DD1310 Programmeringsteknik CSAMH 2014

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Vilket program går du?

    1. 100% (71 st) CSAMH
    2. 0% (0 st) Annat

  2. Kön?

    1. 44% (31 st) Kvinna
    2. 51% (36 st) Man
    3. 3% (2 st) Annat
    4. 3% (2 st) Vill inte svara

  3. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 0% (0 st) Ja
    2. 10% (7 st) Lite
    3. 90% (64 st) Nej

    Ev kommentarer:

    Hade gått kth's intro kurs sommaren innan
    ---
    Programmering A på gymnasiet.
    ---
    Ingen kunskap alls. Har haft panik genom hela kursen och gått många gånger på allmänhandledningen
    ---
    Aldrig någonsin programmerat
    ---
    Pluggat Java på egen hand
    ---
    Absolut inte, helt förvirrad. Förstod inte ens print-satsen eller någonting annat. Alltså verkligen inte något!!
    ---
    Kodade någon hemsida på mellanstadiet, har inte gjort ett dyft sedan dess på programmeringsfronten!
    ---
    Har läst programmering under en eller två terminer i början av gymnasiet.
    ---
    Hade gått programmering A i gymnasiet. Programmerade då i java.
    ---
    Läste programmering A i gymnasiet, men minns inget.
    ---
    Jag visst ingenting om programmering innan kusren började


    Om kursen

  4. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 7% (5 st) Lätt
    2. 54% (38 st) Medel
    3. 39% (28 st) Svår

  5. Hur många timmar utöver schemalagd tid har du jobbat med kursen?

    1. 4% (3 st) bara schemalagd tid
    2. 28% (20 st) 1-2 timmar per vecka
    3. 32% (23 st) 3-5 timmar per vecka
    4. 28% (20 st) 6-10 timmar per vecka
    5. 7% (5 st) Mer än 10 timmar per vecka

  6. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 10% (7 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 62% (44 st) Logiskt tänkande
    3. 70% (50 st) Problemlösning
    4. 6% (4 st) Matematik
    5. 6% (4 st) Muntlig presentation


    Provet

  7. Hur gick provet?

    1. 99% (70 st) Jag klarade provet första gången.
    2. 0% (0 st) Har inte klarat provet än.
    3. 0% (0 st) Har inte gjort provet i år.

    Ev kommentarer om provet:

    Väldigt bra nivå på provet
    ---
    Bra nivå på provet
    ---
    Lätt!
    ---
    Det var lite oklart om vad som proven skulle innefatta. Därefter var det mindre bra att vi inte gick igenom eller fick se proven i efterhand. Det skulle ha varit bra så man kunde se vad man gjorde för fel, osv.
    ---
    Tyckte det var väldigt bekvämt att man fick ha boken med sig.
    ---
    Bra och heltäckande
    ---
    Jag klarade inte provet för än andra gången som jag gjorde om det
    ---
    andra försöket


    Kursmaterial

  8. Vilken kurslitteratur har du använt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 73% (52 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 3
    2. 6% (4 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 2
    3. 42% (30 st) Har bara googlat
    4. 1% (1 st) Har använt annan bok (ange gärna vilken nedan)
    5. 8% (6 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Samt googlat
    ---
    Har inte använt boken så mycket men jag tycker ändå att det var värt att köpa den.
    ---
    Har googlat mycket också
    ---
    Köpte boken, tycker dock inte den var så bra.
    ---
    Jag har använt boken väldigt lite, för det mesta har jag goolat eller frågat assar i kusren om hjälp
    ---
    Pytonkramaren

  9. Hur tycker du att kursboken har fungerat?

    1. 25% (18 st) Bra
    2. 56% (40 st) Acceptabelt
    3. 11% (8 st) Dåligt


    Om gruppen

  10. Vilken assistent har du haft i huvudsak?

    1. 7% (5 st) Lina (Lindyhop)
    2. 13% (9 st) Mikaela (Milonga)
    3. 6% (4 st) Ingemar (Polska)
    4. 11% (8 st) Jacob (Jitterbugg)
    5. 10% (7 st) Marko (Macarena)
    6. 7% (5 st) Dani (Doppio)
    7. 6% (4 st) Christian/Daniella (Lambada)
    8. 8% (6 st) Sten (Samba)
    9. 1% (1 st) Kwabena(Disco)
    10. 10% (7 st) Rebecca (Reel)
    11. 6% (4 st) Lennart (Vals)
    12. 15% (11 st) Alexander (Breakdance)
    13. 0% (0 st) Ingen

  11. Hur har labbtimmarna fungerat ?

    1. 25% (18 st) Mycket bra
    2. 52% (37 st) Bra
    3. 14% (10 st) Acceptabelt
    4. 7% (5 st) Dåligt
    5. 1% (1 st) Har inte deltagit

  12. Hur har övningarna fungerat?

    1. 32% (23 st) Mycket bra
    2. 38% (27 st) Bra
    3. 23% (16 st) Acceptablt
    4. 6% (4 st) Dåligt
    5. 1% (1 st) Har inte deltagit

  13. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på övningarna?

    1. 23% (16 st) Mycket bra
    2. 35% (25 st) Bra
    3. 31% (22 st) Acceptabelt
    4. 10% (7 st) Dåligt
    5. 1% (1 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar om övningarna:

    Jag är så tacksam för att jag lyckades hamna i gruppen Vals och få Lennart. En GRYMT BRA övningsledare och lärare som alltid är snabb att svara på frågor via mail!
    ---
    För dålig struktur
    ---
    Vår asse Christian har var superbra, verkligen en toppen asse!
    ---
    Dani är kung
    ---
    Dani var väldigt bra med att göra allt lätt att förstå och kunde alltid hjälpa till via mail om man hade fler frågor.
    ---
    Dani har varit super bra! Har gjort det lätt att förstå
    ---
    Jag tycker assistenterna har varit mycket hjälpsamma och bra både vid övning och labbar.
    ---
    Hade gärna haft grundligare genomgångar på det som gåtts igenom på föreläsningarna.
    ---
    Flera oklara frågor på läxförhören. Förstår idén med läxförhören annars.
    ---
    Mer stöd på labbarna, mer konstruktiv kritik. Som nybörjare kunde jag ingenting de första veckorna och fick ingen förståelig hjälp på labbarna. Vissa av handledarna på allmänhandledningen förklarade hur saker hängde ihop som jag gärna hade fått reda på redan på labbarna när jag frågade.
    ---
    Lennart är bra
    ---
    Övningarna under p-uppgiften var inte hjälpsamma, bättre med fler labbar
    ---
    Känner att assarna inte alltid har blivit fult informerade till övnningarna
    ---
    helt okej övningar, labbarna var dock extremt dåliga då man sällan fick hjälp (då alla hade händerna uppe konstant) och när man fick hjälp var det minimalt i formen av: "klura lite mer på det". eftersom två timmars klurande tydligen inte är tillräckligt?
    ---
    Hade Kwabena på övningarna men fick i huvudsakhjälp av Marko på allmännhandledningen.
    ---
    Det var ett mycket varierat upplägg på övningarna och flera gånger gjorde vi inget vettigt och fick gå tidigt, lite mera uppstyrt vore bättre.
    ---
    Bra övningar fick bra genomgång inför den nästkommande laborationen.
    ---
    Tyckte det var bra att när man hade gått igenom ett avsnitt i kursen så förstod man det till fullo efter övningen, vilket underlättade när man skulle gå vidare till nästa avsnitt.
    ---
    Jacob var väldigt virrig och förklarade dåligt.
    ---
    vi gick igenom ks väldigt länge, känns som att vi kunda använt tiden effektivare till att mer förklara Labarna etc.
    ---
    jag tycker att labbarna borde vara längre och att det borde vara minst två assistenter per grupp, då det ibnte kändes som assistenten hade tid och verkligen sitta ner och förklara saker utförligt. Jag tycker också att man på övningarna borde haft progarmer saker mer på doatorn än att man bara gick igenom dom på ett par eller än tavla
    ---
    Kort tid för att gå igenom vissa moment.
    ---
    Var lite rörigt, ingen tydlig agenda ofta.
    ---
    En del övningar kändes lite onödiga


    Föreläsningar

  14. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på föreläsningarna?

    1. 8% (6 st) Mycket bra
    2. 61% (43 st) Bra
    3. 18% (13 st) Acceptabelt
    4. 6% (4 st) Dåligt
    5. 7% (5 st) Har inte deltagit

  15. Vad skulle du vilja ha mer av under föreläsningstiden (flera alternativ kan väljas)?

    1. 14% (10 st) Genomgång på tavlan
    2. 11% (8 st) Powerpoint
    3. 69% (49 st) Datordemonstrationer
    4. 13% (9 st) Katederdemonstrationer med hjälpmedel (lådor, mm)
    5. 18% (13 st) Frågestund
    6. 7% (5 st) Diagnostiska prov

  16. Är det något/några moment som vi borde ha ägnat mer tid åt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 11% (8 st) Grunderna (variabler, print, input)
    2. 13% (9 st) Villkor, if, while
    3. 17% (12 st) For-slingor
    4. 41% (29 st) Listor, dictionary
    5. 11% (8 st) Funktioner
    6. 15% (11 st) Filer
    7. 41% (29 st) Klasser
    8. 46% (33 st) Strukturering (uppdelning i funktioner, klasser osv)
    9. 25% (18 st) Grafiska gränssnitt

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Dålig struktur
    ---
    Nej fördelningen var bra.
    ---
    Varför fick vi inte se berättelsen till slutet?
    ---
    Olika besked från olika assistenter om hur man bör använda sig av main-funktionen på bästa sätt t.ex.
    ---
    På föreläsningarna gick vi igenom toppen på isberget.. Allt som gicks igenom på föreläsningarna kunde jag lätt läsa mig till själv.
    ---
    Jag upplevde att föreläsningarna var aningen långsamma och att de därför inte hjälpte mig. Mer ingformationstäta föreläsningar skulle göra dem mer attraktiva.
    ---
    Har inte deltagit.
    ---
    Det kändes som man att man förväntades att ganksa sannabt förstå saker så man inte riktigt sätta sig in i det man skulle lära sig innan man påbörjade nästa moment
    ---
    Det är svårt att veta hur det är bäst att bygga upp ett program, strukturera upp det. Det var ju ett kriterier på p.uppgiften.


    P-uppgiften

  17. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 100% (71 st) Klar/nästan klar.
    2. 0% (0 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  18. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand med P-uppgiften?

    1. 13% (9 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 55% (39 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 25% (18 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 7% (5 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 0% (0 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  19. Har du varit på labbtimmarna under arbetet med P-uppgifterna (flera alternativ kan väljas)?

    1. 37% (26 st) Ja, alltid
    2. 30% (21 st) Nästan varje gång
    3. 21% (15 st) Oftast inte
    4. 7% (5 st) Utnyttjade även allmänhandledningen
    5. 6% (4 st) Nej, fick inte plats i datorsalen
    6. 8% (6 st) Nej, föredrar att arbeta hemma
    7. 3% (2 st) Nej, behöver inte fråga om hjälp
    8. 7% (5 st) Nej, orkade inte gå dit

  20. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 11% (8 st) E
    2. 8% (6 st) D
    3. 25% (18 st) C
    4. 28% (20 st) B
    5. 27% (19 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    För dålig struktur på övningar etc
    ---
    Min uppgift var att beteckna som svår trots att den angavs vara medel. Betygskraven för B var i förhållande till andra uppgifter svårare att uppnå.
    ---
    Vore bra om även assen kunde granska före redovisning (verkar mer rationellt än att alla skall komplettera)
    ---
    Jag kände mig inte förberedd på p-uppgiften efter labbarna, nivåskillnaden var extrem. Jag hade velat få öva mer under labbarna på struktur, hur en sak lägga upp sitt program.
    ---
    Märkligt att som nybörjare få en uppgift som bara handlar om grafik när vi aldrig gått igenom det och det står inte i boken, tex att behöva göra en canvas att rita på med koordinatsystem... Det borde finnas fler lätta uppgifter då de försvann fort och det bara fanns medelsvåra kvar.
    ---
    Väldigt roligt, skulle vilja göra en till redan nu:)
    ---
    Lite intro till dem.
    ---
    Kul, men oklart vad som krävdes i uppgiften
    ---
    Rolig uppgift, bra kontrast mot att skriva tentor som kursavslut vilket man gör i alla andra kurser.
    ---
    Hade en ganska svår grunduppgift, dock var det enkelt att från grunduppgiften att jobba vidare mot de högre betygen.
    ---
    Jag tycker man att när man kom till P-uppgiftenn så blav stget väldigt stor, då man gick infrån att fått instuktioner för i princip exkat vad man ska göra till att när man skulle börja med P-uppgiften få ett par som sa att man skulle göra ett program som gjorde vissa saker. Det var väldigt svårt och veta vad man skulle börja med att göra
    ---
    Aningen orimliga krav för att bli endast godkänd. Om man aldrig har programmerat tidigare i sitt liv eller inte hittar någon som man kan betala för att göra spelet åt sig, upplevde jag det till en början omöjligt att slutföra.

    Blev till slut godkänd genom att ha googlat, läst i boken och fått hjälp under laborationerna. Har noterat att en uppgifts kriterier för E-D i år har gett B tidigare år.

    ---
    Dåligt upplägg! Även dålig information om kriterierna för p-uppgiften. Under redovisningstillfället var det också väldigt olika hur det gick, beroende på vilken asse man fick redovisa för. Jag fick känslan av att de ofta gick på sin personliga åsikt och egentligen inte på några kriterier för uppgiften.
    ---
    Väldigt oklara kriterier. Fanns olika krav på den på pappret och uppgiften som låg på nätet. Orimliga krav för godkänt. Orimligt stor uppgift för endast 3 hp.


    Genus/likabehandling

  21. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 6% (4 st) Ja.
    2. 1% (1 st) Tveksam.
    3. 93% (66 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    vissar assar favoriserade andra personer
    ---
    Urringningar ska man tydligen inte ha på sig under programeringstillfällen. En t-shirt fungerar tydligen inte heller.. Spelar ingen roll om du har stora eller små, urringat eller täckt upp till hakan, man blir utstirrad i alla fall. En specifik asse som märkt ut sig...heeeey macarena.
    ---
    Märkte att vissa fick mer hjälp.
    ---
    Tjejer har fått företräde och assen har varit tydligt intresserad av vissa i gruppen.

  22. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    bra.
    ---
    Bra, både manliga och kvinnliga assar.
    ---
    Det var bra att vi hade Linda som kursansvarig, eftersom den generella bilden av någon som är bra på programmering är en man. Dessutom är det oerhört många män som undervisar på KTH, skönt med omväxling. Det var också bra att det verkade vara ungefär hälften killar och tjejer bland assarna.
    ---
    Bra.
    ---
    Jag känner mig accepterad som man
    ---
    bra
    ---
    bra
    ---
    helt neutral
    ---
    Neutral hållning utan kränkningar eller särbehandling vilket är bra.
    ---
    Bra
    ---
    godkänt
    ---
    Inget jag kunde anmärka på. Bra att han/hon (oftast han) har bytts ut till hen
    ---
    Bra
    ---
    bra
    ---
    bra
    ---
    Bra.
    ---
    Väldigt bra.
    ---
    Ingen könsfördelning alls
    ---
    Bra.
    ---
    bra
    ---
    Ingen åsikt
    ---
    Bra.
    ---
    Alla behandlas lika.
    ---
    Har inte sett att det har varit några problem.
    ---
    Ingen uppfattning
    ---
    Alla har behandlats lika.
    ---
    Jag tycker det är kul med en föreläsare som går emot vad som man kan trodde var en programmerare.
    ---
    Ingen uppfattning
    ---
    bra! inget konstigt.
    ---
    Ingenting jag märkte av
    ---
    jämlikhet
    ---
    Kul med en kvinna som kursansvarig! Bra blandning av tjejer och killar bland assarna. Inte för att det spelar någon roll, men alltid trevligt med jämställdhet.
    ---
    Bra!
    ---
    neutral
    ---
    Inget jag har märkt av
    ---
    Tycker det var bra med blandade


    Hela kursen

  23. Tror du att du i framtiden kommer att ha nytta av att du läst denna kurs?

    1. 59% (42 st) Ja.
    2. 32% (23 st) Tveksam.
    3. 7% (5 st) Nej.

  24. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Bra kurs!
    ---
    Man får en bra insyn i hur programmeringsspråk fungerar.
    ---
    Det har varit svårt att få hjälp. Extrahjälpen i D har inte fungerat som man flera gånger hänvisar till från lärarens sida. Detta har varit mycket irriterande.
    ---
    Mycket rolig kurs!
    ---
    -
    ---
    Skulle gärna vilja lära mig hur man patchar ett program så att man inte behöver öppna pyhton.
    ---
    Absolut en inspirerande kurs som får en att vilja läsa mer programmering. Stort plus att ni låter oss vara så pass självständiga.
    ---
    .
    ---
    bra
    ---
    Ganska roligt
    ---
    Tycker att denna kurs var högst aktuell med avseende på utbildningen som jag läser, framförallt med avseende på problemlösning (läs felsökning). Att skriva p-uppgiften krävde verkligen att man tänkte efter - före. Jag skulle gärna läsa mer programmeringen i framtiden.
    ---
    Bra föreläsare
    ---
    För mig handlar programmering väldigt lite om själva programmersingsspråket eller programmet i sig, utan handlar mer om att ta ett större problem och dela upp det i mindre delar som man sedan arbetar systematiskt med för att lösa.
    ---
    svår
    ---
    Mycket hög nivå på kursinnehåll och krav.
    ---
    Jag har stora planer på ett jönsson ligan-spel
    ---
    Allmänhandledningen 11-13 och 17-20 bör styras upp. Dåligt organiserad. Eller för få lärare helt enkelt. Har suttit där vid ett flertal tillfällen under hela tiden utan att få hjälp, hjälplistan var för lång. De i receptionen var besvärade över att vi från Samhällsbyggnad kom dit. Vi kanske inte får vara där? Uppfattade det som att vi fick det...

    Jag behövde alltså mer tid (fler tillfällen att få hjälp) än vad som var schemalagt.

    ---
    I sin helhet har kursen varit väldigt oklar och haft ett dåligt upplägg som har varit svårt att ta del av.
    ---
    Nej


    Kurserna inom ditt program

  25. Upplever du att du har koll på vilka kurser som finns inom de första tre åren inom ditt program?

    1. 13% (9 st) Ja, i stort sett alla.
    2. 61% (43 st) Ja, i viss grad.
    3. 27% (19 st) Nej, bara dom jag läst.

  26. Upplever du att lärarna visar vilken roll deras kurser har inom programmet?

    1. 11% (8 st) Ja, i hög grad.
    2. 62% (44 st) Ja, i viss grad.
    3. 25% (18 st) Nej, inte alls.

  27. Upplever du att kurserna inom programmet hänger ihop?

    1. 15% (11 st) Ja, i hög grad.
    2. 80% (57 st) Ja, i viss grad.
    3. 4% (3 st) Nej, inte alls.

  28. Ytterligare kommentarer:

    För dålig struktur och tydlighet.
    ---
    Tjejen som jag redovisade P-uppgiften för var riktigt bra! Lärde mig lite nya knep efter reovisning, vilka jag inte alls hört eller fått lära mig. Grym tjej!
    ---
    Var lite mer tydlig i er beskrivning av P-uppgift!
    ---
    Jag tycker det hade varit bra att läsa kursen under en kortare period och lite mer intensivt istället.
    ---
    Sjukt svårt kurs de första veckorna om man kommer in som en helt nybörjare, aldrig haft så mycket ångest för en kurs som när labbarna skulle in.
    ---
    Tack För en rolig kurs har tyckt att det har varit väldigt roligt att ha något anat än matte
    ---
    .
    ---
    Kul
    ---
    Har hört att i ettan har vi väldigt räknetunga uppgifter av två anledningar:
    1: För att sålla bort de som inte klarar av utbildningen i början (detta för att inte slösa energi, tid och pengar för både lärare och elever).
    2: För att om Samhällsbyggnadsprogrammet inte hade denna mängd räknetunga ämnen skulle vi inte få kalla oss civilingenjörer när vi är examinerade.

    ---
    Oklart vilka kurser man läser i trean, inriktningskurser saknas.
    ---
    Har ingen aning om när jag ska programmera igen, (förutom mitt jönsson ligan-spel då)
    ---
    Tycker att kursen har varit onödig i stort. Dåligt upplägg som gör det svårt att lära sig. Det har gått alldeles för snabbt och nästan allt man lär sig får man göra på helt egen hand. Man hinner nämligen inte på övningar osv. Vissa assar har dock varit väldigt bra och hjälpsamma
    ---
    Dåligt upplagd och planerad kurs. Väldigt oklara kriterier. Redovisningen av p-uppgiften sköttes inte bra. Det kändes som att de var väldigt beroende på vilken asse man fick att redovisa för som bestämde hur det gick.


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.