DD1310 prgmed09

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 3% (2 st) Mycket lätt
    2. 7% (5 st) Lätt
    3. 47% (34 st) Medel
    4. 39% (28 st) Ganska svår
    5. 1% (1 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Framförallt tidskrävande om man aldrig programmerat förut. Men man lär sig också mycket.
    ---
    Jag har programmerat innan så själva "tankesättet" bakom programmeringen var lätt att sätta sig in i, men Python fungerar ändå annorlunda i förhållande till andra språk och varför därför en utmaning. Bra komplement till Java som jag läst innan, även om jag föredrar Java.
    ---
    Labbarna gick att klura ut med lite hjälp, men p-uppgiften hade jag aldrig klarat utan hjälp. Jag tycker att nivån var för hög för en nybörjare.
    ---
    Hade många användbara förkunskaper då jag bl.a. läste A- och B-kurs i programmering på gymnasiet.
    ---
    De korta labbarna var lätta, men p-uppgiften var svårare. Det är många som tycker att det var ett för stort hopp mellan labbarna och p-uppgiften, men jag tycker att det var ganska lagom, det stora hoppet är snarare om man vill få ett högre betyg på sin p-uppgift. Webblabbarna, då främst php-labben, tycker jag att vi fick alldeles för lite introduktion till. När man skulle börja skriva php:n visste man inte ens vart man skulle börja eftersom vi inte hade haft någon intro till det.
    ---
    Kursen har varit väldigt bra, både vad gäller schemat och undervisningen. Men vissa har svårt för programmering. Det gäller att se samband, och ibland blir det lite jobbigt.
    ---
    Var helt nybörjare på programmering, och skulle gärna ha fått fler övningsuppgifter att jobba hemma med. Gärna utifrån boken.
    ---
    Väl strukturerad kurs.
    ---
    Har man aldrig programmerat förut så känns det som att föreläsningarna och labbarna varit rena rama grekiskan.
    ---
    För stort steg mellan labbarna och p-uppgiften.
    ---
    Jag tycker att kursen stundvis har varit ganska svårt, med anledning av att programmering var helt nytt för mig när jag började på KTH.
    ---
    Eftersom att det var helt nytt för mig från början, var det svårt då. Men när man väl förstått grunderna och satt sig in i programmeringsspråket så blev det mycket lättare.
    ---
    Delen med Python var ganska lätt. Däremot så tycker jag att weblabbarna var svåra i jämförelse med de få föreläsningar vi hade i webprogrammering.
    ---
    Det var svårt att lära sig språket i början, men efter ett tag lossnade det. Kursen var bra anpassad för nybörjare. Jag hade aldrig förut programmerat så allt var helt nytt för mig.
    ---
    p-uppgiften var väldigt krävande men annars var lektionsupplägget bra, speciellt under period 1
    ---
    Jag hade inte läst någon programmering innan och även om inga förkunskaper behövdes så kändes undervisningen ibland lite "ja men det här är ju självklart" och så kände man sig lite dumförklarad.
    ---
    Jag tyckte att det var svårt med labbarna, eftersom att jag inte hade programmerat innan.
    ---
    Kursen är i stort sätt en introduktionskurs, men jag hade gjort i stort sett allt tidigare.
    ---
    Det var svårt som nybörjare
    ---
    är inte mycket för programmering
    ---
    P-uppgiften var svår, övningarna och labbarna var mycket lättare. Kännde mig inte helt förberädd
    ---
    Svårighetskurvan blev brantare mot slutet, jämfört med vad den varit innan. Dvs. att det var ett enligt mig för stort steg mellan svårigheten i labbarna, jämfört med svårigheten i P-uppgiften.

    Hade gärna sett lite enklare, kanske frivilliga, programspecifikationer man skulle kunna knåpa ihop mellan den sista labben och P-uppgiften - tidsglappet med webblabbarna gjorde också att man blev lite 'rostig' på Python, och det blev rätt svårt att sätta igång med P-uppgiften när det väl var dags.

    ---
    Bra nybörjarkurs
    ---
    ganska knepigt eftersom jag inte programmerat tidigare. tycker nog att det är lite dumt att lära sig mer än ett språk, hade räckt väl med python. lab 4 (php, html osv.) gick helt enkelt för fort, hade vart bättre och roligare att få lära sig mer python istället. mer avancerade grejer kanske eller fler detaljer!
    ---
    Första delen var ganska lätt. P-uppgiften var lite svårare.
    ---
    Tycker att reservföreläsaren som förklarade grafikendelen för python inte riktigt nådde fram om hur man implementerade den.

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 47% (34 st) Ja, mycket
    2. 40% (29 st) Ja
    3. 10% (7 st) Neutral
    4. 1% (1 st) Inte särskilt
    5. 0% (0 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Helt grundläggande för Tilda, väl?
    ---
    Kanske något annat upplägg för de som programmerat innan om det inte blir för mycket administrativt strul, alternativt att man kan "tenta av" i snabbare takt.
    ---
    Roligt att lära sig programmering, jag tror att jag kommer ha nytta av det här.
    ---
    Väldigt bra och grundläggande
    ---
    Det är bra att kunna grundläggande programmering inför framtiden. Det är också väldigt kul att kunna!
    ---
    Absolut! progerammering är något som jag tror att jag kommer att ha stor nytt av i framtiden
    ---
    Kursen är absolut meningsfull, dock inte för mig.
    ---
    Ja, det är viktigt att få en grund i programmering.
    ---
    kul och bra intro till programmering, gick bra trots att jag inte hade förkunskaper.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 44% (32 st) Ja
    2. 28% (20 st) Tveksam
    3. 26% (19 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 1% (1 st) 0-25%
    2. 3% (2 st) 26-50%
    3. 11% (8 st) 51-75%
    4. 82% (59 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 40% (29 st) Mycket bra
    2. 50% (36 st) Bra
    3. 7% (5 st) Acceptabelt
    4. 1% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Sten var fantastiskt bra och intressant! Man somnade inte på föreläsningen trots gedigna förkunskaper!
    ---
    Bra med powerpoint på hemsidan osv.
    ---
    Förutom php:n (se ovan)
    ---
    Dock lyckades inte vikarien i slutet av kursen.
    ---
    Tydligt! Strukturerat.
    ---
    Sten är en jättebra lärare!
    ---
    Jag är väldigt nöjd med föreläsningarna, utan dem hade jag aldrig lärt mig så mycket på så kort tid.
    ---
    Bra och sakliga redovisningar. Bra tempo, det var lätt att hänga med och powerpointarna var tydliga och väl strukturerade.
    ---
    Stene var väldigt pedagogisk och bra. Däremot när han var sjuk var det väldigt svårt att förstå föreläsaren.
    ---
    Sten är väldigt duktig pedagog och jag kände att jag hängde med bra redan från börja även fast jag inte kunde någonting om programmering
    ---
    Föreläsaren var tydlig och konsekvent.
    ---
    Kändes inte alls som att man fick särkilt bra förutsättningar för att klara webprogrammeringsdelen. Hela detta moment kändes för hastigt genomgånget och vi lärde oss inte någonting...
    ---
    Dock ej när Sten hade en ersättare. Han gav ingenting och jag förstod ingenting alls.
    ---
    Under webdelen var föreläsningarna inte till mkt hjålp, man hänvisades till en webbsida med tutorials. Kan har berott på vikarie under de första föreläsningstillfällena
    ---
    Stene haxxar!
    ---
    Deltog inte så mycket på föreläsningarna då det krockade med andra aktiviteter
    ---
    Väldigt tydliga föreläsningar.
    ---
    Sten var bra men gästföreläsaren inte fullt lika bra.

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 71% (51 st) Mycket bra
    2. 25% (18 st) Bra
    3. 3% (2 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kan vara lite svårt om man inte har en egen dator, så att man kan skriva av koderna bättre. Men annars bra att man får se exempel.
    ---
    Det är ett bra sätt att visa upp kod. Tydligt! I vissa fall mer tid till genomgång av koden, som man hade förlorat på att skriva den på tavlan.
    ---
    Det blev tydligt och mer intressant än svarta tavlan. Det blev lättare att förstå hur man själv skulle göra och se hur det gick till snarare än programmering i teorin.
    ---
    Hade varit bra på övningarna också.
    ---
    oumbärligt
    ---
    Det blir lättare att förstå kodningen i python, typ indentering, syntax etc.

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 19% (14 st) Mycket bra
    2. 57% (41 st) Bra
    3. 18% (13 st) Acceptabelt
    4. 4% (3 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    om det fanns mer föreläsningstid skulle vissa moment vara kul att fördjupa sig i.
    ---
    Förutom det material vi fick till grafiken.
    ---
    Bra att föreläsningarna lades upp på hemsidan innan.
    ---
    Korta och koncista texter i föreläsningshäfterna. Relativt lätta att förstå. Skulle kunna skriva lite mer i de.
    ---
    Kanske kunde ha föreläsningarna något anpassade till boken, tex kommentera de exempel de har i den.
    ---
    Kändes en aning förvirrande. Gick väldigt fort fram enligt mer erfarna programmerare.
    ---
    Bra powerpoints, men ibland saknade man tydligare beskrivning av vissa moment. Dock finns mycket kompletterande info på Internet och i kursboken.
    ---
    Det var bra!
    ---
    saknade kommentarer i "föreläsningskoden"
    ---
    Ibland var det lite svårt att hitta på hemsidan.
    ---
    Allt var relevant och pedagogiskt.
    ---
    Bra att ni inte propsar på att man måste köpa boken, det behövdes verkligen inte. Pythons dokumentation är så mycket bättre.
    ---
    resten finns på internet och python.org
    ---
    Det funkade.

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 56% (40 st) Sten Andersson
    2. 10% (7 st) Maryam Ammouri
    3. 31% (22 st) Daniel Bosk

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 6% (4 st) 0-25%
    2. 8% (6 st) 26-50%
    3. 19% (14 st) 51-75%
    4. 64% (46 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 33% (24 st) Mycket bra
    2. 47% (34 st) Bra
    3. 14% (10 st) Acceptabelt
    4. 3% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt beroende på vilken man gick till.
    ---
    Övningarna var väldigt bra, man behövde vara väldigt koncentrerad, men det var bra att se exempel på det man lärt sig på föreläsningarna. Ett måste för labbarna.
    ---
    Sten är väldigt duktig pedagog. Han pratar högt och tydligt och långsamt så att man får tid att smälta informationen.
    ---
    Jag var hos olika övningsassistenter men de var ungefär lika bra, den bästa övningen var när man fick öva på att skriva kod själv.
    ---
    Daniel var väldigt duktig och kompetent!
    ---
    Olika för olika assar, vissa kunde det de pratade om, andra inte. Synd med kod på tavlan, svårt att tolka ibland, indenteringar osv.
    ---
    Både Sten och Daniel var mycket bra och pedagogiska! Var dessvärre inte på någon Maryam-övning, men hon hjälpte mig bra vid ett hjälptillfälle
    ---
    Jag minns inte så mycket från övningarna. Jag var inte på alla.
    ---
    Tyckte inte att jag lärde mig någonting av att se en massa rader kod på svarta tavlan.

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 19% (14 st) Mycket bra
    2. 57% (41 st) Bra
    3. 19% (14 st) Acceptabla
    4. 1% (1 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kanske skulle den sista labben innan p-uppgiften varit lite mer utmanande?
    ---
    Laborationbeskrivningarna var helt värdelösa. De första fem laborationerna behöver skrivas tydligare. De andra laborationerna (web) hade en alldeles för kort beskrivning. Dessutom borde de innehålla mer vad det är man ska göra. Det är för svårt annars. Dock var själva syftet med laborationerna bättre.
    ---
    Mycket stor skillnad i svårighetsgrad
    ---
    Bra komplement till föreläsningarna, och fick då chans att praktisera teorin. Hjälpte mig som var ny med programmering mycket.
    ---
    Vissa av labbarna i slutet hade kunnat vara lite svårare för att lättare förbereda oss inför p-uppgiften.
    ---
    Var kanske lite för lätta jämfört med p-uppgiften.
    ---
    Dock känns det som om webprogrammeringen las in i slutet för platsbrist. Mer genomgång i Java hade varit önskvärt.
    ---
    Tidsåtgång 8-10 timmar kändes inte som en särskilt bra uppskattning. Någon labb tog kanske så lång tid, men de flesta gick på någon timme högst.
    ---
    Det är ett väldigt stort "glapp" mellan storleken/komplexiteten på labbarna och storleken på p-uppgifterna...
    ---
    labbarna var bra men det var väldigt jobbit i period två när man både skulle göra p-uppg och php/html labbarna. Då vi bara hade en lektion i php kändes det väldigt nytt och svårt.
    ---
    Själva laborationerna kändes relevanta och bra men instruktionerna var ofta undermåliga, särskilt till weblaborationerna då vi inte hade fått så mycket information innan.
    ---
    Roligaste delen av kursen. Man fick tillämpa det man lärde sig på föreläsningarna.
    Däremot var PHP-labben alldeles för omfattande. Svårt att sätta sig in i ett helt nytt språk så snabbt. Där var förkunskaperna definitivt inte tillräckliga för att lösa uppgiften.

    ---
    De var var väsentliga men ofta otydligt formulerade.
    ---
    bra om man gjorde dom utan att googla och försökte lära sig
    ---
    De var i stort lätta men gav heller ingen vidare föreberedelse för p-uppgiften
    ---
    Bra med mycket variation!
    ---
    skulle velat ha mer, testa fler saker. inte tillräcklig förberedelse för p-uppgift!
    ---
    Det var ett bra sätt att lära sig koda python, med några lättare problem att lösa.

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 21% (15 st) Mycket bra
    2. 35% (25 st) Bra
    3. 33% (24 st) Acceptabelt
    4. 7% (5 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Eventuellt för likt övningsprovet.
    ---
    Lite för lätt
    ---
    Det var ju väldigt lätt, men man lärde sig ändå uttrycken som man behöver kunna inom python, och det var väl det som var syftet.
    ---
    Provet var alldeles för lätt, då det var en exakt kopia (med några andra namn)av övningsprovet. Det borde nog göras lite svårare men uppbyggnaden av provet var bra.
    ---
    Lite för enkelt.. samma frågor vi pluggat på
    ---
    Inte särskillt utmanande (Provet bestod till 90 % samma frågor som övningsprovet). Men det kanske inte är poängen.
    ---
    För mycket fokus på terminologi, medan själva programmeringskunskaperna lös med sin frånvaro.
    ---
    Kunde ha varit lite mer annorlunda frågor än de som var med i övningsprovet, så att ens egentliga kunskaper testas och inte bara ens minne.
    ---
    Det kändes lite orättvist för oss som hade pluggat att det var näst intill exakt samma prov som övningsprovet.
    ---
    Identiskt med det gamla provet. Skönt prov...
    ---
    Frågorna nästan helt identiska med övningsprovet.
    ---
    Lite väl enkelt.
    ---
    Lite lätt att bara plugga på det gamla provet eftersom frågorna var i stort sett samma. Krångligt och onödigt (?) med svenska termer.
    ---
    förstod inte riktigt syftet med det då det inte tillför någonting. Man lär sig mer genom att faktiskt sitta och koda.
    ---
    Provet var i stort sätt en kopia från tidigare prov så det kändes kanske mest som att man skrev av svaren från övningsprovet
    ---
    Det var rätt skumt. Svaret på en mängd av frågorna är fel. De gäller visserligen för många språk, t.ex. java, men för python som är ett dynamiskt språk fanns det flera fel.
    ---
    Väldigt lätt
    ---
    Personligen hade jag hellre haft ytterligare en mer omfattande laboration. Jag tycker även att det var svårt att komma ihåg den svenska terminologin då boken var på engelska.
    ---
    upplevde att övningsprovet var i stort sett identiskt med det riktiga provet.
    dessutom tycker jag inte att det var bra rent pedagogiskt. jag lärde mig 100 ggr mer i ett fem minuter långt samtal med en labasse ang. min kod än från provet. praktiska labmoment är bättre, även när man ska lära sig terminologin.

    ---
    Märkligt sätt att kolla kunskaperna på, kändes som ett glosförhör med kuggfrågor...
    ---
    Det var ok, var mer eller mindre som övningsprovet, kunde kanske ha varit andra funktioner och klasser, inte samma med ändrade namn.

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 18% (13 st) Mycket bra
    2. 54% (39 st) Bra
    3. 19% (14 st) Acceptabel
    4. 6% (4 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    varierar mellan olika p-uppgifter.
    ---
    Alldeles för svår.
    ---
    Svårt men lärorikt, skulle ha velat ha mer hjälp med den
    ---
    Kontrollera märkningen av p-uppgifterna, det var många som hade valt uppgifter märkta med "lätt" som sedan visade sig vara "medel" eller t.o.m "svår".
    ---
    Det är kul att göra ett eget program, men jag tror inte att man har inte tillräckligt med kunskap för att klara av det helt själv.
    ---
    P-uppgiften var alldeles för svår för den här kursen, då kursen ska kunna läsas av nybörjare på programmering. P-uppgiften kräver mycket mer än vad man lärt sig på kursen. Syftet med P-uppgiften var bra, och att den var självständig.
    ---
    Instruktionerna kunde ha varit lite bättre.
    ---
    Tycker att det är dåligt att betygsgränserna uppgifterna emellan är en sån skillnad mellan - det borde vara typ ett givet C om man lyckas knäcka grunden till en svår uppgift.
    ---
    Vissa P-uppgifter var otydliga.
    ---
    Roliga uppgifter med hög nivå, jag hade en medelsvår uppgift som var enligt mig för svår på E-nivån.
    ---
    Lite svårt att få hjälp om man kör fast, åtminstone om man inte har en handledare till hands.
    ---
    En bra examinationsuppgift, dock tycker jag att nivån på P-uppgiften var betydligt mycket högre än alla laborationer. Kom lite som en chock för mig. Dock kan det bero på att jag, som sagt, var nybörjare på programmering.
    ---
    Svårighetsgraden på p-uppgiften var för svår jämfört med labbarna tycker jag!
    ---
    Lärde mig mycket!
    ---
    Jag lärde mig mycket på p-uppgiften
    ---
    Dock otydliga lydelser
    ---
    Jag tyckte att det var svårt.
    ---
    toppen att man kunde lägga sig på en nivå som passade en själv i och med de olika betygsstegen
    ---
    Bra men svår.. det går inte direkt att bara utgå från lektionsmaterialet och boken. Internet var en räddning!
    ---
    Det borde finnas ett bättre sätt att välja lydelse. Halva min grupp fick välja själv och resten blev tilldelad. Jag fick en väldigt komplicerad uppgift som ingen ville byta med. Det var inte så roligt.
    ---
    Det svårt när man var nybörjare, behövde myyyyyket hjälp, fick be om hjälp av kurskamrater.
    ---
    Stort steg mellan vanliga labbar och P-uppgift, förkunskapen är inte tillräckligt bra, trots föreläsningar och labbar
    ---
    Betydligt svårare än labbarna och det kändes inte som man hade tillräklig kunskap för att klara en svår uppgift.
    Man fick ta reda på mycket själv.

    ---
    De skilde för mycket i svårighetsgrad.
    ---
    Den var väldigt svår, jag hade gärna velat ha tips på kompletterande kurslitteratur om man ville satsa på högre betyg.
    ---
    Det var dåligt eftersom man inte kunde välja uppgift själv. Jag hade gärna sett att alla p-uppgifter låg uppe på en hemsida exempelvis så man kunde gå igenom dem och välja en som man känner att man kan hantera. Jag upplevde personligen att tilldelning av en p-uppgift blev en dålig lösning.
    ---
    Läraren måste dela ut en uppgift till alla. nu blev det så att dom som satt längstfram tog dom "enklaste" och fick bra betyg.
    ---
    Den var det roligaste med kursen, också det svåraste. Dåligt att nivån skiljde sig så mkt mellan olika uppgifter utan att betyget gjorde det.
    ---
    Det vore isåfall glappet jag pratade om i början, men annars har jag inga klagomål på den. Fanns många att välja bland - dock vore det bra att kunna se alla lydelser på kurshemsidan någonstans!
    ---
    kul uppgift, men konstig betygsfördelning. tittade på andra lydelser och program. finns många som jag hade klarat av betydligt lättare. tycker att det är dumt att det enda sättet att få ett A är att göra grafik. finns ju saker som är knepigare!
    ---
    Jag började lite för sent med uppgiften så det blev ganska stressigt mot slutet. I övrigt är det kul att se sitt program växa fram.
    ---
    Det var en riktigt klurig nöt att knäcka, fick lägga ner en hel del timmar då jag inte programmerat tidigare. Men det gick ändå, då vi hade gott om tid på oss.

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 18% (13 st) Mycket bra
    2. 54% (39 st) Bra
    3. 15% (11 st) Acceptabel
    4. 8% (6 st) Mindre bra
    5. 1% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt blandad. Vissa var väl insatta i html, andra inte, men de flesta satte sig in i problemet och kunde ge tips och hjälp.
    ---
    väldigt varierat
    ---
    Varierade från mycket bra till mindre bra.
    ---
    Varierande, det fanns vissa som var jättebra, andra som var mindre bra.
    ---
    De flesta av labbhandledarna var riktigt bra och kunde hjälpa till om man hade problem. Dock var det en person som inte kunde någonting. Det var helt onödigt och irriterande att han var på labb tillfällerna, då han när han skulle "hjälpa" gjorde koderna värre och tog upp massa tid.
    ---
    Oftast väldigt bra, men under HTML-labbarna var det många som inte kunde så mycket, vilket var besvärligt.
    ---
    jag sökte med ljus och lykta efter en handledare som kunde hjälpa mig göra en scrollbar och fick till svar att "grafik inte var deras grej riktigt" och att jag skulle googla (som om jag inte redan försökt det)
    ---
    Vissa var riktigt duktiga medan andra kändes sm
    ---
    Vissa hade lite problem vid weblaborationerna eftersom de flesta vad data-elever som inte hade läst just det.
    ---
    Weblabbshandledningen var ibland en katastrof. Flera av assistenterna kunde ingen webprogrammering alls.
    ---
    Det kändes olika mellan olika assar, men alla kändes kunniga, men de va olika bra på att förstå vad som är svårt när man är nybörjare.
    ---
    Den varierade, men förhållandesvis mycket bra
    ---
    om en inte kunde hämtade de en annan istället för att stå och klura i all evighet. bra.
    ---
    Kompetensen när det gällde webb-labbarna var under all kritik. Få kunde svara vettigt på frågor o resten sprang runt med lappar med deras gamla program på. Frågade inte så mkt på de andra labbarna eller p-delen.
    ---
    Vad gäller webblabbarna var det rätt många som inte hade mycket koll alls, och de bollade runt varandra ganska mycket. På Python var de dock rätt bra!
    ---
    Få som kunde html och css vid webblabbarna
    ---
    Jag tog/fick ingen hjälp av labbhandledaren.
    ---
    Kompetensen skiftade men tack vare att det fanns många handledare fanns det alltid någon som kunde hjälpa till
    ---
    De förklarade och hjälpte till när man behövde det.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken?

    1. 10% (7 st) Mycket bra
    2. 14% (10 st) Bra
    3. 14% (10 st) Acceptabel
    4. 10% (7 st) Mindre bra
    5. 6% (4 st) Dålig
    6. 46% (33 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Man behöver "Python for the absolute beginner" mest i början om man inte har mycket erfarenhet sedan tidigare. De flesta övergår till att googla och egentligen har jag personligen inte haft så mycket nytta av boken annat än att jämföra anteckningar från försläsningarna med vad boken säger vilket var till hjälp inför datorprovet. Det finns mycket bra info online också men det kan det vara skönt att ha den fysiska boken som uppslagsverk.
    ---
    Tyckte att det var dåligt eftersom det alltid förklarades genom exempel som bygger på exempel. Det borde vara lite mer generellt.
    ---
    Jag har inte läst så mycket i kursboken
    ---
    Rörig bok. Svenskt material med mindre babbeltext och mer exempel vore bra.
    ---
    Hade gärna haft mer konkret material från boken att arbeta med.
    ---
    Kursboken var väldigt lättläst vilket var bra, speciellt då den är på engelska. Bra att den tar upp exempel. Men det känns inte som att den ger så mycket kunskap.
    ---
    Inte så synkroniserad med det vi lärde och fokuserade på.
    ---
    Jag använde inte kursboken så mycket till kursen, utan det räckte egentligen alldeles utmärkt med Internet. Möjligtvis bra som kompletterande uppslagsverk.
    ---
    Väldigt pedagogisk och lättförstårlig!
    ---
    lättare att hitta på google
    ---
    Köpte den inte. Använde föreläsningsmaterial och google.
    ---
    boken beskriver så att man förstår men i p-uppgiften kunde det vara svårt att hitta just det specifika fallet man letade efter eftersom boken var för nybörjare och väldigt generell.
    ---
    Boken var väldigt bra! Intressant, lättläst och underhållande.
    ---
    Den hängde inte ihop med föreläsningarna, det kunde vart bra med anvisningar om vart det som berättades om i föreläningen också fanns att läsa i boken.
    ---
    För att äldre elever sa att den var onödig men hade kanske behövt den.
    ---
    Otroligt pedagogisk och omfattande men täckte inte in p-uppgiften särskilt väl.
    ---
    Har inte haft någon nytta av boken. Bra att få python till datorn men boken var inte bra.
    ---
    Jag hade inte alls mycket användning av den, känndes som slösade pengar..
    ---
    alla svar fanns på nätet.
    ---
    Kändes lite överflödig eftersom den finns på nätet samt att internet o forum över lag ger bättre hjälp. Svårt med copy-paste ur en bok.. :P
    ---
    Jag använde inte boken så mycket. Jag köpte den för sent för att få någon nytta av den.
    ---
    Har inte använt boken i så stor utsträckning. Den kändes mer som en programmerares dagbok än kurslitteratur/referensverk.


    JML-frågor

  16. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja
    2. 97% (70 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

  17. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    Inga reflektioner kring detta så jag har inte haft något problem alls! Jag är tjej och har programmerat på mer eller mindre heltid i två-tre år.
    ---
    Det kanske var fler killar som hade förkunskaper i programmering, men kursen har absolut inte varit mer riktad åt killar bara för det...
    ---
    Ja du, jag har inget att anmärka
    ---
    bra
    ---
    Har varit bra och blandat
    ---
    Hmm, svår fråga. Vet inte riktigt hur jag ska svara på den. Men alla läser kursen med samma villkor.
    ---
    Eh, neutralt.
    ---
    Bra
    ---
    Bra.
    ---
    Kan inte säga att jag tänkte mycket på det, tror att den är ganska genus-neutral.
    ---
    Kursen är ett mycket bra sätt att föra samman människor av olika kön, ras och ålder. Dess inverkan på vårt samhälle i övrigt är fantastisk och python är meningen med livet.
    ---
    Jag kan förstå att vissa känner sig lite särbehandlade efter kön, då det är felst killar som håller på med programmering och vissa (få) av dessa ser det nog som att tjejer kanske inte riktigt kan hantera allting.
    ---
    Jag har inte så mycket att säga där, tycker att det var bra.
    ---
    Bra
    ---
    Neutralt
    ---
    bra
    ---
    Neutral.
    ---
    Upplevde inga som hellst orättvisor i kursen.
    ---
    Inget att anmärka på.
    ---
    Det är ingenting jag reagerat på varken negativt eller positivt
    ---
    De flesta labbassistenterna var ju killar men det kändes absolut inte som något problem. Det fanns även väldgit duktiga kvinnliga assistenter och jag kände aldrig att jag särbehandlades som kvinna
    ---
    Det enda jag har upplevt ur den synpunkten var en press på killarna att de skulle vara bra på programmering från början till skillnad från tjejerna. Detta inte från lärare eller så utan från själva klassen. Det är ju en fördom att pojkar ska vara bättre på datorer än flickor och det märktes.
    ---
    Bra.
    ---
    Programmering är mycket kopplat till killar, och förljaktligen var många assistenter samt kursledaren män. Men det känns ganska irrelevant för kursen i sig.
    ---
    Bra
    ---
    Jag har inte märkt av någon diskriminering pga kön eller något anmärkningsvärt normativt resonemang vare sig undervisningen eller kurslitteraturen. Stort plus för att frågan ingår i enkäten dock!
    ---
    Jag upplever kursen som könsneutral. Dock är ju merparten av lärarna och handledarna män, vilket tyvärr är så överlag med de tekniska inriktningarna. Men det hoppas jag ändra på till framtiden.
    ---
    Kursen var mycket bra, Sten är bäst!!!
    ---
    vissa (manliga) labassar är väldigt tydligt fördomsfulla angående kvinnors programmeringskunskaper.
    ---
    bra
    ---
    neutral
    ---
    Ingen anmärkning iöverhuvudtaget
    ---
    Absolut inget jag tänkt på så är nog ganska neutral här. Var väl inte något att klaga på i alla fall.
    ---
    Neutralt.
    ---
    Har inte sett några problem av den typen alls.


    Övrigt

  18. Övriga kommentarer om kursen:

    Skitbra!! Bra upplägg, bra att man hängde med trots att man inte alltid var på alla föreläsningar (pga. jobb).
    ---
    print "Kul=P"
    ---
    Bra lärare, intressant!
    ---
    Man skulle kanske kunna dela in klassen i två grupper, de som kan programmera sen tidigare och de som är helt nya om det är möjligt på nåt sätt. Jag tyckte till exempel att det var svårt att hänga med, men vissa som har hållit på med det förut tyckte nästan det var för lätt. Är sån otrolig skillnad med förkunskaper i klassen.
    ---
    En viktig kurs, bra att ha.
    ---
    Stens föreläsningar var grymma och hjälpte mig igenom kursen.
    ---
    Jag tycker att jag har lärt mig jättemycket.
    ---
    Grym kurs!
    ---
    Väldigt negativ inställd från början, men nu när den är över så var den ändå lite rolig, och användbar ändå.
    ---
    Weblabbarna var lite svåra med tanke på hur lite föreläsningar vi hade i detta ämne. Det är kul med webprogrammeringen men nu tycker jag mest att det blev stressigt för att det var mycket nytt att ta in själv istället för att det var roligt.
    ---
    Det var en riktigt rolig kurs som gav en bra grund för att fortsatt programmerande!
    ---
    Det kändes lite snopet att få lära sig php och java i princip helt "på egen hand"... Även om det hade varit mycket upprepning från python (logik etc) så tror jag det hade varit nyttigt.
    ---
    Heja Sten!! hoppas han inte är pappaledig för länge. Det behövs fler lärare som honom!
    ---
    Strunta i webprogrammeringen, hela momentet kändes onödigt och överflödigt!
    ---
    Det kändes inte som att man lärde sig så mycket av weblabbarna, det hade kanske behövts flera föreläsningar eller kanske ett kompendium.
    Flera samt lättare p-uppgifter att välja mellan.
    Jag skulle även velat att från början kunna få veta i vilken sal man kan hämta ut vilken uppgift.
    Detta för att vi som aldrig programerat förr ska kunna veta var vi kan hämta en hanterbar uppgift för vår egen nivå.

    ---
    Jag hade gärna velat ha ett kompendium om weblaborationerna då dessa skapade stor förvirring.
    ---
    Det skulle ha varit bättre om vi fick mer information om PHP
    ---
    Inte direkt! Bra jobbat, tack för en bra kurs
    ---
    Lärorik, bitvis svår.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.