2D1310 Programmeringsteknik M

Resultat av kursutvärdering


    Detta formulär innehåller frågor om kursuppläggning, föreläsningar, övningar, laborationer, kurslitteratur, kurshemsida och tentamen. Det är tack vare dina svar och framför allt kommentarer som kursen och lärarna kan förbättras!


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 1% (1 st) Mycket lätt
    2. 20% (17 st) Lätt
    3. 28% (23 st) Medel
    4. 34% (28 st) Ganska svår
    5. 16% (13 st) Mycket svår

  2. Hur har kursen uppfyllt uppställda mål?

    1. 25% (21 st) Bra
    2. 40% (33 st) Ganska bra
    3. 7% (6 st) Mindre bra
    4. 10% (8 st) Dåligt
    5. 16% (13 st) Vet ej vad målet är

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    vilka mål? har ej hört talas om några???
    ---
    Kommer inte ihåg vad målet med kursen var, dock ganska säker på att det togs upp på någon inledande föerläsning.
    ---
    Bra kurs om man, som jag är nybörjare inom Java-prg!
    ---
    Bra med labbar. Men de är alldeles för svåra och bristen på hjälp från lärare eller dylikt skapar endast frustration och är i sig en uppmaning till rent fusk. Detta måste förbättras genom fler lärare vid fler labbtillfällen. Tack för mig!!!!!!!!!
    ---
    Mycket givande och bra kurs. Tempot skulle kunna var högre däremot. Jag märkte mycket stor spridning i förståelsen bland oss elever.
    ---
    Borde vara mer om i objektorienterad programmering
    ---
    Lab instruktionerna är väldigt dåligt upplagda och ostrukturerade. För någon som inte har suttit så mycket framför datorn mer än att kolla mail eller skrivit i Word är instruktionerna ibland som rena grekiskan. Den som har skrivit ihop instruktionerna borde kontrollera dem innan de ges till elverna och kanske borde prova instruktionerna för någon som inte är så haj på data. Det är väldigt luddigt att läsa instruktionerna i ett stort text stycke.
    Mycket onödigt arbetsam tid kan vi elever slippa om ni skriver dessa bättre. En sak är säker och det är att man hade ALDRIG klarat denna kursen eller labbarna om man inte fått hjälp. Det känns som att Java kursen är lite väl överdrivet med hur viktig denna kursen är. Jag har aldrig varit med om sådan onödigt petande i små detaljer.

    ---
    För de som inte programmerat innan var kursen aldeles för svår. Kursen bör börja från grunden. Nu har det varit så att för att klara labborationerna och J-uppgiften. Har man bara kopierat från färdiga exempel och har egentligen ej förstått logiken bakom programmeringen.
    ---
    lite lättare labbar tack
    ---
    Det som gjorde kursen bra var labbarna. Dock kände jag att man missade ganska mycket då man jobbade men en person som var mycket bättre på att programmera än mig, redan innan.
    Det kan vara bra att påpeka detta för de som läser kursen nästa gång.

    ---
    Mycket svårt i början. Labbarna tog oherhört
    mycket tid. Man skulle vilja ha mera handledd
    tid där man kan fråga.

    ---
    Det var väldigt mycket första perioden. Detta var jobbigt för många eftersom vi hade fler tunga ämnen samtidigt.
    ---
    för svåra uppgifter i början....tar så mycket tid att man inte hinner med något annat ämne! sånt uppmuntrara till fusk och inte hårt arbete! om uppgifterna va lättare skulle man vara mer motiverad att jobba med det...
    ---
    Labbarna tog mycket tid, men gjorde också att man satte sig in i programmeringen och lärde sig en hel del.
    ---
    Lite optimistiskt att tro att folk som inte har datorvana efter 6 veckors föreläsning ska kunna programmera ett helt program. Jag har slitit och jag hade ändå vana sen innan.
    ---
    Vi har fått på tok för lite hjälp. Vi måste få mer hjälp i början av kursen.
    ---
    Jag tycker att det var aningens för höga krav på en nybörjar kurs, kanske något ni skulle kunna tänka på i framtiden.
    ---
    Har helt enkelt inte uppfattat vad syftet med kursen är, tycker det har varit upplagt på ett sådant sätt att man skall kunna programmera lite innan. har gått för fort framm, vi är inga experter..
    ---
    gärna lite mer genomgång av grafik
    ---
    Jag tycker att kursen var svår att greppa i början men så är det väl alltid oavsett vad man läser. Men ju längre kursen gick desto bättre och roligare blev den.
    ---
    När gick man igenom målet??
    ---
    Huvudmålet borde väl varit att vi skall lära oss programmera Java. Det tror jag misslyckats kapitalt.

  3. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 16% (13 st) Ja, mycket
    2. 52% (43 st) Ja
    3. 19% (16 st) Neutral
    4. 11% (9 st) Inte särskilt
    5. 1% (1 st) Nej

  4. Förkunskapskraven för kursen är kännedom om operativsystem, filer och något redigeringsprogram (t ex en ordbehandlare). Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 69% (57 st) Ja
    2. 20% (17 st) Tveksam
    3. 10% (8 st) Nej

  5. Vi har valt att undervisa programmeringsteknik med Java som programspråk. Skulle du hellre vilja lära dig ett mindre språk (t ex Pascal) i stället?

    1. 11% (9 st) Jag skulle hellre lära mig ett mindre språk.
    2. 86% (71 st) Jag tycker att det är bra som idag.


    Föreläsningar

  6. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 2% (2 st) 0-25%
    2. 13% (11 st) 26-50%
    3. 27% (22 st) 51-75%
    4. 57% (47 st) 76-100%

  7. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 29% (24 st) Bra
    2. 48% (40 st) Ganska bra
    3. 14% (12 st) Mindre bra
    4. 7% (6 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    det är väldigt svårt att lära sig programmera genom att lyssna på nån som visar att så här gör man. Man behöver sitta och tråkla själv med handledare.
    ---
    Mycket bra och pedagogiska föreläsningar! Tydlig i sina förklaringar och i ett bra tempo!
    ---
    Det är sjukt svårt att hänga med på föreläsningarna, men det beror absolut inte på Sten, han var bra och pedagogisk. svårigheten ligger i att det blir för mycket nytt på en gång som man inte får möjlighet att tillämpa på en gång. För mig känns det nämligen som om det man lärt sig under kursen bygger mycket på "Trial and Error" framför datorn.
    ---
    Bör kanske tänka på att använda samma variabelnamn på slidsen når det är samma variabel som används.
    ---
    Med tanke på det abstrakta ämnet så tycker jag att Stene varit mycket bra.
    ---
    Tempot lite lågt
    ---
    Stene var mycket bra, en av de bästa kurses jag gått
    ---
    Föreläsningarna har varit hattiga, lite här och lite där. Föreläsningar är till för att lämna information till studenterna. Jag hade svårt att hänga med pga rörigt för ovana studenter.
    ---
    Tanken och planeringen hur han skulle undervisa var nog bra men i praktiken funkade det inte. Det var väldigt vanligt att han började prata om en sak och sedan hoppa till en annan och en tredje och hoppa fram och tillbaka...väldigt rörigt!
    ---
    Börja från grunden!
    ---
    Jag tycker inte att man kan börja första föreläsningen med att bombardera stackars små teknologer som aldrig har progremmerat förut i hela sitt liv med saker som är helt nya, det blev alldeles för abstrakt. Alla facktermer är faktiskt inte intressanta i början. Lite konkreta exempel hade väl varit bra! Lite mer pröva-på-själv är aldrig fel.
    ---
    Bra föreläsare. Han förklarade allt långsamt och begripligt/en som inte kan så mkt "data"
    ---
    Jag gillade inte komentarerna som Stene la om att vi ska vara tysta och att han får betalt även om vi pratar.
    Sådana kommentarer tillhör gymnasiet. Du är här enbart för att vi vill det och det är upp till var och en hur mycket man vill lyssna. Dock anser jag personligen att det är jobbigt med folk som pratar men det är något som vi skall påpeka i så fall.

    ---
    gå igenom det vi förväntas kunna på labbarna!!!!
    ---
    Ibland är grunderna lite oklara. Mera tid med
    att förstå hur programmet arbetar och mindre
    med specifika metoder vore uppskattat

    ---
    Det ar nar man själv sitter vid datorn som problemen uppstår.
    ---
    Föreläsningar är bra men det handlar ju om att programera själv. Mer LABB med handledare mindre föreläsningar.
    ---
    Föreläsaren lyckades hålla språket på en "nybörjarnivå" vilket gjorde det möjligt för mig som inte allt för van programmerare att hänga med.
    ---
    Föreläsningarna var bra som fan
    ---
    Det är väligt svårt att få en bra bild av hur man ska göra genom att sitta och titta på en tavla. Det hade varit mycket bättre med undervisning i datasalarna.
    ---
    Föreläsningarna var bra fast jag tycker att vi behöver sitta framför datorn med hjälp mycket mer.
    ---
    Det är svårt att hålla sig motiverad om man inte tycker det är kul, jag tycker att man borde få programer lite mer, eftersom att gå på en föreläsning i javba är som att ha teoretisk träslöjd.
    ---
    Som ovan, läraren trodde att vi kunde mer än vad vi kunde..
    ---
    Hade varit bättre med övningar istället för föreläsningar där man satt vid en dator.
    ---
    Stene är en mycket bra lärare!
    ---
    Bra föreläsare men föreläsningar i java tillför knappast något till studenternas kunnande.
    ---
    Det var svårt att hänga med på föreläsningarna jämfört med övningarna.
    ---
    det är svårt att föreläsa java
    ---
    med tanke på det delvis krångligA ÄMNET VID FÖRSTA ANBLICK
    ---
    Flera exempel och lite enklare förklaringar.
    ---
    I stort sett bra, men när Sten förklarade ett nytt fenomen för oss, gjorde han det otroligt lätt att hänga med i början. Sedan drog han upp svårighets-graden ordentligt lite för snabbt. Annars kan han sitt ämne bra, är engagerad och positiv och får en att tänka till.
    ---
    Egentligen är det väl inget större fel på Stene som föreläsare, men om man då är som jag, ganska dålig på programmering är dét väldigt svårt att hänga med och lära sig av att sitta och lyssna.
    ---
    Det var rätt svår att förstå vad Stene pratar om
    ---
    Go Stene
    ---
    Jag förstod först innehålletr i den senaste föreläsning när man provat själv på laboration men jag tror det fortfarande att det är rätt särtt att förmedla den här kursen genom föreläsningar. Man måste ha sett och läst lite innan man börjar labba.
    ---
    Borde kompletteras med övningar i datorsalar!
    ---
    Stene var bäst!
    ---
    Programmering är inget man kan föreläsa om och vänta sig att saker går fram vidare bra, man måste testa själv vid datorn. Små enkla hemuppgifter och en gratis CD med nödvändiga program borde införas.

  8. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 77% (64 st) Bra
    2. 19% (16 st) Ganska bra
    3. 1% (1 st) Mindre bra
    4. 1% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    hade varit extremt töntigt med OH
    ---
    Bra att se koden men ibland lite liten text!
    ---
    Utan den vore föreläsningarna totalt meningslösa att gå på...
    ---
    Bra, så man kan hänga med!
    ---
    Så länge man får reda på hur man ska skriva vissa saker och varför och inte bara att det ska vara så..., så tror jag det ger mer.
    ---
    Det bästa vore om även föreläsningen ägde rum i datorsalar. En timme förelösning och sedan en timme för att testa det man förhoppningsvis lärt sig.
    ---
    Det är bra att se men man måste ju känna och klämma osså!
    ---
    Mycket bra, eftersom det möjliggjorde att få se hur allt fungerade. Det var nog en förutsättning för att hålla kursen för så många samtidigt.
    ---
    bättre än tavlan
    ---
    Fungerade ok.
    ---
    Oöverträffat i detta ämne!!!
    ---
    Ibland är det svårt att se om man sitter långt upp.
    ---
    Mycket pedagogiskt
    ---
    Bra att visa på dator!
    ---
    Videoprojektor eller motsvarande är självklar, allt annat är löjeväckande.

  9. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet (och att ha det på webben)?

    1. 70% (58 st) Bra
    2. 23% (19 st) Ganska bra
    3. 4% (3 st) Mindre bra
    4. 2% (2 st) Dåligt

    Förslag till förändringar (gärna konstruktiv):

    Bra att ha det på webben men de länkar som finns måste få en uppryckning, det är väldigt sällan som de fungerar.
    ---
    Fler små och lätta uppgifter att få i läxa till nästa föreläsning och då menar jag väldigt lätta och grundläggande.
    ---
    Klassen Vector bör tas upp mer på föreläsningar.
    ---
    vebben är bra, men gärna fler exempel.
    ---
    Omständigt och oklart strukturerat
    ---
    Övningar är bra men det handlar ju om att programera själv. Mer LABB med handledare mindre övningar.
    ---
    inga.
    ---
    fixa så man kan skriva ut allt direkt istället för att tvingas klistra in i office eller skriva ut websidan
    ---
    Bra att man kan få fram det på webben om man missat nått.
    ---
    Föreläsningsmaterialet = ok
    ha det på webben = mycket bra

    ---
    Någon lektion till på grafikdelen,
    då sista labben kändes mycket svår!

    ---
    Mer matrial.
    ---
    Gör det lättare att printa föreläsningsanteckningarna!
    ---
    Det skulle kunna vara mer förklarligt! Det är faktiskt rätt bra att i efterhand kunna slå upp föreläsningar. Förklara exempelkoderna utförligare!
    ---
    Bra att få en lätt tillgång till materialet vid laborationer. Bra uppdatering på sidan.

    Övningar

  10. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 18% (15 st) Sima Baymani
    2. 16% (13 st) Sten Andersson
    3. 14% (12 st) Magnus Rosell
    4. 6% (5 st) Oscar Göthberg
    5. 16% (13 st) Sven de Marothy
    6. 11% (9 st) Martin Camitz
    7. 14% (12 st) Jesper Fernström

  11. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 13% (11 st) 0-25%
    2. 7% (6 st) 26-50%
    3. 23% (19 st) 51-75%
    4. 55% (46 st) 76-100%

  12. Hur var övningarnas innehåll?

    1. 36% (30 st) Bra
    2. 42% (35 st) Ganska bra
    3. 12% (10 st) Mindre bra
    4. 6% (5 st) Dåligt

  13. Hur var övningsassistenten kunskapsmässigt?

    1. 66% (55 st) Bra
    2. 29% (24 st) Ganska bra
    3. 0% (0 st) Mindre bra
    4. 1% (1 st) Dåligt

  14. Hur var övningsassistenten pedagogiskt?

    1. 33% (27 st) Bra
    2. 45% (37 st) Ganska bra
    3. 13% (11 st) Mindre bra
    4. 6% (5 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    skojig prick den där ;)
    ---
    Inte alls speciellt pedagogiskt, ganska rörigt och det hade varit önskvärt med bättre tips inför labbarna!! Helst så vore det bra att ha själva övningarna i datasalarna som på Tekom...
    ---
    Fler övningar, gärna någon i datasalen. För övrigt var Simas sätt att undervisa precis vad som behövdes för att avdramatisera det som gåtts igenom på föreläsningarna.
    ---
    Oskar skrev i stort sätt bara upp exemplena på tavlan utan att kommentera det som han skrev
    ---
    mer övningar för då kan man ställa frågor.
    ---
    Vi hade alltid olika. De flesta var bra. Men det känns som om man bara fick dålig kritik för att inte man tagit bort ev. saker som stod i programmet fast de inte användes eller liknande. Detta ska väl ändå vara en grundkurs i Java och då får man väl göra "fult" skrivna program. Man är väl här för att lära sig. Programmet fungerar ju ändå även fast det inte är skrivet helt data-mässigt rätt. I framtiden om man kommer att hålla på med Java så kommer man ju lära sig detta med tiden men att hålla på och tjafssa om små detaljer i våra små program är onödig tid. Tips och råd är bra att få men inte som kritik på sitt program om man slitit i 20 h.
    ---
    Övningarna gav mycket mer än föreläsningarna, man kanske skulle ha fler övningar och lite mindre föreläsningar
    ---
    Börja från grunden!
    ---
    Övningsassen hade säkert mycket goda kunskaper inom ämnet, men hade svårt att förmedla dessa på ett bra sätt. Pedagogik är ju faktiskt mycket viktigt i det här ämnet, när det bara handlar om att förstå!
    ---
    Svårt att överträffa Stene
    ---
    Se ovan om föreläsaren.
    ---
    Vi hann inte med allt, men det vi gjorde gjordes ordentligt! BRA.
    ---
    Varför skriva upp all(!) programkod på tavla för hand när det finns en OH-apparat. Vid påpekande om detta fick vi förklaringen att assistenterna inte hade tillgång till OH-bilder????!!! Märkligt resonemang.
    ---
    Övningar är bra men det handlar ju om att programera själv. Mer LABB med handledare mindre övningar.
    ---
    Vi kom med kritik och då ändrade han sig, vilket var super., Så jag tycker att han var kanon. konstruktiv kritik vid redovisning av labbar!!!
    ---
    Det blev läät lite rörigt ibland. Att övningsass. inte riktigt kunde förklara vad hon menade, nästlade in sig i sitt exempel...
    ---
    Gick inte så mycket på övningar då jag, med fler insåg snabbt att man bara lär sig om man själv sitter och tragglar.
    ---
    Hur pedagogiskt kan det bli när vi håller på och lär oss att prg men inte får sitta framför datorn med hjälp från någon som kan i SMÅ grupper??
    ---
    Mycket roligt och intressant.
    ---
    Övningar hjälpte inte mig, bättre att sitta vid en dator och testa.
    ---
    Bättre att amn får sitta vid datorn under övningar
    ---
    bättre med OH
    ---
    Jag gick hos många olika, då jag hade tid.
    (Schemakrockar)

    ---
    Inte särskilt smart att förklara med minnesbilder som ingen till en början kan förstå.
    ---
    Se till att alla hänger med. Ställ lite frågor.
    ---
    Ibland uttalade han komplicerade fenomen väääldiiigt låååångsaamt, istället för att bara tala tydligt och strukturerat. Annars är han mycket bra, och förklarar allt så att det blir handgripligt.
    ---
    Han vet inte hur ska saker ska förklaras.
    ---
    Lite små teckensnitt på OH!
    ---
    Labass. Magnus Rosell:
    Fullständigt värdelös, tycker ni ska överväga om Rosell ska vara kvar som assistent nästa år. Opedagogisk och dryg, en blandning som inte hör hemma här. Det mest konstruktiva jag kan ge är att han går en kurs i pedagogik.

    Övningar:
    Skrattretande att man sitter och skriver programmeringskod för hand på en whiteboard. DETTA MÅSTE GÖRAS I EN DATORSAL FÖR ATT DET SKALL VARA NÅGON MENING MED DET. Inte ens en OH-presentation. Svagt.
    Det finns datorsalar och de går att boka så jag förstår inte varför det lades upp på det sättet som vi fick genomlida.


    Laborationer

  15. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 33% (27 st) Bra
    2. 47% (39 st) Ganska bra
    3. 12% (10 st) Mindre bra
    4. 6% (5 st) Dåligt

  16. Hur bra anknöt laborationerna till kursen?

    1. 35% (29 st) Bra
    2. 51% (42 st) Ganska bra
    3. 10% (8 st) Mindre bra
    4. 2% (2 st) Dåligt

  17. Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)

    1. 5% (4 st) Laboration 1: Introduktion till datormiljön
    2. 6% (5 st) Laboration 2: Experiment med Java
    3. 18% (15 st) Laboration 3: Klasser, variabler och metoder
    4. 19% (16 st) Laboration 4: Textbaserad mini-j-uppgift
    5. 23% (19 st) Laboration 5: Vidareutveckling av laboration 4
    6. 27% (22 st) Laboration 6: Grafikanpassning av mini-j-uppgift
    7. 60% (50 st) J-uppgiften

  18. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 41% (34 st) Bra
    2. 45% (37 st) Ganska bra
    3. 7% (6 st) Mindre bra
    4. 1% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    vissa hade lite väl lätt att tro att man hade snott av andra...
    ---
    Mera övningar i datorsalarna och mer direkt hjälp från handledarna än det vanliga; "-att det klarar ni nog" eller "-det är ett logiskt fel"...
    Behövs mer tid till handledning i datorsalarna än 2h i veckan! (eftersom vi inte kommer in på nada).

    ---
    Några av handledarna uppfattade jag som motvilliga till att hjälpa och förklara, och en (Per-Anders) hade en väldigt överlägsen attityd.
    ---
    Fler tider med övningsassistenter
    ---
    mer tid i datasal och fler handledare att fråga. är man ovan kan man inte bara gissa sig till lösningar!!!!
    ---
    Det ända vi gjorde var ju att redovisa labbarna så jag förstår inte vad jag ska svara på denna fråga..
    ---
    Måste bara säga att det var OTROLIGT jobbigt att göra om ett textbaserat program till ett grafiskt (Lab6). Man kanske skulle göra om Lab6 så att man skrev ett helt nytt grafiskt program, för som det var nu var det hemskt svårt.
    ---
    Labbhandledarnas kompetens är alls ingenting att klaga på. Men att de endast är tillgängliga två timmar, efter vilka man ska vara klar med veckans labb, är uruselt! Varför inte lägga ett övningstillfälle i en datasal, nån gång tidigare i veckan, istället tex? Fastnar man och inte har någon att fråga är man chanslös! Speciellt inte när vissa labbar tar åtskilliga timmar att lösa.....
    ---
    man lärde sig snabbt vilka som hjälpte till för att sedan godkänna. Och vilka som letade småfel för att sen springa därifrån.
    ---
    Varför ställa en motfråga om man frågar om hjälp?
    bättre att visa allt så man kan fortsätta och förstå sitt fel ordentligt.

    ---
    Går det inte att skriva begripliga labb-PM?
    ---
    Det är på labb man lär sig. Man behöer dock någon att fråga. Det var för få labb tillfällen med handledare.
    ---
    Vissa hade ingen aning om vad labben skulle innehålla. Det gjorde att man inte fick lika mycket hjälp som när tex övningsassistenten var där.
    ---
    bra kompetens. dålig pedagogik
    ---
    Mycket bra handledare
    ---
    Det kändes inte som att de var där för att hjälp utan snarare kändes det som de var där fär att sätta dit en så att man inte skulle klara kursen.
    ---
    Tyvärr fanns det för lite tid för frågor på de få tillfällen som vi hade möjlighet att rådfråga handledarna på laborationerna
    ---
    Man satt ofta med labbarna på ej schemalagd tid då det inte fanns nån man kunde fråga ifall man körde fast. Borde vara mer schemalagd tid vid en dator.
    ---
    Fick ingen uppfattning om det då de enda kontakten jag hade med dem var vid redovisningarna.
    ---
    Var knappt med på några labbar.
    ---
    Labbassarna var ganskaså duktiga men de var för få, man kunde få sitta och vänta på hjäöp hur länge som helst. Dessutom tycker jag att vi hade alldeles för få labbtillfällen. Att redovisa en labb i veckan var för mkt när man bara hade ett tillfälle i veckan att få hjälp på.
    ---
    varierande, tycker dock att man ska ha i å tanke att vissa kan mindre när kursen börjar, och man blev i princip idiotförklarad om man inte kunde svara på vissa frågor, ni är ju för fan där för att lära ut!!!!!!!!
    ---
    alldeles för lite tid att få hjälp med labb
    ---
    Labbarna var alldeles för svåra och skulle de gjorts på det sättet det var tänkt på (skriva det själv) så skulle det gått ut för mycket på de övriga kurserna.
    Examinatorn skall ha svarat på frågan "Varför är laborationerna så svåra för?" med svaret "Vi vet att de flesta fuskar och kopierar, därför gör vi de svårare."
    Detta resonemang är ohållbart då lite enklare uppgifter skulle sporra personen i fråga att göra det själv.

  19. Vad tyckte du om J-uppgiften?

    1. 27% (22 st) Mycket bra
    2. 36% (30 st) Bra
    3. 23% (19 st) Acceptabel
    4. 2% (2 st) Mindre bra
    5. 2% (2 st) Dålig
    6. 6% (5 st) Har inte gjort den

    Ev synpunkter på J-uppgiften:

    har inte gjort den än
    ---
    Segling: Lite tråkig, men ganska intressant algoritmproblem
    ---
    Känns mest bara jobbig och onödigt tids krävande!
    ---
    Jag skulle ha uppskattat en J-uppgift som var konceptuellt svårare än 135-Segling
    ---
    Sjukt rolig att göra. Hade inga större problem vilket borde innebära att kursupplägget i stort sett funkar bra.
    ---
    För mig var j-uppgiften mycket bra. Men då är det så att jag har lärt mig att programmera i c tidigare. För de stackare som inte har fattat någonting är det alldeles för mycket att bita i på en gång.
    ---
    Det var när man gjorde j-uppgiften som man verkligen lärde sig att programmera.
    ---
    Det är på j uppgiften man lär sig att hantera allt tycker jag så den är jätte bra. Nu känner man sig ganska säker på det man kan efter j uppgiften men innan viste man inte riktigt hur man skulle använda allt man lärde sig.
    ---
    Där lärde man sig det mesta!!
    ---
    Vissa saker i Juppgiften hade vi inte gått igenom i kursen. Eftersom Java-boken var knapphändig var det ibland svårt att hitta lösningar på de klurigaste problemen.
    ---
    för svårt att få hjälp....tar för lång tid att få hjälp på lektionerna! bättre kösystem....folk suddar ut namn från listan för att själva få hjälp snabbare!
    ---
    Tog mycket tid för att vara en 4 poängskurs. Jag skrev för 6:a men tycker min uppgift på många sätt var lättare än en uppgift som ger 4:a. Det beror kanske på förkunskaper mm. Jag hade ingen grafik, inmatningar eller filhantering i min uppgift. Däremot en hel del andra klurigheter.
    ---
    För lite poänf i förhållande till den tid jag lagt ner på tennisspelet! Har lätt suttit 60 tim!
    ---
    Troligtvis det bästa sättet att lära sig på.
    ---
    En bra avslutning på kursen, men tyvärr var det för lite tid till hjälp på j-labstillfällena. Labassistenterna var bra men under stor tidspress, så hjälpen blev tyvärr lite för kortfattad.
    ---
    Var för svår med tanke på att vi lärt oss så lite innan, tyckte den krävde för mycket tid.
    ---
    Det behövs många övningstillfällen så att man kan få hjälp och se att man är på rätt väg och inte är helt fel ute. Det har varit lite för få assar lite för ofta.
    ---
    Mycket jobb för lite poäng
    ---
    Granskningen blev en fars, ingen visste vad som gällde egentligen.
    ---
    Alldeles för svårt att programmera en egen, relativt svår uppgift med de undermåliga kunskaper som givits oss. Alldeles för få och handledare, ska man ta hänsyn till att en stor del var inkompetenta så reduceras antalet ytterligare.

  20. Hur många timmar har du sammanlagt fått handledning i datorsal (hjälp av handledare) ?

    1. 37% (31 st) mindre än 1
    2. 22% (18 st) 1-2
    3. 12% (10 st) 2-4
    4. 11% (9 st) 4-8
    5. 7% (6 st) 8-16
    6. 4% (3 st) 16-32
    7. 4% (3 st) Mer än 32 timmar

    Kurslitteratur

  21. Hur var kurslitteraturen anpassad till din kunskapsnivå?

    1. 28% (23 st) Bra
    2. 37% (31 st) Ganska bra
    3. 19% (16 st) Mindre bra
    4. 8% (7 st) Dålig

  22. Hur var kursboken (Java från grunden)?

    1. 12% (10 st) Bra
    2. 18% (15 st) Ganska bra
    3. 12% (10 st) Mindre bra
    4. 8% (7 st) Dålig
    5. 42% (35 st) Har inte använt den

    Vad tycker du är bra med boken?

    bra stöd
    ---
    Grundligt, basic om man är nybörjare!
    ---
    köpte den ej
    ---
    Skriven av någon som kan lära ut på ett bra sätt!!!
    ---
    Den börjar från grunden. Men den kommer aldrig upp till den nivån som behövs för att klara laborationerna.
    ---
    Har inte tittat så mycket i den, men när jag har letat efter något jag inte kunnat, så har jag hittat det relativt snabbt.
    ---
    vilken bok
    ---
    Grundlig.
    ---
    gick att använda för att lära sig grunderna. nar vi väl kom till labbar och j-upg var den på en för låg nivå.
    ---
    Grundläggande
    ---
    Skriven på ett mänskligt sätt alltså inget programeringsnördspråk!
    ---
    Den är basic och pedagogisk. Bra övningsexempel med förklaringar.
    ---
    Mycket lättläst för mig som total nybörjare i programering.
    ---
    Lättförstålig, många exempel
    ---
    Lätt att förstå.
    ---
    var för grundläggande
    ---
    Ganska pedagogisk
    ---
    Enkel att förstå
    ---
    Enkla förklaringar
    ---
    Det fanns säkert mycket bra i boken som man kunde haft nytta av om man kunde programmera java innan kursen började. Så var ju nu inte fallet med de flesta.

    Vad tycker du kan förbättras i boken?

    grafikbiten
    ---
    Priset! Sänk priset.
    ---
    Mera kod exempel...
    ---
    Skulle ju vara bra med grafik-avsnittet också....
    ---
    Ganska lite om hur programmet tänker.
    Mera exempel med kod i boken vore
    uppskattat

    ---
    Kanske borde ha en del om grafik? Några bilder har ju aldrig satt fel
    ---
    den är för grundläggande. Det är alltför många delar som fattas. Det som är enkelt finns med, men så fort det är ett svårare moment finns ingen info att hämta i boken.
    ---
    Göra en bok som inte bara har med det mest grundläggande. Nu fattades det mycket information för att kunna göra något extra till Juppgiften. Exempelvis fanns inget om grafik.
    ---
    Alldeles för grundläggande
    ---
    den kunde berättat om hur man skulle göra med grafik, det var ju det som var svårt.
    ---
    Antingen kunde man anpassa boken lite mer till kursen eller tvärom, d.v.s. det var en del information som inte togs upp i boken som användes i kursen. Möjligen kan man tänka sig att det var en tanke med det, då man blev tvungen att leta i tutorial
    ---
    Vet ej.
    ---
    Ett "uppslagsverk" längst bak (som i Java-häftet) för att man ska få en översikt hur allt egentligen hänger ihop. Det vore bra att ha ett helt program på slutet där klasser, metoder, variabler etc var markerade och där man kunde se var deklarationer etc fanns.
    ---
    mer grafik
    ---
    Mindre förklarande text, mer omfattande övn.
    ---
    Den ska innehålla mer grafik eftersom detta också var med i kursen.
    ---
    Det skulle finns mer info om grafik
    ---
    Mer grafik anpassning. Var tvungen att använda en annan bok för att kunna grafikanpassa min J-uppgift.
    ---
    Det är ingen nybörjarbok, skaffa en sådan istället. Jag själv kompletterade med en bok från Akademibokhandeln "Java från grunden" och förstod mer av den än av väldigt många tillbringande timmar av föreläsningar och läsande i kursboken.

  23. Hur var Javaintroduktionshäftet (blått häftet i kursbunten)?

    1. 29% (24 st) Bra
    2. 42% (35 st) Ganska bra
    3. 10% (8 st) Mindre bra
    4. 2% (2 st) Dålig
    5. 13% (11 st) Har inte använt det

    Vad tycker du är bra med häftet?

    Mycket exempel, vilket är bra!
    ---
    Ordlistan i slutet
    ---
    Tycker inte om formatet, för liten text, tråkigt att blädra i ett kompendium. För egen del använde jag inte JAVA häftet
    ---
    Att man kunde slå upp olika saker i en slags ordlista.
    ---
    Har inte använt häftet så mycket, men det fanns en del bra förklaringar vad gäller Vector-klassen, som inte behandlades speciellt mycket på föreläsningar...
    ---
    Tog upp det viktigaste.
    ---
    Det är en bra sammanfattning, om man förstår. En utmärkt översättning till java för mig som läst c tidigare. Men för den som inte förstår så tror jag det är värdelös.
    ---
    kort och konsist
    ---
    Kort och koncist, bra sammanfattning av grundläggande moment i kursen. Den litteratur jag använt mest, förrutom webben
    ---
    Den kompleterar förelåsningarna bra.
    ---
    Det mesta (inklusive grafiken) hade berörts.
    ---
    bra och enkelt
    ---
    Väldigt hafsig och svår att "få kläm på"...
    ---
    att man får ha det på tentan
    ---
    Det var lättförstårligt.
    ---
    Ganska så lätt att förstå
    ---
    det stod det viktigaste
    ---
    Bra information till tentan.
    ---
    Ordlistan längst bak.
    ---
    Lagom långt, tar upp det viktigaste.
    ---
    Allt.
    ---
    lätt att förstå
    ---
    Lagom kortfattat och med mycket exempelkoder.
    ---
    Det enda som var vettigt med tanke på att tentan i princip var uppbyggd efter den. Annars tycker jag man ska reducera häften, bilagor etc. till ett minimum i en grundkurs.

    Vad tycker du kan förbättras i häftet?

    Det skulle vara lite mer förklarat dock i ordlistan tycker jag.
    ---
    Bra som det är.
    ---
    jag känner att jag kan förstå en del av innehållet nu men det var svårt att tillgodogjöra sig i början
    ---
    bättre index att söka information i
    ---
    Spalta upp det mer...
    ---
    Inget.
    ---
    Gör det lättare att leta efter saker
    (innehållet i bokstavsordning)

    ---
    Det skulle kunna he med lite mer avancerade saker. Då skulle den lugnt kunna ersätta Javaboken.
    ---
    Vissa saker i ordlistan var inte så bra definierade. Kunde ha haft ett helt program med alla saker markerade (som t ex klasser, variabler).
    ---
    Mer lättbegripligt
    ---
    Lite mer färger och former som gör allting mer lättbegripligt.
    ---
    fler konkreta exempel alltså hela program där olika kold skrivs in så man ska veta hur man ska rellatera till koden i sitt egna program
    ---
    Typsnitt, indelning.

  24. Hur speglar kurslitteraturen kursinnehållet?

    1. 22% (18 st) Bra
    2. 59% (49 st) Ganska bra
    3. 12% (10 st) Mindre bra
    4. 2% (2 st) Dåligt


    Kurshemsidan

  25. Hur ofta har du använt kurshemsidan (webben)?

    1. 48% (40 st) Vid varje datorpass
    2. 46% (38 st) Flera gånger
    3. 4% (3 st) Någon enstaka gång
    4. 0% (0 st) Aldrig

  26. Hur mycket information tycker du det finns på kurshemsidan?

    1. 2% (2 st) På tok för mycket
    2. 8% (7 st) För mycket
    3. 86% (71 st) Lagom
    4. 1% (1 st) För lite
    5. 0% (0 st) Vet inte, har inte använt den

  27. Hur ofta hittade du något användbart på kurshemsidan?

    1. 17% (14 st) Varje gång
    2. 67% (56 st) Flera gånger
    3. 13% (11 st) Någon enstaka gång
    4. 0% (0 st) Aldrig
    5. 0% (0 st) Använde inte kurshemsidan

    Vad tycker du borde förändras på kurshemsidan?

    lägg gärna upp fler av exemplen som används på föreläsningarna
    ---
    Inget
    ---
    Utmärkt kurssida!
    ---
    Inget! Bra uppdaterad och så, men programmen som föreläsaren använt borde vara lite bättre kommenterade så att man fattar även fast man missade föreläsningen.
    ---
    Lite grötig, svårt att hitta det man letar efter snabbt... Ett bättre menysystem kanske? Att stapla på hög gör det svårt att överblicka.
    ---
    mer av allt.
    ---
    Ganska dålig strukturering.
    Svårt att hitta

    ---
    Många konstiga, ej uppdaterade och onödiga länkar.
    Spridda skurar information om samma ämne, ex. J-uppgiften

    ---
    Den är bra. Mycket information kan vara svårt att få bra överblick
    ---
    tydligare länkar så man vet vart man ska leta efter saker...
    ---
    Uppdatera redovisningslistan! Jag vill se mitt betyg! :-)
    ---
    mer strukturerade länkar så man inte behöver leta efter dem i texten
    ---
    Vad sägs om direktlänk till www.sun.com:s hjälpsida för nybörjare?
    ---
    Lättare att printa föreläsningsanteckningar.
    ---
    Mindre info
    ---
    Låt kurssidan vara som den är, den är bra förutsatt att den uppdateras ofta.

    Tentamen

  28. Hur motsvarade tentamen kursinnehållet?

    1. 48% (40 st) Bra
    2. 33% (27 st) Ganska bra
    3. 10% (8 st) Mindre bra
    4. 2% (2 st) Dåligt

  29. Hur återspeglades föreläsningarna på tentamen?

    1. 28% (23 st) Bra
    2. 45% (37 st) Ganska bra
    3. 16% (13 st) Mindre bra
    4. 4% (3 st) Dåligt

  30. Hur återspeglades kurslitteraturen på tentamen?

    1. 23% (19 st) Bra
    2. 40% (33 st) Ganska bra
    3. 23% (19 st) Mindre bra
    4. 5% (4 st) Dåligt

  31. Hur var svårighetsgraden på tentamen?

    1. 30% (25 st) Lätt
    2. 47% (39 st) Rätt så lätt
    3. 11% (9 st) Ganska svår
    4. 5% (4 st) Svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    piece of cake
    ---
    Trist att vänta på att få gå, då tentan tog ungefär en hlav timme att slutföra
    ---
    Den bästa tentan jag gått på, tycker om skidåkning ;o)
    ---
    men dumt system att man måste klara a eller b på varje. fler frågor på tentan och olika gränser borde vara bättre.
    ---
    Det negativa är det sättet tentan är skriven på att man måste ha alla rätt...., så här skulle man aldrig göra ett program i verkligheten. Man skriver programmet, kompilerar kontrollerar fel osv. Så det känns som ett ganska onaturligt sätt.
    ---
    Tentan skulle kunna göras lite svårare, fast ge fler betygspoäng.
    ---
    Det ända som gör att så många klarar tentan är för att det finns så många extentor som är lika.
    ---
    jag trodde att tentan skulle visa om vi förstår java, inte att vi ska vara proffessorer med varje litet semikolon rätt från början. Det är ju inte så vi har lärt oss att programmera, man skriver ju lite och kollar om det är rätt genom att kompilera.
    ---
    med någon enstaka riktig svårighet
    ---
    Tenta och Tenta. Det kan vara svårt att sätta sig in i lösryckta exempel. Det handlar om att fatta vad man håller på med. Lägg ned tentan och j-uppgifta mer!
    ---
    Kan inte vara så mycket annat än lätt om man pluggat på alla gamla tentor och förstått de uppgifterna. Men det var ändå en bra tenta, jag lärde mig en del om variablers livslängd, minnesbilder mm.
    ---
    Det var det momentet som gav mest. Jag tycker tentan var JÄTTE bra. Ta ej bort det momentet om ni ska ta bort något moment av kursen.
    ---
    Tentamen var lätt men utformad på rätt sätt.
    ---
    Sluta mobba Christer Ulfbåge!
    ---
    Tentan borde göras lite svårare och ersätta
    J-uppgiften. Eller så borde alternativet finnas att skriva en något svårare tenta eller att göra en
    J-uppgift.

  32. Hur många timmar ägnade du åt att läsa till tentan ?

    1. 19% (16 st) mindre än 4
    2. 23% (19 st) 4-8
    3. 20% (17 st) 8-12
    4. 14% (12 st) 12-16
    5. 8% (7 st) 16-20
    6. 8% (7 st) 20-24
    7. 2% (2 st) 24-28
    8. 0% (0 st) Mer än 28


  33. Ytterligare kommentarer om kursen:

    nä, det var nog bra så!
    Tack och välkommen åter

    ---
    Credit till Sven!!!!!!!!!
    ---
    Tack för en bra kurs.
    ---
    Mycket bra kurs!!!
    ---
    FLER tillfällen i datasal med handledare eller någon att fråga. Det är nästan omöjligt att lösa labbarna om man inte kan få hjälp av någon. Jag hade aldrig klarat mig om jag inte hade kompisar som jobbar med java.
    ---
    Det borde finnas en eller två lab-timmar för folk som inte suttit framför datorn så mycket. Detta för att man ska få lite introduktion. Hälften av de timmar vi suttit har varit just på data saker som blivit fel alltså inte att vi kunnat själva Java-programmeringen. Jag tror det skulle hjälpa många till att labbarna kommer att bli roliga och mer effektiva och man kan ägna mer tid till själva Javan.
    Sedan tycker jag att í labb-instruktionerna så är det som om man får info men så är det slut mitt i en mening, helt ologiskt och där ska man förstå att det saknas info som man själv måste ta fram. Det är väldigt svårt att se det när man inte kan Java, som man inte har en aning om vad man är ute efter. Det känns om om instruktionerna är skrivna för att ni vill vara oschyssta....inte bra!

    ---
    Inför en grundkurs!
    ---
    Skulle vara kul att kunna boka redovisning för j-uppgift! Även om det inte spelar nån roll om jag får redovisa nu eller i slutet av perioden, så är det ju ändå skönt att få det avklarat!
    ---
    Labbredovisningarna på fredagarna.
    Jag saknade ofta någon att fråga men det kanske man skulle gjort på övningarna

    ---
    En klar förbättring från föregående år!!!!
    ---
    I början var det jättesvårt, och man fick lägga ner mycket tid och många svordomar hann tänkas, men nu så här efteråt tycker jag att det har varit kul och otroligt läreorikt.
    ---
    En mycket givande kurs, mycket energi har gått åt men jag har lärt mig mycket!
    ---
    dåligt att ett sådant ämne tar så mycket tid....javan har tagit mer tid än meken och elen tillsammans! varför lära sig ett sånt svårt programmerings språk på en line som är till för folk som är teknik intresserade??
    ---
    Bra kurs. Tycker den borde vara på 6 poäng med tanke på arbetsinsatsen.

    Tack o hej!

    ---
    Bedömningar över j-uppgifter och dess poängvärde bör ses över. Inte bara för att jag personligen anser att tennisuppgiften är undervärderad utan pga det känns orättvist när en polare skriver 200 rader kod bulgarisk patiens och får 5:a...
    ---
    kul kurs!
    ---
    Man blir jätte besviken av att kursupplägget är så fruktansvärt dåligt. Ni kan ju inte på fullaste allvar tro att man kan lära sig att prg uten hjälp i datorsalarna. Informera labb-assar att de är där för att lära och inte vara några bessewissar. Om man kör fast och inte förstår tycker jag att det ska finnas en chans att få en genomgång av de labbar man ej klarade av. Självklart ska man ej få bonuspoäng men man ska få en chans att förstå och ej behöva få magsår bara för man är orolig att man ej klarar kursens labbar. Om man får en genomgång kan man ju visa i j-delen att man har fattat vad man skulle ha gjort.
    ---
    Labbarna tog alldeles för mycket tid!
    ---
    Laborationerna tog för mycket tid, varför man halkade efter i undervisningen.
    ---
    Med tanke på att man lägger ned lugnt över 100 timmar vilket det även står i kursens övresikt så borde självklart kursen vara på minst 6 poäng!
    ---
    Till tentan hade man ju lärt sig mycket på övningar och labbar så man behövde inte läsa så mycket (vilket också måste vara tanken)!
    ---
    Dålig koll på vad som krävdes för att bli godkänd för granskning, vissa assar var säkra på att man behövde både bli granskade och granskare. medans Stene sa att man bara behövde granska. Se gärna till att alla har samma kriterier för G på sånt!
    ---
    Rolig kurs, jag har lärt mig mycket men den har tagit väldigt mycket tid. Man borde få fler poäng för kursen anser jag.
    ---
    Dåligt att ha en inlämmningsuppgift som betygsavgörande. Bättre att ha en tenta eller en uppgift som görs under en övervakad lektion att avgöra kursens betyg på.
    ---
    Kul och lärorik!
    ---
    Söta(Jenny) å trevliga assar.
    mooohaha

    ---
    Hårdare koll på vissa människor som inte gjorde sina J-uppgifter själva!!
    ---
    Jag har frågat runt bland kamrater som är duktiga programmerare (bättre än någon asse eller examinator som jag stött på iallafall) varav alla undrande frågande varför vi inte läser C . Jag har tidigare läst en kurs i Pascal, vilket jämfört med Java är ett betydligt mer logiskt språk och lättare att lära sig.

    För övrigt har jag en bra datorvana och har som sagt tidigare läst programmeringskurser men jag kände att inget av detta hjälpte mig. Är det fel på mig? Kanske. Men jag tror att kursen behöver genomgå en allvarlig förändring för att KTH:s teknologer skall ha någon nytta av den.


stene@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.