Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Har aldrig programerat tidigare
---
Det är svårt att börja med ett så pass svårt program att börja programmera i. Varför inte lära oss att använda tex. matlab eller något först och sedan lära oss java.
---
Har läst både c och pascal på gymnasiet, så det var inte helt nytt.
---
olika, hanledare ger olika råd tips, vissa säger att man inte ska bry sig om proven men att lära sig tekniken. Eftersom alla har så olika bakrund inom programering borde det finnas ett lättare kurs som kanske bara ger en trea och sedan en vanlig kurs för dem som verkligen brinner för det.
---
Däremot är det svårt att följa med på föreläsningar och lektioner, jag tycker att det skulle vara bättre om man hade mer konkreta fall att titta på vid dessa tillfällen tex. att man går igenom ett programm (INTE skriver ett nytt)
---
Man borde få se sina fp på t ex övningarna för att få se vad man gjort fel på.
---
tråkig och dålig
---
Gärna inlämningsuppgifter av något svårare karraktär än labbarna.
Borde gått in mer på applets.
---
Har läst mycket programering innan denna kurs, iklusive java. Men jag kände dock att det krävdes just mycket förkunskaper för att kunna hänga med ordentligt.
---
Känns som om man lägger upp kursen på ett felaktigt sätt. Skulle vara bättre om man kunde fördela kursmomenten med mycket mer lab och mindre teori
---
Väldigt svårt med flervals alternativ på provet.
---
Ämnet var helt nytt för mig men övningarna gjorde att man hängde med.
---
Jag fick väldigt lite hjälp på lektionerna.
---
Tycker J-uppg borde vara före tentan med tanke på att de är genom j-uppg som jag uppfattar att man verkligen lär sig java!
---
Lite flummiga föreläsningar
---
Vi hade ganska dåligt med hjälp under labbarna, men när vi sedan skulle börja med J uppgiften blev det mycket bättre, vilket var väldigt positivt, och då klarnade också programmeringen lite.
---
Tyeksam till kursen i början, men det blev bra efter ett tag.
---
Det känns som tiden för labbarna är knapp,otroligt knapp. Denna tid användes mer på att använda testsystemet inför frivilliga proven vilket gjorde att man var tvungen att göra eller avsluta labben på egen tid, utan mycket till hjälp förutom då på måndagar. Mer tid till labbar. Hellre det än övningarna där man skrev av kod på papper. Ny bok!!!!
---
Givetvis olika lätt beroende på förkunskaper.
---
Tryck på att man skall genomföra labbar mm. med en jämnduktig partner.
---
om man inte har nån data vana innan är det griiiis svårt
---
Läst c på gymnasiet, vilket gjorde att man hade ett litet försprång
---
Har programerat lite tidigare så hade ett försprång men J-uppgiften gav en utmaning
---
Jag tycker att det är för höga krav för att vara en grundkurs, dessutom krävs inga förkunskaper i data för att läsa maskinteknik och då kan det bli extra svårt om man inte har läst nån frivillig kurs innan.
---
Jag har programmerat mycket förut, så det är svårt att säga...
---
Det vore bra om Föreläsningarna gick fortare. Under föreläsningen behöver inte retoriska frågor besvaras. Sådant tar mkt mer tid än ni tror.
---
Jag hade inte programmerat något innan Javakursen så
den upplevdes mycket svår i början
---
Det som kan upplevas som ganska svårt är
att det är rörigt i början innan man får koll på
vad allt heter.
---
kursen kändes svår ibörjan innan man kom igång med själva programmeringen och det gjorde man inte förrän det var dags att sätta igång med j-uppgiften. Då klarnade mycket och det kändes inte omöjligt längre.
---
Den blir inte svårare än man gör den
---
Dålig stil det där med att skippa slutprovet för somliga!!! Jag VET (och det borde ni också veta)att det finns MÅNGA som har kompisar som kan java!
DÅLIGT,DÅLIGT, DÅLIGT!!!!
vad var bra? jo, assarna som kunde sin sak (typ Dan, thomas och niklas)Andra... No comments!De borde stanna hemma istället!
---
svårformulerade prov. Svårt, men bra projekt!
---
Intressant kurs som ger möjlighet till egna "utsvävningar".
---
kunde vara svårare men i och med att man kunde klara j-uppgiften genom att i stort sett låta labbassarna skriva programmet
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kan inte se att man har så stor nytta av att kunna programera.
---
har varit så mycket strul med labbar och att få hjälp, tror att en maskin klass är helt enkelt för stor, för att läsa java vid samma tid punkt (period 3,4) jag tror att man behöver dela upp det så att ena halvan läser det under period (1,2). Svårt att finna ngt intressant när man inte förstår det.
---
Det här beror helt på vilka förkunskaper man har innan man börjar kursen. Många kan ju redan programmera och finner säkert inte kursen speciellt meningsfull...
---
jag vet inte om inte C är bättre??
---
bara blaj
---
Det är bra att ha läst någon form av programering. Och eftersom java är ett modernt allmänt språk är det passande för blivande ingenjörer att läsa ämnet.
---
java är tråkigt
---
Jag tycker att den kunde ha varit längre. Jag antar att det behövs fördjupade kunskaper för att ha någon större nytta av programmeringen i arbetslivet.
---
Har nu insett att programering är kul!
---
Tycker att det var kul att sätta sig in lite i hur programmering fungerar, hade ingen koll innan, vet dock inte om jag kommer att använda mina kunskaper igen...
---
Kan va bra att kunna lite programmering..., även om jag inte är någon större sympatisör av just programmering.
---
Bra att lära sig programmeringstänkande
---
Den är rolig , och dessutom är det nyttigt att lära sig programmera
---
Det är ju kul att få en inblick i programmering men jag vet inte om jag annars kommer få användning av det.
---
Bra att ha lite grundkunskaper i programering
---
Tråkigt i början men kul när man börjar kunna göra saker själv i j-uppg!
---
kursen är meningsfull men tycker den borde vara valfri för folk med intresset
---
Tyckte inte det i början men nu när man lärt sig programmera någorlunda i alla fall så känns kursen meningsfull.
---
Kan vara bra att ha lite programmerings erfarenhet, java kanske inte är det mest självklara för maskinare
---
beror på... Det där med slutprovet irriterar mig MYCKET!
---
Helt onödig, en ingenjör har större nytta av exempelvis svenska.
---
Det verkar vara bra med någon form av programerings vana men något språk som matlab kanske skulle vara ett alternativ med tanke på vidare utbildning(maskin)
---
Kan vara värt o vet lite om hur programeringsspråk fungerar
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
svårt att anteckna
---
aldeles för mycket upprepning av vad som redan hade sagts vid tidigare föreläsningar och lite väl mycket utsvävningar om sånt som var irrelevant och som sagt gärna lite mer genomgång av ett befintligt program där man studerar de olika detaljerna ingående.
---
man lär sig inte programmera i en föreläsningssal
---
Det som föreläsaren tog upp var mycket bra. Däremot så upprepade denne sig väldigt mkt, vilket ibland resulterade i att halva föreläsningen blev repetition av förra. DEt va mindre bra.
---
Var inte på nån föreläsning
---
Mindre föreläsningar är att föredra. Innan man testat själv är det svårt att ta till sig informationen.
---
Sten gick igenom mycket flera gånger om.
---
Vissa enklare kapitel gick långsamt och upprepades mycket medans vissa svårare gick fortare framåt. Vi låg hela tiden något efter schemat.
---
Dåligt insatta assar
---
Svårt att lära sig på föreläsning, krävs att man sitter vid en dator.
---
Föreläsaren kunde ha kommit mer i tid. Kändes som man alltid låg efter schemat.
---
Alltid svårt att se någon annan programmera och då förstå och kunna göra det själv sen.
---
Trevlig kille den där stene
---
Det är rätt svårt att "programmera" när man inte själv sitter vid en dator
---
Lite väl upprepande, kunde ta förra föreläsningen under första timmen, samt mycket onödigt iordningställande av prylar första kvarten av föreläsningen.
---
Stene var mycket pedagogisk och bra
---
Svårt ämne att föreläsa bra i. Många deltagare på föreläsningar, ingen ultimat ställa fråge position för den som behöver
---
Alla ligger på olika nivåer så det e svårt att lägga rätt nivå
---
Ibland gick han igenom förgående lektion och det tog alldeles för mycket tid
---
Lite väl mycket repetition i början av varje föreläsning om vad som gicks igenom gången innan.
---
Alla ligger på olika nivåer, svårt att sätta en nivå
---
Känns som ett svårt ämne att ha föreläsningar i, man blir lätt passiv under föreläsningarna. Kanske lite mer övningar och labbar?
---
Underhållande föreläsare, tuggar tyvärr om en del saker för många gånger
---
För långsamt!
---
För ofta och för mycket repetition av föregående föreläsning.
---
Mycket bra förleläsningar men ett mycket svårt sätt att lära ut så teoretiska ämnen
---
Tror det är svårt att lära ut java genom att ha föreläsningar, visserligen är det nog bra att dra grunderna men för att lära sig programmera måste man sitta och försöka själv.
---
Lite dåligt på grafikdelen, men annars mycket bra
---
oftast försenad pga av sen ankomst och utlägg.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
man hinner inte skriva ner viktig information, fattar inte heller vilken som är viktig.
---
Hur bra som helst, synd bara att det trasslade med skärpan (KTH's fel)
---
Det var svårt att se
---
så åkte gardinerna ner i och med att jag satte på prohektorn.......
---
Var inte på nån föreläsning
---
kvalitèn på skärmbilden kan bättras något.
---
Man bör se till så den fungerar innan man börjar föreläsa.
---
man hänger gärna inte med, bättre att anteckna på tavla, då skriver man va och är med hela tiden.
---
Projektorn var inte särskilt bra (dålig skärpa) och satt man längst bak kunde det vara problem med att se bilden. Men annars godkännt.
---
Kan inte komma på något alternativ som skulle vara bättre.
---
För något datorbaserat är en projektor alltid en god ide.
---
fixa skärpan
---
pga av strul med skärpan över hela tavlan tog det onödigt mycket tid för att nämna detta, varje föreläsning...
---
ett måsste, men det krävs att de är bra kvalite på projectionen. Vilket det inte allti var.
---
De kan ju vara bra att kontrollera om projektorn fungerar som den ska innan föreläsningen börjar...
---
Fungerar endast om man sitter på de första bänkraderna
---
Om rätt förutsättningar finns (t.ex mörkläggningsmöjligheter)
---
Det var dom som gjorde att föreläsningarna var begripliga annars hade nog det känts helt omöjligt
---
bättre än overhead i alla fall...
---
Men det har varit svårt att se allt som stod.. en del av skärmen var suddig..
---
Skärpan var stundtals tämligen tvivelaktig.
---
borde varieras mer annars blir det lätt enformigt
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
inga direkt exemple, borde finnas enkla exemple som man sedan bygger på.
---
Kurslitteraturen som föreslogs var inte så bra, jag köpte en annan bok som jag tyckte var bättre, jag vet att man inte var tvungen att köpa kursliteraturen men i så fall så kan man lika gärna rekomendera 2-3 böcker och peka ut lite fördelar och brister.
---
Var inte på nån föreläsning
---
informativt. Kan användas direkt och indirekt i programmeringen.
---
Det var bra att ni inte undervisade rakt ur en bok
---
Blå kompendiet var bra. Det hade inte skadat om boken haft längre kapitel (för vissa kapitel). För vissa saker förklarades ej i detalj.
---
Inte så väldigt printvänlig (mycket färger, en enda lång skärm), kanske en pdf fil skulle vara bra.
---
Mer grafik
---
Mer omfattande kod som behövs till j-uppg
---
Det var lite tunnt. Man kunde inte hitta alla förklaringar man sökte däri.
---
Bra att materialet är så lätttilgängligt
---
Som sagt, svårt att hänga med om man kanske har frågor.
---
Skulle kunna utvidgas lite på internet om man vill gå lite djupare
---
Gå gärna igenom svar på tidigare prov
---
Bra att det finns tillgängligt på nätet
---
Föreläsningarna var väldigt bra att komma åt så lätt från nätet.
---
Till fråga 8) jag fick mest hjälp av DAN! Tusen tack!
---
lite rörigt..
---
övningsexempel på nätet kunde vara mer förståeliga.
---
Bra med uppdelat text och kod som går att hämta på nätet.
---
Smidigt med anteckningar upplagda på webben.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Väldigt bra men man hadde ju ändå ingen chans på provet, så det känns som det inte betyder så mycket.
---
Jag gick aldrig på några övningar, bara några föreläsningar.
---
som sagt så tycker jag att man skulle gå igenom ett program även på övningarna, där kan man till skilnad från föreläsningarna gå in på detaljer och visa på skilnader hur man kan lösa ett problem. Och defenetivt inte för mkt snack om "hur en referensvariabel ser ut" ... ointressant
---
Thomas...han med glasögon..Sundberg? Toppen kille med mycket rålamod! Tack!
---
man fick ju nästan aldrig nån hjälp
---
Jag gick bara på en övning, så egentligen hade jag velat kryssa i en "Har ingen uppfattning" ruta,
---
Var inte på nån övning
---
Övningarna var mer givande än föreläsningarna.
---
han är väldigt duktig.
---
Vi kom igång sent med videoprojektorn annars bra
---
Vahid var klart bäst, både som övn.ledare och som assistent på labbarna.
---
Bra kille
---
sull gubbar....
---
Jag var bara på vahids övningar men jag tycker att ha var väldigt bra
---
Lungt, metodiskt men inte för långsamt. Som vi svenskar skulle säga, lagom.
---
Bra med övningar där man får göra saker själv.
---
Jag tycker att övningarna var helt meningslösa, kan bero på att jag programmerat tidigare. Gick på den första övningen sedan använde jag tiden till att programmera istället, enda sättet för mig att lära mig programmera.
---
Mycket bra och pedagogisk, verkade vilja lära ut!
---
Övningsassistenten var mycket bra
---
Läraren var bra, men som sagt, tycker inte det gav så mycket, utan lärde mig mest genom att försöka själv.
---
Pedagogisk
---
Dan var toppen! Förklarar saker och tig UTAN att förstöra programmet och inte kunna återställa den.
---
för otydliga svar på frågor.
---
Anledningen till att jag var där är bara pga min lathet, det har inget med Vahid att göra.
Detsamma gäller sten.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Lite konstigt formulerat på vissa ställen så det var svårt att förstå hur det var tänkt att man skulle göra.
---
säkert bra men, hjälpen....
---
man bör informera studenterna att labbtiden räcker inte på långa vägar till för att klara uppgifterna!
---
Urtråkigt exempel det där med Monster spelet!!!
---
lite plain.
---
Verkade bättre att att ha redovisning av de olika labarna med bonuspoäng än med flervalsprov. Det var under de olika laborationerna man lärde sig mest av vikt. Medan proven i stort sett inte gav nånting. De gick inte att plugga till så mycket och de flesta svaren gick att hitta på internet eller med hjälp av boken och avp.
---
man har två väldigt lätta labbar först och sen ska man kunna allt och börja på en väldigt svår
---
Kunde bli lång kö så det tog ca en timme o få hjälp
---
Gammal skåpmat! Jag gick kursen för att lära mig något som jag missat förra gången, och så är det samma jäkla labbar!
---
Ont om tid.
---
mer labbtid.
---
De borde ha varit obligatoriska
---
Men varför måste assarna lukta sprit å finkel varje gång dom eventuellt var här..........
---
När man är två vid en dator blir det oftast så att en tar på sig att skriva och så lär sig den andra ingenting. Man bara sitter och kollar. Visst förstår man men man kan inte skriva själv!
---
Att tvingas göra labprogrammen överdrivet krångliga, bara för att öva på metodanrop från andra klasser/metoder känns för mig inte så pedagogiskt.
---
Man kunde få hjälp opm man ville. Vissa moment i labbarna var lite tråkiga
---
borde vara krav så att folk lkär sig nått
---
Labb-peken var lite ludiga. Men det är skoj att få programera själv under förutsättning att det finns MÅNGA labbassar.....
---
Roligare om man fått göra ehelt egna program från början istället för att få fylla i lite. Det svåraste med kursen var att fixa en gemensam hemkatalog. Totalt värdelöst att programmera 2 och 2. Jag och min kompis hade aldrig tid att sitta och programmera samtidigt , så det slutade med att vi gjorde alla labbar var och en för sig, dessutom hade vi helt olika ambitioner.
---
svårt att få hjälp ibland då teknologer inte går på rätt grupps labb. Kanske hårdare kontroll av att man tillhör rätt grupp är bra.
---
Mera labbar på lite lägre nivå i början
---
Labbarna skulle varit bra ifall de var obligatoriska. Det var detta som var det sämsta med kursen...: att de INTE var obligatoriska. Detta medförde (för min del) att man satte labbarna i andra hand och de blev helt enkelt inte gjorde. Istället satt man på labbtimmen och pluggade till proven som kändes mycket viktigare. Detta tycker jag var dåligt upplagt, borde varit så att labbarna var obligatoriska och hade man gjort alla labbar så kunde man få bonuspoäng på tentan eller dylikt.
---
Dåligt med hjälp av assarna
---
ganska rörligt! Man kunde inte ställa tillräkligt många frågor.
---
Fast till vilken nytta? dålig information satt första lab tillfället och slet halva natten för att kuna redovisa som det stog i kursinfot att man skulle göra???????????
---
Det kändes som det var lite för stora uppgifter, samt att assarna kunde vara lite aktivare
---
Fungerade ju inte riktigt då man inte behövde redovisa labbarna. Jag orkade iaf inte göra fler än 2 stycken vilket också visade sig på provet och när jag skulle göra J-uppgiften
---
Tycker att det är jätte bra att de inte är obligatoriska längre. När jag läste kursen år 2000 så kändes det som att det var så stressigt att hinna färdigt labbarna på timmen för att hinna redovisa. Nu känns det mer som om man gör labbarna för sin egen förståelses skull.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
för konstiga och orelevanta frågor
---
Luddiga frågor
---
En del frågor tyckte jag inte var nödvändiga, som tex minnesbilderna. Detta eftersom det inte finns några regler på hur man ska tänka så man borde få bestämma själv hur man vill komma ihåg hur minnena funkar och inte tvingas tänka på ett speciellt sätt. Det var andra frågor som också som inte hade nått med själva programeringen att gör, sånna tycker jag man kan stryka.
---
Med den svårheten som dem låg på borde de ha varit mera värda, visst är vissa kapitel svårare än andra men då gäller det att kanske ta mer tid till de svåra momenten, och inte tro att man automatiskt ska ha lärt sig ett visst moment på en vecka. Det verkligen sorgliga är ju när man får ett prov på ngt som man inte ens gått igenom (jag klagade och fick tillbaka svaret, "varför ska man ha ett prov på ngt man redan vet") jag vet att många har svårt att visa intresse för kursen då.
---
Jag för min del tycker att det var för mycket tramsfrågor på sånt som inte visar om jag har förstått ämnet, desutom uplevde jag att visa frågor försökte "sätta dit en" dvs var luriga, jag vill ha mer frågor av typen: vad för utskrift ger.... eller liknande där man visar att man förstår innehållet i ett program.
Sen vill jag klaga på att man inte fick tillbaka proven!!!
---
som jag redan sagt...Hade nog varit bättre att se resultatet och kunna lära sig av sina misstag!
---
väldigt liten text. ibland var frågorna ute för att "sätta dit en", i pressade situationer kan man då göra lätta fel.
---
För mycket vikt på att veta saker som vad instansvariabler är och dylikt. Visst är det bra att veta, men det bör läggas mer vikt på ren programkod och själva "det logiska programeringstänkandet". Hellre ett prov där man ska lösa lättare uppgifter än flevalsfrågor.
---
En del frågor är inte relevanta. Dessutom är "flera svar kan vara rätt systemet" knepigt. Räcker det inte att man kan göra på bara ett sätt om det blir rätt det också?
---
Alla, någon eller inga riktiga svar blir svårt.Om allt skall vara rätt på en uppgift för att få en poäng blir bilden av kunnskapen skev.
---
det blev en kapplöpning för att hitta dagens frågor
---
Bra att det fanns överhuvudet taget. Annars hade man ju ingen chans. Dålig stil med att ha flera alternativ.
---
Mycket bra sätt att uppmuntra kontinuerligt studerande.
---
Känns lite onödigt att lära sig massa teori. Det viktigaste är att kunna programmera. Det gamla systemet med att man var tvungen att göra labbarna istället för prov är bättre.
---
De kunde ta överhanden på labben.
---
De borde ha gett bonuspoäng till en tenta istället
---
Varför detta slit för dessa futtiga poäng
---
Man kunde väl få samla delpoäng på varje uppgift istället för att behöva ha 100% rätt. Lite lurigt. En del kändes som kuggfrågor.
---
Mycket bra att man fick chansen att ta i gen missade prov. mycket bra!!!
---
Bra på de sättet att de gav poäng till sp
---
Försök att öka kapaciteten på servern, så att man kan skriva provet på datorn som det var tänkt.
---
En duktig programmerare struntar väl nästan i vad de olika "sakerna" heter, borde mer varit prov där man fick visa vad man kunde skriva för kod osv...
---
ibland svårt ibland lätt. Man visste aldrig vad som skulle komma
---
Hade hellre varit tvungen att gjort labbarna.. hade nog lärt mig mer då.
---
En bättre ide vore att man fick redovisa labbarna eller läman in något litet prov på vägen. Mycket stressande att ha så många prov.
---
Konstiga frågor! Varför ska studenten behöva se missade ;-tecken när java kan göra det själv?
---
Det är bra då man kan få tillgodoräkan poäng på slutprov. Men tycker det var mindre bra kvalitet på frågorna.
---
Visst var det bra att få extra poäng till slutprovet men man lärde sig inte så mycket på proven, var snarare korvstoppning.
---
De flesta frågorna på de individuella proven hade inte så mycket med programmering att göra
---
Vad var dom värda till?! Nu slipper ju folk som skitit i dem att ens göra slut provet.'
Hade varit nyttigt å få se sina misstag annars.
---
dåliga utskrifter..
---
så man hänger med
---
Ganska svåra
---
Helt värdelösa frågor som inte reflekterade elevens kunskap
---
Bra att de finns, men för flummiga svar-frågor.
---
Lite för luriga frågeställningar
---
gjorde att man hellre satt och träna frågor än gjorde labbarna
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
se fråga 12.
---
se "frivilliga prov"
---
samma som ovanför
---
Samma sak där!!!
---
Lätt! Tack för att vi slapp minnesbilderna hos vektorer!!!
---
För mycket vikt på att veta saker som vad instansvariabler är och dylikt. Visst är det bra att veta, men det bör läggas mer vikt på ren programkod. Hellre ett prov där man ska lösa lättare uppgifter än flevalsfrågor.
---
Samma som ovan.
---
se ovan.
---
samma som ovanstående
---
Väldigt dåligt med flervalsalternativ på frågorna.
Kunde man ett svar så var man ändå inte säker på om man hade rätt.
---
Men gör inte samma miss som vägverket; låt endast ett alternativ vara rätt!
---
se föregående kommentar
---
Det kändes som att provet var gjort för att försöka få så många som möjligt att kugga.
Det hade varit bättre med ett prov som man kunde svara skriftligt på för att det är så mycket som kan vara rätt svar.
---
Men svårt...
---
Stressig examinationsform. Mesta felen var slarvfel
eller att osäkerheten ledde till att man ändrat rätta svar.
---
Visar inget. Klarar man slutprovet kan man fortfarande inte programmera, man visar inte att man har rätt tänkande när man skriver på ett papper
---
Samma som för frivilliga proven
---
Frågor menade att lura elever, JAVA är ett språk tar lång tid att lära sig. Därför blir ett prov svårt då det är flersvars alternativ att många frågor är till för att lura eleverna. Detta medför att det blir svårt för en person som lärt sig grunderna av JAVA att klara kursen fullständigt.
---
Bättre nivå än på de frivilliga proven
---
Höll en lagom nivå
---
Helt okey med ett prov.
---
Andra försöket var av god svårighet!
---
Gillar inte frågetypen, vilket jag redan påpekat så jag tänker inte göra någon längre utläggning igen om dessa
---
Visserligen klarade jag provet med nöd och näppe men jag tycker det är skumt att ha ett prov i java. För man kan vara en väldigt duktig programmerare även fast man inte kan alla namn på konstruktor och instanser osv. Råkar man tex kryssa i ett alternativ där det fattas ett ";" i slutet så får man ju självklart fel på tentan. Men i "verkliga livet" så upptäcker man ju detta direkt då man försöker kompliera filen. Hoppas ni förstår vad jag menar:)
---
Samma som ovan
---
Det ska väl vara lika för alla! eller?
---
Lite luddiga frågor..
---
Helt värdelösa frågor som inte reflekterade elevens kunskap
---
Samma som på 12
---
dock fortfarande underkänd
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kul med en större uppgift så man får göra lite som man vill, inte bara följa en anvisning till punkt och prickar
---
är inte klar än
---
Mkt bra sätt att visa hur man klarar att lösa ett problem
---
Bra avslutning på kursen. Där man kan sammanställa allt man lärt sig i ett program, och se vilken användning man har av de olika delarna.
---
Lite svår.
---
för svårt.
---
Tycker att de var lite för svårt att helt plötsligt göra ett fungerande program
---
Kul!
---
Känns dock lite mycket med både "tenta" och j-uppgift på en grundläggande kurs.
---
Borde ha varit en tenta vid en dator istället. En minijuppgift på tid.
---
Lite väl mycket eller...... för ett poäng
---
Det var rätt kul men hade varit bättre om man hade haft bättre förberedelse från lab-tillfällena.
---
Dem här delen av kursen var den som man helt klart lärde sig mest under. Längre kurs och mer självständiga uppgifter som man måste redovisa vore nog en bra grej till nästa gång kursen går.
---
Skojj
---
Man kunde själv välja hur mycket man ville lägga ner
---
Fler labbassar vid hjälptillfälena så att man kan få hjälp fler än en, två gånger på två timmar. En del j-specar kunnde vara lite luddiga.
---
Mycket rolig och väldigt bra då man kan jobba med den när det pasar en själv.
---
Väldigt tidskrävande, bara värd 2 studiemedels poäng????
---
bra sätt att förmedla sina kunskaper i ämnet
---
Det var i och med den jag lärde mig programmera samt började tycka det var kul.
---
Var mer eller mindre tvungen att lära mig
---
nyttig...för den som skrev den själv utan konsultkompisars totala medverkan(Fusk!)
---
kul, man kan mer än vad man tror..
---
man blev tvungen att lära sig mycket mer
---
det var då först man lärde sig något
---
Men assarna borde ha samma direktiv och sten borde bestämma vad som gäller innan kursen inte under kursen som te.x att granskare inte behöver närvara vid redovisnings tillfälle ena veckan nästa gäller nått helt annat!
---
Väldigt givande, det var då jag började förstå och lära mig!
---
Kul att göra ett helt program helt själv
---
tycker istället man ska få mindre form av uppgift och göra helt själv som ett sorts prov
---
Tycker väl egentligen inte att den nödvändigtvis behöver vara individuell då det bara är förståelse för programmspråket som är målet för kursen.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kunde sällan svara på frågor om sånt om vi inte gått igenom men som jag skulle vilja veta ändå.
---
berode på vem man fick tag på om ngn över huvudet taget.
---
väldigt skiftande... Några var jättebra andra lite mindre bra
---
Fanns det?
---
"Har ingen uppfattning" gick inte på någon lab.
---
Varierande. Några var både mycket kunniga och pedagogiska, medan några var ganska otrevliga när man fågade efter hjälp.
---
Oerhört varierande. Inte kompetensen men bemötandet.
---
Vahid Mosavat är mycket bra!
---
Det var varierande, beroende på vilken handledare man fick
---
Thomas Sundberg är kanon!
---
vet inte, jag har inte frågat dem om något.
---
Vissa var verkligen skit elaka och sura men de flesta var bra
---
Vissa var kanon, vissa kanon-sög..
---
Alla kunde inte hjälpa men är säkert duktiga på att programmera själva. Det är svårt att sätta sig in i någon annans programm.
---
Vahid var bäst på att ge hjälp man förstod och kunde omsätta i kod.
---
Det varierade jättemycket. En del krånglade till det mer än hjälpte.
---
Kompetensen var det inget fel på men det var ofta som så att en handledare kunde ta bort något som en anna handledare sa att man skulle bygga vidare på
---
Vissa var otroligt duktiga medans någon enstaka var mindre bra
---
Man fick alltid ett svar
---
varierade, många var mycket duktiga och pedagogiska.
---
Kompetensen verkar det inte vara något fel på, men när man ber om hjälp så vore det bra om man fick en förklaring istället för att bli idiotförklarad. OBS detta gäller långt ifrån alla assa men det är trots allt det intrycket som består.
---
Vet inte
---
vissa mycket några, andra mindre bra
---
De flesta var bra.
Vahids extrahjälp på månkvällar var mycket bra för då var det inte så mycket folk och man fick snabbt hjälp.
Ibland kunde det gå et helt labbpass utan att man fick hjälp pga att det var så många före i kön.
---
Mycket varierande
---
då syftar jag på Dan, niklas och Thomas S
Absolut inte på Clyde!
---
ibland lite tvetydiga instruktioner..
---
varierande
---
Ibland lite tafatt
---
Men några borde kanske vara lite ödmjukare och försöka förstå hur personen som frågar har tänkt bygga sitt program. hörde om skräck exempel där handledaren suttit i typ 1 timma och skrivit kod och när handledaren gått så fattar inte personen någonting... och i ett fall fick personen börja om från början.
---
Se pkt 11
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kunde varit mer grundläggande
---
Använder Java in a nutshell. Den är helt OK
---
föreläsaren sa att man inte behövde köpa den att det skulle räcka med häftet.
---
använde den kanske 10 ggr, den klarar man sig utan!!
---
Som sagt, jag köpte en annan bok, den var mkt bättre(tyckte jag)
---
föreläsaren sa första föreläsningen att boken behövs ej
---
Registret var inte så täckande.
Boken innehåller ingen som helst grafik.
---
Tar inte upp tillräckligt om just det vi håller på med.
---
Känns väldigt generell, svårt att hitta specifika svar på problem. Exemplen känns underarbetade. Allmänt svårnavigerad. Övningarna ok.
---
Har ej använt den, använde främst häftet javaintroduktion samt föreläsningsanteckningarna och så använde jag ett fåtal gånger boken Java på 3 veckor
---
Dyr bok
Jag saknar exempel på följande i Javahäftet:
Det är för lite exempel över huvudtaget.
---
Det enada jag ville ha...Minnes bilder på vektorer (inte arrayer... det är inte exakt samma sak)
---
Har inte använt det
---
Grunderna, Tycker dey gick för fort fram.
---
Mer om strängar och dess uppdelning.
---
Hur man implementerade collator för att få å ä ö. Text svårbegriplig vad gäller placering och variabelbetydelse.
---
Alla viktiga saker stod där.
---
Tog upp grundläggande
---
Skrivet på en alldeles för hög nivå
---
collator...Bättre exempel!
---
hjälpte inte mycket då det nästan inte stod nått i den
Följande bör tas bort ur Javahäftet:
Har inte använt det
---
inget. sätt in mer.
---
Det mesta kanske borde skrivas om
Jag har hittat följande fel i Javahäftet:
Har inte använt det
Andra synpunkter på Javahäftet:
Har inte använt det
---
Snygg blå färg på omslaget
Kanske lite mer uppdelat vad gäller applet och frame, hade en tendens att flyta ihop.
---
Det var för liten text så det var svårt att läsa. Svårt att få en överblick. Svårt att hitta det man sökte.
---
sista delen bra
---
Kan ju alltid vara mer innehåll!
Övriga kommentarer om kursen:
På gymnasiet var alla lektioner i datorsalarna och varje gång gick man igenom ett par nya moment som man sedan fick uppgifter på och som man kunde exprimentera själv med. Jag anser att det är ett mycket bättre sätt att lära sig programera på. Programering är ett sådant ämne som man lär sig genom att själv sitta och prova, göra fel och upptäcka hur det ska vara.
---
Jag ger kursen klart godkänt, men man borde se till att kursen blir mindre tidsfördriv för de som redan har programmerat sedan tidigare
---
Tack för en intressant kurs :-)
---
fp och sp borde finnas i "större" format
---
Det var svårt att ta sten på allvar när man som kursansvarig klampar in 10-15 min för sent de första lektionerna. Respekten för kursen försvann ganska snabbt där.
Dessutom bör man som sagt, tror jag, gå tillbaka till det gamla systemet och göra labbarna obligatoriska och skippa slutprovet. Som det är nu gör ni det lite för enkelt för er och resultatet blir förre som fattar kursen.
---
Alldeles för hög arbets- och tidsinsats från studenten för fyra ynkliga poäng. Borde vara åtminstone en sexpoängskurs.
---
Emacs är jobbigt! Använd JCreator istället, det är mycket skönare att använda. Det är freeware. www.jcreator.com
---
Kursen har knappast ökat min lust att programmera. Emacs är knappast windows kompatibelt, byt till något annat ex J-Creator som finns på bibliotekets cd-rom. Känns lite antikt att använda något som så tydligt är DOS baserat. Visst, det är ju kul att använda dos, men varför ?
---
Ta bort juppgift, det kan fuskas förmycket på den. Gör en tenta som minijuppgift. Vahids hjälp mkt bra. Gör klara gränser och bestäm från början vad som gäller.
---
Det var ofta så att man inte fick hjälp på labbarna. En gång fick jag sitta så länge att jag missade nästkommande föreläsning!
---
Bra förutom att man behöver labbar med egen dator. Två och två var värdelöst!
---
Bra kurs, ger en bra insikt i prgmering. Ta bort slutprovs idén helt eller gör ett vettigare prov.
---
Känns konstigt att ni godkänner folk som låtit handledare skriva hela j-uppgiften, och sedan blir de även godkända på provet pga av att deras program e så bra. Synd att det inte är den nivån det ligger på i de ämnen man har svårt för.
Ganska kul att många får 3:a - 4:a utan att kunna skriva en enda rad själv.
Synd att kursen tas bort.
---
Bra start till java programmering
---
Tycker inte att labbhandledarna var speciellt angagerade på labbarna
---
Rolig kurs!
---
Kursen borde vara frivillig!
---
Känns som jag skrivit tillräckligt:)
---
Det ska vara rättvist för alla!
och om ni hade samma rättningskriterier vore det mycket bättre!
Jag är INTE nöjd med erat betygsystem. Jag la ner mycket tid för att klara provet på första försöket, vilket jag gjorde (23/25 poäng)och nu spelar det ingen roll. Tiden jag la ner på javan kunde jag ha använt "bättre", dvs pluggat annat där jag "får lön för mödan". OBS! Jag är väl medveten om att jag lär mig för min egen skull, men !#¤&"¤%/&#"¤/ era orättvisor!!!
---
Det var en lärorik kurs.
---
Förstår inte att ni kan ändra på kursens nivå på godkänt så mycket... jag har te.x nästan klarat kursen 3 ggr först skrev jag vad som var max på veckoproven för att få 50%. sen skrev jag över 80% och hade inte behövt sitta under veckorna och traglat. och nu såg jag att om man skriver 5:a på J-Uppg så får man automatiskt G på provet? det gjorde jag och dem flesta andra också verkar det som. Jag har laggt ner hur mycket tid som helst för att få 5:a och hade inte ens behövt lägga ner halva den tiden.... te.x har en person kommit med ett program som inte fungerat och redovisat och ändå fått 4:a ....
Och frågorna som låg uppe i en vecka eller så på nätet? tycker det e ganska lågt eftersom vissa skrev ut alla frågor och kunde plugga på dem medans vi andra fick hoppas på det bästa... har ni en gång laggt upp nått så måste det ligga kvar och ni får stå ert kast...
Hoppas andra kurser har bättre upplägg än denna och frågan e om jag e så sugen på att läsa fortsättningskurser när denna kurs var en ren kalldusch och instutionen inte verkar ha koll på någonting.
tack ändå hoppas det blir bättre i framtiden
---
J-uppg. e bra.
För svåra svarsalternativ slutprovet.
---
Tack.
Denna sammanställning har genererats med ACE.