DD1311 Programmeringsteknik 2010

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Vilket program går du?

    1. 73% (85 st) S
    2. 9% (10 st) CLMADA
    3. 12% (14 st) CLMAFY
    4. 3% (3 st) CLMAKE
    5. 4% (5 st) Datorlingvistik
    6. 0% (0 st) Annat

  2. Kön?

    1. 47% (55 st) Kvinna
    2. 53% (62 st) Man
    3. 0% (0 st) Annat
    4. 0% (0 st) Vill inte svara

  3. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 6% (7 st) Ja
    2. 20% (23 st) Lite
    3. 74% (87 st) Nej


    Om kursen

  4. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 15% (17 st) Lätt
    2. 65% (76 st) Medel
    3. 21% (24 st) Svår

  5. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 20% (23 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 67% (78 st) Logiskt tänkande
    3. 73% (85 st) Problemlösning
    4. 5% (6 st) Matematik
    5. 5% (6 st) Muntlig presentation


    Om provet

  6. Kommentarer om provet:

    Fantastiskt utformat som i min mening gör precis det som det önskas göra. Det sätter igång studierna och när man programmerar sin p-uppgift vet man hur man skall använda sig av boken.
    ---
    Lagom svårt
    ---
    perfekt
    ---
    Det var lagom. Lätt för den som var insatt och har progrmmerat inne men svårare för den som inte hängt med
    ---
    Helt OK
    ---
    Lätt prov för mig
    ---
    Det var inte svårt.
    ---
    Bra med alternativfrågor och provet utskrivet på papper.
    ---
    Bra prov, nästan för snällt att man fick ha boken
    ---
    Ganska lätt. Bra förberedelse som gjordes på föreläsningarna. Övningsproven speglade mycket bra vad som kom på provet.
    ---
    Jag ansåg att det var bra att man kunde planera med hjälp av specen vad man skulle göra. Jag tycker dessutom att det är bra att man låter en annan granska programmet innan man redovisar.
    ---
    Bra nivå
    ---
    väldigt lätt
    ---
    Inga komentarer
    ---
    väldigt lätt.
    ---
    Easy
    ---
    Lätt prov
    ---
    Lagom nivå
    ---
    lagom nivå och bra syfte, gjorde att man läste boken och var bättre förberädd att göra p-uppgiften
    ---
    Bra med prov på grundkunskaper
    ---
    Det var en bra koll på hur mycket man kunde
    ---
    Det var bra! Bra att man fick öva djupgående förståelse så man inte bara kör trial and error.
    ---
    Provet var rätt enkelt om man kunde koden, och jag tycker egentligen att det är bra som det är.
    ---
    bra prov. bra att man fick se vad man kunde.
    ---
    Var lätt, men det var bra eftersom det var ett G-prov.
    ---
    Bra prov. Ganska lätt.
    ---
    Bra som förberedelse till p-uppgift.
    ---
    Jag tycker provet var bra och nyttigt för man lärde sig nya grejer och dessutom vart man tvungen att repertera kursen. Sen så kunde det kanske ha varit lite svårare.
    ---
    Kanske lite för lätt..
    ---
    bra prov
    ---
    Tyckte att den var orättvis
    ---
    Ganska lätt faktiskt, men tanken va väll att man skulle plugga på så man inte var helt blank då P-uppgiften skulle påbörjas.
    ---
    Väldigt lätt prov, innehöll dock de grundläggande delar som man borde kunna
    ---
    Det var lätt.
    ---
    Det var mycket bra utformat
    ---
    Det var svårt att misslyckas.
    ---
    Mycket enkelt om man hade läst i boken. Konstigt rättningssystem där de helt rätta svaren räknades lika mycket som de nästan rätta svaren.
    ---
    Var mycket lättare än allt annat, blev ett väldigt stort glapp mellan provet och p-uppgiften!
    ---
    lite väl enkel rättning med både rätt svar och nästan rätt svar som poänggivande.
    ---
    Bra upplägg med många moment där eleverna får chans att lära sig gentemot det vanliga upplägget med endast examination.
    ---
    Helt okej prov.
    ---
    bra prov
    ---
    Bra med kunskapskontroll!
    ---
    bra upplägg!
    ---
    Det var kul att se var man kunde och inte! Det var bra att vi fick plugga lite på de föreläsningar vi haft.
    ---
    Lagom nivå, lärorikt.
    ---
    Väldigt lätt
    ---
    Bra rättning
    ---
    Bra frågor och innehåll. Dock lite snäll rättning när "nästan rätt svar" gav lika mycket poäng som "rätt svar".
    ---
    det tycker jag var på en lagom nivå
    ---
    Jag tyckte att det var positivt att vi fick ha med oss bökerna, eftersom det gjorde att jag läste på bra i boken, för att sen kunna använda de uppslagen på provet. (När jag nu programerar, så vet jag var i boken jag kan söka upp informationen.)
    ---
    Lätt
    ---
    Var inte så svårt
    ---
    enkelt, men bra. man fick en liten genomkörare om vad man egentligen kunde
    ---
    Ganska enkelt
    ---
    Lätt
    ---
    -
    ---
    Svårt att tänka sig fram utan att testa på python först, vilket är den lärar-metod vi har utövat mest(kört en kod för att se vad som händer).
    ---
    Enkelt
    ---
    ok
    ---
    Provet var bra. I lättaste laget dock
    ---
    Bra prov!
    ---
    Medelsvårt prov.
    ---
    Lätt
    ---
    Lagom svårighetsgrad
    ---
    Inga kommentarer
    ---
    Lite luddigt vad som villes av oss kunskapsmässigt men det var väl bra för att kolla grundkunskaperna.
    ---
    lagom svårt och bra upplägg
    ---
    roligt
    ---
    Kollade grunderna i pythonprogrammering
    ---
    Kontrollerade mina baskunskaper.
    ---
    Lagom svårt
    ---
    Lagomt!
    ---
    Bra
    ---
    Bra! Lagom omfattande och bra svårighetsgrad.
    ---
    Lite enkelt och lite väl tolerant för att bli godkänd.
    ---
    krävdes mkt detaljförståelse, antar att det är bra
    ---
    Lätt = Skönt
    ---
    Enkelt
    ---
    Var ett förhållandevis enkelt prov, men det var en bra start.
    ---
    Lätt!
    ---
    lägg av fan
    ---
    Bra. Ganska lätt.
    ---
    Ett normalt bra prov!
    ---
    Nervöst inför provet, men med facit i hand var det ganska lätt
    ---
    Kändes ganska lätt. Dock kändes det konstigt att G och R räknades lika även om när man fick G på en uppgift.
    ---
    nej
    ---
    Tydligt vad man kunde och inte kunde tyckte jag
    ---
    Det var ett av de bästa proven jag har skrivit!
    ---
    Svårt
    ---
    Det var ett bra sätt att lära sig mycket om programmering.
    ---
    Jag anser att nivån på provet var lite låg.
    ---
    Gjorde att man pluggade och lärde sig lite mer innnan p-uppgiften.
    ---
    Bra upplagt. Lyckat att få ha kursboken med sig.
    ---
    Provet fick mig att verkligen förstå hur funktioner arbetade, och det hade jag inte kommit på att jag skulle behöva lära mig om jag inte hade blivit tvungen. Så det var väldigt bra. Och det var en bra sporre till att lära sig hitta i boken.
    ---
    togs inte riktigt på allvar, skulle nog haft en lite allvarligare poängräkning
    ---
    Bra
    ---
    Bra!


    Om kursmaterialet

  7. Hur har du använt kursboken?

    Ja, lite väl babblig som amerikansk facklitteratur ofta är.
    ---
    Ja
    ---
    Läst och kollat när jag har fått problem
    ---
    läst från pärm till pärm samt uppslagsverk
    ---
    Lite men inte mycket. Slagit upp lite saker men aldrig läst ett kapitel för att lära mig något. Det mesta av logiken kunde jag innan, det jag behövde lära mig var hur man specifikt gjorde för att utföra något logiskt.
    ---
    Ja, den fungerade bra.
    ---
    Eftersom jag programerat tidigare så har jag mest andvänt den för att läsa kring nya saker t.ex. dictionary som jag inte hade stöt på tidigare. Samt för att kontrollera skilnader och stavning.
    Jag har dock nästan bara tittat direkt på koden och sällan läst texterna.

    ---
    Nja... Knappt något
    ---
    Jag har läst den som skönlitteratur, lexikon och kurslitteratur. Den var jättebra!
    ---
    Som uppslagsbok
    ---
    Läst genomgående under kursen och slagit upp grejer på labbarna.
    ---
    Ja, jag har gått igenom alla kapitel som vi haft och tycker att den är väldigt bra.
    ---
    lite
    ---
    Väldigt bra bok. Lättläst, trots att den är på engelska.
    ---
    Jag har för det mesta letat reda
    ---
    Ja, läst mycket men inte allt.
    ---
    slagit upp saker jag vill göra men inte vetat hur
    ---
    Inte alls. Tappade bort den tredje veckan.
    ---
    Lite, väldigt lite.
    ---
    Inte alls
    ---
    jag har läst alla kapitel förutom de 2 sista.
    ---
    Ja, den var bra på det sättet att den är lätt att läsa men den tar upp väldigt specifika fall som man förstår men när man ska använda det i ett mer allmänt fall är det svårt att relatera oc förstå vad man ska göra.
    ---
    Ja jag har läst lite i den inför provet
    ---
    Ja! den är superbra, texten är lättsam och lärorik
    ---
    Ja
    ---
    Mycket
    ---
    Läst inför föreläsningar, men framför allt för att slå i när jag stött på problem i programmeringen.
    ---
    Ja, det har jag. Den är flitigt använd!
    ---
    Läst och lärt av exempel.
    ---
    Läst och kollat på exempel.
    ---
    Ja, den var mycket bra!
    ---
    Ja
    ---
    Jag använde kursboken mycket fram tills provet, därefter när vi hade gått igenom alla teori så hade jag inte så stor användning av den. Men ja använde den alltså mycket mellan föreläsningarna. Boken var lättläst och lite smårolig men det var egentligen rätt värdelös om man sökte svar på ett specifikt problem.
    ---
    Som uppslagsverk vid frågor, men Internet var förstahandsvalet
    ---
    en del, inte jättemycket, bra föreläsningar och duktig ass
    ---
    ja, lite.
    ---
    Läst i för att se hur jag ska göra samt pluggat på provet i.
    ---
    Inte alls
    ---
    Nej.
    ---
    Bläddrat ibland om jag verkligen behövt och lite inför provet
    ---
    Jag har läst den till grupptimmarna.
    ---
    Ja, jag har läst alla kapitel som vi har gått igenom och tycker det är en mycket pedagogisk och lättläst bok.
    ---
    Ja
    ---
    för inlärning och repetition av föreläsningar samt som snabbt sätt att slå upp saker i vid arbetet med p-uppgiften
    ---
    Inte mycket, mest för att hitta saker som jag inte känner till.
    ---
    Jag har använt den när det har funnits behov.
    ---
    ganska lite, mest i början
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    vid behov, lite alltså!
    ---
    Ja, jag har läst de kapitel som Linda tyckte vi skulle läsa inför föreläsningarna. Det känns som att det var givande att läsa det innan föreläsningen.
    ---
    Ytterst lite, endast slagit upp saker jag varit osäker på.
    ---
    Nej, men jag hade säkert gjort det om jag inte programmerat innan
    ---
    Ja, det var en bra bok. Roligt skriven.
    ---
    Ja. Det var en lättläst och jämförelsevis rolig bok. Även en rookie som jag förstod den.
    ---
    läst igenom för att få en överblick
    ---
    Först har jag läst till provet, sedan har jag använt den som uppslagsverk för att söka information till p-uppgiften.
    ---
    Ja! Mycket bra bok.
    ---
    Ja, den förklarade mestadels på ett mycket bra sätt, lättläst
    ---
    inte så mycket, lite för att kolla upp saker, men inte ofta alls
    ---
    När jag har fastnat har jag kunnat hitta svaret på problemet
    ---
    Den har varit till stor hjälp stor hjälp när jag jobbat med p-uppgiften. Jag har slagit upp saker för att få tips om om jag ska lösa promlem som jag stöttt på.
    ---
    Läste igenom de första kapitlen i början av kursen, för att sedan inte använda den alls.
    ---
    Endast vid uppslagning vid tupler till p-uppgiften och till instuderingsfrågorna för labbarna.
    ---
    Lite granna
    ---
    Bra bok
    ---
    En del, men inte alltför mycket.
    ---
    Inte läst så mycket i den men har använt den som hjälpmedel då jag fastnat då jag programmerat.
    ---
    Ja
    ---
    Ja jag har läst de flesta kapitlena
    ---
    Kursboken har varit till nytta, men det är mest föreläsningarna som jag har tagit nytta av
    ---
    Lite.
    ---
    Ja, mycket
    ---
    Nej
    ---
    Inte så jättemycket
    ---
    Ja, den har varit till stor hjälp.
    ---
    Ja, fast inte så mycket!
    ---
    Nej. Har mestadels använt mig av internet.
    ---
    inte direkt
    ---
    mycket
    ---
    En del
    ---
    Lite innan provet
    ---
    Inte läst, använt till att slå upp saker
    ---
    Mest för att slå upp när jag stött på problem
    ---
    Nej
    ---
    Väldigt lite
    ---
    Inte alls.
    ---
    Nej
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    läst den
    ---
    Bläddrat i den.
    ---
    Massor, den är jättebra!
    ---
    lägg av fan
    ---
    Nej. Bara under provet.
    ---
    nej
    ---
    Läst i den inför provet och om jag har stött på problem utan att ha haft hjälp tillhands.
    ---
    Väldigt mycket och lätt att förstå
    ---
    nej
    ---
    Uppslagsbok
    ---
    Ja, brukade skumma igenom den innan föreläsningar
    ---
    ja
    ---
    mycket
    ---
    Ja.
    ---
    Jag har läst den samtidigt som jag har testat koda lite.
    ---
    Läst 100 gånger om.
    ---
    Ja, boken var mkt bra och pedagogiskt upplagd.
    Den använde inte för svåra ord eller hade ingen ton
    "akademisk överhet" (som vissa matteböcker kan ha).

    ---
    Ja, en välldigt bra bok för att sakta men säkert bygga upp kunskaper. Som novis i programmering så är den mycket bra att förklara
    ---
    Mest som ett uppslagsverk. Jag försökte ett tag att verkligen läsa igenom kapitlen för respektive föreläsning, men det gick så otroligt trögt så jag slutade. Även om den är underhållande så är det ju inte direkt som att läsa prosa..
    ---
    inte så mycket, mest internet
    ---
    ingenting alls, lärde mig allt på föreläsningarna och ppt filerna därifrån
    ---
    Uppslagsbok

  8. Fungerade webbsidan?

    Ja, mycket bra. Lite rörig disposition på den dock.
    ---
    Ja
    ---
    Mycket bra
    ---
    ye
    ---
    Det är väldigt bra med föreläsningarna där! Jag har använt det jättemycket! Länkarna har jag också använt mig av en hel del.
    ---
    Mycket bra.
    ---
    Helt OK
    ---
    Ja
    ---
    Ja, men den var svår att googla fram :P
    ---
    Ja
    ---
    ja
    ---
    Mycket bra, all behövlig information finns tydligt redogjord och lätt tillgänglig
    ---
    bra
    ---
    Absolut. Allt man kan tänkas behöva finns där.
    ---
    fungerade bra
    ---
    ja
    ---
    Ja den har varit till stor hjälp.
    ---
    Ja, mycket bra till och med.
    ---
    Ja
    ---
    Ja, mycket bra.
    ---
    Ja, den fungerade mycket bra.
    ---
    bästa kurssidan hittills
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    lite jobbigt att alla länkar öppnas i samma fönster
    ---
    Jepp! Även den är använd, om än inte lika flitigt.
    ---
    ja, bra.
    ---
    Ja
    ---
    Bra!
    ---
    Ja
    ---
    Ja, mycket bra
    ---
    Japp
    ---
    BRA
    ---
    ja
    ---
    Ja de tycker jag absolut.
    ---
    Ja, vore dock bra om aktuella föreläsningspdfer låg uppe längre tid innan föreläsning
    ---
    Ja, absolut. Väldigt bra med information över huvud taget.
    ---
    Ja
    ---
    mycket bra!
    ---
    Ja.
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja, det tycker jag.
    ---
    Ja, den fungerade bra.
    ---
    ja
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    jajemen!
    ---
    Ja, jätte bra!
    ---
    Absolut.
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    ja det tycker jag
    ---
    Mycket bra! Det har varit lätt att söka information och jag tycker att det var väldigt bra att föreläsningarna fanns upplagda.
    ---
    Ja
    ---
    Japp
    ---
    jovars
    ---
    Ja
    ---
    JA
    ---
    ja
    ---
    Väldigt bra. Att gå igenom föresläsnings-pp var guld värt när man skrev instuderingsfrågorna och pluggade inför provet.
    ---
    Perfekt
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    ja
    ---
    Ja, väldigt bra, lätt att hitta på den!
    ---
    ja
    ---
    Ja, den fungerade.
    ---
    Ja, det var skönt att alla föreläsningar låg där så att man enkelt kunde gå tillbaka och titta.
    ---
    ja det gjorde den
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja, felfritt
    ---
    Den fungerade jättebra och har varit till jätte stor hjälp!
    ---
    Japp
    ---
    ja
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja
    ---
    Ja.
    ---
    Ja
    ---
    vet ej
    ---
    bokningen förvirrande annars bra
    ---
    ja
    ---
    Ja, det tycker jag.
    ---
    Jodå.
    ---
    aa men fortfarande, kunde ju vart snyggare
    ---
    Ja.
    ---
    ja
    ---
    Ja mycket bra
    ---
    Ja
    ---
    ja
    ---
    Ja
    ---
    jadå
    ---
    nja
    ---
    japp
    ---
    Webbsidan fungerade mycket bra.
    ---
    jaa
    ---
    Ja.
    ---
    Den fungerade väl godkänt
    ---
    ja
    ---
    Ja.
    ---
    ja
    ---
    ja mycket bra, har använt föreläsnings ppt filerna istället för boken
    ---
    Ja


    Om gruppen

  9. Vilken assistent har du haft i huvudsak?

    1. 8% (9 st) Grupp 1: Johanna Eriksson
    2. 7% (8 st) Grupp 2: Kamil Hakim
    3. 7% (8 st) Grupp 3: Anders Westling
    4. 6% (7 st) Grupp 4: Lasse Arvestad
    5. 6% (7 st) Grupp 5: Emma Enström
    6. 3% (3 st) Grupp 6: Henning Alesund
    7. 6% (7 st) Grupp 7: Sten Andersson
    8. 7% (8 st) Grupp 8: Oskar Arvidsson
    9. 4% (5 st) Grupp 9: Frida Halfvarson
    10. 2% (2 st) Grupp 10: Joakim Bennedich
    11. 3% (4 st) Grupp 11: Marko Petrovic
    12. 4% (5 st) Grupp 12: Maryam Ammouri
    13. 8% (9 st) Grupp 13: Vassili Novikov
    14. 3% (4 st) Grupp 14: Christian Lindeborg
    15. 9% (10 st) Grupp 15: Hajder Shouhani
    16. 3% (4 st) Grupp 16: Hanna Pettersson
    17. 7% (8 st) Grupp 17: Lars Lundberg
    18. 4% (5 st) Grupp 18: Tove Attoff
    19. 3% (4 st) Grupp 19: Robin Helly
    20. 0% (0 st) Ingen

  10. Vad var din assistent extra bra på?

    Föreslå lösningar.
    ---
    Se snäll ut.
    ---
    Det mesta
    ---
    hjälpsam!
    ---
    Att vara trevlig, och det logiska, han kunde hitta fel.
    ---
    Förklara.
    ---
    Han var väldigt shyst och ställde inte helt absoluta krav på t.ex. inlämningstid, vilket jag tycker ha gjort kursen mer flexibel och mindre stressande. Det uppskattades mycket!
    ---
    ALLT!!!! Kamil var jättebra, proffsig och trevlig
    ---
    Ta saker i en lugn takt och få en på rätt spår.
    ---
    Få oss att tänka själva
    ---
    att vara tydlig. Bra gruppmöten.
    ---
    Han gav bra feedback
    ---
    Ha tålamod med oss, tagit sig tid för alla, engagerat sig i allas program. Kan alltid svara på frågor på ett bra sätt. Superduktig!
    ---
    Han kunde sin sak och kunde ge bra råd. Man ser att han har erfarenhet av olika programeringsspråk.
    ---
    var snäll och hjälpte till mycket
    ---
    allmänt hjälpsam
    ---
    Att engagera sig och förklara
    ---
    Prata, skratta och att vara hjälpsam
    ---
    Att vara mer noggrann än vad han behövde vara =)
    ---
    Han har varit väldigt engagerad
    ---
    förklara hur man ska göra
    ---
    svara på dumma frågor, tålamod
    ---
    Att vara engagerad.
    ---
    Vassili Novikov är grymt bra!
    ---
    behålla tålamodet
    ---
    Tyckte inte han var extra bra på något. Han kunde programmeringen, han var trevlig att ha och göra med, och han kunde svara på frågorna. Lite allt-i-allo, men det funkar fint enligt mig!
    ---
    Mycket pedagogisk och duktig.
    Lugn och sansad.

    ---
    Lyssna.
    ---
    Att förstå ens problem och hjälpa mig att lösa dom på ett bra sätt, utan att säga för mycket, så att jag utmanas att lösa problem själv.
    ---
    Hon kunde mycket och var bra på att förklara
    ---
    Pedagogik!
    Vassili är mycket hjälpsam och man "vågar fråga" honom.

    Svaren är alltid informativa utan att avslöja hela lösningen. Man får tänka själv helt enkelt!

    Dessutom lätt att nå på email vid frågor efter lektionstid.

    10/10!

    ---
    tålamod och förståelse för våra problem
    ---
    Funktioner
    ---
    Vassili var väldigt duktig på att förklara och få mig att förstå. Väldigt logisk och lugn med snabba svar på de flesta frågor och alltid olika sätt att lösa ett problem på. Mycket bra! Han var även väldigt flexibel och gick inte efter någon klocka utan han stannade tills man inte behövde hjälp. All heder åt honom. Han har varit till stor hjälp.
    ---
    Extra bra på allt; bra på att förklara så att man förstår hur saker och ting fungerar snarare än bara förklara hur man gör.
    ---
    Att hjälpa mig framåt utan att avslöja för mycket.
    ---
    Jag blev väldigt frustrerad på min assisten då jag upplevde det som att han inte förklarade på ett bra sätt och inte alltid hade koll. Till P-upg satt jag sedan med mina vänner och hamnade då hos Kamil och fick hjälp av honom. Han var otroligt pedagogisk och bra på att förklara och gav inte upp även om jag ibland kände mig väldigt blåst när jag inte förstod något.
    ---
    ingen komentar
    ---
    Generellt kunde han mycket om programmering, dock inte python specifikt. Han var dessutom trevlig.
    ---
    Han gav inte svar på frågorna utan mot argument så att man själv skulle hitta svaret, vilket inte var så bra när man inte hade någon koll alls och verkligen behövde hjälp.
    ---
    Alltid glad och positiv. Gav bra tips inför labbar och p-uppgift.
    ---
    Att inte riktigt synas.
    ---
    -
    ---
    allt, mest att hitta smarta lösningar som fick koden att se simpel ut
    ---
    tetris
    ---
    tetris
    ---
    han va bra på att förklara och han var lugn och sansad trots att jag inte fatta ett dugg! :P
    ---
    Johanna var bra på att få mig själv att förstå och inte själv skriva programmet, vilket jag ibland kände mig desperat nog att vilja.
    ---
    Ta det lugnt och få alla att förstå.
    ---
    inget
    ---
    Inget
    ---
    Emma Enström var suverän! Tog sig tid att hjälpa oss vilket uppskattades. Man vågade också ställa dumma frågor utan att känna sig dömd. Hon var också bra på att förklara och gjorde det tills man verkligen förstod.
    ---
    Lars är bra på att förklara och ge olika exempel, om man inte förstår första förklaringen (Vilket har varit väldigt uppskattat i mitt fall)
    ---
    Förklara teori.
    ---
    pedagogisk, trevlig, glad, duktig och verkade ha roligt med oss
    ---
    Att förklara så man förstår, och så har hon alltid varit glad
    ---
    Vara engagerad
    ---
    Allt
    ---
    Min assistent var otroligt hjälpsam utan att "hjälpa för mycket" och gav mycket konstruktiv kritik hur jag kunde förenkla mitt program och ändra till en mer proffesionell struktur.
    ---
    Förklara saker och vara tillänglig
    ---
    Tålmodig, hjälpsam,
    ---
    Bra att förklara så att man förstod hur man skulle programmera.
    ---
    Han har varit väldigt bra på att svara på frågor vi har haft. Hans gruppmöten har även varit väldigt bra och lärorika. Stort till Hajder.
    ---
    Att förklara på ett sätt så att det var lätt att förstå, bra tålamod!
    ---
    Han har stor förståelse för hela python och vet alltid vilket problem man har. Han var dock inte så pedagogisk.
    ---
    Förklara så att jag förstår hur jag ska koda.
    ---
    Han var alltid vänlig och hjälpsam.
    ---
    Hajder var bra på att förklara saker
    ---
    Att förklara och inte dumförklara
    ---
    Tålmodig och hjälpsam utan att säga för mycket. Låter oss elever försöka mycket själv innan vi får hjälp. Bra!
    ---
    Hon var väldigt bra på att förklara, med bra exempel.
    ---
    hon tog sig tid att förklara och var mycket pedagogisk i sitt sätt.
    ---
    Bra på att hjälpa till med problemlösning
    ---
    förklara så jag förstod
    ---
    hjälpt till med logiskt tänkande inom programmering
    ---
    Han kunde förklara på ett sätt så man förstår om man inte har programmerat tidigare.
    ---
    Han var bra på allt.
    ---
    Hjälpa
    ---
    Tar sig tid att förklara och hjälpa
    ---
    Gå igenom på gruppmöten
    ---
    Bra på att förklara och flexibel med tider.
    ---
    Peppa
    ---
    Hacka
    ---
    Trevlig och bra på att lära ut.
    ---
    Snäll, kunde allt, och ställde alltid följdfrågor så man fick tänka själv.
    ---
    vara snäll
    ---
    Hjälp utöver schemalagda tiderna.
    ---
    Hon var pedagogisk.
    ---
    Leva sig in i mitt program och ge personlig hjälp. Hela tiden positiv och villig att hjälpa till.
    ---
    Att förklara vad man gjorde och vad man behövde göra för att det skulle fungera
    ---
    Att stötta när jag behövde svar på pythonfrågor vid konstiga tider :)
    ---
    Skönare person får man ju leta efter! han var både trevlig och pedagogisk!
    ---
    Han var hade mycket kunskap och gav mycket tid till alla.
    ---
    Oskar var toppen! Han var bra på att förklara så att man förstod, tog sig tid att svara på frågor. Man kände att han engagerade sig.
    ---
    Att förklara och vara förstående för eleven
    ---
    lära ut specialfall, lyssna på sin grupp och göra sig tillgänglig för frågor.
    ---
    Sten var bra på att förklara hur olika saker fungerade, och så fick man själv sätta ihop det hela på sitt eget sätt. Han lät oss tänka själva helt enkelt.
    ---
    förklara så att man förstod
    ---
    har kunnat svara på allt man undrat
    ---
    Att inte förstå vad man menade


    Föreläsningar

  11. Har du haft nytta av föreläsningarna?

    1. 86% (101 st) Ja
    2. 3% (3 st) Nej
    3. 9% (11 st) Vet inte
    4. 2% (2 st) Har inte deltagit.

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Linda är bäst!
    ---
    För låg nivå i förhållande till uppgifterna.
    ---
    Bra uppläggg.
    Konkreta exempel uppskattades väldigt mycket!

    ---
    Bra pedagogik, roliga exempel, trevlig och tillgänglig
    ---
    Jag vill ha mer explosioner. Annars var de intressanta och roliga.
    ---
    Roliga, kreativa och väldigt givande
    ---
    Bra inlevelse och intresseväckande föreläsningar. Något som annars brukar saknas på t.ex. matten.
    ---
    väldigt bra
    ---
    En del föreläsningar har varit väldigt lätta, och inte gett mig något. Andra har varit väldigt bra och förklarat saker jag inte förstått ur boken. Jag tror att föreläsningarna varit enkla för mig för att jag hela tiden läst texten i boken som hört till den delen innan föreläsningen.
    ---
    Gick bara på de i början.
    ---
    Vet inte hur bra det skulle gå utan. Tror det skulle gå bra utan dem också.
    ---
    Jag gick på föreläsningarna, men lästa det mesta själv innan. Så jag kunde redan det mesta som sas på föreläsningarna. Men de var bra och det var bra att de var 1 timma, även fast det ibland kunde bli lite kort om tid på vissa föreläsningar.
    ---
    Men även här har det varit lite för specifika exempel som är svåra att förstå när man ska tillämpa det på något annat.
    ---
    roliga och inte alls uttråkande
    ---
    Superbra, har inte behövt ta anteckningar då de är så pedagogiska och infon "gått in i huvudet direkt"
    ---
    Mycket pedagogiska! Lätta att lyssna på.
    ---
    De har inte bara varit lärorika, utan även roliga. Linda har metoder som får en att hålla intresset på topp, och känna större behag av att bara sitta och lyssna i en till två timmar.
    ---
    svåra att se tillbaka på för att få hjälp med p-uppgiften.
    ---
    Labbarna har dock gett mer.
    Men de har varit ett bra samspel.

    ---
    Roliga och kreativt utformade. Presenterar datorns system på ett mycket konkret sätt.
    ---
    Dom var bra och det kändes som om jag hade nytta av dom. Dessutom var det bra att de ligger uppe på hemsidan.
    ---
    Bra sammanfattning av kursinnehållet
    ---
    underbart med föreläsningsanteckningarna på sajten! guld värt när det har varit dags för labb
    ---
    bra
    ---
    Överlag bra med bra illustrationer för mig som nybörjare. Ibland var de lite luddigt dock men de kom man underfund me senare när man kollade tillbaks på de m.h.a boken.
    ---
    mycket bra
    ---
    Jättebra föreläsningar och många pedagogiska knep som jag uppskattade väldigt mycket.
    ---
    De jag har varit på har varit väldigt bra.
    ---
    bifogade program till frl var lite dåligt kommenterade när man skulle titta på dom hemma.
    ---
    linda e grym!!! ;)
    ---
    Linda är grymt bra på att få nybörjare att förstå. Bra att hon gör det roligt samtidigt, då orkar man lyssna.
    ---
    Hade varit bra om jag inte programmerat innan
    ---
    Händelserika
    ---
    Linda är väldigt trevlig
    ---
    Eftersom jag aldrig programerat tidigare, var det positivt att föreläsningarna var så "bildliga" som de var!
    ---
    Kunde vart lite högre nivå på dem.
    ---
    Läste i boken så kunde redan det som gicks igenom på föreläsningarna
    ---
    inte vart på alla, men en del har vart bra
    ---
    roliga, dock lite sega ibland
    ---
    Bra pedagogik
    ---
    Bra föreläsare (: tack för det!
    ---
    intresseväckande
    ---
    Bra föreläsningar, lärde sig mcyket.
    ---
    Mycket pedagogiskt upplägg!
    ---
    Mycket bra pedagogiska!
    ---
    roligt att linda tog med sig "rekvisita" :)
    ---
    Bra att de ligger ute på hemsidan
    ---
    Bra föreläsningar som var till hjälp till labbarna och p-uggiften stundtals gånger.
    ---
    Linda har varit jättebra.
    ---
    var inte på så många
    ---
    Linda är den hitintills absolut bästa föreläsaren jag haft. Materialet hade varit enkelt att läsa in själv genom boken men det var alltid roligt att gå och lyssna på Lindas föreläsningar.
    ---
    Mycket duktig föreläsare. Dock hade flera föreläsningar behövts då innehållet knappast sträckt sig över det som krävts för att förstå labbarna.
    ---
    Det mest pedagogiska jag har varit med om på KTH! Och nördigt kul. Lindas exempel med lådor, gosedjur och juicepressen kommer sitta kvar och påminna mig om vad objektorientering är och hur nästlade listor fungerar. Undervisning behöver inte vara tråkig, här har de andra institutionerna mycket att lära.
    ---
    Hur bra som helst


    P-uppgiften

  12. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 91% (106 st) Klar/nästan klar.
    2. 9% (10 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 1% (1 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  13. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 9% (10 st) E
    2. 12% (14 st) D
    3. 36% (42 st) C
    4. 28% (33 st) B
    5. 15% (18 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Jag tror att jag kanske har tagit mig lite vatten över huvudet när jag valde en svår uppgift, fast när jag väl är klar så kommer jag vara så enormt stolt över mig själv.
    ---
    Ganska stort hopp från andra moment i kursen
    ---
    Lagom nivå det är bra att det finns så många att välja mellan.
    ---
    Lagom med tid, bra med support
    ---
    Det var bra att man hade så många att välja bland. Jag kunde välja en uppgift som berörde något jag redan innan hade börjat fundera på och blivit intresserad av.
    ---
    Varit mycket roligt, men GUI var svårt till en början.
    ---
    Rolig.
    ---
    Verkar som om det är ett väldigt hopp mellan B och A vilket inte är värt mödan.
    ---
    Jag tyckte den var väldigt lätt, då jag i princip kunde allt jag behövde kunna när jag började med p-uppgiften. Men jag kände samtidigt att jag inte kunde välja en svårare P-uppgift än vad jag gjorde (t.ex minröj), för att jag vet inte om jag hade kunnat hitta tillräckligt med information för att lära mig den typ av programmering som krävs för att kunna lösa den eller någon svårare uppgift. Men det beror främst på att kursen inte innefattar mer än vad den har gjort.
    ---
    Reflekterar inte riktikt det vi lärt oss på föreläsningarna och boken har inte svar på allt. Svårt att lösa själv om man aldrig har programerat tidigare.
    ---
    Kul!
    ---
    Bra att man kan göra till t.ex. C-nivå nu och plussa under sommaren. Det tänker jag göra!
    ---
    Tyckte att det fanns ett stort och bra urval, det kan jag inte klaga över. Däremot tyckte jag att det fanns dålig information på vad som krävdes ifall man ville göra en egen P-uppgift, även om detta kanske inte krävdes lika bra.
    ---
    svåra uppgifter. mycket svårare än tidigare moment i kursen. återspeglade inte det vi gått igenom. krävdes mycket googling för att klara uppgiften.
    ---
    bra
    ---
    Svår! Svårt att få hjälp, kurslitteraturen hjälper inte.
    ---
    Rolig. Väldigt svårt ibörjan innan man hade kommit igång. Man lärde sig mycket "under resans gång"
    ---
    bra, men orättvis.
    ---
    Lite luddig lydelse på "175 prepositioner". Man kankse bör förtydliga från början att man skall läsa in texten man vill rätta från fil så att inget missförstånd uppstår. Annars var lydelsen bra och tydlig och lätt att följa.
    ---
    Jättekul att få arbeta med ett större program själv.
    ---
    Mycket svårare än allt annat, för svårt!
    ---
    Kul at dete fanns många olika att välja mellan. Flera av kurskamratena har kunnat göra en p-uppgift inom sitt specialintresse!
    ---
    Lyckades ta mig vatten över huvudet och kommer inte hinna bli klar innan redovisningen. Jag lär mig mycket, men tiden räcker inte till, även om jag har suttit med den på alla labbar plus hemma på kvällarna.
    ---
    har lärt mig mycket medans jag höll på med den
    ---
    Väldigt tidskrävande för 6.5 poängskurs!
    ---
    Svårt, men väldigt givande att få programmera själv.
    ---
    Roligt att man fick välja själv
    ---
    Svårt. Bra med så många labbtillfällen som kan kunde få hjälp på.
    ---
    P-uppgiften utgjorde en stor del av kursen men gav i jämförelse få poäng.
    ---
    Det har varit tidvis svårt, när man har kört fast och inte vet hur man ska göra har det varit svårt att ta sig ur det.
    ---
    Positivt att man själv kan välja nivå och att det finns möjlighet att gå vidare, när man väl kommit upp till en nivå. (Med andra ord, att det inte tar stopp vid C om man väl valt den vägen.. Utan att man kan jobba vidare mot t ex ett B)
    ---
    Knepig
    ---
    Istället för att bara kunna redovisa en gång i veckan skulle både tisdags- och torsdagsredovisningar vara ett bra alternativ så man slipper vänta en vecka när programmet (efter ändring) var färdigt efter en timme efter man hade fått påpekanden på sin redovisning.
    ---
    Skoj
    ---
    Dålig specifikation på P-uppgift 192, Filofax kunde ha varit mer beskrivande om vad som verkligen krävs.
    ---
    Väldigt stor nivå skillnad på de olika uppgifterna.
    För de enklaste kanske man inte ska kunnna få högre betyg, blir så stor skillnad på kunskaper trots att man har samma betyg

    ---
    Kan vara lite svårt att hitta bra exempel i böcker/internet.
    ---
    Lärde mig mycket av att sitta och fippla med p uppgiften
    ---
    Lite ojämna uppgifterna emellan, ex. kan kravet för B vara jättekrångligt på en uppgift och mycket lättare på en annan.
    ---
    bra
    ---
    den visade sig vara svårare än jag trodde
    ---
    Mer extrahjälp. Ofta mycket folk så man inte hinner få den hjälp man behöver. Så om man är nybörjare blir det riktigt svårt om man inte har nånstans o vända sig.
    ---
    ingen lärde om dubbla for-slingar, mer info borde gets angående p uppgifterna, vad som är skillnaden mellan svår, medel samt lätt.

    Visade sig vara en fälla att välja nått annat utan lätt...

    ---
    Man hade för lite kött på benen för att påbörja en sådana uppgift.
    ---
    Skulle kunna ha fler tillfällen då man kunde fråga assen om sin P-uppgift
    ---
    dryg
    ---
    Riktigt roligt!
    ---
    Svårare att få A eftersom det grafiska måste man läsa sig till helt själv.
    ---
    Labbarna svarade inte mot den kunskap man behövde för att klara P-uppgiften. Dessutom fick man alls inte den hjälp man behövde för att komma igång och förstå hur man skulle börja.
    ---
    Bra upplägg, det här att man kan plussa betygen. Nu ska jag programmera i sommar, så jag kommer inte glömma bort allt på en gång.
    ---
    stor skillnad på p-uppgiften och de sista labbarna. stort steg i svårighetsgrad.


    Likabehandling

  14. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 4% (5 st) Ja.
    2. 3% (3 st) Tveksam.
    3. 93% (109 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    Pga att jag är en person som normalt får bra kontakt med kursledare etc vilket alltid leder till en undermedveten särbehandling. Det är nog inget som kan förändras och jag tror inte att så många andra reagerat särskilt starkt på det.
    ---
    -
    ---
    Jag tycker assistenterna endast ska hjälpa elever utanför sin elev-grupp om ingen i assistentens egna grupp behöver hjälp. Det var ofta alla i vår grupp satt och snackade i väntan på att vår assistent skulle hjälpa andra som kunde fått hjälp av deras egna assistenter.
    ---
    När jag bad om hjälp med p-uppgiften och inte förstod kändes det som om han blev irriterad på mig.
    ---
    fått mindre hjälp
    ---
    Inte på grund av det som nämdes ovan. Däremot har jag mycket väl fått höra och förstå att jag inte är tillräckligt duktig på att programmera under labbarna. Något som jag inte behöver få höra av assen- det kan jag faktiskt räkna ut själv.
    ---
    För ovanligetens skull har jag som lesbisk känt mig INKLUDERAD. Jag har inte sett mig själv som särskilt utanför i andra sammanhang, men under den här kursen har det blivit tydligt för mig hur annorlunda och positivt det är att bli erkänd och synliggjord genom t.ex. en sån enkel sak som att de speed-dejtande djurobjekten inte nödvändigtvis är straighta.

  15. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Ingen kritik egentligen men en sak märkte jag under grupptimmarna:

    Instuderingsfrågorna som skulle lämnas in de första fem veckorna var 12 till antal. Vi i gruppen var 12. Om någon/några saknades, blev det alltså frågor över. Aldrig var det på tal att en tjej skulle behöva ta en av dessa frågor. Positiv särbehandling av kvinnor? Mer press på männen?

    ---
    Jämställd
    ---
    ? Inte reflekterat över
    ---
    bara bra
    ---
    Oj, jag tycker det har kommit till en sådan nivå där det är natrligt att det INTE särbehanldas eller där något skulle vara mer "manligt" eller "kvinligt". Har verkligen inte haft en enda tanke på detta.
    ---
    Inget jag har tänkt på.
    ---
    Jämt, alla behandlades lika enligt vad jag upplevde
    ---
    Jag anser att allt var könsneutralt.
    ---
    Allt har varit bra
    ---
    Neutral
    ---
    jag tycker att det varit lika
    ---
    Ingen åsikt.
    ---
    har inte noterat något speciellt.
    ---
    -
    ---
    Har inte problematiserat vare sig kursen, lärarna eller mitt deltagande utifrån ett genusperspektiv. Har spontant inte något att tillägga.
    ---
    Ingen kommentar
    ---
    Konstig fråga tycker jag. Jag tycker det är självklart utifrån så som jag har sätt det att alla har behandlats lika. Dock så tror jag att personer som inte är vana vid IT eller liknande har tappat gnistan rätt fort, eftersom de har haft svårt att lära sig möjligtvis.
    ---
    Bra
    ---
    Jämställd
    ---
    Jag tycker att det märks väldigt väl att Linda varit medveten om genusfrågor och anpassat undervisningen efter det, något som tyvärr är ganska ovanligt på KTH i stort...
    ---
    Jo, den har varit helt godkänd i min mening. Kände inte att jag, eller de i min grupp, har särbehandlats något speciellt. Kursboken har varit helt okej, och innehållet har varit neutralt osv.
    ---
    lärare jättebra. Boken för lätt för p-uppgiften, likaså kursinnehållet. dålig förberedelse för p-uppgiften...
    ---
    bra
    ---
    Lika behandlade
    ---
    Det var väl bra antar jag
    ---
    Neutral
    ---
    likvärdigt
    ---
    bra
    ---
    Känns neutralt.
    ---
    Mycket bra.
    ---
    Inga kommentarer
    ---
    mycket bra
    ---
    Mycket bra!
    ---
    Väldigt neutralt ur det perspektivet.
    ---
    Bra!
    ---
    Generellt sett bra.
    ---
    kan inte säga att kursen riktat sig till kvinnor eller män på ett speciellt sätt. Den har lämpat sig för en mÄnniska inte mot ett kön
    ---
    tycker det var super kul att ha en kvinnlig lärare, men skulle inte ha klagat om det var en manlig lärare
    ---
    -
    ---
    Ingen aning
    ---
    Bra, inga problem med vare sig lärare, kursmaterial eller innehåll.
    ---
    Bra
    ---
    Bra, rättvist
    ---
    Bra
    ---
    Känns som alla fått lika mkt hjälp
    ---
    allt bra
    ---
    Lika jämställd som andra kurser
    ---
    man kan kanske tro att den skulle vara mer "kill-vänlig" med tanke på att killar kanske är lite bättre på datorer, men linda har varit väldigt pedagogisk och jag tror att mångag har blivit bra på ämnet
    ---
    Bra
    ---
    Bra
    ---
    -
    ---
    Mycket bra
    ---
    Bra, inte mkt att säga...
    ---
    Väldigt Bra
    ---
    Bra
    ---
    Har inga synpunkter.
    ---
    bra
    ---
    Inga kommentarer
    ---
    Neutral
    ---
    bra
    ---
    Likvärdigt
    ---
    likvärdig
    ---
    inte tänkt på saken
    ---
    jämnlik
    ---
    Bra
    ---
    Bra.
    ---
    bra
    ---
    ok
    ---
    Bra
    ---
    Bra.
    ---
    Överraskande mycket tjejer som handledare.
    ---
    Jag har inte upplevt något negativt i genusperspektiv, varken från material, innehåll eller lärare.
    ---
    Uppdelningen på assarna så är genusuppdelningen bra. Dock känns det som alla tjejer ligger efter redan från början. Men det är väl inget man kan göra åt.
    ---
    ehm?
    ---
    Ehm... detta är ju S, så det finns nog ingen särbehandling...tror jag inte, åtminstone inte i de tidiga årskurserna.
    ---
    Inga kommentarer
    ---
    Hmm..
    ---
    Helt ok.
    ---
    Ur genusperspektiv bra.
    ---
    god
    ---
    det är inte diskriminerande på nått sätt
    ---
    Här kommer massivt beröm för Lindas förmåga att prata om människor på ett sätt som lägger fokus på vad de gör eller är, vad de har mellan benen är inte så fundamentalt. Sen är jag glatt överraskad över att ha sett såpass många tjejer och kvinnor som lärare. Det är ju inte i närheten av nånting som kan kallas balans, men jämfört med andra institutioner så verkar det som om ni faktiskt jobbar med genusfrågor och inte bara har en dammig jämställdhetsplan i något skåp.
    Jag tycker också att det syns i er medvetenhet om folks (ofta tjejers) halvtaskiga självförtroende när det gäller programmering, och att ni aktivt försöker få oss att ta för oss.

    ---
    Mycket bra!


    Hela kursen

  16. Vilket helhetsbetyg skulle du ge kursen?

    1. 55% (64 st) Mycket bra kurs
    2. 40% (47 st) Ganska bra kurs
    3. 4% (5 st) Mindre bra kurs
    4. 1% (1 st) Dålig kurs

  17. Tror du att du i framtiden kommer att ha nytta av att du läst denna kurs?

    1. 59% (69 st) Ja.
    2. 35% (41 st) Tveksam.
    3. 6% (7 st) Nej.

  18. Kommer du att läsa fler programmeringskurser?

    1. 31% (36 st) Ja.
    2. 50% (58 st) Tveksam.
    3. 20% (23 st) Nej.

  19. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Fantastisk kurs :)
    ---
    En bra kurs!
    ---
    Jag vill inte kritisera min ass men det skulle kanske vara bättre med någon som var mer insatt i pyhon-språket.
    Min p-uppgift gör jag grafiskt vilket inte alla assar kan och vem ska jag fråga då? Kanske skulle kunna finnas en lista på hemsidan vem man ska kontakta ifall man behöver hjälp med tex GUI.

    ---
    Väldigt trevlig kursledare assistent
    ---
    Rolig och lärorik kurs, bra för nybörjare och fick alla att entusiastiska
    ---
    Jag önskar att jag fått lära vad programmering handlar om tidigare. Det är nog det roligaste jag gjort i skolsammanhang någonsin.
    ---
    Mycket bra föreläsare. Kursen var jätterolig och bra och motiverande uppgifter
    ---
    Kursen har varit mycket rolig. Linda är jätteduktig och pedagogisk. Kamil har också varit jättebra.
    Kan absolut tänka mig att läsa mera programmering om det finns utrymme/tid i min utbildning.

    ---
    Det borde vara mer objektorienterat enligt mig, men jag tror att det är ganska onödigt för just nybörjare...
    ---
    -
    ---
    Kommer ju läsa Nummen så ja på 18.
    ---
    Det skulle vara kul, men vet inte om jag kommer göra det om det inte tillhör programmet.
    ---
    Rolig:)
    ---
    Bra kurs! Jag önskar dock att den hade innefattat mer, så att man hade lärt sig mer. Kanske att det är två grupper. En grupp som läser mer och inriktar sig på högre betyg och en annan grupp som gör det som kursen har gjort nu. Men jag antar att det är en kostnadsfråga.
    ---
    mycket roligt och givande
    ---
    Bra nybörjarkurs!
    ---
    Den var rolig. Bra föreläsare, bra "assar"
    ---
    Intressant!
    ---
    inga
    ---
    Roligt med massa eget arbete och självständigt tänkande. Kul att komma ifrån matteboken ibland och få göra nått kreativt. Bra upplägg och lagom med tid för p-uppgiften. Medverkande Assar har lagt ner ett stort engagemang och varit väldigt bra. Dom skall ha cred tycker jag. Även Lindas engagemang var bra och alltid lika positiv!
    ---
    Mer "konkret" kursbok hade önskats.
    ---
    Linda är jättebra som lärare!
    ---
    -
    ---
    -
    ---
    Tack! Det har varit kul och givande!
    ---
    Väldigt svår eftersom jag aldrig har programmerat förut men nu i efterhand så är jag nöjd med mitt resultat och att jag klarade "utmaningen".
    ---
    Linda är en jättebra lärare och det finns många bra assistenter
    ---
    Kursen som sådan tycker jag har varit bra, och det har varit kul att läras ig att programmera. Jag har inte gjort det innan så därför har jag tyckt att det har varit svårt att komma in i tänket.
    ---
    Roliga föreläsningar
    ---
    -
    ---
    Den roligaste kursen den här terminen!
    ---
    bra och rolig kurs! skönt break mot all matte..
    ---
    Jobbig i början men nu när det är gjort känns det bra och nyttigt.
    ---
    Tycker även ingemar markström ska få en eloge för de gånger han ställt upp istället för vår asse!
    ---
    nej
    ---
    jag lärde mig oerhört mkt på ganska kort tid. det har varit mkt intressant men mkt svårt
    ---
    Jättekul!!!
    ---
    FAAAAN VA SKÖNT ATT DE E ÖVER!!!!!!
    ---
    exd
    ---
    Roligt att prova på programmering. Svårt i början men med tiden föll bitarna på plats.
    ---
    nej
    ---
    Trevlig kurs!
    ---
    ingen kommentar.
    ---
    En kurs att rekommendera.
    ---
    Ibland har jag undrat om denna kurs är ett skämt. Jag förstår att kursen bla är till för att få oss studenter att lära oss just genom att sitta vid datorn och testköra program för att lära oss. Dock kan man inte skicka ut en nyböraje utan tillräckliga förkunskaper och utan möjlighet till ordentlig hjälp och handledning. Att då bli utskrattad av assen är väldigt förnedrande och uppmuntrar inte till vidare studier i programmering. Och att pioritera de som under P-uppgiften redan klarat av betyg upp till C och sedan behöver hjälp med B, istället för att ge alla likbördig hjälp förstår jag inte. Jag hoppas att jag kan bidra till att kursen förbättras till nästa omgång, då jag anser att Python är ett bra programspråk och att föreläsaren verkligen var duktig, pedagogisk och visade att det är viktigt att så många som möjligt ska uppleva kursen som positiv och även klara den.
    ---
    Det här var en perfekt introduktion till programmering. Jag har ofta tänkt att jag skulle försöka lära mig programmera lite men liksom inte vetat var jag skulle börja och kanske varit lite för rädd för att misslyckas. Nu har jag fått mersmak och självförtroende, jag ska lära mig fler programmeringsspråk och har faktiskt börjat tänka på att läsa andra datakurser också. Det kunde jag inte tro för några månader sen!


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.