Exempel från Excel och Matlab visades på föreläsningarna för att visa på
likheterna mellan programmeringsspråken.
Repetitionsföreläsningen lades en timme efter labbtiden.
Schemat under kursens första period önskades som HFF lunch LL-F, för
att genomgången på morgonen ska reda ut dom sista frågetecknen inför
det nya materialet på föreläsningen och dom som behöver stanna kvar
för att göra klart labben/instuderingsproblemen ska hinna med det före
repetitionsföreläsningen.
Formuleringarna på instuderingsfrågorna sågs (som vanligt) över
för att göra dom så tydliga som möjligt.
Datorspråksorden redovisades på första handledarträffen.
Gransknings- och redovisningsprotokollen gjordes tydligare med
mer förklaringar för att minska skillnaderna mellan handledarna vid
J-redovisningar.
Information om hur man överklagar underkännanden lades till i kurs-PM.
Det tydliggjordes för handledarna och studenterna att det är mer som krävs
för att kunna förstå instuderingsuppgifterna. T ex ska ett program
skrivas för praktikproblemen.
Javahäftat utökades med filläsningsexempel, dynamiskt vektorexempel och
en minnesbild med en instans som refererar till en vektor, samt Collection.sort och ArrayList, en metod för hantering av felaktig inmatning.
Sista bokningstid för redovisningar infördes på anmälningslistan.
En extra handledare tog kompletteringar och gav hjälp i anslutning
till större redovisningspass.
Plussning med helt nya J-uppgifter efter man har redovisat en
betyg-D-uppgift tillåts.
Handledarna fick i uppdrag att göra ett schema för
datoranvändningen under kursens andra halva. Med 10% avhopp och 40%
hemarbetande räckte faktiskt platserna till alla.
En webbsida upprättades för handledare med nyheter inför varje läsår
för att erfarna handledare inte ska hålla sig fast vid gamla instruktioner.
Skillnaderna mellan olika betygsnivåer gjordes tydligare.
Mer liveprogrammering gjordes på föreläsningarna.
Alla PBL-grupper fick bokade salar från början.
Handledarna informerades mer om PBL.
Inledningsvis blev det en del strul då antalet studenter vida
översteg antalet anmälda från S. Hela 17 personer (dvs en och en halv
övningsgrupp) var studenter från andra program. Schemaläggningen
lyckades inte hitta föreläsningssalar som var tillräckligt stora (med
tillgång till datornät). Datorsalarna som till slut blev bokade, trots
schemaläggningens försök att stundatals boka för få och andra gånger
för många salar, fungerade, men V51 och V115 har alldeles för
långsamma datorer. Vissa studenter har drabbats av att den
installerade Javaversionen inte var den senaste.
Kvinnor klarar fortfarande kursen bättre än män, även om
skillnaden mot ifjol är framförallt att männen har förbättrat sig.
Eftermiddagsföreläsningarna hade endast ca 5-15 besökare, men i
kursenkäten framgår det att dom var uppskattade av dom flesta som var där.
Labbhandledningen har under hela kursen haft mycket bra närvaro av
studenter. Enda undantaget var sista tillfället före påsk då det fanns
fler handledare än studenter.
Lab2 examinerades med ett skriftligt prov om 90 minuter med frågor som
delades ut i förväg (endast variabelnamnen och
svarsalternativordnignen ändrades). Minst 80% av frågorna ska vara
rätt besvarade. Med redovisning av instuderingsfrågor kan man samla en
bonus som innebär att det räckte med 65% på datorprovet. Sambandet
mellan resultatet på det skriftliga provet och J-uppgiften är starkt,
ett Chi-2 test ger ett P-värde mindre än 0.001.
Lab3 examinerades individuellt av erfarna handledare. Samtliga
lösningar sparas i en databas för att motverka kopiering av
lösningarna. Före redovisningen jämförs studentens lösning med
samtliga tidigare registrerade. Det finns inget statistiskt samband
mellan resultat på J-uppgiften och ålder.
Kurshemsidan har bra information (57%), men det finns mycket irritation över att Explorer hanterar Frames på ett konstigt sätt.
Javahäftet har fungerat bra för 44%, ytterligare 21% har hittat någon annan bok som fungerade bra, men 22% har inte hittat någon sådan bok.
67% anser att
handledarna går igenom bra eller mycket bra (upp 1%-enheter), 72%
anser att kontakten mellan studenter och handledare är bra eller
mycket bra (ner 8%-enheter).
49% tyckte att J-uppgiften var bra eller mycket bra. Många klagomål
framförs på de olika mängderna arbete som behövs för vissa betyg. Ca
en tredjedel hade dålig hjälp av att skriva en egen spec. 69%
anser att J-uppgiften har hjälpt till med att närma sig kursmålen. För
labbarna är siffran glädjande nog 62%.
Många vill som vanligt ha mer handledningshjälp, men det har funnits
hjälp tillgänglig som studenterna inte har utnyttjat: dels på
handledningen i övningssal sist på dagen, men också via e-brev till
handledaren och den extratimme som alla grupper hade möjlighet att ha
(men månbga inte utnyttjade) med sin handledare varje vecka. Problemet
verkar vara att studenterna inte tar till sig informationen om dessa
möjligheter, eller inte har tid totalt sett att utnyttja den.
30% tyckte inte att instuderingsfrågorna förberedde bra inför
J-uppgiften, men frågan är om man i så fall har ägnat tillräckligt med
tid åt instuderingsuppgifterna. Särskilt den sista omgången med
instuderingsuppgifter (vektorer) var det få som gjort alla uppgifter
på.
Föreläsningarna var bra eller mycket bra ansåg 43% (ner 16%-enheter).
Främsta klagomålen är att det går för fort och att studenterna inte fick plats i föreläsningssalen.
Föreläsningsanteckningarna var bra eller mycket bra (78%).
Ett generiskt datorprov som ständigt ligger uppe på nätet så att
instudering till det skriftliga provet underlättas.
Lägg till ett avsnitt i kursprogrammet som beskriver hur en
J-redovisning går till.
Visa exempellösning av förra veckans labb på föreläsningarna.
Möjligheterna att byta till ett enklare språk (som t ex Python)
ska undersökas.
Lägg till punkten "minnesbild" på granskningsprotokollet.
Prova med att göra specen frivillig nu när så många väljer E-uppgifter.
Handledarna får i uppdrag att kontrollera studenternas program
(ffa under de inledande labbarna). Detta blir då inte en redovisning
utan ett tillfälle till tidig återkoppling.
Informera om att arbetsinsatsen inte minskar för att man väljer en
E-uppgift, man får enorma problem om man inte förstått allt i kursen.
Visa mer på kopplingen mellan J-uppgiften och undervisningen och
upprepa förklaringarna om hur man kan få hjälp.
Gör det möjligt att välja J-uppgift redan vecka 3 så att målet
blir tydligare.
Upprepa informationen om att handledarna endast ska hjälpa till
med att hitta svar på frågor - inte ge svaren.
Betona att provet ger en god indikation på hur det kommer att gå med J-uppgiften.
Ta fram en ny hemsida som även Explorer klarar av.
Undersök möjligheterna att göra specinlämningen frivillig.
Förklara hur undervisningen är tänkt att fungera. Det ÄR inte
meningen att man ska begriåpa allt på föreläsningen, men till nästa
föreläsning ska man ha gjort det.
Med tanke på PBL-inriktiningen borde detta avspegla sig i kraven
på J-uppgiften. Det måste inte vara den bästa lösningen i samma
utsträckning som på övriga kursomgångar. (Detta måste diskuteras med
övriga kursledare)
Kursanalys för 2D1311 Programmeringsteknik för S, 2005
Preliminär version.
Kursanalysen är utförd av kursansvarige Olle Bälter, PBL-handledarna
Johannes Hjort, Elina Eriksson, Anna Svantesson, Måns Elenius, Jonas Sjöbergh, Mårten Trolin samt kontaktstudenten på Samhällsbyggnad: Payam Malek-Marzban.
Kursdata
Mål
Kursens mål är att lära studenterna att arbeta självständigt med en dator
och förstå vad program kan användas till. Kursen ska också ge en god
grund för vidare studier inom området för dom studenter som blir
intresserade.
Förändringar inför denna kursomgång
Matematiks KS-ar låg på måndagar som överenskommet.
Sammanfattning
Kursen har resultatmässigt fungerat mycket bra i år (förmodligen bästa
krusomgången någonsin sett ur examinationsfrekvens). Däremot har
missnöjet i kursenkäten varit större. En del av detta förklaras med det
första: fler som inte gillar ämnet och kursen har ändå tagit sig
igenom den.
Undervisningen
Föreläsningar inriktade på de viktigaste momenten har hållits i D1, D2
och M1. I övrigt har undervisningen skötts i PBL-grupper om upp till
12 studenter i första perioden och i datorsal som handledning under
andra perioden. Varje föreläsning i period 3 följdes av en
repetitionsföreläsning på eftermiddagen.
Examination
Lab1 examinerades genom att datorprovet avklarades, eller att man
redovisat minst 65% av instuderingsfrågorna.
Kurslitteratur
De flesta studenterna har använt Javahäftet som delades ut i
kursbunten. Några har dessutom skaffat Fransens lärobok i Java.
Föreläsningsanteckningar delas ut i kursbunten.
Studentenkät
Detta tycker de 78 studenter som har svarat på enkäten om kursen:
Kursen uppfattas i genomsnitt som ganska svår. Hälften av studenterna kände sig motiverade att läsa kursen, men hela 30% var det inte. Kursen anses intressant
av 50%, men hela 45% anser att den inte är relevant för deras arbetsliv.
Målen med kursen anses klara av 53% (ner 10%-enheter), 65% anser att kursen uppfyller målen. Jämfört med andra kurser är det svårare att veta hur man ska plugga, arbeta på egen hand och att få högre betyg. Endast 38% har lagt ner mer tid än vad som var schemalagt under period 3.
Planerade/föreslagna förändringar
Största utmaningen nästa år är att få fler att tycka att detta är roligt (eller åtminstånde inte tråkigt).