Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Det känns som om man MÅSTE ha ganska goda förkunskaper i java för att kunna få ett bra betyg. Hade aldrig klarat kursen om inte andra kurskamrater hade kunnat java.
---
Har kört java tidigare, så det är inte så mycket nytt.
---
Svåra labbar
---
Jag hade ingen tidigare erfarenhet av java och att försöka lära sig alla termer och ord var inte lätt.
Tycker att starten borde vara mer inriktad på ordförståelse.
---
Jag har gått kursen innan. Problemet innan va att jag jobbade med ngn som inte lät mig pröva mina ideer, vilket gjorde att mitt intresse sjönk.Vi klarade labbarna, men ja klarade inte provet och hade inga kunskaper, därför gjorde jag inte heller J-uppg. Men nu när jag har jobbat på egen hand och gjort alla labbar och J-uppgiften så känner jag att jag vet hur man programmerar
---
Mycket tid...lite poäng
---
Alldeles för otydligt, för mig helt omöjligt att få ett A i betyg vilket inte känns rättvist! Jag har ändå stor dator vana, men det känns ändå som en aldeles för svår kurs att börja med.
---
Jag skulle nog säga att jag är ganska datorvan. Hade jag inte varit det hade denna kursen varit så helvetiskt svår. Många jag pratat med verkar ha svårt med J-delen.
---
I've taken programming before, so it was easier for me.
---
Väldigt mycket jobb och tid för att lära sig
---
hade en del förkunskaper
---
Svårt i början, men blev mycket bättre under J-uppgiften.
---
Luddig och eller obefintlig "Röd tråd" i kursen.
---
Jag har programmerat endel i gymnasiet, förvisso inte java. Men om man inte har programmerat tidigare tror jag kursen kan uppfattas som ganska svår.
---
Lätt eftersom jag har programmerat tidigare. Har dock hört mängder med gnäll om hur svår javan är från personer utan programmeringsvana.
---
Har fått en del hjälp av en som kunde programmera innan, annars skulle jag haft den svårare
---
Svår i början med ett helt nytt språk trots Stens ihärdiga försök att få in oss i programmerings-"tänket". Men när du väl kommit över inlärningskanten och börjar få en viss förståelse för java språket och dess struktur blir det lättare. Dock anser jag att föreläsningarna tar upp långt ifrån allt som man kan tänkas behöva i sin J-uppgift. Detta kanske är meningen men jag behövde i alla fall lära mig många saker på egen hand. Lite mer genomgång om hur man hittar och läser i API'n skulle kanske behövas också.
---
Helt nytt område.
---
mycket svårt för mig som inte hade några som helst förkunskaper inom programering
---
Skitsvårt om man inte har programmerat innan. Jag har ganska mycket datorvana, men hade ingen programmeringserfarenhet alls. Mer labbar och trial and error behövs i början av kursen. Som kompletterar föreläsningarna.
---
ganska svårt för någon som aldrig programmerat förut...men jag klarade det till slut!
---
Svårt eftersom att man lätt fastnar när man sitter själv, skulle behövas mer lektionstid till j-delen. Väldigt hög ribba.
---
Svårt att hånga med hade varit bra om man hade haft regelbunda lektioner framför datorn, t.ex. övningstillfället hade nog gett mer om man faktiskt suttit vid en dator..
---
är dålig och ointresserad utav datorer
---
Var lätt att förstå när man väl satte sig in i java-språket!
---
Mera Dator labbar. dvs ej skriva på papper.
---
i början sa du att du försökte lägga upp kursen så att e som aldrig suttit framför en data skulle förstå... nej säger jag. prova få min morfar att förstå allt det här
---
Jag har hållt på mycket med datorer, men nästan ingen programmering, så kursen är lite halvknepig just om man är ovan med programmering
---
jobbigt att man inte fick sitta mer vi datortn i början
---
Ej tillräckligt med kunskap för att lösa alla J-uppgifter
---
En lätt kurs om man har erfarenhet av programmering. Väldigt svårt om man inte kan något alls - då vore allmän programmeringslära bättre!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Skulle kännas meningsfullare med C som språk.
---
Har lärt mig lite, och fått lite mer förståelse för teorin.
---
Jag såg inte det i början, men när man jag började göra J-uppgiften insåg jag att, det är värdefullt att ha lite kunskaper i programmering. Har man många bra ideer så kan det vara en fördel.
---
I think it's good to be able to program, but I will most likely never use Java in my ifeld of work.
---
it was really good that the course started from basics although some people maybe felt it was too easy
---
Beroende på vad man ska läsa senare
---
Nu kan jag programmera ett program med grafisk!
---
Känns bra att lära sig lite om programmering för att ha förståelse för hur en dator fungerar
---
Sådär meningsfull, men jag har ändå kommit att gilla programmering. Trots kursens kassa upplägg.
---
Inte om man inte vill fortsätta läsa programmering, däremot var det väldigt roligt
---
Kan vara bra att kunna...
---
Svårt att veta just nu hur mycket användning man har av det man lärt sig i framtiden
---
Vore trevligt om kusen var mer inriktad på problemlösning och generella programmeringsaspekter istället för att lära ut JAVA-kunskaper. Pseudokod vore ett bra alternativ för att uppnå detta! När man förstår pseudokod är inte java särskilt svårt.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Fokuserade mer på föregående läsning än den dagens föreläsning
---
De sista 2-3 föreläsningarna kändes som att man accepterade mer än att man förstod (fick aldrig praktisera), kanske hade det varit bättre att sprida ut det på flera förläsningstillfällen.
---
Stene gjorde väl det han kunde. Men det här ämnet kräver att man gör själv samtidigt som läraren talar om.
---
Gärna sitta vid datorn mer i början, man kan även sitta vid datorn när föreläsaren föreläser för att få in tekniken
---
Sten Andersson är väldigt duktig. Man lärde sig väldigt mkt under hans lektioner och många frågetecken som uppstod då man läste kompendiet besvarades under lektionen.
---
Can't answer this, since I never showed up for any class.
---
Det var väldigt svårt att förankra föreläsningarna i något då man inte (eller knappt) hade programmerat nåt. Borde på första föreläsningen gått igenom absolut basics, tex hur man öppnar programmen, var man kompilerar, öht vad meningen är med sådan krånglig programering. I början väldigt mycket repetition av vad klasser o metoder är, för att sedan ta ett stort kliv till svåra saker. För många svåra frågor av andra elever gjorde att man inte hängde med alls.
---
Mycket att tänka till på egen hand, föreläsningen var ett steg på vägen.
---
Sten kommer sent, är dåligt förberedd och pedagogik är inte hans bästa ämne. Har sett många programmeringskurser som är långt mycket bättre.
---
Mycket bra att ha en dialog med läraren. Behövs när det finns så många som inte har programmerat förut.
---
Lite mkt repition
---
Bra, men blev ofta lite för stressigt
---
För mycket prat om oväsentliga saker
---
praktisk programering borde hållas paralellt med föreläsningarna, inte efteråt
---
Som sagt, datorer måste sittas vid. Kan vara idé att ha lektioner där alla får göra samma uppgift som ledaren går igenom. Sen kanske lite småuppgifter inom en specifik del. Istället för föreläsningar.
---
var lite för mycket för fort, men förklarades bra
---
Bra på föreläsningen med bra repetion...
---
Jag tycker sten la ner för mycket energi på det basala i början, kunde gått lite snabbare fram i början och kört lite mer på de svårare sakerna man lärde sig framåt slutet!
---
Sten var duktig, sen att vi hade några som ställde idiotiska frågor störde väl honom lite.
---
Svårt att lära ut programmering via föreläsningar... Men det blev bra ändå!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Ibland tar det lite väl lång tid att få igång den.
---
Helst allting genom datorn :)
---
mycket bättre vore att ha föreläsningarna då alla sitter bakom datorerna.
---
Jag tyckte att det va bra. Saker blev mer klarare då han visade exemplerna än vad det skulle ha varit om man bara fick se koden i text.
---
...
---
om det blir bra(dvs inte massa strul/sned bild osv)
---
Ja, om den är igång innan föreläsningens början och att föreläsaren är förberedd.
---
Skulle helst se projektor med exempel som utförs av lärare då man själv sitter vid en dator och gör liknande uppgifter samtidigt.
---
Helt klart det bästa sättet att förmedla kunskapen. Eventuellt att videoprojektion på duk i datasalen sammtidigt som vi studenter kan sitta vid varsin dator och pröva själv skulle vara en ännu bättre inlärningsmetod. Dock förstår jag att detta verkar vara omöjligt av praktiska själ.
---
ger bra praktisk överblick
---
mycket bra när den väl fungerar
---
klockrent att växla mellan
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Lite för kort till den sista föreläsningen och om "inmatningar från fil". Annars är jag nöjd.
---
Lite knapphändigt emellanåt.
---
Skulle ha varit mer beskrivande. Svårt att förstå ibland när man skulle repetera
---
Mer specifika exemplar, kändes för abstrakt. |
---
kortfattat och konsist
---
Easy and good to follow, but can always be improved.
---
Bra att ha då man labbade
---
Exempel och kodsnuttar är inte speciellt användabara eller pedagogiska.
---
bra föreläsningsanteckningar men dåligt "blått häfte"
---
oftas lätt att gå tillbaka o förstå och ta hjälp av dem.
---
Bra att ha när man programmerar.
---
vissa föreläsningar tyckte jag det behövdes lite mer exempel
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Övningsassistenten var mycket bra, dock kändes inte tillfällena så passande, då man inte hade en dator i närheten.
---
Hade ingen möjlighet att närvara på övningarna.
---
vet ej
---
Fler övningar borde vara praktiska bakom datorer.
---
Var ej med på någon övning
---
Ibland kan han bara bli för detaljerad. Det är bra om man inte förstår. Men det innebar ibland att han va tvungen att gå över tiden. Dem gångerna ja va där.
---
Vet inte vad övningsledaren hette som jag hade tyvärr. Så jag gissade.
---
Wasn't there.
---
Hade varit mycket bättre om man kunde ha övningarna i datasalen istället. Svårt att verkligen haja
---
jag tycker inte att det är meningsfullt att programmera på en tavla eller på ett papper så jag jobbade hellre hemma.
---
kände aldrig något behov att gå på dessa
---
Lite tråkigt utan en dator under övningar, med vad ska man göra. :P
---
Robert rockar.
---
Närvarade endast vid ett tillfälle, kan inte riktigt bedöma.
---
Tyckte inte övningarna var spec. bra
---
Övningsassistent Oscar var väldigt pedogogisk och bra!
---
Första övningstillfället borde varit tidigare i kursen.
---
Verkligen inte bra att ha övningar utan dator. Kändes lite väl 70-tal.
---
Man lärde sig mycket av att få testa sig själv fram på övningarna istället för att bara lyssna.
---
det känns fånigt att sitta o skriv java-kod med papper och penna, det vore bättre om dessa kunde hållas med datortillgång, men jag vet att det är svårt att göra.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Klurigt och bra!
---
Det skiljde ganska mycket i svårighet. Den ena var typ ta bort alla static och nästa var något som var toksvårt. Det skulle vara mer jämna.
---
Mycket bra att samtliga labbar var "samma", att man byggde ut programmet för varje labb. D v s att det inte var nya uppgifter / program vid varje labbtillfälle.
---
Jag anser att vi borde ha haft flera labbar men med en försiktigare ökning av svårighetsgraden.
---
Jag har inte varit på alla laborationer. Jag har mest gått till dem här allmänn handledningstiderna. Men lab assarna är bra jag ger dem godkännd. Jag vet inte hur det va under labtillfällen om det va mer än en labbass. men under almänn handledning va det bara en labass vilket gjorde att man kände sig frustrerad så det tog minst 10min för varje person.
---
kunde ha varierat uppgifterna.
---
Ojämn fördelning på svårighetsgard på labbarna. Vissa var skitlätta medans andra var ohyggligt svåra.
---
Some of them were a little too related.
---
Helt obegripligt att man skulle kunna göra första labben från informationen på föreläsningarna. Det fanns nästan ingen hjälp, fler lärare i början behövs! Absolut första lab-tillfället borde ha varit mer strukturerad, kanske att någon lärare ledde alla gemensamt igenom det viktiga sa man slipper sitta en timme för att öppna terminalen.
---
Kul med att bygga på samma program, kan vara lite jobbigt för de som ligger efter med en del.
---
För få datorer och handledare. lite peace and quiet tack!
---
Borde vara mer labb. Det är det man lär sig på!!!!
---
Lärde mig mycket på dem
---
Stegvis svårare, mycket lärorika och pedagogiska för en nybörjare
---
bra men för få
---
Här fick man iaf sitta vid datorn. men när vi väl satt med dem var det för svårt. Lite sent på nåt vis, kändes som de låg i fet ofas.
---
ganska svåra
---
Om man inte hade läst java innan var det lite väl svårt.
---
Fick en bättre bild av java-språket när man fick prova själv...
---
Dåligt med lab assar.
---
Var för svåra för en som inte kan java från början... Första labben var en chock
---
Rätt dåligt att det var sån fokus på en enda uppgift - tärningarna. Det blev liksom enspårigt, inte något rum för att tänka själv.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Svårt
---
Hade kanske varit bättre med flera uppgifter där man ska besvara vad som händer på skärmen vid speciella koder. Lite för många flummiga teorifrågor.
---
Det känns inte nödvändigt att kunna alla termer korrekt för att kunna programmera.
---
luritgt.
---
lite chansartat
---
Gillar inte flervalsfrågor där flera alternativ kan vara rätt. Säg antingen hur många eller ha bara ett rätt svar på frågan med!
---
Ja va väldig nervös. Jag trodde att jag skulle klara alla. men jag klarade mig precis (mha alla labpoängen). Den va ok!
---
för svårt. inte ens en av lärarna blev godkänd hur ska vissa elever då bli det,
---
Att inte ha ett fixerat antal rätta allternativ är INTE bra! Svårt formulerade frågor och luddigt vad som egentligen var rätt, många saker är svåra att se skillnad på.
---
Jag måste tyvärr säga att det här provate var ett av de sämsta jag någonsin varit med om. Vissa frågor var mycket enkla, medans andra var i princip omöjliga att svara på då vissa krävde svar som mer var en bedömningfråga. Känns som dessa omöjlig frågor lagts till i efterhand för att normera poängen. Jämnare svårighetsgrad!
---
Should have an english version, I don't think that test tells anything about programming skills.
---
Det var nästan omöjligt att kryssa i alla rätta svar, vissa frågor och svar kunde tolkas olika. Surt att få helt fel på frågan om man missade ett svarsalternativ.
---
Kanske litet för svårt
---
jobbigt system, man kunde aldrig vara helt säker på att man gjort rätt.
---
Lite svårare än exemplet, mao helt ok!
---
Erh. kommer ni ihåg körkortsprovet som inte ens chefen för trafiksäkerhetsverket klarade vid 90-talets början? Det gjordes om rätt fort...Flera rätt på ett prov är... inte bra.
---
Det var bra men ganska chansarat. Några som är duktiga på java klarade sig med 2 poängs tillgodo samtidigt som andra som mest chansade fick 5 poäng över gränsen.
---
väldigt underligt och svårt
---
Speglade inte hur mycket man lärt sig om programmering, mer om hur mycket man förstod hur man formulerat frågorna För mycket tolkning
---
En del uppgifter som jag inte alls ser som nödvändiga för att kunna programmera bra.
---
om man hade ett alternativ fel på en fråga blev hela frågan fel. vissa frågor känndes oväsentliga
---
datorprovet var ett skämt! hur kan jag som är bland de sämre i klassen och hoppas att bli godkänd på min E-uupgift utklassa de som är duktiga programerare på datorprovet???
---
Det gav ingen bra bild av hur duktig man var. Bara petitesser.
---
Kursens största skämt. Lägg in lite fler tp-frågor. Helt sjukt prov, det kan ju inte ge någonting överhuvudtaget. Här behövs en makeover eller att det tas bort helt. Det har ju inget med att bewgripa java att göra, snarare lära sig massa fraser utantill. Har tyvärr ingen konstruktiv kritik på detta. Mest pga att jag är så oerhört besviken på att det tillåts. Då har jag ändå klarat provet. Skärpning!!!
---
för svårt när man kan välja flera och inte får något poäng då man bara missat en
---
Gick bra för mig, men väldigt konstiga frågor. Svårt när man inte vet hur många svar man skall kryssa i.
---
Konstigt upplägg i stort. Subjektiva lösningar!
---
Det kom frågor som vi inte gått igenom. Man borde ha en checklista innan på vad som är bra att kunna.
---
Behövs kommentar? det var lite väl svårt att pricka in alla rätt alternativ på frågorna, framförallt eftersom många av dem var subjektiva bedömningsfrågor.
---
tråkigt att man inte får poäng på en fråga även fast man kanske svarat 3 rätt men missat en. om man gjorde det för hand och ni rätta så skulle säkert fler blivit godkända direkt
---
tyckte inte det motsvarde det vi lärt oss.konstiga frågor,kändes ganska mycket som ett lotteri om folk klarade det eller inte
---
Vääääldigt svårt att pricka in rätt alternativ.. Istället för flervalsfrågor kanske det vore bättre med frågor där ett enda alternativ är korrekt. Det förändrar poängfördelningen och gör det så mycket svårare om fler svar är möjliga. Hur många rätt svar per fråga krävs osv. Väldigt otydligt.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Den mest givande delen av kursen.
---
Som sagt, mina förkunskaper är för dåliga för att jag ska våga satsa på nåt svårt. Dessutom känns det som att det finns viktigare ämnen och den har blivit bort prioriterad.
---
Ni kanske borde se över svårighetsgraden kontra betygskalan för de olika uppgifterna.
---
Ja tycker att det är bra att man kan bestämma själv vilket betyg man kan få. Jag skulle ha kunnat satsa på A (man va tvungen att göra grafisk då) men pga allt annat så känns det lite trist att man måste lägga väldigt mkt energi och tid för att få A.
---
Grading should be a little more clear.
---
Det var först här man lärde sig java. Krävdes mycket arbete men när man äntligen var klar förstod man verkligen allt. Utan j-delen hade kursen varit totalt onödig.
---
bra med betygs-intervall så att man kunde bestämma själv hur svår uppgiften skulle bli
---
många alternativ.
---
Lite konstigt att vissa uppgifter väger lika trotts att ämnet är mycket svårare. T.ex. är minröj ett svårt program, men man får bara betyget C efter att man gör första delen. Förslag: öka till B.
Dessutom är det hur jobbigt som helst att lägga in grafiken i minröj, iaf för en nybörjare.
---
Mycket skönt att få göra någonting själv.
---
Fick utöva det jag lärt mig och det var väldigt roligt!
---
Själva tanken med en J-uppgift som slutexamination är mycket bra då man själv får kontroll över sitt eget betyg på ett mycket bättre sätt än vid en tenta. Denna examintaionsforms passar bra för den här kursen.
---
även rolig avslutning att göra något större
---
den var väl alldeles lagom, bra att man kan få välja svårighetsgrad själv
---
Här fick man äntligen tid att lära sig java. Det tog lång tid, men det är det värt. En oerhörd tillfredställelse att äntligen förstå vad man sysslar med.
---
kul men för lite schemalagd tid, och för lång väntetid för att få hjälp
---
Ett bra prov på kunskaperna
---
Det hade behövts en föreläsning ägnad åt hur man granskar. Det var svårt att veta vad de olika granskningspunkterna stod för.
---
min var nog lite för lätt (fotbollserie)
---
Lärde sig mest av detta i princip.
---
det känns skönt att man själv kan välja en uppgift som ger ett "garanterat" betyg, sen att man kan göra en helt egen känns mycket bra
---
Var mycket skeptisk i början, men när man började med denna så lärde man sig otroligt mycket. Bra att de var ganska fria ocså så att man inte bara följer instruktioner
---
Bra uppgifter, tydliga lydelser.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Ämnet kunde alla som jag stötte på. Dock hade alla helt olika ideer kring hur saker och ting skulle genomföras.
---
men mycket varierande
---
Dåliga på att förklara så att en nybörjare förstod.
---
För svår!
---
Lite väl lång väntetid för hjälp och därefter stressade när hjälpen väl kom.
---
Labbassarna va väldigt duktiga. Dem kunde verkligen sätta sig in i vad det var man gjorde och vad det var man behövde hjälp med.
---
Jag satt i 30 minuter med en handledare som orsakade mer kaos än nytta och det slutade med att det var jag själv som fick förklara mitt program för honom, och jag är väldigt dålig på programmering i stort! Men i övrigt bra hjälp av dom andra handledarna, bortsett den nämnda då.
---
Väldigt olika nivå. Vissa verkade inte vilja hjälpa eller förklara alls, andra gav en verkligen tid o gav sig inte förrens man förstod.
---
Kan uppfattas som att de är stressade och vill gå till nästa på listan. Förslag: avgränsad min. tid för varje elev/labb, t.ex. 5 min.
---
Inte synkade.
---
Vissa är jättebra medan vissa är mindre bra....
---
Återigen Oscar var väldigt påläst, pedagogisk och duktig!
---
iof olika kvalitet...
---
Det tog för lång tid för dem att komma... För många elever och för få handledare
---
Helt ok.
---
Vissa var mindre bra. jobbigt när alla säger olika och att man får vänta över en timme för hjälp ibland
---
duktiga o trevliga
---
Den varierade men de flesta var mycket bra
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Hade aldrig behovet av att skaffa boken.
---
Jag har inte köpt den, men jag lånade den från biblan. Jag använde den aldrig. Jag tittade i den en gång när jag behövde hjälp med vectorn, men fick ingen hjälp av boken (det är en gammal upplaga).
---
Totalt värdelös. Skulle tex behöva exempel hur man tillämpar olika operationer.
---
Mycket bra info på nätet. "Det" "föreläsningar" "häftet" räcker.
---
Erh... måste vara författarens första bok. När det finns 1000 amerikanska böcker i ämnet, varför välja en svensk som dessutom är dålig?
---
den verkar dock bra, bör kanske rekommenderas mer i kursen? tycker man klarade sig ganska dåligt med det blå häftet, fasten det lät som om det skulle räcka.
---
Lånat en annan bok av en kompis, funkar hyffsat.
Jag saknar exempel på följande i Javahäftet:
Har bläddrat genom vid några tillfällen. Annars räckte föreläsningsanteckningarna utmärkt.
---
Ganska bra. En del svåra förstådda exempel bara.
---
Mer om grafik
---
Vissa saker fanns inte med vilket jag behövde för min J-uppgift. exempelvis. modul (%), det stod inte så mkt om vectorer eller inläsning av filer. Men sedan insåg jag att mitt häfte inte är likadan som de andra som läser kursen nu. Det stod lite bättre om filinläsning i deras häfte.
En sak som jag tyckte va jobbigt oxå va att det inte finns ngn register. Det finns en innehållshörteckning och en lista över vad saker betyder. men om det är en liten sak man vill läsa mer om så måste man gå igenom hela häftet (ex modul. jag försökte hitta det, men hittade inte det i mitt häfte insåg ja tillslut)
---
Bra ämneslista
---
Läst en gång, precis innan datorprovet.
---
Som att sammanfatta bibeln på ett SMS.
---
sökning
---
svår att förstå, inte så pedagogisk
---
Lite gammalt dock, många metoder används ej
---
Det funkar.
Följande bör tas bort ur Javahäftet:
APPLET
---
Hmmmm? vet inte.
---
Vissa metoder som inte finns längre
Jag har hittat följande fel i Javahäftet:
Jag har den gamla veriationen.
---
show() finns ej längre i Window, ersatt med setVisible(true)
Andra synpunkter på Javahäftet:
Enklare exempel som börjar ifrån grunden.
---
Svåra exempel att förstå, typ "krogrundan". Grötigt upplägg.
---
Den är ok!
---
Har man svårt för java tror jag inte den här boken är tillräckligt. Kanske bör man rekommendera boken till folk som har lite svårare för programmering.
---
Innehöll det mesta man behövde.
---
Helt ok
---
väldigt svårtytt
---
kanon!
---
Garafikdelen är ganska bristfällig. Fick chansa / självlära mig det mesta själv
Övriga kommentarer om kursen:
ALLA, oavsett förkunskaper ska ha en reell chans att kunna få högsta betyg.
---
Sten är en mycket duktig föreläsare.
---
Önskar att det kunde spenderas mer tid på teorin om programmeringen. Om algoritmer och sådant, och hur dator processar kommandonen.
---
Helt okej. Bra kurs. java-häftet var mindre bra.
---
Hade varit roligt om kursen lades ut på internet så att man skulle kunna öva på vissa bitar i framtiden.
---
Jag tycker man lär sig mest genom att googla efter sitt problem och kolla hur andra har löst liknande uppgifter och sedan implementera dessa till sin egen
---
Detta va en rolig kurs då man lärde sig ngt av det.
---
Det är ju inte acceptabelt att man ska behöva vänta en timme med att få hjälp.
---
Mer handledning i början. Labbtillfälle tidigare så man förstår föreläsningarna.
---
Mycket väl organiserad kurs
---
Bra och givande kurs
kompetens hos föreläsaren,labbhandledarna och övningsassistenterna
- Enda J-uppgift är elevens ända betygsunderlag.
- Ojämna J-uppgifter
---
Kom igen Sten. Bättre kan du.
---
kul
---
Tack för kursen!
---
Kul att prova något nytt
---
mina fördomar bekräftades med råge; programmering är svårt!
---
Kul kurs! Lite svårt att få hjälp hörde jag!
---
Vet inte vad jag ska säga om denna kursen. Får väl erkänna att det är skönt att den är över. Men som sagt, den har ändå fått upp mina ögon för programmering och jag tycker det är kul.
---
bra att ha övningar då man får vara med och skriva en kod.
---
Kursen var ok men kanske inte något som jag skulle välja att läsa självmant..men en bra lärdom!
---
Uruselt att innte minnet räcker till för att köra programm. Tog alldeles för long tid att kunna få redovisa labbarna
---
kul att lära sig programmering, har fått lite blodad tand nu faktiskt
---
Känns orättvist att ha en sådann här kusr på open. För att komma in på det programmet man villså behöver vi bra poäng. Vad man kan innan man började med denna kurs varierar ju mycket, och den tiden som elever med sämre förkunskaper lägger ner på denna kurs kan bättre elever lägga på andra ämnen och då även få bättre betyg där. känns lite ortättvist.
Denna sammanställning har genererats med ACE.