Any comments, e.g. on specific parts of the course:
I think some Intruduction to Neuroscience course should be a must have prerequisite for taking this course.
---
The contents are a little bit general. For me more details are preferred.
---
Laborationerna var riktigt svåra eftersom de var riktigt svårt att tyda vad man skulle göra. Ni borde kolla igenom labben och skriva om dem så man förstår vad som skall göras. Ofta när man fick hjälp så förstod man att man misstolkat.
---
Om man inte använt matlab tidigare är det väldigt svårt att klara labbarna, eftersom man i princip inte får någon hjälp alls
Any comments, e.g. on specific parts of the course that are missing or could be excluded:
Den var intresant. Men det behövs verkligen bättre struktur, jag förstår inte fortfarande vilka modeller som egentligen togs upp. Det var på labbarna man lärde sig mest.
Any comments, e.g. on specific parts of the course:
Perhaps I would have needed more refreshed knowledge about mathematics, specifically about the cable theory and boundary conditions.
---
Enbart gymnasiekunskaper inom biologi och ingen matlab kunskap var inte tillräckligt för kursen
Any comments on the book (write first Course pile, JW or Fall):
Preparing a course pile is a good idea, since there is no book containing all the course material. But since it's compiled from many different sources, it's hard to read. It contains very diverse range of topics, many of them are beyond the course topics.
---
It's quite helpful to understand the first 2 lectures.
---
Course pile:
Den var alldeles för stor, med mycket överflödig material. Man skulle kunna kapa bort onödiga artiklar som inte gav något till kursen. Jag anser att man kan ha med powerpointens och ev extramaterial för varje föreläsning som är relevant.
Det som var bra var att den var indelad efter föreläsningarna, vilket gjorde det lätt att hitta i kursbunten. Det uppskattas.
Any comments on the other course material:
It was to much to read, there is no change to be able to read all that is recommeded. Instead one could focus on getting better more dense material that would be more structured. This would have made the course more intrersting and more easily intrepreted.
---
I find the course reading material really messy (and it makes the course messy). On the course webpage, some readings are duplicated, the names don't match with the content, there is not a standard format... there is too much reading material and we don't know which one to use for each lecture. The lecture slides are impossible to use: we don't understand what are the variables in the equations and it's not explain by oral...
I think there is a big improvement to do about the slides and the organization of the course material, at least on the course webpage.
---
För mycket material som gjorde det svårt att sålla i vad man skulle läsa i och vad som var relevant. Håll er till en bok, eller bara kursbunten. Om det bara är kursbunten kan man där hänvisa till annan källa(i slutet på varje föreläsningsindelning) om ni anser att fördjupad kunskap behövs.
---
När det blir för mycket är det svårt att veta vad man ska använda och blir det för mycket och man inte vet vad man ska läsa blir det jobbigt att läsa allt
Any comments on the lectures:
I think lecture slides are not explanatory and well prepared enough. Also, some basic points of the lecture content are not explained in detail in the class. Instead they' are left to the student as a reading material.
---
The course slides are ok, could have ben more focus on the modeling aspect. Could give more examples.
---
The teacher speak clearly but the slides are impossible to understand and there is no lecture structure. Impossible to follow. At the end of each lecture I don't know what I should remember about it.
---
Föreläsningarna kan vara mer tydliga. Jag anser att föreläsaren inte fick fram vad han pratade om, vad nyckelpunkterna i kursen var.
Jag tycker att det ska vara mer struktur i föreläsningarna. Föreläsaren kan börja med att tydligare berätta vad han går igenom . Föreläsaren måste bli tydligare att säga vilka modeller som tas upp i kursen, vad modellerna egentligen representerar och i vilken del av cellen som modellen försöker ge en bild av. Alltså mer struktur,rubrik, kort bakgrund till VAD som modelleras, sedan kommer modellen som bör gås igenom tydligare.
Any comments on the level of the lectures:
I have a strong background in biology and chemistry so for me some lectures repeated things I already knew but it was interesting to see it in another context. Some other parts I was less familiar with and perhaps I could not fully understand all details but I could still get the main point of each lecture.
---
Bra nivå, men föreläsningarna var lite hoppiga, det var inte förrän i slutet, när man började plugga ordentligt inför tentan, som man kunde koppla ihop allt och förstod helt vad det var kursen gick ut på
Any comments on the voting exersize:
As long as you are not forced to vote I think it is a good idea. It puts the student in active mode, rather than just passive listening.
---
Could have had this approach all trhough the lectures instead of just for some lectures.
---
good
---
Roligt med interaktion mellan läraren och studenterna. Dock en meningslös del eftersom det inte gav något. Ta bort denna del av kursen, men kom gärna på en ny eftersom det är roligt när vi studenter får vara delaktiga!
Ni kan ev ge en fråga som man får diskutera i en grupp på ca 4 personer i ca 5 min och sedan får man presentera sitt resultat och så berättar ni vad som var rätt och fel. Man lär sig om man blir tvingad till att fundera på vad man egentligen går igenom.
Any comments on the labs:
The labs are extremely important for the course. I really liked to do the labs. The only drawback was the administrative part. It was a little bit stressful to book times to present when the schedule changed etc. Also, for lab 3 the deadline did not match the lectures initially which caused some stress.
---
Time for presenting the labs is not enough. Further, it would be nice if one got to model somthing from the start. Instead of just writing commands in the terminal wich gave reaults.
---
Lab presentation: during the first lab, we didn't have to say anything, the lab assistant was the only one to speak... we didn't train on presenting results.
PLEASE change the time slot length for the 2 last labs: 10 MIN IS NOT ENOUGH so everybody is late.
In most of the labs, we don't have to think at all since it's written what we should do...
---
Det behövs mer än tio minuter, alldeles för kort tid! Sedan behövs genomgångar av labbarna, vad som förväntas och hur de ska redovisas. När vi fastnade var det svårt att gå vidare. Sten svarade aldrig på mejl och Erik sa efter några föreläsningar att vi inte fick mejla honom mer om labbarna. Man blev utelämnad och hann inte göra labbarna i tid. Det behövs verkligen mer än tio minuter per labbhjälptillfälle!
---
Det var svårt eftersom vi inte hade tillräckliga kunskaper inom matlab. Sen är 10 min hjälp per grupp alldeles för lite, det blev alltid förseningar, ibland upp till en timme och ibland fick man inte ens sin hjälptid, så vi hade väldigt svårt att hinna klart med labbarna i tid
Any comments on the project:
We should practice a bit modeling. Doing a fifth lab is not so interesting. Presenting papers is a good thing.
I think the scope of this course is very well designed and students learn a lot by taking this course. However, completing an introduction to neurocience course before having this one can make the students get more advantage from this high level course.
---
The topic of teamwork is interesting and of course helpful.
---
The course provides new knowledge about biocomputing in a good way to understand as an engineer from other field (not related to biocomputing). Good start for people who want to work in biocomputing.
---
Det framgick inte från början att bonus poängen man fick av labbarna skulle vara avgörande för betyget. Det som sades gav intryck att det bara var lite extra bonus som kan hjälpa till att höja betyget, inte att det skulle påverka betyg gränserna.
---
After all the questionare I would say , the course and course materials, labs, exams were very well organized and helpful. And the cooperation between student teacher was also very nice.
The only thing I would say when I go for the exam then I found that only the pile of printed copy was enough to study But in the course period I didn't follow that much.
So my opinion may be at the beginning of the lecture you may noticed to the students this fact. Because I found for the understanding or exam that was the only useful and easiest materials.
Thank you.
---
En intressant kurs som gav en förståelse för modellering av biologin, vilket var roligt att få. Dock undertrycker jag, mer struktur!
---
I början av kursen fick vi veta att labbarna skulle ge bonuspoäng till tentan. Vi förstod snabbt att vi skulle ha problem med dem eftersom vi inte kunde matlab, men eftersom de bara var bonuspoäng till tentan fokuserad vi mer på att plugga till tentan än att redovisa labbarna i tid, de kunde vi ju redovisa senare också. Men sen när vi skrivit tentan och fått resultaten upptäckte vi att det inte alls var bonuspoäng till tentan utan räknades med i betygsstegen, man kunde alltså inte ens få A eller B om man inte gjort några av labbarna i tid. Det här tycker jag INTE är okej. Om labpoängen ska räknas med i betygsskalan ska det sägas innan så man vet att det är viktigare att redovisa labbarna i tid. Jag vet att det är många som reagerat på detta och skulle gjort annorlunda i sina prioriteringar om vi fått bättre information innan.
Denna sammanställning har genererats med ACE.