Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Labbarna var enkla, medan J-uppgiften var lite svårare.
---
har läst programmering på gymnasiet
---
Kursen kräver i stort sett förkunskaper inom något programmeringsspråk
---
Den blir precis så svår som man gör sig. Vill man ha utmaning och lära sig så finns alla möjligheter, men för de som inte är motiverade eller finner nöjet kan man ta sig igenom utan större ansträngning.
---
Jag har aldrig programmerat förut, i alla fall inte i ett rent programeringsspråk, Mer använt funktioner i Excel och jag tycker man har lärt sig det vessentliga i att programera och kanske lite till. Det var syftet med kursen som jag förstod. Så jag tycker det var en lyckad och kul kurs.
---
Jag har tidigare erfarenhet av javaprogrammering.
---
om man inte programerat över huvud taget så känns java som om man tar de tre viktigaste kapitlen i en bok rycker ut dem och ska genom diverse förklaringar förstå allt det viktiga som står i dem. Väldigt svårt att förstå något över huvud taget men när man förstår lite så kommer allt.
---
Ganska svår vid vissa tillfällen med givande. Det är kul at tlära sig problembaserat när man ska åstakomma någonting. Vore kul med fler timmar och kanske 2 j-uppgifter då man kan dra nytta av det man lärt sig på den första.
---
Bra jobbat! Även de utan några som helst förkunskaper kan hänga med i kursen - utan att det blir allt för tråkigt för de som programmerat tidigare.
---
Jag hade programmerat en hel del förut. För dem som inte hade gjort det verkade det gå rätt snabbt fram.
---
Fler föreläsningar/övningar som hjälper till att komma igång med J-uppgiften!
---
jag kan ingenting om datorer och hade problem med språket(jag kan inte bra svenska), så det var mycket svårt
---
Jag har tidigare programerat i andra språk.
---
Jag tycker den var ganska svår pga att jag inte hade programerat något innan alls...
---
Jag upplever den som en aning lätt pga att jag har läst 3 programmeringskurser tidigare i gymnasiet, samt att jag har programmerat tex VB och php på egen hand tidigare. För en person som aldrig har programmerat skulle jag tro att kursen kan upplevas som otroligt svår.
---
Lite svårt i början för en som aldrig hållt på med java, men sedan så flyter det faktiskt på. Fast man får nog ta sig tid och verkligen försöka och inte ge upp så lätt.
---
Beror på att jag redan kunde programmera Java. Dock uppfattade jag den som lätt, de som jag känner och hävdar motsatsen har heller inte engagerat sig.
---
jag hade inte en anning vad java vad!
---
Väldigt lite praktik för mycket teori.
---
Det är lite abstrakt med programmering i början, men det ger sig
---
Gjorde en e-uppgift då jag koncentrerade mig på vissa andra kurser till större del
---
svårt utan erfarenhet.
---
Hade lite förkunskaper i programmering, de kom väl till hands. Har förstått att många andra tyckte det var svårt.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
vet inte i hur stor utträckning Java används på KTH, men det skulle nog varit bättre att läsa Matlab.
---
Bra att ge en liten förståelse för koden bakom alla applikationer och att allt inte är helt lätt.
---
Även fast man inte i framtiden kommer just programmera i Java så tycker jag det var bra träning i logik så nu har man mer förståelse för andra språk. Inte för att man kanske kan skriva dem men i alla fall någolunda läsa vad som står. Inte för att jag klagar på Javaspråket!
---
Även om jag klarade kursen med råge så är den meningsfull för många, inte minst för mig eftersom den fick mig att lära mig ett nytt språk och skriva ett program som kanske har en framtid efter kursen.
---
Hadde inte hållt på med programmering innan men kursen har varit bra, gått från grunden så att jag verkligen har kunnat hängt med. Kursen var jättekul.
---
det är bra men jag är inte så säkert att det hjälper mig
---
Än vet jag inte ifall java kommer att användas inom det program jag ska läsa, så det är svårt att säga.
---
Jag tror att denna kurs gör sig mest till nytta för de som behöver den för att klara av stiderna på KTH.
---
Den är bra att ha som en nybörjarkurs i programmering
---
Den är nog mer meningsfull för vissa än för andra
---
java är ett bra programmeringsspråk om man ska lära sig något, bra att skolan gått ifrån pascal.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Ibland kändes det som att läraren bara läste vad som stod på projektorn. Det blev lätt lite torrt och tråkigt.
---
Det är svårt att ta till sig något som är helt obegripligt.. Enda sättet är att programmera själv oxh det har känts helt omöjligt.
---
Tänk om alla föreläsare kunde vara så motiverande som Stene! Min närvaro skulle ha varit långt mycket högre om det bara varit fysiskt möjligt men han är verkligen ett utmärkt lärarämne! En framtida KTH:s bästa, skulle jag gissa.
---
Intressanta och bra föreläsningar, bra att varva att visa program och att lära ut hur man bygger upp dem.
---
Sten är väldigt pedagogisk och om man jämför med de andra som försöker att förklara ämnet så är det ljusår emellan. Mycket bra föreläsare
---
Mycket tydliga och bra strukturerade föreläsningar. Mer J-uppgiftshjälp skulle vara bra!
---
Det var svårt att vara med pga språket
---
bra föreläsare
---
stene e skön
---
Mycket bra föreläsningar. Begripliga och bra!
---
Stene har verkligen på bästa pedagogiska sätt förmedlat ämnet, iaf ur min synvinkel.
---
Sten är en bra pedagogisk lärare
---
jo, men mkt nya begrepp
---
Det var mycket upprepningar av sådant som jag upplevde som lätt. Sen när han kom till det som var lite svårare så gick det lite väl fort. alla har väl relativt bra koll på hur en variabel fungerar, skippa lådsnacket och koncentrera dig på att förklara vad man ska tänka på med objektorientering. en lite svårare nivå på föreläsningarna hade varit bra och mindre repetion från föregående föreläsning.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Överskådligt.
---
Ja, om möjligt skulle mer vara datorbaserad undervisning. Desseutom fick vi se att alla ord och satser faktisk kunde bli program.
---
på så sätt kan man se programering "live"
---
Dvs om ni menar projektioner från dator!
---
Lite mera förberedelse vissa gånger hade varit bra. Ex. rätta inställningar på datorn.
---
Bra, om det fungerar utan problem.
---
Överskådligt!
---
Det är alltid att se då programmet testkörs, så att det inte bara blir en massa text
---
Ett måste!
---
det är lätt hänt att man bli sömning då det är mörk i klass rummet...
---
Den kan visa en exempelkod mycket tydligare än OH-blad och är lite mer dynamisk
---
det är svårt att lösa det på annat sätt, men det är inte hellt optimalt.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Enkelt och överskådligt.
---
Bra med exempel och kortfattad fakta.
---
Mycket bra, kanske borde ha lite mer om grafiska program. För mot användaren är det idag ytterst få program som är textbaseraserade. Det enda användbara är väll "NET SEND" om man vill jävlas med andra...
---
Svårförståd då de exempel som finns kräver mycket förståelse av java
---
Kompendiet samanfattar bra det man absolut behöver veta om javaprogrammering för att klara sig genom kursen.
---
Mer J-uppgiftshjälp
---
den var bra
---
javahäftet var inget vidare för nybörjare, men föreläsningsanteckningarna var mkt bra
---
Det blåa häftet var väll inte särskilt snyggt, men det uppfyller i alla fall sitt syfte.
---
Det stolpade upp det viktigaste och gav en själv utrymme att förtydliga saker
---
funkade bra ihop med labbarna
---
lite väl stort steg från när föreläsningarna slutade tills det man behövde kunna för att klara av J-uppgiften
---
Kunde ha tagit upp ännu fler exempel på t.ex filinläsning.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Lite för låg närvaro för att kunna kommentera. Jag har vänt mig till mina vänner med frågor och funderingar istället för att gå på övningarna. Även detta av tidsbrist rent schemamässigt.
---
Men eftersom jag tyckte att jag förstod det mesta unde föreläsningarna var det onödigt att höra allt igen
---
frasen "Läs det blå häftet" är inte en mening som förklarar mycket när man gör sitt bästa
---
Osäker på om det var hos Samuel eller Mikael jag mest. Dock tycker jag att övningarna ofta var onödigt tillkrånglade. Då tänker jag i synnerhet på de som inte hade några förkunskaper innan denna kurs. Om man inte har någon som helst koll på programmering så blir lätt "fikonspråket" som "de invigda" använder lite väl skrämmande. Försök att anpassa övningarna lite mer efter de som inte har någon koll alls.
---
Jag var bara närvarande vid ett enda övningstillfälle, jag såg det som något helt värdelöst och såg därför ingen anledning att gå på fler.
---
Jag var bara på en halv lektion, men det verkade bra.
---
vissa va väldigt bra andra va jätte dåliga!
---
Det hade varit bättre om man även här kunde använda en projetor i undervisningen för att förstärka vad koden egentligen uträttar!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Hade gärna haft ytterligare en eller två laborationer.
---
Svåra utan att ha förkunskaper innan kursens början.
---
Bra att man fick arbeta vidare på samma program. Det kändes som man kunde komma längre med labarna då än att man ska göra om allt från början varje vecka. Visserligen kanske man tappar lite på att repetition också lär men tycker ändå att denna metod var bra. Kanske lite för strikta förhållningar men det är bra att man lärde sig att göra saker på annat sätt än vad man själv kanske skulle gjort.
---
Något för lätta om man ser till J-uppgifternas svårighetsgrad.
---
de var bra för då tänkte man verkligen till om det som vi gått igenom på föreläsningar och då förstod det bättre
---
de var för lika
---
Lite väl lätta.
---
Extrema köer ibland. Fick vänta 2h för att få redovisa uppgift i 2 min. Proppat i salarna.
---
Laborationslydelserna skulle varit tillgängliga tidigare! Nu var de endast tillgängliga max en vecka innan redovisningen av laborationen.
---
Bra grunder!
---
Jag tycker det var bra att man byggde vidare på samma program från laboration till laboration.
---
Onödigt med en lab som bestod av att göra hela programmet till static
---
Bra nybörjarnivå.
---
Det var bra att man "fortsatte" med samma program och byggde vidare på det
---
De var lite för lätta i förhållande till j-uppgiften
---
små men svåra
---
Kanske borde varit en till så steget till J-uppgiften inte var så stort
---
ojämn svårighetsgrads ökning
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Inte fullt så lätt som man först trodde. Däremot var det ju ganska lätt att "träna" sig mot test-provet.
---
svårt då det kom frågor som va helt främmande, visste knappt vad som frågades efter (det provet vi skrev första gången på papper).
---
Speglade ej Kunskapen att kunna skapa programm. Det är väl i huvudsak denna kurs går ut på.
---
Vi fick göra det på papper och det var lite irriterande att vissa frågor gick över två sidor.
---
Kändes för mycket som specifik kundskap och hårklyveri när det gällde vissa av frågorna
---
dålig poäng sättning
---
Borde framgått tydligare vilket material man fick använda under provets gång.
---
Det var väldigt svårt. Jag fick knappt gk på det.
---
Personligen tycker jag inte att det som efterfrågades var relativt ämnet. Men det har med kursplanen att göra. Ungefär som gramatik, jävligt tråkigt.
---
Jag tycker vissa frågor var luddigt ställda.
---
Det kändes inte som särskilt relevanta frågor.
---
lite oklart på vad man skulle ha pluggat på
---
Petigt, jag är inte mycket för de uppgifter som bara handlar om omkastade meningar hit och dit, det blev bara förvirrande, även för mig som ändå kan det där.
Ser hellre mer exempelkod som man ska tolka och följa.
---
dåligt att ändra från datorsal till lektionssal, samt att det var en väldig förvirring gällande vad man fick ha med sig på provet, 1 bok eller föreläsningsanteckningar eller tillgång till internet.
---
Dåligt att en uppgift bara gav ett poäng istället för att man kunat få delpoäng...
---
frågorna var skrivna så att man skulle svara fel.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Det var svårt att komma igång, trots hjälp från handledare. Bytte till en "endast-E"-uppgift som istället var för enkel. (tog bara några timmar att klura ut svårigheterna och ett par timmar till för att finputsa allt)
---
Svår. Stort glapp mellan labbarna och J-uppg.
---
Kursen skall examineras på detta vis. Ej genom Dataprov. Hellre två st J-uppgifter.
---
Jag har alltid tyckt att arbetsfrihet fast med ett bestämmt mål är ett bra arbetssätt och det är vad J-uppgiften går ut på!
---
Väldigt bra, gavs möjlighet att välja svårighetsgrad själv och krävde att man satte sig in.
---
Bra sätt att få omsätta kunskap i praktiken lärde mig mycket av att bara fundera på lösningar av olika små problem på ett annat sätt än när man gjorde laborationerna, även om de också var bra
---
Valde en e-uppgift, tyckte att den var lite för svår för det betyget eg. Sorteringsmetoden i biluppgiften var inte så lätt och det stod inte direkt någonstans så att man kunde få hjälp med det.
---
för utdragen man borde ha mindre tid på sig så man bibehåller kontakten med ämnet. Föreläsningarna borde fortgå under hela tiden man har på sig att redovisa
---
Svårt med Grafikprogrammeringen. Mycket eftersom det inte tog upp till så stor del. Annars var det kul och lärorikt. Lärorikt med grafik också men tiden det tog var 80% grafik 20% resten.
---
Kul att få göra något eget. Bra med hjälpen som finns i NADA på kvällarna.
---
Många alternativ!
---
men SVÅR
---
Jag ser inget fel med j-uppgiften. En bra grej vore om man kunde få hitta på en helt egen program-ide, fast det kanske man redan fick göra?
---
Klart den viktigaste delen i hela kursen
---
Relativt roliga uppgifter
---
man lär sig en hel del men den va väldigt svår om man inte har grund kunskaper i programet
---
Tyvärr hamnade kursen lite i skymundan av övriga kurser. Eftersom den sträcker sig över så pass många perioder så lägger man inte ned allt för mycket tid på j-uppgiften när kunskaperna från teoridelen är färska. Det vore en fördel om man kunde klämma in hela kursen under någon av terminerna så att detta problem inte hinner uppstå!
---
Många var svårare än man först märkte av.
---
Se första frågan
---
Svår, även för en e-uppgift
---
Det var bra med en individuuell uppgift men vi skulle kunna haft fler laborationer. Steget mellan labbarna och j-uppgiften var ganska stor.
---
Roligt att få jobba med ett eget relativt självvalt projekt under en längre tid. bra urval bland j-uppg.
---
kanske skulle finnas mer handledning eller en föreläsning till för de som ville göra mer avancerade uppgifter.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Svårt att bedömma. Tyckte visserligen inte att jag fick den hjälp jag behövde till J-uppgiften (kinesisk horoskop) men vet inte om jag bara ställde "fel" frågor.
---
De frågor jag hade fick jag bra svar på!
---
Vissa handledare var mer hjälpsamma än andra...
---
Somliga klagade på helt onödiga saker.
---
De var kompetenta och kunde sina saker, även om de ibland använde sig av för mycket fack-uttryck för att jag som nybörjarprogrammerare skulle hänga med
---
Frågade inte så mycke.
---
säkert mkt duktiga, men upplevde ibland att det var svårt att få hjälp, mycket besvarades med "titta i blå häftet"
---
några var inte fult insatta i laborationens innebörd.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Tittade lite i "Java in a Nullshell" och då tycker jag det är bättre med datorbaserade handböcker om man ska ha någon alls.
---
läste Java in a nutshell istället som var bra men lite kortfattad på vissa områden
---
Den har jag inte hört talas om.
---
Jag tyckte att boken innehöll för få konkreta exempel.
Jag saknar exempel på följande i Javahäftet:
Har inte följt det så noga.
---
-
---
Mer ingående hur java är uppbyggt, mer exempel, speciellt på klasser som man kan använda.
---
Mer om sortering av vektor
---
med exempel på grafikprogrammering
---
Lite mer info än i föreläsningskompendiet.
---
För mig eller de som inte kan programmering tror jag att det var svårt att förstå.
---
mer förklaringar
---
bra exempel kopplade till våra uppgifter.
---
har använt den mycket lite.
Följande bör tas bort ur Javahäftet:
-
---
inga kommentarer
Jag har hittat följande fel i Javahäftet:
-
---
nej
Andra synpunkter på Javahäftet:
Hittar det mesta, för mer avancerat konsulterar jag läroböcker och nätet. Har funkat bra.
---
Liten text till viss del som jag kom ihåg det. Är inte helt säker.
---
Den måste ändras
---
absolut inte för nybörjare!!
---
För kortfattat för att fungera för mig som var helt nybörjare. Boken funkade mycket bättre. Kanske kan javahäftet vara ok för dem som redan kan programmera något annat programspråk och behöver en intro till java?
---
Det var lite otydligt exempel vid sorteringen. Det berättas inte att det är en inbyggd klass i java som används i exemplet
---
Mer om sortering
---
jovars
---
Svårt att förstå förklaringarna ibland, när man inte är van vid programmeringsspråket
Övriga kommentarer om kursen:
Inga frågor om Emacs? Personligen tyckte jag att det var roligt att använda emacs, men lite tips och tricks om knappar osv hade varit användbart.
---
Vid redovisning av labbarna skiljde det mkt beroende på vem man redovisade för nivåmässigt. Av vissa kändes det som om att "sätta dit" oss var viktigare än att låta oss förklara vad vi visste om programmet.
---
Tack!
---
Trevlig och lärorik med en engagerad föreläsare! Lät lite överdrivet kanske men tyckte kursen var en av de med givande.
---
Lagom tempo och lagom insats för de antal poäng som gavs.
---
Jätte rolig kurs, skönt att få göra nått annat än räkna matte!
---
Granskningen känns meningslös
---
Tycker att rättningen j-redovisngen var bristfällig. Han jag redovisade för (inte Sten) lyssnade dåligt och var stressad. Kändes inte seriöst!!!
---
Mycket givande.
---
svårt men bra att kunna.
Sten ska ha mkt beröm för att han lyckades få föreläsningarna att vara intressanta.
---
Föreläsningsinnehållet gick för snabbt framåt. Kompisar som inte läst någon programmering innan satt där som frågetecken.
---
nej
Denna sammanställning har genererats med ACE.