Mastermind

Antal spelare: 2

Förberedelser: Utse en chiffrör och en kodknäckare. Chiffrören skriver en kod på 4 siffror mellan 1 och 6 på ett papper

Spelets gång: Kodknäckaren gissar fyrsiffriga tal med siffror mellan 1 och 6 tills dess att (1) dennes gissning är korrekt eller (2) antalet gissningar överstiger 10.

Gissningar: Chiffrören ska poängsätta kodknäckarens gissning enligt följande: Rätt siffra på rätt plats ger ett R. Rätt siffra, men på fel plats ger ett F. Om kodknäckaren gissat på två eller fler av samma siffra som endast förekommer en gång i koden poängsätts endast den siffra som är mest rätt.

Poäng för omgången: Kodknäckaren får lika många poäng som antalet gissningar för en viss kod. Om chiffrören gett fel poäng får kodknäckaren 0p. Lägst antal poäng efter ett på förhand bestämt antal omgångar vinner.

Exempel:

1335 FF
3463 RR
2163 RFFF
3261 RRRR

4 poäng till kodknäckaren.

Vidareutveckling

Fler siffror i koden och fler siffror/symboler att välja på.

Tack till Rasmus Kaj som ställde upp som chiffrör i spelexemplet.

Marcus Dicander 2005

(C) Marcus Dicander 2004

Fler texter

Valid HTML 4.01! Valid CSS!