DD1315 Programmeringsteknik och Matlab

Resultat av kursutvärdering


    Denna enkät innehåller frågor om kursen.


    Persondata

  1. Kön?

    1. 35% (20 st) Kvinna
    2. 63% (36 st) Man
    3. 2% (1 st) Vill inte svara


    Kursens utformning

  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 14% (8 st) Lätt
    2. 39% (22 st) Medel
    3. 47% (27 st) Svår

  3. De övergripande målen är: att självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk, samt att kunna konstruera mindre program för beräkningar och visualisering i Matlab. Fick du i början av kursen klart för dig att detta var kursens mål?

    1. 61% (35 st) Ja
    2. 26% (15 st) Tveksam
    3. 12% (7 st) Nej

  4. Tycker du att kursinnehållet stämmer överens med kursmålen?

    1. 72% (41 st) Ja
    2. 25% (14 st) Tveksam
    3. 4% (2 st) Nej

  5. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 61% (35 st) Ja
    2. 26% (15 st) Neutral
    3. 12% (7 st) Nej

  6. Vad tycker du att du lärt dig under kursen?

    1. 37% (21 st) Hantera datorn (Unix, webben, filer)
    2. 95% (54 st) Programmera i Python
    3. 61% (35 st) Att gå från problem till program
    4. 74% (42 st) Själv hitta och använda nya funktioner i Python
    5. 51% (29 st) Använda Matlab

  7. Hur många timmar i veckan har du i snitt ägnat åt kursen (schemalagd och egen tid)?

    1. 28% (16 st) 0-5
    2. 42% (24 st) 6-10
    3. 30% (17 st) Mer än 10 timmar per vecka

  8. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand?

    1. 18% (10 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 40% (23 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 32% (18 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 7% (4 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 4% (2 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  9. Vad tycker du om att kursen endast går i en period?

    1. 2% (1 st) Dåligt, en period är förlång.
    2. 51% (29 st) Bra, en period är lagom tid.
    3. 47% (27 st) Dåligt, en period är förkort.

    Hur lång ska kursen vara?

    En hel termin
    ---
    en period var bra, det var skönt med en intensiv kurs så att det inte blir utdraget och ineffektivt.
    ---
    två perioder
    ---
    dåligt är starkt, men hade gärna haft mer tid att pilla med programmeringen
    ---
    Vet inte hur lång den ska vara men det gick VÄLDIGT fort i början och sen dog det ut, jullov och redovisning efteråt. Väldigt utspritt. Hade önskat en mer sammanhållen kurs. (Även om den extra tiden på jullovet såklart var bra!)
    ---
    två terminer
    ---
    Minst två perioder!!
    ---
    Över två perioder så man hinner smälta allt och få en bättre förståelse
    ---
    Det var väl lagom tid, det beror väl på om man har programmerat innan hur lång tid man behöver på sig.
    ---
    som den är
    ---
    Över en termin eftersom programmering är helt nytt för många.
    ---
    Kursen borde nog vara under två perioder alternativt göras om för att passa under en period. Jag är van att jobba självständigt men i programmeringen var kunskapen vi fick oftast alldeles för ytlig och uppgifterna allt för omfattande för att man skulle kunna jobba på egen hand.
    ---
    En termin!!!
    ---
    Två perioder efter som det är som att lära sig ett nytt språk och sedan skriva en saga (P-delen) på det språket. Det är orimligt på så kort tid.
    ---
    Två perioder!
    ---
    Det gick för min del något för snabbt under kursen och var svårt att hänga med. Detta skulle lösas om kursen gick över två perioder alternativt att kursen innehöll färre moment.
    ---
    En eller två perioder, hade nog inte spelat så stor roll
    ---
    Längre
    ---
    1,5 - två perioder !!!
    ---
    Jag hade föredragit att läsa kursen på halvfart då det var allt för kort tid mellan redovisningsdatumen på pythonlabbarna nu när den går på helfart. Framför allt pythonlabb fyra var det absurt kort tid på med tanke på att jag upplevde den lika krävande som min p-uppgift.
    ---
    två perioder
    ---
    En termin är lagom
    ---
    2 perioder
    ---
    En termin
    ---
    Två perioder
    ---
    Jag anser att programmering är så pass nytt för de flesta så kursen bör vara på två perioder.


    Kursmaterial

  10. Vad tyckte du om informationen på kurshemsidan?

    1. 58% (33 st) Bra
    2. 35% (20 st) Neutral
    3. 7% (4 st) Dålig

    Förslag till förbättring av kurshemsidan:

    ett förslag är att man använder ett system så att man kan ställa frågor där och att alla kan läsa svaren, så slipper alla maila och ställa samma frågor. Det kan vara frågor om hemtalet i matlab, redovisningar, etc.
    ---
    Det är jättebra med löpande uppdateringar om vad som hänt och informationen är jättebra..
    ---
    Bättre information om hur granskning, presentation och specifikation ska utföras och ske.
    ---
    Den behöver bli tydligare och mer lättanvänd, speciellt bokningssidan
    ---
    Det hade inte skadat att kunna skriva ut alla föreläsningsanteckningar på en gång, istället för att göra det innan varje föreläsning.
    ---
    Lägga upp lite mer exempelkod tidigt, man lär sig programmering genom att lära sig hur andra har programmerat
    ---
    bristande med kontaktuppgifter
    ---
    Social är bättre och mer praktiskt
    ---
    Mer samlad information och en överblick med viktiga datum. Var lätt hänt att man missade diagnostiska prov och liknande eftersom man inte hade koll.
    ---
    Mer exempel att jämföra med hade varit guld värt.
    ---
    Deadlines och alla moment med datum behöver vara tydligare
    ---
    Ha en funktion så att man notifieras via mail då det sker viktiga uppdateringar.
    ---
    Mycket bra
    ---
    Mindre fel i texter. Tex när labbarnas krav var tvungen att ändrades.

  11. Hur tycker du att kursboken Python Programming for the Absolute Beginner, Michael Dawson har fungerat?

    1. 30% (17 st) Bra
    2. 30% (17 st) Acceptabelt
    3. 5% (3 st) Dåligt
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok, (vv ange vilken nedan)
    5. 35% (20 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Tycker att boken varit för lätt för att klara av de labbuppgifter vi har fått. Skulle gärna se att det fanns fler och svårare exempel att se isfl.
    ---
    Gooooogle
    ---
    Använt internet.
    ---
    Perfekt om ni informerar i början att den ska läsas som en skönlitterär bok!
    ---
    Det finns mycket nyttig information till boken. Men den är uppbyggt på ett sätt som inbjuder djupläsning pärm till pärm. Den var inte särskilt effektiv när man skulle plugga till teoriprovet.
    ---
    Har boken men knappt öppnat den.


    Övningsgrupp

  12. Vilken övningsgrupp har du följt i huvudsak?

    1. 26% (15 st) Vahid Mosavat
    2. 23% (13 st) Mikael Eriksson
    3. 32% (18 st) Marko Petrovic
    4. 7% (4 st) Sangxia Huang

  13. Hur har övningsassistenten fungerat?

    1. 42% (24 st) Bra
    2. 32% (18 st) Acceptabelt
    3. 4% (2 st) Dåligt
    4. 21% (12 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till övningarna (gärna konstruktiv):

    det var väldigt bra att vi gick igenom saker som behövdes inför labbarna. Det hade varit mycket svårare att lösa labbarna utan hjälpen från övningarna.
    ---
    tydlig, kunnande
    ---
    Jättebra med Markos övningar med svårare program och "gissa vad den gör" i slutet. Guldstjärna till honom, han gjorde det intressant!
    ---
    Ni förklarar svårt.
    ---
    Viss assistenter känns lite överlägsna och antar att eleven ska kunna lösa programmet själv men är för lat för att göra det själv ungefär. Vilket inte är fallet!
    ---
    Jag önskar mer praktiska övningar utöver laborationer. Övningar som görs vid övningstillfället kanske? De flesta har ändå en egen dator. Eller ännu mer kodskrivande på papper. Tex en uppgift man ska lösa innan övningstimmen är slut. Annars är alla assar och särskilt Micke och Marko 1337! :) <3
    ---
    Mycket bra med det egengjorda övningshäftet.
    ---
    Jag deltog väldigt lite på övningarna.
    ---
    Dåligt förbered ibland och kunde sällan hjälpa om man hade någon fråga som rörde labben.


    Labbhandledning

  14. Hur har handledningen fungerat i labbsalen ?

    1. 42% (24 st) Bra
    2. 44% (25 st) Acceptabelt
    3. 9% (5 st) Dåligt
    4. 4% (2 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till labbhandledningen (gärna konstruktiv):

    det var ont om tid och alla kändes stressade. Det hade varit skönt om man hade kunnat boka ytterligare datasalar till labbtillfällena så att alla kunde få plats och kunna koncentrera sig bättre.
    ---
    väldigt olika nivå. Det är bra om assistenten kan förklara och inte bara visa en lapp med sin egen lösning.
    ---
    Alltför lång kö
    ---
    plus till Philip!
    ---
    I början av kursen väldigt lång väntetid för att få hjälp eller redovisa, flera gånger som jag suttit hela labben ut och inte fått redovisa när jag satte mig i kö precis när labben började
    ---
    Assistenternas nivå av störtning/handledning är varierande. Vissa ger mycket förklarande hjälp och vissa mest ifrågasätter hur man tänker. Det är en ojämn nivå men flera har en mycket pedagogisk och bra handledningsförmåga. Tyvärr kan ja ginte namnen på assisterna så personlig kritik är inte möjligt.
    ---
    Trevliga assar!
    ---
    Väntetiderna har varit alldeles för långa.
    ---
    Själva handledningen har varit OK, men det är väldigt ofta som resultat på labbar och liknande inte rapporteras in av assarna, så att man får tjata.
    ---
    Man får vänta alldeles för lång tid, man hinner oftast inte att ställa sig i kö för att få hjälp och sedan under samma tillfälle ställa sig i kö igen för att redovisa.
    ---
    Ni är stressade och har inte tid. Ni är otrevliga mot dem som inte kan så mycket.
    ---
    Handledarnas kunskaper/hjälp har varierat enormt!
    ---
    Ber man om hjälp får man sällan hjälp, utan mer vaga tips som man ändå inte kan göra något av när man är nybörjare
    ---
    ofta långa köer, svårt att få hjälp. plus att det ibland är ganska svårt att få hjälp överlag, man frågar ju för att man undrar, och många gånger vill assarna inte säga för mycket, vilket resulterar i att man fortfarande inte fattar något.
    ---
    Vissa assar frågar saker som man inte förstår, särskilt i början av kursen. Då borde man ju kunna vara lite mer pedagogisk och förklara vad man menar innan eleven är hemma med alla termer. Obs gäller inte de "riktiga" kursassarna.
    ---
    Bra med hjälp som tvingar dig som student att fundera på egen hand!
    ---
    Under kursens första halva med labbarna var det ofta lång Sima kö och jag hade sällan tid attt fråga om hjälp utan redovisade bara. Men när arbetet med P-uppgiften var igång var Sima-kön kortare och jag upplevde att jag fick bra hjälp då. Hjälp som var nödvändligt för att klara uppgifterna.
    ---
    Tycker inte att handledarens krav har stämt överens med labbens.


    Föreläsningar

  15. Vad tyckte du om föreläsningarna?

    1. 12% (7 st) Bra
    2. 35% (20 st) Acceptabelt
    3. 39% (22 st) Dåligt
    4. 12% (7 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    det var bra att det gick i ett lagom tempo så att alla hängde med. Exempel var väldigt givande och lärorikt och även roliga inslag av humor. Föreläsningsmaterialet var även väldigt bra! Det hade dock varit bra om det kunde läggas upp några dagar innan föreläsningen och inte bara dagen innan.
    ---
    Man hinner inte skriva upp allt och det är svårt att komma ihåg allt efterråt.
    ---
    Jag lärde mig mer av internet
    ---
    Oklara mål med föreläsningarna. Lite för lite "tips" för det vi gick igenom kunde man lära sig själv.
    ---
    Stundvis för enkelt och för långsamt.
    ---
    se att allt fungerar innan föreläsningen, känns inte som om föreläsningarna täcker tillräckligt för att kunna klara av labbarna
    ---
    Man förstår inte, för mycket tid gick åt att se läraren misslyckas eller göra fel
    ---
    Tycker att kursens namn är lite missvisande. Jag tycker inte att man har lärt sig så mycket programmeringsteknik utan mer kod och hur man skriver riktigt små program. Inte fått nån information om hur man tänka och skriva större program. Programmering är ju i princip 80% ett visst tänk och 20% att faktiskt kunna själva programkoden
    ---
    Vahid har inte alltid disponerat tiden så bra och de första delarna av en föreläsning går långsamt och de sista går väldigt fort.
    ---
    svårt att hänga med,
    ---
    Bättre förberedda exempel.
    ---
    Jag antar att det är på det här sättet programmeringsföreläsningar går till. Jag kunde ibland känna att det inte var någon delaktighet utan mest att föreläsaren gjorde sitt medan vi kollade på och försökte hänga med. Ett tips är att släppa alla filer som kommer att användas under föreläsningen på kurshemsidan.
    ---
    Som att lära sig ett ord men inte hur man böjer det, vilket gör det svårt jävligt att skriva en saga,
    ---
    Tyvärr har föreläsningarna känts spretiga. Power pointsen är informativa men exempel som ska tas upp bör förberedas innan och kontrolleras om dem fungerar.
    ---
    Tidsdisponeringen var inte helt rätt enligt mig, ofta blev det så att för mycket tid ägnades till enkla saker i början av föreläsningen vilket ledde till att det blev bråttom på slutet och det som verkligen var krångligt skyndades igenom med följden att man inte riktigt förstod det.
    ---
    alldeles för krångligt att hänga med ! har ofta varit så att det blir problem med det programmet som ska visas krånglar, och att vi har fastnat på samma sak i stort sett hela föreläsningen
    ---
    Föreläsningarna har inte gett mig så mycket. Det skulle vara bra med små uppgifter som berör det som kommer på föreläsningarna. Kanske små program.
    ---
    Ofta för snabb genomgång av de svårare delarna och mycket lång tid som läggs på enklare saker. Ofta väldigt högt tempo i slutet. Lägg ut mer kod från föreläsningarna, många gånger var frl-materialet inte så hjälpsamt när man ville återskapa föreläsarens kod hemma.
    ---
    Jag skulle haft en dator med mig och hängt med på egen hand.
    ---
    Ibland spenderades för mycket tid på att gå igenom enkla saker (att det blev övertydligt) och då blev det mindre tid till att gå igenom sådant som var svårare. Så en bättre fördelning av tid och fokus på det som gås igenom.
    ---
    Ofta gicks de första PP-sidorna igenom vädligt noggrant och genomgående med betoning på att alla skulle förstå. Men sedan fanns det knapp tid kvar till resten av PP-bilderna och de sista som ofta innehöll vikitgast information gicks igenom i rasande fart.
    ---
    det har ofta gått väldigt långsamt framåt, mer info per föreläsning
    ---
    Inte så bra tidsdisponering under själva föreläsningarna
    ---
    Kändes inte som jag förstod saken bättre av att gå på föreläsningen. Lärde mig bättre på egen hand. Fick känslan av att de som vi gick igenom på föreläsningen inte var i synk med labbarnas krav.

  16. Vad tyckte du om föreläsningsbilderna?

    1. 26% (15 st) Bra
    2. 46% (26 st) Acceptabla
    3. 16% (9 st) Dåliga
    4. 7% (4 st) Har inte tittat på dom

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    bra!
    ---
    gärna flera exempel
    ---
    Lite för basic.
    ---
    Mer avancerade exempel, mer kod
    ---
    En del felstavningar och grammatiska fel.
    ---
    Flesta bra, vissa kunde förklara mer hur man skriver olika saker
    ---
    Går ej använda dem om man inte deltagit på föreläsningen. Relativt otydilga
    ---
    Se 15.
    ---
    För snabbt, många ändringar i koden ibland. Gärna mer sammanfattning i slutet.
    ---
    Perfekta att repetera med efteråt.
    ---
    Vissa bilder kunde användas som en kursbok och läsas in på egenhand medan andra tyvärr inte var självbärande på så sätt.


    Diagnostiskt prov

  17. Skulle det vara bra att fortsätta med fler diagnostiska prov efter de tre inledande, t ex fram till datorprovet?

    1. 25% (14 st) Ja, mycket
    2. 21% (12 st) Ja, ganska
    3. 18% (10 st) Neutral
    4. 19% (11 st) Nej, tveksamt
    5. 9% (5 st) Nej, absolute inte
    6. 7% (4 st) vet ej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    kursen är intensiv redan som den är och tre stycken var alldeles lagom. det hade varit för många om det var fler.
    ---
    verkade som om vissa som gjorde provet första dagarna hade mer tillfällen att göra om provet än de som gjorde första dagarna
    ---
    Kände inte att de diagnostiska proven var särskilt givande, men jag låg iofs rätt så långt före under hela kursen.
    ---
    Jättebra med diagnostiskt i och med att de kunde göras hemma under 2-3 dagar!
    ---
    Kändes värdelösa och man bara gjorde om och om och om tills man blev godkänd, för att få dem poängfulla ska man inte få döra dem hur många gåner man vill
    ---
    Men meddela bättre när proven gäller så att man inte missar bonus.
    ---
    Jag lärde mig inte mycket, men alltid kul med bonuspoäng.
    ---
    Datorproven gav inte jättemycket. De var flör lätta
    ---
    Svårare frågor och fler prov.
    ---
    Att öva på diagnostiska prov är aldrig fel. Fast det skulle räcka med fler exempelprov inte just att de ska ge bonuspoäng.


    P-uppgift

  18. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 63% (36 st) Bra
    2. 26% (15 st) Acceptabel
    3. 5% (3 st) Dålig
    4. 4% (2 st) Har inte gjort den än

  19. Hur tyckte du att labbarna förberedde dig på P-uppgiften?

    1. 46% (26 st) Bra
    2. 39% (22 st) Acceptabelt
    3. 14% (8 st) Dåligt

    Hur skulle labbarna kunnat förbereda dig bättre?

    det var bra, det är svårt att förbereda sig ännu bättre eftersom alla har olika p-uppgifter.
    ---
    Engagerat sig mer
    ---
    Labbarna var väldigt basic i jämförelse med P-delen. Mer klasser och metoder och längre slingor. alt. gå igenom mer sånt på föreläsningarna. Tex få ut fler program att felsöka (som hemtalet!)
    ---
    Stor svårighetesgrad mellan labbarna och p-uppgiften, de är program som skrivs på helt olika sätt men svårt att göra bättre labbar då de flesta är nybörjare i programmering
    ---
    Fler avancerade labbar, kanske valfria labbuppgifter med innehåll/struktur mer lik p-uppgifter.
    ---
    lite mer tid så man han gå igenom mer
    ---
    En grafik-labb. Blev väldigt mycket att läsa in på egen hand som man inte fick från lektionerna.
    ---
    Inte varit på en så helvetes hög nivå i jämförelse med föreläsningarna.
    ---
    Genom göra kursen längre och på så sätt få längre tid mellan labbarna.
    ---
    Om man tog upp svårare koder på föreläsningarna.
    ---
    Det hade varit trevligt att göra något litet grafiskt så det inte är helt nytt när man ska göra det själv.
    ---
    mer hjälp
    ---
    För stor skillnad i svårighetsgrad på labbarna. Sista labben skiljer sig för mycket
    ---
    Fler labbar men lite mindre. Jag har ofta känt att det är väldigt mycket som ska uppnås samtidigt. Det skulle vara bättre att börja med ännu lägre krav på de första labbarna och göra dem fler. Mer ingående förståelse för vad som är bra ch dålig kod innan man ska göra sin P-uppgift. Viss förvirring kring globala variabler, doksträngar (behövs eller inte), vad är klassas som kodupprepning osv. Det hade man kunnat testa innan mha en låtsasgranskning som en lab tex.
    ---
    Labb 4 kan ges ännu mer tid så att alla verkligen vill göra den. Väldigt nyttig!
    ---
    Jag hade stora problem med labbarna men när jag väl klarat det och kommit till p-uppgiften var jag inne i programmeringen och det gick bättre. Det var först när vi började med p-uppgiften som jag upplevde kursen som rolig.
    ---
    labbar om grafik skulle behövas, det har man fått läsa på om på egen hand, vilket har varit jobbigt, för det r komplicerat
    ---
    Mer grafiskt

  20. Hur tyckte du att skrivandet av specen hjälpte dig med P-uppgiften?

    1. 11% (6 st) Har inte skrivit någon spec
    2. 37% (21 st) Bra
    3. 37% (21 st) Acceptabelt
    4. 14% (8 st) Dåligt

  21. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 93% (53 st) Klar/nästan klar.
    2. 2% (1 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 4% (2 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    rolig! jag tycker att för att förenkla arbetet med p-uppgifterna och handledningen att när man ber om hjälp i simakön skriver antingen p-uppgiftens nummer så att bara handledare som kan uppgiften kommer/ att man får hjälp av samma person varje gång. *Det underlättar och sparar tid.
    ---
    Kul men svårt!!!
    ---
    Jag valde en rätt så rolig uppgift så det var ändå rätt så skoj att skriva dock så har vi inte fått lära oss hur man ska tänka och vad som är ett bra sätt att skriva en sån här uppgift på tycker jag
    ---
    Svårighetsnivån är väldigt ojämn mellan de olika uppgifterna och detta representeras INTE i den utskrivna graderingen. Exemeplvis är uppgift Nim 185 enligt min mening inte medelsvår. Den är mycket svårare en flera andra medelsvåra uppgifter.
    ---
    Galet roligt!!!
    ---
    Kan nog tycka att det är ett ganska konstigt sätt att bedömma en kurs på. Även om man klarar det som det står att man ska klara för ett visst betyg, får man inte alltid det betyget ändå då det anses som inte tillräckligt snyggt. för en som inte har programmerat så länge kan det vara ganska svårt, om inte omöjligt att avgöra vad som är snyggt och inte. sen att det är först till kvarn är också ganska orättvist för dem som får välja sist. kanske kunde men hitta någon alternativ lösning till det
    ---
    P-uppgiften är mycket svårare än delmomenten. Skulle vilja bli bättre förberedd med fler labbar och en mindre omfattande p-uppgift. Grafik som är kraven för A, har vi knappt gått igenom. Bara på sista frl.
    ---
    Det borde vara tydligare med vad som menas med flexibelt program för olika program.
    ---
    P-uppg. 178 var motiverande eftersom programmet kan användas i framtiden.
    ---
    Som sagt p-uppgiften var det i särklass roligaste med kursen. Det jag dock tyckte var dåligt var att det fanns olika svårighetsgrader på uppgifterna eller snarare att man inte kände att man fick några fördelar betygsmässigt genom att välja en svår framför en lätt.
    ---
    Jag skulle velat haft hjälp tidigare med gafik, vi hade inte mycket info om det
    ---
    Det skulle vara bra att få lite mer undervisning i grafik inför p-uppgiften


    Matlab-delen

  22. Hjälpte Matlab-delen dig att förstå mattekursen?

    1. 5% (3 st) Har inte gjort den än.
    2. 5% (3 st) Ja, absolut.
    3. 26% (15 st) Lite.
    4. 60% (34 st) Nej, inte alls.

  23. Tycker du att hemtalet i matlab var nödvändigt?

    1. 4% (2 st) Ja, mycket
    2. 9% (5 st) Ja, ganska
    3. 23% (13 st) Neutral
    4. 28% (16 st) Nej, tveksamt
    5. 28% (16 st) Nej, absolut inte
    6. 7% (4 st) vet ej

    Ev övrig kommentar om hemtalet (gärna konstruktiv):

    jag tycker att det skulle lämnas in som ett moment tidigare i kursen för efter all python hade man glömt mycket av matlab.
    ---
    Inte gjort det än!
    ---
    Borde ha behövt lämnas in i anslutning till Matlab-delen av undervisningen istället för nu, flera månader senare.
    ---
    Tycker inte det var så nödvändigt, hade kunnat gå igenom hur man gjorde det på en föreläsning istället för att ta reda på det själv vilket var lite tidsslösande
    ---
    Kändes lite som det inte hörde ihop med kursen
    ---
    Bättre att ha inlämning precis i början när man fortfarande kommer ihåg matlab. Blev svårt när man förväxlade det med Python.
    ---
    För att jag gjorde det direkt när det kom ut och har haft god tid på mig i några månader att kunna ändra på det men nu får jag ett mail om att jag ska ändra på det snarast och nu har jag svårt att hinna.. Varför är något upplagt så idiotiskt?
    ---
    Det var roligt! Få oss att göra fler figurer tidigare i kursen :)
    ---
    Hemtalet kändes nästan lite överflödigt när man var väldigt fokuserad på p-uppgiften och lade mycket tid på den. Jag tror att det hade varit bättre om den låg i anslutning till när vi jobbade med matlab(alltså de inledande veckorna i kursen).
    ---
    Hemtalet var nödvändigt för att jag överhuvudtaget skulle få med mig någon matlab kunskap från kursen. Men jag undrar varför kursen alls tar upp Matlab när det är så kort och halvhjärtat.
    ---
    Gör den svårare
    ---
    Fick inte veta när de ägde rum.


  24. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 2% (1 st) Ja.
    2. 5% (3 st) Tveksam.
    3. 91% (52 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Jag upplever att jag som man ibland får sämre hjälp av manliga assistenter än mina kvinnliga klasskamrater.

  25. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    neutral
    ---
    Tycker vi blir behandlade lika. No problem.
    ---
    -
    ---
    Jag tycker den var bra anpassad för alla.
    ---
    Väl balanserat.
    ---
    Kursen behandlar alla på samma sätt, dvs varken lärare, amterial, assar eller innehåll har särbehandlat någon.
    ---
    Det finns ju fler manliga lärare än kvinnliga men det påverkar inte. Dock känns det som om kursen förväntar sig att man ska kunna en hel del vid kursens start.
    ---
    bra
    ---
    Det var få kvinnliga assistenter.
    ---
    ok. Men: Jag upplever att jag som man ibland får sämre hjälp av manliga assistenter än mina kvinnliga klasskamrater.
    ---
    Allt va bra
    ---
    Det är bra!
    ---
    -
    ---
    Bra
    ---
    Bra
    ---
    Bra.
    ---
    Ja, det har ju inte varit ett överflöd av kvinnor, så att säga.
    ---
    Har inte reflekterat över det, vilket betyder att det är positivt. Jag märker ganska snabbt om det är skevt, och det tycker jag inte att denna kurs varit. bra!
    ---
    Inget att anmärka.
    ---
    bra!
    ---
    Ingenting jag har funderat över.
    ---
    bra
    ---
    bra
    ---
    Den är neutral - alltså bra.
    Högt över förväntan.
    Gulliga assar som hjälper alla lika mycket. Stort cred till er.

    ---
    Bra, inga konstigheter.
    ---
    Inga tankar om detta.
    ---
    Det är få assar som är tjejer, men har annars inte tänkt på det.
    ---
    Ser bra ut
    ---
    bara manliga assar
    ---
    inte så många kvinnliga övningsledare
    ---
    bra
    ---
    Ingen kommentar!


  26. Vilka av följande moment har hjälpt dig att närma dig kursmålen?

    1. 26% (15 st) Föreläsningarna
    2. 37% (21 st) Övningarna
    3. 77% (44 st) Python-labbarna
    4. 47% (27 st) Datorprovet
    5. 82% (47 st) P-uppgiften
    6. 35% (20 st) Läsa Python-bok
    7. 33% (19 st) Matlab-labbarna
    8. 23% (13 st) Hemtalen
    9. 75% (43 st) Eget arbete

  27. Tror du att du kommer att ha glädje av kursinnehållet i framtiden?

    1. 18% (10 st) Ja, i stort sett av hela kursen.
    2. 25% (14 st) Ja, av en hel del av kursen.
    3. 28% (16 st) Ja, av en liten del av kursen.
    4. 18% (10 st) Nej, kanske av någon enstaka del.
    5. 11% (6 st) Nej, troligen inte av någonting alls.

  28. Hur skulle kursen kunna förbättras?

    -
    ---
    Mer egna uppgifter. Jag lär mig bäst genom att göra egna program.
    ---
    -
    ---
    Mer repetition
    ---
    Föreläsningar med tydligare mål och fler "tips och tricks"
    ---
    färre moment/längre tid per moment
    ---
    -
    ---
    Lite mer pedagogiska föreläsningar, länge tid på sig.
    ---
    Ge eleverna större möjlighet att på egen hand lära sig kursinnehållet, genom att referera till sidor i boken och interaktiva kurser på internet.
    ---
    Lära sig lite mer om hur man programmerar samtidigt som man lär sig kod och vad som faktiskt händer i datorn
    ---
    Introducera P-uppgiften tidigare!
    ---
    Bättre ppt bilder, bättre utnyttjande av föreläsningstiden.
    ---
    Bättre föreläsningar.
    ---
    -
    ---
    tydligare info
    ---
    Ta bort hemtalet i Matlab. Mera programmering! Det är roligt!
    ---
    Absolut mer Matlab, python känns inte relevant eller applicerbart till studierna även om jag kunde tycka att det är bra att ha. Men kursen måste omformas för att kunna fungera under en period.
    ---
    Mindre avstånd kunskapsmässigt mellan labbar/föreläsningar/övningar
    ---

    ---
    Lite mer förberedda föreläsningar!
    ---
    Inte göra lab 4 så sjukt mycket svårare än de andra labbarna
    ---
    Lite mer matnyttiga föreläsningar.
    ---
    Bättre föreläsningar, gärna mer praktiska och bättre förberedda.
    ---
    Föreläsningarna borde vara under längre period. Jag tror att det krävs för att man ska hinna lära sig ett nytt språk.
    Man hinner inte få den förståelse som krävs, utan det blir mycket quick fix när man bara har en period på sig. Synd. För många hade nog tyckt riktigt bra om att programmera om det inte varit en sådan stress kopplat till det.

    ---
    Betona ännu mer vikten av att lägga mycket tid på programmering för att lyckas.
    ---
    Jag tycker att kursen har varit väldigt bra upplagd, jag har lärt mig mycket och det har varit intressant. Den enda som jag tycker kan förbättras är att det kändes väldigt stressigt med python-labbarna. Att hinna göra klart till bonusdatumen. Labbarna i sig var väldigt bra och lärorika, men man fick lägga ner väldigt mycket tid och trots det kände man sig hela tiden stressad av att hinna i tid, så det blev nästan lite för intensivt i början då programmering (i alla fall för mig) var helt nytt. Genomgångarna på föreläsningarna skulle också kunna förbättras och den tid som behövde läggas ner i kursen kändes inte helt proportionell mot antalet poäng. Bedömningen av labbarna kändes rätt så olika beroende på vem det var som bedömde dem.
    ---
    Överväga den att läsa den på halvfart. Kanske är fel forum att ta upp det på. Men för CINEK skulle jag föredra att byta så att programmeringen läses på halvfart och algebra på helfart.
    ---
    Tydligare med dealines och datum.
    ---
    Mer kunskap om grafik
    ---
    Mer om datorsäkerhet och om IT-branchen, tillämningar mm.
    ---
    ingen aning
    ---
    Mer tid så man hinner få grepp på allt nytt. Gärna att man inte har så tätt mellan labbarna.


  29. Ytterligare kommentarer om kursen:

    tack!
    ---
    Riktigt rolig kurs som fått mig att vilja lära mig mer!
    ---
    -
    ---
    Bra att man fick många övningstillfällen.
    ---
    Lärorikt men svårt!
    ---
    -
    ---
    Föreläsningarna har varit dåliga, för många av övningarna var dåliga, det har varit för lång hjälpkö, men när man väl fick hjälp (om man har tålamod att stanna) har hjälpen varit jättebra!
    ---
    Är väl en bra och rolig kurs dock så trodde vissa assar lite väl lite om en, var några gånger som assarna satt och tänkte "det där har inte du skrivit" och då blir det inte så roligt att redovisa. Stor skillnad på hur noga man måste ha gått igenom programmen också, en gång fick jag sitta och gå igenom varenda litet ord och kod i programmet och vad allt gjorde och betydde och varför jag använt mig av det vilket tog nästan en timme att redovis... Alla assar verkar inte tänka på att även andra vill få hjälp och redovisa
    ---
    kul kurslitteratur!!
    ---
    -
    ---
    Har lärt mig otroligt mycket, tack för kursen!
    ---
    Väldigt rolig kurs och gör att utbildningen får en bra blandning av olika kurser och bredare förståelse då många tror jag inte har programmerat tidigare.
    ---
    Lärorikt, intressant.
    ---
    Bra!
    ---
    Väldigt bra och rolig kurs, jag har lärt mig jätte mycket! Jag har alltid fått ett jätte bra bemötande i datasalarna och fått hjälp när jag behövt det. Labbarna har varit lärorika, utmanande och roliga att göra och var till väldigt stor hjälp när jag satt med min p-uppgift.
    ---
    Fortsätt så!!
    ---
    att programmera är kul
    ---
    Vet inte om jag har läst kursen


vahid@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.