Examensenkät för civilingenjörsprogrammet i datateknik

Resultat


  1. Börja med att ange ditt kön:

    1. 11% (4 st) Kvinna.
    2. 89% (34 st) Man.


  2. Vilket år skrevs du in på programmet?

    2002
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2003
    ---
    1999
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2000
    ---
    2002
    ---
    2003
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2001
    ---
    2001
    ---
    2002
    ---
    1999
    ---
    2001
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2003
    ---
    01
    ---
    2003
    ---
    2001
    ---
    2003
    ---
    2003
    ---
    2003
    ---
    2001
    ---
    2002
    ---
    2004
    ---
    1999
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2000
    ---
    2002
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    1997
    ---
    2003


  3. Vilken civilingenjörsexamen ansöker du om?

    1. 82% (31 st) 270 hp (4,5 år).
    2. 18% (7 st) 300 hp (5 år).


  4. Anser du att dina förkunskaper var tillräckliga när du började din utbildning?

    1. 5% (2 st) Ja, till och med för höga.
    2. 66% (25 st) Ja.
    3. 29% (11 st) Ja, i stort sett.
    4. 0% (0 st) Nej, inte riktigt.
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Om du svarade nej, vad anser du att du saknade?

    Studerandetempot och matten på kth ligger på en mycket högre nivå än gymnasiets, så kraven höjs rejält.


  5. Tycker du att utbildningen har levt upp till förväntningarna du hade på den när du antogs?

    1. 11% (4 st) Ja, till och med översteg förväntningarna.
    2. 42% (16 st) Ja, helt och hållet.
    3. 39% (15 st) Ja, i stort sett.
    4. 5% (2 st) Nej, inte riktigt.
    5. 3% (1 st) Nej, inte alls.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Nej, men mina förväntningar förändrades under utbildningen.
    ---
    Tycker inte utbildningen återspeglar sammhället och dess behov. Det som saknas är främst arbete med "andras" kod (sk. legacy code), projektmetodiker & sist men inte minst testning.
    ---
    Mycket besviken på många av lärarna. Många kurser som hade kunnat vara intressanta har bara slarvats bort. Väldigt många av poängen jag tagit har bara varit slöseri med tid.
    ---
    Generallt sett mycket nöjd. Några riktiga höjdarkurser, även ett par lågvattenmärken.
    ---
    I synnerhet efter de inledande åren
    ---
    Matematikkurserna kunde ha harit mer omfattande.


  6. Tycker du att tempot i undervisningen totalt sett varit lagom?

    1. 5% (2 st) För högt tempo.
    2. 84% (32 st) I stort sett lagom tempo.
    3. 8% (3 st) För lågt tempo.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Periodvis intensivt
    ---
    För studenter med intresse så är det tidvis ganska låg takt.
    ---
    Programmeringskurserna håller en HELT annan svårighetsgrad än t.ex. Matematik. Det är som natt och dag ibland. Vissa kurser behöver man knapt gå på för att få 5p, andra får man jobba 2-3 månader med omtentor mm. för att få 3p.
    ---
    Varierade mycket från kurs till kurs. Det fanns kurser som gick väldigt långsamt.


  7. Tycker du att arbetsbelastningen totalt sett varit lagom?

    1. 11% (4 st) För hög arbetsbelastning.
    2. 82% (31 st) I stort sett lagom arbetsbelastning.
    3. 8% (3 st) För låg arbetsbelastning.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Periodvis intensivt
    ---
    Ibland svårt att få kurserna att gå ihop vilket har lett till ett mer varierat slutbetyg än vad jag tycker skulle ha varit nödvändigt. Därtill tycker jag att det är varierar för mycket mellan olika kurser vad gäller proportionen mellan arbetet man måste lägga och antalet poäng man får.
    ---
    men det ska ju vara svårt. vissa kurser på typ 4 p tog evigheter att bli klar med jämfört med andra med fler p
    ---
    I medel lagom. Ibland för hög, ibland för låg.
    ---
    Tidvis för hög, men det ser jag endast som positivt!
    ---
    Sista åren var det väldigt lugnt.., trycket högre i början
    ---
    Vissa kurser är det väldigt mycket upp till en själv hur mycket tid man vill lägga ner. Känns som att ribban är för låg där. Över lag mycket bra dock.
    ---
    Återigen, det fanns kurser med mycket belastning, och det fanns kurser med alltför lite innehåll. Poängtalet borde väljas mer noggrant.


  8. Vad skulle du vilja ändra på i sammansättningen av olika undervisningsformer i programmets obligatoriska kurser? (Du kan ange flera alternativ.)

    1. 24% (9 st) Ingen ändring.
    2. 8% (3 st) Fler föreläsningar.
    3. 5% (2 st) Färre föreläsningar.
    4. 45% (17 st) Fler övningar.
    5. 3% (1 st) Färre övningar.
    6. 29% (11 st) Fler räknestugor.
    7. 5% (2 st) Färre räknestugor.
    8. 53% (20 st) Fler labbar.
    9. 3% (1 st) Färre labbar.
    10. 26% (10 st) Fler projekt.
    11. 8% (3 st) Färre projekt.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring i denna:

    Mindre grupper och mer hands on teori. Många gånger står t.ex. föreläsare framför 50-90 pers, där ingen vågar ifrågasätta på annat än väldigt hög nivå.
    ---
    projekt på kth tycks handla om att göra så lite som möjligt, jag har gjort alla 2-mannaprojekt själv och försökt få till så få personer som möjligt i större projekt
    ---
    Mer tvärdisciplinärt samarbete, tex. mjukvarukonstruktion med design från konstfack
    ---
    Jättebra mix, viktigt att det inte blir för lite lärarledd undervisning.
    ---
    Det är en svår fråga och borde ställas om specifika kurser. Det fanns kurser där mer föreläsningar hade varit nödvändiga, det fanns kurser där man hade velat ha fler labbar, etc. Det har sällan varit lagom av allt i en kurs. Däremot i mångd och mycket har det fungerat helt ok.


  9. Vad skulle du vilja ändra på i blandningen av olika examinationsformer i programmets obligatoriska kurser? (Du kan ange flera alternativ.)

    1. 32% (12 st) Ingen ändring.
    2. 16% (6 st) Fler skriftliga prov (tenta/KS).
    3. 8% (3 st) Färre skriftliga prov.
    4. 13% (5 st) Fler individuella muntliga prov.
    5. 3% (1 st) Färre individuella muntliga prov.
    6. 39% (15 st) Fler labbar.
    7. 0% (0 st) Färre labbar.
    8. 24% (9 st) Fler projektredovisningar.
    9. 8% (3 st) Färre projektredovisningar.
    10. 29% (11 st) Fler inlämningsuppgifter.
    11. 3% (1 st) Färre inlämningsuppgifter.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring av examinationen i denna:

    Fler individuella projekt. Gruppprojekt är mindre värdefulla.
    ---
    Många KS:ar för att få delpoäng till en tenta är ett bra sätt att hänga med i undervisningen.
    ---
    jag har lärt mig mest på labbar.. tentor är värdelösa, att komma ihåg så mycket som möjligt på 5 timmar och sen glömma bort allt igen sätter betyget på en hel kurs? bort med alla tentor och betyg :)
    ---
    Löpande examination är alltid bra, KS hjälpte alltid mycket för att få en bra förståelse för ett ämne
    ---
    Nöjd, nästan uteslutande skriftliga tentor.


  10. Vilka kurser tycker du borde samordnas bättre och hur (t ex med kopplade labbuppgifter, mindre överlapp, försäkran om förkunskaper)?

    Inga kommentarer.
    ---
    -
    ---
    Vissa kurser måste in i grundutbildningen (IPOP och Operativsystem) På säkerhetssidan så behövs en sammordning av krypto, datasäk, nätsäk, ipop och routing kurserna.
    ---
    Det är bra som det är.
    ---
    Som sagt, matematikkurserna är de som kräver mest ifrån eleven. Dessa bör prioriteras i form av bra pedagoger och mycket hjälp. Tror de flesta som går på nada tycker om matte, men utan bra hjälp är det ibland fruktansvärt jobbigt.
    ---
    Vet inte.
    ---
    jag förstod aldrig syftet med kursen organisation och kunskapsintensivt arbete, likadant med teknik och ekosystem.. den första hade man kunnat ha mer studiebesök på tex företag, den andra mer miljöinriktade aktiviteter
    projektet i mjukvarukonstruktion höll på att sluta i ett miserabelt fiasko, fick lov att styra upp det nästan helt på egen hand

    ---
    Hela inriktningen Biomedicinsk teknik, särskilt bildspåret, saknade röd tråd. Skulle gärna ha en parallellt löpande kurs med kanske en föreläsning i veckan eller mindre, som samlade inriktningen.
    ---
    Allvarligt talat så har jag varken tid eller lust att skriva ner allt jag tycker. Det är helt enkelt för många. En generell kommentar är att KTH borde börja med kvalitetskontroller på alla sina kurser. Kontroller på att innehåll, föreläsningar, övningar och allt vad det är verkligen ger något. Dessa kontroller borde då inte lärarna vara medvetna om förrän efteråt.
    ---
    Matematisk statistik. Väldigt rörig kurs.
    ---
    Programsystemkonstruktion med C var katastrofal, kursledaren var borta hela tiden och labbassarna visste inte hur de skulle hjälpa oss
    ---
    Redan bra.
    ---
    Mekanikkurser och Fysikkurser i största allmänhet.
    ---
    Programmeringskurser
    ---
    Generellt skulle det varit intressant med fler kurser där datatekniker samarbetar med studenter inom likartade men något annorlunda kompetensområden som till exempel grafik och ljud. Detta hade varit ytterst intressant i kurser som t.ex. Avancerad grafik och interaktion.
    ---
    inget speciellt, funkade bra
    ---
    -
    ---
    Svår fråga. Man borde fråga om specifika kurser istället. Jag tyckte att det fungerade helt ok överlag.


    Hur tycker du att mängden av följande har varit i din utbildning?
    Ta i dina svar hänsyn till utbildningens totala längd (4,5 eller 5 år).

  11. Övning i skriftlig presentation?

    1. 0% (0 st) Alldeles för lite.
    2. 37% (14 st) För lite.
    3. 61% (23 st) Lagom.
    4. 3% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    När jag började med exjobbet fanns väldigt lite minne av kommunikationskursen kvar.
    ---
    Gärna flera kurser där man ska skriftligt presentera resultat. Fler seminarier där man ska skriva scientific papers
    ---
    Vi har skrivit mycket, men det var först examensarbetet som kändes riktigt vetenskapligt. Mer av typen artikelskrivning med artikelsökning o referenser tidigare skulle vara bra. Dock måste det kopplas till något ämne eller arbete, ej "informationssökning" på biblioteket.
    ---
    Det skulle vara bra med en separat kurs som behandlar rapportskrivning.
    ---
    Tack vare de frivilliga kurserna jag valde.

  12. Övning i muntlig presentation?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 63% (24 st) För lite.
    3. 34% (13 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Här behövs det fler kortare presentationer inför större grupp.
    ---
    Det fanns i stort sett inte. Mer redovisningar framför tavlan, speciellt i matematikkurserna.

  13. Självreflektion?

    1. 8% (3 st) Alldeles för lite.
    2. 39% (15 st) För lite.
    3. 32% (12 st) Lagom.
    4. 3% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 16% (6 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    En fråga som diskuteras alldeles för lite är integritet och standarder i det arbete som man utför.

  14. Grupp- och projektarbete?

    1. 0% (0 st) Alldeles för lite.
    2. 16% (6 st) För lite.
    3. 63% (24 st) Lagom.
    4. 18% (7 st) För mycket.
    5. 3% (1 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mjukvarukonstruktion en av bästa kurserna
    ---
    Fler projektarbeten där man får lösa intressanta problem
    ---
    Det finns en enorm risk med grupparbeten - att man aldrig blir klar pga andra som inte gör sitt.
    ---
    Man kunde dock ordna grupparbeten på ett smartare sätt. Ofta kändes det mer som en formalitet. Man hade velat läsa sig mer genom att jobba i grupp.

  15. Problemlösning?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 21% (8 st) För lite.
    3. 74% (28 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    För lite, förutom popup-kursen.

  16. Programmering?

    1. 5% (2 st) Alldeles för lite.
    2. 37% (14 st) För lite.
    3. 58% (22 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    den enda kurs som verkligen gav en rejäl utmaning var C -kursen, mycket bra alexander!
    ---
    Relativt personlig åsikt. Hade gärna programmerat mer i de flesta kurser som inte varit renodlade problemlösnings/programmeringskurser.
    ---
    Beror på vilka mål och preferenser man hade. För lite programmering för att bli brå om man var dålig. Ok med programmering om man redan var bra, men undervisningen i själva programmering kändes överlag inte på topp, förutom popup-kursen.

  17. Hållbar utveckling?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 21% (8 st) För lite.
    3. 39% (15 st) Lagom.
    4. 13% (5 st) För mycket.
    5. 8% (3 st) Alldeles för mycket.
    6. 16% (6 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Frågan är för generell för att besvaras.
    ---
    Que?
    ---
    typ miljö och sånt eller? den kursen kunde ha varit roligare
    ---
    Gärna lite mer Windows-inriktat också. Jag vet hur vilka religösa åsikter det finns här om Linux/Windows. Men så lite prat runt Windows som det varit under min utbildning är pinsamt. Välkommen till verkligheten - Windows är stort och utbrett vare sig ni tycker om det eller inte.

    Det är inte konstigt att KTH-studenter som kommer ut i arbetslivet är kända för att ha dåliga Windows-kunskaper.

    ---
    Är det verkligen relevant för en dataingenjör? Larv.
    ---
    Kursen kändes överflödig.

  18. Etik?

    1. 11% (4 st) Alldeles för lite.
    2. 18% (7 st) För lite.
    3. 42% (16 st) Lagom.
    4. 5% (2 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 24% (9 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Det beror på vad ni menar. Hederskodex och genusetik, eller vad? Yrkesetik?
    ---
    Förstår inte frågan.
    ---
    Förutom nadas hederskodex kan jag inte komma på något annat etikrelaterat på utbildningen.
    ---
    har inget minne av att det diskuterades etik öht.. tycker dock att min etik och moral är högre än de som jag tvingats göra grupparbeten med och där jag gjort 90-100% själv.. efterlyser mer kontroll på vem som gör vad.
    ---
    Mer diskussioner inom etik tycker jag. Inte svart eller vitt, utan mer gråzoner.
    ---
    Aldrig stött på.
    ---
    Området har sällan berörts
    ---
    Det fanns väl inte alls med, eller?

  19. Datasäkerhet?

    1. 16% (6 st) Alldeles för lite.
    2. 53% (20 st) För lite.
    3. 24% (9 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 8% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Studenter som kommer ut har ingen som helst förståelse för problemen innom datasäkerhet.
    ---
    Säkerhet är så viktig ämne i nuvarande samhälle att det borde finnas en obligatorisk kurs om säkerhet.
    ---
    jag hade planerat att läsa kurser om datasäkerhet, men det blev aldrig av.. tyvärr tyvärr
    ---
    Inte särskilt interserad, men kanske kunde tagits upp mer
    ---
    Datasäkerhet (2D1395) borde vara en obligatorisk grundkurs och ha ett par fortsättningskurser inom olika områden för fördjupning.

    Faktiskt rätt bedrövligt vad lite fokus det varit på datasäkerhet.

    ---
    Läste en valbar kurs - den var för enkel.
    ---
    Ingår inte i ordinarie kurser
    ---
    I PSYS ingår inga sådana kurser, om man inte väljer själv.

  20. Utrymme för valfrihet (inriktningar och kurser) i programmet?

    1. 0% (0 st) Alldeles för lite.
    2. 11% (4 st) För lite.
    3. 84% (32 st) Lagom.
    4. 5% (2 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Begränsad antal Datasäk kurser på NADA förutom Kista som håller väldigt låg nivå
    ---
    Mycket bra tycker jag!
    ---
    Det är ibland svårt att hitta intressanta kurser. Det kan ju vara ide att faktiskt undersöka vad som sker och är i ropet på arbetsmarknaden lite.
    ---
    datateknik och programsystemteknik ger mycket valfrihet
    ---
    Mycket svårt att välja "rätt" kurser
    ---
    Några av de obligatoriska kurserna, som Inblickar i mekanik, fysikkurserna och Elteknik skulle kunna tas bort för att göra mer plats för mer valfrihet.
    ---
    Mycket bra valfrihet
    ---
    Bra med möjlighet att välja kurser själv.


  21. Har du upplevt ämnesinnehållet i kurserna som adekvat och aktuellt?

    1. 42% (16 st) I hög grad.
    2. 58% (22 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Aktualiteten har inte alltid varit lätt att bedöma. Innehållet har varit tillräckligt för att ge mig en uppfattning om vad ämnet handlar om.
    ---
    Se 20.
    ---
    Säkerhet är så viktig ämne i nuvarande samhälle att det borde finnas en obligatorisk kurs om säkerhet.
    ---
    Gärna ännu mer forskningsförankring, roligt när assistenter o proffesorer berättar om egen forskning!
    ---
    I språkkurserna kanske det kan märkas att det sker forskning på KTH. I övrigt har allt känts som gammalt.
    ---
    Det finns verkligen skarpa hjärnor på KTH. Tyvärr är det mycket upp till en själv om man får något ut av det.
    ---
    Vissa kurser har innehåll som åldras fort och där är det svårt att alltid få med det senaste
    ---
    Inte i alla kurser.


  22. Tycker du att programmet har gett dig tillräcklig bredd inom datateknik?

    1. 47% (18 st) I hög grad.
    2. 47% (18 st) I viss grad.
    3. 3% (1 st) Inte alls.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Tack vare att man har stor valfrihet bland kurserna.
    ---
    Svårt att säga innan man börjat jobba.
    ---
    Tycker jag saknar stora delar av arbete med andras kod, vilket är ca 90% av mitt dagliga arbete.
    ---
    Vissa programmerings spåk var väldigt gamla och vi hade för exempel inga obligatoriska kurser om c eller c vilka är rätt aktuella programmerings språk. Också denna kurs skulle ge bra jämförelse mellan Java och C .
    ---
    jag hade svårt att sätta mig in i de teoretiska delarna, men visst känns det som om man har skapat och antagit svåra utmaningar och oftast lyckats bra.. synd att man blev lite utbränd ibland bara
    ---
    Pinsamt att det går ut civilingenjörer som köper ny dator när deras hårddisk går sönder, bara för att kunskap om hårdvara saknas.

    Också pinsamt med brist på kunskap inom datasäkerhet som sagt.

    ---
    Jag saknar en del saker. Mer verklighetsanknuten mjukvarutveckling (hur gör folk "där ute" istället för att lära sig teorin om 10 olika metoder).
    Versions/källkods-hantering är något man borde lära sig samt få tillgång till via kth inom de första dagarna av intro-inda. Skamligt att det inte ingår.

    ---
    Man hade så klart velat ha det ännu bredare, men det var rimligt brett.


  23. Är du nöjd med utbudet av inriktningar och valfria kurser i programmet?

    1. 66% (25 st) I hög grad.
    2. 26% (10 st) I viss grad.
    3. 8% (3 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Begränsad antal Datasäk kurser på NADA förutom Kista som håller väldigt låg nivå
    ---
    Se 20.
    ---
    Svårt när man vill läsa flera kurser som krockar i schemat.
    ---
    Skulle vilja ha en inriktning mot interaktionsprogrammering och en mot grafik. Som det är nu finns det ett antal kurser som man kan plocka ihop själv eller som är delar av andra inriktningar. Dessa, plus ett antal nya kurser skulle kunna utgöra dessa två inriktningar.
    ---
    Det fanns en snefördelning på när de "roliga" kurserna gick. Dvs. vår vs. höst. (iaf runt 2003)


  24. Skulle du varit betjänt av att få diskutera inriktnings- och kursval med en lärare före valperioderna?

    1. 29% (11 st) I hög grad.
    2. 37% (14 st) I viss grad.
    3. 16% (6 st) Inte alls.
    4. 18% (7 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Jag tycker att det är viktigt att en student rådfrågar en lärare innan han/hon bestämmer sig för vilken inriktning/kurser han ska välja. Oftast har studenter ingen klar bild om hur arbetsmarknaden ser ut och därav vilka kurser som är intressanta att satsa på. Mer handledning inom inriktningsvalet behövs. Sudenterna känner sig vilsna annars inom den valfria kursdjungeln som KTH erbjuder.
    ---
    Tidvis känns det som att man inte riktigt vetat hur lämpliga kurserna är. Någon form av presentation av de valfria kurserna hade inte varit fel.
    ---
    Ju mer man vet om olika inriktningar före valperiod desto bättre vet man vad som finns och vilken inriktning passar bäst.
    ---
    Ofta svårt att veta om kurser över huvud taget kommer gå, särkskilt på biomed.-inriktningen
    ---
    Har inte tid med det.
    ---
    Väldigt individuellt - har man behovet har man nog ordnat det för sig ...
    ---
    Man vet inte alltid vad man väljer riktigt, trots studiehandboken.


  25. Är du nöjd med utbildningen ur ett genusperspektiv (jämställdhetsaspekten)?

    1. 32% (12 st) I hög grad.
    2. 18% (7 st) I viss grad.
    3. 18% (7 st) Inte alls.
    4. 32% (12 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    behöver locka fler tjejer. Vår årskull hade ca. 15 tjejer på 165 killar.
    ---
    Om man bortser från att det är 3% tjejer och 97% killar så är allt bra.
    ---
    Svårt att avgöra det, då frågan är väldigt generellt formulerad.
    ---
    Utbildningen lockar på tok för få tjejer, och generellt även i hög utsträckning en väldigt homogen grupp. Viss förändring måste ske anser jag, dock inte säker på exkat hur och vad.
    ---
    Svårt att säga då det mestadels är killar i utbildningen
    ---
    Intressant med Tony Burden som pratar om "kvinnor och annat löst folk" och en nedlåtande (mot en kvinnlig studiekamrat) Jan Grandell. Annars har det inte varit några konstigheter.
    ---
    Var tog alla tjejjer vägen?
    ---
    Få tjejer men vad gör man
    ---
    So mman kan jag då påstå att andelen kvinnor i vilken teknisk utbildning som man överhuvudtaget kan komm att tänka på har alltid varit horribelt låg under samtliga de år jag studerat. Ca 5% av av samtliga mina klasser har beståt av kvinnor, huruvida detta har att göra med att kvinnor har det svårare att komma in i denna typ av utbildning eller om de nu bara är allmänt ointresserade har jag väldigt svårt att bestämma mig för.
    ---
    Jag skulle säga att det är irrelevant. Men visst, det var ju hela tre tjejer i vår årskurs - fråga dom?
    ---
    Har inte tänkt på det. Datautbildningen är dominieras de facto av män, och det var man beredd på.

  26. Har du i din utbildning blivit särbehandlad på grund av kön, etnicitet, sexualitet, religion, funktionshinder eller samhällsklass?

    1. 3% (1 st) Ja.
    2. 89% (34 st) Nej.
    3. 8% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Svårt att säga. Förutfattade meningar kan ta sig i uttryck i olika typer av särbehandling (antingen att man får arbeta hårdare än andra för att duga eller att man lättare slipper igenom). Jag tror inte att jag har blivit utsatt för det.
    ---
    Svårt att svara på. Inte något jag märkt.
    ---
    Svaret kanske ska viktas mot att jag är en vit, heterosexuell, frisk och sekulariserad man med normalvikt.
    ---
    Ja till viss del på grund av min hörselskada.

  27. Har lärarna i sin undervisning där det är relevant problematiserat skillnader som kön, etnicitet, sexualitet etc. i relation till teknikutveckling och teknikanvändning?

    1. 3% (1 st) I hög grad.
    2. 11% (4 st) I viss grad.
    3. 24% (9 st) Inte alls.
    4. 61% (23 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Inte i de kurser jag har gått, men där har det å andra sidan inte varit speciellt relevant.
    ---
    I Teknik- och Genus som jag gick ja, men annars har jag inte något större minne av det
    ---
    Inom de kurser där det har inverkan
    ---
    Frågan är inte aktuell för de kurser jag läste.


  28. Vilken kompetensinriktning har du följt (dvs tar examen inom)?

    1. 11% (4 st) Autonoma system.
    2. 3% (1 st) Beräkningsteknik.
    3. 5% (2 st) Biomedicinsk teknik.
    4. 8% (3 st) Datasäkerhet.
    5. 8% (3 st) Datorsystemteknik.
    6. 0% (0 st) Distribuerade datorsystem.
    7. 0% (0 st) Formella designtekniker.
    8. 3% (1 st) Industriell projektledning och organisation.
    9. 0% (0 st) Industriella informations- och styrsystem.
    10. 0% (0 st) Informationsfilosofi.
    11. 5% (2 st) Informationssystem och databasteknik.
    12. 0% (0 st) Intelligenta interaktiva system.
    13. 3% (1 st) Internetteknik.
    14. 3% (1 st) Kommunikationssystem.
    15. 5% (2 st) MDI.
    16. 16% (6 st) Programvaruteknik.
    17. 0% (0 st) Publiceringsteknik.
    18. 0% (0 st) Språkteknologi.
    19. 11% (4 st) Teoretisk datalogi.
    20. 18% (7 st) Individuell inriktning.

  29. Är du nöjd med utbudet av kurser inom inriktningen?

    1. 45% (17 st) I hög grad.
    2. 45% (17 st) I viss grad.
    3. 11% (4 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  30. Är du nöjd med djupet inom inriktningen?

    1. 47% (18 st) I hög grad.
    2. 47% (18 st) I viss grad.
    3. 5% (2 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  31. Eventuella kommentarer om inriktningen:

    -
    ---
    När jag gick Datasäkerhet så var den på DSV. Jag tyckte att hela DSV´s utbud av kurser var ett skämt jämfört med den nivå på utbildning som vi var vana vid överlag på KTH. Jag tycker att det bästa har varit att DSV inte tillhör kth längre.
    ---
    Jag har läst mot avancerad nätverksteknik och datasäkerhet. Det är en stor brist på bra inriktningskurser innom båda områdena. Jag åkte utomlands för att få någon form av bredd.
    ---
    De obligatoriska kurserna i psys gick bara under höstterminen.
    ---
    vissa kurser, främst kombinatorik går inte varje år vilket gör att det blir lite knepigt att verkligen läsa de kurser man är mest intresserad av.
    ---
    programsystemteknik finns ju inte med!
    annars så är den bra, ger stora möjligheter att välja

    ---
    Jag gick bildspåret inom biomedicinsk teknik, och den var tyvärr inte helt utvecklad. Saknade röd tråd och svårare se medicinsk applicering men samtidigt var det mycket bra kurser jag gick till slut. Sommarkursen medicinska bilder var jättebra och skulle kunna utvecklas till en mer avancerad dito för data.
    ---
    Jag gick Programsystemteknik, som verkar saknas i listan.

    Lite för många likadana kurser som man var tvungen att välja minst några av.

    ---
    Hade jättebra lärare just inom min inriktning!
    ---
    Det är väldigt varierande kvalitet på kurserna på INDEK. Vissa lärare är otroligt bra, vissa kurser tillförde knappt något. Låg nivå på många kurser, inte samma utmaning som matematik och datalogi.
    ---
    För få kurser i datasäkerhet på campus, fick läsa några mindre tekniska kurser på DSV istället
    ---
    MDI kan samkoordineras bättre vad gäller intressanta och matnyttiga kurser. Vissa av dem kunde helt enkelt strykas eller göras om helt och håller. De obligatoriska kurserna varierade till STOR grad med avseende på kvalitet beroende vem som föreläste för tillfället.
    ---
    Skulle önska fler kurser inom grafik- och interaktionsprogrammering.
    ---
    Kombinerade programsystemteknik och internetteknik.
    ---
    Jag gick PSYS, den verkar inte finnas med i listan under fråga 28?


  32. Gjorde du ditt exjobb inom inriktningens ämnesområde?

    1. 66% (25 st) Ja.
    2. 18% (7 st) Nej.
    3. 16% (6 st) Oklart.

  33. Eventuella kommentarer om exjobbet:

    -
    ---
    en formidabel succé fast enligt många är rapporten obegriplig men jag har verkligen försökt skriva på ett intressant och spännande sätt
    ---
    Fantastiskt nöjd med exjobbet.
    ---
    Sökte exjobb inom inriktningen men företaget drog ut på tiden, så jag blev tvungen att ta ett annat exjobb.
    ---
    Exjobbet var bland det roligaste jag gjort under studietiden!
    ---
    Väldigt rörigt med information kring exjobb, dåligt med information innan exjobbet började.
    ---
    Jag valde att inte göra exjobbet inom MDI eftersom jag var dels betydligt mer intresserad av progremering med Java samt hade fått en rätt så negativ uppfattning om exjobb utförda inom MDI. Det viasde sig i efterhand att jag hade rätt om två saker i efterhand. 1. MDI exjobb är INTE av intressant natur för personer med teknikintresse och 2. de är definitivt ingen solid grund vad gäller vidareanställnings eller utvecklingsmöjligheter.
    ---
    Ja, delvis, men ämnesområdet är mycket brett.
    ---
    När jag gjorde oppositionen undrade jag varför det är så pass varierande kvalitét på rapporter som får presenteras. Det kändes som att inte alla handledare/examinatorer tar jobbet på allvar. Jag opponerade dock på ett exjobb inom en annan inriktning.


  34. Har du läst delar av din utbildning utomlands?

    1. 18% (7 st) Ja, inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    2. 3% (1 st) Ja, men inte inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    3. 79% (30 st) Nej (hoppa då över nedanstående tre frågor).

  35. Vad har utlandsstudierna omfattat?

    1. 13% (5 st) Kurser.
    2. 5% (2 st) Examensarbete.
    3. 5% (2 st) Både kurser och examensarbete.

    I vilket land gjorde du dina utbytesstudier:

    Japan
    ---
    Tyskland
    ---
    Hongkong, Kina
    ---
    Schweiz
    ---
    Finland
    ---
    Spanien
    ---
    Schweiz
    ---
    Japan
    ---
    Vitryssland

  36. Anser du att utbytesstudierna bidragit positivt till din utbildning?

    1. 18% (7 st) I hög grad.
    2. 3% (1 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  37. Eventuella kommentarer om utbytesstudierna:

    En av de mest givande perioderna av utbildningen, alla katigorier.
    ---
    Fler borde läsa utomlands. Dock så bör man vara beredd på att undervisningen ofta inte är riktigt som man är van vid. Kan vara svårt att få ihop kurser som passar inom inriktningen man valt
    ---
    Ej lika hög nivå på studierna där som på KTH.
    ---
    Alla borde vara tvingade att göra ett utbyte, det ger så mycket!
    ---
    Det var en mycket givande upplevelse
    ---
    Jag har skaffat mig en stark grund i matematik.


  38. Upplever du att du är försenad med din examen i förhållande till nominell studietid?

    1. 71% (27 st) Ja.
    2. 29% (11 st) Nej.

    Om du svarat ja, vilka är de främsta skälen till förseningen?

    Fick tillgodoräkna 48 av 80 poäng när jag flyttade över från LiTH
    Fick vänta nästan ett år för att kunna komma iväg till Japan på exjobbet

    ---
    beror främst på matte kurser. De var för svåra..
    ---
    Ca 6 månader sen på grund av trassel med publiceringen av examensarbetet.
    ---
    Jag har arbetat vid sidan av hela studietiden. Efter examensarbetet fick jag direkt fast arbete och hade svårt att finna tid och ro att avsluta några få restkurser.
    ---
    Jag har haft uppehåll ett år samt drivit ett eget företag parallellt med studierna.
    ---
    Exjobbet drog ut på tiden.
    ---
    Xjobbshandledare tar inte sitt ansvar som handledare. Det kan ibland ta upp till 2månader att få ett svar per mail. Tycker inte det är acceptabelt.
    ---
    Utbytesstudier.
    ---
    Svårt att motivera sig själv att göra klart arbetet och vara disciplinerad. Speciellt om man får fast anställning innan man gjort klart exjobbet.
    ---
    Det var examensarbetet som drog ut på tiden och högsta prioritet blev efter ett tag att betala räkningarna, så då blev jobb viktigare än exjobb.
    ---
    Arbetet
    ---
    Behövde göra ett uppehåll av personliga skäl. Annars har det gått bra. Har prioriterat ett så välgjort examensarbete som möjligt mot snabbt resultat.
    ---
    När jag hade ungefär 3 veckor kvar till redovisning av exjobbet blev jag erbjuden jobb och mina mål med exjobbet då var så höga att jag inte kom mig för att slutföra det förrän nu när målsättningarna sänkts :)
    ---
    En missad tenta som sedan drog ut på tiden på grund av examensarbete och sedan jobb.
    ---
    En tenta kvar (matematisk statistik) som har varit jättesvår att ta för mig att man fick jobb direkt efter exjobbet och då har man inte haft tid att ta denna tenta.
    ---
    Redovisning av examensarbete och rapportskrivande drog ut på tiden, i övrigt inga problem.
    ---
    Har inte lyckats hålla takten.
    ---
    Det krävs alldelles för många kontrollmoment för att man överhuvudtaget ska kunna hämta sin examen från KTH! När man väl börjat jobba har man ju absolut INTE den tid det krävs bara för att ta sig kring byråkratin som härskar över varenda moment!
    ---
    Det var dålig arbetsmarknad under år 2003-2005
    ---
    Att jag börajde jobba innan exjobbet var helt klart, att jag hade en individuell kurs kvar att avsluta och mycket väntetider i exjobbet och denna kurs.
    ---
    segt att komma igång med exjobbet
    ---
    Ett halvår. Började jobba under senare delen av 3an.
    Ledde till heltidsanställning som Software Engineer på Oracle - där jag även gjorde mitt exjobb.

    ---
    Studieuppehåll pga arbete ett år, därefter drog examensarbetet ut lite på tiden.
    ---
    Jag har börjat jobba
    ---
    Projektet som jag åtog mig blev större än jag såg för mig från början. Det var ett omfattande exjobb, helt enkelt. Men det var roligt å andra sidan.


  39. Har du redan före examen, genom anställning eller eget företag, säkrat en sysselsättning, relaterad till din utbildning, som du kan leva på?

    1. 87% (33 st) Ja.
    2. 8% (3 st) Inte än, men snart.
    3. 5% (2 st) Nej.
    4. 0% (0 st) Vet inte.


  40. Övriga kommentarer.
    Här kan du skriva sånt som du vill framföra men som inte framkommit på annat sätt i enkäten, till exempel om du tycker att något varit speciellt positivt eller negativt i din utbildning:

    Ibland läste jag hela matematik kurser utan att förstå hur och var man applicerar dessa kunskaper nånstans. Det skulle bara bra om man kunde koppla teorin till verkligheten på nåt sätt.
    Jag vill rekommendera att dessa kurser ska inte ingå i den obligatoriska delen av programmet (kanske redan ändrat)
    -Miljökursen
    -Flumkursen "Kommunikation"
    -Mekanikkursen

    ---
    Positivt: Totalt sett är jag mycket nöjd med min utbildning och jag tycker redan att jag har fått stor utdelning av den i mitt yrkesliv och även privat.

    Negativt: Det är förvisso fint och bra att trycka på hur viktigt det är med projektarbete och social kompetens, men jag tycker även att enskilt arbete och individuell problemlösning ändå bör uppmuntras mer (även om grupparbeten ur administrativ synvinkel säkert är bekvämt). Jag har sett alltför många studenter som har vant sig vid grupparbeten och som har svårt att klara individuella uppgifter utan kamraternas ständiga närvaro. Om man övar sig på att arbeta enskilt får man ett annorlunda "tänk" som väl kompletterar "grupptänket" och därmed en bredare kompetens som ingenjör.

    ---
    Studiemiljön (lokaler, människor) har varit mycket god.
    ---
    var lite synd att jag missade första året och haffsade igenom mattekurserna, men jag hade svårt för de kurserna, även om lärarna var bra
    ---
    Information om kurser behöver förbättras, kanske med rekommendationssystem (som amazon). Detta är egentligen ett problem bara för att det finns så många kanonbra kurser att man vill verkligen välja de bästa.
    ---
    Inget som är specifikt för datateknik, men du som läser detta kanske kan framför att KTH:s webbsida bara är skräp. Svårt att hitta saker och oftast går det fortare att söka på Google än att klicka sig fram. Och ja, jag är väldigt van vid att klicka runt på webbsidor.
    ---
    Tack för mig och min tid, tack till alla och er tid


viggo@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.