Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Ge p-uppgiften under föreläsningstiden!
---
Svårt att få bra hjälp
---
för lite information. har uppfattat p-uppgifterna väldigt olika. har varit mer problem med matematiska formuleringar, tänkande utanför boxen. för att kunna korta ner kodning
---
Bra föreläsare
---
Har kunskap inom området sedan tidigare, jobbar även som programmerare..
---
inge förkunskap= halvt körd i kursen
---
Programmerat tidigare
---
jag har programmerat förut
---
Jag la inte ner nog med tid, jag tror man måste sätta sig ner och leka runt ordentligt, så man lär sig något, bara labbarna är för lite att göra för att ordentligt lära sig.
Ps: sten borde lära sig andra namn än slask, och ha ordentliga exempelprogram
---
För en oinvigen elev är kursen ganska svår. Skillnaden i svårighetsgrad mellan labbar och p-uppgift är stor (dock naturlig). P-uppgiften hade varit betydligt lättare om man vid föreläsningarna fördjupat sig mer i objektorientering.
---
Föreläsningarna gav mycket men inte i närheten av vad jag känner att jag behövde för att få E på en uppgift som sträcker sig E-A.
---
Bra upplägg för hela kursen.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Bra bra början till programmering
---
bra att få se kod och veta hur allt går till
---
Bra att lära sig hur mycket arbete det
---
Bra för alla programmeringsspråk liknar varandra.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Vissa föreläsningar kändes meningslösa, andra mycket värdefulla.
---
steeeeeeeen
---
Grafikföreläsningen var aningen bristande och mycket eget informationssökande krävdes för att förstå grafiken
---
Bra och tydliga genomgångar. Dock så var exemplen lite väl simpla, hade gärna sett något mer avancerat exempel.
---
Man förstår när sten berättar man svårt att koda själv
---
Jag hade gärna sett mer exempel på datorn.
---
Pratar tydligt och bra.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Boken är inget man vänder sig till om man har problem.
---
bra material bok.
---
Vore bra med enkla exempelfiler som man kunde läsa för att få mer förståelse i början
---
Läste ej
---
Jag använde inte boken. Men jag antar att den var ok. Det finns mycket att tillgå på internet, dock har jag svårt att söka mig fram genom pythons hemsida, det blir mer googlande för min del, det kanske är normalt för programmerare?
---
Behövs kanske mer lektionsexempel på internet.
---
Det var jättebra powerpoint som man kunde hitta relevant fakta på under hela terminen speciellt vid p-uppgiften
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Toppen!
---
Hade svårt att förstå vad man menade
---
Har varit hos CK mest (Andreas något, han med glasögon) Mycket bra snubbe!
För övrigt är Jonda väldigt kunnig också
---
oftast hade vi ingen projektor och var tvungna att skriva på tavlan, vilket itne fungerar superbra
---
Gärna dator/projektor istället för tavla.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Hoppet i svårighet från labbarna till P-uppgiften var väldigt stor
---
Skaffa fler övningsassistenter!
---
ibland dåligt med information.
---
Innehållsmässigt var de bra dock så var instruktionerna ibland väldigt otydliga.
---
Stressiga och intensiva, spelade ingen roll om man satt varje dag och fick allmän handledning för dom hjälper inte. För att lära sig matten visar lärare hur man ska tänka och kanske visar liknande problem, på programmering så visade läraren saker han tyckte var coola med python, inte så kul när man är stressad och inte fattar någonting,han visade helt enkelt hur värdelös man var som inte förstod.
---
Behövs en lite mer pedagogisk förklaring på labbdelen med klasserna
---
De första tre var mycket enkla för att nivån senare skulle höjas rejält. Kanske börja med att höja nivån något redan vid labb 2/3?
---
Labb 5 mycket givande
---
Var alltid klar med min labb-uppgift till laborationerna. Det enda jag gjorde var att redovisa min labb.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Väldigt lätt
---
Det hjälpte!!
---
Även om man kan programmera någorlunda bra så är det sällan man lägger någon större tid på definitionerna av olika grejer. Vilket datorprovet lägger stor fokus på.
---
För lätt.
---
Tråkigt att det var samma prov som låg uppe på internet.
---
Det var väldigt likt(identiskt?) med föregående år. Vet ej om det är bra eller dåligt
---
Väldig enkel. Skulle kunna vara lite svårare.
---
Med tanke på att man i princip hade kunnat memorera svaren var den knappt givande.
---
Alldeles för lätt
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Svårt men väldigt lärande. Kräver dock att man har självdisciplin
---
Hade gärna fått mer vägledning.
---
Dåligt att man fick en uppgift tilldelad och att inte alla hade alla betygsnivåer. Men de flesta verkade vara roliga problemlösningar.
---
svårt att komma igång. väldigt svårt att lösa problemen. har suttit åtaliga timmar för att luska ut matematiska problem som egentligen inte har så mycket med just programmering att göra.
---
Man lär sig mycket genom att göra större uppgifter så P-uppgiften är en mycket bra del av kursen.
---
hade en lätt uppgift men tyckte kraven ändå var skyhöga.
---
det var väldigt svårt ifall man inte hade ngn förkunskap och hjälpen man fick under handledningen var inte bra
---
Motsvarade mina förväntningar på svårhetsgrad och tidsåtgång. Dock var jag och sökte handledarassistans vid 5 tillfällen utan att lyckas, och då satt jag ändå där från 17 till 20 i kön. Jag kunde lösa alla mina problem själv tillslut, men jag kan tänka mig att de som behövde mer assistens blev något frustrerade av detta.
---
En mycket bra puppgigt som lärde mig massor.
---
Det kändes som ett stort hopp men det skulle ju vara en utmaning
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Mycket varierande. Alla är säkert duktiga på just programmering, men mer eller mindre bra på att lära ut/hjälpa. (Vissa är direkt otrevliga, kommer inte i tid, ställer in i sista sekund etc. Gäller vid allmänhandledning)
---
om det fanns några ens, många handledare hade inte ens gått python själva.....
---
Jonda, och Mikael Lindahl var bra.
---
Beror såklart på vem man fick. Vissa var väldigt bra
---
Den var väldigt varierande. Särskilt skiljde det sig ang hur mycket hjälp och tid man fick.
---
För få
---
vid redovisning av p-uppgift skiftade det start vilket betyg man fick beroende på handledare, vilket uppfattas som oprofessionellt och orättvist
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Inget man vänder sig till.
---
Köpte den aldrig.
---
Den var bra!
---
Det beror säkert på från person till person. Den hjälpte inte mig så mycket..
---
Använde den lite i början men sedan nästan ingenting
Om ja, på vilket sätt?
En assistent som hävdade att "du är för dålig och kan inget. jag kan inte hjälpa dig". Vet inte vad det beror på, men det känns inte roligt. De ska väl hjälpa? (På allmänhandledning, ej i kursen)
Jag antar att mental efterblivenhet är något man kan särbehandlas för....
Det var väll lika för eleverna men det var fler mangliga övnings-assar etc, inte helt oväntat
---
Bra
---
Toppen! 5 av 5!
---
Python beter sig lika för alla.
---
Bra
Allt var lika som för alla
---
Lika förutsättningar på samtliga punkter!
---
jävligt bra
---
Tröttsamt med genusperspektiv. Skippa skiten så känns det lite seriöst.
---
Jag tror inte att det har gjorts någon skillnad på tjejer eller killar och det är ju bra.
---
den var könsneutral.
---
bra
---
Bra
---
helt ok
---
tja
---
Genusperspektiv?! Lika för alla?
---
fan det är lika för båda genus, fan vet inte vad du pratar om, visst det var mycket killar som lärare och assistenter, men soo?
---
Jag har ingen åsikt.
---
Ingen särbehandling.
---
Den är bra. Däremot är det lite tråkigt att man känner att man har sämre förutsättningar att klara kursen för att så många har stora förkunskaper.
---
Jag bedömer den genusneutral
---
Jag tyckte att kursen var givande i alla dessa punkter.
---
Helt jämställt eftersom avsaknad av betoning på genus.
---
Inget anmärkningsvärt.
---
Bra
---
mycket bra
Kul med problemlösning!
---
Kul när man kommer in i de
---
Uppsammling någon vecka eller två för att återigen tynga på redovisning av p-uppgift! Granskare medtages tex.
---
finfin
---
Kul kurs och P135 Segling var en rolig uppgift!
---
Kursen har känts väldigt oplanerad och rörig med för få datorer första labben, brist på handledare hela tiden, i princip ingen information om hur en specifikation ska skrivas, och otydlig information om hur granskningen av P-uppgiften skulle gå till. Så bättre struktur, fler handledare och tydlig information behövs.
---
skulle vara bra och få se lite mer färdiga program, visa hur man exempelvis kan gå tillväga
---
ne
---
gött
---
trevligt, borde gjort mera hemma själv, det skulle vara bra att kunna programmera, jag tror jag ska göra hemma i sommar, jag vill iallafall
---
Har lärt mig mycket
---
Det var väldigt långa köer under alla labb-tillfällen. Hade varit bättre om man fick en bokad tid som p-uppgiften och sedan kunde man be om hjälp genom kösystemet. Köerna under allmänhandledning var katastrofalt långa.
---
Detta har varit en rolig kurs, enda problemet är ju förstås handledarbristen under redovisningar av labbarna. Sitta en och en halv timme färdig i väntan på en assistent är inte okej alls. Om det nu krisar med tillgången på assistenter får man väl lösa det så att de inte är lika petnoga, så inte varje redovisning på 20 rader kod tar 10 min. Detta måste lösas till nästa år, förslagsvis med 2 labtillfällen i veckan, för att dela upp de 120 st elever som ska redovisa.
---
Bra kurs. Jag finner python ett bra språk men jag vet ej ifall det blir en enkel switch till datateknik, i eventuella fall att jag skulle studera där.
---
G
---
Bra
---
Jätte rolig och bra!
Denna sammanställning har genererats med ACE.