DD1310 prgo11

Resultat av kursutvärdering


    Kursuppläggning

  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 0% (0 st) Mycket lätt
    2. 10% (6 st) Lätt
    3. 46% (27 st) Medel
    4. 34% (20 st) Ganska svår
    5. 8% (5 st) Mycket svår

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    För mig var programmeringsspråket väldigt nytt och det känns som att många inbyggda funktioner "ska man bara kunna förstå" det är svårt att hitta logiken.
    ---
    Kursen var svår i början. Som nybörjare i programmering förstod jag i princip ingenting av föreläsningarna. Det släppte dock lite på övningarna och med tiden
    ---
    Det tog ganska lång tid innan jag kom in i tänket och kunde se hur pogram ska byggas upp.
    ---
    Det var svårt att hänga med när man aldrig hade programmerat förut, så gärna ännu mer fokus på grunderna.
    ---
    Allt som ingick var helt nytt för mig.
    ---
    P-uppgiften är den dominerande faktorn till varför jag tycker den är ganska svår. Annars hade kursen varit lätt.
    ---
    Tagit mycket tid!
    ---
    Jag har inte hållit på med programmering tidigare men läroboken underlättade väldigt mycket.
    ---
    Jag tror att svårigheterna beror mycket på förkunskaper.
    ---
    Fler labbar innan P-uppg! Det vore bra om övning och lab var sammankopplade, så att man först hade en timme övning följt av en timme lab, tex. Då skulle kunskapen fördjupas lite bättre!
    ---
    Bra nivå! Har inga tidigare programmeringskunskaper och har lärt mig väldigt mycket. Mycket av det för högre betyg behövde man dock lära sig själv, vore bra om det gicks igenom mer på föreläsningarna.
    ---
    Labbarna var oftast mycket svårare än det som man gått igenom under föreläsningarna. För p-uppgiften kände man sig inte alls förberedd.
    ---
    Inte min grej bara..
    ---
    Bra nivå.

  2. Tycker du att kursen är meningsfull?

    1. 24% (14 st) Ja, mycket
    2. 47% (28 st) Ja
    3. 19% (11 st) Neutral
    4. 7% (4 st) Inte särskilt
    5. 3% (2 st) Nej

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Den är meningsfull om man vill läsa en linje som är inriktad åt programmeringshållet. Efter denna kurs har jag märkt att jag inte är det, så nej.
    ---
    Beror ju helt och hållet på vilket program man väljer. (Open-elever)
    ---
    Det hade varit roligare att lära sig Java även om det är svårare.
    ---
    Väldigt nyttig för personer som aldrig programmerat förut. Man behöver inga förkunskaper, precis som det skall vara i en introkurs som denna.
    ---
    Hade varit bättre att läsa ett språk som vi skulle kunna få användning för senare.
    ---
    Kul att lära sig en ny praktisk färdighet.

  3. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 37% (22 st) Ja
    2. 24% (14 st) Tveksam
    3. 39% (23 st) Nej

    Föreläsningar

  4. Hur många föreläsningar var du närvarande vid?

    1. 7% (4 st) 0-25%
    2. 3% (2 st) 26-50%
    3. 5% (3 st) 51-75%
    4. 85% (50 st) 76-100%

  5. Hur lyckades föreläsaren förmedla ämnet?

    1. 15% (9 st) Mycket bra
    2. 46% (27 st) Bra
    3. 29% (17 st) Acceptabelt
    4. 8% (5 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kunde ha haft lite mer koll på förändringarna mellan versionerna.
    ---
    Skulle gärna sett fler och mer grundläggande exempel på vad som händer när ett visst stycke kod skrivs.
    ---
    Bra exempel. Kursen kändes dock som att man skulle kunna klarat av den med webblitteratur/ensam inlärning.
    ---
    Lägg inte så stor vikt på det här, jag gick inte på de flesta föreläsningarna.
    ---
    Hänsyn tas till att programmering är svårt att lära ut, till och med för de allra bästa föreläsarna.
    ---
    Sten är en mycket bra föreläsare.
    ---
    Förutom att föreläsaren kunde förmedla ämnet, så var han dessutom en riktig bra föreläsare - tydlig!
    ---
    Bra och strukturerade föreläsningar!
    ---
    Det fanns en osäkerhet runt kursen av flera skäl.

    *övergången från python 2 till 3 fick moment att först inte fungera.
    *Otur med sjukdom eller liknande som gav inställd/flyttad föreläsning
    *Vissa snabba kast i förändringar av datum med mera

    Sammanfattningsvis blev det lite luddigt och osäkert runt momenten och datum i kursen.

    ---
    Som sagt, lite mer fokus på högre betyg kanske..
    ---
    Bra men kändes ibland lite oengagerad...
    ---
    Lätt att förstå varje del för sig men svårt att förstå hur man skulle få de olika delarna att hänga ihop.
    ---
    Väldigt bra nivå på föreläsningar, informativa, det var lätt att förstå under dessa.
    ---
    Tycker att han gick väldigt fort fram på föreläsningarna, istället för att förklara grundligt så man förstod om man aldrig hade programmerat innan.
    ---
    Mycket grundläggande saker som förmedlades bra. Svårare delar var upp till en själv att fixa mha bl. ā kursassistenter.

  6. Vad tycker du om föreläsningsmaterialet?

    1. 0% (0 st) Mycket bra
    2. 37% (22 st) Bra
    3. 44% (26 st) Acceptabelt
    4. 12% (7 st) Mindre bra
    5. 7% (4 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Väldigt svårt att att till sig stoffet när man inte har några förkunskaper alls inom programmering.
    ---
    Köpte aldrig boken, verkade helt värdelös. Internet har allt på ämnet, eventuell kunde föreläsare rekomendera tex, khan academy osv.
    ---
    Lägg inte så stor vikt på det här, jag gick inte på de flesta föreläsningarna.
    ---
    GÅ gärna igenom alla krav för varje betyg, hoppa inte över kriterier! (se understa kommentar)
    ---
    Bra med exempel
    ---
    Mer info om grafiskt användargränssnitt.
    ---
    Kod på powerpoint säger inte så mycket, men bra att föreläsaren körde någon kodsnutt då och då.
    ---
    Grafik föreläsningen var inte allt för givande för min del. Svårt att klämma in allt på en föreläsning kanske men skulle velat ha vetat mer om widgetarna.
    ---
    Gärna mer programkod med i powerpointpresentationen, så att man kan titta tillbaka.
    ---
    Som sagt, lite mer fokus på högre betyg kanske...
    ---
    Mer grafikst hade varit välkommet. Annars bra.
    ---
    Mycket grundläggande saker, andra icke grundläggande men nödvändig info överläts åt Assar, vilka gjorde ett varierande jobb med detta.

    Övningar

  7. Vilken övningsassistent har du varit hos mest?

    1. 17% (10 st) Robin Helly
    2. 24% (14 st) Frida Halfvarson
    3. 39% (23 st) Mikael Lindahl
    4. 14% (8 st) Mikael Eriksson

  8. Hur många övningar närvarade du vid?

    1. 10% (6 st) 0-25%
    2. 7% (4 st) 26-50%
    3. 32% (19 st) 51-75%
    4. 49% (29 st) 76-100%

  9. Hur lyckades övningsassistenten förmedla ämnet?

    1. 19% (11 st) Mycket bra
    2. 41% (24 st) Bra
    3. 29% (17 st) Acceptabelt
    4. 7% (4 st) Mindre bra
    5. 2% (1 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Här kändes som att man bara skulle förstå hur allt fungerade och rent av kopiera. (inget negativt mot övningsassistenten)Om man inte gjorde det, var det svårt att förstå sig på nästkommande labb.
    ---
    Kändes lite konstigt med först en föreläsning och sedan en övning med samma sak.
    ---
    grymma allihopa! väldigt många övningsledare var väldigt duktiga. Det gjorde det mycket lättare för mig som nybörjare att förstå!
    ---
    bra att anteckningarna lades upp på kurshemsidan
    ---
    Inget bra att övningsassistenterna inte var bekväma med den nyare versionen av Python (3.1). Det uppstod förvirring då övningsassistenten inte var medveten om förändringarna i Python 3.1.
    ---
    Lägg inte så stor vikt på det här, jag gick inte på de flesta övningarna.
    ---
    Var ej närvarande...
    ---
    Kod på tavlan säger inte så mycket om man inte testkör programmet. Hade man dator va man tvungen att skriva ner allt och samtidigt hänga med. Kan bli bättre med rätt utrustning.
    ---
    Mikaels uppföljning av övnings-tillfällena med att lägga upp material under länkar på kurs-hemsidan tycker jag var mycket bra gjort, kvalitetshöjande.
    ---
    Hade varit väldigt bra med någon övning i en datasal, där man kan testa lite hursomhelst utan att det behöver vara en laboration
    ---
    Man förstod mer när man gick på övningarna och kunde passa på att fråga saker som man inte fattade på föreläsningarna. Jag gick inte bara på Robins övningar, men hon var helt klart bäst på att förklara för den som aldrig har programmerat förut. Hon gick igenom grunderna och hade bra exempel.
    ---
    Men det var ofta svårt att se vad hon skrev på tavlan.
    ---
    Svårt att kommentera då jag delvis inte legat i fas med kursen och därför inte kunnat ta till mig budskap ordentligt. Tycker dessutom de borde få mer info om vad vi just gått igenom och dyl.
    ---
    Förutsatte ibland större förkunskaper än vad jag hade, och gav rätt nedlåtande respons på frågor. Ej dock från alla handledare.

    Laborationer

  10. Hur var laborationerna innehållsmässigt?

    1. 15% (9 st) Mycket bra
    2. 58% (34 st) Bra
    3. 24% (14 st) Acceptabla
    4. 3% (2 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dåliga

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Alldeles för kort tid mellan labbarna för att hinna med att ta in allt som man lärt sig och hinna med att förstå. Exempelvis var jag sjuk några dagar och missade en labb vilket resulterar i att man inte får samma förutsättningar inför provet vilket är dåligt upplägg enligt mig.
    ---
    Tyckte dock att det var ett stort hopp från uppgift 4 till uppgift 5, det var många som hade problem med den.
    ---
    Eventuellt göra om den uppskattade tiden som det står att man kommer spendera med programmet så att det faktiskt är nära antalet timmar.
    ---
    Hade varit bra med en enkel labb om grafiskt användargränssnitt.
    ---
    P-uppgiften är mycket svårare än laboration 5.
    ---
    Laborationerna fungerade. Dock var kötiden oerhört lång, speciellt vid tider då det var redovisning. Vore bra om man delade in hälften av klassen till två tider för att inte riskera att alla kommer samtidigt.
    ---
    fler labbar, och gärna i samband med övning!
    ---
    Tycker att det borde varit fler och mindre labbar i början. Som nybörjare lär man sig bäst av att pröva på att programmera enkla program tycker jag!
    ---
    Det gäller att själv ställa mycket frågor.
    ---
    Några var otydliga, men i allmänhet var det bra.
    ---
    Perfekt upplägg på dem! Inte för svåra och inte för lätta men lite kluriga och tvingade en att kunna det vi gått igenom alldeles lagom.
    ---
    Själva labbarna var bra och man lärde sig mycket.
    Däremot dåliga/otillräckliga beskrivningar av labbarna, själva lydelserna alltså.

    ---
    Hade vi fått bättre genomgångar om vad allt handlade om så hade det nog varit lättare. Sista labben vi hade var ett för stort hopp i svårighetsgrad för okunniga programmerare.
    ---
    I början var labbarna lätta, de två sista var däremot väldigt svåra, det kändes inte som att vi hade fått lära oss det som behövdes för att klara dem under frl eller övn.

  11. Vad tyckte du om datorprovet?

    1. 7% (4 st) Mycket bra
    2. 44% (26 st) Bra
    3. 31% (18 st) Acceptabelt
    4. 14% (8 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dåligt

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Känns som vi inte fått tillräckligt med kunskap för att kunna sätta sig in helt i programmeringstermerna och istället för att enbart testa på om man förstår programmering i det stora hela ska man avgöra om det är en "instansvariabel" eller "lokal variabel". Det blev som att man fick gå på magkänsla.
    ---
    För mycket terminologi
    ---
    Gärna fler övningsprov (vet att det är begränsat med frågor, men det blev lite tjatigt att göra samma prov 3 gånger om).
    ---
    Skulle vilja ha någon form av enkel programmeringsövning i datorprovet, inte bara alternativ frågor.
    ---
    Tycker att det var mycket fokus på själva facktermerna alltså vad olika saker hette. Jag tycker att jag tog till mig kursen bra och fick A i betyg men detaljförsålsen som för skillnaden mellan attribut, argument och instansvariabler o allt vad det hette som krävdes i provet var jag oförberedd på.
    ---
    Det var en bra genomgång på föreläsningen, men det kunde ha varit olika övningsfrågor istället för att ha samma som man kanske lär sig utantill då.
    ---
    Det var mycket svårt att öva till det, fler övningsprov hade varit bra, som inte hade gåtts genom under frl.
    ---
    En del frågor är otydliga och kan vara svåra att svara på även om man vet hur det frågan handlar om fungerar

  12. Vad tyckte du om P-uppgiften?

    1. 31% (18 st) Mycket bra
    2. 47% (28 st) Bra
    3. 12% (7 st) Acceptabel
    4. 7% (4 st) Mindre bra
    5. 3% (2 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Kul att få göra något som är större och man inte måste göra på "det bästa sättet, enligt handledare".
    ---
    Jag skulle ha velat haft ut den i början av kursen.
    ---
    Det var väldigt svårt att göra ett grafisk gränssnitt efter bara en föreläsning, det hade varit bra med några frivilliga övningar inom detta.
    ---
    Lärde mig massor när jag fick mycket tid att själv sitta och försöka lösa ett mera omfattande problem.
    ---
    Varför fanns det olika svårighetsgrader på uppgifterna? Några fördelar med att ha valt en svårare uppgift har inte upplevts.
    ---
    För högsta betyg krävs oftast grafiskt användargränssnitt, varför jag anser det lämpligt att ta upp detta mer på föreläsningar/övningar.
    ---
    Jag har lärt mig jättemycket tack vare P-uppgiften.
    ---
    Mycket beror på vilken uppgift man får. (Gärna att utdelningen av lydelser fungerar lite smidigare än att assistenterna bara lägger dessa på bordet och låter då klassen "slåss" om dem.
    ---
    Kul grej
    ---
    Väldigt bra upplägg! Rolig att arbeta med.
    ---
    Jag kan ju inte prata för alla uppgifter men min var bra. Utmanande men ändå så att man klarar sig på bara det man lärt sig från skolan om man bara tänker till.
    ---
    Det var för höga krav för såna som inte har programmerat tidigare..
    ---
    För stora krav på nybörjare
    ---
    Bristande information vad som krävs för de olika betygen. Tillräcklig information finns ej från föreläsningar och kursbok för att kunna göra P-uppgiften.
    ---
    Det var svårt att förstå exakt vad man ska göra. I min uppgift stod det ett exempel på hur inmatningen skulle gå till, då jag inte gjorde så fick jag lägre betyg eftersom man tydligen var tvungen att göra som exemplet. För högre betyg krävdes en del saker som inte heller var angivna i uppgiften.
    ---
    Väldigt varierande svårighetsgrader för samma betyg. Mycket långa kötider för att få hjälp. Hjälp fanns dock till hands ofta om man kunde vänta

  13. Hur var labbhandledarnas kompetens?

    1. 27% (16 st) Mycket bra
    2. 49% (29 st) Bra
    3. 15% (9 st) Acceptabel
    4. 8% (5 st) Mindre bra
    5. 0% (0 st) Dålig

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Hjälpen hos handledarna varierar mycket. Vissa är schyssta, ger tips och bra råd medan andra säger "det får du klura ut själv". Vissa avbryter en medan man förklarar sitt program med att ställa frågor som "vet du ens vad koden står för?" och testar med irrelevanta frågor.
    ---
    Många är väldigt hjälpsamma och duktiga.
    Problemet infinner sig när man inte har någon som helst aning om vad man ska göra. Då har de inte alltid möjlighet att hjälpa till utan att avslöja hela uppgiften, så då blir det svårt att få hjälp. Eller förstå vad de menar.

    ---
    Det var lite knepigt när olika handledare sa olika saker och gav motsägande tips. men det är ju ändå elevens uppg att fråga rätt saker!
    ---
    Jag fick nästan alltid den hjälp jag behövde, det enda som de inte riktigt hade koll på var grafiken.
    ---
    Vissa är jättebra, andra är okunniga, opedagogiska och rent av otrevliga.
    ---
    Neutral. Vissa handledare var mycket duktiga. Andra lite sämre.
    ---
    Kändes ibland nästan som att handledarna var rädda för att hjälpa en för mycket och gav ibland nästan kryptiska råd. Detta mest i början dock, i slutet av p-uppgiften fick jag bättre hjälp!
    ---
    Skiljde ju sig från person till person. Två stycken som jag hade var väldigt bra. Tror att de hette Carl och Erik. Kudos till dem!
    Annars var ett vanligt svar när man ville ha hjälp: -Tyvärr, vet inte det där.....körde pythin 2.7

    ---
    Den var bra, men ofta ville dem inte säga för mycket om hur lösningen skulle gå till. Om man har svårt att förstå skulle man gärna vilja ha en liten, allmän genomgång av detta, inte nödvändigtvis en direkt lösn
    ---
    Däremot är det viktigt att alla handledare bedömer alla studenter på samma sätt, jag upplevde att det spelade stor roll vem man pratade eller redovisade för.

    Kursmaterial

  14. Hur var kursboken?

    1. 14% (8 st) Mycket bra
    2. 14% (8 st) Bra
    3. 12% (7 st) Acceptabel
    4. 8% (5 st) Mindre bra
    5. 7% (4 st) Dålig
    6. 46% (27 st) Har inte använt den

    Ev kommentar (gärna konstruktiv):

    Lätt att förstå!
    ---
    Läste lite i den o fick intrycket att jag kan få ut bättre information på nätet
    ---
    Utan boken hade jag inte klarat mig!
    ---
    Har en kursbok, men har knappt slagit upp den...
    ---
    Tyckte att boken ibland fokuserade lite mycket på flashiga exempel mer än att förklara skillnader av funktioner lite mer ingående innan exempel


    JML-frågor

  15. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 3% (2 st) Ja
    2. 97% (57 st) Nej

    Om ja, på vilket sätt?

    löjlig fråga
    ---
    En del kursassistenter räknar med att killar kan mer och ger större hjälp till tjejer.

  16. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kurmaterial, kursinnehåll, lärare etc.)?

    inga kommentarer
    ---
    Allt är jämlikt. Ingen behandlas annorlunda
    ---
    jämställd
    ---
    Bra!
    ---
    Har inget att klaga på.
    ---
    Fler tjejer som labbhandledare?
    ---
    Märkte inget dåligt
    ---
    Den verkar av någon anledning vara svårare för tjejer än för killar, även då hänsyn tas till förkunskaper. Vet dock inte varför.
    ---
    Mycket bra, det vill säga ingenting som kan tolkas som stötande har jag påträffat
    ---
    Väldigt neutral och bra.
    ---
    Bra.
    ---
    Inga övriga kommentarer
    ---
    Vet inte riktigt vad ni är ute efter här. En del av assarna har jag fått känslan av att ha hjälpt tjejer mera än killar.
    ---
    Det var bra att det fanns kvinnliga övningsledare!
    ---
    Jag ser inga direkta problem eller brister.
    ---
    Bra
    ---
    Har inte reflekterat över det alls.
    ---
    Är denna fråga ett skämt?
    Det har jag hursomhelst inte ägnat en tanke åt...

    ---
    Programmering är som jag kan förstå dominerat av män. Men detta har inget spelat någon roll i kursen.
    ---
    Bra
    ---
    Inga kommentarer
    ---
    Bra
    ---
    Har inte gjort några bedömningar vad gäller genus när jag studerat denna kurs.
    ---
    Bra.
    ---
    Bra
    ---
    Ser inga problem
    ---
    Helt neutral


    Övrigt

  17. Övriga kommentarer om kursen:

    Borde göras till en valbar kurs!
    ---
    Ex. fråga 5,6,7 och 9 på kursenkäten saknar alternativ för dem som inte varit på något. Jag var på en föreläsning och en övning så känns fel att betygsätta er efter det.
    ---
    Vore bra med flera mindre övningar, ungefär som labbarna men kortare och flera.

    Det vore kanske en bra ide att dela in klassen i två eller flera grupper, med avseende på vilka förkunskaper man har inom ämnet.

    ---
    -
    ---
    Skit dåligt att krav för alla betyg inte nämdes någonstans. Jag skrev ett grafiskt program som uppfyllde alla skriftliga och muntliga krav för A som hade uppkommigt under kursens gång. Men fick ett C enbart på grund av att jag inte hade tilräckligt med klasser. Om ni har några fler frågor ställer jag gärna upp och besvarar vad jag tycker, min mail är marmoh@kth.se.

    Med Vänliga Hälsningar
    //Martin Mohlin

    ---
    Många jag pratat med har tyckt att handledare varit olika "snälla" (hur mycket de hjälp). Det skulle kanske vara bra om man kunde få det på något sätt mer jämnt så att det inte är slumpen som avgör hur mycket hjälp man får.
    ---
    Mycket bra, givande och välplanerad kurs.
    ---
    Nej.
    ---
    Kul Kurs
    ---
    Den var bra och intressant. Lärde mig mycket.
    Tycker att ni borde ha med videotutorials bland referenserna, de var väldigt hjälpsamma för mig. Allt det jag lärde mig om grakien lärde jag mig härifrån: http:
    //wiki.python.org/moin/Intro to programming with Python and Tkinter

    Annars vill jag bara påpeka att förklaringen om vilken verision av python man skulle ladda ner beroende på om man hade 32 eller 64-bitars processor var väldigt virrig. Istället för att generalisera det till att de med gamla datorer bör köra 32 och de med nya 64 så är det väl enklare att bara visa folk hur man tar reda på vad man har.

    ---
    På allmänhandledning och labbtider har det ibland kännts som att handledarna tycker att man borde kunna mer än man kan. Har man frågat om något har svaret ibland blivit "det borde du kunna", men har man aldrig programerat innan är det mycket man inte kan..
    ---
    Mer noggranna föreläsningar så man kanske förstår vad som menas med allting istället för att ta för givet att alla förstår. Hade man aldrig programmerat tidigare så tycker jag att EN föreläsning i grafik var alldeles för lite! Det borde finnas fler tillfällen att ha möjlighet att lära sig mer om grafik om man satsar på ett bra betyg.
    ---
    Bra, kanske kan man få projektuppgiften tidigare.
    ---
    Tycker att många handledare visade härligt engagemang! Bra!
    ---
    Dålig struktur. Finns ej tillräckligt med information från kursbok/föreläsningar/övningar/laborationer för att klara av P-uppgiften.
    ---
    Riktigt kul att Open hade programmering, lätt roligaste kursen hittills!
    ---
    Varierande bedömningar hos assistenter.


stene@csc.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.