Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Viss tidigare programmeringsvana gjorde det enklare.
---
Lite bättre kommunikation, via email eller bilda.
---
Vissa saker förblev rätt luddiga genom kursen och kändes allmänt svårt att få grepp om.
---
För lågt tempo. Speciellt webprogrammeringsdelen.
---
mer blandade uppgifter i kursen kanske, vi övade väldigt mycket på databas-program, mer webbprogramering hade också varit kul
---
svårt att förstå vad prgrammering är. men sten är pedagoisk! :)
---
Jag tyckte att svårighetsgraden på frågorna varierade lite väl mycke. Även fast båda va en D-A uppgift.
---
Kunde lite innan men vissa delar var fortfarande svåra
---
Bra upplägg, bra lärare dock ingen erfarenhet som helst innan kursen så därför lite motigt men kul!
---
Jag hade tidigare erfarenhet av programmering och att gå över till python var inga svårigheter.
---
Dåligt intro i början för folk som verkligen inte ALLS vet vad programmering är, sedan man kommit över första steget blir det mer lättförståligt och roligt.
---
Överpedagogiskt emellanåt, upplevde jag som aningen överdrivet... Jag har dock läst programmering tidigare.
---
Kan vara svårt att veta vart man ska hitta svar.
---
Det kunde ta lite tid innan man lyckades klara av labbarna, och då fick man ofta hjälp av andra som hade programmerat tidigare, men när man väl förstod hur koden fungerade så blev det lättare att utföra samma uppgift.
---
Den hade nog känts lite lättare utan det långa uppehållet kring jul. För mig som nybörjare gick det fort att tappa mina kunskaper.
---
Jäkligt svårt i början eftersom jag aldrig programmerat förut. Men när man bara tog sig över första tröskeln så spann det på bra!
---
Eftersom jag aldrig tidigare programmerat var det svårt i början och man fick lägga ner en hel del tid, men med det kom ändå framgång.
---
Svårt krav att klara en p-uppgift samt förberedande labbarna utifrån föreläsningarna.
---
Är svår i början men det blir mkt lättare..
---
Givetvis var det svårt att läsa somliga labbar eftersom det krävdes ett helt nytt tankesätt, men det mesta gick att klura ut med den info man fick på föreläsningar och övningar. Dock tycker jag att mer tid borde ha lagts på GUI. Webbprogrammeringen kändes det mest aom at vi hastade över, den kommer man inte att minnas mycket av.
---
den gick från mycket lätt(E/D-nivån) till medel (A-nivån)
---
Perfekt svårighets grad för nybörjare.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Det va kul att php var en del av kursen. Ett minus dock att det bara var en föreläsning med det. Och att det var så grundläggande. Vi kunde gått in lite djupare i php.
---
Känns som jag fått en stabil grund för vidare lära mig objektbaserad programmering.
---
Jag tycker att kursen kunde utvecklat webprogrammering, php delen, mer. Annars är det inte ens lönt att ha med på kursplanen.
---
Tycker dock att kursen skulle haft ett större inslag av web programmering då det känns mer relevant mot utbildningen.
---
Har lärt mig sjukt mycket.
---
Bra att förstå programmering inför framtida utmaningar...
---
Om ett par år kommer jag nog tycka det
---
Bra att veta på ett ungefär hur man bygger upp allt (som inte är hårdvara) i datorn.
---
Det är bra att alla får inblick i programmering och hur program fungerar.
---
Speciellt om man vill jobba med det, men bra för alla.
---
Tror inte jag kommer ha någon nytta av att kunna programera i python i framtiden...
---
Riktigt kul och intressant när man väl lärt sig grunderna. Tyckte kursen var skittrist i början, men nu tycker jag programmering är kul!
---
Jag kanske inte kommer arbeta som programmerare i framtiden men jag tycker att det är nyttig och värdefull kunskap.
---
Bra sak att kunna! Ger en förståelse för datorvärlden.
---
Mer än vissa andra kurser!
---
Programmering måste man ha ett hum om.
---
Man blir expert på problemlösare, även fast man inte kommer programera i framtiden.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Var inte på alla föreläsningar, vilket gör det inte helt enkelt att bedömma.
---
Men samtidigt kunde man inte allt när man kom till labbsalen, vilket ledde till att man lärde sig mycket även där.
Tyvärr behövde man som "nybörjare" mer personlig hjälp än vad som tilldelades under ffa höstterminen. Gick då till allmänhandledningen som är KRAFTIGT underbemannad, och saken blir inte bättre då de tyvärr inte alltid dyker upp på rätt tid eller ibland ens överhuvudtaget alls.
---
Var en väldigt bra nivå där även dom mest självklara sakerna gicks igenom.
---
Stundvis gravt övertydlig.
---
Stene är kung, oerhört
---
Sten(e) var väldigt pedagogisk.
---
Kunde vara fler sammanfattande upprepningar av föregående föreläsningar, annars bra.
---
Pedagogisk och rolig
---
Lite tjatigt och förrvirrat uppträdande ibland. Drog samma exempel, sa samma saker ett flertal tillfällen.
---
Han förklarade bra och tydligt.
---
Tydlig och bra. Kunde förklara på ett lätt sätt.
---
Lite för mycket upprepning.
---
I det stora hela bra. Tycker dock att för mycket tid las på exempelvis klasser, som är ganska så lätt att förstå, medan andra viktiga element utelämnades pga av det, såsom helhetsuppfattningen i ett progam.
---
Strukturerade föreläsningar med bra information, dock kändes det som att man i början hade behövt lite mer ingående detaljer.
---
Det var bra att allting gicks igenom grundligt, men ibland kändes det som att vi harvade med samma saker. Det hade varit bättre om vi efter grunderna gått igenom så mycket olika funktioner och kommandon som möjligt. Exempelvis rekursiva funktioner.
---
Oerhört duktig föreläsare, ångrar oerhört att jag inte kunde vara med på fler föreläsningar. Var med på nästan en fjärde del av förläsningarna.
---
Du var tydlig och man fick känslan av att du faktiskt brydde dig om att vi skulle lära oss, vilket självklart är mkt bra! :D
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Jag gick kursen för ett par år sedan då detta hjälpmedel saknades. Föreläsningarna blir klart mer begripliga med videoprojektorn.
(Sten har även utvecklats mycket som föreläsare!)
---
Ja. Sant. Man blir lätt sömning av nedsläckta lampor. Speciellt på morgonen ;)
---
Så långe den funkar.
---
Kollade tyvärr aldig.
---
Mycket bra för att vi (elever) får se programmering "live in action" :)
---
Visar allt direkt, mycket bra.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Bok ej nödvändig, allt finns på nätet. Påpeka det för elever?
---
jag använde inte boken så mycket faktiskt, ett eget kursmaterial online kanske hade varit bra? om man inte förstod något så sökte man mycket på nätet med.
---
Boken vet jag inget om då jag tyckte jag hade tillräckligt med förkunskaper samt information på internet för att behöva inhandla den. P-uppgiften, labbarna och föreläsningsanteckningarna var bra och genomtänkta.
---
Väldigt bra med föreläsningsanteckningarna som vi fick vid varje föreläsning
---
Ibland var allt väldigt lätt men det passar ju majoriteten.
---
lite mer kodexempel vore schysst..! ;P
---
Kurslitteraturen användes inte så mycket. Men föreläsningspapprena var bra. En onlinebok med ett urplock av det bästa till nästa år kanske vore bra. Och sen bok som mer fördjupning till p-uppgift.
---
Det stod tillräckligt mycket för att man skulle förstå vad man borde läsa om i boken.
---
Lite konstig ordning på materialet bara. Skippa också gärna tärningsexemplen och ersätt med något lite mer lättförståeligt!
---
Hade gärna sett lite fler exempel men annars har materialet varit bra.
---
Gav inte en kunskap som gjorde att man klarade kursen.
---
Samma anledning som fråga fem.
---
Har inte använt mig mycket av materialet, då jag tyvärr inte var där så erhört mkt.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Var bara på en övning. Kan inte bedömma.
---
Var endast på övningarna då jag skulle redovisa något. Men under dess så fick jag bra och konstruktiv kritik/kommentarer.
---
Ingen aning, var där en gång.
---
Tycker inte hela övningsgrejjen gav någonting alls.
Bättre att sitta själv och pilla.
---
Smart att ha en övning med bara genomgång av program!
---
I början var jag hos Per-Anders några gånger, men efter att ha "testat" Sten så bytte jag aldrig tillbaka :) Det pga att han förklarade allt så bra
---
Tycker övningarna gav mer än föreläsningarna då fler konkreta exempel togs upp vid dessa tillfällen. Det var just de konkreta exemplen man lärde sig mest av tycker jag!
---
Övningarna gav en koll över hur ett program byggs upp.
---
mycket grundligt, men det känns konstigt att inte kunna testa programmen som skrevs upp på tavlan. Inte minst genom att ett par stycken faktiskt inte fungerade när man sedan testade dem.
Det känns inte vettigt att hålla på med föreläsningarna i ett tempo och övningarna i ett annat.
---
Var tyvärr inte där så mycket, men de övningar jag hade varit med på, var oerhört bra.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
De var bra och täckte ett stort område av det vi skulle kunna. Dock skulle jag gärna haft en laboration om att skapa ett grafiska gränssnitt.
---
Lite mer användbara, kanske någon text-parser eller något som man känner har lite mening att göra.
---
Lärde mig grunderna jättebra.
---
Innehöll allt man gått igenom på föreläsningarna och övningarna vilket var bra
---
Lite förvirrande vad vi egentligen ville uppnå med dem... konstigt valda övningar (men de förklarades väl bra...)
---
Svårt att veta exakt hur mycket man ska göra.
---
Lab 1-3 var på lagom nivå. Sen blev det ett nästan gigantiskt till labb 4 och 5. Gärna en lite lättare lab 4...
---
Det kändes som att nivån var lagom och man lärde sig en hel del på laborationerna.
---
det blev ett konstigt skutt mellan lab 3 och lab 4. känns som att de två labbarna ligger ganska långt ifrån varandra. Snarare då att lab 3 bör göras lite svårare. Sedan var lab 4 och 5 väldigt lika kändes det som.
PHP-labben var däremot mycket bra! Den går att utveckla mer.
---
Dessa fick en att bli tvungen att lära sig programera ordentligt, och var oerhört bra problem. Dock vart det ganska oerhört uselt formulerade frågor. Man förstod inte riktigt vad man skulle göra. Dock löste det sig om man frågade läraren vad som menades.
---
Tydligare instruktioner önskas.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Det var lätt om man bara läst på. Dock så kan vissa frågor ha kännts lite överflödiga och kändes som om de endast var där för att fylla ut.
---
Konstig kunskap? Känns lite bättre med labbkunskap / praktiskt kunskap än att veta teoretiskt vad vi använder för namn för att beskriva saker i python.
---
Totalt hjärndött.
Varför finns momentet?
Gav inte ett dyft.
---
Väldigt likt det gamla, hade inte behövt kunna python alls, bara läsa in den gamla tenta vi fick i någon timme så hade man klarat den.
---
det var lite för lätt
---
Lite väl repetitiv dock.
---
Mycket bra sett att se om eleverna inte bara kan skriva kod utan även förstår den och dess uppbyggnad och alla programmeringstermer man använder. Jag hade programmering i gymnasiet som inte ens var i närheten så bra som detta datorprov var.
---
Var tokstressad innan för att jag var rädd för att inte klara det. Men sen när man väl märkte att det nästan såg likadant ut som exemplet vi hade övat på innan andades jag ut
---
Lite missvisande resultat
---
Det tvingade mig till att lära mig termerna.
---
Var väldigt enkelt, speciellt eftersom det var nästintill identiskt med exemplet på föreläsningen.
---
Det var lite för likt provet man fick träna på.
---
Alldeles för likt det övningsprov som fanns på hemsidan
---
Det kändes väldigt grundläggande.
---
Denna del ogillade jag minst, man inte fick reda på vad man gjorde rätt eller fel. Blev inte klokare av den.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Vettigt! och lärorikt! började tidigt med min.
---
Bra uppgifter förutom betyg A - grafiskt. Vi fick aldrig någon ordentlig övning på detta och i boken finns ingen hjälp. Är det meningen att man själv ska lära sig detta över nätet?!
---
Bra. Hade gärna haft en mer komplicerad p-uppgift och fått mer tid till den. Skippat datorprovet.
---
väligt kul, bästa delen av kursen!
---
Lärde mig sjukt mycket av den.
---
Hade en svår uppgift tycker jag, men den bedömdes som lätt...
---
Trevligt med en stor uppgift att lösa och lämna in, blir roligt att sitta och förbättra och pilla i sin egna kod en längre tid.
---
Det svåraste var att veta exakt i vilken ände jag skulle börja..men sen när jag väl kom igång så rulla det på fint. Tyvärr kom jag igång så pass sent att jag inte hann göra extrauppgifterna:(
---
Olika svårighetsnivå trots samma betyg.
---
Ojämna betygskrav på de olika uppgifterna! Ska det inte vara lika svårt att uppnå A oavsett uppgift (jag tolkade det som att endast grunduppgiften var olika svår)?
---
Roligt att få göra något större.
---
Var lite svårt att satsa på betyg A. Vi hade inte gått igenom GUI tillräckligt mycket.
---
Jag tycker inte att min grunduppgift(142) kan klassas som lätt. Binära talen var väldigt svåra att få fram.
---
Bra att man fick välja! Många intressanta uppgifter att välja mellan! P-uppgiften gav otroligt mkt!
---
P-uppgiften är en bra metod att verkligen få chans att använda sina kunskaper. Har inget negtivt att säga om detta moment.
---
Svår att klara utifrån föreläsningarna.
---
Det kändes som mycket att ha en hel termin på sig (bortse från phplabben) att göra ett program som man efter en kvälls arbete kan ha på godkänt-nivå.
---
Borde egentligen varit större nästan.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
De kom ofta med kommentarer och ideer som man inte hade tänkt på.
---
Väldigt spridda åsikter hur hård man ska vara när man granskar labbar. Något ni borde se över.
---
Deras kompetens som "lärare" var, hos vissa väldigt dåligt de det inte kunde förklara på ett sätt så att någon som inte är insatt i programmeringspråk kan förstå och andra sidan var vissa väldigt bra på de!
En sak som jag fann väldigt störande var kommentarerna som handledarna kunde slänga ur sig när de tittade genom ens program, som "lärar" kan man väl ändå inte slänga ut sig "det där var det dummaste jag sett till en elev!"
Jag tycker att en del av de fick en och känna sig dum och inkomptent detta är ju trots allt en nybörjar kurs så man ska väl ändå kunna våga prova sig fram utan att va orolig för att bli kallad dum!
---
Labbledarna hade bra kompetens men verkade vid vissa tillfällen inte ha någon som helst lust att ge den vidare till oss. Dåligt engagemang. Gäller dock ej alla.
---
kvaliten på handledningen kunde ibland vara väldigt varierande beroende vem man fick hjälp av.
---
Det var varierande.
---
kompetensen var som baken, delad! vissa var duktiga andra var mindre bra
---
dok lite hårda ibland. varierande upplevelser
---
Dom flesta var kompetenta och pedagogiska(vissa undantag).
---
Mycket varierande, en del förklarar jättebra andra förstår man inte riktigt.
---
Vissa var bättre än andra men de flesta jag fick hjälp av och redovisade hos var väldigt trevliga och duktiga, speciellt Erik D.
---
varierade mycket. Vissa var bra och vissa mindre bra
---
Rätt bra kompentens. Vissa var dock otrevliga, så man drog sig för att söka hjälp.
---
Vissa var ju bättre än andra så att säga.
---
De kan nog inte python så bra (än)...speciellt inte det grafiska.
men många var hjälpsamma ändå!
---
Bra, men man fick inte den hjälp man ville ha ;(
---
Det skulle kanske underlätta för både handledarna och eleverna ifall vissa handledare har hand om vissa uppgifter eller tar hand om mindre grupper av elever, så att de slipper sätta sig in i alla/allas uppgifter, och har bra koll på de uppgifter de sköter.
---
Vissa handledare var väldigt bra, medan de fanns dem som var riktigt dåliga...
---
Lite mer hjälp på traven vid eventuella problem hade inte skadat. Ibland kändes det som att de inte riktigt visste hur problemet skulle lösas.
---
Väldig skillnad på nivå dock. Vissa var stenhårda medan andra var jätteslappa.
---
Nivån har väl inte riktigt varit jämn. En del handledare är väldigt konkreta i sin hjälp och andra ger lite svävande svar. Vore bra om nivån för godkännande av laborationer var jämnare.
---
Kompetensen var säkert bra men de var ofta svårt att förstå va dom menade vid hjälp när man inte har nån kunskap om ämnet.
---
bortsett från en labbhandledare så kunde alla det de behövde och mer därtill för att hjälpa oss.
---
Enda jag behövt de för var att redovisa labbarna, och då har de gjort ett bra jobb.
---
Ni behöver ta ett ordentligt snack med Claude. Som nybörjare ska man inte behöva bli aggresivt bemött, kritiserad och förnedrad för att man inte förstår. Jag vet att flertalet studenter försöker undvika honom så gott det går på grund av detta.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Lite väl grundläggande men helt okej
---
wärez! :)
---
använde den svenska varianten programmering i python som var väldigt bra!
---
Köpte den svenska versionen
---
jag upplevde den som rörig och svår att hitta i.
---
ett onlinematerial är kanske något att överväga :)
---
mysig, trevlig faktiskt.
---
Köpte den, men använde den aldrig... :(
---
Hade den svenska boken, den var hyfsad
---
Lättläst men man lärde sig mer av föreläsningarna, övningarna, söka på nätet och av att prata med folk så jag kikade tyvärr inte i den så ofta
---
Har boken, men har ej använt den. Kontenta: Onödig!
---
Kändes som slöseri på pengar och jag klarade mig väldigt bra utan den.
---
Använde inte alls (försökte i början).
Den svenska (dyra) verkade bättre.
---
Använde dock den inte så mycket utan sökte mest på internet.
---
Väldigt bra eftersom den är rolig att läsa. Den känns underhållande samtidigt som man lär sig något :)
---
Jag har inte använt den så mycket vilket jag ångrar lite så här i efterhand. För när jag väl tog hjälp av den var den oftast till hjälp.
---
Jag använde mig av dn svenska boken. Den var i det närmaste klockren för en sådan som jag som knappt sett programmering förut...
---
Boken är bra som referens. Den är lättförståelig, men ibland känns exemplena i boken lite väl enkla.
---
Väldigt bra, pedagogisk bok men föreläsnings anteckningar är en betydligt bättre 'referens' för denna kurs!
---
Många bara lite mer avancerade saker saker var svåra eller gick inte att hitta i boken så den var inte vettig att ha och slå i efter kommandon. Jag tittade lite i den svenska boken och det känns som att den är vettigare att ha som nybörjare.
---
Bästa kursboken jag någonsin använt, och jag har studerat i 2.5 år nu! Precis allt man behöver lära sig om python som nybörjare.
---
Kombinationen med den svenska boken var dock perfekt. Dom komplettera varandra vädligt bra
Denna sammanställning har genererats med ACE.