DD1315 Programmeringsteknik och Matlab

Resultat av kursutvärdering


    Denna enkät innehåller frågor om kursen.


    Persondata

  1. Kön?

    1. 39% (15 st) Kvinna
    2. 55% (21 st) Man
    3. 5% (2 st) Vill inte svara


    Kursens utformning

  2. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 16% (6 st) Lätt
    2. 66% (25 st) Medel
    3. 18% (7 st) Svår

  3. De övergripande målen är: att självständigt och i grupp kunna lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk, samt att kunna konstruera mindre program för beräkningar och visualisering i Matlab. Fick du i början av kursen klart för dig att detta var kursens mål?

    1. 47% (18 st) Ja
    2. 34% (13 st) Tveksam
    3. 18% (7 st) Nej

  4. Tycker du att kursinnehållet stämmer överens med kursmålen?

    1. 63% (24 st) Ja
    2. 29% (11 st) Tveksam
    3. 8% (3 st) Nej

  5. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 79% (30 st) Ja
    2. 18% (7 st) Neutral
    3. 3% (1 st) Nej

  6. Vad tycker du att du lärt dig under kursen?

    1. 45% (17 st) Hantera datorn (Unix, webben, filer)
    2. 97% (37 st) Programmera i Python
    3. 53% (20 st) Att gå från problem till program
    4. 79% (30 st) Själv hitta och använda nya funktioner i Python
    5. 53% (20 st) Använda Matlab

  7. Hur många timmar i veckan har du i snitt ägnat åt kursen (schemalagd och egen tid)?

    1. 37% (14 st) 0-5
    2. 42% (16 st) 6-10
    3. 21% (8 st) Mer än 10 timmar per vecka

  8. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand?

    1. 26% (10 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 39% (15 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 18% (7 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 8% (3 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 8% (3 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  9. Vad tycker du om att kursen endast går i en period?

    1. 0% (0 st) Dåligt, en period är förlång.
    2. 66% (25 st) Bra, en period är lagom tid.
    3. 34% (13 st) Dåligt, en period är förkort.

    Hur lång ska kursen vara?

    Två perioder. Då vi genomförde kursen var det för mycket ihoptryckt under den enda period vi lästa den på.
    ---
    Över två perioder.
    ---
    För stressigt med labbar under en period samt för mycket info.
    ---
    Två perioder så att man hinner sätta sig in mer i vad man gör och inte ständigt kastas in i nya saker.
    ---
    Över två perioder eller med bättre planering.
    ---
    PRECIS SÅ LÅNG SOM DEN ÄR!!! It's perfect
    ---
    2 perioder, då tempot med att lämna i laborationer är väldigt högt
    ---
    Två perioder helst. Jag tror de med lite mer "experimentanda" kommer få ut mer av det
    ---
    Under minst 2 perioder.
    ---
    En period är bra
    ---
    2 perioder
    ---
    Lite längre. (Jag tyckte inte att det funkade att ha två labbar på en vecka, en per vecka funkar)
    ---
    Två perioder vore bättre, det var intensivt med så många labbar och det var svårt att få hjälp eftersom det var så stressigt.
    ---
    2 perioder


    Kursmaterial

  10. Vad tyckte du om informationen på kurshemsidan?

    1. 47% (18 st) Bra
    2. 37% (14 st) Neutral
    3. 16% (6 st) Dålig

    Förslag till förbättring av kurshemsidan:

    Motsäger information som man får på lektion.
    ---
    Det behövs bättre information ang. allt som rör kursen!
    ---
    Vi hade ofta svårt att förstå labbarnas syfte och hade som nybörjare haft stor nytta av en tydligare förklaring och stegvis plan över labbens uppbyggnad. Alltså en mer pedagogisk och målinriktad labb hade undvikit en massa missförstånd och stress.
    ---
    Tycker det var bra och tydligt
    ---
    Information kommer i sista stund.
    ---
    Kursens "spelregler" behöver kommuniceras tydligare på kurshemsidan; vad som ska göras, när det ska göras, vilken hjälp som finns att tillgå och vad som händer om man inte lyckas med det som ska göras.

  11. Hur tycker du att kursboken Python Programming for the Absolute Beginner, Michael Dawson har fungerat?

    1. 58% (22 st) Bra
    2. 24% (9 st) Acceptabelt
    3. 11% (4 st) Dåligt
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok, (vv ange vilken nedan)
    5. 8% (3 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Bra bok men många i kursen underskattar den. Fler borde läsa boken!
    ---
    Rolig läsning, trots detta väldigt ytlig och fokuserar mer på att försöka få programmering att verka "roligt" än att förklara språket mer detaljerat. Bra nybörjarbok men väldigt överflödig om man programmerat sedan tidigare.
    ---
    Den var bra, den gav mer än övningar och föreläsningar.
    ---
    learnpythonthehardway.org
    ---
    Väldigt pedagogiskt och stort att det finns koder för allt författaren skapar.


    Övningsgrupp

  12. Vilken övningsgrupp har du följt i huvudsak?

    1. 37% (14 st) Ingemar Markström
    2. 16% (6 st) Mikael Eriksson
    3. 18% (7 st) Marko Petrovic
    4. 11% (4 st) Kristoffer Sahlin
    5. 8% (3 st) Alex Kozlov

  13. Hur har övningsassistenten fungerat?

    1. 34% (13 st) Bra
    2. 42% (16 st) Acceptabelt
    3. 5% (2 st) Dåligt
    4. 13% (5 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till övningarna (gärna konstruktiv):

    Det bästa var när assarna körde kod och stegvis bröt ner hur den fungerade.
    ---
    Riktigt bra och förklarar på ett roligt/lärorikt sätt!
    ---
    Blir väldigt lätt utdraget och övningarna tappade lätt fokus, vilket skapar en känsla av att jag som student skulle ha varit mer effektiv om jag suttit ensam iställetp för att gått på övningarna.
    ---
    Det är mycket bättre när övningsassistenten programmerar på egen dator så att man kan hänga med i syntaxen. Även fast undervisning på tavlan ger förståelse för logik måste man veta hur man ska skriva i programmet.
    ---
    Det är inte särskilt givande att sitta och titta när andra programmerar.
    ---
    Jag hade gärna sett lite mer praktiska övningar. T.ex. att man ska göra ett kort program som innehåller det som har gåtts igenom på föreläsningar. I vissa fall blev det nästan som att sitta på en extra föreläsning.
    ---
    Jag råkade klicka i ett svar på 12."Vilken övningsgrupp har du följt i huvudsak?". Jag har inte deltagit. Kan ej ta bort svar
    ---
    Väldigt ojämnt innehåll och otydligt upplägg. Svårt att hänga med i taktiken för utlärning vilket försvårat förberedelse inför övningar.
    ---
    Ingemar hade de överlägset bästa övningarna
    ---
    Att lära sig programmering genom att endast sitta och lyssna på föreläsningar och övningar är väldigt ineffektivt. Därför har jag ett förslag på nytt upplägg: hjälp alla att i början av kursen installera Matlab och Python på sina egna datorer, som studenterna sedan kan sitta med under övningarna (och frl för den delen) och göra det som läraren går igenom samtidigt. På detta sätt får man omedelbart praktisera det som läraren går igenom och man kan fråga vad man gör för fel om det inte fungerar, vilket skulle göra inlärningen MYCKET effektivare.
    ---
    Assarna är väldigt ojämna i bedömningen, vissa kan godkända en labb men sen kan vissa vara helt annorlundare och underkänna labben
    ---
    Han var duktig, men jag kände inte att övningarna hjälpte mig med labbarna.


    Labbhandledning

  14. Hur har handledningen fungerat i labbsalen ?

    1. 32% (12 st) Bra
    2. 37% (14 st) Acceptabelt
    3. 26% (10 st) Dåligt
    4. 3% (1 st) Har inte deltagit

    Ev övrig kommentar till labbhandledningen (gärna konstruktiv):

    Varierande nivå för vad som blir godkänt, kräver ofta mer än vad uppgiftsbeskrivningen berättar.
    ---
    Assarna verkar ha haft för lite guidelines att följa! De behöver mer struktur och intruktioner på vad som krävs av oss studenter!
    ---
    Assarna har verkligen ställt upp även på ej schemalagd tid. Detta ska de ha stort tack för!
    ---
    Handledningarna har fungerat mycket bra, all cred till assarna!
    ---
    Det var ofta för lång kö. De flesta assistenterna hjälpte tjejer mer än killar, några har sagt väldigt olämpliga kommentarer till tjejer.
    ---
    Handledarna har arbetat på mycket olika sätt, tex. har rättning av labbar skett olika. De måste arbeta med att kommunicera bättre med varann för att inte komplicera för oss studenter.
    ---
    För ofta fick man känslan av att labbpersonalen var där för att kugga en själv istället för att hjälpa en.
    ---
    Jag tycker att några kanske ska vara lite mer hjälpsamma. Vissa säger mest "japp, du ska skriva en egen kod" när man frågat om vad det finns för alternativ till att skriva en viss sak. Det skulle underlätta enormt om de kunde förstå att alla inte kan programmera lika bra som dem.
    ---
    Handledningen var väldigt bra från alla assistenterna. De förklarade det på ett pedagogiskt och enkelt sätt.
    ---
    Ibland behövdes det fler handledare... Jag fick vänta över 40 min en gång och då hade det hunnit bli lunch också så min hjälp blev väldigt forcerad och stressad. Samtidigt är det ofta så på morgonen vid 8 att det finns massvis av handledare (då tänker jag dock på labbtillfällen) när det inte egentligen behövs så många. Vid 8 behövs några. Vid 9 behövs lite fler osv. En spontan tanke bara.
    ---
    Oftast har det redan från början varit oklara instruktioner över vad som skulle göras, vilket medförde att många assistenter sa att man skulle skriva om delar programmet vid redovisning.
    ---
    Med tanke på den stora klassen förvånades jag ständigt över det bristande antalet platser i datorsalen. Det var ofta som det var väldigt svårt att få en dator och ännu svårare att få hjälp av en kurs-assistent.
    ---
    Överlag nonchalanta labbassar
    ---
    Man har inte kunnat få den hjälp man behöver.
    ---
    Väldigt lång väntetid i slutet av kursen.
    ---
    För få Assar vilket gjorde att man kunde få vänta i över en timme på hjälp.
    ---
    Assarna hade mkt att göra så man fick inte den hjälp man behövde. Dessutom var en del av assarna inte speciellt hjälpsamma, man kände sig dum när man frågade om hjälp och det slutade oftast med att man gick därifrån med ett sänkt självförtroende och inte mkt klokare på det man behövde hjälp med. Assarna måste bli mer entusiastiska och hjälpsamma, annars är det bara onödigt att de är där. Jag har tyvärr fått ett dåligt intryck av programmering eftersom jag knappt kunnat få hjälp alls.


    Föreläsningar

  15. Vad tyckte du om föreläsningarna?

    1. 8% (3 st) Bra
    2. 21% (8 st) Acceptabelt
    3. 50% (19 st) Dåligt
    4. 21% (8 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Grottade inledningsvis ner sig i enkla saker vilket gjorde att det svåra blev lidande och fick mindre tid.
    ---
    Det var väldigt otydligt vad Vahid ville att vi skulle ha med oss efter en föreläsning. Mer anknytning till Puppgiften hade varit bra. Kanske att under kursens gång bygga på ett program?
    Fokus på föreläsningarna kan också gärna flyttas till objekthantering och andra essentliga delar för en snygg och pytonsk programhantering. Att lägga en föreläsning per kapitel är bekvämt men inte pedagogiskt optimalt. Så bättre anknytning till målet och helhetsbild tack.

    ---
    Jag upplevde inte föreläsningarna som varken fokuserade eller utvecklande. Kanske om fokuset och tempot i föreläsningarna skulle förbättras? Då tror jag fler skulle dyka upp.
    ---
    Föreläsningarna gav mig ingenting, främst för att jag upplevde att programmering handlade om att sitta och försöka själv för att lära sig syntax. Det fanns läsanvisningar till varje föreläsning, men förläsningen gick igenom motsvarande kapitel mycket sämre än vad boken var. På föreläsningen kan man inte ägna åt syntaxen för att exv."klippa" i listor i 60 min, detta stod mycket tydligare i boken. Det hade varit bättre att gå igenom och skriva små enkla program.
    ---
    Då laborationsmomentet samt p-uggigiften inte återspeglar föreläsningarnas innehåll har dessa tyvärr varit helt värdelösa.
    ---
    Jag tycker att föreläsningarna fokuserade på helt fel saker, för mycket tid lades ned på att prata om andra saker är programmering. Istället borde läraren rent konkret ha gått igenom de olika funktionerna i python för det kändes som att detta ej var i fokus.. När man gått på en föreläsning kände man sig tyvärr inte alls redo för att genomföra labben. Att så få personer kom på föreläsningarna var inte för att vi inte hade tid eller prioriterade något annat utan för att väldigt många upplevde att föreläsningarna inte gav tillräckligt mycket.
    ---
    Jag håller inte med vad jag skulle tro att större delen av klassen tycker här. Allt man behövde för att klara labbar/hemtal/P-uppgift gicks igenom på föreläsningarna.
    ---
    Hann ofta inte gå igenom allt som föreläsningen skulle täcka. Hade varit bra att se mer exempel på hur olika koder använts genom att skriva i python istället för att använda tavlan.
    ---
    Man fick inte riktigt ut något av föreläsningarna. De lätta grejerna gicks igenom långsamt och de svåra gicks igenom jättefort. Det kändes inte riktigt som man lärde sig något. Dessutom så tog det väldigt mycket onödig tid, när något som redan stod på datorn skrevs upp på tavlan och när ett program skulle felsökas i typ 10 minuter, utan att det var felsökning vi höll på med. Det hade underlättat om Vahid redan skrivit kod, som han visste funkade, och sedan skrivit den på föreläsningar. Dvs inte bara visat koden, utan gått igenom den och skrivit om den på nytt - men att den fungerade från början. Dessutom att dra ut på VÅR tid för att han t.ex. felsökt ett program eller inte hunnit med sin PPt kändes sisådär. Många gånger fick man skynda sig till nästa föreläsning pga det. Försök att hinna med hela PPt:en på utsatt tid - det ger gladare studenter.
    ---
    Gick på de flesta föreläsningarna, men tempot kunde ha varit lite snabbare, så att läraren också hann gå in lite djupare inom vissa kursmoment.
    ---
    I den bästa av världar hade jag deltagit på samtliga föreläsningar men jag fick inte ut så mycket av det kontra att läsa i boken och hålla på koda övningsprogram. Det var så mycket annat stressigt i andra kurser så eftersom övning i boken var mer tidseffektivt så gjorde jag en avvägning. Jag förstår om det kan uppfattas som respektlöst när föreläsningssalen står tom men så som jag resonerar är jag ändå här för att lära mig, men under stressamma former, så i slutändan gör jag det som känns bäst för mig.
    ---
    Inte kopplat till bokens innehåll. Det har fokuserats på onödiga saker, gått för långsamt.
    ---
    Bra att man fick ut föreläsningarna i förväg, men dåligt att vi aldrig hann gå igenom hela föreläsningen under lektionstiden. Tyckte oftast att utlärningen inte var pedagogisk och att föreläsaren gick in med en tråkig attityd. Med detta menas att föreläsaren inte hade fokus på att få med alla på förståelsen av ämnet. Tyckte även att föreläsaren ofta kom oförberedd och inte hade tänkt igenom innan hur han/hon skulle förklara ämnet. Dette ledde till att föreläsningarna inte blev bra och därmed det låga deltagandet från klassen på dem. Ofta kunde föreläsaren sitta för sig själv och mumla igenom en lösning på ett problem som uppståt till en följd av att han/hon varit oförberedd.
    ---
    Jag hade väldigt gärna deltagit i föreläsningarna om de istället hade haft en teoretisk inriktning och hade handlat om algoritmer och datastrukturer/funktioner på ett mer teoretiskt plan. Jag har väldigt mycket lättare att lära mig något om jag får lära mig det i generella fall och sedan tillämpa de teoretiska kunskaperna på praktiska fall.
    ---
    Meningslöst att skriva kod på tavlan. Koda istället på datorn med projektor, och kör sedan programmet så att man får se hur det ser ut
    ---
    Tyckte inte de hjälpte mig att lära mig programmera själv.
    ---
    Alltid saker som inte hinns med i slutet av varje föreläsning och sen så går man igenom det med fem minuter kvar hypersnabbt och ingen fattar.
    ---
    Det gick för långsamt och var för lätt Oman jämför med labbarna och P-uppgiften
    ---
    Förberedde inte så bra för det vi behövde kunna. Nivån på det som gicks igenom var mycket lättare än det vi sedan behövde kunna.
    ---
    Vi hann nästan aldrig gå igenom allt som vi skulle göra.

  16. Vad tyckte du om föreläsningsbilderna?

    1. 11% (4 st) Bra
    2. 61% (23 st) Acceptabla
    3. 11% (4 st) Dåliga
    4. 16% (6 st) Har inte tittat på dom

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):


    ---
    Var lite svårt att se ibland men annars inget problem.
    ---
    ?
    ---
    Läraren ritade på tavlan, vilket var mer pedagogiskt. Tycker de bilderna var enklare att förstå än powerpointens bilder.
    ---
    Hade varit bättre om man under föreläsningen hade något program uppe och programmerade för studenterna under föreläsningen.
    ---
    Var svåra att förstå om man inte var med på föreläsningen och fick dem förklarade för sig.
    ---
    Bra med frågor, man hängde med mer.


    Diagnostiskt prov

  17. Skulle det vara bra att fortsätta med fler diagnostiska prov efter de tre inledande, t ex fram till datorprovet?

    1. 11% (4 st) Ja, mycket
    2. 37% (14 st) Ja, ganska
    3. 26% (10 st) Neutral
    4. 11% (4 st) Nej, tveksamt
    5. 8% (3 st) Nej, absolute inte
    6. 8% (3 st) vet ej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Dålig info om dem, flera datum som med någon dags förvarning var deadlines.
    ---
    Tycker diagnostiska prov ska vara svårare (eller möjlighet att prova på svårare). Många fick en chock eftersom de inte var förberedda inför datorprovet.
    ---
    Så som de diagnostiska proven såg ut under kursen, kunde man sitta i python och få fram svaret. Möjligtvis skulle det fungera om det var frågor där svaret inte gavs genom att skriva in koden.
    ---
    De diagnostiska proven testade inte några programmeringskunskaper utan testade framförallt ganska onödig fakta om delar av programmeringen. De diagnostiska proven påverkade inte min inlärning alls.
    ---
    Det skulle även underlätta om de prov man kan träna på var ungefär lika svåra som datorprovet - vilket det inte kändes som nu. Att ha övat på testproven och känt att det gått bra och sedan komma till datorprovet och inte fatta någonting är inte hur det borde vara. De borde vara mer lika varandra, annars bidrar inte testproven till någonting alls.
    ---
    Fler diagnostiska prov skulle nog göra att eleverna pluggade mer på teorin och att fler skulle klara datorprovet på första försöket.
    ---
    Det tror jag definitivt är bra.
    ---
    Diagnoserna måste vara på samma nivå som datorprovet, vilket de inte var
    ---
    Datorprovet var mycket lurigare än diagnostesten.
    ---
    Ja, jättebra! Men de borde kanske vara lite "svårare" eller åtminstone så att de håller samma nivå som datorprovet.


    P-uppgift

  18. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 58% (22 st) Bra
    2. 39% (15 st) Acceptabel
    3. 0% (0 st) Dålig
    4. 3% (1 st) Har inte gjort den än

  19. Hur tyckte du att labbarna förberedde dig på P-uppgiften?

    1. 29% (11 st) Bra
    2. 45% (17 st) Acceptabelt
    3. 26% (10 st) Dåligt

    Hur skulle labbarna kunnat förbereda dig bättre?

    Fokus på att skriva snygga och funktionella program. Så kanske behövs en extra större labb med just fokus på detta
    ---
    mer specifika labbar till varje p-uppgift
    ---
    Labbarna var bra och förberedande. Dock lästes kursen på sådan kort tid att det nästan blev för mycket att göra.
    ---
    Labbarna borde inte ha varit de från boken, nästan alla labbar handlade om att skriva om eller förbättra ett program, man fick aldrig öva på att skriva ett (litet) program från grunden.
    ---
    Jag tror att det skulle vara bättre om labbarna sågs mer som ett inlärningsmoment än som en typ av examination. Då skulle man känna att det fanns utrymme för att göra fel, och på så sätt lära sig bättre.
    Det är inte heller rymligt att ha denna typ av laboration i vissa fall dagen efter att vi fått ta del av föreläsningen. Vi har behövt lägga ner flera timmar på varje labb, något man inte vill göra dan innan redovisningen av den, men pga föreläsningarnas placering blev tvungen till.

    ---
    Det borde ha varit mindre stress med labbarna. Man han aldrig reflektera över hur labbkunskaperna skulle omsättas till verklighet.
    ---
    Jag tror att det är svårt att göra så mycket bättre eftersom variationen av P-uppgifter är så stor.
    ---
    Vi hade egentligen bara en labb som förberedde oss lite mer när vi fick göra äventyrspelet. Hade varit bra med fler labbar där vi fick lösa problem utan att utgå från nån kod som enbart skulle utvecklas.
    ---
    På labbarna fick vi mest ändra i program, det var inte så att vi skulle skriva ett helt program själva. Vi har gjort några få korta, men jag tycker inte att det var tillräckligt. Man måste bli mer förbered på att SKRIVA ett HELT program. Annars blir det ett jäkligt stort steg att ta för de som inte har lätt för programmering.
    ---
    Klasser var centralt inom P-uppgiften. Labbarna hade kunnat varit mer förberedande för klasser, metoder, attribut etc.
    ---
    Vet ej. Labbarna blir lite vad man gör dem till. Jag upplevde att de var väl förberedande.
    ---
    Eftersom att p-uppgiften är en oerhört fri uppgift tycket jag att även labbarna borde vara det. Istället för att ändra och förbättra befintligt kod, så som de flesta uppgifterna var, borde labbarna istället vara en lite större uppgift som är väldigt fri.
    ---
    Det som var bäst var att man lärde sig grundläggande saker i labbarna som kunde appliceras på de flesta av uppgifterna och man lärde sig även problemsöka och förstå felmeddelanden.
    ---
    Många gick ut på att ändra i redan skriva program, det var sällan vi skrev helt egna. Det hade kunnat förbereda oss bättre.
    ---
    T.ex. bygga program från grunden, inte bara förbättra, det var ett stort steg från labbar till p-uppgift.

  20. Hur tyckte du att skrivandet av specen hjälpte dig med P-uppgiften?

    1. 3% (1 st) Har inte skrivit någon spec
    2. 32% (12 st) Bra
    3. 34% (13 st) Acceptabelt
    4. 32% (12 st) Dåligt

  21. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 97% (37 st) Klar/nästan klar.
    2. 3% (1 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Ingen info om att det inte går att redovisa den för första gången på omtentaperiod.
    ---
    Väldigt otydlig uppgiftsbeskrivning på flera! Titta gärna igenom!
    ---
    Blev tvungen att skriva en ny p-uppgift på bara 2 dagar så ska skriva om den och redovisa igen i senare skede för att få högre betyg.
    ---
    I och med att p-uppgiften sätter betyget, så tycker jag att det är lite orättvist därför att det var stor skillnad i svårighetsgrad på uppgifterna
    ---
    P-uppgifterna var bra och väl anknytna till verkligheten!
    ---
    Oklar uppgiftsformulering.
    ---
    Att schemalägga uppgiften som den gjordes gjorde det svårt för många att skriva den. Då man oftast har jättemycket plugg veckorna innan jullovet kunde man inte fullt ut ta till vara på den hjälp som fanns att tillgå.
    ---
    Specen gjorde egentligen inte så mycket för mig. Visst, jag fick tänka över vad jag ville ha med men samtidigt så när jag hade skrivit den och sammanställt vad jag ville ha med, visste jag fortfarande inte hur jag fick med det. Det svåra var liksom att få sina tankar till ett program. Detta berodde, i mitt fall, mycket på att vi inte hade fått speciellt mycket kunskap om att skriva ett helt program. Vi har gått igenom hur man skriver vissa delar visst, och vad som kan ingå - dock inte hur man PRAKTISKT sett gör. Hur man börjar, hur man fortsätter, hur man bygger ihop på bästa sätt. Det är ju det som är det svåra, hur man gör, vilket definitivt borde tas mer hänsyn till.
    ---
    Var det roligaste inslaget i kursen. Jag lärde mig mycket.
    ---
    Uppgift 166 Telefonregister har ett alternativt betygskriterium för A. Istället för att göra ett grafiskt användargränssnitt (som åtminstone tar 10h om man inte har någon erfarenhet med tkinter), kan man införa delsträngssökning (som tar typ 30 min att koda).
    Det känns väldigt konstigt med tanke på att alla andra uppgifter kräver grafik för A.

    ---
    Svår till en början.
    ---
    P-uppgiften var jätterolig, men jag hade gjort C-delen innan jag fick specen godkänd. Jag tycker även att vi borde gått igenom A-delen mer, jag gjorde inte A-delen för den kändes helt främmande. (GUI)
    ---
    Mer hjälp i skolan!!


    Matlab-delen

  22. Hjälpte Matlab-delen dig att förstå mattekursen?

    1. 3% (1 st) Har inte gjort den än.
    2. 11% (4 st) Ja, absolut.
    3. 13% (5 st) Lite.
    4. 71% (27 st) Nej, inte alls.

  23. Tycker du att hemtalet i matlab var nödvändigt?

    1. 3% (1 st) Ja, mycket
    2. 3% (1 st) Ja, ganska
    3. 11% (4 st) Neutral
    4. 18% (7 st) Nej, tveksamt
    5. 63% (24 st) Nej, absolut inte
    6. 3% (1 st) vet ej

    Ev övrig kommentar om hemtalet (gärna konstruktiv):

    Kommer upp efter att kursen är "klar".
    Alldelles för sent, med för kort varsel.

    ---
    Framförallt så kom det upp alldeles för sent - och inte alls i anslutning till övriga Matlab-delar.
    ---
    varför?
    ---
    Det var inte många som gjorde matlab talet själva utan tog någon kompis lösning istället.
    ---
    Det är INTE okej att ge oss ett obligatoriskt hemtal i mathlab under julen, för att läraren "glömt" ge oss det.
    ---
    Kanske om det hade gjorts när vi höll på med matlab och inte som nu när man var fullt upptagen med p-uppgiften.
    ---
    Matlab-hemtalet kom VÄLDIGT sent i kursen. Visst att det ska koppla till början och man ska komma ihåg osv, men det behöver inte komma den 17de december när sista övningstillfället är den 20de och man har ganska mycket frågor om P-uppgiften. Det blev liksom väldigt hetsigt. Om det hade kommit en vecka innan hade det varit mycket bättre.
    ---
    Det finns många sätt man kan rita cirklar på i matlab, men i hemtalet fanns det bara ett (eller ett fåtal) sätt att lösa det på.
    ---
    Att komma med ett nytt moment så sent är om jag förstått det hela rätt ej enligt reglerna. Sen var uppgiften inte alls givande utan kändes mer bara som en grej att det skulle vara med.
    ---
    Många klagade på att det kom ett sådant i slutet av kursen men jag tror att om man tänker realistiskt så inser man att det ur utbildningsperspektiv är bäst... Fortsätt lägga det vid slutet av kursen.
    ---
    Den kan ej komma i slutet på kursen utan förvarning.
    ---
    Jag kan inte på något sätt förstå varför det gavs ut när kursen nästan var slut
    ---
    Hemtalet hade vart OK om det hade varit i början av kursen, när vi faktiskt höll på med Matlab. Istället låg det precis i slutet av kursen av någon anledning.
    ---
    Man kan inte lägga ut ett OBLIGATORISKT matlab-hemtal på hemsidan en månad efter att matlab-delen av kursen är avslutad. Hemtal har aldrig tidagare varit obligatoriska. Har du glömt att lägga ut det i tid ska inte det drabba samtliga elever!
    ---
    Kan redan matlab, men det är rätt bra då den förbereder oss för nummekursen nästa år


  24. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 11% (4 st) Ja.
    2. 3% (1 st) Tveksam.
    3. 87% (33 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Som kvinna av assarna.
    ---
    Under labbtillfällen hjälpte assistenterna tjejer mer än killar, några sa gav väldigt olämpliga kommentarer till tjejer, det känns otryggt.
    ---
    Jag är man. De manliga labbassistenterna visade större vänlighet mot kvinnor när de frågade om hjälp under labbtider. Extra tydligt blev det i vissa fall då assistenterna ofta krävde att man formulerade exakta frågor för att få hjälp (vilket jag tycker är helt rätt). Trots detta så fick vissa kvinnor delar av sitt program direkt programmerade av assistenten. För att ta ett konkret exempel var det en kvinna jag arbetade väldigt nära med under programmeringen som fick hjälp av en assistent i den mån att assistenten berättade för henne hur hon skulle skriva sitt program för att genomföra deluppgift B i p-uppgiften och dessutom programmerade flera rader kod direkt åt henne.
    ---
    Assarna har betett som anorlunda mot kvinnor jämfört med män under redovisningen av labbarna. En del assar har varit extra snälla, andra extra tuffa vid bedömningen. Detta har gjort att jag nu tycker att nästa datakurs kommer bli ganska obehaglig.

  25. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    N/A
    ---
    bra
    ---
    Neutral
    ---
    Neutral
    ---
    neutral
    ---
    Har varit ytterst könsneutralt
    ---
    Neutral
    ---
    Jag tycker ändå att det har funkat bra. En viss övningsasse har varit en aningen för skämtsam om sex och halvraggat på tjejer, vilket jag tycker känns som lite fel ställe att göra det på. Bland annat fick jag och en tjejkompis höra "då vet man vem som är dominant och underlägsen i er relation" när vi pratade om att ena hade påverkats av den andras dialekt. Kändes inte direkt hemmahörande där.
    ---
    Kursen passar lika bra för män och kvinnor. Det är vad man kan, inte vem man är, som kursen handlar om.
    ---
    Det var neutralt.
    ---
    Har inte upplevt att det varit någon skillnad i genusfrågan
    ---
    Fullkomligt ointressant fråga för mig. Jag utgår t.ex ifrån att du som lärare och ni assar är anställda efter er kompetens och inget annat. Anställning på andra termer vore ett förakt mot kunskap och inte värdigt en vetenskaplig högskola som KTH. Så jag vet inte vad för bedömning jag förväntas komma med egentligen.
    ---
    Helt okej
    ---
    Det finns tjejer som har klagat över att vissa assar har varit obehagliga
    ---
    Bra.
    ---
    bra
    ---
    Känner att hela genusfrågan är väldigt onödigt. Fler män har skrivit kurslitteratur så enkelt är det och programmering lockar fler män än kvinnor (och KTH lockar fler män än kvinnor).
    ---
    Jag tycker det varit bra. Har inte reagerat på någon särskilt.
    ---
    Det var bra, jag antar att det mest är killar som vill hjälpa till så det kan ju vara svårt att ändra...


  26. Vilka av följande moment har hjälpt dig att närma dig kursmålen?

    1. 5% (2 st) Föreläsningarna
    2. 16% (6 st) Övningarna
    3. 58% (22 st) Python-labbarna
    4. 37% (14 st) Datorprovet
    5. 82% (31 st) P-uppgiften
    6. 68% (26 st) Läsa Python-bok
    7. 24% (9 st) Matlab-labbarna
    8. 8% (3 st) Hemtalen
    9. 79% (30 st) Eget arbete

  27. Tror du att du kommer att ha glädje av kursinnehållet i framtiden?

    1. 18% (7 st) Ja, i stort sett av hela kursen.
    2. 37% (14 st) Ja, av en hel del av kursen.
    3. 26% (10 st) Ja, av en liten del av kursen.
    4. 16% (6 st) Nej, kanske av någon enstaka del.
    5. 3% (1 st) Nej, troligen inte av någonting alls.

  28. Hur skulle kursen kunna förbättras?

    Tydligare information och att saker inte bara kommer upp hipp som happ.
    ---
    se över labbarna. Många gjorde dem bara för att det var ett måste.
    ---
    Tydligare anknytning till målet och fokusering på djupare förståelse kring krångliga moment.
    ---
    Lite mer ingående uppgifter för oss som har programmeringsvana sen tidigare. Väldigt mycket "nybörjarinnehåll vilket inte kändes så utmanande.
    ---
    mer interaktiva föreläsningar
    ---
    Lägg kursen under två perioder för det första. För det andra, skapa mål för varje föreläsning och håll kvar fokuset (med tempo).
    ---
    Istället för, eller som komplement till labbarna borde det till varje avsnitt funnit enkla uppgifter/program att skriva från grunden. Kanske 20 frågor/uppgifter till varje del, ordnade efter svårighetsgrad. Några av dessa uppgifter skulle kunna varit obligatoriska. Man skulle kunna utgå från denna lista under övningarna, precis som mattekurserna på kth använder övningarna till att räkna exempeltal.
    ---
    Föreläsningarna måste bättre spegla innehåller på labbarna för att de ska kännas givande att gå på. Labbarna måste
    Utformas som övningstillfällen istället för att vara en examination som det är nu.

    ---
    Effektivare tidsanvändning på föreläsningar, fördela kursen över 2 perioder, bättre genustänk på labbar.
    ---
    Jag tycker att det vore bra om det visades fler exempel på riktig kod, både på föreläsningar och övningar. Det blev lite väl teoretiskt ibland vilket gör det svårt att utnyttja den information man har fått.
    ---
    Att följa planeringen bättre, dvs hinna igenom föreläsningarna och att ha labbar etc vid relevanta tillfällen då momenten gås igenom.
    ---
    Gå igenom de svåra sakerna grundligare.
    Gå igenom hur man faktiskt SKRIVER ett HELT program.
    Lägg det på två perioder så att man hinner ta in det man lär sig.

    ---
    Matlab märktes knappt av under kursen. Det var lite vagt, hade velat se mer av matlab under denna kurs. Samtidigt behövs tid för att lära sig python. Matlab och python borde vara två enskilda kurser.
    ---
    Bättre planering. Att bonusdatumet för någon labb förlöpte innan vi haft övningen på det området är rent absurt. Ett sånt tempo som var i början är inte heller bra, detta då vi har fler kurser att jobba med. Resultatet av detta blev inte att man lärde sig mer utan istället så kopierade folk varandras lösningar och lärde sig förklara dem och därmed inte programmera det själva. En längre spridning på det med mer tid för förståelse inom områdena hade hjälpt mig enormt sedan när det kom till P-uppgiften.
    ---
    Roligare föreläsningar.. men vet att det kan vara svårt, med tanke på att ämnet är svårt att undervisa i!
    ---
    Två perioder. Kanske skapa ett forum eller en del med kommentarer där elever kan fråga assar saker om program och kodsnuttar. Det tror jag är bra. Annars kan man ju bara gå till Stackoverflow och få svar på några minuter men jag tänker om utbildarna vill vara del av det istället.
    ---
    Bättre föreläsningar. Bättre kommunikation av läraren, inte okej att skylla på elever för dåligt resultat osv. Bättre kommunikation mellan lärarna och labbassistenterna, de var oförberedda och visste inte vad labbarna gick ut på osv.
    ---
    Bättre föreläsningar vad gäller förberedelse och pedagogiska förklaringar av ämnet.
    ---
    Först och främst, ta bort MatLab-delen! Jag tycker verkligen inte att den bidrog med något alls eftersom att det var en så liten del av kursen. Jag tror också att det är dumt att i en kurs för personer utan någon tidigare programmeringserfarenhet lära ut två olika programspråk.

    Jag anser även, som sagt, att föreläsningarna borde ha en mer teoretisk och generell fokus. Övningarna är till för att se programmering i praktiken, därför borde inte föreläsningarna vara det.

    Angående p-uppgiften tycker jag att ni borde lite hårdare i betygsättningen och inte låta de lätta uppgifterna ge ett lika högt betyg som de svåra. Jag tycker även att p-uppgiften borde få större utrymme i kursen, jag tycker att man lär sig programmering bäst av att få arbeta med det själv.

    ---
    Gå igenom grunderna i tkinter
    ---
    Se mitt förslag angående övningarna! Som helhet tycker jag även att det behöver blir färre moment i kursen. Som det är nu är det jättemånga moment i kursen som ofta inte bidrar till inlärningen eller till att man når kursmålen, vilket gör att kursen upplevs som rörig.
    ---
    Bättre föreläsningar och se till att informationen kommer ut mycket tydligare och att assarna har exakt samma info som kursansvarig
    ---
    Föreläsningarna borde ta upp även lite svårare moment och labbarna borde i större utsträckning gå ut på att skriva egna program. På det stora hela var dock upplägget bra.
    ---
    Mer tid!!! Mer hjälpsamma, trevliga och engagerade kursassar. Datorprovet var svårt eftersom alla övningsprov varit så mkt lättare, det borde bli bättre matchning där.


  29. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Varför lär vi oss just python?
    ---
    Det var dåligt att datorprovet var mycket svårare än de testprov som låg ute. Första gången kuggade många, det var inte för att man ignorerat programmeringen under kursen, det var för att man klarade testprovet och antog att dataprovet skulle ha liknande utformning.
    ---
    Jag tycker att problemen varit många i kursen och kursen i helhet behöver ses över för att uppnå KTH-standard.
    ---
    Jag tyckte det var intressant och roligt och jag fick de medel jag behövde för att lära mig. Mer kan man väl inte begära. Det var bra.
    ---
    Missnöjd med föreläsningar och övningar. I övrigt var det roligt att lära sig programmera.
    ---
    -
    ---
    Tack för kursen, Vahid!


vahid@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.