Ev kommentar (gärna konstruktiv):
3-4 månader är för kort tid att lära sig programmera på, speciellt som det är första terminen på Kth och Javan konkurrerar om tiden med matten. Jag vill ha mer Labbtid mindre föreläsningar!
---
kursens mål var att få inblick i möjligheterna med
programmering. jag tycker vi kunde ha blivit mer
informerade om vad den kommer användas till och
kanske fått se lite exempel på lite avancerade
tillämpningar
---
Bra att få lite insikt i programering så man vet vad som ligger bakom programmen vi använder och det är även bra att lära sig tänka objektsorienterat.
---
Mera om javabiblioteket på nätet, det är enormt och det känndes mest som tur när man hittade det man sökte i det...
---
Det hade varit bättre med fler data labbar med handledning i början av kursen
---
Labbarna tog på tok för mycket tid, eftersom inga tider i datorsalarna, med handledare fanns (förutom de tider då redov. skulle ske). I övrigt vet jag inte om en skriftlig tentamen är rätt sätt att prova färdigheterna i programmering, tentan är alldeles för mycket baserad på ytinlärning just till tentan. Varför den samtidigt kan vara för svår, även om man kan tillräckligt mycket programmering för att motsvara en grundkurs.
---
Tyckte att det verkade svårt för de som inte hade förkunskaper.
Jag har läst programmering innan.
---
Jag tycker att man borde lära sig programera på ett annat sätt och att instället att "slösa sin tid " på olika föreläsningar så borde man sitta och programera i en data sal. och där kan man gemensamt gå igenom hur man skriver ett program .
Det som skulle vara bäst är att ha denna kur vid ett senare tillfälle när man inte har så mycket att göra till exempel matta och anndra grejer.
jag tycker att ni borde informera tidigare att man kan redan i gymnasiet vet att man kommer att programera och på detta sätt kan man kanske välja en progarmerings kurs redan i gmnasiet och dåär man förbered för de studier´na som väntar på högskolan.
P.S
sorry för flumig text och svanings fel har bråttom!
---
Jag tror att dataövningarna skulle ge 100 gånger mer om man
får sitta vid en dator och "följa med".
---
Skulle vi inte lära oss möjligeterna med programering...vi har väl mest lärt oss att det är besvärligt...
---
Kursens mål var att förstå vad man kan använda programmering till inte kunna programera.
---
svårt att göra föreläsningar bra..
gör det mer som övningarna....kanske?
---
Jag som aldrig sett en programkod i hela mitt liv, önskade att jag fått sett hur ett "normallångt" program ser ut, utan att behöva förstå. Mer för att se att det går att använda typ for sats i while slinga.
---
Jag upplever att jag fått en bra bas att stå på vad gäller programmering!
---
tydligare mål
---
Skojiga J-uppgifter framför allt som är ett .
Unix har dock många (it-newbies) upplevt som krånglig.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Försök ändra tonläget ibland.
Svårt att nå fram i stora föreläsningssalar hellre fler lektioner och labtimmar
---
alldelles för svår nivå på en gång. Jag var på några av bergs föreläsningar och de var på en helt annan nivå. PLus att hon delade ut material efter varje föreläsning om vad som var viktigt. Så på tok för hög nivå på lektionerna
---
kanske lite mer fart i föreläsningen. "live prog."
skulle göra det mer intressant.
---
Det gav givetvis mer att sitta vid datorn och få hjälp/tips där.
---
Svårt att hänga med på föreläsningarna men bra att OH-bilderna sedan ligger på kurshemmsidan.
---
Talar tydligt, bra nivå med humor och distans. Använd laserpekare så slipper du stå ivägen för OH-projektorn.
---
total brist på pedagogi,allmänt viriga föreläsningar
uppfattades som helt improviserade ( även om de troligen inte var det)
---
Mer konkreta exempel. T.ex, föeläsaren skriver en kod under föreläsningen, kompilerar, och sedan kör programmet så att man får se vad koden gör. Det blir konkretare på så vis.
---
Föreläsningar i JAVA för blåbär är olämpligt. Man
vill gärna ha en dator och blippa på för att testa
det som man blir matad med direkt. Två timmar av
Java i början är mycket, då man inte fattar ett jota.
Föreläsaren har varit mycket villig att ändra på
sitt upplägg då vi inte förstår nåt, för att göra
det lättare för oss. Har varit lyhörd och mån om oss.
Föreläsningar i prog är klart olämpligt, mer labbar!
---
För mycket terminologi för lite färdihetsövningar.
---
Mer praktisk övning med lärare och så klart att det bähövs föreläsnings fakta om ämnet.
---
Svårt att lära sig programmering genom föreläsningar, bättre med övning
---
Blev bättre under kursens gång
---
Det tog en ryslig tid att fatta de här diagramen (5 uppg på tentan) de skulle vara en hjälp men var mer av en stjälp...
---
Hade svårt att förstå boken, hade därför svårt att förbereda mig, kom sabbt efter.
---
Kunne ha värt mer programmering på forelesningene.
Hadde muligens illustrert problem betre.
---
Personligen tycker jag inte att föreläsningarna gav så mycket! Det bästa sättet att lära sig är att sitta vid datorn och knappa!
---
Jag tycker inte föreläsningar ger så mkt om man inte kan visa programkörningen
Fler labbar färre föreläsningar
---
få labb tid. Svårt att förstå programering om man inte få prova på.
---
Kändes som att föreläsningarna förutsatte
att man kunde saker innan.
---
hellre fler labbar och färre föreläsningar. blir lättare när man får prova själv.
det är svårt att förstå om man inte har programmerat tidigare. kompilera exikvera, alla okända ord bara blandas ihop.
---
Min röst väger inte så tungt på denna fråga då jag redan var rätt bra på programmering innan kursen började. Föreläsaren gav bara en liten ökning i mina redan befintliga kunskaper.
---
tala inte så folk somnar, det blir då svårt för dom att ta åt sig kunskapen som förmedlas
---
jag tycker att man ska gå ifrån d stora föreläsningarna. och istället använda mer tid till klassrumsundervisning och labbar för det var där man lärde sig saker. man kan enkelt gå ingenom saker bara tala om vad som kan behöva användas.. och inte grundligt gå in på allt..
---
Sten mkt bra när man kört fast, men tyvärr inte den bästa föreläsningstekniken, mkt mumlande i samma tonfall och "eeehhh..."
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Man blir trött av att sitta i mörkret och titta på en projekterad bild.
---
jättebra. för det är ju vid datorn man lär sig.
---
Det ger mer om programmet "byggs upp" vid föreläsningen, istället för visa färdiga program
---
Man blir trött.
---
När den fungerar.
---
men inget man lär sig något med ,man glömmer det mesta direkt.
---
Då den funkar...
---
Mer sånana och gärna att man programerar tillsamans på förelösningarna E.X små exempel
---
mycket lättare att fatta med projektorn.
---
Ska ju funka också...
---
Men det kräver att man kompletterar den med annat.
---
Den var bra när den funkade, tyvär föll hela föreläsningen ihop då den ej funkade.
---
Visa inte bara en massa text. "gör" lite ex. tillexempel.
---
Utan videoprojektorn skulle föreläsningarna varit nästan helt obegripliga!
---
Det var lite si och så med funktionen
---
Om det inte finns ngn sådan är föreläsningen helt onödig.
det är den som visar vad som verkligen händer.
---
dåligt, eftersom videoprjektorn kräver mörker och då somnar alla av "myspys"-stämningen...
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
har inte läst det....
---
väldigt andvändbart vid laborationerna
---
Borde vara utförligare. Även om man varit på föreläsningen
kunde de vara svåra att förstå i efterhand då man börjat
glömma
---
Mycket bra att kunna kolla det man inte förstod, ville kolla över mer.
---
Mera exempel med kommentarer kanske!
---
Lätt att komma åt hela tiden. Mycket bra!
---
Jättebra!
---
inga orkar inte skriva längre
---
Bra som minnesstöd!
---
Bra att ha ifall man behöver titta till ngt som man inte kommer ihåg.
Ett bra stöd när man labbar.
---
jättebra. gärna mer exempel online
---
mycket bra att föreläsningarna ligger ute på www. såman kan kolla om det var nått man glömt.. borde vara så för alla ämnen..
---
Mkt bra
---
materialet får gärna utökas utökas, gärna gamla exempel på lösta uppfiter.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
övningarna var jättebra. där tror jag man lärde sig det mesta.
---
väldigt bra och kunde förklara enkelt och
illustrerande för oss som inte alls programmerat
---
Övningarna kändes dock alltid något stressade för att
hinna med det som skulle gås igenom och svara på frågor
---
Annelie tycker jag var mycket bra.
---
Svårt att lära utt något så abstrakt.
---
Sima är helt crazy!!! ur positiv bemärkelse!
---
Sima var jättebra
---
We love you Sima!!!!
---
Hyfsat ok.
---
Sima är snäll och mycket smatr tjej. Vet vad hon skackar om och vet hur man lär ut.
---
gav sig inte förren vi förstått.
---
Fin gjennomgang av problemlösing/"Programmering" på tavle
---
Som jag nämde tidigare så är det svårt att "öva" utan att sitta vid en dator! OH-bilder var klart bättre än att skriva på tavlan!
---
Assistenterna tycker jag varit mkt bra under kursen
---
Svårt att göra övningarna meningsfulla.
---
en viss skilnad i kunskapnivå
---
Jag hade flera föreläsare och vissa kunde inte lära ut någonting
---
Sima var jättebra.
Hon gick alltid igenom veckans nyckelord plus att vi fick göra små övningar, som handlade om nyckleorden. det var först då man egentligen förstod det som hade gåtts igenom på föreläsningarna.
---
Sima kunde gärna tala långsammmare så att hon själv hinner tänka på vad hon ska säga. Jag tycker att hon gjorde många slarvfel just p.g.a. sitt "hispiga" och kvicka sätt.
---
de va jättebra...
---
väldigt bra övningsassistent.. som verkligen försökte få alla att förstå.. och lyckades ofta.. stort beröm till henne.. för det var först på övningarna som man kunde förstå vad som sagts på föreläsningarna.. mycke beröm till en bra assistent..
---
ganska nöjd. Bra när assistenten kan besvara nästan alla frågor (konkret dessutom).
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
alla labhandledare ville gärna hjälpa till och var mycket vänliga, alla förutom Marcus. Mycket ovillig att hjälpa till. Han måste förstå att alla inte kan lika mycket som honom. Så lite måste man faktiskt hjälpa till!!!
---
varierade beroende på handledare, men de flesta var bra
---
Det var stor skillnad på dem. Vissa var bra, vissa dåliga
och någon var bara trevlig mot de som denne haft i sin
övningsgrupp.
---
Svårt att få tillgång till dator och handledare under laborationerna, flera timmars väntetid för att redovisa. Inte kul!
---
Bra över lag.
---
Dennis och Martin var väldigt pedagogiska
---
Dröjer väldigt länge innan hjälp kan fås.
---
Mera handledare i början av kursen sedan man kanske kan klara sig själv
---
Dennis är mycket pedagogisk och bra.
---
mer grafik på labbar
---
Dennis var mycket bra och pedagogisk.
---
Fick mest hjälp av dennis och han var jättebra.
---
bra kunskap, men gärna fler som kan hjälpa...
---
mer teori
Ev synpunkter på J-uppgiften:
förutom att det var jättedålig information om vad en prototyp och spec egentligen var. jag vet fortfarande inte, så där försvann massa bonuspoäng.
---
För stort steg från labbarna till j-uppgiften.
---
svårighets graden för hög för den kunskap som har lärts ut.
---
Lärde mig mest när jag jobbade med den.
---
Skiljer väldigt mycket mellan olika j:are vid samma antal poäng!!!!!!!!!!
---
Tar tid.
---
svår att lösa utan bra handledare (Dennis).
---
för lite poäng på ormspelet!!
---
Lite flummig lydelse (Nim)! Borde skrivas om!
---
kan ni sluta ha så löjliga namn på saker å ting... tex skruttemåla eller kannibaler å missionärer låter ju både löjligt å förlegat...
Vad tycker du är bra med boken?
bra exempel på enklare saker
---
början är bra, lätt att hänga med.
---
Inte mycket.
---
inget
---
Lättläst och grundlig
---
Mycket bra bok
---
ingen grafik, ingen uppslagsdel/ordbok
---
Känndes som jag behövde lite förkunskaper.
---
Fin oppslagsbok
---
Man kan snabbt slå upp ord och få en förklaring efter som nya ord var i fet stil.
---
Går framåt i ett lungt behagligt tempo!
---
Enkel
---
bläddrade i den, verkade ok.
Vad tycker du kan förbättras i boken?
den borde behandla grafik
---
mer om klassmetoder och konstruktorer, det verkar ju vara en utomordentligt viktig del i detta och det har jag fortfarande inte hajjat.
---
Det mesta. Man borde t.ex. kunna använda den som
uppslagsbok. Altså om det är något man undrar över
vad det är eller hur det används borde man kunna
leta i registret hitta detta och sen kunna få en
förklaring. Nu kunnde man varken hitta eller få
något förklarat.
---
Står för lite.
---
Svårförstelig, anknyter inte redigt till kursupplägget
---
att visa mer av hur man skriver program.
---
Utförligare exempel
---
Ja, vet inte hur exakt man det går
måste tänka igenom det
---
se förra
---
Grafik borde vara med.
---
Lägg till grafik
---
den kunde vara gratis
---
För lite omfattning i den gröna boken.
---
något om grafik
---
hatar folk som kallar arrayer för "vektorer"=(
Vad tycker du är bra med häftet?
det står mycket med i häftet som inte finns med i kursboken
---
Lättförståligt och förklarande.
---
Det som vi behövde fanns med.
---
Innehåll det kursen avhandlade
---
bra att at med på tentan, pga. vektorgrjerna på slutet
---
koncentrerat på viktiga saker.
exempel som visar hur man gör istället för en massa svamel.
---
bra exempel
---
kortfattat, bra exempel
---
Det mesta fanns med
---
Hade mycket hjälp av den.
---
Oppslagsdelen er bra. Mye bra eksempler.
---
Bra om man vill veta något som är lite "överkurs". Häftet gick lte djupare än boken.
---
Förklarade det mesta på ett lättförståeligt och koncist sätt.
---
Det tar upp allt grundläggande man behöver veta om Java för att klara kursen. Häftet var upplagt på ett sätt som gjorde den lätt att hitta i.
---
Bra och innehållsrikt. Perfekt för den här kursen
---
tjockare billigare =)
Vad tycker du kan förbättras i häftet?
döpte först ngt till "tangentbord" och kallade det senare för "infil"
---
Några fler exempel
---
Visa mer exempel.
---
tydligare förklaringar till exemplen
---
fler exempel
---
?
---
lite korthugget, bygger för myket på höjden. Man kan inte bara läsa ett stycke för då beror detta av föregående som beror av föregående osv
---
Kanskje legge til litt om vektorer.
---
Fler exempel som man har varierat.
---
Jag saknade fördjupningar på många ställen, dock främst inom grafiken.
Jag skulle hade gärna haft mer information om hur man gör "snygga" VGUI's d.v.s. mer avancerat användande av JButtons, ikryssningsrutor och dylikt.
---
TJOCKLEKEN DEN VAR FÖR TUNN
---
dålig överskådlighet
---
hatar folk som kallar arrayer för "vektorer"=(
Vad tycker du borde förändras på kurshemsidan?
Fler exempel.
---
allt är utspritt på flera sidor ,bör samlas ihop så det blir lättare att hitta viktig information. nu är det oftast en ren slump att man hittar det man vill ha reda på.
---
Mycket, mycket svårt att hitta det man söker. Måste söka flera ggr.
---
Tycker den är ok som den är!
---
mer exempel på kompilerbara program
---
kunde ha varit mer kring information om tillexempel olika metoder.. iof.. så fanns det på javas hemsida.. men ändå
---
Snyggare och mer lättöverskådlig
---
som jag tidigare nämnde önskar jag fler exempel på lösta uppgifter samt mer teori
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Övningsuppgifterna vi vart anvisade återspeglade på inget sätt svårighetsgraden på tentan!
---
så taskig och ge ut 10 typtentor och så kommer en helt annorlunda. FY!!! hoppas att nästa blir mer lik.
---
den blev svårare efter att sett lätta gamla tentor
---
Extentorna man får ut borde vara lite mer i samma
svårighetsgrad än vad det var nu. Dessutom borde det
vara så att om man måste klara hela a eller b borde
frågorna vara enklare. Annars borde det räcka med att
man svarat hyfsat på bägge.
---
Den enda 1-poängs tentan jag skrivit i mitt liv!
---
inte alls som övningstentorna så man var inte beredd på det
---
den var helt värdelös,ingen rimlig propotion till kunskapen som lärts ut,frågorna var tillkrånglade helt i onödan,
---
Skilde sig från typ tentorna
---
Se tidigare kommentar
---
Ruskigt svår!! Olik modelltentan
---
uppg 5, man fattar hur programen funkar men inte hur man skall rida dessa förbannade diagram
---
svårt att förstå ngns annans problemställningar. Huvudsaken är att man själv kan få ihop ett fungerande program
---
skippa minnesbilder, det är irrelevant och onödigt.
---
den ordinarie.. tentamen.. var inte som förväntat.. och inte som sagts.. men det verkar som attt den har ändrats tillbaka.. den var mer likt det som sagts vid andra tillfället..
För lite tid att hinna lära sig på!
---
Den borde inte ligga under första perioden, eftersom kursen är så tidskrävande så borde den inte ligga parallellt med första mattekursen
---
Programering kräver tid framför dator, något som man tyvärr
inte alltid haft pga andra ämnen. Dock har detta varit en trevlig intro
för programmering.
---
Vad händer sen!
Hur skall jag gå vidare om jag vill lära mig mera programering. Finns det bara en påbyggnadskurs eller flera? Eller kan man köra själv nu?
Hade varit bra med en tips för framtiden om detta...
---
skicka alla lärare på pedagogisk kurs till att börja med ,sedan lär dem att alla som läser på KTH inte är teknik nördar alltså ska inte undervisningen bara riktas till den typen av intlligens (matematisk).
sex timmars föreläsning innan första dator sittningen är helt koko ,väl där ingen fick man inga instuktioner hur unix funkar.
Istället för en massa inlämnings uppgifter borde dator tiden användas till arbete med mindre färdiga program för att se hur de fungerar (tex ändra något och se vad som händer ).
---
Mera!
---
Jag tycker att man borde läsa denna kurs vid senare tillfälle kanske i treamn när man har "kommit in i kthn systemet".
---
Kul att programera men troligen alldrig mer.
---
Tycker att Java-kursen var ett bra komplement till matten under första halvåret! Det kändes skönt att ha något annat å pyssla med vid sidan av räknandet!
---
Dennis är bra...
---
Stene är bra. Mer hjälp vid redovisning. I alla fall för de löägre betygen
---
labbassistenterna är bra och man får alltid bra hjälp.
---
Jag tycker att Ert sätt att representera program [minneshanteringen] med bilder (rita lådor m.m.) är väldigt konstigt.
Att använda lådor är jättebra, men att skriva ALLA variabler, klasser och metoder i en enda lång lista utan någon som helst åtskillnad gör det svårare än det är, enligt mig.
Jag tycker att Ni bör skippa list-systemet helt, alternativt lära ut bättre hur man använder och avläser det. Då man gör större program blir en sån där lista helt hektisk och alldeles för komplex.
Jag föreslår att Ni använder lådor mycket mer och istället för att representera program som listor över alla ingående delar gör trädstrukturer i form av lådor sammmanbundna med streck istället.
Som helhet dock en väldigt informativ kurs!
---
Jag skulle hellre se att något mer användbart språk används,
tex C .
---
roligare föreläsare
---
Vill även kunna välja c som alternativ eller som en utökning av kursen programmeringsteknik.
I dag är det en separat kurs...
Denna sammanställning har genererats med ACE.