DD1310 prgo08

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 7% (4 st) Mycket lätt
    2. 20% (12 st) Lätt
    3. 46% (27 st) Medel
    4. 24% (14 st) Ganska svår
    5. 3% (2 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Extremt lätt, då jag programmerat väldigt mycket innan, främst OOP. Däremot gillade jag inte Python som programmeringsspråk trots att jag aldrig kodat i Ptyhon förut.
    ---
    Svårt att lära sig VARFÖR man gör en del saker. Varför klass, varför metod osv.
    ---
    Beror i mycket stor grad på vilken uppgift man väljer då dessa är mycket obalanserade.
    ---
    Svårt att uppfatta vad som ska göras.
    ---
    Jag har inte programmerat förut men jag tyckte det var både lätt och roligt när man väl kom in i kursen.
    ---
    Sten talar osanning på vissa föreläsningar med flit. Jag frågasätter inte, undrar bara om detta verkligen är nödvändigt?
    ---
    I början var det lätt, men jag hade sedan en svår P-uppgift som jag fick lägga ned väldigt mycket jobb på.
    ---
    Jag har aldrig tidigare programmerat, borde ha satt igång myckert tidigare å
    ---
    Lätt att ordna p-uppgiften till B men svårt att få A
    ---
    Kursen var lätt, men detta är personligt. Då jag har - till viss del - programmerat tidigare var jag bekant med många av begreppen. Därför blev det mer problemlösning än att lära sig vad programmering faktiskt är.
    ---
    "tvinga" alla att ha laptop på föreläsningarna, om man direkt kan testa föreläsarens exempel så befäster man direkt det som sägs. jag hade ingen laptop och saknade det. hade jag i förväg fått veta hur viktigt det var hade jag köpt en innan terminstart. kursen borde vara jätteintensiv i början så att alla kommer igång. tipsa alla om att använda idle ist. emacs så man fattar vad man ska göra eftersom man känner igen miljön lite mer.
    ---
    Jag har aldrig tidigare programmerat vilket troligtvis gör att jag upplever kursen som svårare. Det har varit ganska mycket information under kort tid.
    ---
    :P
    ---
    Bra att det gick snabbt fram!
    ---
    Om jag hade börjat med kursen mtidigare så hade den varit lättare, men klarade P-uppgiften på en vecka, så den var lätt
    ---
    Labbarna gsv inte riktigt tillräcklig kunskap för vissa grundläggande saker.
    ---
    Det var lugnt i början så man lärde sig grunderna i de första labbarna bra. De sista labbarna (främst 5e)däremot drogs igenom väldigt snabbt och var svårare att förstå. Det gav ju indirekt problem med förståelsen av p-uppgiften, som därför blev rätt svår.
    ---
    Mycket olika svårighetsgrad mellan P-uppgifterna.
    ---
    Handledarna under labbarna tar för givet att man har programmerat tidigare. Men de flesta har aldrig gjort det och inte heller suttit vid en Linux dator.
    ---
    Lätt i början och knepig sen.
    ---
    Hade verkligen varit bra om man vid övningstillfällena satt vid en dator så man kunde testa sig fram & inte som nu då man satt i ett klassrum och inte visste hur det program övningsassistenten gick igenom skulle fungera. Detta gjorde att saknade en djupare förståelse och översiktsbild av vad programmering innebär.
    ---
    P-uppgifterna var ganska olika svåra. Personligen tycker jag att jag fick ett spel, som vi inte gått igenom särskilt mycket om, som tex vissa

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 24% (14 st) Ja, mycket
    2. 59% (35 st) Ja
    3. 8% (5 st) Neutral
    4. 7% (4 st) Inte särskilt
    5. 2% (1 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    För mig gav det väl inte så mycket förutom att jag lärde mig ny syntax. Det skulle isåfall vara att strukturera upp en uppgift på ett bra sätt. Tror dock det är svårt om man som andra i klassen aldrig programmerat förut att sätta sig in i det. Skulle rekommendera PHP även om det är server-side-språk. Extremt enkelt, roligt och kraftfullt. Dessutom finns det extremt stor community på nätet. Finns mycket bättre möjligheter i OOP men framförallt roligare i OOP.
    ---
    Ja, den ger bra grundläggande kunskap i python
    ---
    Behöver betyget men mera än så är det väll inte?
    ---
    mycket grundläggande vilket var bra
    ---
    Grundläggande för vad man kanske kommer att hålla på mycket med senare. Har alltid varit intresserad av programmering.
    ---
    Bra med inblick i programmering.
    ---
    kul och allmänbildande att veta hur program fungerar.
    ---
    Jag tror att programmering är ett globalt hjälpmedel som många företag arbetar med. Är personligen intresserad av att designa som säkerligen kommer innebärar en del programmering för att uppnå olika 3D illustrationen.
    ---
    :P
    ---
    lärde mig mycket på denna vecka. delvis att programmering är väldigt kul!
    ---
    verkligen bra att kunna lite grunder!
    ---
    Ja, absolut! De flesta civilingenjörer jobbar med programmering av något slag!
    ---
    Ju mer man kom in i det desto roligare blev det!
    ---
    Känner inte att jag har lärt mig någoting speciellt
    ---
    Dock verkar Språket vara ganska användningslöst i framtiden.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 63% (37 st) Ja
    2. 14% (8 st) Tveksam
    3. 24% (14 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 5% (3 st) 0-25%
    2. 5% (3 st) 26-50%
    3. 12% (7 st) 51-75%
    4. 78% (46 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 41% (24 st) Mycket bra
    2. 31% (18 st) Bra
    3. 25% (15 st) Acceptabelt
    4. 2% (1 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Extremt bra röst, som gjorde både mig och andra i klassen lyhörda på ämnet. Med bra röst menar jag tonläget. Dessutom förelästa han på ett bra och genomtänkt sätt. Det blev inspirerande och roligare att lyssna på även om jag redan kunde saker sedan tidigare.
    ---
    Sten var väldigt tydlig och fick upp mitt intresse för programering. Men det är mycket att ta in :)
    ---
    Klasser var fövirrande till en början
    ---
    Säkert väldigt lätt att förstå för de som programmerat tidigare .. svårt för de som aldrig kommit i kontakt med programmering tidigare.
    ---
    Gå igenom grafik MER!!!!
    ---
    Ett korrekt språk med variabler och annat med namn "tut" och "slask". Perfekt! :D
    ---
    Utan osanning skulle betyget blivit ett snäpp högre?
    ---
    Sten är mycket pedagogisk och noggrann när han föreläser.
    ---
    ånga exempel
    ---
    Gillade inte vissa beskrivingar, t.ex. lådan med funktioner osv...
    ---
    Nja. det kunde vara svårt att följa vart han ville ibland, och jag antar ännu mer för de som inte hade förkunskaper.
    ---
    Sten är pedagogisk. men det är svårt att fatta utan att kunna testa själv direkt. (hade jag haft en laptop hade det varit enklare.)
    ---
    Vet att Stene är erfaren i att programmera och är verkligen pedagogisk. Problemet är att man inte får någon mer personlig hjälp. Förstår detta eftersom tiden är knapp. Men som sagt mycket info under kort tid.
    ---
    :P:P
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    Kan ibland vara svårt att hänga med på frl då vi inte har datorer själva att testa med då han tar upp exempel. hade varit bättre i en datasal.
    ---
    Föreläsaren kändes kunnig och intresserad vilket gjorde att man blev mer intresserad själv.
    ---
    Bra, strukturerade och tydliga föreläsningar!!
    ---
    Stene är kung!
    ---
    Det hade varit bra om föreläsningarna hållits i datorsalar så man fick testa samtidigt.
    ---
    Föreläsningarna var väldigt bra, man förstod. Men sen var det svårt att veta hur man skulle "sätta ihop" allt, då övningstillfällena inte var till för detta.

  6. Är videoprojektorn ett bra verktyg till föreläsningarna?

    1. 53% (31 st) Mycket bra
    2. 34% (20 st) Bra
    3. 12% (7 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Bra, förutom en störande sak för mig. Jag är känslig om det är låg frekvens på bilden som projektorer ofta får, speciellt på stora dukar som i salarna. Ibland blir jag därför yr och smått trött under föreläsningar med projektor. Men annars mycket enkelt, smidigt och pedagogiskt sätt om man INTE läser rakt av från Powerpoint-presentationen som många gör tyvärr.
    ---
    Bättre än overhead enligt mig
    ---
    Ja, det är bra när man ser konkreta exempel vad en kodsnutt gör.
    ---
    Hur annars ska man dra exempel?
    ---
    En nödvändighet!
    ---
    Det är bra när man använder en dator och då kan aktivt testa.
    ---
    bättre att varje åhörare tittar på egen dator än duk eller tavla.
    ---
    Kunde krångla lite emellanåt.
    ---
    :P:P:P
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    Acceptabelt eftersom vi inte hade några egna datorer och testa med
    ---
    svår att se ibland.

  7. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 17% (10 st) Mycket bra
    2. 47% (28 st) Bra
    3. 25% (15 st) Acceptabelt
    4. 8% (5 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Bra, men kunde varit lite mer omfattande. Det var vissa delar, speciellt det grafiska man fick kolla upp själv. Menar inte på att man ska ta upp allt, men en lite bättre grund tycker jag nog man kan ge.
    ---
    Kan vara ännu mer utförliga, som sagt det är mycket att ta in. Inte bara hur utan varför.
    ---
    Lite underlig ordning på ämnena
    ---
    Begränsat antal exempel på föreläsningsmaterialet! Mera sådant!
    ---
    Boken tycker jag har varit mycket bra, men jag skulle gärna ha velat se att den tog upp lite mer avancerade saker. Vid arbetet med P-uppgiften var den tyvärr inte till så mycket hjälp.
    ---
    kunde innehålla lite mer information om varje funktion etc. som tas upp.
    ---
    För folk som aldrig programmerat tidigare tycker jag att det borde finnas någon introduktions föreläsning till kursen, där man mer övergripligt får lära sig hur man programmerar.
    ---
    :P:P:P:P:P
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    fick det mesta, och var egentligen onödigt att skaffa python-boken
    ---
    "Starting out with Python" var en mycket bra bok!
    ---
    Boken är för dyr. Föreläsningsanteckningarna var dock mycket bra.

    Övningar

  8. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 39% (23 st) Sten Andersson
    2. 32% (19 st) Leo Giertz
    3. 29% (17 st) Oskar Arvidsson

  9. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 19% (11 st) 0-25%
    2. 8% (5 st) 26-50%
    3. 25% (15 st) 51-75%
    4. 47% (28 st) 76-100%

  10. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 15% (9 st) Mycket bra
    2. 53% (31 st) Bra
    3. 22% (13 st) Acceptabelt
    4. 5% (3 st) Mindre bra
    5. 5% (3 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Var inte där speciellt ofta då jag inte fick något utbyte av det direkt. Kändes mest som en massa svammel om jag ska vara ärlig. Vet dock inte hur man skulle kunna göra det bättre. Problemet är väl att jag kan mer än vad övningsassistenterna kan.
    ---
    tror det skulle vara lättare att förstå om de visade exempel på dator istället.
    ---
    Jag förstod inte konceptet med att programmera på whiteboard, var lite för abstrakt då man inte kunde desta och mickla själv.
    ---
    jag somnade inte, och det har jag problem med == bra!
    ---
    Vid övningarna lärde jag mig nog mest! Önskar att jag hade gått på fler.
    ---
    jag tycker att det vore fördelaktigt att ha övningarna i en datorsal. Då man gärna vill aktivt testa samtidigt som föreläsaren pratar. Det är ganska svårt att följa med vad som faktiskt kommer hända när man endast skriver upp på tavlan och säger att det här är fel.
    ---
    Leo Giertz var mkt bra!
    ---
    lärde mig inget alls på övningarna. kanske om jag hade haft en dator att jag hade hängt med. det var inga vidare samband alls på oskars lektioner.
    ---
    Tycker Leo förmedlade ämnet mycket bra. Han förklarar på en nivå som gör det mycket enkelt att förstå. Att han dessutom kan dra upp exempel direkt på tavlan som verkligen besvarar förfrågningar är mycket bra.
    ---
    :P:P:P:P:P:P:P:P
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    hade behövt egen dator vid övningar även. inte alla som har det.
    ---
    gav bra tips inför nästa labb.
    ---
    Föstod väldigt bra av föreläsningarna, så övningarna behövdes inte.
    ---
    Övningarna både vara att man sitter vid datorn. Jag lärde mig ingenting på övningarn av att sitta och skriva på papper, då har man ju ingen aning om det fungerar överhuvudtaget. Ne, till nästa år, ha övningarna framför datorerna så man lär dig något till labbarna och till p-uppgiften.
    ---
    Ibland kändes övningarna lite sega vilket jag tror beror på formatet. Om man hade dessa i en datasal och gjorde dem till tex "data-stugor" där man får testa sig fram och få hjälp och sen kan ledaren ta upp viktiga grejer på tavlan. Men två timmars prat om programmering var nog lite mycket för många, iaf då vi nog inte var den mest frälsta grupp..
    ---
    Under all kritik att övningstillfällena inte hålls i en datasal. Man hade lärt sig så mycket mer av att själv testa det som gicks igenom istället för att nån står vid en tavla och berättar hur ett program kommer att fungera...

    Laborationer

  11. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 20% (12 st) Mycket bra
    2. 42% (25 st) Bra
    3. 27% (16 st) Acceptabla
    4. 3% (2 st) Mindre bra
    5. 5% (3 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Dålig struktur, SIMA Manager krashade ibland. Tog extremt lång tid att få hjälp och redovisa. När man väl fick hjälp fick jag ofta ingen adekvat information utan satt och väntade i onödan på hjälp. Oftast har jag väl frågor som sträcker sig på en högre nivå än väntat. Men så fort jag frågade något om det grafiska gränssnittet TKinter skakade alla på huvudet. Fick klara mig själv på den dåliga dokumentationen på nätet.
    ---
    Bra som inledning till projektet
    ---
    P-uppgiften var sjukt mycket svårare, inget grafiskt?
    ---
    Lite tvetydligt på innehållet? Alla var i princip samma. vissa var konstiga andra genuint naturliga. Vad ska man säga jag frågasatte inte dem men jag njöt heller inte! Skulle vara kul om man fick göra något som var lite mera användningsbart tex mera i klasser... många kände sig mycket lösa på konseptet av en klass! Uppdatera detta! Några grundläggande koncept lämnades utanför men det är upp till er!
    ---
    inspirerande övningar var mycket bra
    ---
    vissa lite jobbigare än andra
    ---
    Tyckte det tog lite för lång tid att få hjälp ibland, så det var bra att extralabbar sattes in på slutet. Det hade nog behövts lite tidigare.
    ---
    inte direkt meningsfulla.
    ---
    På tok för dåligt med assar vilket gick ut över allt och alla. Man fick inte tid att redovisa uppgifter och man hamnade på så vis efter och man blev tvungen att planera om. Dålig kunskapsnivå på assarna också. Många kunde inte mer än vad vi själva kunde utan gick mest från dator till dator utan att kunna hjälpa till. Oseriöst.
    ---
    representerade inte min p-uppgift alls.
    ---
    För lång kötid!
    ---
    HJÄLP! hjälp var något som det VERKLIGEN var brist på. Satt och väntade på hjälp i över 2 timmar vid ett tillfälle vilket slutligen resulterade i att jag ändå aldrig fick någon hjälp.
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    Se tidigare kommentar om labbarna
    ---
    Unix är förvirrande.
    ---
    Laborationerna var för lätta

  12. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 24% (14 st) Mycket bra
    2. 41% (24 st) Bra
    3. 24% (14 st) Acceptabelt
    4. 5% (3 st) Mindre bra
    5. 7% (4 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Det funkade, men frågorna var aningen förvirrande många gånger. Jag kunde allt, men vissa frågor ställdes på ett sådant sätt att man tvekade och gjorde därför att jag inte fick alla rätt. Dessutom förstår jag inte riktigt vitsen med att kunna terminologi i programmering utöver de allra vanligaste givetvis. Var massa konstiga grejer inom OOP som kändes totalt irrelevanta att kunna.
    ---
    Även om man egentligen inte behöver veta vad sakerna heter när man programmerar så kan det vara nyttigt för att kunna diskutera och förklara bättre
    ---
    Det var ganska lätt och jag kan fortfarande inte all terminologi 100%.
    ---
    Är helt onödigt, påvisar inga som helst kunskaper inom programmeringen. Bara faktafrågor juh....
    ---
    Höjdpunkten på kursen! Jag njöt!
    ---
    Bra och inte så svårt, men jag skulle ha velat veta vad jag hade fel på..
    ---
    Utan föreläsningen innan, så hade i alla fall inte jag klarat provet. Så det var en liten repetition, vilket gav extra hjälp inför provet.
    ---
    okej. Antar att man måste på nått sätt testa kunskaperna, men detta var ganska basic så. Okej.
    ---
    skönt att det är lätt. men det känns lite som ett skämt att det är lika dant från år till år och att det bara frågar om begrepp som man inte behöver känna till för att klara p-uppgift.
    ---
    Väldigt lätt.
    ---
    Tvetydiga svar hela tiden, t.ex. "Hur många funktioner finns i den här klassen?", egeeeeeentligen finns det ju bara metoder men de är ju in essence funktioner också.
    ---
    Det var lite för lite prat om fackord.. det blev lite hastigt snack om det innan provet bara.
    ---
    Lite likt det datorprov som man kunde testa på internet!
    ---
    Superlätt, men vet inte om det gav så mycket.
    ---
    Bra för förståelsen av hur allt hänger ihop.
    ---
    Det hade inget med programmering att göra. Gjorde man "test" provet 3 gånger kunde man klara provet utan att fatta ett dugg om programmering.
    ---
    Lurigt med svengelska.

  13. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 34% (20 st) Mycket bra
    2. 44% (26 st) Bra
    3. 14% (8 st) Acceptabel
    4. 5% (3 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt krävande och utmanande för min del. Däremot tycker jag det var lite för mycket för den här nivån. Jag har inga problem med det, men folk som aldrig programmerat tidigare, de hade det tufft. Jag hjälpte en hel del i klassen och märkte att många hängde upp sig på de mest grundläggande sakerna. Sedan var lydelsen för min del väldigt otydlig på en punkt. Höll på att missa mitt A för att jag hade tolkat lydelsen på ett annat vis än vad som "egentligen" var menat. Det ska inte finnas någon sådan tvekan.

    Sedan är det alldeles för höga krav för att överhuvudtaget få E. Inte sagt att det ska vara lätt, men det ni kräver är i princip felfria program som är optimalt kodade, speciellt för de högre betygen. Det är en professionell nivå som jag skulle vilja säga att jag ligger på, som man med erfarenhet kan koda snyggt och effektivt. Har man inte den erfarenheten är det svårt att koda "perfekt". Blir en del hårdkodning och spaghettikod om man är nybörjare. Men tycker man bör förbise detta och istället fokusera på att uppgiften gör det den ska göra lite mer.

    ---
    P-uppgifterna är otroligt obalanserade i svårighetsgrad. Både programkoden och grafiken är betydligt svårare i vissa uppgifter än i till exempel bokföringsprogram. Betygsskalan till P-uppgifterna bör absolut ses över!!! Såg att personer som gick open förra året också kommenterade på detta och hoppas verkligen att en ändring görs till nästa år! Skärpning!
    ---
    Dålig information om hur vi ska gå tillväga, verkar dåligt planerat vid redovisningen av specifikationen, Däremot verkar bokningen av riktiga redovisningen bra.
    ---
    Det var kul att få göra ett eget program och se det växa fram. Också bra med olika steg för olika betyg då man kan anpassa sig efter sin egen kompetens.
    ---
    irritationsmomentet x 3000 Det gick och det gick ganska bra! Men, men, men... kursens innehåll kändes otilräckligt för att lösa uppgiften utan vidare självstudier. Detta kanske var iden, om inte så måste detta omtänkas. annars tummarna upp!
    ---
    skönt med en utmaning i slutet av kursen
    ---
    Hade lite problem med min P-uppgift som var lite svårare.
    ---
    Tyckte det var svårt, men när jag väl hade satt in mig i den så blev det ju rätt kul att knappa! :)
    ---
    Stort kliv från B til A. i alla fall de flesta uppgifter
    ---
    bra sätt att testa slutkunskaperna på.
    däremot svårt att veta vad handledarna ville ha. Det kändes lite som att betyget berodde på vem man fick som ledare. Man verkligen hoppades att man inte skulle få den där som alla sa va jättepetig. Det var otydligt va folk tänkte om de olika saker. Man fick till exempel höra att vissa ville ha mkt kommentarer, och andra lite. ( kan inte svära på att de var så, utan de va så snacket gick. - men det blev därför mer nervöst att redovisa)

    ---
    På tok för ojämn nivå. Har betydligt lättare att få A jämfört med många andra uppgifter.
    ---
    jättesvår att komma igång med. men rätt kul o lätt när man väl kommer igång.
    ---
    Även om p-uppgiften har varit det svåraste i hela kursen måste jag erkänna att det också varit det roligaste. Känslan när man väl lyckas knäcka koden går inte att beskriva. :D
    ---
    Gjorde en egen så svårt att säga, men jag fick ju iaf göra en egen så det var jättebra!
    ---
    lärde mig mkt på den uppgiften, lärde mig mer på en vecka än under hela kursen.
    ---
    Där lärde man sig mest
    ---
    kul att kunna testa vad man kan på egen hand!
    ---
    roligt att få programmera själv för första gången.
    ---
    Svårt med den grafiska delen.. fick endast en frl i grafiskt vilken inte gav så mycket.
    ---
    De kunskaper som man fått under kursen räcker inte till för att lösa p-uppgiften. Man kanske kan lösa mindre problem men att sätta ihop ett helt program var svårt.
    ---
    Kändes som att det blev ett väldigt stort hopp mellan de inledande labbarna och P-uppgiften (svårighetsmässigt & då hade jag ändå en lätt P-uppgift), något att tänka på...
    ---
    Egentligen för lite kunskaper om att göra ett bra program, Jag hade gärna fortsatt med undervisning under andra delen av kursen, för att lyckas bättre med P-uppgiften

  14. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 17% (10 st) Mycket bra
    2. 58% (34 st) Bra
    3. 17% (10 st) Acceptabel
    4. 7% (4 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Acceptabel i allmänhet, men personligen skulle jag gärna vilja ha personer med högre kompetens. Sedan varierade det också från person till person så det är svårt att säga. En del var sämre och andra bättre helt enkelt.
    ---
    Svårt att få tid bara
    ---
    De försöker hjälpa, men de har en alltför dålig kunskap i till exempel grafisk pythonprogrammering för att kunna hjälpa med vissa av P-uppgifterna. Skaffa fram några som verkligen är bra på detta till nästa gång kursen går, det behövs!!!
    ---
    De verkar vara för dåligt insatta i uppgifterna .. däremot är de säkert väldigt duktiga på att programmera.
    ---
    vARIERANDE
    ---
    Jag sätter mycket bra här för att jag inte vet, ställde aldrig några frågor utan redovisade bara! Det räckte för mig.
    ---
    Vassili var excepionellt bra
    ---
    De var lite stränga tycker jag
    ---
    Överlag bra, men vissa var mindre bra än andra. För mig som nybörjare var det skänt att få hjälp av dom som verkligen ville hjälpa till och satte sig in i uppgiften på ett intresserat sätt.
    ---
    Visserligen stor skillnad...kunskapen var dock inga problem, snarare pedagogiken...
    ---
    överlag bra.
    ---
    Dålig kompetens på många som jag nämnde ovan.
    ---
    dom vara för långsamma. fastnade och hjälpte en person typ halva labbtillfället så att alla inte fick hjälp.
    ---
    Skiljde väldigt mycket mellan handledarens kompetens!
    ---
    Jag tycker att de flesta labbhandledare verkligen engagerade sig och hjälpte till. Dessvärre fanns det andra som inte verkade vilja eller orka sätta sig in i programmet och mer klappade en på axeln och sa "kämpa på".
    ---
    Var ej där så vet inte.
    ---
    Kan ge lite mer tips på vart man kan kolla upp om ju den sak som inte löser sig för tillfället.
    ---
    Lång väntan på hjälp många gånger. För få handledare.
    ---
    Vissa var verkligen superbra, medan andra säkert var duktiga men visade dålig attityd. Dom är ju faktiskt där för att hjälpa oss.
    ---
    Mycket varierande, både rent kunskapsmässigt men framförallt pedagogiskt. Jag förstår att handledarna vill att vi ska tänka själva och därför kör på taktiken att ställa ledande frågor men vad de i princip gör är bara att sammanfatta den redan ställda frågan igen & det klarar jag av själv. Jag vill inte ha hjälp med att förstå vad som inte fungerar jag vill ha hjälp o tips med hur jag ska få det att fungera! & sen kan väl alla handledare sluta ge svar på frågor som redan från början är fel och då istället förklara att om du gör som du tänkte nu så kommer det bli fel/svårt att fortsätta och därför kan du försöka göra nåt sånt här istället klarar du det själv eller ska jag förklara lite? Detta gäller absolut inte alla, vissa handledare har varit toppen och verkligen tagit sig tid att förklara så man förstår vad det är man gör inte bara svara på frågan och de bör inte ta åt sig men de som har en framtoning som gör att det inte känns som om de är där för att de vill hjälpa borde kanske fundera på vad de gör där.
    ---
    Det är av dom jag fått mest hjälp tycker jag. Vilket är förståeligt eftersom den blir mer personlig.

    Kursmaterial

  15. Hur var kursboken?

    1. 25% (15 st) Mycket bra
    2. 27% (16 st) Bra
    3. 22% (13 st) Acceptabel
    4. 2% (1 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dålig
    6. 22% (13 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Extremt dyr ...
    ---
    lätt att förstå i boken.
    ---
    Har knappt använt den.
    ---
    För dyr! Kom igen 700sek för en bok. Oacceptabelt när det finns så mycket på nätet och i andra (markant) billigare böcker!
    ---
    Mycket användbar och värd sina 675 kr..
    ---
    Trots engelsk text intressant!
    ---
    Läste den en gång och behövde aldrig oroa mig
    för sådant den innehöll som funktioner, klasser osv

    ---
    köpte en bok för 800 kronor som jag inte öppnat en enda gång.
    ---
    jobbig att hitta vad man söker i den.
    ---
    Kursboken har verkligen varit till hjälp. Inte på så sätt att jag läst igenom varenda kapitel, utan mer att man kan slå upp det som man vill fördjupa sig i.
    ---
    dyr men hjälpte endel, lättare än internet.
    ---
    Dyr men bra att ha
    ---
    upptäckte att den saknar dictionaries..
    ---
    Som sagt, för dyr


    JML-frågor

  16. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 2% (1 st) Ja
    2. 98% (58 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

    Man, vit och handikappsfri, fel fråga till fel människa.

  17. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    Ingen aning, inget jag överhuvudtaget tänkt på. Inget jag någonsin brukar tänka på för övrigt. Rent allmänt kan man väl dock säga att det är lite trist med nästan bara manliga labb- och övningsledare. Vet att programmeringsbranschen ofta ser ut så. Men det skulle vara roligare med fler kvinnliga handledare.
    ---
    ok
    ---
    Skulle inte säga nej till fler kvinnliga handledare.
    ---
    Förstår faktiskt inte frågan.
    ---
    I kursen kom inte änns genus up! Är matte kvinnohatande? Inte vet jag; världens främsta matematiker var män.. världens främsta programerare är män... så jag antar att ja den är kvinnofientlig... boken skriven av en man föreläsningar av en man... en kvinna i gruppen. Ska man skära hår så var den väll felaktigt upplagd men vem bryr sig? Inte jag iaf!
    ---
    Har inga som helst invändningar på kursen ur genusperspektiv
    ---
    Har inte alls funderat på det. Det i sig är väl bra.
    ---
    Antagligen kan det vara svårare för tjejer då de inte har samma intresse för datorer som killar har. Men det är egentligen en fråga om förkunskap och intresse.
    ---
    -
    ---
    bra att ni frågar. den uppfyller säkert alla krav.
    ---
    Tycker kursen har varit mycket rolig. Om man jämför med pågående kurser under samma period har programmering varit den roligaste. Synd bara att allting är så pass stressigt att man knappt hinner med att "hålla upp" alla kurser samtidigt.
    ---
    mycket bra,
    ---
    Neutral
    ---
    Skojar ni?
    ---
    den är ju könsneutral, så...
    ---
    Den var bra.
    ---
    Jag ser inte hur denna kurs skulle kunna vinklas till att gynna olika kön.
    ---
    Bra nu på slutet, men det var väldigt ont om assar/handledare på labbarna i början. Det var ofta som man kände att det inte riktigt satsades på vår kurs, för det var så ofta som an satt och väntade på hjälp i en hel lab-lektion men fick inte det så det sköts upp...
    Detta hände ett flertal gånger och man var ganska så pist off på labbarna då, vilket resulterade i att jag började gå regelbundet och få hjälp bara sista veckan innan jag skulle redovisa och var rätt stressad över att mitt program inte skulle hinna bli klart!!

    ---
    nästa bara killar men det gäller ju klassen i stort oxå!
    ---
    jag tycker den var bra, gärna fler kvinnliga assistenter
    ---
    Det enda som går att anmärka är att de flesta handledarna var killar. Jag tycker dock inte att det påverkade kursen alls.
    ---
    Ingen åskikt.
    ---
    Inte reflekterat över detta.
    ---
    Kan verkligen inte förstå hur man kan anknyta programmering till jämställdhetsfrågor.
    ---
    perfekt
    ---
    Ingen åsikt.


    Övrigt

  18. Övriga kommentarer om kursen:

    Skönt att få mina kunskaper inom programmering bekräftade även på högskolenivå. Tydligen sträcker mina kunskaper sig över högskolenivå. Sedan var det kul att få testa på Python även om det inte är mitt favoritspråk. Det var ett helvete rent ut sagt med identeringen som ALDRIG fungerade korrekt. Sedan skulle jag rekommendera att ni installerade Eclipse på alla Unix-datorer. Den är så extremt mycket bättre än Emacs och VIM. Förvisso mer invecklad, men enkelt om man bara kodar och kör programmet. Dessutom sker exekveringen extremt smidigt inuti programmet. Man kan till och med köra programmet medan man redigerar koden. Men jag tyckte att Python IDLE och Emacs var så krångligt att jag lika gärna kune ha lärt mig Eclipse. Det var under denna kurs som jag lärde mig Eclipse för övrigt. Hade bara testat det som hastigast förut i C och Java.
    ---
    -
    ---
    Balansera P-uppgifterna! Det ska inte gå att få en uppgift som är mer än dubbelt så svår som en annan men som ger samma betyg!
    ---
    Ha mindre grupper för de som aldrig programmerat tidigare och gå igenom allt från att starta programmet på datorn. Så att man inte behöver känna sig ett steg efter hela tiden.
    ---
    Varför python? Inget emot det, men jag skulle föredragit pearl. Alt ruby eller varför inte C . Ska man ge ett verkligt intro ska man använda något som används oftare! Något som kompileras. Kan dock inse vilka problem detta skulle ge men bara min åsikt!

    Annars skitbra! Dunk i ryggen till sten och er alla andra att ni orkat med os nykommlingar! Värt en medalj!

    ---
    Mycket ojämn nivå angående hjälp. Vissa kunde mycket och hjälpte gärna till, andra kunde ibland inte python och sa mer ledtrådar hur man skulle göra sin uppgift vilket, om man har kört fast, inte hjälper särskilt mycket. Ofta för fö som hjälper till vid labbtillfällena.
    ---
    Bra
    ---
    Skulle gärna se mer konkret handledning, det gör att jag kände mig säkrare och på rätt väg.
    ---
    Trevlig kurs.
    ---
    -
    ---
    ЖD
    :D
    D:
    O.o

    ---
    Jag hade hellre läst kursen under 1 period, den kändes lite utdragen att läsa över 2 perioder.
    ---
    kul, men märkte det en vecka innan redovisning flr p-uppgift
    ---
    skön grej!
    ---
    det var kul!
    ---
    Väldigt lärorik!
    ---
    Se till att det alltid finns hanledare på labbarna. Vid vissa tillfällen har man inte fått någon hjälp utan man har bara suttit i kö. Allmännhandledningen är under all kritik, ofta är det ingen som är där och man sitter och väntar. Tänkt på att det är många som inte har någon som kan hjälpa en, då är det extra viktigt att allmännhandledningen verkligen fungerar. Se till att man samlar på sig tillräckligt med kunskap under kursen så man klarar p-uppgiften.
    ---
    Kul kurs att ha vid sidan av matten, hehe


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.