Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kursen blev svårare en vad den egentligen borde ha varit. Laborationerna var opedagogiska och föreläsaren rabblade bara på utan att fråga om studenterna hängde med. Dessutom var föreläsningsbilderna mycket otydliga om man jämför med de från andra kurser. Att en föreläsning flyttades med kort varsel, att en ställdes in och att gästföreläsningen inte sker förrän under absolut sista stund tycker jag tycker jag tyder på en slapphet från kursledningen. Ordna en vikarierande föreläsare då istället.
---
Föreläsningarna var inte till något vidare stöd vid labbarna. Labbinstruktionerna var otydliga och i några fall inte ens uppdaterade till årets kursomgång.
---
Hade redan ganska bra kunskaper innan. Det mesta i kursen var mer pill än att lära sig fundamentalt nya saker.
---
Beror väldigt mycket på vilka förkunskaper man har. Vissa labbar var jättelätta då jag hade en del förkunskaper inom området men de labbar som var "på ny mark" kändes nästan omöjliga.
---
Som median var det extra jobbigt eftersom vi aldrig tidigare stött på Java som språk, utan endast Python.
---
jag hade inte förkunskapen som hade behövts, javaprogrammering för pythonprogrammerare räcker inte.
---
Föreläsning med android där ni gått igenom delarna i android hade kunnat vara bra.
---
Vi på media har inte läst så mycket java och inte heller så mycket som har med internetprogrammering att göra. Vilket har gjort att kursen har blivit väldigt svår.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Fokus i kursen blir att beta av labbarna och inte på att få en djup kunskap.
---
Jag är besviken på kursen och rankar den som en av de sämre under min tid på KTH. Fokus var inte på att lära sig internetprogrammering ordenligt, utan på att klara labbarna.
Med denna kurs fanns det dessutom en möjlighet att ta in mycket intressanta gästföreläsare, men det gjorder aldrig.
---
Vad är poängen med en kurs som hänvisar sig till internet som källa? Samt en kursledare som säger "det har ska ni redan kunna" på majoriteten av kursinnehållet? Varje labb kändes som en tutorial hämtad från internet, vilket leder mig till slutsatsen att kursen fungerar som en samlingsplats för vettiga tutorials som man egentligen hade kunnat söka upp själv.
---
HTTP-protokollet var lärorikt.
---
Man får mycket övning inom ett område man _KOMMER_ ha anvädnings av i framtiden.
Exempelvis Webbprogrammering och Android.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Jag tycker dock att terminologin borde tas på engelska.
---
Talade mycket högt och entonigt. Hastade igenom exempel lite väl snabbt. Borde tänka på att det inte bara fanns studenter från datateknik i salen.
---
Inget vidare... om det skulle finnas tydligare föreläsningsbilder eller en kursbok att falla tillbaka på hade det möjligtvis blivit bättre.
De exempel som togs upp var svåra att förstå för en nybörjare. Det borde vara bättre kommenterade.
---
Inget kursmaterial och väldigt få föreläsningar som gick väldigt ytligt in på ämnena.
---
Svarar mindre bra av den enkla anledningen att flera föreläsningar blev inställda och flyttades runt. Hade gärna även sett mer kod-exempel på föreläsningarna.
---
Typ omöjligt att delta då så många föreläsningar ställdes in och flyttades med jättekort varsel! Jag tycker det är helt oacceptabelt att man kan ställa in föreläsningar med typ två timmars varsel? Vi läser faktiskt fler kurser och andra åtaganden och behöver kunna planera lite framåt!!!
---
Vabar för mycket
---
föreläsningarna var inte tillräckligt kopplade till labbarna. viss teori är ju bra, men inte bara teori på föreläsningarna tycker jag.
---
Skulle kunna ha varit fler
---
Kändes som att han hoppade över en massa steg som man kanske redan förutsattes kunna och komma ihåg.
---
Kändes som det las fokus på fel saker på föreläsningen. Och att mycket inte förklarades, t.ex. i android föreläsningen så togs inte mycket upp om själva android programmeringen utan ägnades mest för att förklara hur man får android att fungera på sin egna dator.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Jag kan inte förstå hur android hör till internet programmering, men det var en av anledningarna till att jag valde kursen :)
---
Alldeles för kortfattade beskrivningar. I flera fall var det otydligt hur slutprodukten skulle se ut. Om jag skulle göra om instruktionerna hade jag beskrivit slutprodukten närmare och tagit med bilder på den.
---
Laborationerna tycker jag ska syfta till att lära ut ämnet, inte till att pröva studenterna. Själva prövningen ska ske när projektet genomförs.
Labbinstruktionerna var mycket otydliga och kodskelletten som fanns att hämta på kurshemsidan var ibland förvirrande. I många fall var dessutom instruktionerna inte ens uppdaterade till årets omgång vilket jag tycker är slappt.
---
Man lärde sig väldigt mycket på att göra labbarna.
---
De fyra första var klockrena, medan de två senare (labb 5 och 6) kändes mindre skoj. Dock känns Android relevant, så labb 6 bör vara kvar. Att förstå kryptering och certifikat kan vara bra, men labb 5 gjorde inte särskilt mycket för att öka den förståelsen, så den skulle kunna bytas ut mot någonting annat roligare (HTML5 kanske?). :)
---
Labassarna är jätteduktiga och gör ett grymt bra jobb. Det är i princip de som är kursen.
---
För min del använde jag endast laborationerna för att redovisa labbar. Hjälp fick jag till 90% från Google.
---
Det man lärde sig var bra, men bättre labbeskrivningar behövs verkligen! man ska inte behöva läsa mellan raderna för att förstå vad labben går ut på.
---
Vissa labbar har tagit onödigt lång tid då labbasistenterna ibland inte var så hjälpsamma.
T.ex. att man i lab 5 skulle skriva https för att det skulle fungera vilket vi inte visste utan vi fick tipset det måste vara något fel på koden när det i själva verket inte var någon fel på koden.
Om ja, på vilket sätt?
Kursmaterial: hade vi det? (O_o)
Kursinnehåll: intressant
Lärare: Bra - men bättre med mer engelsk terminologi
---
Totalt neutral.
---
Könsneutralnt.
---
Bra
---
Inget att påpeka. Det var bra att det fanns kvinnliga assar.
---
Finns inget jag upplever som speciellt genus knutet till endera man eller kvinna.
---
Bra.
Att A/B endast kan uppnås om man gör ett android-gränssnitt tycker jag är mycket märkligt eftersom man då bedöms på hur duktig man är på att programmera mobila applikationer och inte på hur väl man förstått de vi gått igenom i kursen. Dessutom känns det märkligt med tanke på att just Android-föreläsningen ställdes in. Jag tycker istället att A/B ska gå att uppnå genom att man utvidgar det man skrev för C med med funktionalitet.
---
Kursen är en besvikelse för min del.
Om det inte finns någon kursbok ska det finnas ett kursmaterial som är utförligt. Det fanns det inte i denna kurs.
En föreläsning ställdes in, en flyttades med kort varsel och gästföreläsningen med netlight blev aldrig av.
Sammantaget tycker jag att kursledningen har varit för slapp. Om man är sjuk eller om man vabbar ska man ordna en vikarie (en av de många assarna kanske), inte ställa in hela föreläsningen eller flytta den några dagar.
---
Betygsättningen och deadlines för projektet måste vara mycket tydligare för nästa år. Det står att man får A på projektet beroende på "helhetsintrycket" vilket är vansinnigt vagt för en kurs på KTH. Man får känslan att orsaken till betyget A är helt upp till laborationsassistentens preferens. Gör om gör rätt.
---
Att betygsgränsen mellan A respektive B var lite suddig gjorde att man inte riktigt visste vad som behövdes göra för att få A, vilket orsakade en del obehag p.g.a. ovisshet. Så tills nästa år bör tydligare krav tas fram.
Sedan kändes det som att kursen fick ett litet snöpligt slut. Android-föreläsningen utgick och vad hände med RMI? :S
---
Bra, lärorik kurs!
---
Det är typ omöjligt att planera sina studier i den här kursen. Dels med avseende på att föreläsningar ställdes in osv, men även för att tider för projektredovisningar lades ut väldigt sent! Man måste ju få veta när man måste vara klar med en uppgift, dvs när deadline är, hur ska man annars kunna planera sitt arbete? Det är nästan upplagt för att man ska panikkoda dygnen innan redovisning och det kan väl inte vara eftersträvansvärt ur ett utbildningsperspektiv?
Sen tycker jag det är rätt konstigt att som kursledare gå ut och säga att man inte kommer att svara på email pga hög belastning. Känns som ett konstigt sätt att hantera problemet. Studenter kanske mailar av en anledning? "Frågor besvaras främst vid undervisningstillfällen" - ja men hur ska det gå till om såpass många föreläsningar ställs in?
Avslutningsvis så tycker jag att kursen borde uppmuntra mer till individuellt arbete eftersom det är väldigt vanligt att den ena personen i ett labbpar glider igenom kursen på sin labbpartner.
---
Android-biten kändes väldigt otillräcklig och delvis ostrukturerad.
---
En av de bästa kurserna på kth, behöver jag säga mer?
---
den här kursen gavs som en del av min kandidatexamen, så man kan ju tycka att jag borde ha haft de förkunskaper som krävs för den, men så var det inte. en kurs som tar upp lite mer än det som javaprogrammering för pythonprogrammerare gör hade behövts innan. kanske en kurs med introduktion till trådproggrammering etc.
---
Värdelös kommunikation med kursledaren. Har skickat många epost av sådan karaktär att de förtjänar svar men har inte fått ett enda.
På grund att krockar i schemat kunde jag inte delta vid föreläsningarna och hade därför inte möjlighet att fråga på plats. Riktigt dåligt!
---
De som inte går D har det svårare att klara kursen därför är det viktigt att saker som många säger att dem kan gås igenom ändå
---
Tycker jag och min labb-partner lagt ner extremt mycket mer tid på kursen än hur många hp den är på i jämförelse med andra kurser. Dvs, antingen bör man höja antalet hp eller minska examinationskraven.
Denna sammanställning har genererats med ACE.