Gamla L och V slogs ihop under nytt namn: Samhällsbyggnad. Detta fick
antagningspoängen att skjuta i höjden.
Det webbaserade provsystemet bedömdes för instabilt för att
användas för datorprov och pappersprov användas istället vid
provtillfällena.
Föreläsningar lades till under kursens andra period för att få fler att inse att kursen inte är över i och med provet.
EZquiz användes endast i självdiagnostiskt syfte.
Instuderingsdelen ändrades aå att det krävdes ett nytt program varje vecka. Detta för att få fler att programmera mer under lursens första period.
Slutprovet döptes om till datorprov.
Handledarna informerades mer om kursupplägget.
Körexempel av dagens labb visades i början av varje föreläsning
för att tydligare visa på sambandet mellan föreläsningarna och
labbarna.
All egentid ströks från schemat. Repetitionsföreläsningen lades
först direkt efter labbtiden, men förskjöts en timme efter samråd med
studenterna.
Det krävdes redovisning av instuderingsuppgifterna under kursens
första period.
Alla som skulle vara handledare på kursen måste vara närvarande
första veckan. Undantag beviljades för två erfarna handledare.
Informationsbrevet till studenterna skickades utan Mimers Bars inblandning.
Studenternas placering vid första labbtillfället avgorde vilken
handledare gruppen fick.
Schemat under kursens första period blev FFH lunch LLF, samt en H
som görs upp med handledaren för redovisning av
instuderingsuppgifterna.
Schemaläggningen ignorerade även i år alla önskemål inför
schemaläggningen varför salar även detta år har fått bokas om med ett
rörigt schema med flera krockar som resultat. KTHS centrala
schemavisningsprogram klarar fortfarande inte av ändringar varför
studenter går till fel plats vid fel tillfälle.
Eftermiddagsföreläsningarna hade endast ca 5-15 besökare, men i
kursenkäten framgår det att dom var uppskattade av dom som var där.
Labbhandledningen under hela kursen stundtals haft mycket låg närvaro av
studenter. I kursenkäten uppger 73% att matten har prioriterats istället.
43% kände sig motiverade att läsa kursen till en början (upp
13%-enheter)
55% tyckte att J-uppgiften var bra eller mycket bra. Det framförs i
kursenkäten en del klagomål på att skillnaden mellan J-uppgift och
instuderingsuppgifter var för stor, men frågan är om man i så fall har
ägnat tillräckligt med tid åt instuderingsuppgifterna. Det framförs
också en del klagomål på att vissa handledare inte förstod alla
instuderingsfrågor.
57% anser att det webbaserade provsystemet har hjälpt dom bra eller
mycket bra i deras inlärning. En misstanke finns dock från lärarhåll
att för många studenter har (förgäves) försökt lära sig frågorna
istället för att förstå svaren.
Föreläsningarna var bra eller mycket bra ansåg 59% (upp 25%-enheter),
endast 8% ansåg att de var mindre bra och ingen att dom var
dåliga. Några klagar i kursenkäten över att dom var för få och borde
innehålla mer repetition, men det är just detta som
eftermiddagsföreläsningarna användes till.
Föreläsningsanteckningarna var bra eller mycket bra (70%).
Matematiks KS-ar ska ligga på måndagar som tidigare överenskommet.
Nytt namn på datorprovet och föreläsningar även under kursens andra period för att tydliggöra att kursen fortfarande pågår.
Exempel från Excel och Matlab på föreläsningarna för att visa på
likheterna mellan programmeringsspråken.
Repetitionsföreläsningen läggs en timme efter labbtiden.
Fler handledare som har tidigare PBL-erfarenhet.
Schemat under kursens första period önskas som HFF lunch LLF, för
att genomgången på morgonen ska reda ut dom sista frågetecknena inför
det nya materialet på föreläsningen.
Formuleringarna på instuderingsfrågorna ska (som vanligt) ses över
för att göra dom så tydliga som möjligt.
Kursanalys för 2D1311 Programmeringsteknik för S, 2004
Kursanalysen är utförd av kursansvarige Olle Bälter, PBL-handledarna Fredrik Edin, Erik Lindgren, Elina Eriksson samt kontaktstudenterna på Samhällsbyggnad:
Kursdata
Mål
Kursens mål är att lära studenterna att arbeta självständigt med en dator
och förstå vad program kan användas till. Kursen ska också ge en god
grund för vidare studier inom området för dom studenter som blir
intresserade.
Förändringar inför denna kursomgång
Sammanfattning
Kursen har fungerat hyfsat bra, men studenterna har troligen inte
uppnått den potential som dom har. Detta kan förklaras med:
Undervisningen
Föreläsningar inriktade på de viktigaste momenten har hållits i D1, D2
och Q1. I övrigt har undervisningen skötts i PBL-grupper om upp till
12 studenter i första perioden och i datorsal som handledning under
andra perioden. Varje föreläsning följdes av en repetitionsföreläsning
på eftermiddagen.
Examination
Lab1 examinerades genom att datorprovet avklarades under kursens gång.
Lab2 examinerades med ett skriftligt prov om 90 minuter med frågor ur
webbdatabasen. Minst 80% av frågorna ska vara rätt besvarade. Med
redovisning av instuderingsfrågor kan man samla en bonus som innebär
att det räckte med 65% på datorprovet. Trots att ett skriftligt prov
med liknande frågor delades ut under en föreläsning var det många
studenter som inte studerade det provet.
Lab3 examinerades individuellt av erfarna handledare. Samtliga
lösningar sparas i en databas för att motverka kopiering av
lösningarna. Före redovisningen jämförs studentens lösning med
samtliga tidigare registrerade.
Kurslitteratur
De flesta studenterna har använt Javahäftet som delades ut i
kursbunten. Några har dessutom skaffat Fransens lärobok i Java.
Föreläsningsanteckningar delas ut i kursbunten.
Studentenkät
Detta tycker de 49 studenter som har svarat på enkäten om kursen:
Kursen uppfattas i genomsnitt som ganska svår. Kursen anses intressant
av 51%, relevant av 37%. Målen
med kursen anses klara av 63% (upp 23%-enheter). 66% anser att
handledarna går igenom bra eller mycket bra (upp 16%-enheter), 80%
anser att kontakten mellan studenter och handledare är bra eller
mycket bra (upp 33%-enheter).
Planerade/föreslagna förändringar
Ett generiskt datorprov som ständigt ligger uppe på nätet så att
instudering till det skriftliga provet underlättas.