DD1314 Programmeringsteknik Media

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 3% (1 st) Mycket lätt
    2. 3% (1 st) Lätt
    3. 60% (18 st) Medel
    4. 23% (7 st) Ganska svår
    5. 10% (3 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    inte alltid lätt att följa med, men det ordnar sig alltid i slutändan (youtube-new boston)
    ---
    eftersom det är så fruktansvärt roligt!! Jag tror dock faktiskt att många tyckte kursen var ganska svår.
    ---
    php - labben var mycket svår eftersom man var tvungen att lära sig allt från grunden med ett väldigt begränsat antal föreläsningar om språket.
    ---
    Jag upplevde att laborationerna och föreläsningarna inte var tillräckligt underlag för att klara av p-uppgiften.
    ---
    Precis lagom. Det var mycket att lära sig och en del man måste klura ut själv, men mycket lärorikt och bra upplagt.
    ---
    Svår utan förkunskaper.
    ---
    Jag har en del erfarenhet sedan innan.
    ---
    Det språk som python använder sig av är väldigt enkelt och påminner i stora drag om det engelska språket.
    ---
    Jag gick den förberedande kursen i programmering under sommaren och det kändes som om jag hade koll på det mesta fram till webdelen.
    ---
    Eftersom ämnet var helt nytt för mig upplevde jag kursen som svår. Jag menar att man MÅSTE gå igenom mer grundläggande då det står att inga förkunskaper krävs. Kanske även berätta i vilka tillfällen programmering används för att få igång ett intresse hos eleverna för ämnet.
    ---
    Sista webblabbarna måste man få mer tid för. Det är löjligt att man ska plöjja igenom javascript och php på den korta tiden.

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 60% (18 st) Ja, mycket
    2. 37% (11 st) Ja
    3. 3% (1 st) Neutral
    4. 0% (0 st) Inte särskilt
    5. 0% (0 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kursen ger en väldigt bra introduktion till programmering!
    ---
    Det är klart det är viktigt att lära sig programmering.
    ---
    Den fick mej att stå ut denna termin.
    ---
    Lätt att börja programmera andra språk sen om man lärt sig ett tidigare.
    ---
    Den bästa kursen jag haft hittills!

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 60% (18 st) Ja
    2. 23% (7 st) Tveksam
    3. 17% (5 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 0% (0 st) 0-25%
    2. 0% (0 st) 26-50%
    3. 10% (3 st) 51-75%
    4. 90% (27 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 30% (9 st) Mycket bra
    2. 50% (15 st) Bra
    3. 17% (5 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    man gick igenom mycket i snabbt tempo, vilket jag tycker var en bra sak då man hela tiden var på alerten. Kursen förblev då också intressant, med ny info som konstant flödar in
    ---
    Man har lärt sig 70% hemma
    ---
    Visade hela tiden praktiska exempel på vad man kunde använda saker till så att man visste varför man lärde sig allt.
    ---
    Stene är en grymt bra föreläsare.
    ---
    Tyckte att föreläsaren var mycket bra på att förmedla mycket information så att det fastnade.
    ---
    Glömde allt vad grunder heter.
    ---
    Webprogrammeringen hade verkligen kunnat vara bättre förberedd, lite jobbigt att behöva läsa på fyra språk helt plötsligt för två mindre uppgifter.
    ---
    För lite tid för varje genomgång. Svårt att smälta allt så snabbt.
    ---
    Alltså återigen.. webblabbarna seriöst vad hände där? Alldeles för lite genomgång av php och javascript!

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 70% (21 st) Mycket bra
    2. 23% (7 st) Bra
    3. 3% (1 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt lätt att förstå när man får se på skärmen vad som händer.
    ---
    Att kunna se kod köras har varit mycket hjälpfullt. En föreläsning i programmering med endast skriven kod på en tavla vore för mig ofattbart.
    ---
    Det var bra att kunna se att det verkligen händer som föreläsaren säger.
    ---
    Vet ej vad ni menar.

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 23% (7 st) Mycket bra
    2. 50% (15 st) Bra
    3. 27% (8 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Föreläsningsmaterialet är bra. det är framförallt eftersom många lite abstrakta metoder nämns, och dessa är sådana vi inte hört innan. Jag tror att det är väldigt bra att faktiskt ha undervisning i while-loops och framförallt objektorienterad programmering!
    ---
    Fast förstår inte riktigt vad som menas med föreläsningsmaterial..
    ---
    Vilket?
    ---
    Det gick för fort fram.
    ---
    Boken var bra, men massiv, hade vart skönt med mer specifika förklaringar på stenciler eller något sådant.. Att PP till föreläsningarna låg uppe på kurshemsidan var jättebra, men eftersom det bara var en snabbgenomgång så hade det varit skönt med lite mer utförliga beskrivningar av olika funktioner etc men samtidigt korta och sammanfattade
    ---
    Men det skulle varit bra om web labbarna kom mer sammanhängande med föreläsningarna om web programering.
    ---
    Vet inte vilket kursmaterial som avses...
    ---
    Materialet? Behövs mer kurslitteratur!

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 53% (16 st) Daniel Bosk
    2. 30% (9 st) Christian Lindeborg

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 3% (1 st) 0-25%
    2. 7% (2 st) 26-50%
    3. 27% (8 st) 51-75%
    4. 63% (19 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 40% (12 st) Mycket bra
    2. 40% (12 st) Bra
    3. 17% (5 st) Acceptabelt
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    dem kunde sin sak ^^
    ---
    Det är lite lustigt och faktiskt ha det på tavla. Jag tycker att en annan lösning mha ett riktigt IDE och projektor vore att föredra
    ---
    Lite knepigt att förstå när de skrev en massa på tavlan och dessutom skrev fel ibland och inte kunde förklara varför de skrev som de gjorde..
    ---
    Jag vet inte? Jag har varit på varenda labb och varenda lektion men käner inte igen dessa namn.
    ---
    Minns inte övningarna, men dom var säkert bra.
    ---
    Assarna äger! Dem hjälper en och ger mig godkänt = CSN!!! Wohooo (Sten och Linda äger också)
    ---
    Tyckte att föreläsaren förmedlade informationen mycket bättre. Övningarna kändes mest sega.
    ---
    Krångligt och var ej villiga att svara på frågor på ett sätt så alla förstod.

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 27% (8 st) Mycket bra
    2. 57% (17 st) Bra
    3. 17% (5 st) Acceptabla
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    man fick gå igenom allt man hade sugit in under föreläsningarna
    ---
    De var inte fantastiskt bra, men de kompletterade ändå en hel del till det man förstod ur boken och föreläsningarna. Det är dock verkligen att föredra att göra exemplen som finns i boken!
    ---
    Webblabbarna kändes överflödiga och inslängda för sakens skull. De kom med på slutet för att man var så illa tvungen.
    ---
    För lätta, blev ett gigantiskt steg från labbar till p-uppgift. Första bra nivå men de senare borde varit svårare/mer att göra
    ---
    Det var på laborationerna poletten trillade ner och man verkligen förstod.
    ---
    Man lär sig mkt på labbar
    ---
    De var lite oväntat tuffa. En varning borde utses.
    Weblabbarna var skitsvåra, jag hade inte jobbat med något av de språken innan och det var mycket segt att leta fram all info, även grundläggande.

    ---
    Weblabben återigen.. för lite genomgång, för lite tid.

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 23% (7 st) Mycket bra
    2. 47% (14 st) Bra
    3. 17% (5 st) Acceptabelt
    4. 13% (4 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Datorprovet var ganska löjligt och väldigt lätt. Allting behövs i p-uppgiften. Samtidigt så tycker jag att man bör ha det eftersom det faktiskt rör sig om så basic saker som man faktiskt bör kunna.

    Jag tyckte dock att det var lurigt av sten att skriva fel svar till en fråga med meningen... Det fanns en fråga som rörde self (tror jag) och han hade skrivit att det var på ett visst sätt. I själva verket så stämde inte detta i python men istället för andra programmeringsspråk.Då tycker jag att man istället ska låta det framgå istället för att "lära ut fel".

    ---
    Väldigt lätt, men bra för att se själv att man har koll.
    ---
    Övningsprovet låg nere ganska länge dagen innan provet, och när omprovet skulle göras var en del av övningsprovets frågor helt annorlunda än vad vi behandlat tidigare i kursen.
    ---
    Lite halvtrist och upprepande.
    ---
    Gillar inte luriga frågor -.- Jag kunde det mesta med vissa alternativ var konstiga.
    ---
    Bra att det var nåt slags prov på terminologin
    ---
    Det var bra att det fanns ett exempelprov så man visste vad det var för typ av frågor som kom upp.
    Tyckte dock att det kändes lite lätt.

    ---
    För lätt

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 30% (9 st) Mycket bra
    2. 57% (17 st) Bra
    3. 0% (0 st) Acceptabel
    4. 10% (3 st) Mindre bra
    5. 3% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    enormt lärorikt
    ---
    Man borde uppmundtra mer till att göra egna p-uppgifter? Jag vet inte hur jobbigt det är, men faktum att jag kunde göra en egen gjorde hela kursen!! det var fantasiskt kul och jag lärde mig jättemycket! Jag hade aldrig velat göra ngn av lydelsena
    ---
    Svårt att komma igång, det kändes som att gå från dagis till gymnasiet. Men fick bra hjälp på labbarna. Många assar väldigt duktiga!
    ---
    För liten grund att stå på-
    ---
    Jättekul att få något att bita i. Bra även att man kunde välja nivå själv med extrauppgifter och sådant.
    ---
    Jättebra övning och så vidare men det kändes som att kastas ut utan något hopp. Svårt att googla och leta svar och fråga folk om specifika frågor när det är svårt att veta vad uppgiften ens ska innehålla.

    Jag närvarade på ALLA föreläsningar och hade ändå inte tillräcklig kompetens för att kunna utföra min P-uppgift.

    ---
    Galet ojämn nivå på p-uppgifter. Testade att göra några andra p-uppgifter på skoj och ngn tog en timme att nå ett par betygsteg.
    ---
    Helt klart det mest lärorika inslaget. Det ska dock sägas att några jag pratade med inte verkade lite överrumplade av den disciplin som krävs (specifikation, kommentarer, etc.)
    ---
    Skönt att få göra ett längre projekt.
    ---
    Roliga uppgifter! Bra att det var strikt kontroll vid redovisningen och att det var tydligt vad man skulle göra.
    ---
    Tycker inte att betyget ska bero på vem man redovisar för(att granskningsledarna tycker olika om samma p-uppgift). Katastrof när sådant händer.
    ---
    Jag fick en medeluppgift som krävde väldigt mycket mer arbete för betyget C än vad min kurskompis behövde göra för att få ett B (lätt uppgift). Detta tycker jag är mycket dåligt då man åtminstonde borde fått samma betyg när man lägger ner mycket mer arbete.

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 33% (10 st) Mycket bra
    2. 57% (17 st) Bra
    3. 7% (2 st) Acceptabel
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    En del var väldigt bra medan andra var halvkassa och fokuserade på annat än det man frågade efter.
    ---
    Fick alltid bra med hjälp
    ---
    Jag gick in och hjälpte till några gånger då labassarna inte visste hur man skulle lösa problem.
    ---
    Ibland va dom riktigt bra, ibland totalt ointresserade av problemet man hade.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken?

    1. 13% (4 st) Mycket bra
    2. 7% (2 st) Bra
    3. 23% (7 st) Acceptabel
    4. 3% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig
    6. 53% (16 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    köpte inte boken ...
    ---
    Det jag använt har varit till stor nytta. Det fanns många roliga exempel som det var lätt att hänga med i.
    ---
    Samma sak här - svårt att slå i registret efter svar när man inte ens har en fråga att ställa. Boken var bra - men hade några steg i exempelprogrammeringarna som den inte förklarade, och som inte heller fungerade när jag kodade dem (och gjorde om dem för eventuella fel). Men ja, det var en bra bok. Kanske hade ni kunnat referera mer till den under föreläsningarna.
    ---
    Köpte den men använde den inte.
    ---
    Superbra bok!
    ---
    Eftersom den inte hänvisas till någon gång känns det inte relevant att använda sig av den.


    JML-frågor

  16. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 7% (2 st) Ja
    2. 93% (28 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

    lite det att jag är tjej och inte kan koder. Men det har jag kanske dragit på mig själv. För det är så, och därmed blir jag behandlad därefter.
    ---
    Jag (tjej) kände att jag särbehandlades av vissa (killar). Fick en känsla av att de kollade snett på en och hade en förutfattad tro att jag ej var bra inom ämnet. Kan vara en inbillning men hur som kände jag det så vilket ledde till att jag undvek att fråga om hjälp.

  17. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    jag tyckte om den...
    ---
    Har inga anmärkningar på detta alls.
    ---
    Har inte varit på någon kurs på kth som problematiserat något ur genusperspektiv.
    ---
    bra
    ---
    Löjlig fråga. Det var fler manliga än kvinnliga labbassistenter men varför överanalysera det? Det måste inte vara 50/50 för att vara bra. Jag är tjej och tyckte kursen var bra rätt igenom.
    ---
    kursen är bra.
    ---
    Bra!
    ---
    Upplevde kursen som väldigt intersexualistisk
    ---
    Könsneutral
    ---
    Kursen utfördes, ur ett genusperspektiv, helt korrekt.
    ---
    Jag tycker att den var rättvis och bra
    ---
    Det har känts som om förkunskaperna var högre hos några killar, annars vet jag inte.
    ---
    inte mycket att säga, programmering är rätt straight forward
    ---
    Bra
    ---
    Det hela har varit mycket neutralt.
    ---
    Känns lika för alla


    Övrigt

  18. Övriga kommentarer om kursen:

    Jag tycker absolut att webblabb 2 bör skrivas i Javascript och att man kanske borde ha föreläsningar om webbprogrammering i slutet av kursen, i samband med labbarna. Annars tyckte jag kursen var väldigt bra! Jag har haft riktigt kul och tänker fortsätta med programmering!!!
    ---
    Webbdelen kändes lite konstig. Den hade liksom inte med någonting att göra och man lärde sig inte så värst mycket och sen skulle man helt plötsligt kunna både html, javascript och php.. Lite avigt..
    ---
    Det känns otroligt tungt att hålla på med weblabbar nu. Hade gärna velat göra det innan p-uppgiften som kändes som "the grand final" Jag vill liksom vara klar med programmeringen nu, men istället blir det att sitta kvällen efter tentan och kötta kod. Usch.
    ---
    Ha det så kult på julen. Hejdåå
    ---
    Sten var väldigt bra! .. men hans muskler är distraherande, det vattnas i munnen och jag blir hungrig... Tänk på det till nästa gång.

    PS: Grattis på namnsdagen Sten! :D 2010-12-14

    Kan du? Kan jag! Linda KANN!!!! Kunniga Kann kunde kanske konkludera att komplicera kompakt kod kring kommande korrupta kalenderår på KTH.. Kalas!

    ---
    Skulle vara bra om det fanns tid för web labbarna att få hjälp på samma sätt som det fanns för dem 5 första. Annars tyckte jag att kursen var mycket bra och givande!
    ---
    Jättebra kurs! Mer exempelkod kunde vara kul att titta på. Typ algoritmer som ligger uppe på sidan som man kan försöka förstå.
    ---
    För dåligt upplägg på utlärningsplanen. Föreläsningarna var alldeles för tätt och borde vara utspridda över hela terminen. Då man kom till momentet med webblabbarna kom jag inte ihåg någonting av föreläsningen och fick därmed lära mig på egen hand vilket känns väldigt fel då kunskapen mestadels ska komma från skolan. Dessutom tycker inte att man lärde sig optimalt genom att bara först få en kort(mest förvirrande) föreläsning och sedan någon vecka senare labba och till stor del "klara sig själv". De enda som man kunde lära sig någonting av var assarna men det kändes inte som att det alltid var villiga att hjälpa en. Mycket frustration över att inte veta VAR IFRÅN och HUR man egentligen skulle klara av att skriva p-uppgiften utan förkunskaper...
    ---
    Kursen känns orättvis med bedömning av p-uppgifterna och webblabbarna fanns det ingen tid för så det var kanske inte bra. Skulle rekommendera att ge mer tid för weblabbarna nästa termin samt att ge dessa föreläsningar efter p-uppgiften


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.