OMODERN SYN PÅ MATEMATIKEN BAKOM KRISEN

En revolution är på gång inom matematiken, framdriven av de nya
möjligheter till matematisk beräkning som datorn erbjuder. Men hur 
skall man komma ur krisen inom ämnet om man bara vill fokusera på 
studenters bristande förkunskaper och inte vill skärskåda sin egen roll 
och utbildningens innehåll och form? skriver bland andra professor 
Claes Johnson.

En debattartikel i GP sänder ut ännu en larmrapport om att matematiken 
är i kris, och nästa dag ökas dramatiken med ett skakande reportage om 
studenter som knäcks på Chalmers. (Vilket slöseri med mänskliga resurser.)

Att matematikundervisningen på alla nivåer befinner sig i kris är en 
utbredd föreställning, som fått Östros att tillsätta Matematikdelegationen. 
Ofta torgförs tanken att problemen på till exempel Chalmers främst skulle 
bero på bristande förkunskaper från gymnasiet, som i både debattartikeln 
och reportaget.

Djupare orsak?

Men finns det någon djupare orsak till den kris som alla nu omvittnar så 
livfullt? Kan det vara så att huvudproblemet egentligen inte främst är 
studenten utan i stället professorn? Skulle orsaken kunna vara att själva 
Matematiken som religion med sina präster befinner sig i kris, och att 
församlingen därför börjar tappa tron? Hädiska tanke! Inte kan väl detta 
vara möjligt?

Jovisst kan det vara så. Sånt händer inom vetenskap, och matematik är en 
vetenskap: Nya synsätt ersätter gamla i sk paradigmskiften eller vetenskapliga 
revolutioner, ofta under stor och utdragen vånda, allt enligt den kände 
vetenskapshistorikern Thomas Kuhn, som noga analyserat fenomenet.

En sådan revolution är nu på gång inom matematik, framdriven av de nya 
möjligheter till matematisk beräkning som datorn erbjuder. Hela vårt nya 
informationssamhälle med ord, bild och ljud i digital form kan sägas bygga 
på beräkningsmatematik, vilken är den matematik datorn använder. Datorn är 
på väg att i grunden förändra matematik som vetenskap, och som verktyg inom 
hela vårt samhälle.

Man kan i dag tala om matematik utan dator, som speglas i den traditionella 
matematikundervisningen vid Chalmers, med analytiska formler som kärna 
(se reportaget), samt matematik med dator, som är just den nya 
beräkningsmatematiken med matematiska algoritmer som kärna.
Det finns ingen skarp gräns mellan dessa områden: en algoritm uttrycks i 
analytiska matematiska formler, som sedan översätts i datorkod, och goda 
formler kan ge viktig förståelse och insikt. Gemensamt för de matematiker 
som undertecknat debattartikeln är att de representerar matematik utan dator, 
det vill sä¤ga ett traditionellt synsätt, och att man anser att huvudproblemet 
finns utanför den egna gruppen, i bristande förkunskaper hos studenterna.

Modern utbildning

Hur skulle då en modern matematikutbildning (matematik med dator) kunna se ut? 
Finns det sånt? Jovisst! Undertecknade har utvecklat ett sådant reformprogram, 
som i dag används bland annat vid sektion K på Chalmers. Vi kallar vårt 
program Body&Soul, där Body representerar Beräkning och Soul matematisk analys,
se programmets hemsida på www.phi.chalmers.se/bodysoul/. Och faktiskt klarar 
studenterna på K sina matematikstudier galant, trots att vårt program håller 
en mycket hög nivå och att matematik är svårt! Många är häpnadsväckande 
duktiga och ytterst få misslyckas helt. Vi anser att vi visat en väg mot en 
både begriplig och användbar modern utbildning. Vi jobbar vidare med en 
gymnasievariant enligt principen att den översta tegelstenen måste placeras 
efter vetenskapens nuvarande ståndpunkt och de övriga stenarna därunder, 
så att kunskapsbyggnaden bär.

Debatt saknas

Nu borde väl debatten vara livlig om vårt program, om det skulle kunna bidra 
till att lösa krisen? Men debatten saknas. Vi vet detta av erfarenhet från 
försök till debatt på Chalmers och i GP och DN, som alla besvarats med tigande.

Vi tror att orsaken till denna tystnad är att det fordras expertkunskaper 
i beräkningsmatematik för att konstruktivt kunna debattera (den översta 
avgörande stenen i) modern matematikutbildning, och vi ser inte att denna 
kunskap finns bland alla undertecknarna av debattartikeln, ej heller bland 
Matematikdelegationens alla ledamöter. Kanske kan man i detta sammanhang tala 
om bristande förkunskaper? Vem skulle kunna säga att vi har fel? Vem skulle 
våga säga att vi kanske har ganska rätt?

Sök svaren

Men problemet kvarstår: Hur skall man komma ur krisen om man inte vill 
debattera? Om man inte vill reformera? Om professionella matematiker inte 
kan komma överens om var matematik som vetenskap står i dag? Om man bara 
vill fokusera på studenters bristande förkunskaper och inte vill skärskåda 
sin egen roll och utbildningens innehåll och form? Om Matematikdelegationen 
inte vill ha med expertis på beräkning och inte vill söka svar på frågor 
om vad och varför?

Till slut: Naturligtvis skall man ha differentierade matematikprogram efter 
behov och intresse, på alla nivåer. Vi har själva länge pläderat för att 
införa detta på Chalmers, dock utan att få något gehör.

Kenneth Eriksson
professor i tillämpad matematik
Högskolan i Trollhättan
Claes Johnson
professor i tillämpad matematik, Chalmers
Anders Logg
doktorand i tillämpad matematik, Chalmers
Nils Svanstedt
professor i matematik Göteborgs Universitet
Johan Hoffman
dr Courant institute of mathematical sciences, NY, USA