Kursanalys för DN1241 Numeriska metoder gk3, ht-09
Kursdata
Tid: period 1,2 läsåret 09/10, september - november 2009.
Poängantal: 7.5, varav laborationer 4.5 poäng
(labA 1.5p och labB 3p), tentamen 3 poäng.
Tentamen: ordinarietenta 24 okt, omtenta 19 dec-09 och 12 jan-10.
Föreläsningar: 24 timmar.
Övningar: 14 timmar.
Sista tvåtimmarsövningen ersätts av föredragspass för studenterna.
Laborationer: två vanliga (labA)
samt en av projektkaraktär (labB), totalt 20 timmar schemalagd tid.
Projektet redovisas med rapport och föredrag.
För betygsgrad A på kursen krävs ytterligare en uppgift.
Kursledare och föreläsare: Henrik och Gerd Eriksson.
Övningslärare: Henrik Eriksson.
Antal registrerade elever: 127.
Kurslitteratur:
Numeriska algoritmer med MATLAB av Gerd Eriksson.
Dessutom rekommenderades
Numerical Computing with Matlab av Cleve Moler
och Numerical analysis av Timothy Sauer.
Avklarade moment till och med 19 januari 2010:
datum antal godk andel poäng
Efter 1 tentamen 091024 115 91% av 127 reg. (3hp)
Efter 3 tillfällen 100112 118 93%
LabA 125 98% (1.5hp)
LabB 125 98% (3hp)
Prestationsgrad: 96%
Examinationsgrad: 93%
Kursens nio flickor är godkända på alla moment.
Mål: Se
studiehandboken.
Faktiskt innehåll i kursen
Dokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens
webbsida.
Studentsynpunkter och kursledarens kommentarer
Kursenkäten
besvarades av 53 kursdeltagare.
Alla tyckte att kursen var intressant och bra och lagom svår.
Boken NAM fick som tidigare år genomgående högt betyg.
Endast ett fåtal köpte/studerade böckerna av Moler och Sauer.
Föreläsningarna var välbesökta och fick betyget bra eller mycket bra
av 96%. Övningarna i sal E3 var för överfulla men uppskattades ändå.
Laborationerna var givande men det kunde ta tid att få hjälp.
Med projektuppgifterna fick man bra hjälp, ansågs det.
Några fria kommentarer:
--- En betygsskala till rapporten med vad som krävs och vilken nivå den skall var på kan vara bra.
--- Gerd är underbar, som en glad farmor. Och Henrik.. ja han är lite lurig, och lite som någon som vägrar bli stor.
--- Tentan; dåligt att det är så stor skillnad på del 1 och 2, och att del 2 inte rättas om man inte klarar del 1.
--- Förstör den inte nu när världens bästa lärar par inte får ha kursen längre.
Nya betygsättningen (A - E):
Betygen på tenta, föredrag och rapport viktades samman till ett slutbetyg
enligt tabellen nedan.
Föredrag+rapport: | AA | AB,AC,BB
| AD,BC,AE,BD,CC |
BE,CD,CE,DD | DE,EE
|
Tenta: A | A | A | A | B | C |
---|
Tenta: B | A | B | B | C | C |
---|
Tenta: C | B | B | C | C | D |
---|
Tenta: D | B | C | C | D | D |
---|
Tenta: E | C | C | D | D | E |
---|
Förändringar sedan förra kursomgången
Föreläsningarna var gemensamma för D- och E-studenter.
Extrauppgiften för betyg A har utgått.
Önskade förändringar inför nästa kursomgång
Den gemensamma tentan med en kryssdel för godkänt har ställt till
det i flera avseenden.
--- Eftersom man måste klara del 1 för att del 2
ska rättas kommer nästan alla att tentaplugga bara på kryssfrågor.
--- Vi har massor av gamla tentaproblem som är utmärkta för tentaplugg,
men nu är det inte många som kommer att öva på dom.
--- Nummekursen handlar om problemlösning, det har vi alltid sagt till
studenterna, men tentasystemet motsäger det.
--- Datateknologernas större kursinnehåll avspeglas inte i en tenta
som ska anpassas för den minsta kursen.
Eftersom årets kursomgång har fungerat till allas stora belåtenhet
är det kanske annars klokt att undvika förändringar.