.. ja han är lite lurig, och lite som någon som vägrar bli stor.
--- Tentan; dåligt att det är så stor skillnad på del 1 och 2, och att del 2 inte rättas om man inte klarar del 1.
--- Förstör den inte nu när världens bästa lärar par inte får ha kursen längre.

Nya betygsättningen (A - E):
Betygen på tenta, föredrag och rapport viktades samman till ett slutbetyg enligt tabellen nedan.

Föredrag+rapport:AAAB,AC,BB AD,BC,AE,BD,CC BE,CD,CE,DDDE,EE
Tenta: AAAABC
Tenta: BABBCC
Tenta: CBBCCD
Tenta: DBCCDD
Tenta: ECCDDE

Förändringar sedan förra kursomgången

Föreläsningarna var gemensamma för D- och E-studenter. Extrauppgiften för betyg A har utgått.

Önskade förändringar inför nästa kursomgång

Den gemensamma tentan med en kryssdel för godkänt har ställt till det i flera avseenden.
--- Eftersom man måste klara del 1 för att del 2 ska rättas kommer nästan alla att tentaplugga bara på kryssfrågor.
--- Vi har massor av gamla tentaproblem som är utmärkta för tentaplugg, men nu är det inte många som kommer att öva på dom.
--- Nummekursen handlar om problemlösning, det har vi alltid sagt till studenterna, men tentasystemet motsäger det.
--- Datateknologernas större kursinnehåll avspeglas inte i en tenta som ska anpassas för den minsta kursen.
Eftersom årets kursomgång har fungerat till allas stora belåtenhet är det kanske annars klokt att undvika förändringar.