Examensenkät för civilingenjörsprogrammet i medieteknik

Resultat


  1. Börja med att ange ditt kön:

    1. 33% (4 st) Kvinna.
    2. 67% (8 st) Man.


  2. Vilket år skrevs du in på programmet?

    2003
    ---
    2003
    ---
    2003
    ---
    2003
    ---
    2001
    ---
    2002
    ---
    2002
    ---
    2002
    ---
    2003
    ---
    2002
    ---
    2002
    ---
    2002


  3. Vilken civilingenjörsexamen ansöker du om?

    1. 75% (9 st) 270 hp (4,5 år).
    2. 25% (3 st) 300 hp (5 år).


  4. Anser du att dina förkunskaper var tillräckliga när du började din utbildning?

    1. 0% (0 st) Ja, till och med för höga.
    2. 75% (9 st) Ja.
    3. 25% (3 st) Ja, i stort sett.
    4. 0% (0 st) Nej, inte riktigt.
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Om du svarade nej, vad anser du att du saknade?

    Jag kunde ingen programmering och fick svårt med de kurserna som innehöll sådant.


  5. Tycker du att utbildningen har levt upp till förväntningarna du hade på den när du antogs?

    1. 0% (0 st) Ja, till och med översteg förväntningarna.
    2. 8% (1 st) Ja, helt och hållet.
    3. 58% (7 st) Ja, i stort sett.
    4. 33% (4 st) Nej, inte riktigt.
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Jag hade velat ha mer kontakt med näringslivet för att få en bättre överblick med vad man kan jobba med. Fortfarande svårt att veta vad vi är utbildade till.
    ---
    För lite djupdykande kunskap
    ---
    Lite mer traditionella ingenjörsämnen hade inte skadat, tex matematik och kurser med tillämpningar av matematiken. (Tex linjär algebra och sen datorgrafik.)
    ---
    Något lägre krav i vissa ämnen än jag trott.
    ---
    Känner att jag har fått en bra grund med matematik, fysik, el, data, kommunikation. Däremot hade gärna lärt mig ännu mer om själva tekniken kring medieteknik. Sen hade det varit intressant att fått kunskap om tekniska system där medieteknik ofta används. T ex om man arbetar inom fordonsindustrin med medietekniska system, vore det bra att veta hur ett fordon fungerar.
    ---
    Trots att vi gjorde en del arbeten kring kvalitativa och kvantitativa studier så skedde övningarna inom dessa metoder endast på lekman nivå utan riktiga kunskaps-verktyg för att verkligen utföra uppgifterna (kändes aldrig som skarpt läge). Jag tror det skulle varit givand om man fick lite teknik, tips innan många av MDI-proojekten, för att på så sätt ge mer vikt och resultat av exempelvis intervjuer och kvantstudier.


  6. Tycker du att tempot i undervisningen totalt sett varit lagom?

    1. 0% (0 st) För högt tempo.
    2. 83% (10 st) I stort sett lagom tempo.
    3. 17% (2 st) För lågt tempo.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Hårt i början och segt mot slutet i alla fall med inriktningen rörlig bild. Och fruktansvärt segt och ångestladdat med exjobbet.
    ---
    Ett antal kurser har varit för lågt tempo med för låg nivå


  7. Tycker du att arbetsbelastningen totalt sett varit lagom?

    1. 0% (0 st) För hög arbetsbelastning.
    2. 75% (9 st) I stort sett lagom arbetsbelastning.
    3. 25% (3 st) För låg arbetsbelastning.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Ibland för hög, ibland för låg beroende på vilka kurser jag läste samtidigt.
    ---
    Naturligtvis är det tufft att hinna med allt under studietiden, men jag tror utbildningen inte bara handlar om att lära sig så mcyket som möjligt av det som sägs och läses, utan att också lära sig att prioritera sitt arbete. Det har man stor nytta av i arbetslivet. När jag började på KTH förväntade jag mig inte att det skulle vara enkelt, utan en utmaning.


  8. Vad skulle du vilja ändra på i sammansättningen av olika undervisningsformer i programmets obligatoriska kurser? (Du kan ange flera alternativ.)

    1. 25% (3 st) Ingen ändring.
    2. 8% (1 st) Fler föreläsningar.
    3. 0% (0 st) Färre föreläsningar.
    4. 42% (5 st) Fler övningar.
    5. 0% (0 st) Färre övningar.
    6. 25% (3 st) Fler räknestugor.
    7. 0% (0 st) Färre räknestugor.
    8. 42% (5 st) Fler labbar.
    9. 0% (0 st) Färre labbar.
    10. 17% (2 st) Fler projekt.
    11. 8% (1 st) Färre projekt.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring i denna:

    Övningar och labbar är ett bra sätt att öva kunskapen (fler av dessa så länge som assistenterna håller nivån vilket inte alltid varit fallet). Färre projekt som examinationsform, annars fungerar projekt väl. Det bör dessutom ändras i projekten så att det mer liknar projekt i "verkligheten" och att olika projektmetodiker kan läras ut i samband med att man utövar projekt.
    ---
    Skippa flumkurserna som Intro till medieteknik, Programsammanfattande kurs, Media mellan teknik och kultur och sista crescendot i flummighet: Innehåll och uttryck i media.
    ---
    Jag minns inte vad kursens namn var, men i årskurs 1 gick vi obligatoriska kurser med obligatorisk närvaro. Jag tror och hoppas inte att studenter lär sig mer av obligatorisk närvaro, utan skulle hellre se att ansvaret låg hos studenten att planera sina studier. Sen skulle jag ha närvarat på föreläsningarna i alla fall i den mån de inte krockar mot något annat prioriterat kursmoment.
    ---
    Innan de många MDI-projekten ( övriga projekt) drar igång skulle det vara bra om man fick verktyg som metoder och projektledning. Detta borde kunna komma in efter ett år eller så


  9. Vad skulle du vilja ändra på i blandningen av olika examinationsformer i programmets obligatoriska kurser? (Du kan ange flera alternativ.)

    1. 42% (5 st) Ingen ändring.
    2. 17% (2 st) Fler skriftliga prov (tenta/KS).
    3. 8% (1 st) Färre skriftliga prov.
    4. 0% (0 st) Fler individuella muntliga prov.
    5. 0% (0 st) Färre individuella muntliga prov.
    6. 25% (3 st) Fler labbar.
    7. 0% (0 st) Färre labbar.
    8. 33% (4 st) Fler projektredovisningar.
    9. 8% (1 st) Färre projektredovisningar.
    10. 25% (3 st) Fler inlämningsuppgifter.
    11. 0% (0 st) Färre inlämningsuppgifter.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring av examinationen i denna:

    Jag skulle önska att de moment som varit av typen "icke-tekniska" ämnen hade en högre svårighetsgrad. Det var alltför lätt att strunta i att gå på de lektioner där det inte var obligatorisk närvaro och sedan göra punktinsatser på de moment som betygsattes. Detta gjorde att man kunde få ett högt betyg även om man lade ner väldigt lite tid på ämnet.
    ---
    Angående tentor så borde de utformas så att det inte gäller att tömma det som finns i huvudet på kortast tid utan mer av dem där böcker få finnas med men att svårighetetsgraden på frågorna är högre så att de liknar vardagsproblem.


  10. Vilka kurser tycker du borde samordnas bättre och hur (t ex med kopplade labbuppgifter, mindre överlapp, försäkran om förkunskaper)?

    Svår fråga, Vet inte riktigt.
    ---
    Se fråga 9
    ---
    Mer koordination mellan kurser, och lättare att tillgodoräkna sig moment mellan kurser som är i stort sett likadana.
    ---
    jag hade behövt mer hjälp med samtliga programmeringskurser.
    ---
    Inriktningen Rörlig bild motsvarade inte riktigt de krav som ställs från arbetsmarknaden idag. Dessutom borde det finnas en inriktning inom ekonomi/industriell ekonomi.
    ---
    kommer inte på nåt just nu
    ---
    mdi-kurserna har ett stort överlapp
    ---
    Detta har inte direkt med Medieteknik att göra. I de senare årskurserna insåg jag dock att jag ville läsa vissa kurser från andra utbildningar, t ex Maskin, Industriell ekonomi och kanske flyg. Dock var detta svårt att genomföra då dessa kurser krävde en mängd förkunskaper som jag saknade. Jag vet inte om det är möjligt att få Medietekniks första år att likna de övriga utbildningarna på KTH mer? Jag förstår om tanken var annorlunda när utbildningen togs fram.


    Hur tycker du att mängden av följande har varit i din utbildning?
    Ta i dina svar hänsyn till utbildningens totala längd (4,5 eller 5 år).

  11. Övning i skriftlig presentation?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 8% (1 st) För lite.
    3. 75% (9 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Jag kan inte skriva så det var skönt att det var lite sådant.
    ---
    Det utexamineras många civilingenjörer med extremt dåliga språkliga färdigheter, både i svenska och engelska. Detta inte minst när det gäller rapportskrivning och formalia.

  12. Övning i muntlig presentation?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 50% (6 st) För lite.
    3. 42% (5 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Anser att det krävs mer en bara en muntlig presntation per termin.
    ---
    Något man har väldigt mycket nytta av nu i arbetslivet, KTHare är generellt mycket sämre än ekonomer på att hålla föredrag.
    ---
    Skulle behövas mer av den metod som används i kursen "psykologi för ingenjörer" där man spelade in och analyserade sitt framträdande vid presentation. Hårdare av ansvariga på att studenter håller tider och område i sina presentationer (idag känns en muntlig pres. = något som ingen egentligt ägnar någon längre tid till att förbereda och timeboxa)
    ---
    Om man vill så kan man få alla tillfällen man behöver för detta, dock måste man ta det aktiva beslutet. Skulle gärna fått lite feedback på själva framförandet (utöver innehållet) vid varje tillfälle

  13. Självreflektion?

    1. 0% (0 st) Alldeles för lite.
    2. 42% (5 st) För lite.
    3. 42% (5 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 17% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Ingen aning om vad som menas. Reflektion över ens eget lärande? Funderade ständigt på vad jag lärde mig och vad man kunde jobba med.
    ---
    Fast jag vet inte hur det skulle kunna vara mer av det från kursansvariges sidor, möjligen några verktyg att som uppmuntrar till att ägna tid åt självreflektion.
    ---
    För lite självreflektion i den meningen att vi inte tränas att identifiera våra egna kunskapsluckor.
    ---
    Funderar på om man skulle kunna ge varje elev chansen att en gång /termin,år obligatorisk gå till studievägledaren för att snacka om deras plan (för att kolla upp att allt går som det ska och ge feedback innan någon har trillat ner i diket)

  14. Grupp- och projektarbete?

    1. 0% (0 st) Alldeles för lite.
    2. 8% (1 st) För lite.
    3. 83% (10 st) Lagom.
    4. 8% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mediejuridiken och IUM-kursen på slutet var rätt sega så det var skönt med en grupp där.
    ---
    Det går inflation i den formen av arbete och även om det kan vara trevligt så är långt ifrån alla studenter villiga att satsa lika mycket vilket ger problem och extra tunga lass för ambitiösa elever i sådana kurser.
    ---
    Det handlar om vilka kurser man som student väljer - det går att anpassa beroende på vad man tycker är mest givande.

  15. Problemlösning?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 33% (4 st) För lite.
    3. 58% (7 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

  16. Programmering?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 25% (3 st) För lite.
    3. 58% (7 st) Lagom.
    4. 8% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Många jobb kräver att man kan en del om detta. Fast å andra sidan är D-programmet bättre för sådant.
    ---
    Programmering utvecklar det logiska tänkandet likt mer än någon annan typ av träning! Det är oerhört nyttigt; varesig man vill jobba med det senare eller inte!
    ---
    I baskursutbudet ingår en lagom mängd programmering för att få förståelse och praktisk kunskap om programmering. Om man vill bli specialicerad på programmering finns det goda möjligheter att välja fördjupningskurser inom området.

  17. Hållbar utveckling?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 25% (3 st) För lite.
    3. 33% (4 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 17% (2 st) Alldeles för mycket.
    6. 17% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Inget kul ämne även om det är viktigt.
    ---
    Miljökursen? Huh... Den kursen var faktiskt inte speciellt givande eller inspirerande (förutom den praktiska fältövningen som uppskattades av många). Jag skulle hellre ha gjort fler projektarbeten (mindre styrda än de som ägde rum när jag gick kursen) och fler praktiska laborationer, än att skriva en tenta med kryssfrågor - av någon anledning fastnade inte den kunskapen. Det lustiga är att jag minns det mesta från miljökunskapen i gymnasiet och dessutom tyckte det var kul. Jag skulle inte ha velat att miljökursen var längre (fler kursmoment) för jag hade inte lärt mig mer ändå på det sättet som den var uppbyggd. Inom de andra ämnena jag läste tycker jag det hade varit konstigt att ta upp miljö i relation till ämnet. Det är bättre att ha en fristående miljökurs.

  18. Utrymme för valfrihet (inriktningar och kurser) i programmet?

    1. 8% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 8% (1 st) För lite.
    3. 75% (9 st) Lagom.
    4. 8% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mycket bra utrymme. Jag har gjort en egen inriktning som jag läst på Kemi.
    ---
    Programmet har sådan bredd så jag tror det förstör sitt eget varumärke; företag vet inte vad de kan förvänta sig från en civilingenjör i Medieteknik!
    ---
    Jag skulle gärna läsa fler valfria kurser, men jag var för trött på skolan för att vilja fortsätta studera.


  19. Har du upplevt ämnesinnehållet i kurserna som adekvat och aktuellt?

    1. 8% (1 st) I hög grad.
    2. 92% (11 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mycket av det jag läst om har jag väldigt sällan eller aldrig användning av. Men utbildningen är ju bred och leder ju inte till någon specifik yrkesroll.
    ---
    Ja, men vissa kursansvariga är mer entusiastiska än andra och på så sätt avspeglas det i kursinnehållet.
    ---
    Vissa kurser har hållit en relativt låg nivå, såsom Datorspelsdesign och vissa av programmeringskurserna ledda av Lars Kjelldahl (som måhända är trevlig, men inte ämneskunnig alls).
    ---
    Beroende på kurs. Det var ett par kurser inom basutbudet, vars innehåll var svårt att förstå syfte och lärdom. En arkitektkurs (kommunikativa rum?) där vi eldade upp byggsatser i ett ruskigt kallt garage. Och gissa om kursutvärderingen fick bra respons när kursdeltagarna blev bjudna på mousserande vin samtidigt som enkäten fylldes i (!)


  20. Tycker du att programmet har gett dig tillräcklig bredd inom medieteknik?

    1. 58% (7 st) I hög grad.
    2. 42% (5 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Kan lite om rätt mycket, men känner mig inte säkerm på något egentligen.
    ---
    Ja, det får jag nog säga, men det känns som upp till var och en att se till att det blir så.
    ---
    Ja! Eventuellt mer teknisk kunskap hade varit önskvärt.
    ---
    Jag har haft stor nytta av bredden inom medieteknik dock med focus på MDI


  21. Är du nöjd med utbudet av inriktningar och valfria kurser i programmet?

    1. 25% (3 st) I hög grad.
    2. 67% (8 st) I viss grad.
    3. 8% (1 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Svårt att veta vad man vill/kan jobba med så för mycket valmöjligheter hade nog bara rört till det.
    ---
    Vore bra om det tillkom en inriktning inom ekonomi så att man kan skriva sitt examensarbete inom området.
    ---
    Utbudet är det inget fel på; bara kvaliteten.
    ---
    Hade varit trevligt mer fler rent tekniska inriktningar.


  22. Skulle du varit betjänt av att få diskutera inriktnings- och kursval med en lärare före valperioderna?

    1. 25% (3 st) I hög grad.
    2. 50% (6 st) I viss grad.
    3. 25% (3 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Det hade väl bara varit att ringa?
    ---
    Kanske även bjuda in till diskussion eller fika med äldre elever...


  23. Är du nöjd med utbildningen ur ett genusperspektiv (jämställdhetsaspekten)?

    1. 58% (7 st) I hög grad.
    2. 0% (0 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 42% (5 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Genusperspektiv har ej existerat under utbildningen.
    ---
    Tänkte aldrig på det.

  24. Har du i din utbildning blivit särbehandlad på grund av kön, etnicitet, sexualitet, religion, funktionshinder eller samhällsklass?

    1. 8% (1 st) Ja.
    2. 67% (8 st) Nej.
    3. 25% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Inte vad jag kan minnas.
    ---
    Jag tror inte det, inte på något större sätt i alla fall.

  25. Har lärarna i sin undervisning där det är relevant problematiserat skillnader som kön, etnicitet, sexualitet etc. i relation till teknikutveckling och teknikanvändning?

    1. 0% (0 st) I hög grad.
    2. 17% (2 st) I viss grad.
    3. 58% (7 st) Inte alls.
    4. 25% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Lägg av.


  26. Vilka specialiseringar har du gått?

    1. 0% (0 st) Biomedicinsk teknik.
    2. 42% (5 st) Interaktiv medieteknik.
    3. 8% (1 st) IT-management.
    4. 8% (1 st) Journalistik.
    5. 0% (0 st) Kommunikationssystem.
    6. 8% (1 st) Ljud.
    7. 58% (7 st) MDI.
    8. 0% (0 st) Miljöledning.
    9. 42% (5 st) Rörlig bild.
    10. 25% (3 st) Tryckt kommunikation.
    11. 33% (4 st) Individuell inriktning.

  27. Är du nöjd med utbudet av kurser inom specialiseringarna?

    1. 25% (3 st) I hög grad.
    2. 75% (9 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  28. Är du nöjd med djupet inom specialiseringarna?

    1. 25% (3 st) I hög grad.
    2. 58% (7 st) I viss grad.
    3. 17% (2 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  29. Eventuella kommentarer om specialiseringarna:

    Bra djup. Speciellt inom min individuella inriktning.
    ---
    Interaktiv medieteknik var ju bara en samling kurser utan koppling. Kändes inte så bra alls.

    MDI var väl bra även om ACPU-projektet var segt.

    Rörlig bild kändes lite hej och hå ibland.

    ---
    ljus var jättebra. Rörlig bild mest rolig
    ---
    Kvalitén på kurserna inom rörlig bild håller inte måttet med tanke på vad som krävs i arbetslivet.
    ---
    Interaktiv medieteknik var ok, men Tryckt kommunikation var usel.
    ---
    De bara skrapar på ytan. Interaktiv medieteknik är ett fancy namn på en samling grundkurser i utvecklingstekniker. Men å andra sidan är det kanske inte medietekniker man ska välja att bli om man vill bli specialist?
    ---
    Tror både MDI och rörlig bild kan göras bättre. Rörlig bild saknade en röd tråd mellan föreläsningarna. De var fristående och i viss mån upprepningar av varandra. Vissa MDI kurser var lite för fokuserade på forskning - i arbetslivet krävs det ofta snabbare och mer konkret resultat.
    ---
    MDi gav mig en väldigt bra grund att stå på men skulle kunna finslipas ytterligare lite för att ge riktig spetskompetens!


  30. Gjorde du ditt exjobb inom någon av specialiseringarnas ämnesområde?

    1. 92% (11 st) Ja.
    2. 8% (1 st) Nej.
    3. 0% (0 st) Oklart.

  31. Eventuella kommentarer om exjobbet:

    Exjobbet var en lång plåga och det gav mig ångest och sämre självkänsla då det blev dåligt. Det var mest en övning i att få handledare att svara på mail och få underskrifter på papper.
    ---
    i Tal, riktigt roligt


  32. Har du läst delar av din utbildning utomlands?

    1. 17% (2 st) Ja, inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    2. 0% (0 st) Ja, men inte inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    3. 83% (10 st) Nej (hoppa då över nedanstående tre frågor).

  33. Vad har utlandsstudierna omfattat?

    1. 17% (2 st) Kurser.
    2. 0% (0 st) Examensarbete.
    3. 0% (0 st) Både kurser och examensarbete.

    I vilket land gjorde du dina utbytesstudier:

    Skottland
    ---
    Finland

  34. Anser du att utbytesstudierna bidragit positivt till din utbildning?

    1. 17% (2 st) I hög grad.
    2. 0% (0 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  35. Eventuella kommentarer om utbytesstudierna:

    Kurserna gav inte så mycket. Jag läste annat eftersom de inte hade några medieteknikkurser. Bra med utlandserfarenhet och att få uppleva en annan kultur samt att bättra på engelskan.
    ---
    Den bästa perioden av mina studier


  36. Upplever du att du är försenad med din examen i förhållande till nominell studietid?

    1. 42% (5 st) Ja.
    2. 58% (7 st) Nej.

    Om du svarat ja, vilka är de främsta skälen till förseningen?

    Även om jag hämtar ut den sen så har det i stort sett bara varit kominfen som släpat :) Har jobbat fulltid sen i våras.
    ---
    att jag läste utomlands och var tvungen att vänta en termin innan jag kunde läsa mediejuridiken och IUM. Läste därför en specialisering till. Sedan tog det evigheter att hitta exjobb och lika lång tid att bli klar med det. Exjobbet hade jag gärna hoppat över eller läst mer strukturerat i en vanlig kurs som projekt eller liknande. Det blev för mycket eget ansvar och det var svårt att hitta ett ämne som var kul/intressant.
    ---
    Ansökte inte direkt.
    ---
    Jag var klar med examensarbetet i tid, men lade inte fram det (presenterade) förrän över ett år senare. Därefter dröjde det ytterligare ett halvår innan jag ansökte om examen. Dessa förseningar berodde på att jag fick jobb direkt och då nedprioriterade de steg jag hade kvar i skolan.
    ---
    Min första uppdragsgivare till exjobb gick i konkurs, vilket försenade mitt planerade examensdatum.
    ---
    Det var onödigt krångel med Fredrik Winberg. Då min handledare och examinator hade godkänt arbetet stannade det upp hos honom en LÅNG stund! Små petitesser som ibland ändrades tillbaka till vad de var från början.


  37. Har du redan före examen, genom anställning eller eget företag, säkrat en sysselsättning, relaterad till din utbildning, som du kan leva på?

    1. 42% (5 st) Ja.
    2. 8% (1 st) Inte än, men snart.
    3. 33% (4 st) Nej.
    4. 8% (1 st) Vet inte.


  38. Övriga kommentarer.
    Här kan du skriva sånt som du vill framföra men som inte framkommit på annat sätt i enkäten, till exempel om du tycker att något varit speciellt positivt eller negativt i din utbildning:

    Utbildningen som helhet är för mig något jag ångrar. Mest beroende på att jag kommit fram till att teknik inte är särskilt kul att jobba med och för att jag inte vet vad jag kan jobba med.
    ---
    Tack för en bra utbildning!
    ---
    MDi och X-jobbet gav mig ett väldigt bra och relevant arbete. Tror att man bör framställa vikten av examensarbetet som en möjlighet och sista chans att säkert testa sina kunskaper...


viggo@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.