Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Jag anser att Python-delen av kursen låg på en rimlig nivå med tanke på hur mycket tid vi fick till P-uppgiften. Dock så tycker jag att kursen var snefördelad. Tycker att det här med webblabbarna bara blev något "hopkrafs" som vi var tvungna att göra för att det stod så i kursplanen. Hade personligen gärna lagt ner mer tid på den biten, vet dock inte vad studieplanen säger om det. Men hur som helst så tyckte jag att kraven på våra webblabbar var allt för höga efter så lite genomgång, särskilt CSS-delen. Hade jag inte fått hjälp av en klasskamrat hade jag aldrig fixat webbdelen.
---
Om man ska skriva ett ordentligt program för projektet vid slutet av terminen är kursen definitivt svår och kräver mycket tid!
---
Webblabbarna var svårt eftersom vi bara hade få föreläsningar.
---
Bra svår
---
Har programmerat lite förut så jag kunde grunderna relativt väl.
---
Man har behövt lägga mycket tid på det men det har varit roligt så det gör inget! =)
---
Jag tycker att det var ett väldigt stort kliv mellan våra fem labbar och p-uppgiften. Jag tycker också att vi borde fått fler föreläsningar om web-programmering. Web-lab 2 kändes nästan som en omöjlig uppgift.
---
Lite tid på weblabbarna
---
Svår om man inte programmerat alls förut, Gärna flera exempel på föreläsningarna
---
Jag upplever att laborationerna var relativt lätta, men att det var ett mycket stort steg till att självständigt kunna ta sig an p-uppgiften. Det var mycket svårt att finna formen för den och förstå hur och var jag skulle börja, samt hur jag skulle tänka, för att "reda ut" alla delar i p-uppgiften.
---
Som nybörjare skulle det vara bra med ett kompendium med förklaringar på vad instansvariabler är etc.
---
Jag var helt ny på programmering, vilket betyder att jag har lärt mej enormt mycket! Det är jätteintressant och ett tips för att man ska kunna ta in all ny info på ett djupare plan är kanske att arbeta med en dator under föreläsningarna och avsätta tid under dem för att göra små exempel-uppgifter? Då får man praktisera kunskapen direkt vilket (i mitt fall) leder till att man lär sig ännu mer :)
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Då jag inte har några programmeringsambitioner är det svårt att säga om det kommer fylla någon funktion längre fram i tiden.
---
Anser att programmering ger en känsla för ett visst sätt att tänka som kan vara bra för alla ingenjörer.
---
Programmering är självklart alltid bra att kunna och dessutom ett mycket bra sätt att träna upp sitt logiksinne.
---
Även om man inte siktar på att bli programmerare så tror jag att man kan få användning av programmerings tänket.
---
Jag har aldrig programmerat innan och som en första ingång till att försöka förstå hur det "tänket" kring programmering är, tycker jag att kursen är meningsfull. Dessutom känns python som ett bra och relativt enkel första-språk.
---
Man lär sig grunder i programmering. Bra att kursen var python, som passade nybörjare bättre, än java som jag läst förut.
---
Föreläsningarna behöver förbättras. Ibland otillräckliga förklaringar av variabler, klasser, instansvariabler, vad som är en metod etc...
---
ABSOLUT! MYCKET BRA!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Sten var klockren. Bättre/mer informativ/mer pedagogisk föreläsare får man leta efter.
---
Jag tycker att Sten gjorde ett mycket bra jobb på föreläsningarna. Det var bra att han hela tiden hade bra exempel och visade vad han menade i Idle på projektorn.
---
Det gik väldigt snabbt, vilket jag tror gjorde att jag inte hann med, men samtidigt måste ju allt hinnas med vilket inte går att påverka så mycket mer
---
Strukturerade föreläsningar, lätt att hänga med.
---
Jag tycker att Stene gjorde ett väldigt bra jobb när han introducerade oss till programmering genom att alltid visa enkla exempel för varje nytt kapitel. Han avancerade i ett perfekt tempo också: inte för snabbt och inte för långsamt.
---
Webbföreläsningen skulle kunna ha varit bättre förbered
---
Bra lärare!
---
Dock så kändes det ibland som att python-kunskaperna som krävdes i labbarna låg över de kunskaper som vi fick på föreläsningarna. Jag tror även att fler exempel på användning av koden skulle uppskattas på föreläsningarna!
---
Oftast bra, ibland lite tankspridd. Var som bäst när en mer avslappnad känsla framhävdes med lite skämt och små anekdoter.
---
Tycker att Webbföreläsningarna kunde vara bättre, och att det som togs upp på dom föreläsningarna också lades upp på webben som föregående föreläsningar.
---
Ibland blev det en för snabb genomgång, så ingenting fastnade. Tempot är väldigt viktigt och tydliga förklaringar, vilket inte alltid var fallet.
---
Se kommentar högre upp om praktisera exempeluppgifter under föreläsningarna.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Har så lite erfarenhet av ämnet men enligt mig så tyckte jag att materialet var relevant och användbart.
---
Bra, men många gånger väldigt mycket text, så man hann varken anteckna eller läsa innan nästa "slide" visades
---
Jag kan inte svara helt då jag aldrig köpte Python-boken.
---
Bra, men inte mindblowing bra :)
---
Boken var inte mycket till hjälp och föreläsningsanteckningarna om webblabbarna var inte bra alls!
---
Mycket uppskattat när läraren tog upp Python Shell och programmerade "live", vilket var lärorikt.
---
Lite o uppdaterat ibland. Bra i det stora hela, men kanske lite mera exempel och grund förklaringar.
---
Jag tror till viss del att se som hade med sig datorer till föreläsningarna fick ut mest av dem. Jag hade det inte, och att skriva kod för hand säger inte lika mycket som att faktiskt koda och köra det sen, på datorn.
---
Lite för oplannerat ibland. Lite lågt tempo stundtals.
---
Powerpoint sidorna var otillräckliga, boken var ett bra supplement, men ett kompendium skulle inte skada.
---
Google är ju liksom kung. Kanske att man (kan vi har fått i och för sig) länkar om bra och pedagogiska pythonsidor. Nej, det har vi nog fått flrresten och det var ändå väldigt lätt att hitta. Bra kursmaterual!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Mer genomgång och förklaring än bara lösande av uppgifter med bristfällig förklaring
---
Var mestadels hos Christian och tyckte han var väldigt duktig på att hjälpa och instruera på ett pedagogiskt sätt. Stort plus till honom!
---
Christian var mycket bra och använde sig hela tiden av tydliga exempel. Keep up the good work!
---
Det var bra, men det blir ju lite svårare att tänka sig in när man skriver koden för hand på tavlan, och inte kan se hur det ser ut när det körs.
---
Möjligtvis inte lika bra på att presentera problemet och vad programmet går ut på som Stene, men man fick alltid bra hjälp när man behövde det!
---
Övningarna var bra, men jag lärde mig nog mer när jag satt och testade själv.
---
Kändes bara som en exakt upprepning av föreläsningarna. Man lärde sig mycket mycket mer på labbarna. Men jag tror ändå att övningar är bra om man inte har programmerat förut och är osäker på ämnet.
---
Var hos båda assistenterna (Checkboxar istället för radioknappar borde använts, så nåt har man lärt sig iaf :)) Tycker båda var helt okej, men lite för inbitna ibland och lyckades inte riktigt alla gånger att förmedla kunskapen när man inte förstog, speciellt som helt ny till programmeringen. Men helt klart godkänt.
---
Super bra övningsasse, speciellt bra tyckte jag var att han la in små pauser så man kunde diskutera igenom kodsnuttar som han just gott igenom en ny kod.
---
Så bra att jag ibland helt kunde förstå alla steg.
---
Mycket bra! Pedagogiskt och i lagom tempo!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
För lätta laborationer sett emot p-uppgiften
---
Det gick snabbt, men samtidigt var det en chans att lära sig och vara i fas med kursen
---
Varje vecka var ett nytt problem och det kändes alltid lika svårt till enbörjan. Men när man väl löst det och redovisat känns uppgifterna inte så svåra längre
---
Mycket bra övningar som gjorde att man förstod mer! Jag uppskattade framförallt webblabbarna men tycker att man gick igenom de lite för snabbt. Webbprogrammering känns som en väldigt viktig del av Medieteknik-programmet, kanske borde man ha det som en egen kurs istället för att ha det som ett "sidospår" till Python-kursen.
---
Dom gjorde stor nytta för p-uppgiften
---
Däremot var webblabb 2 alldels för svår!
---
Var väl där som man fick testa allt nytt för första gången. Utan labbarna hade det varit svårare att ta till sig det man lärde sig på föreläsningarna.
---
Labbarna var superbra!
---
Bra att få tillämpa övningarna på något problem själv. Tycker nivån var bra och innehållet var också utan anmärkningar.
---
De sista två borde nog ha varit mer självständiga och svåra, för att förbereda för p-uppgiften.
---
De två html och java laborationerna kändes väldigt meningslösa. Jag lärde mig ingenting, utan fick hjälp att göra dem. Men de kändes för intryckta och för komplexa att klara av om man inte tidigare har gjort html eller java.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Förstår inte riktigt om jag ska vara ärlig varför man har ett sånt här moment. Visst, inte alls fel med lite baskunskaper i ämnet, men jag anser att det här provet inte säger ett dyft om huruvida du är en bra programmerare eller inte. Alla måste gå sin egna väg när de skriver program, bara allt funkar i slutändan och då kan inga datorprov avgöra huruvida man är bra på det eller inte.
---
Jag tyckte inte datorprovet speglade ens kunskaper i Python. Det blev mer ett klassiskt glosprov där man skulle memorera termer.
---
Kunskaperna sattes på prov, även om det var svårt så var det väl behövt.
---
Personligen tycker jag att det var för mycket fokus på att man ska kunna de svenska namnen på alla element i Python. Programkoden skrivs ju ändå alltid på engelska och jag tycker att provet borde ha fokuserat mer på att kontrollera att man faktiskt förstår HUR ett program funkar, vad en viss programkod gör...etc.
---
Övningsproven som låg uppe var väldigt olikt själva datorprovet.
---
Det var okej.
---
Kändes lite värdelöst.Kändes inte speciellt givande. Bevisar ingenting.
---
Jag tyckte nivån och frågorna skiljde sig väldigt mycket åt de övningsfrågor som vi fick. Provet var alltså mycket svårare än övningsproven samt att många av frågorna hade vi aldrig pratat om? De var svåra även då vi fick använda oss utav internet.
---
Det var bra, finns inte så mycket att säga. Var som jag förväntade mig. Lagom svårt.
---
Bra att det är flersvarsalternativ men faktiskt flera svar.
---
Jag gjorde omprovet, och kände att jag lärde mig mer när jag studerade till det senare och jag kunde utnyttja de kunskaperna jag tränade på till min p-uppgift.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
För svår för oss som enbart har kunskaperna från kursen
---
Svårt att programmera helt själv, när man var van att bolla idéer med sin labb-partner.
---
Det var kul att jobba på ett längre projekt även om jag inte fick exakt den uppgift som jag ville ha. Kanske borde man ha ännu fler valmöjligheter?
---
Det var väldigt lärorikt att skapa ett större program eftersom man fick inblick i hur de olika separata delarna (som vi lärt oss under föreläsningarna) av programmeringen samverkade tillsammans.
---
Väldigt utvecklande! Mycket bra!!
---
Det var svårt att komma igång, men jag har lärt mig mycket! Labb-tillfällena vi har haft har varit livsnödvändiga och de flesta av våra labb-assar har varit fantastiska!
---
Kul att får jobba själv och bygga programmet själv från grunden. VÄLDIGT svårt i början att komma igång då jag tycker programmering är rätt svårt i allmänhet. Men när man väl knäckte några problem så flöt det på och det var kul när man lyckades.
---
SVÅRT
---
Jag tyckte att den var svår och att steget från laborationerna till denna uppgift var väldigt stort.
---
Bra valfrihet i uppgift.
---
Lärde mig väldigt mycket.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Kunde inte hjälpa mig med problem med tkinter
---
Vissa handledare gjorde ett mycket bra jobb, men vissa saknade en del pedagogisk kompetens.
---
Kunnig
---
Fick nästan alltid svar på mina frågor, och när jag inte fick det var det skönt att ha folk som man kunde bolla idéer med.
---
Beroende på asse.
---
Se ovan
---
Kompetens är det inget fel på dock tycker jag många är väldigt dåliga på att hjälpa och har dålig attityd. Kunde ofta "dumförklara" en och "klaga" på programmet istället för att hjälpa. Om man jämför med assistenter i tex matten så lyckas dom inte heller på det pedagogiska planet att förklara utan ofta så satt man fortfarande som ett frågetecken efter att ha fått hjälp. Verkade också ofta uttråkade och som varje problem var jobbigt att ta tag i och sugna på att bara få gå vidare. Gällde dom flesta av dom som oftast handledde.
---
Tog aldrig någon hjälp av labbhandledarna men har ju hört dom hjälpa andra.
---
Överlag bra, men det varierade mellan dem. Och vissa var mycket mer konstruktiva än andra.
---
Ibland väldigt bra ibland tvärtom. Speciellt till de två extra laborationerna.
---
Vissa var mycket pedagogiska och kunniga medan andra var väldigt okunniga och opedagogiska. Man fick liksom hålla tummarna för att få hjälp av en "bra" handledare. Men fick man väl hjälp av en bra så var det verkligen mycket bra hjälp.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
lite rörigt då föreläsningarna inte följde boken och det va lite svårt att då förbereda sig till föreläsningarna..
---
Jag köpte boken som rekommenderades, men jag har knappt öppnat den. Jag upptäckte att man lär sig mer via forum, artiklar m.m. på Internet.
---
Nog med att python är svårt, men det är även ett nytt språk och boken var på engelska. På svenska skulle underlätta, då det är mycket nya termer man ska arbeta med osv.
---
Gav inte så mycket att läsa boken!
---
Jag använde aldrig boken. Körde på tidigare java kunskaper och min kära labbpartner.
---
ogillar att den var på engelska, skulle vara bättre ifall man utgår från en instuerande hemsida där man kan söka efter det eventuella problemen.
---
Bra men ofta han man inte läsa så mycket man hade velat utan gick istället på labbarna med hjälp av föreläsningsanteckningar och övningsanteckningar.
---
Jag önskar dock ändå att jag hade läst den, jag tar till mig fakta från böcker relativt bra och jag tror att jag hade haft en bättre grundförståelse inför p-uppgiften om jag läst den - även om den antagligen inte hade hjälpt mig så mycket på detaljerna.
---
Dock väldigt ingående och ibland för mycket information, så att man inte kunde dra nytta av sina kunskaper.
---
Jag läste den mest för att den var roligt skriven och att man lärde sig saker utöver Google.
Om ja, på vilket sätt?
bra
---
positivt
---
Bra krus pga att det är relativt lätt programmeringsspråk att lära sig. Det gör att man fattar lite sen när man ska läsa svårare programmering.
---
Då jag inte reflekterat över detta tidigare skulle jag säga att kursen som helhet riktar sig till alla kön utan att särbehandla någon.
---
Har inga invändningar på detta området och kan inte påstå att jag sett något som skulle kunna ses som stötande.
---
Ingenting jag har reflekterat över.
---
Inte tänkt på något
---
Den var bra, hade dock varit kul att se någon kvinnlig handledare eller något.
---
Ingen aning. Att programmering är ett ämne som främst domineras av killar är ju sedan länge känt, men jag tror faktiskt inte att det uppfattas som jobbigt av någon.
---
Jämställd
---
Bra
---
Jag har inte märkt av någon typ av diskriminering.
---
Inte direkt tänkt på frågan.
---
bra.
---
Bra!
---
Vet inte.
---
Det är inget jag har tänkt på, jag tycker den har varit bra.
---
allt var bra
---
Kändes som lite bristande info på hemsidan, men det som inte gick att hitta mycket info om på kurshemsidan var lätt att googla sig fram till. Bra laborationer, och intressant med uppgifter där man får välja vad man vill göra och hur djupt man vill gå.
---
Många programmerare är killar vore trevligt med flera tjejer som övningsassar och handledare.
---
Jag har inget direkt att anmärka på. Förutom såklart att det väldigt genomgående är män som programmerar, dvs både labb.assar, övningsledare, lärare, föreläsare, alla är män. Mycket, mycket sällan man ser en kvinna som är övningsledare i salarna.
---
Jämnställt
---
Som kvinna kände jag mig inte särbehandlad eller utanför.
---
Annorlunda fråga. Jag bedömer att kursen varit bra, har inte reflekterat över det men har bara fått hjälp av en tjej som var labbhandledare annars har det bara varit killar men det har jag inte sett som en nackdel.
På det hela taget en bra och lärorik kurs som bara skulle behöva finputsas lite planeringsmässigt. Jag skulle ge kursen ett betyg på 8/10.
---
Den här kursens var helt klart den roligaste under hela terminen.
---
Lärorik, kul, stundvis super-svår men väldigt bra!
---
Bra kurs. Den behandlade bara sånt som hade med kursen att göra. Det gillar jag!
---
Rolig kurs!
---
Jag tyckte inte det fungerade så bra med weblabbarna då allt gicks igenom under 1 lång föreläsning, vilket gjorde det svårt att greppa allt.
Sen tycker jag även att kraven för p-redovisningen var otydliga, alltså vad man skulle ha med sig och klart, då det står bland annat på hemsidan att man ska ha med sig specifikationen med uppdaterad minnesbild, vilket tydligen inte behövdes
---
Allmänt bra, Slask <3
---
Hade varit bra att fått tillgång till den sista Föreläsningen om PHP osv via nätet då man skulle göra webblabbarna
---
-
---
Lärorik, nyttig, abstrakt och cool kurs! Jag vill läsa mer programmering!
Denna sammanställning har genererats med ACE.