// Petals around the rose // // Kör programmet, försök lista ut hur talet beräknas från // de fem tärningarna. // import java.util.*; public class Ros { private ArrayList tärningar = new ArrayList(); Ros(int antalTärningar) { for(int i = 0; i < antalTärningar; i++) { tärningar.add(new Tärning()); } } private int beräknaTal() { // Talet beräknas med hjälp av filen BlackBox.class return BlackBox.calculate(tärningar); } public void kastaTärningar() { for(int i = 0; i < tärningar.size(); i++) { tärningar.get(i).kasta(); } } public void visaTärningar() { System.out.print("Tärningar: "); for(int i = 0; i < tärningar.size(); i++) { System.out.print(" " + tärningar.get(i).antalÖgon()); } System.out.println(); } public void visaSvar() { System.out.println("Talet är: " + beräknaTal()); } public static void main(String[] inparametrar) { Ros r = new Ros(5); Scanner s = new Scanner(System.in); boolean klar = false; int tal, rättTal; System.out.println("Spelet kallas på engelska för Petals around the Rose."); System.out.println("Jag kastar fem tärningar, försök komma på"); System.out.println("hur jag beräknar talet med hjälp av dem."); while(!klar) { r.kastaTärningar(); r.visaTärningar(); System.out.print("Gissa tal: "); String gissning = s.nextLine(); if(gissning.length() > 0) { tal = Integer.parseInt(gissning); rättTal = r.beräknaTal(); if(rättTal == tal) { System.out.println("Korrekt!"); } else { System.out.println("Fel, talet är " + rättTal); } } else { klar = true; System.out.println("Tack och hej!"); } } } }