bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap
Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2007/2008

Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2007/2008

Författare: Sten Andersson, Nada

Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för OPEN.

Kursdata

KursDD1310 Programmeringsteknik för OPEN (6 hp)
Examination LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)
LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)
LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)
Kursen genomfördPeriod 1-2
Föreläsningar20 h (10 st)
Övningar 12 h (6 st)
Lab (schemalagt) 24 h (12 st)
Kurslitteratur "Python programming for the absolute beginner ", av Michael Dawson.
Antal studenter 120 (killar: 88, tjejer 32) (endast de som redovisat åtminstone de två första laborationerna är inkluderade)
Klara med LAB1 2008-05-2297% (killar: 92%, tjejer: 97%)
Klara med LAB2 2008-05-2287% (killar: 85%, tjejer: 91%)
Klara med LAB3 2008-05-2285% (killar: 85%, tjejer: 84%)
Prestationsgrad 2008-05-22 89% (föregående läsår: 84%) (killar: 87%, tjejer: 89%)
Examinationsgrad 2008-05-22 83% (föregående läsår: 75%) (killar: 82%, tjejer: 84%)
KursansvarigSten Andersson
Antal övningsgrupper3
Övningsassistenter Sten Andersson, Leo Giertz, Per-Anders Legeryd

Sammanfattning

    Det finns en relativt stor spridning i studenternas omdömen om kursen. Majoriteten var dock mycket positiva. Både prestationsgraden och examinationsgraden ökade i förhållande till föregående läsår, dock oklart för mig vad detta kan bero på.

Mål

Undervisning

    Föreläsningarna har varit uppskattade med några få undantag.
    Även övningarna får bra kritik. Det är en stor spridning i hur svårighetsgraden uppfattas på samtliga undervisningsmoment, detta beroende på de varierande förkunskaperna i detta ämne. Kursen förutsätter inga förkunskaper inom programmering men om sådana finnes ger de givetvis fördelar.

Kurslitteratur

    Endast 40% av dom som svarat på enkäten har använt kursboken (den är inte obligatorisk).
    Ungefär hälften av dessa är nöjda med den.

Studenternas arbetsbelastning

    P-uppgiften har tagit ett mycket varierat tidsanspråk för olika studenter. Medelvärdet ligger runt 60 timmar och beror troligtvis till stor del på de varierande förkunskaperna.

Verkligt kursinnehåll

    Vi har i stort sett hållit oss till detaljschemat för kursen.

Nya betyg

    Målrelaterade betyg har varit relativt enkelt att införa då extrauppgifter på P-uppgiften medfört extra kunskapsinhämtning inom olika områden, t e x algoritmer för rekursion eller grafik.

Funderingar till nästa år

    Då resultatet har varit relativt tillfredställande kommer inga större förändringar att ske förutom vad gäller följande punkter:
    • Putsa på föreläsningarna så de blir mer uppskattade
    • Mer Inta funktionen av ett "administrativt nav" på laborationerna, detta p g a det stora antalet kursdeltagare och därmed även ett större antal handledare, vilket kräver mer koordination från min sida.

Bilaga: Studentenkät

Copyright © Sidansvarig: Sten Andersson <stene@nada.kth.se>
Uppdaterad 2010-03-11