Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Det svåra är att väldigt fort måste förstå programeringstänk. Vilket tar tid om man inte har vana. Eftersom det kan vara svårt att få den mängd hjälp man behöver på labbarna blir det lätt att man sitter fast med ganska enkla fel långa tider.
---
bättre föreläasre
---
det är faktiskt väldigt dåligt det där med proven. att mäta kunskaper i programmering genom att se ifall personen kan rita en minnesbild är ju helt uppåt väggarna. i fortsättningen tycker jag att ni bör ge varje person en programmeringsuppgift eller ett par stycken som skall klaras på en timme. de kan innehålla saker som har med programmering att göra istället. det är ju trots allt det som är viktigt.
---
Kör lite mer basic, har man inte hållt på med programmering innan hänger man inte med!
---
jag tyccker att lärare måste gör först i vilken nivå ha eleverna i programering från börjanfa
---
Ta bort slutprovet och ha istället små uppgifter som ska klaras under labbarna. Fäst tonvikten på att få en förståelse för hur programmering fungerar i det hela, och inte på hur bra man är på att rita minnesbilder!
---
Ha bara föreläsningar om du har tillgång till projektor. Man lär sig bättre då. Mer laborationer och övningslektioner, de var jättegivande.
---
Det beror på hur man menar. Den betraktas nog som mycket svår om man tar i beaktning att det finns uppgifter man ska göra som man inte vet om, eller som man fått höra att man inte ska göra.
---
Proven borde avskaffas. Det är inte dem man lär sig något av, det gör man av att sitta och programmera. Nästan omöjligt att kunna plugga till proven, speciell då man inte, efter att ha skrivit ett frivillgt prov, kunde få se vad de räta svaren var.
---
Det har varit olika svårt från dag till dag. Ibland kör man fast totalt och då är det inte så roligt.
Vissa handledare kan ha svårt för att ge hjälp på den nivån man själv är. Oftast så föreslår de en svårare lösning än vad man klarar av.
---
Att lära sig programera immebär att ta sig över en tröskel
som är ganska hög innan man förstår. Så att ta det väldigt
lugnt i början och sakta och gradvis öka takten hade hjälpt tror
jag.
---
Upplägget i helhet är bra. Tycker dock att det borde vara mer tempo på föreläsningar och istället lägga alla långa utdrag på övningen
---
Teori delen är mycket lättare än praktiken..
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Java är meningsfullt. Dock jag upplevt kursen som
amatörmässigt genomförd. Detta smittar av sig, och
blir lätt amatörmässig, och tar inte kursen på allvar.
---
Jag läser maskin. Kursen känns allmänbildande och utvecklar det logiska tänkandet men det finns många områden jag hellre skulle lägga min energi på.
---
Man får träna att strukturera upp saker och ting.
---
Vad har vi för nytta av att kunna programmera. Ska data lära sig bygga flygplan?
---
Vet inte, märker man väl senare.
---
Det viktiga är att ha koll på programmeringen och inte på vad en klassvariabel är, eller annan ordkunskap. Det kan man ha i en svenska kurs. Kreditera folk som kommer med annorlunda ideer, även om det kanske inte är standardlösningarna, självklart inom gränserna för vad som är praktiskt tillämpningsbart.
---
Tror inte mig ha någon nytta av den senare.
---
Även om man kanske inte kommer ha användning av Java, så har man lärt sig lösa problem och tänka logiskt.
---
Lär sig för lite för att ha någon nytta av den tycker jag, men det kanske är bra inför matlab
---
Kunskaperna man erhållit räcker ej till något vettigt
---
En bra idé att ha, men sättet som kursen har varit uförd på tar bort allt värde i den.
---
I nuläget vet jag ej vad jag kommer att ha för nytta av detta.
---
Tankegången i programmering har man nytta av oavsett teknisk utbildning. Inte bara när man programmerar...
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Mera programbygge från scratch..
---
bra att Stene anpassar föreläsningen till rät nivå.
---
Sten är en mycket bra föreläsare som är mån om att alla förstår.
---
Något högt tempo. Bra att visa många program och hur de fungerade.
---
Sten var bra på att förklara och jag förstod nästan allt, men att sitta och knappa själv är en helt annan sak.
---
mera visa på duk
---
Föreläsningarna bör vara föreläsningar. Kontrollera inte om folk hänger med då. Gå bara rakt igenom det som behöver gås igenom. Använd sedan övningarna till frågor. Ha gärna "snabba och långsamma" övningsgrupper. Många kan redan mycket om programmering medan andra knappt känner till ordet. Försök ha föreläsningar och labbar så tätt inpå varandra som möjligt. Det optimala vore att börja dagen 8-10 med föreläsning. Övning 10-12. Och sedan labb 13-15. Då hinner man inte glömma bort det som gåtts igenom. Labbar i kombination med föreläsningar är MYCKET givande om man inte tidigare är van vid programmeringsspråket. Övningarna är mindre viktiga. Råd till nästa år: fler labbar både i anslutning till föreläsningar och utanför, och något färre övningar.
---
Roligare föreläsningar hade kanske fångat mitt intresse mer,
lite mer data och bilder över hur det funkar, ser ut.
---
Du säger att man inte ska hitta på kod under föreläsningen, men jag anser att den föreläsning, som handlade om grafik var den bästa. Jag anser även att videoprojektorn är ett måste på varje föreläsning.
---
God kommunikation med studenterna!
---
Tråkiga föreläsningar
---
Svårt att förstå vad som var viktigt
---
Det är inte lätt att se kod på en tavla och försöka förstå den när man inte riktigt är säker på vad som kan hända. Därför kändes det inte så inspirerande med föreläsningarna.
---
Lär ut på en på tok för hög nivå. Tänk på att det är studenter som aldrig har programmerat innan!
---
det skulle vara bättre om man hade fler lab tillfällen & mindre föreläsningar. Det är svårt att ta till sig programering på föreläsningar. Man lär sig mer på labbarna.
---
tragglar det simpla alldeles för mycket. hann inte ens komma in på det jobbigare
---
Det är jobbigt att hålla en föreläsning intressant när det bara är teori.
Det var bättre de gångerna datorn och projektorn fungerade och man kunde se vad som hände i programmet.
Jag tror att man lär sig bättre av att treva sig fram i mörkret än att inte gå in alls trots att man har ficklampa.
---
Lite luddigt och rörogt iblabd. Vore bra med lite korta konkreta sammanfattningar ibland.
---
Jag var på en grafikföreläsning, då det kodades direkt, det var bra
---
Att sätta en gammal teknolog på att undervisa utan några som helst pedegogiska erfarenheter, är en skymf mot oss elever.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Den är ett måste!! Enligt mig
---
men då måste den givetvis fungera
---
Faran är att bilder matas i ett för högt tempo. En av de bästa föreläsningana var faktiskt den där Sten skrev ett litet program och förklarade samtidigt. Då gick det i ett bra tempo där man han reflektera över hur man ska göra rent praktiskt.
---
Borde ha funnits på samtliga föreläsningar.
Utan den blev det direkt mycket svårare att hänga med.
---
Videoprojektorn är bra, men en egen dator att knappa på är MYCKET bättre
---
visa mer vad saker och ting gör!
Kompilera mera
---
eleverna måste käna vad hander med programering
---
Men inte om man bara öppnar något som man har skrivit tidigare.
---
Ett MÅSTE!!!
---
...om den fungerar.
---
Det hade behövts mer!
---
Se ovan.
---
Då kan man ju börja förstå vad föreläsaren pratar om.
---
Det gör hela föreläsningen mer intressant
---
Dock funkade den ej alltid
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Sidan på nätet med föreläsningarna var mycket bra och till stor hjälp under kursen.
---
vet inte köpte inget
---
Lite av det går att använda vid j-upg
---
Ett exempelhäfte, liknande det "blåa" häftet vore bra, där man går igenom grunderna för hela java, med objektorientering, grafik, arrayer etc. Mycket credits till den som knåpat ihop det blåa häftet! Enkelt att läsa och mycket bra!
---
Bra att det låg ute på internet
---
Helt ok.
---
Det är trevligt att allt ligger på nätet!!!!
---
Aningens kortfattat, kunde vara mer utförligt
---
Boken köpte jag aldrig... vilket visade vara ett bra val. Det blåa häftet var super.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Föreläsningar och övningar låg dåligt i fas med varandra
---
Han höll sig till ämnet men det var svårt att förstå
---
Gick i början sen insåg jag att det inte gav nått.
---
Se kommentarer på föreläsningar. Övningarna bör främst användas som frågestund, och föreläsningarna bör bara vara snabba genomgångar (ex Karims matteföreläsningar)
---
Pedagogisk, ibland överpedagogisk, men bara bra.
---
Bra jobbat, Magnus. Jättebra exempel, som du gick igenom steg för steg på ett mycket pedagogiskt sätt.
---
Pedagogiskt
---
Noggranna genomgångar av det som var viktigast
---
Vissa saker upprepades lite "för" mycket, medan andra saker bara flashade förbi. Han verkade iaf tycka om ämnet vilket är bra.
---
Mycket bra kontakt med eleverna, samt bra på att förmedla kunskaperna på ett lättbegripligt och underhållande sätt.
---
Det är lättare att förmedla någonting till lite färre personer i ett mindre klassrum.
Där vågar eleverna ställa frågor, hur dumma de än är.
---
Lite kort om tid på övningarna, mer övningar således.
---
Videoprojektor borde ha använts, då det blir lättare
att hänga med och förstå, istället för de svarta
tavlorna
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Allt för otydligt vad som ska göras, och för lite tid
---
Svårt att få tillräkligt med hjälp. Tar för mycket tid. Bra att de är frivilliga. Dåliga (krångligt skrivna) labanvisningar, mindre text och tydligare ledning behövs.
---
Något svårbegripliga. Borde vara fler labbar med de enklare momenten så att man förstår grunderna bättre.
---
Det hade varit bättre om man hade bytt ut några utav föreläsnings-tillfällena mot några fler labbar och övningar. Man lärde sig mest på övningarna och kunde testa sina färdigheter under labbtillfällena.
Fler övningar och labbar är vad som hade behövts.
---
Saknar man kunskap om programering innan labbarna så lärde man sig inte mycket.
---
Säg gärna vad som ska göras på labbarna.
Tex SÄG till eleverna i början att göra labbhäftet
innan man kan fortsätta.
---
Lite väl omständiga ibland. Annars bra.
---
Jag skulle vilja att du vid en av de första föreläsningarna informerar om vikten av att köpa lab kompendiet och att göra förberdelse frågorna innan labben. Jag hade hellre laborerat själv än med en kompis, för det är alltid nån som är bättre och mer eller mindre tar över programmerandet.
---
Bra sätt att få en inblick i hur man skriver kod.
---
De var bra men återinför redovisningsskyldigheten
så att man jobbar mer regelbundet och inser hur
mycket man ska läsa istället för att man kommer
på det alldeles för sent innan tentan.
---
Det kanske är bra att bli tvingad att genomföra dom så att man hänger med.
---
Man hann inte med alltid, labuppgifterna var svåra att förstå
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Om man svarar fel på en uppgift: Varför får man inte
veta det rätta svaret. Hur ska man kunna lära sig om
man endast får reda på vilket svar som är fel.
---
För slumpartat
---
Mycket bra sätt att öva. Synd att inte systemet höll hela vägen.
---
Kanske var en bra tanke men fungerade dåligt.
---
se punkt 1
---
För att man ska kunna lära sig av sina misstag så hade det varit på sin plats att man efter att man svarat på en fråga komfram en ruta som talade om hurvida man svarat rätt, om INTE så skulle det rätta svaret visas. Annars kan man ju gå och tro att det ska vara på ett visst sätt helt i onödan, när man istället kunde ha fått ett Rakt och Enkelt Svar från ert Frågeprogram.
---
Bra att man kan öva innan provet.
---
Det mesta var onödig kunskap. En papegoja hade klarat provet med lite tid att läsa in frågorna på.
---
Att ha en dator som rättar ett prov är helt förkastligt, jag menar man kan ju stava fel, vara dyslektiker eller bara slarvig. Sen att det kom frågor som "skriv in URL för kursens hemsida?"...har ju inte så mkt med Java att göra!!
Slutligen hade det varit bra att få se det rätta svaret om man svarat fel. Provet kan på sin höjd användas för övning.
---
Jag är säker på att jag svarade rätt på många av frågerna, men de blev endå underkända. Borde vara lite mer flexibelt.......
---
Dåligt att man inte kan se hur man ska svara. Då är det svårt att lära sig. Tag lärdom av körkortsprovet.
---
Extremt kasst att man inte kunde se i efterhand vad det rätta svaret på frågorna skulle vara. På grund av det var det ju omöjligt att lära sig ngt utav det. Visserligen är det ett prov, men man måste ju ha möjlighet att lära sig något av det.
---
försökte lura en med kuggfrågor, och en del var felformulerade...
t.ex. var frågan vilka... men det var bara ett svar som var rätt
---
Det är ju absolut bra att de finns.
Men de var inte alltid så konsekventa.
---
Gjorde inga
---
Synd att systemet inte fungerade. Däremot är tanken om förprov alldelles UTMÄRKT!
---
Jätte bra när de fungerar som de ska.
---
Behövs det kommentera
---
JAG FICK ALDRIG TILLGODORÄKNA MIG POÄNGEN
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Hade gärna velat få se vad man har svarat fel på...Se
föregående
---
Skamligt
---
Andra gången provet gick borde man ha tagit med sig papperskopior som backup. Men det har ni väll redan insett. Provets innehåll är bra.
---
se punkt 1
---
Måste vi veta hur en minnesbild ser ut?
---
Se ovanstående papegoja. Programmering och svenska är två olika ämnen. I programmeringen lär man sig programmera, i svenskan lär man sig en massa ord som står i någon ordlista någonstans, eller böjningen av verb, tempus eller minnesbilder och instansvariabler.
---
Kanske lite mkt minnesbildsritande. Men annars helt ok. Att inte proven på dator funkade var bara bra. Jag hade aldrig blivit godkänd på ett sånt prov.
---
Vart ska man börja? Att det 2 ggr kan bli samma fel hos det folk som ska vara datakunniga tycker jag är skandalöst! Att man kan komma så oförberedd andra gången när man vet vad som hände första gången är för mig en gåta. Att det sedan när det väl blev dags för provet på papper så var all motivation som bortblåst. Det behöver verkligen bli skärpning på denna punkt, annars ser jag ingen mening med att ha denna kurs.
---
Uselt att boka in tre eller fyra provtillfällen där det varje gång visar sig att det inte går att genomföra provet. Med andra ord kass administration. Det borde funnits ett pappersprov från början.
---
lika som de frivilliga proven, alldeles för svårt bara för att ge godkänt, men det ändrades ju senare...
---
Men skriv det gärna bara på papper i fortsättningen
---
Om man vill lära sig om programering, ska de som lär ut kunna prorammera ett slutprovsprogram som fungerar
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Den har varit kul o lärorik att jobba med
---
Den mest givande biten
---
Jag var orolig att det skulle vara jättesvårt, men det gick att hitta uppgifter med lämplig svårighetsgrad.
---
jag gjorde en egen.
---
Har inte tillräckligt med kunskap för att göra ett så stort program.
---
Kreativitet och frihet gör att man lär sig. Att klura på hur man ska lösa sina små problem är ett klockrent sätt att lära sig programmering på!
---
Det var mycket kul och lärorikt. Jag lärde mig mest på att sitta med J-uppgiften.
---
Rätt svår i förhållande till kursens nivå!
(Aritmatrisen 170)
---
Det var ett bra sätt att få en inblick i programmeringen med avseende på java. Man fick lära sig att skriva och hitta lösningar. De var kanske inte alltid de bästa, men det var roligt att få tillämpa sina kunskaper man förvärvat. Rankas mycket högre än java tentan.
---
Lärorikt till skillnad från föreläsningar och prov.
---
Det är ju skitbra. Det är så man lär sig programmera.
Man sitter och kämpar tills man är klar. Och när man är klar så inser man att man har lärt sig en jävla mycket om programmering.
---
Det är man lär sig programmera!!!!!
---
Klart roligaste momentet i kursen.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Stora individuella skillnader
---
fast vissa av dom krånglade till det onödigt mycket. annars bra.
---
Inte alltid så hjälpsamma
---
Ibland var även labbhandledarna tvunga att kolla upp saker, men generellt sett är jag mycket nöjd med deras kunskap.
---
Vissa försökte hjälpa till, medans andra gav tip som "sök på nätet". Denna kommentar tycker jag personligen är ganska förnedrande då man trots allt går till laborationerna och vill lära sig saker. Söka på nätet kan jag göra hemma. Det är inte så inspirerande att höra detta heller. Man valde vilka man frågade om hjälp.
---
Ibland för bra. med det menar jag att vissa hade svårt att lära ut på ett begripligt sätt för en elev som inte alls känner sig insatt i ämnet.
---
Som jag sa innan, vissa handledare hade för hög kompetens och för låg pedagogik
---
De komm nästanh på direkten när jag behövde hjälp.
Löste alltid e problem som jag hade.
---
Vissa var väldigt duktiga, medans andra inte verkade veta vad de snackade om.
Ev kommentar (gärna konstruktiv):
Boken förklarar vad olika saker är, men den hjälper en inte att lösa några problem. hellre en bok som ger infallsvinklar i hur man ska skriva ett bra program.
---
Utvecklar ni kompendiet lite så behövs inte boken. Jag använde den inte alls efter provet.
---
Varför köpte jag den???
---
Många bortslösade ord till ingen nytta. Blåa häftet rockar! Det var för mycket ordbajseri i boken. Ideen med boken är bra, men den är för seg, lite för mycket skönlitteratur över den. (I och för sig kanske det är bra för andra, men det passar definintivt inte mig.) Boken tar inte upp grafik på något sätt!
---
Boken(gröna) var mycket bra, men i kompendiet gick det litet för fort fram för en nybörjare. De kompletterade varandra ganska bra dock.
---
Kaotisk! Författaren refererar hela tiden till andra kapitler utan att förklara det aktuella problemet. Kod-exempel finns nästan bara i uppgifterna(!!!), och i facit finns knappast nån förklarande text.
---
Använde den nästan ingenting
---
Väldigt basic och lättbegriplig. Bra grundmaterial.
---
Grafik är något som jag tycker måste vara med för att det ska bli roligt
---
Det sägs att jag var smart som inte köpte skräpet
---
Mäst nytta hade jag av Kompedietsom som ingick i labbhäftetet.delades ut
Jag saknar exempel på följande i Javahäftet:
Mer om hantering av Vectorer hade varit bra
---
Hur man programmerar
---
Fler exempel är alltid välkommna! Gärna fler exempel på grafik, med jbuttons, borders, och andra saker som man kan ha användning för, men kanske inte hittar annars. Gärna även fler exempel på mer grundläggande saker, och gärna fler exempel på samma saker för att få ideer på olika sätt att lösa problem på ( främst för de som inte har så stora förkunskaper).
---
case- sats, vissa if- slingor o.s.v.
---
Att den går långsammare framåt.
---
Lite kompakt; saknar fler exempel. Behöver lite mer förklaring till koden.
---
Mera exempel på program och hur API fungerar.
---
hur man tar hand om olika fel (när kompelatorn klagar)
Följande bör tas bort ur Javahäftet:
Inget.
---
Trådat programmering
---
Inget
Jag har hittat följande fel i Javahäftet:
-
---
Femtonspel med grafik. Skickar med "this" (femtonspel) til klassen Bricka, men femtonspel står inte uppförd som parameter i konstruktorn.
Andra synpunkter på Javahäftet:
Lite svårt att hitta i. Skulle kunna utvecklas tuill kurslitt.
---
Har använts flitigt bra med många exempel.
---
HELT UNDERBART!!!
---
Använde den mer än boken
---
En del av programmen i java häftenena var felaktiga särskilt fetonspel
---
mindre grafik och mer om olika sorters algoritmer
---
Det sista stora exemplet bör skäras ned i mindre bitar. Det var ett bra exempel på grafik och lyssnare, men väldigt svårt att läsa koden.
---
Allt står för kort fattat.
---
varför var variablerna skrivna som i C? De följde inte den java etikett som vi skulle använda oss av.
Övriga kommentarer om kursen:
Som sagt. Kursen känns lite dåligt förberedd.
Det är tråkigt att vara elev då....
---
De som håller i kursen måste kommunicera bättre med varandra.
Bättre planering.
Mer engagemang.
Informera i början av kursen vad den är bra för, och vilka påbyggnadskurser som finns1
---
Jag har fått en bra insikt och bas kunskap i programering.
I nu läget vet jag inte hur mycket användning jag kommer att ha av mina kunskaper från kursen.
---
bra sätt att höja medelbetyget och eftersom det är roligt att programmera så gav det lite kontrast till den ständiga matematiken. det var nyttigt att fräscha upp gamla kunskaper.
---
Ni kan säkert erat ämne men sättet ni förmedlade det på var inte särskit pedagogiskt. Ni förutsatte att samtliga hade förkunskaper, vid första labtillfället sa en handledare att unics datorer fungerade ungefär som dos. Då ställer jag mig frågan hur fan dos fungerar. En introduktionskurs på dessa datorer hade varit att föredra. Mvh Joakim Lundström
---
Jag skulle vilja beskriva kursen så här: Ni har gav oss varsin verktygslåda och sa sedan :"här har ni verktyg, bygg ett fartyg, material att bygga av finns i lagret och fartyget ska vara klart (datum)". Sedan visade ni hur man bygger olika varianter av småbåtar.
Det går inte att bygga ett stort och väl fungerande fartyg om man bara kan bygg små båtar.
---
Labbhäftet sög verkligen &%$#&(#(/(
---
Jag tycker att Java programering är en bra kurs för alla
---
Slutligen:
Använd alltid projektor
Ha aldrig prov på datorn
Ha mer laborationer och övningar
Improvisera gärna kod.
---
Lite synd med frågedatabasen, men ge inte upp! Jättebra koncept.
---
Jag vill bara poängtera en sak. För att få upp något som helst förtroende för denna kurs måste alla de inblandade lära sig att kommunicera med varandra. Om det inte är det som är felet så måste jag tyvärr säga att man kanske inte ska vara ansvarig för en sån här kurs om man inte kan stå för sådant man säger. Vid min J-uppgifts redovisning frågar assistenten efter minnesbilden. Jag säger att Sten har sagt på en föreläsning att den EJ behövs då man har redovisat specen och J-uppgiften i tid. Är man sen med något av det så ska man dock göra en minnesbild. Han säger att Sten har sagt att alla ska göra denna. Detta gör mig ordentligt upprörd. Har man sagt till eleverna att det ej behövs så får man stå för det. Det som händer nu tycker jag är så lågt man kan sjunka. Jag vet inte om jag blir godkänd utan minnesbild, men jag vet att jag inte kommer att göra någon, utav rent principiella skäl. Detta kan komma att drivas vidare för detta skall inte tillåtas.
Jag hoppas verkligen på bättring till nästa år och att flera människor än jag visar att det sätt som vi blir behandlade på inte är rätt. Jag vet flera av mina studiekamrater som är mycket upprörda.
---
Riktigt dåligt upplagd kurs. Inte mycket har fungerat som det borde. Fråga: har kursledaren någon kontakt med handledaren??? Verkar finnas stora brister i kommunikationen där, då man får höra olika saker från olika handledare och kursledaren.
---
Jag anser att man ska sätta lite mindre tid till föreläsningar/övningar och mer tid till att sitta och trycka framför en dator.
Det är bra att J-uppgiften sätter betyg och provet bara är till för att bli godkänd.
Det hade varit katastrof om det hade varit tvärtom.
---
Personligen anser jag att bästa sättet att lära sig programmera
är att sitta framför en dator och just programmera. Jag lärde mig
i princip allt jag kan på juppgiften. Så mycket mer tid framför datorerna och mindre framför tavlan.
Lärarledda labbar där man själv får känna hur det fungerar kanske vore bra.
---
Kursansvarig bör inte slänga ur sig betyg utan att nogrannare granska programmen.
---
Kursen var lagom svår, jag har aldrig progemerat förut och lärde det mig ganska bra.
---
Tyvärr var slutprovet dåligt p.g.a de TVÅ uppskjutningarna...
Denna sammanställning har genererats med ACE.