DD1310 Programmeringsteknik

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Vilket program går du?

    1. 90% (43 st) CSAMH
    2. 8% (4 st) Annat

  2. Kön?

    1. 63% (30 st) Kvinna
    2. 38% (18 st) Man
    3. 0% (0 st) Annat
    4. 0% (0 st) Vill inte svara

  3. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 2% (1 st) Ja
    2. 21% (10 st) Lite
    3. 77% (37 st) Nej

    Ev kommentarer:

    Läste Matlab i Nummen parallellt.
    ---
    Läst lite Java innan
    ---
    Jag kunde absolut ingenting!
    ---
    Hade skrivit 20 rader html
    ---
    Jag har använt matlab en del.


    Om kursen

  4. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 10% (5 st) Lätt
    2. 44% (21 st) Medel
    3. 46% (22 st) Svår

  5. Hur många timmar utöver schemalagd tid har du jobbat med kursen?

    1. 2% (1 st) bara schemalagd tid
    2. 17% (8 st) 1-2 timmar per vecka
    3. 42% (20 st) 3-5 timmar per vecka
    4. 35% (17 st) 6-10 timmar per vecka
    5. 4% (2 st) Mer än 10 timmar per vecka

  6. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 8% (4 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 56% (27 st) Logiskt tänkande
    3. 75% (36 st) Problemlösning
    4. 2% (1 st) Matematik
    5. 6% (3 st) Muntlig presentation


    Provet

  7. Hur gick provet?

    1. 81% (39 st) Jag klarade provet första gången.
    2. 10% (5 st) Har inte klarat provet än.
    3. 0% (0 st) Har inte gjort provet i år.

    Ev kommentarer om provet:

    Provet var inte svårt, men de flesta exemplen var lättare än provet vi hade så man blev lite inlurad i falsk säkerhet. :P
    ---
    komplettering
    ---
    När kommer nästa omprovtillfälle?
    ---
    Jag klarade provet andra gången.
    ---
    Klarade provet andra gången
    ---
    Jag klarade omprovet. finns inte som val ovan.
    ---
    Klarade provet andra gången
    ---
    Klarade efter andra gången


    Kursmaterial

  8. Vilken kurslitteratur har du använt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 71% (34 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 3
    2. 8% (4 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 2
    3. 31% (15 st) Har bara googlat
    4. 8% (4 st) Har använt annan bok (ange gärna vilken nedan)
    5. 4% (2 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Stack Overflow
    ---
    Programmering 1 med Python - Lärobok av Jan Sundström
    ---
    Starting out with python. second edition.
    Tony Gaddis

  9. Hur tycker du att kursboken har fungerat?

    1. 35% (17 st) Bra
    2. 50% (24 st) Acceptabelt
    3. 10% (5 st) Dåligt


    Om gruppen

  10. Vilken assistent har du haft i huvudsak?

    1. 8% (4 st) Alexander Silasson/Mao-Wei Nilsson (Ambrosiakaka)
    2. 8% (4 st) Kwabena Asante-Poku (Kanelbulle)
    3. 10% (5 st) Daniel Rosqvist (Dammsugare)
    4. 8% (4 st) Hamed Nemati (Havreflarn)
    5. 6% (3 st) Christian Lindeborg (Cheesecake)
    6. 2% (1 st) Dani Potrus (Dröm)
    7. 2% (1 st) Hojat Khosrowjerdi (Kokoskaka)
    8. 8% (4 st) Robert Welin Berger (Rabarberpaj)
    9. 15% (7 st) Ric Glassey (Rulltårta)
    10. 15% (7 st) Åsa Björndahl (Äppelmunk)
    11. 4% (2 st) Mollie Wejdenstolpe (Mockatårta)
    12. 2% (1 st) Ingemar Markström (Ingefärskaka)
    13. 10% (5 st) Sten Andersson (Semla)
    14. 0% (0 st) Ingen

  11. Hur har labbtimmarna fungerat ?

    1. 21% (10 st) Mycket bra
    2. 56% (27 st) Bra
    3. 17% (8 st) Acceptabelt
    4. 4% (2 st) Dåligt
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit

  12. Hur har övningarna fungerat?

    1. 21% (10 st) Mycket bra
    2. 63% (30 st) Bra
    3. 15% (7 st) Acceptablt
    4. 2% (1 st) Dåligt
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

  13. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på övningarna?

    1. 17% (8 st) Mycket bra
    2. 54% (26 st) Bra
    3. 23% (11 st) Acceptabelt
    4. 4% (2 st) Dåligt
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

    Ev kommentar om övningarna:

    Tycker att assarna hade kunnat gå igenom mer kodspråk istället för att muntligt förklara hur man gör saker. Fler exempelkoder så att man fattar hur man ska strukturera upp sin egen kod.
    ---
    Kunde varit vid dator, hade varit enklare.
    ---
    Det kunde ibland vara krångligt med obligatorisk närvaro.
    ---
    Inte alltid jättegivande, men helt okej! Ingemar är i alla fall väldigt hjälpsam med specifika frågor och duktig på att förklara. (Men svävar ibland iväg till sådant som inte känns relevant)
    ---
    Mycket bra komplement till föreläsningarna. Tummen upp. Vår assistent förklarade bra och alla fick god tid på sig att gå igenom och välja p-uppgift.


    Föreläsningar

  14. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på föreläsningarna?

    1. 40% (19 st) Mycket bra
    2. 35% (17 st) Bra
    3. 17% (8 st) Acceptabelt
    4. 6% (3 st) Dåligt
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit

  15. Är det något/några moment som vi borde ha ägnat mer tid åt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 10% (5 st) Grunderna (variabler, print, input)
    2. 19% (9 st) Villkor, if, while
    3. 10% (5 st) For-slingor
    4. 21% (10 st) Listor, dictionary
    5. 15% (7 st) Funktioner
    6. 15% (7 st) Filer
    7. 31% (15 st) Klasser
    8. 56% (27 st) Strukturering (uppdelning i funktioner, klasser osv)
    9. 21% (10 st) Grafiska gränssnitt

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Det kunde vara bra att inkludera lite web-programmering för alla, i alla fall ett väldigt grundläggande exempel eller så.
    ---
    Dictionary
    ---
    Skulle gärna ha sett många fler föreläsningstimmer. Det var ofta ett stort hopp mellan det som vi gått igenom på föreläsningen och det vi sedan skulle utföra på labben därefter.Föreläsningen var för 'lätt' medan nivån på labbuppgiften/läxan var många nivåer högre. Det gick snabbt fram.
    ---
    Föreläsningarna var för basic om man jämför med uppgifterna vi sedan skulle klara av att göra.
    ---
    Det var bra föreläsningar.
    ---
    Det kändes ofta som om föreläsningarna inte riktigt hängde ihop med det man sedan skulle göra. Jag förstår att det är meningen att vi ska testa själva, men det är svårt att motivera sig när man satt med en LÄXA i hundra år och inte ens klarade av att börja. Och då med både kurslitteratur och föreläsning färskt i minnet. Då kändes det som om upplägget var fel.
    ---
    Vara tydliga med vad som är bra ordning i ett program.
    ---
    Vet ej


    P-uppgiften

  16. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 100% (48 st) Klar/nästan klar.
    2. 0% (0 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  17. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand med P-uppgiften?

    1. 27% (13 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 46% (22 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 19% (9 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 4% (2 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 4% (2 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  18. Har du varit på labbtimmarna under arbetet med P-uppgifterna (flera alternativ kan väljas)?

    1. 31% (15 st) Ja, alltid
    2. 29% (14 st) Nästan varje gång
    3. 17% (8 st) Oftast inte
    4. 2% (1 st) Utnyttjade även allmänhandledningen
    5. 2% (1 st) Nej, fick inte plats i datorsalen
    6. 17% (8 st) Nej, föredrar att arbeta hemma
    7. 10% (5 st) Nej, behöver inte fråga om hjälp
    8. 4% (2 st) Nej, orkade inte gå dit

  19. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 15% (7 st) E
    2. 10% (5 st) D
    3. 19% (9 st) C
    4. 25% (12 st) B
    5. 31% (15 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Gjorde till B-nivå för att få A med bonuspoäng
    ---
    Det var lite oklara instruktioner kring redovisningen och granskningen, om man skulle boka tid hos sin egen asse eller inte, om man skulle granska och redovisa vid separata tidpunkter osv.
    ---
    Övergången mellan labbar och p-uppgift var tuff. Kunde funnits mer exempel på program att öva på så man förstår sambandet lättare i ett längre program.
    ---
    Lydelsen/kraven kunde stått uppunktat.
    ---
    Rättningarna väldigt olika. Var med på den jag granskade, och den bedömningen var väldigt olik min.
    ---
    Borde få mer hjälp!


    Labbarna

  20. Hur givande tycker du att labbarna var?

    1. 31% (15 st) Mycket givande
    2. 52% (25 st) Givande
    3. 17% (8 st) Mindre givande
    4. 0% (0 st) Har inte gjort labbarna.

  21. Har du parprogrammerat enligt riktlinjerna i denna kurs?

    1. 27% (13 st) Nej
    2. 56% (27 st) Ja, med förare och navigatör bara
    3. 15% (7 st) Ja, med förare och navigatör samt de fördjupade riklinjerna med omstart, planering och kodproduktion

    OM DU SVARADE NEJ PÅ FRÅGAN OVAN SKALL DU HOPPA ÖVER FÖLJANDE FRÅGOR


    Parprogrammering

  22. Hur ofta har ni växlat roller (ungefär)?

    1. 8% (4 st) Oftare än var 15:e minut
    2. 19% (9 st) Var 15:e-30:e minut
    3. 35% (17 st) Var 30:e-60:e minut
    4. 17% (8 st) Mer sällan än varje timme
    5. 2% (1 st) Inte alls

  23. I vilken omfattning har du använt Parkour av den tid du jobbat med labbarna i kursen.

    1. 0% (0 st) I stort sett alltid
    2. 2% (1 st) ungefär 75% av tiden
    3. 2% (1 st) ungefär 50% av tiden
    4. 8% (4 st) ungefär 25% av tiden
    5. 65% (31 st) I stort sett aldrig

  24. Jag tycker att Parkour är ett bra hjälpmedel när jag programmerar

    1. 15% (7 st) Instämmer inte alls
    2. 0% (0 st) Instämmer till stor del inte
    3. 44% (21 st) Neutral
    4. 15% (7 st) Instämmer delvis
    5. 4% (2 st) Instämmer helt

  25. Jag har förstått tanken med parprogrammeringsmetodiken och hur det går till att parprogrammera

    1. 0% (0 st) Instämmer inte alls
    2. 0% (0 st) Instämmer till stor del inte
    3. 15% (7 st) Neutral
    4. 44% (21 st) Instämmer delvis
    5. 23% (11 st) Instämmer helt

  26. Jag har upplevt följande fördelar med att parprogrammera (du kan kryssa iflera alternativ)

    1. 2% (1 st) Jag har inte upplevt några fördelar
    2. 17% (8 st) Det underlättar att planera tiden för vårt arbete
    3. 33% (16 st) Det underlättar att arbeta fokuserat
    4. 52% (25 st) Det underlättar kommunikationen när vi arbetar, dvs gör att vi pratar om programmet
    5. 54% (26 st) Det underlättar att formulera problem muntligt
    6. 4% (2 st) Annan fördel (specificera nedan)

    Annan fördel

    Den andra kan lätt se om man skriver fel men jag tycker inte att min partners har varit så hjälpsamma
    ---
    Jag har blivit mer självsäker på min egna kunskap när väsentliga delar i mitt program fungerar. Känner en stolthet.
    ---
    Vill bara kommentera att jag inte vet vad parkour är i frågorna ovan. Så länge det inte är freerunning.

  27. Jag ser nyttan av att parprogrammera enligt metodiken istället för att 'bara' programmera parvis

    1. 2% (1 st) Instämmer inte alls
    2. 2% (1 st) Instämmer till stor del inte
    3. 35% (17 st) Neutral
    4. 29% (14 st) Instämmer delvis
    5. 10% (5 st) Instämmer helt

  28. Om du inte har parprogrammerat i alla labbar, varför det? (här kan man välja flera alternativ)

    1. 4% (2 st) Jag har arbetat ensam
    2. 10% (5 st) Jag tyckte det var mer tidseffektivt
    3. 10% (5 st) Samarbetsproblem med min labbpartner
    4. 8% (4 st) Svårt att hitta tider för att sitta ihop och jobba
    5. 4% (2 st) Annan anledning (vänligen specificera nedan)

    Annan anledning

    min partner hoppade av, det gick bra endå!
    ---
    Jag har en kommentar ang labbtimmarna. Dom har varit bra och vi har fått bra hjälp. Men jag tycker att labbarna har fungerat dåligt rent personligen då min labbpartner tagit över uppgifterna väldigt mycket. Hen programmerade för det mesta 'själv' medan jag satt och tittade på. Jag föröskte delta och få koda också men hen blev ofta frustrerad då hen förstod mer än vad jag gjorde och tyckte att det gick 'långsamt'.
    ---
    Fanns inga personer att bilda grupp med för mig i början.
    ---
    Min första labb-partner hoppade av mitt i kursen, och sedan fanns det inge ledig. När vi sedan bytte labb-partner i gruppen hamnade jag med en person som jag inte umgicks med på fritiden vilket gjorde det svårt att hitta tider då båda kunde ses.
    ---
    Min partner var mycket bättre på att programmera

  29. Ytterligare kommentarer om parprogrammering:

    Det funkar bäst om man känner varann och trivs tillsammans men det är ingen större idé om man ska tvinga ihop massa random människor lite hipp som happ. Programmering är lite av en enmans-syssla, men det var väldigt värt att bli granskad och få se någon annas program. Kanske kan man parprogrammera på det viset istället; liksom på "distans" och få lite kontinuerlig feedback av någon som blir ens p-uppgiftsgranskare ocskå sen?
    ---
    Det hjälpte en hitta problem man kanske inte själv hade märkt och strukturera på annat sätt än man själv hade gjort själv.
    ---
    Vi har turats om att programmera och den andra suttit bredvid, men inte parprogrammerat.
    ---
    Bra att vi gjorde det i början, då kan man hjälpas åt.

  30. Ytterligare kommentarer om Parkour:

    Vad är Parkour?
    ---
    Jag vet inte...
    ---
    Vad är det?
    ---
    Bra!
    ---
    vad är det?
    ---
    Jag har ingen aning om vad Parkour är för något :s

    Nästa vecka fortsätter kursen med webbprogrammering!


lk@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.