Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Förmodligen p.g.a. min inkompetens när det gäller datorer.
---
Går väldigt fort fram, de flesta är för dåligt förberedda för att göra en så svår p-uppgift.
---
De första tre labbarna var nästan pinsamt enkla, medan de sista två var betydligt mycket svårare. Det kändes som det kanske behövts ett litet trappsteg till mellan dem
---
Skillnaden mellan föreläsningar och P-uppgiften var markant, den var ifs mindre om man valde en lättare uppgift men för dem (tex mig) som valde en svår uppgift, var det jättestor skillnad!
---
Utan duktiga och pedagiska övning/lab- assistenter hade jag tyckt att kursen skulle bli mycket svårare, mycket för att jag inte har programmerat tidigare.
---
Eftersom jag läst programmering innan upplevde jag föreläsningar som lite långsamma, men med tanke på att kursen ska vara anpassad för nybörjare tror jag att nivån var lagom för de flesta andra...
---
Det är svårt för oss som inte programmerat förut att förstå programmering, så det tar väldigt mycket mer tid att komma in i kursen
---
Beror nog mycket på att jag inte var så aktiv under föreläsningara
---
Det kändes enkelt när man läste boken i samband med lektionen.
---
Tror att det beror mycket på om man har programmerat förut eller inte.
---
Möjlighet till extra labbar för vidare utveckling önskas.
---
Aldrig programmerat. Stort steg från labbar till P-uppgift!
---
Jag tyckte att det var svårt att hänga med i början av kursen, eftersom jag aldrig hört ordet "programmering" förut... Sen gick det dock bättre! För mig hjälpte det mycket att sträckläsa några kapitel i boken, det är kanske något ni kan rekommendera.
---
Det gick för snabbt fram. För lite "bildlig" förklaring... tex lektionerna skulle kanske kunna göras på dator så manförstår vad som händer?!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Känns vettigt att man ska lära sig grundläggande programmering
---
Kursen gav en stor insikt i programmering och skapade iaf en grundinsikt i programmering.
---
Påverkade mitt val inför tvåan mycket.
---
En enklare programmeringsförmåga bör nog alla cevilingegörer ha.
---
Programmering är nice, men varför inte i Java som man kommer tvingas på om man läser vidare på t.ex. Datateknik? Det är väl ändå inget annat program som kräver att man läst just python?
---
Programmering är meningsfullt. Att programera i python känns onödigt - java vore bättre.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Efetrsom jag aldrig programmerat förut kunde det vara svårt att hänga med på alla nya termer.
---
bra föreläsningar
---
Retoriskt var det jättebra, men tyvärr blir det svårt att hänga med på en föreläsning när man inte kan sitta och skriva koden samtidigt och testa lite själv.
---
Föreläsningarna var för enkla, det började i lagom nivå, sedan blev föreläsningarna upprepningar av tidigare!
---
Lite mer repetition
---
Sten är en duktig föreläsare. Visar med tydliga exempel, och går man på övningarna är det inga problem att klara labbarna eller provet
---
Beskrev grunden väldigt bra, men området är ju så pass brett så mycket fick man läsa utanför. Frl om grafik kunde ha varit bättre.
---
Lite långsamt ibland (även för oss utan förkunskaper i programmering)
---
En av få föreläsare som pratar högt nog för att alla i salen ska höra.
---
Många enformiga exempel
---
Stene är väldigt tydlig och bra föreläsare.
Vassili Novikov var en väldigt bra assistent. Ge honom löneförhöjning eller smaka på min vrede!
Jag som ville kunna få svar på mer komplicerade problem kändes en del andra av handledarna hopplöst okunniga.
---
Sten var väldigt bra! :D
---
Bra med laptop på föreläsningar. Det blir mer interaktivt.
---
Kanske gått igenom grundligare så man verkligen förstått varför något sker. Hur man ska skriva ett program.
---
Svårt i början, men det berodde nog på dåliga förkunskaper.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Som om det skulle fungera att stå och skriva på tavlan?
---
ett måste i en sån här kurs
---
Vore skönt med mer varierat, annars bra.
---
Den tillsammans med Pythons idle är absolut nödvändiga. Det blir tydligare och man ser vad som händer.
---
Skulle vara hemsk att behöva få all kod skrivet på tavlan då tecken som "." , "," "-" och "_" lätt kan blands ihop.
---
GRYMT bra.
GE GÄRNA UT FÖRELÄSNINGSANTECKNINGAR INNAN LEKTIONEN. DET ÄR MYCKET VÄRDEFULLT
---
Då ser man allting framför sig, väldigt bra :D
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
bra, enkla exempel
---
Kunde gärna fått vara ett par till grafiklektioner istället.
---
Bra, effektiva exempel, men för enkelt mot slutet
---
Precis som frl beskrev den grunden väldigt bra.
---
Varför ställde ni in föreläsningarna mot slutet? Ni kunde mycket väl ha föreläst om GRAFISKA grejer för de som var intresserade. Rent ut sagt korkat beslut!
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Svårt att se framför sig hur ett program fungerar då koden skrivs på en tavla
---
I början var de lagom svåra, andra halvan va upprepningar där de som arbetat det minsta på egen hand kunde mycket mer.
---
Att få se programet när det körs vore bra i visa fall, för att få mer förståelse. Så visa med dator eller något.
---
Helt okej, om man inte förstod innehållet från frl förstod man efter övningen.
---
Vassili Novikov var grym om man hade bra förkunskaper
Stene var bra.
Aldrig varit hos bruden.
---
Bara positiva kommentarer, toppen! Synd dock att övningarna varade under en så kort period.
---
Bra att få höra samma sak 2 gånger av 2 olika personer.
---
Vet inte
---
Mycket bra med övningar, många fler vågade ta upp saker vi inte förstod och be om upprepningar. Trevlig stämning!
---
jag var enbart med den "övningen" då P-uppgifter delades ut, mao kan ej uttala mig.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Man hann knappt få hjälp. Och ibland hänvisade handledarna till "google" för att de inte hade tid. Då hade man lika gärna kunnat googla hela kursen. Fler handledade till p-uppgiftsdelen!
---
Hade underlättat om man varit van vid miljön, typ Windows. Tog ofta alldeles för lång tid att få hjälp. Sista lektionen köade jag 1h 15 min.
---
Mkt lättare än p-uppgiften. Vore bättre med "svårare"
---
Få assistenter, men kunniga de flesta av dem!
---
Långa väntetider
---
För simpla gentemot P-uppgiften.
---
För lätta jämfört med p-uppgiften
---
Ett stort kliv från sista labben till p-uppgift. Förslag: ha frivilliga svårare uppgifter
---
Det var på labbarna man utveklades mest och hjälpen man fick då man körde fast av assistenterna var riktigt bra!
---
FY FAN VA EMACS SUGER KUK! MAN FÅR DAMP I RÖVHÅLET!
ÖNSKEMÅL: Kan ni inte be NADA att installera Python Shell så man kan programmera som en människa? Fick reda på att editorn gedit fanns FÖRST VID REDOVISNINGSTILLFÄLLET.
_______________________________________!!!
Det verkar som detta program är betydligt bättre än emacs, lär oss använda detta istället!
---
jättebra, man får en mycket större inblick i vad ämnet handlar om
---
En grafisk laboration vore bra.
---
Kötiderna är ju sjukt långa... För att undvika det? 3 grupper istället för 2?
---
Lite väl korta ibland.
---
gärna mer utvecklande uppgifter.
---
Eftersom man inte fattade på lektionen var det väldigt svårt att göra labben.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Egentligen alldeles för lätt, plus att jag inte rikitgt förstod vilken mening det hade.
---
På tok för lätt. Borde vara längre och innehålla ett par program som man ska skriva eller liknande.
---
Löjligt lätt
---
Tråkigt men kanske nödvändigt.
---
Äckligt likt det som var på internet. Jag vet att många klarade det för att frågorna var typ identiska. Vet även att vissa svarade samma som på internet och klarade sig! S:S :S: S:S:S:S :S (:S är en smiley, google it)
---
Var i lättaste laget.
---
man behövde inte plugga.
---
Bra, eftersom man tvingades lära sig alla nya glosor.
---
Jag lärde mig inte speciellt mycket om själva programet, snarare lärde jag mig själva "svaren" för tillfället, eftersom jag visste att övningsprovet skulle vara väldigt likt det riktiga provet.
---
lite för lätt
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Väldigt kul om det funkar, lite svårt bara.
---
kul
---
stor skillnad i svårighetsgrad.
---
Rolig och bra avslutande del av kursen.
---
Vi förväntas kunna väldigt mkt mer.
---
Svår jämfört med lektioner och föreläsningar
---
Lärde mig mycket
---
Jätte bra att det finns ett stort urval
---
Svår, men lärorik
---
Formuleringarna är sällan klockrena.
---
Den var kul och utvecklande!
---
Bra att man får en del programmera själv, det är så man lär sig.
---
Lite bättre instruktioner kan ha varit bättre. Även att man fortsatte med föreläsningar efter det att man gjort labbprovet
---
skulle behövt få lite mer hjälp
---
Svårighetsgraden mellan en lätt och en svår är för stor.
---
Kraven för betyg D t.ex. "Perfekt program" Vem uppfyller det?
Samt att jag blev degraderad betygsmässigt (från B till C)för att jag inte hade gjort felkontroll på negativa tal (fotbollsserie), vilket inte spelade någon roll betygsmässigt för en annan person som jag känner när han redovisade angående negativa tal.
Alla handledare ska väl vara konsekventa, eller?
---
Redovisning av spec tidigare än nu vore bättre. Skulle hjälpa till med att komma igång tidigare.
---
rättvisa gränser.
---
Alldeles för stort steg från tidigare uppgifter. Svårt att veta hur programmet ska se ut! Var ska kommentarer stå osv. Förslag: En uppgift med A i betyg på hemsidan.
---
Det var här som man verkligen lärde sig python!
---
Spännande och väldigt bra för självförtroendet när saker tillslut fungerade! Det var dock en väldigt ojämn tillgång på handledare. Många av oss övergav efterhand labgrupperna och gick på alla labbar för att få en chans att få hjälp. Köade ibland i över 90 minuter utan att få hjälp alls/hjälp en gång. Om antalet handledare är anpassat efter en halv klass skulle bättre reglering av antalet elever behövas, alternativt FLER HANDLEDARE!!
---
Kul när man fått ihop nått men vägen dit var inte kul, eftersom man inte hade en aning om vart man skulle börja.
---
Bra.
stora valmöjligheter, speciellt då kan man göra en egen uppgift.
Man kan anpassa momentet efter egna förkunskaper/betygsmål.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Mer hjälp till nästa år!
---
skiljer sig väldigt mycket åt, vissa mycket bra andra mindre bra
---
De var duktiga, de var insatta i olika delar och kunde kompletera varandra
---
Vassili var jätteduktig. I övrigt känns det mindre bra.
---
De flesta var bra. Andra mindre bra, när man får svaret googla på det där så hittar du det, fet känns som en dålig hjälp
---
Vore bra om man kunde få bättre stöd på så sätt att handledarna kollade igenom koden noggrannare
---
Fler som kan Pythons GUI bra efterfrågas
---
Exemplarisk!
---
Vassili och en annan snubbe var bra. Vet ej namn på nummer 2.
VISSA HANDLEDARE VAR RENT AV DÅLIGA. ledsen att jag måste uttrycka det så, men många var ganska okunniga...
---
det skiljde sig ibland
---
Självklart varierade det beroende vem man fick. Men får man en handledare på P-uppgiften som hånskrattar rent utsagt när han upptäcker nåt fel på programmet, då undrar man lite vilka som är där, som njuter av andras misstag. Detta gäller endast en handledare, som tur är, inte alla.
---
Vissa hade inte erfarenhet av att programmera i python. Mindre bra.
---
kunde gärna ha kunnat mer om python. för lång kö ibland. kanske för få handledare eller att det inte var meningen att alla skulle komma på samma pass? De gjorde alla i alla fall eftersom den andra var tidigt på morgonen.
---
Frågade flera gånger om hjälp: svaret var oftast: GOOGLA. Googla kan jag göra själv hemma, jag frågar för att jag behöver hjälp!
---
Ingen nyhet: Det var i princip omöjligt att få hjälp utifrån.
---
Förutom i enstaka fall var de till mycket stor hjälp!
---
ibland mycket hjälpsamma, ibland kändes det som man stod 25 minuters kö i onödan.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Den kan man nästan skippa
---
Värdelöst köp.
---
Boken var intressant skriven, dock var delen om Tkinter väldigt kort samt saknade generella kommandon för den Tkinter.
---
Använde inte så mycket, men man hitta det man ville ha om det var något.
---
Boken som sådan fungerade utmärkt. Dock tycker jag att Sten borde refererat mer till den, eftersom jag köpte den.
---
Onödigt köp.
---
Internet och hjälp från assistenter räckte mycket väl.
---
Kursboken var GULD. Byt ej, det är en bok som engagerar,
---
Boken var rolig, väldigt bra
---
Rolig och enkel att läsa.
---
Lite dryg stundtals i början, bättre en bit inne i boken. Relativt billig.
---
google.it
---
Boken var bäst!!Kul att läsa.
---
Har tittat i kursboken när jag behövt kolla upp hur jag ska göra saker till främst p-uppgiften. I varje situation har jag dock haft mer nytta av att googla efter det jag velat ha.
---
Den var mycket bra, ni borde uppmuntra till mer läsning! Tror att det är en bra idé att hänvisa till olika kapitel i boken inför föreläsningar, så att man har en chans att känna igen begreppen.
---
Då jag knappt var närvarande vid några lektioner, lärde jag mig i stort sett allt från boken, mao måste den vara bra, om jag klarat kursen.
Om ja, på vilket sätt?
...om inte en nivå av datakunskap motsvarande en femårings räknas som ett sådant:)
Inga problem.
---
Inget jag funderat på över huvud taget.
---
bra
---
Väldigt bra.
---
Bara killar som undervisade/assisterade.
---
Märkte ingen skillnad mellan kön
---
Ursäkta va?
---
Bra, mycket bra handledare.
---
Kvinnfolket verkade ha svårare att förstå. Kanske ha lite fler redovisningar om sådant närmare köket så det hjälper för deras framtid bättre?
---
Bra, material anpassat till alla, men få kvinnliga handledare.
---
Har inte märkt av särbehandling eller liknande. Inte någonting jag funderat över
---
Inga särbehandlingar.
Allt OK!
---
Jag tycker inte att det finns några särskilda aspekter på kursen ur ett genusperspektiv.
---
driver ni? genus what?
---
Bra, men mycket killar.
---
Bra
---
Bra kurs med bra lärare och handledare. Dock finns utfrymme för förbättring angående boken, och innehåll av labbar.
---
Har ingen kommententar
---
pff vilken fråga.
---
Neutral. Kan inte se att det skullevara någon som helst skillnad för killar och tjejerpå denna kurs.
---
BRA!
---
Killlabbhanledarna hjälpte tjejorna mer!
Överlag så har det varit bra, mycket individuellt arbete.
---
Borde vara som en tenta i slutet där man får ett antal små "P-uppgifter" som ska lösas på 5 h.
---
Bra kurs, jag har lärt mig väldigt mycket! mer invecklade föreläsningar skulle förbättra kursen markant. De byggdes för de som inte läste eller testade programmering själv. Jag som aldrig programmerat, läste och testade själv lite grann vilket gjorde att föreläsningarna ej hjälte
---
Den lite ostruktuerad, annars bra upplägg.
---
Fler labbhandledare så att kötiderna minskas. Vissa dagar tog det alldeles för lång tid!
---
Jag tycker att kursen var givande. Språket är bra och lätt att lära sig.
Sten är en jättebra föreläsare.
Dåligt organiserat runt ikring labbarna, dåligt med handledare. Tiderna låg också konstigt, då dom flesta valde måndag kl 1500 över onsdag kl 0800
---
All in all väldigt bra, kommer nog välja data pga av den.s
---
Bra kurs, framför allt föreläsningar. Sten är äldigt pedagogisk och programmering blir lättare när man får det förklarat av honom. Laborationerna var lite väl enkla jämfört med P-uppgiften och många upplevde det som en chock när de fick P-uppgiften att göra utan någon aning om var de skulle börja.
---
Kul att lära sig programmera enklare program :)
---
HA FÖRELÄSNINGAR OM GRAFIK, även på högre nivå än att bara öppna ett tomt grafiskt fönster.
Stene: Fortsätt vara övertydlig om vad klasser är, många miss-använder dem trots hur tydlig du är!
---
Det är en sak att förstå helheten med programmering, en helt annan sak att skriva ner det till någon vettig kod. Vissa handledare säger bara "skapa en klass, metod, funktion etc. men det är ofta sjävlkart, för man förstår ju ofta det generella. Däremot är det en helt annan sak att skriva ned det till en programmerbar och användbar kod vilket vissa handledare inte vill hjälpa en med.
---
borde ha mer föreläsning om grafiskt typsnitt. kan ha berott på att sten blev pappa.
---
-
---
Behöver nog omstruktureras lite. Bättre handledare, fler handledare!
---
---
Känns rätt onödigt. Men va kul att testa på.
---
Bra och rolig kurs. Positivt: intressant innehåll, bra kursupplägg, bra föreläsningar, utmanande och rolig p-uppgift. Negativt: Övningarna kändes lite oeffektivita. Lite otydlig info i vissa fall, t ex angående redovisning av labbarna. Försökte en gång få hjälp av allmänhandlednigen med p-uppgift eftersom labbtiden inte var avsedd för handledning, men handledaren kunde ingen Python alls så var inte till någon hjälp.
---
Lägg upp en puppgift på hemsidan som är välgjord.
Så man har en mall till hur kommentarer och liknande ska skrivas
---
givande kurs!
---
Nu i slutet tycker man det är rätt okey, eftersom man har ett litet hum.
Men jag vet inte hur jag skulle klarat detta utan hjälpsamma kompisar(det är ingen garanti att man får kompisar).
---
Bra, mycket Rolig kurs :)
bra kontrast till de tunga mattekurserna, har man lite kul oxå så orkar man mer, generellt.
Denna sammanställning har genererats med ACE.