Förslag till förbättring av kurshemsidan:
Mer information. All väsentlig information om kursens betygsmodeller och sånt kan inte vara begränsade till en föreläsningsbild.
---
Sämsta jag sett. Fungerar inte till 90% av tiden. Buggar sönder. Anger felaktiga saker samt lyckas inte ta emot inskickade filer på ett korrekt sätt.
---
Ful och gammal hemsida. Information är inaktuell och väldigt svårt att navigera.
---
snabbare uppdateringar och svar på frågor!
---
Mer info tidigare, exempelvis va kurslitteraturen ganska dåligt integrerad i frl. samt att ppt till frl inte alltid låg uppe dagen innan.
---
Tydligare strukturer, inte bara kötta in allting i en slags oändlig lista där man måste anstränga ögonen för att hitta det man söker.
---
Förutom att information ofta kom ut sent på kurshemsidan samt att ingen information gavs om det skedde ändringar på kurshemsidan/nya uppg. alt diagnostiska prov lades ut.
---
Allt
---
uppdatera i tid och se till att länkarna verkligen funkar. bokningssystemet är väldigt rörigt och man vet inte riktigt om man har gjort rätt, borde var tydligare.
---
Tycker det känns onödigt att hemsidan inte ligger under Kth social.
---
Någon form av hjälp forum kanske vore bra
Ev annan bok:
Mycket bra bok!
---
Köpte den men sålde den dagen efter. Otroligt dålig bok.
---
Köpte den men använde aldrig den.
---
boken är jättebra, skulle vara optimalt om läraren följde den!
---
Google?
Ev övrig kommentar till övningarna (gärna konstruktiv):
Lärde mig hela kursen på övningarna. Föreläsningarna gav ungefär 5% kunskap medan övningarna gav 95% kunskap. Lika bra ersätta alla föreläsningar med övningar.
---
Vore det inte bättre att använda klassrum med projektor? Skulle spara mycket tid samt bli mer lärorikt om man kan se programmen köras.
---
Siavash har varit helt okej!
---
Övningsassistenten borde hålla föreläsningarna i framtiden, för att öka kvalitén på kursen
---
ha en grupp för de som verkligen har jättesvårt för programmering!
---
lite för fort ibalnd, bra med dator. Generellt svåry med övn i programmering.
---
Siavash var otroligt bra! Utan honom hade denna kurs varit omöjlig. Tycker dock att övningsledarna skulle kunna ha använt sig av datorer och visa bilden på vita skärmen istället för att använda tavlan. Man fick inte riktigt se hur man skulle skriva korrekt då.
---
Jag gick inte på alla övningarna, kände ofta att det gav mer om man satt och prövade själv...
---
Bra övningar.
---
Känner att övningarna kunde ha gett mig mer. Lärde mig mer på allmänhandlednignstillfällena.
---
Ingemar
Ev övrig kommentar till labbhandledningen (gärna konstruktiv):
Det är ett under att Marko Petrovic får jobba kvar med tanke på sin sexistiska syn och sin usla pedagogik, detta bör någon utomstående kika närmare på i min mening!
---
På tok för långa kötider.
---
lång väntan
---
fast vissa assar var inte så hjälpsamma. en var t.o.m. nedvärderande tycker jag.
---
koncentrera sig på eleven och hans/hennes fråga, inte smsa etc
---
För lång kö till hjälp
---
Märktes att assarna inte läst python och framförallt tkinter på länge. Kunde inte hjälpa mig med det jag fråga om (tkinter).
---
Det är alldeles för få assistenter. Det kan ta upp till tre timmar innan man får hjälp om man ställt sig i SIMA-kön!
---
Ibland lång väntetid och så kan de säga helt olika saker så man blir förvirrad om man inte är så duktig även om båda säger rätt
---
Fick mycket bra hjälp av Marko. Han var både tålmodig och hjälpsam. Stort tack!
---
Assistenterna var väldigt olika i bedömningen av labbarna, en del var jättehårda och vissa mer överseende. Skulle vara bättre om alla hade samma nivå.
---
Har varit ganska långa väntetider
---
I överlag bra, ibland kände man sig dumförklarad av assistenterna ... Medan dom ibland och oftast var mycket hjälpsamma.
---
Lång väntetid och det märktes på labbhandledningen att de var stressade ibland och då fick man ett tråkigt tillmötesgående också.
---
Det har känts som att handledningen och redovisningarna varierar väldigt efter vilken assistent man får. Det skulle behövas mer konkreta riktlinjer (som man även behöver veta som elev)
---
Bra att det var många assistenter där
---
Lång väntan på handledning och redovisning. Vissa gånger uteblev den helt och man hänvisades att återkomma vid nästa tillfälle.
---
Ofta mycket lång väntetid, upp till 1,5 h innan man kan få hjälp
---
För lång kö tidvis.
---
Stor skillnad på hur de olika assarna hjälper en. Någon gång har en assistent bara pekat och sagt "detta är fel" och gått vidare utan att gett feedback, någon gång har en assisent satt sig ner i en halvtimme och givit hjälp.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Vahid, sluta googla under föreläsningarna och slösa vår tid. Förbered dig. Oprofessionellt och föga förtroendeingivande... Dåligt!
---
Lyssnade på de första 2-3 föreläsningarna. Sedan använde jag öronproppar och satt med dator för att programmera själv, då föreläsningarna inte gav någonting alls.
---
USLA! BYT UT WAHID!
---
Tycker att vahid ska använda mic.
---
Skulle kunna skriva en kandidatuppsats med kritik om föreläsningarna...
Kortfattat: opedagogisk föreläsare som till 75% av gångerna verkar helt oförberedd samt använder uråldriga och felaktiga programmeringsfiler som ej fungerar under föreläsningen och dessutom inte hinner åtgärda felet samt tidsslöseri.
---
oförbered lärare, föreläsningarna började ofta försent
---
opedagogiskt och oengagerad föreläsare
---
Programmen som Vahid skrev fungerade inte alltid vilket tog onödig tid av föreläsningen då han ägnade tid åt att reparera programmet. Jag tycker inte Vahid förklarar på ett pedagogiskt vis, jag tycker inte att föreläsningarna gav mig så mycket.
---
Bra frl generellt med många exempel, dock va frl i tkinter väldigt dålig. man fick lära sig allt själv då mesta tiden gick till att leta efter hur man ska göra - boree alltså ha förberett sig bättre o fokuserat på färre saker.
---
Oförberedd och förvirrad
---
Vahid har sällan varit förberedd. Flertalet gånger har han svamlat och bara allmänt läst innantill från hemsidor och läst innantill från sina (gamla) powerpoints.
Konstruktiv kritik skulle vara att:
1. Förbereda sig inför en föreläsning. Planera i förväg vad som ska sägas, istället för att gå dit och "hoppas på det bästa".
2. Anpassa föreläsningen efter det som ska gås igenom. T.ex. hölls en föreläsning där det var flertalet ppt-slides om saker vi inte ens skulle lära oss. Då var hans reaktion "Eh, oj... Detta ska vi hoppa över."
---
Vahid är mycket mänsklig som föreläsare, vilket kanske inte alla uppskattar. Mig passar det dock utmärkt, där man liksom får vara med i föreläsarens resonemang kring hur man ska se på ett problem och angripa det genom programmeringen.
---
Kunde ha varit mer förbereda. Ofta var det mycket som kunde ha gjorts innan och bara presenterats under föreläsningen än att det gjordes iordning under föreläsningstiden.
---
Gick väl på hälften av föreläsningarna, PPT var bra och eftersom man kunde se dem på internet så var det ofta mer tidseffektivt att skippa föreläsningarna för att istället sitta i par och lösa Python labbarna...
---
Väldigt ostrukturerade och inte alls pedagogiska. Under all kritik. Borde vara ordentliga (och inte felaktiga) exempel som tas upp på dessa timmar.
---
Ibland var de program som skulle visas inte anpassade till python3, vilket gjorde att tid slösades på att anpassa dem.
---
De var under all kritik. Föreläsaren kom oförberedd till föreläsningarna, programmen som han skulle visa upp fungerade itne så han stod och ändrade dem på plats, det tog upp väldigt mycket föreläsningtid. Föreläsningarna började dessutom ofta ca 5-10 min efter utsatt tid.
---
Dåligt förberedda föreläsningar där en rödtråd genom kursens moment saknades. Enskilt största förbättringsområdet.
---
föreläsningarna beskrev bara det absolut mest grundläggande, inte ens tillräckligt med information för att klara E på kursen. gå igenom mer på föreläsningarna. det mest grundläggande kan man ta på två föreläsningar och PRAKTISK undervisning en eller två gånger. (jag har inte programmerat förut och är inte vidare duktig på datorer)
---
Gärna bättre förberedelser inför föreläsningen av föreläsaren. Speciellt Gtinker
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Se ovan.
---
Skamligt, uselt rent ut sagt.
---
Invänta min kandidatuppsats om två år.
---
Det var för det mesta koder som är skrivna i python 2
---
de som fanns på kurshemsidan var inte kompletta, all information som stod på vahids ppt kom inte med när bilderna gjordes om till pdf
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Fler sådana!
---
Alla frågade de kunniga hur man skulle svara på de diagnotiska proven. Helt värdelöst sätt att mäta kunskap på.
---
tydligare information om när och var de finns
---
Skrev vi ett diagnostiskt prov?
---
De som inte kunde svaren frågade dem som kunde och inlärningen var totalt värdelös.
---
Jag tyckte det var bra som det var.
---
Kändes som att det var lagom många moment i kursen, bra avvägning. Fler prov hade nog inte hjälp så mycket. Kändes inte som att datorprovet gav en så mycket. Man övade in sig på de gamla proven så att man klarade sig.
---
Jag tyckte att det nuvarande upplägget för de diagnostiska proven fungerade bra.
---
Bra med några prov för att få koll på grundbegrepp, men efter det så lär man sig mycket mer av att programera, inte av att lära sig begrepp utantill från boken.
---
nej, jag tror inte att det behövs. jag tror de flesta glömde/struntade i de diagnostiska proven eftersom de gav så lite bonuspoäng.
Hur skulle labbarna kunnat förbereda dig bättre?
Mindre labbar, större P-uppgift.
---
Enklare p-uppgifter.
---
Labbarna är mycket enklare än p-uppgiften men tycker ändå att man lär sig det viktigaste av labbarna
---
Fast det vore bättre om kursen var över två perioder istället för bara en.
---
Ingen koppling eller relevans till p-uppgiften
---
i och med att vi läste kursen på en period var labbarna mer stress än lärande
---
borde varit fler lätta labbar så att man hann lära sig grunderna bättre.
---
Labbarna innan hjälpte för kanske D, men sen blev de en del eget arbete. Tkinter var helt nytt.
---
Jag borde ha valt en lättare uppgift :)
---
Fler labbar, mer komplicerade. Jag kände mig t.ex. inte ett dugg förberedd inför varken rekursion eller tkinter.
---
Jag hann tyvärr inte delta vid så många labbar, men upplevde assistenterna som mycket tillmötesgående och intresserade av att hjälpa de som var på plats.
---
Något mer med grafik, va ca. 2 föreläsningar om det så man blev ju tvungen att lära sig i stort sett allt själv.
---
Kunde ha varit mer om klasser, då detta var det svåraste att förstå och greppa.
---
P-uppgiften var jättebra. Det var med den jag "lärde mig programmera". Det var som kul problemlösning. Dock: i och med att man fick redovisa labb 5 för varandra så blev det så att man tog väldigt lätt på den uppgiften och därför hade många (inklusive mig) bristfälliga kunskaper om klasser innan P-uppgiften. I och med att väldigt många P-uppgifter krävde att man använde klasser fick man lite svårt i början av P-uppgiften när man skulle planera sitt program. Men tillslut förstod man ju i alla fall...
---
Jag hade behövt mer övning i klasser. Hade varit bra med någon lätt labb i grafik också, så att man fick pröva på det innan.
---
Var väldigt stora nivåhop i labbarna. Classer hade kunnat gås igenom tydligare.
---
Labbarna behandlade inte vissa delar av p-uppgiften överhuvudtaget.
---
det var ett väldigt stort steg mellan labbarna och något av de högre betygen, även för att klara av p-uppgiften så ver det ett stort hopp som jag inte tycker är så bra. kursen ska väl vara utformad så att eleverna ska klara av den.
Ev synpunkter på P-uppgiften:
Dom var för svåra!
---
Kul att man får skriva ett "långt" program själv.
---
För svårt, för lite handledning
---
Många p-uppgifter skiljer sig väldigt mycket i svårighetsnivå vilket gör det till lite av ett lotteri då man väljer p-uppgiften tidigt och inte vet vad som är svårt/lätt
---
Väldigt stort steg från B till A. kanske borde va bättre fördelning. La ner mkt mer tid än vad som rekomenderades.
---
Jag tycker det är riktigt tråkigt att man inte ska kunna få ett högre betyg för de svåra uppgifterna jämfört med de lätta eller medeluppgifterna. För att få A var man ju tvungen att göra programmet i ett grafiskt användargränssnitt, oavsett om det var en uppgift som tog 10 timmar eller, som min, uppemot 70-80 timmar. Tycker att betygsstegen borde vara mycket mer nyanserade.
---
Känns som svårigheten var väldigt varierande mellan olika uppgifter
---
Fick betyget A tillslut.
---
Tycker det var ett bra upplägg med de många olika alternativen som man fick välja mellan. Tror alla kunde hitta något som lockade.
---
Lite synd att man inte får välja uppgift mer fritt, fanns uppgifter som man hellre hade gjort och då hade det varit roligare och man hade förmodligen också velat göra för högre betyg då.
---
Jag hade allt för dåliga kunskaper för att skriva en spec i ett så tidigt skede. Specen för min del gav mig inget eftersom jag var tvungen att ändra på så mycket...
---
I princip ingen genomgång i hur man lägger upp det grafiska.
---
Begränsade möjligheter att välja p-uppgifter då de "populäraste" bokades tidigt.
---
För svårt med tanke på att vi läste kursen under en period. Nästintill omöjligt utan hjälp, boken hjälper inte alls.
---
specen hjälpte inte mycket men en del. det var frustrerande att man inte hade fått tillräckligt med kött på benen för att klara av uppgiften på föreläsningarna utan man fick leta runt på internet, det gjorde att föreläsningarna kändes som slöseri med tid.
Ev övrig kommentar om hemtalet (gärna konstruktiv):
Om vi ska ha nytta av matlab - ha den i början istället?
---
Svårt att kontrollera om man hade skickat in hemtalet eller inte. Vet att många skickade in 9 gånger men inte fått det registrerat.
---
Helt ok.
---
Det återstår att se hur matlab kommer att hjälpa mig i numme.
---
Borde varit mer i matlab
---
Har ej fått resultat på denna del trots att jag mailat många!! Bättre info om när den kan göras om?
---
En så länge har vi (jag) inte använt MATLAB för någon mattekurs. Därför kändes det kanske som lite onödigt med det obligatoriska hemtalet. Det var bra att vi blev introducerade till MATLAB men hemtalets svårighetsgrad kändes ju larvig när man skrivit hela sitt program i Python. Många kopierade bara varandras hemtal...
---
Matlab delens innehåll alldeles för ytligt för att anses som relevant kunskap. Den lilla kunskap man fick kan enkelt inhämtas vid senare tillfälle. Antingen ska Matlab delen utökas eller tas bort.
Om ja, på vilket sätt?
Alltså lägg ner den här genusskiten.
---
Marko Petrovic har en tendens att alltid särbehandla kvinnor till det bättre och diskriminera de manliga deltagarna i kursen ( jag är inte ensam om att uppleva detta ).
Alltså lägg ner den här genusskiten.
---
Fungerar.
---
Förstår inte riktigt frågan, men har inga synpunkter gällande genus.
---
Dåligt
---
Bra! Jag har aldrig upplevt någon situation där jag känt mig särbehandlad pga. kön.
---
Kvinnliga lärare vore ju helt klart kul.
---
Manliga assar var ju klart överrepresenterade, men kvotera kan man ju inte heller göra.
---
Helt ok
---
kursen var gjord för dem som redan har programmerat.
---
Ingen åsikt
---
ganska bra
---
Inga kvinnliga assar, annars ingen åsikt.
---
Vad fan är genus?
---
Jag tycker den upplevdes som könsneutral, utan att ha analyserat den noggrant. Många exempel som togs upp på föreläsningarna och labbarna upplevdes som neutrala och jag upplevde lärarna som lugna och harmoniska.
---
...va? Helt neutral antar jag... som alla andra kurser...
---
Helt ok.
---
finfint.
---
Bra antar jag ..(?)
---
Neutral.
---
Bra.
---
vet inte
---
bra
---
väldigt lika för alla
---
Neutral
---
löjlig pk-fråga, sluta lägga fokus på genus-skillnader hela tiden, det är sånt beteende som skapar klyftor. jag hade inte ens tänkt på några genus-skillnader innan den här frågan, så sluta tjata om dessa icke existerande frågor, för ni skapar bara problem
---
bra
---
Bra! Men hade varit kul med fler tjejer så att man tvättar bort bilden av programmering som manligt
Datorprovet är IDIOTISKT. Lägg ner det. Har ingenting med ens programmeringsteknik att göra. Hjärndött inslag.
---
Ta bort Vahid Mosavat och Marko Petrovic från kursen och bygg om allt från början.
---
När man redovisar labbar och p-uppgiften beror bedömningen väldigt mycket på vilken asse man redovisade för. Alla är olika hårda. De borde ha pratat ihop sig innan och bestämt vad de ska kräva av programmet.
---
Att den ligger på två perioder iställt för en.
---
Hitta en mer adekvat föreläsare, exempelvis någon av övningsassistenterna.
---
Läsa kursen under 2 period
---
inte läsa den på en period!
---
man ska ha den över 2 perioder, fler lättare övningar.
---
Bättre övningstillfällen med många fler assar. Mycket mer nyanserade betygssteg, högre betyg för en svårare p-uppgift.
---
Mer föreläsningar/information om kunskap som behövdes för att få A-betyg, dvs tkinter
---
Att föreläsaren är mer förberedd på det han ska tala om.
---
Kursen ska inte gå på en period!!! Det är alldeles för mycket att ha två labbar i veckan. Man hann inte läsa på innan man var tvungen att sätta igång med labben och det gjorde att man i vissa fall inte riktigt förstod vad man gjorde. Man stressade hela tiden och det var svårt att hinna förstå allting, speciellt för mig som var nybörjare.
---
Antalet P-uppgifter var för begränsat.
---
Bättre föreläsningar och fler labbhandledare så att man kan få mer hjälp.
---
Att föreläsaren är mer förberedd inför föreläsningarna, samt mer genomgång i hur det grafiska upplägget fungerar. Gärna över 2 perioder istället för 1.
---
mer hjälp!!!!
---
fler övningstillfällen
---
bättre riktlinjer, inte så luddigt som det varit
---
Bättre föreläsningar
---
bättre och djupare material i föreläsningarna, som det var nu så lärde man sig snabbare och mer på google och pythons hemsida.
---
Mer övning, mindre föreläsning
---
Laborationernas instruktioner bör vara tydligare. Bokens uppgifter är för simpelt skrivna och kommentarer till labbuppgifterna har inte räckt. Har hänt två gånger att jag har uppfattat uppgiften fel, löst den på det sätt jag tror är rätt, och sedan inte fått godkänt på labben.
Usel Kurs!!!!!!!
---
Kul kurs! Jättebra att man kan göra praktiska grejer.
---
Den dåliga svarafrekvensen säger ju sig självt hur eleverna uppfattade kursen.
---
P-uppgifter var extremt orättvisa. Vissa uppgifter var mycket lättare att programmera än andra för samma betyg
---
Bra jobbat, fortsätt så!
---
Personligen hade jag tyckt det hade varit bra om vi hade en kurs eller kursmoment i hemsideprogrammering. Känns som att det är väldigt användbart samt att många skulle tycka det vara både roligt och nyttigt.
---
Hjälp uppskattas, det är inte alls kul när man får följande svar;"googla upp den!":(
---
inget
---
Som det nämndes tidigare, föreläsningarna måste vara mer förberedda för att sprida den kunskap de syftar till.
---
Perfekt introduktion till programmering!
Denna sammanställning har genererats med ACE.