DD1312 Progremmeringsteknik och Matlab

Resultat av kursutvärdering


    Denna enkät innehåller frågor om kursen.


    Persondata

  1. Kön?

    1. 14% (3 st) Kvinna
    2. 81% (17 st) Man
    3. 5% (1 st) Vill inte svara


    Kursens utformning

  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 14% (3 st) Lätt
    2. 76% (16 st) Medel
    3. 5% (1 st) Svår

  3. De övergripande målen är: att självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk, samt att kunna konstruera mindre program för beräkningar och visualisering i Matlab. Fick du i början av kursen klart för dig att detta var kursens mål?

    1. 52% (11 st) Ja
    2. 38% (8 st) Tveksam
    3. 5% (1 st) Nej

  4. Tycker du att kursinnehållet stämmer överens med kursmålen?

    1. 76% (16 st) Ja
    2. 19% (4 st) Tveksam
    3. 0% (0 st) Nej

  5. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 95% (20 st) Ja
    2. 5% (1 st) Neutral
    3. 0% (0 st) Nej

  6. Vad tycker du att du lärt dig under kursen?

    1. 57% (12 st) Hantera datorn (Unix, webben, filer)
    2. 100% (21 st) Programmera i Python
    3. 90% (19 st) Att gå från problem till program
    4. 71% (15 st) Själv hitta och använda nya funktioner i Python
    5. 76% (16 st) Använda Matlab

  7. Hur många timmar i veckan har du i snitt ägnat åt kursen (schemalagd och egen tid)?

    1. 52% (11 st) 0-5
    2. 43% (9 st) 6-10
    3. 5% (1 st) Mer än 10 timmar per vecka

  8. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand?

    1. 29% (6 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 48% (10 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 24% (5 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 0% (0 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 0% (0 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.


    Kursmaterial

  9. Vad tyckte du om informationen på kurshemsidan?

    1. 76% (16 st) Bra
    2. 24% (5 st) Neutral
    3. 0% (0 st) Dålig

    Förslag till förbättring av kurshemsidan:

    Snyggare layout, framförallt menyn på vänster sida.
    ---
    Lägga upp alla laborationer och föreläsningar på en gång. Det finns ingen anledning att hemlighålla sådan information. Om någon önskar läsa i snabbare takt ska det vara upp till honom eller henne!

  10. Hur tycker du att kursboken Python Programming for the Absolute Beginner, Michael Dawson har fungerat?

    1. 48% (10 st) Bra
    2. 29% (6 st) Acceptabelt
    3. 0% (0 st) Dåligt
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok, (vv ange vilken nedan)
    5. 24% (5 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Bokens upplägg och exempel är mycket bra. Men allt eftersom boken blir mer avancerad smalnar den av i sin inriktning. Eftersom boken är inriktad mot att göra spel är detta någonting negativt. Mer användbara exempel hade varit önskvärt.


    Övningsgrupp

  11. Vilken övningsgrupp har du följt i huvudsak?

    1. 33% (7 st) Fredrik Stockman
    2. 19% (4 st) Mikael Eriksson
    3. 14% (3 st) Vassili
    4. 29% (6 st) Vahid Mosavat

  12. Hur har övningsassistenten fungerat?

    1. 71% (15 st) Bra
    2. 19% (4 st) Acceptabelt
    3. 0% (0 st) Dåligt
    4. 0% (0 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till övningarna (gärna konstruktiv):


    Labbhandledning

  13. Hur har handledningen fungerat i labbsalen ?

    1. 24% (5 st) Bra
    2. 52% (11 st) Acceptabelt
    3. 19% (4 st) Dåligt
    4. 5% (1 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till labbhandledningen (gärna konstruktiv):

    En av assistenterna (Marko) har varit otroligt orättvis mot många studenter. Vid laborationsredovisningar har han varit överdrivet hård. Personligen anser jag att han måste ändra på sin handledning drastisk för att kunna vara assistent nästa år.
    ---
    Långa köer, ibland har man inte hunnit redovisa under ordinarie redovisningstid eftersom kön har varit för lång.
    ---
    Lång väntetid ibland.
    ---
    Inte alltid ensad uppfattning om krav på labbar.
    ---
    Det är otroligt inneffektivt att komma till en laboration och sitta i sima-kön i två timmar för att kunna redovisa. Det är arbetstid som går förlorad och det är ett problem som har uppstått på grund av dålig organisation! Varför inte ha vissa tidsfönster, på säg en halvtimme, där man vet att man kommer att få redovisa och kan anmäla sig till på hemsidan dagen innan? Jag tycker också det är anmärkningsvärt att detta problem nämnts i flera tidigare kursomgångar( jag har läst utvärderingarna) och att ändå ingenting har förändrats!
    ---
    För mycket folk. Skiftande kvalitet på assistenterna.


    Föreläsningar

  14. Vad tyckte du om föreläsningarna?

    1. 29% (6 st) Bra
    2. 48% (10 st) Acceptabelt
    3. 14% (3 st) Dåligt
    4. 10% (2 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Föreläsningarna var underhållande, det var bra att du gick igenom exempel och körde PYTHON i föreläsningssalen - MEN det vore bra om du hade testat uppgifterna som du skulle gå igenom innan föreläsningen, det blev lite mycket "Det här fungerade i PYTHON 2.." vilket inte var till någon hjälp för oss.
    ---
    Tempot har varit lågt och exempel har inte varit förberedda. Att pröva sig fram och "jag undrar vad som händer om jag gör så här..." bör ju helst ske innan föreläsningen äger rum och inte när det sitter hundra studenter och blir av med föreläsningstid.
    ---
    Vahid är väldigt sympatiskt, hjälpsam och kan förklara bra. Det är synd att mycket tid går förlorad till att skriva kod och felsöka framför ca 100 elever när detta hade kunnat förhindras genom lite bättre förberedelse.
    ---
    Vahid verkade inte alls förberedd, hade bara kopierat förra årets power point och verkade inte veta vad han skulle gå igenom.

  15. Vad tyckte du om föreläsningsbilderna?

    1. 62% (13 st) Bra
    2. 29% (6 st) Acceptabla
    3. 10% (2 st) Dåliga
    4. 0% (0 st) Har inte tittat på dom

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Ofta bra exempel på kod.
    ---
    Mkt bra och enkel struktur på .ppt folierna!
    ---
    Gav inte mycket att titta på bilderna, kunde varit mer informativa.


    Diagnostiskt prov

  16. Skulle det vara bra att fortsätta med fler diagnostiska prov efter de tre inledande, t ex fram till datorprovet?

    1. 24% (5 st) Ja, mycket
    2. 29% (6 st) Ja, ganska
    3. 14% (3 st) Neutral
    4. 29% (6 st) Nej, tveksamt
    5. 5% (1 st) Nej, absolute inte
    6. 0% (0 st) vet ej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    För vissa av studenterna möjligtvis. Personligen tyckte jag att de var en aning för lätta.
    ---
    De diagnostiska proven speglar inte kunskapsnivån eftersom det lätt går att prova sig fram. Det är dock inte direkt negativt att de finns


    P-uppgift

  17. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 62% (13 st) Bra
    2. 29% (6 st) Acceptabel
    3. 0% (0 st) Dålig
    4. 5% (1 st) Har inte gjort den än

  18. Hur tyckte du att labbarna förberedde dig på P-uppgiften?

    1. 67% (14 st) Bra
    2. 33% (7 st) Acceptabelt
    3. 0% (0 st) Dåligt

    Hur skulle labbarna kunnat förbereda dig bättre?

    Mer om GUI och lite mer advancerade uppgifter som är snarlik en p-uppgift.
    ---
    En genomgång i hur man hittar funkltioner på pythons webbplats / hur man programmerar utan att kunna språket till fullo.
    ---
    fler labbar under längre tid

  19. Hur tyckte du att skrivandet av specen hjälpte dig med P-uppgiften?

    1. 10% (2 st) Har inte skrivit någon spec
    2. 29% (6 st) Bra
    3. 48% (10 st) Acceptabelt
    4. 14% (3 st) Dåligt

  20. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 95% (20 st) Klar/nästan klar.
    2. 0% (0 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 5% (1 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Alldeles för stora svårighetsskillnader mellan uppgifterna
    ---
    Ett lite oklart sätt att arbeta. Med en spec som ska vara färdig. För mig är specen ett levande dokument som växer med programmet under utvecklingen.
    ---
    Det var dåligt att svårighetsgraden varierade så mycket mellan de olika uppgifterna, och de kunde ge samma betyg. Då blev det mycket lättare för vissa att få ett högre betyg. En lösning skulle kunna vara att flera kunde välja samma uppgift, eller alternativt att man ser över vilka betyg man kan få på de olika uppgifterna.
    ---
    Den skriftliga lydelsen ska gälla. Handledaren kan inte bara komma och säga att någonting är underförstått och underkänna eftersom man inte tagit med det i programmet! I så fall får man ta den dåliga formuleringen och ändra den till nästa kursomgång. Ojämn nivå på granskning. Jag upplevde Marco som oerhört sträng.
    ---
    Tråkigt att man inte fick välja fritt bland uppgifterna. (dvs max 4 st/uppgift)


    Matlab-delen

  21. Hjälpte Matlab-delen dig att förstå mattekursen?

    1. 10% (2 st) Har inte gjort den än.
    2. 10% (2 st) Ja, absolut.
    3. 48% (10 st) Lite.
    4. 33% (7 st) Nej, inte alls.

  22. Tycker du att hemtalet i matlab var nödvändigt?

    1. 0% (0 st) Ja, mycket
    2. 33% (7 st) Ja, ganska
    3. 38% (8 st) Neutral
    4. 10% (2 st) Nej, tveksamt
    5. 5% (1 st) Nej, absolut inte
    6. 14% (3 st) vet ej

    Ev övrig kommentar om hemtalet (gärna konstruktiv):

    Fråga 21? Matlabdelen var inte kopplad till någon mattekurs!?


  23. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 5% (1 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 95% (20 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Kvinnor blev prioriterade vid hjälptillfällena!

  24. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Genusneutral
    ---
    Neutralt
    ---
    Mycket bra
    ---
    som ovan
    ---
    Mansdominerat men det är väl data i allmänhet. Upplevde det ej som något negativt eller positivt.
    ---
    Har inte m'rkt att någonn skulle gynnas eller missgynnas speciellt.
    ---
    Dålig jämställdhet bland lärarna. Tjejer kunde ofta charma assarna och få mer och bättre hjälp.
    ---
    Bra
    ---
    inget spec.


  25. Vilka av följande moment har hjälpt dig att närma dig kursmålen?

    1. 62% (13 st) Föreläsningarna
    2. 52% (11 st) Övningarna
    3. 86% (18 st) Python-labbarna
    4. 57% (12 st) Datorprovet
    5. 90% (19 st) P-uppgiften
    6. 57% (12 st) Läsa Python-bok
    7. 67% (14 st) Matlab-labbarna
    8. 38% (8 st) Hemtalen
    9. 67% (14 st) Eget arbete

  26. Tror du att du kommer att ha glädje av kursinnehållet i framtiden?

    1. 24% (5 st) Ja, i stort sett av hela kursen.
    2. 33% (7 st) Ja, av en hel del av kursen.
    3. 33% (7 st) Ja, av en liten del av kursen.
    4. 5% (1 st) Nej, kanske av någon enstaka del.
    5. 0% (0 st) Nej, troligen inte av någonting alls.

  27. Hur skulle kursen kunna förbättras?

    Man skulle kunna beskriva syftet med olika saker så man har klart var man kan applicera användandet av t.ex. klasser i python innan man går igenom hur man arbetar med dem
    ---
    Fokusera mer på matlab
    ---
    Mer informativa föreläsningar och bättre förberedd föreläsare.
    ---
    .


  28. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Rolig kurs!
    ---
    .


vahid@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.