DD1314 prgmed08

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 2% (1 st) Mycket lätt
    2. 18% (8 st) Lätt
    3. 49% (22 st) Medel
    4. 24% (11 st) Ganska svår
    5. 7% (3 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag har programmerat en hel del tidigare och även läst kurser i det. Sedan har jag även gjort mitt projektarbete på gymnasiet i python.
    ---
    Tycker det är ganska svårt med programmering.
    ---
    Vissa av labbarna var svåra och vissa lätta. Skulle vara trevligt att ha dom mer hjämna.
    ---
    Hade aldrig gjort något liknande förut, va lite svårt att komma in i tänket
    ---
    SVårighetsgraden har varierat något mellan uppgifterna. Till exempel tyckte jag att webblabb 1 var lätt och webblabb 2 var svår.
    ---
    Beror mycket på hur mycket hjälp man får av assarna
    ---
    Det blev väldigt svårt om man råkat missa en föreläsning eller övning.
    ---
    Underlättar om man läst programmering tidigare, även om det inte nödvändigtvis är python
    ---
    Den är utmanande, svår men ändå rolig och utvecklande, speciellt för mig som aldrig programmerat tidigare.
    ---
    svårt i början men när man kom igång var det sjukt kul och man blev motiverad att fortsätta!
    ---
    Den andra weblabben (php) var väldigt svår och det var få handlerare som kunde hjälpa till vid schemalagda tillfällen.
    ---
    Labbarna mkt lätta, P-uppgift rolig!
    ---
    We
    ---
    Väldigt svårt för oss som inte hade programmerat förut. Väldigt högt tempo och speciellt avsnittet om GUI och PHP upplever jag som att man fick i den närmsta lära sig själv. Även om det var föreläsningar om det så när man väl satte sig ned för att skriva ihop koden så var det svårt att veta hur man skulle börja.
    ---
    Rolig men svår

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 36% (16 st) Ja, mycket
    2. 49% (22 st) Ja
    3. 13% (6 st) Neutral
    4. 0% (0 st) Inte särskilt
    5. 0% (0 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Detta kommer antagligen behövas i framtiden.
    ---
    Även om man kan en hel del så lär man sig alltid något nytt (bl a nya sätt att tänka mm).
    ---
    ja, jag tycker den är meningsfull
    ---
    Den kurs som jag lärt mig mest i. Den har varit väldigt rolig!
    ---
    bra att lära sig grunderna inom programering, men tror inte jag kommer använda python i framtiden
    ---
    Har lärt mig grymt mycket om programmering. Programmering är NICE!
    ---
    man lär sig mycket! speciellt om man aldrig har programmerat förut.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 62% (28 st) Ja
    2. 13% (6 st) Tveksam
    3. 24% (11 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 7% (3 st) 0-25%
    2. 7% (3 st) 26-50%
    3. 20% (9 st) 51-75%
    4. 67% (30 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 49% (22 st) Mycket bra
    2. 33% (15 st) Bra
    3. 18% (8 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Grymt bra gjort sten!
    ---
    Föreläsaren förmedlade ibland fel känsla då han tappade bort sig i sina improviseringar och då blev stressad (vilket tyvärr var lite för ofta). Men annars är föreläsaren väldigt bra på att tala om hur allt fungerar mm. Ett tips: Förbered mer.
    ---
    Det var en del upprepningar, men över lag ganska pedagogiskt. Skulle vilja ha någon föreläsning till om PHP och javascript.
    ---
    De grundläggande genomgångarna i programmering (Python) var jättebra, medan de sista föreläsningarna i webbprogrammering var röriga.
    ---
    Supertydliga föreläsningar!
    ---
    Stene är king, oerhört.
    ---
    There is only one Stone!!
    ---
    kan inte bli bättre egentligen..det är ju programmering vi snackar om..
    ---
    Sten e het
    ---
    Tydlig borde vara Stenes mellannamn.
    ---
    Sten haxxar
    ---
    Mycket tydliga och bra genomgångar!
    ---
    Stene är kung!

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 62% (28 st) Mycket bra
    2. 33% (15 st) Bra
    3. 2% (1 st) Acceptabelt
    4. 2% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Hur skulle man klara sig utan den?
    ---
    Det blir fantastiskt bra när man samtidigt som man får "höra" kod får se(!) vad den gör!
    ---
    Ja. Det är svårt att på något annat sätt visa vad man menar när det handlar om saker som händer på datorskärmen.
    ---
    om man är trött så är det lätt att somna
    ---
    sjukt bra. gör det väldigt mycket lättare att förstå.
    ---
    Bra med live exempel.
    ---
    Bra att se koden och vad som händer.
    ---
    ingen aning var inte där då
    ---
    det var det bästa på föreläsningen, att han kunde visa exempel.
    ---
    Utan projektorn skulle man inte lärt sig någonting. Funkade riktigt bra.
    ---
    Sömniga lektioner
    ---
    Mycket mer levande än att skriva kod på tavlan!

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 16% (7 st) Mycket bra
    2. 51% (23 st) Bra
    3. 24% (11 st) Acceptabelt
    4. 7% (3 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Det är bra, men web-laborationerna kändes som att de tyngde ner hela kursen för mycket.
    ---
    De kunde ofta användas som en "mini" kurslitteratur.
    ---
    Köpte aldrig någon bok.
    ---
    Papperen med dom små rutorna på är jättebra lathundar.
    ---
    Alldeles för enkelt förläsningsmaterial i förhållande till p-uppgifterna.
    ---
    Jättebra att få papper på innehållet i föreläsningen. De papprena var mycket bra att använda som referens som man behövde kolla något snabbt.
    ---
    bra exempel, men det hjälper en inte alltid när man ska skriva själv
    ---
    Lite mycket tärningar, kunde använt flera olika exempel.
    ---
    Skönt med OH utskrifter. Slippa skrivkramp. Kod ska kodas på dator och inte i anteckningsblock!
    ---
    Skönt med utskrifter och att man slipper anteckna koden för hand.
    ---
    Väldigt dyr bok. Även Unix kanske inte är helt optimalt.
    ---
    det var ok men jag använde det typ aldrig..internet funkar bäst!
    ---
    Boken köpte jag inte, dom små papprena Stene hade varje lektion var massa bra
    ---
    Ganska bra att kunna kolla på föreläsningsslides, även fast google duger till det mesta.
    ---
    Pythons egna sida var inte särskilt pedagogiskt, och det fanns inte allt för mycket övriga resurser på internet (jämfört med t.ex PHP eller HTML)
    ---
    Helt okej, hade inga större krav på dem då jag ändå inte köpte kurslitteraturen.
    ---
    Mindre bra med enbart en hemsida som underlag för att själv inhämta kunskap om PHP och GUI.

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 40% (18 st) Sten Andersson
    2. 58% (26 st) Linda Kann

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 20% (9 st) 0-25%
    2. 18% (8 st) 26-50%
    3. 33% (15 st) 51-75%
    4. 29% (13 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 42% (19 st) Mycket bra
    2. 38% (17 st) Bra
    3. 13% (6 st) Acceptabelt
    4. 4% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag har inte varit på en enda övning, så jag vet inte...
    ---
    Tyckte övningarna var väldigt lika föreläsningarna. Kändes därmed onödiga om man inte hade frågor. Hellre fler labborationstillfällen.
    ---
    Lärde mig mycket på övningarna, bankkonto-exemplet va kanon!
    ---
    Övningsassistentera gjorde på helt olika sätt.
    ---
    Bra exempel och förklaringar!
    ---
    Linda är väldigt pedagogisk
    ---
    Pedagogisk
    ---
    Kunde ibland vara otydliga och förklara med fraser som, "-allt finns på internet"
    ---
    linda e sjukt positiv!
    ---
    Svårt att förstå när man endast ser på svarta tavlan och inte på en dator
    ---
    Övningarna gav mig ingenting. Det var enbart en långsammare genomgång av det som man gått igenom på föreläsningarna och när man dessutom inte fick prova själv så gav jag upp och skultade gå.

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 20% (9 st) Mycket bra
    2. 64% (29 st) Bra
    3. 11% (5 st) Acceptabla
    4. 4% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Ibland kanske lite lätta.
    ---
    Även om jag tyckte de var ganska lätta så såg jag hur min "labbkompis" lärde sig mer och mer för varje gång.
    ---
    För lätta jämfört med p-uppgiften
    ---
    Jag tycker att labbarna var jätteskojiga! Bra att svårighetsgraden successivt höjdes, den höjdens ganska mycket mellan labbarna.
    ---
    Ofta svårt att få hjälp av labbassistenerna. Svaret blev ofta efter en snabb läsning av koden att man skulle googla.
    ---
    På labbarna lärde jag mig mest. Det man gör på labbarna kommer man ihåg bättre.
    ---
    Python labbar = Bra
    html = ok
    php = dålig. För dåliga förkunskaper från föreläsningar samt att det inte fanns något material från dom föreläsningarna. Ingen hjälp.

    ---
    webblabbarna var svåra och det fanns inte mkt hjälp att få (= det dåliga)
    ---
    Sista uppgiften va väldigt svår, kanske skulle ha lite mer tid till den
    ---
    Laborationerna var lagom tidskrävande och till en början mycket givande!

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 11% (5 st) Mycket bra
    2. 47% (21 st) Bra
    3. 33% (15 st) Acceptabelt
    4. 7% (3 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt likt den man fick öva på innan
    ---
    Det var inte någon större utmaning om man bara gjort testprovet innan. (Man kanske skulle ha en bredare bas på frågorna?)
    ---
    Där kunde man lära sig frågorna utantill.
    ---
    Ganska lätta frågor men endå knepigt att få högre poäng på grund av deras natur med flerval med ungefär samma svar.
    ---
    Lagom svårt och behandlade de grundläggande grejjerna efter labbarna.
    ---
    Lite för mycket teminologi och för lite om själva programmeringen
    ---
    Svårt och lätt på samma gång. Lätt för att allt var grundgrejer och allt hade man gått igenom. Svårt för frågorna kunde tolkas på flera sätt.
    ---
    Många luriga frågor
    ---
    Lite hårklyvning på några av de svårare frågorna, borde lämna aningen mer utrymme för tolkning
    ---
    Kändes relativt meningslöst, ingen kunskap som jag hade nytta av då jag t.ex. skrev p-uppgiften.
    ---
    Lite svårtolkade frågor. Det kändes lite som ett förhör i programmeringsterminologi än programmeringsförståelse.
    ---
    känns som ett glosförhör i programmering. Testade just ingen programmeringsförståelse.
    ---
    För snarlikt övningsprovet som låg uppe -> blev för lätt
    ---
    dåligt att man inte kunde se hur lång tid man hållit på, då det fanns en tidsgräns.
    ---
    Nästan lite för lätt med tanke på att testprovet var nästan identiskt med provet.
    ---
    Något svårtolkade frågor
    ---
    för mycket frågor om namn på termer istället för programmeringskod
    ---
    Tycker inte kunskapsprov är speciellt vettigt när det kommer till programmering... Att kunna saker utantill kommer automatiskt när man får programmera själv (som man senare gör till p-delen)
    ---
    Lära-sig-utantill information och korvstoppning. Kändes inte som om det var ett prov på om man hade förstått hur allting hänger ihop utan snarare prov på massa termer och vad som gällde för specifika metoder. Hade varit mer givande med ett prov på de stora dragen, mer övergripande.

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 38% (17 st) Mycket bra
    2. 38% (17 st) Bra
    3. 11% (5 st) Acceptabel
    4. 7% (3 st) Mindre bra
    5. 4% (2 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Tanken var bra, men jag tycker det är lite jobbigt att jag själv valde en svår uppgift, snarare än att jag skulle välja en lätt uppgift. Nu är det inte långt kvar och det är väldigt svårt. Mer intryck av uppgifterna i början av denna del så man vet ungefär hur svåra dom är.
    ---
    Jag gjorde ett 3D-spel i python (med grafisk hjälp från panda) och jag tyckte det var fantastiskt roligt samtidigt som jag själv kunde öva upp mina programmeringskunskaper väldigt mycket.
    ---
    Bra variation på uppgifter, bra sätt att avsluta kursen på.
    ---
    Den var jättebra. Man fick verkligen tänka efter och använda alla sina kunskaper och ett antal till. Lärde mig nästan mer på p-uppgiften än på alla labbarna.
    ---
    SJUKT FLUMMIG SPEC!!!!!
    att den var otydlig var det som sänkte mitt betyg så jag missförstått specen från början.

    ---
    Den va svår och jag fick ta mycket hjälp, men jag lärde mig otroligt mycket.
    ---
    En JÄTTEROLIG uppgift! Mycket jobb, mycket svärande men så kul! Jag lärde mig nästan mest under tiden jag jobbade med p-uppgiften.
    ---
    Kul sätt att bli examinerad på
    ---
    Bra valfrihet. Tyckte inte om B-uppgiftens utformning (uppgift 170), det blev svår kod för en fullständigt oanvändbar funktion (algoritmen man skulle följa för att garanterat kunna klara spelet var alldeles för svår att se själv, även när jag fuskade och tjuvkikade på den.
    ---
    Jag fick A så :)
    ---
    Man lär sig jättemycket.
    ---
    En riktig utmaning för mig.
    ---
    KUL!
    ---
    Rolig!
    ---
    Tog mycket tid om man ville ha höga betyg.
    ---
    Lärde mig mest på den och den va lite rolig
    ---
    Kul med lång uppgift där man fick tänka till ordentligt, dock tog jag inte tillräckligt med tid för att göra grafiskt, synd.
    ---
    153Flodövergången hade en mkt förvirrande lydelse. Reglerna var oklara (när konvertera, hur får man flytta osv.) och den innehöll t.o.m. fel i exempelprogrammet (K istället för F)
    ---
    Tidsbrist!!

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 4% (2 st) Mycket bra
    2. 51% (23 st) Bra
    3. 38% (17 st) Acceptabel
    4. 7% (3 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Jag kan tyvärr inte säga så mycket, då jag inte frågade om hjälp så ofta. Men de gånger jag frågade om hjälp så var de bra.
    ---
    Dom var väldigt varierande i kunskapsområde. Vissa kunde man inte fråga om PHP eller javacsript.
    ---
    Väldigt varierande! Vissa kunde hjälpa en. Men ibland förstog de inte ens vad man ville ha hjälp med. Ofta opedagogiska och hade svårt att förklara vad man skulle göra så att man förstog. Alla sa olika metoder för att kunna lösa ett problem så om man började på ett sätt kom en annan asse och gav en ett nytt sätt man skulle lösa det på så man fick skriva om hela koden.
    ---
    Väldigt olika från person till person.. Vissa hade dålig förståelse för om man inte förstog va dom menade..
    ---
    Alla var jätteduktiga. Måste vara svårt att snabbt sätta sig in i allas kod för att hjälpa. Det kan också trassla till det.
    ---
    Väldigt varierande mellan olika handledare, blev ofta att sitta och förklara väldigt mycket kod för att ställa en enkel fråga.
    ---
    Väldigt blandat. Vissa bra vissa sämre. Kan inga namn dock! Det kändes som att de flesta saknade kunskaper i PHP dock!
    ---
    python = Helt okej/bra
    html = Ok
    php = Mycket bristande...

    ---
    Det varierade kraftigt, vissa blev sura om man ifrågasattes deras kompetens. Huvuddelen var dock väldigt bra.
    ---
    webblabbarna = tumme ner!
    ---
    Dålig vid weblabbarna.
    ---
    <3 Micke
    ---
    enstaka assar kunde html/php/javascript, väldigt svårt att få hjälp av någon.
    ---
    Behövde ingen hjälp från dem, men vid redovisningar var de duktiga.
    ---
    Varierande kompetens men överlag bra.
    ---
    Mkt varierande. Vissa ville inte hjälpa utan bara refererade till boken (en handledare i matte som vägrar hjälpa med mattetal vore inte så bra heller). Jag förstår att man inte får programmera åt den man hjälper men vissa gav inte ens några hints utan sa att det var grundläggande kunskap och gick. Andra var otroligt hjälpsamma o pedagogiska.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken?

    1. 9% (4 st) Mycket bra
    2. 20% (9 st) Bra
    3. 4% (2 st) Acceptabel
    4. 9% (4 st) Mindre bra
    5. 7% (3 st) Dålig
    6. 51% (23 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt långa och tråkiga förklaringar tycker jag, gav upp efter ett tag och lärde mig på internet istället.
    ---
    Kollade inte i den så ofta, men då jag fastnade med något så fanns det alltid ett svar på min fråga i den.
    ---
    Lite väl dyr kanske, men väldigt bra exempel och register.
    ---
    Boken var bra! Men nu (efteråt) känner jag att det är massor som den inte tar upp. Som en första bok i programmering är den super. Jättebra exempel och förklaringar.
    ---
    Stene > python bok
    ---
    Klarade mig bra på förra årets bok
    ---
    Föredrog att googla istället
    ---
    Google is my best friend.
    ---
    internet ftw!
    ---
    Använde förra årets kursbok
    ---
    behövdes inte särskilt mycket,
    ---
    Kändes onödigt och dyrt.
    ---
    Vissa exempel funkar inte, lite svårt när den är på engelska
    ---
    Väldigt dyr
    ---
    För dyrt
    ---
    Man behöver inte ens köpa den svindyr boken. Helt värdelöst! Allt finns ju på nätet och med mycket bättre förklaring


    JML-frågor

  16. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 2% (1 st) Ja
    2. 98% (44 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

  17. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    Bra
    ---
    Helt okej
    ---
    Orelaterat?
    ---
    Alltså jag märkte inget som skulle kunna anses konstigt.
    ---
    Upplevde inget negativt gällande det
    ---
    Jag har inget att utsätta på kursen ur detta perspektiv, då jag inte reagerat på något negativt.
    ---
    Lite få tjejassar,men kan bero på brist på intresse. Personligen spelar det ingen större roll, så.
    ---
    Men orka!!
    ---
    Bara killar som labbassar nästan...
    ---
    Vet ej, har inte tänkt på det
    ---
    Det är väl jämställt. En kvinnlig och en manlig övningsledare. Fast det skulle vara kul med lite fler tjejer som labbassar.
    ---
    ingen aning
    ---
    Förstår inte riktigt frågan. Kan inte se att kursen skulle tilltalat endera könet mer eller mindre.
    ---
    Inget att anmärka på
    ---
    Bra
    ---
    Inga påpekanden
    ---
    Bra
    ---
    Som balanserad, men jag är ju kille så jag har kanske en lite vinklad bild på hur saker ska vara.
    ---
    ingen åsikt
    ---
    bra!
    ---
    den har varit riktigt bra anser jag.
    ---
    Bra
    ---
    neutralt
    ---
    bra
    ---
    kanon!
    ---
    En lärare av varje kön, bra uppdelning.
    ---
    Kanon!
    ---
    Med tanke på att det var 50-50 i könuppdelning på övningsassarna tycker jag att det var bra, typ.
    ---
    Tycker att kursen håller sig ganska neutral. Tror inte att ens prestation på kursen är beroende på om man är man eller kvinna.
    ---
    Inget att påpeka...
    ---
    Bra.
    ---
    Jag tycker det mesta var bra. Den sista web-delen var däremot mindre bra. för få föreläsningar. Jag hann inte riktigt förstå.


    Övrigt

  18. Övriga kommentarer om kursen:

    Mycket bra jobbat stene!
    ---
    Tycker att kursen har varit jätte bra. Har läst programmeringskurs innan där tempot och svårighetsgraden varit mycket svårare så jag är väldigt nöjd med att allt gicks igenom ordentligt och i en bra takt.
    ---
    Tack för en rolig kurs! Hoppas min enkät är till hjälp!
    ---
    Tycker att Sten har varit en bra lärare
    Mvh/xxx

    ---
    Svårt i början om man inte gjort något liknande förut.. Lärde mig mest av P-uppgiften.
    ---
    Det var bra upplägg på kursen.
    Men ett förslag skulle vara att varje labbasse har en grupp med studenter som han eller hon ska hjälpa under kursens gång. När det då kommer till p-uppgiften så vet assen vad varje student har för uppgift och kan hjälpa dem. Istället för att alla assar blandar sig i allas och på det sättet motarbetar varandra litegrann. eftersom alla programmerar på olika sätt.

    ---
    Skulle vara bra om kursen kunde vara på en och samma termin. Man glömmer mycket under lovet.
    ---
    Sten 4 President
    ---
    Mycket bra föreläsningar och introduktion till programmering i allmänhet. Intressant att få jobba lite med javascript och php. Kraven på kunskap i HTML kunde varit ännu mindre. Kanske kunde funnits möjligheter att fördjupa sig i vissa delar av språket.
    ---
    Ganska rolig kurs. Stene och Linda är bra lärare.
    ---
    Ganska svår, men rolig. Hade inte programmerta någonting innan jag började på kth, tycker nu att det är väldigt intressant.
    ---
    Bra
    ---
    Bra kurs. Blandade åsikter om labbhandlerarna. Vissa bra vissa sämre. Hjälpen på PHPlabben var knapphändig!
    ---
    En mycket bra introduktion till programmering.
    ---
    har inga kommentarer
    ---
    Rolig kurs med bra föreläsare och övningshanledare.
    ---
    <3
    ---
    viktig kurs för nybörjare i programmering
    ---
    Jag är nöjd!
    ---
    Lite mer php skulle ha varit kul! Kanske framför allt hur man kopplar mot databaser osv.
    ---
    Grafikföreläsningarna samt webföreläsningarna tycker jag var knapphändiga och borde utökas. Enda sättet att klara grafiken på P-uppgiften var att spendera allt för mycket tid på google för att lista ut hur man skulle koda. Samtidigt är inte grafiken i python det vettigaste man kan syssla med så det är kanske förståeligt att för mycket tid inte läggs på det momentet.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.