Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Svårt att komma in i ämnet...
---
Kursen känns inte anpassad för nybörjare i programmering.
---
Diffus och vet ej vad jag ska med kunskapen till!
---
Kursen är på för hög nivå.
---
Det blev så mycket nytt på en gång för en som aldrig programmerat
---
fastna inte för mycket vid minnesbilderna. många tycker att det har förvirrat mer än nåt annat.
---
så pass lätt att det borde vara möjligt att gå igenom svårare labbar under kursens gång, så att man äe bättre förberedd inför j-uppgiften.
---
Till och från var det svårt att motivera sig för att nå kursmålet, kunde man på nått sett belysa att det var viktigt för oss kemister skulle nog flera vara mer motiverada.
Sättet att motivera oss kemister är nog att tidigt påpeka att det finns datakemister.
---
Har aldrig läst programmering tidigare. Kraven för en "nybörjare" kändes rätt så höga.
---
Bättre instruktioner för framtiden. Kursen har varit rörig, osäker och svårtolkad. Inför j-uppgiften hade man för lite kött på benen för att kunna göra den bra.
---
den söööööööööööööööööööööög
---
Allt var ganska lätt fram tills J-uppgiften då det krävdes en hel del eget inlärande för att man skulle kunna komma någon vart
---
Upplever kursen som lite "spretig" med alla moment, labbarna och j-uppgiften är mer än tillräckligt för 4 poäng. Med nuvarande innehåll borde kursen ge 5 poäng.
---
Gränssen för Gbetygget borde vara 50% inkl bonus
---
Höga krav och svårt att söka hjälp, labassarna oengagerade och nedvärderande mot studenterna
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
se ovan
---
Jag går kemi..., och är inte alls intresserad.
---
Intressant och roligt att programmera.
Men tillämpar man java under senare kurser?
---
Jag tycte det för att jag fick tillfälle att bli introducerad till ett språk. Det tillhör allmänbildning för en teknolog, lika mycket som matte och fysik tycker jag.
---
verkligen inte helt ointressant hatar den
---
ser inte riktigt vart man ska få användning för det men....
---
Kursen behöver en hel del förkunskaper, men framför allt erfarenhet med datorer. Vet inte om den borde vara obligatorisk.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Hann aldrig igenom det planerade sammt babblade gärna om lätta totalt ovesentliga grejer.
---
Gör gärna ett kompendium i förväg så att man vet lite mer vad man ska läsa på till nästa föreläsning.
---
Mer struktur, mer "så här ska man göra" istället för "man kan göra såhär". Det är svårt att ta till sig ny information om det finns många helt nya sätt att göra samma sak på. Bättre att först lära sig en standard.
---
han förväntar sig att alla ska kunna java sen tidigare. han var riktigt usel måste jag säga. Sen hjälpte han heller inte till under labtillfällena
---
Vore bra med två föreläsningar per vecka.
---
Stene är bra, men han behöver erfarenhet i att undervisa (och han behöver sova kvällen innan).
---
Alltför mycket misstänksamhet från föreläsaren att vi ska fuska.... det räcker med att man säger det en gång...
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
man förstår när man ser det hela
---
ser väldigt otydligt
---
Svårt att se och man blir trött i ögonen rätt snabbt. Men jag vet inte om det finns något bättre sätt.
---
Bättre att visa på en riktig skärm vad man gör än att rita på tavlan.
---
Bra att man får se koden i dess rätta miljö, o att föreläsaren kan visa på fel genom att försöka, trial and error-metoden, men man slipper själv göra dem, självklart så bygger kursen på att man sitter själv, men ändå... Jag tyckte det var ett smart drag.
---
Något som Sten inte hört talas om!
---
Skaffa nya projektorer. Det verkar inte gå att få någon som helst skärpa på de som finns.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Borde finnas en grupp för de som har det svårare
---
hittade svar till labbarna där men EJ till J-uppgiften
---
överskådliga och lättförstådda anteckningar
---
För enkelt. Man behöver mer kött på benen inför j-uppgiften!
---
Fattar ungefär lika mycket som när jag kollar i en grekisk ordlista!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
bättre än föreläsningarna
---
Övningarna låg på för låg nivå. Jag antar att man försökte anpassa dem så att alla hängde med. Senare sa man som bekannt att en grupp skulle gå långsammare fram. Detta hjälpte men gjorde det inte bra.
---
Jag var hela tiden hos Thomas för att jag lever efter principen att vara säker på sakerna istället för att springa fram. Han förmedlade sakern på ett lungt, metodiskt och bra sätt
---
Innehållet kunde gärna se lite längre framåt än nästa lab.
---
Han är sämst!
---
Värdelöst att skriva lång programkod på whiteboard.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
för få hjälp
---
Genomgång inför labbar oftast inte tillräcklig. Labbarna tog inte upp tillräckligt mycket.
---
"labbarna" var fullständigt oseriösa och meningslösa, otydligt på vilket sätt de skulle göras/ vad som skulle göras!
---
Labbarna var bra för att man kunde öva inför provet.
---
Valde Acceptabla för att jag endast gick på första labben.
---
Kunde varit med avancerade på ett tidigare stadium, med fler moment.
---
Man hade kunnat tvingat oss att prova på både vector och hakvektor. Under kursen så känndes det som att man kunde välja en och köra på den, jagsjälv använde i huvudsak hakvektorn under labbarna men i min J-uppgift tvingades jag ha en vector. Men, det fanns ju i kursmateriellet så det gick ju bra ändå.
---
Bra laborationer, men dåliga instruktioner som var svårtolkade och förvirrande.
---
Dåligt formulerade
---
Vi lärde oss de viktigaste grunderna min långt ifrån mer
---
Luddiga uppgiftsformuleringar. Trångt i salarna, schemalägg 2 labbgrupper nästa gång.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
för liten text
---
Svårt.
---
konstigt att datasektionen på KTH ej kan göra ett datorprov som kan skrivas på DATOR utan måste skrivas ut till samtliga på PAPPER! Snacka om värdelöst!!!
Övningsfrågorna inför provet var ännu sämre då de tog allt den tid man egentligen inte har och gav mindre än något annat tillbaka!!!
---
Konstiga frågor som inte kändes så viktiga. Jag hade fått andra frågor från provsystemet som jag tyckte var viktigare att kunna.
---
Det var förvirrande och svår när man kunde svara fler än ett svar på provet.
---
Säger ingenting om man kan programmera eller inte. Konstiga frågor.
---
Det var så smått och svårläst
---
Känndes som att den fanns för stor slump i dataprovet, Dock så vet jag inte hur man ska ta ur slumpmomentet som alltid innfinner sig till viss del om det är ett, kryss,två frågor..
---
utskrivna skärmdumpar...hallå?! ska de som lär ut programmeringen inte kunna programera? skrattretande!
---
Det var bra att vi fick öva på gamla dataprov
---
Jag skrattar fortfarande åt det. Dels för sättet det genomfördes på, men framför allt själva frågorna. Att veta sakers "rätta" namn betyder inte att man vet hur de används och vice versa.
---
saknar relevans?
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
mer tid? borde göra labbar som tar upp det
som förekommer i jdelen
---
Dålig information om redovisningstillfälle m.m.
---
Knepig men rolig!
---
Man kunde få flera föreläsningar om hur man gör grafik eller applet eller nåt annat till j-uppgifterna.
---
Bra att det fanns "lätta" betygtreuppgifter
---
Själva hjärtat av kursen. Det är här man lär sig någonting!
---
Den blir vad man gör den till, men det var bra att vi hade labbtillfällen på vårat schema. Dock så var det synd att det låg tidigt på dagen, man blev alltid utkörd vid labbens slut p.g.a att andra studenter skulle ha labbar. Det skulle nog vara bra om man kunde lägga dom på fredag eftermiddag så man kunde stanna i lugn och ro i datasalen efteråt och arbeta vidare.
Man känner sig inte behörig att "slås" om en plats vid datorerna när man bara läser grundkursen i java tyvärr.
---
Väldigt stor skillnad mellan betygen, ska man ha femma tar det mer än dubbelt så lång tid som om man satsar på trea. Sen kände jag mig inte förberedd när det var dags att skriva specen.
---
Det är verkligen kul att få göra j-uppgiften, men man upptäcker fort att man har för lite kött på benen när man väl sätter sig med den.
---
Krävde alldeles för mycket för att enbart uppnå en trea.
---
kul!!!!
---
Det som inte var så bra var att det fanns saker som vi inte hade gått igenom på föreläsningarna, som filhantering till exempel.
---
Lite för lång, i förhållande till resten av kursen.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
vissa förklarar ej bra, använder svåra ord!
---
En del handledare bra men de flesta behandlade en väldigt nedlåtande när man ställde frågor. Om de inte gillar att besvara frågor ska de inte vara handledare.
---
Varierar kraftigt!!! Vissa MYCKET kunniga och hjälpsamma, andra förstör mer än hjälper!
---
Man känner sig idiotförklarad!!! Skulle va bra om labbhandledarna var lite trevligare o inte gav upp så fort man inte fattar.
---
Vissa var bra och vissa dåliga. De säger bara "Läs det här!"
---
De var bra och trevliga med ett undantag. De som är allmänhandledare är också mycket bra med ett undantag.
---
Med ett undantag.
---
Valde Acceptabla för att jag endast gick på första labben.
---
det vet jag inte. jag gick inte på labbarna utan gjorde dem självständigt.
---
Jag upplevde dom som bra.
Deras kunskapsförmåga är ju självklart mycket över våran och i det stora hela så kunde dom hjälpa oss på ett sett som inspirerade en själv att tänka. Dom hjälpte en på ett bra sätt som gjorde att man fick tänka efter för att komma vidare vilket var bra, istället för det stora felat att "lösa problemet och sedan är det bra med det"-attityden som lätt fås om folk känner sig omotiverade.
---
Fast de säger emot varandra hela tiden, så det är svårt att veta vem man ska lyssna på ibland.
---
En del osäkra handledare.
---
Vägrade ju hjälpa den som hjälp behövde!
---
vissa bra, vissa botten
---
Alla sa för olika grejer.
---
Alltid svar direkt, dock behöver Clyde en charmkurs.
---
Det var motsägelsefull den ena säger någonting och andra säger non annan, helt förvirande
---
flera av labbhandledarna var mycket nedvärderande och vägrade i vissa fall att hjälpa eleverna. Detta är verkligen en menad kritik eftersom jag aldrig varit med om att flera anställda labassistenter riktat i så omfattande grad indirekta förolämpningar och irritation mot elever som inte förstår för att sedan dumförklara dem! Jag med flera hade stora förhoppningar om att detta skulle bli en rolig kurs men sådana återkommande incidenter tar död på ens intresse. Det finns dock några få labassar som var hjälpsamma. Skärpning till nästa år!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Jättebra!!!! Borde dock innehålla grafik.
---
köpte ingen bok.
---
Bara slöseri med pengar
---
Borde kanske ha innehållit lite mer om grafik
Jag saknar exempel på följande i Javahäftet:
Sortering, filhantering...finns men inte tillräckligt
---
Färdiga definitioner i paketen i java!
---
Mer ingående information om sånt som antas att man själv ska kunna sätta in i ett sammanhang och därför inte skriver så mycket om i häftet. Jag saknade information om hur man skriver ut en lista av variabler i en frame.
---
Jag vill ha "mer av allt", framför allt i avsnitt 1, före grafikdelen. Minst 15 sidor till.
Följande bör tas bort ur Javahäftet:
inget
Jag har hittat följande fel i Javahäftet:
inget
Andra synpunkter på Javahäftet:
inget
---
Skulle gärna sett mer ingående beskrivning på grafikhantering med GridBagLayout samt hur man bäst hanterar och implementerar "lyssnare" som t ex ActionListener och MouseListener.
---
bra med uppslagsdel i slutet. har hjälpt mig mycket.
---
Ologiskt strukturerat.
---
Alltför svårtolkat och kompakt för dem som saknar förkunskaper.
Övriga kommentarer om kursen:
Svårt att komma in när man inte kan detta från början...
Mer labbar eller övningar kanske hjälper...
---
Kursen behöver definitivt anpassas mer för nybörjare.
---
I det stora hela så var kursen bra.
Upplägget av kursen var så bra det kunde bli, kanske att Sten skulle försökt pressat in föreläsningen om hur man gör en spec till innan juluppehållet istället för efter, men det löstes ju genom att han var snäll och sköt fram senaste datumet för redovisning av det om jag inte missminner mig...
Så är det.
Vill bara ta tilfället i akt att tacka för en i överlag trevlig kurs.
---
Bra balanserat med förkunskap/studietakt/slutprov.
Man har faktiskt lärt sig väldigt mycket.
---
Mer struktur och mer "man ska göra så här".
Mindre nadapåhitt som minnesbilderna. Om det finns lokala påhitt så ska de naturligtvis varken ingå i prov eller på tentor.
---
Den var helt kass. Ångra varenda minut jag ägnade åt den där S****N
---
Trevlig kurs, dock tror jag att den är för svår för för många och för lätt för för många.
Kurshemsidan har alltid hållits aktuell.
---
Mer ansvar och hänsyn mot icke-data elever. Även kemister bör respekteras även om alla inte har lika stora förkunskaper!
Denna sammanställning har genererats med ACE.