DD2390 DD2390 Internetprogrammering

Resultat av kursutvärdering


    Övergripande

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 3% (1 st) Mycket lätt
    2. 17% (5 st) Lätt
    3. 55% (16 st) Medel
    4. 21% (6 st) Ganska svår
    5. 3% (1 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Första labben var bra men inte så mycket trådning som föreläsaren förespråkade om. Java EE krångligt att köra terminal och texteditor, men bättre i riktig IDE
    ---
    Kursen bör vara 7.5hp då den tar lika mycket tid (om inte mer) som en "vanlig" 7.5hp kurs
    ---
    Verktyg som tomcat gjorde kursen mer omständig än vad den behövde vara.
    ---
    Ibland så skulle det vara trevligare med mer utförliga labb-instruktioner.
    ---
    Går data så har gjort det mesta innan, men tror det kan vara svårt om man inte gjort det.
    ---
    Själv började jag inte labba förrens på tok försent. Delar av kursens laborationer är tidskrävande och jag uppmanar nästa årskurs att sätta igång med labbarna direkt. Speciellt om man aldrig kodat i java innan.
    ---
    -
    ---
    Hög tröskel i början för att lära mig php.
    ---
    Spenderade ca 20h på labbarna, och 40h på projektet.
    ---
    Det är inte så mycket att kursen är särskilt svårt, utan att det är så många bullshitmoment, tex silent errors på Java EE. Problemet är inte att instruktionerna är svåra att uppfylla, problemet är att det inte finns nån poäng med att följa dom
    ---
    Jag hade inte så goda förkunskaper i java och speciellt i början av kursen tyckte jag att det var svårt. Svårighetsgraden skiljde sig något åt mellan de olika laborationerna.


  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 48% (14 st) Ja, mycket
    2. 34% (10 st) Ja
    3. 3% (1 st) Neutral
    4. 7% (2 st) Inte särskilt
    5. 7% (2 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Hade varit bättre och fokusera på uppgifter/smarta tips istället för API under föreläsningar.
    ---
    Ja
    ---
    Se kommentar för "Laborationer".
    ---
    Kursen har givit mig kunskap inom ett ämne som jag finner väldigt intressant. Jag hade tidigare endast experimenterat med HTML och väldigt lite Javascript.

    Efter denna kurs känner jag mig redo att ta mig an större problem. Främst på grund av att jag nu känner till hur saker och ting fungerar bakom koden, hur server och client interagerar med varandra och så vidare.

    ---
    Saknade dock att kursen inte berörde så mycket state of the art som jquery, html5 och css3
    ---
    Även om det har gått (går) lite trögt, så är det en av de roligaste och mest lärorika kursen jag har läst hitintills.
    ---
    -
    ---
    Kanske för att ge programmeringsvana till studenter som inte läst D.
    ---
    Kan inte säga att jag lärt mig mycket av värde alls. Visst trådar var ok, javascript/ajax det med men den absoluta majoriteten (sockets, java ee) är fullständigt irrelevant. Skulle rekommendera folk att hålla sig långt borta från den eftersom man inte får lära sig knappt nåt vettigt alls
    ---
    Kursen kändes väldigt spridd på många språk. Vet inte om JavaEE var nödvändigt även om det var spännande att ha provat.
    ---
    Innehållet i kursen var bra och jag tycker jag har lärt mig mycket, främst av laborationerna då.


    Föreläsningar

  3. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 17% (5 st) Mycket bra
    2. 38% (11 st) Bra
    3. 14% (4 st) Acceptabelt
    4. 7% (2 st) Mindre bra
    5. 10% (3 st) Dåligt
    6. 14% (4 st) Jag deltog ej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Se ovan.
    ---
    Jag tyckte föreläsaren var väldigt pedagogisk!
    ---
    Sten är uppe bland de bästa föreläsarna på KTH, skulle gärna ta fler kurser av honom. Mänsklig men på samma gång väldigt kunnig.
    ---
    Förmedlade ämnet bra men ämnet i sig var inte bra.
    ---
    Bitvis kändes delar av föreläsningarna ganska ostrukturerade. Tydligare upplägg/förberedelser av föreläsningarna kunde ha hjälpt i detta avseende.
    ---
    Ibland gick det lite väl långsamt och blev för mycket utsvävningar, även om det också gjorde det enkelt att hänga med.
    ---
    Bra med genomgång av verktygen man använde
    ---
    Jag tycker det har varit intressanta föreläsningar. De tre föreläsningarna som handlade om tomcat/java ee/bönor etc hängde jag inte med på så mycket. Jag tror anledning till detta är att EE skiljer sig från php (vilket jag är van vid) samtidigt som jag inte kodat java (python innan). Det har också varit massor av bök att konfigurera server och få den att funka korrekt.
    ---
    -
    ---
    Han svävade iväg rätt mkt från det kärnfulla. Jag slutade gå efter tre föreläsningar.
    ---
    Lite mycker repetition och lite mycket API-genomgång. JAva-doc går att läsa själv, behövs inte 2 frl.
    ---
    Deltog på en och den var mycket bra!
    ---
    Föreläsningarna var väl OK, men eftersom alla slides var helt ickeinformativa var det väldigt lite man faktiskt förstog i efterhand
    ---
    Föreläsningarna tyckte jag var dåligt uppbyggda och det fokuserades för lite på oss som inte läser data. Nu i efterhand känner jag att det skulle ha varit bättre för mig att bara läsa igenom powerpointen snabbt för att sedan googla mig fram till det som jag inte förstod, istället för att delta i föreläsningen.


    Laborationer

  4. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 31% (9 st) Mycket bra
    2. 48% (14 st) Bra
    3. 10% (3 st) Acceptabla
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 7% (2 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Instruktionerna är under all kritik, väldigt grötigt och svårt att förstå exakt vad som ska göras. Tycker inte de var givna utan kändes lite utdaterade, omständiga och tråkiga. Istället skulle det vara bättre med färre antal labbar men större och mer meningsfulla. Lab 6 är utan tvekan kanske den sämsta laboration jag någonsin utfört på KTH.
    ---
    Jag gillar dock inte att övningsassistenterna inte hade någon gemensam kommunikation utan sa olika saker. Som under Java EE-labben när alla övningsassar sa olika saker (såsom använd Glassfish, ha den här IDEn osv) och ingen kunde hjälpa till med att sätta upp miljön på det sätt som gåtts igenom på föreläsningen.
    ---
    Lite om mycket och tycker det gav en bra grund.
    ---
    Bra variation, vissa förmedlade förståelse medans andra förmedlade nödvändiga verktyg för framtiden. Laboration 5 sitter jag fortfarande med, men jag ska nog klara den.
    ---
    -
    ---
    Tomcat labben borde tas bort då det enda man lär sig är mycket specifikt för tomcat.
    ---
    Jag trodde jag faktiskt skulle få chansen att lära mig om sånt som faktiskt är användbart och kanske tilloch med relevant för det som finns på internet. Istället fick jag lära mig saker som var dålig practice redan 10 år sedan, gör om gör rätt.
    ---
    Laborationsanvisningar var många gånger otydliga och kunde tolkas på flera olika sätt. Istället för att börja med laborationer var vi tvungna att först reda ut vad som egentligen menades och förväntades. Vi frågade många gånger assistenterna för att få det bekräftat att vi gjorde rätt sak, trots allt detta så hände det att vi misstolkade och fick göra om.


    JML-frågor

  5. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 3% (1 st) Ja
    2. 97% (28 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

    En av labbassistenterna förmedlade en riktigt dålig syn på kvinnors roll inom datateknik.

  6. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    ?_?
    ---
    En kvinnlig handledare, kunde varit fler. Men annars inget speciellt.
    ---
    -
    ---
    -
    ---
    Neutral
    ---
    Bra, men jag tycker att valet av labbassistenter borde ses över.
    ---
    ?
    ---
    Bra
    ---
    Neutral
    ---
    Ingen åsikt
    ---
    BRA!
    ---
    Inte haft någon anledning att tänka på det.
    ---
    En del av laborationsassistenterna betedde sig konstigt och ibland sexistiskt mot de kvinnliga studenterna.


    Övrigt

  7. Övriga kommentarer om kursen:

    Doge-san likes
    ---
    Sten gör kursen till en mycket bra kurs!
    ---
    Betygskriterierna för projektet är märkliga. Om man uppfyller E,D,B,A men inte C så får man D? osv. Inför istället poängsystem, tex uppfyller krav X = 10p, uppfyller krav Y = 10p, sen räknar man ihop poängen och får ett mer korrekt betyg.
    ---
    Riktigt rolig och bra upplägg!
    ---
    Betygskriterierna för projektet speglade inte innehållet i kursen.
    ---
    Generellt en väldigt rolig kurs!
    ---
    Bra som introduktion till internerprogrammering, gav smakprov åt många verktyg som kan vara nyttiga. Projektet kunde dock strukturerats upp bättre och kraven/betygsnivåerna borde förtydligas. Kändes ganska godtyckligt vilken nivå ens projekt bedömdes hamna på.
    ---
    Vet inte om java EE passade så bra. Det var svårt och var lite obalanserad relativt de andra labbarna. Kanske skulle kunna gå igenom node.js eller liknande, använde det på mitt projekt och tyckte det var bra
    ---
    Eftersom layout inte är kursens huvuddel tycker jag att man kan rekommendera en layout i vissa labbar t.ex. hur värdepapper ska presenteras i lab 5. En liten skiss hade räckt.
    ---
    -
    ---
    Ojämn kvalitet på bedömningarna på projektet. A hos en assistent kan vara ett C hos en annan. Jag upplevde att de hade fått dålig styrning från kursledningen, ingen skugga över assarna, de var trevliga.
    ---
    Jag lärde mig mer på den vecka jag hade projektet än hela kursen som allmänhet
    ---
    Väldigt rolig kurs med relevanta labbar!
    ---
    Deadlines för labbarna hade kunnat vara bra.
    ---
    Strukturera upp kursen bättre. Var i god tid ute med laborationsanvisningar och information om hur projektet ska genomföras. Bli tydligare med den information som ni ger.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.