Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2007/2008
Kursanalys av Programmeringsteknik för OPEN, läsåret 2007/2008
Författare:
Sten Andersson, Nada
Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för OPEN.
Kursdata
Kurs | DD1310 Programmeringsteknik för OPEN (6 hp)
|
---|
Examination |
LAB1 (laborationer) G/U (1.5 hp)
LAB2 (datorprov) G/U (1.5 hp)
LAB3 (P-uppgift) A-E (3 hp)
|
---|
Kursen genomförd | Period 1-2
|
---|
Föreläsningar | 20 h (10 st)
|
---|
Övningar | 12 h (6 st)
|
---|
Lab (schemalagt) | 24 h (12 st)
|
---|
Kurslitteratur | "Python programming for the absolute beginner ", av Michael Dawson.
|
---|
Antal studenter | 120 (killar: 88, tjejer 32)
(endast de som redovisat åtminstone de två första laborationerna är inkluderade)
|
---|
Klara med LAB1 2008-05-22 | 97% (killar: 92%, tjejer: 97%)
|
---|
Klara med LAB2 2008-05-22 | 87% (killar: 85%, tjejer: 91%)
|
---|
Klara med LAB3 2008-05-22 | 85% (killar: 85%, tjejer: 84%)
|
---|
Prestationsgrad 2008-05-22 |
89% (föregående läsår: 84%) (killar: 87%, tjejer: 89%)
|
---|
Examinationsgrad 2008-05-22 |
83% (föregående läsår: 75%) (killar: 82%, tjejer: 84%)
|
---|
Kursansvarig | Sten Andersson
|
---|
Antal övningsgrupper | 3
|
---|
Övningsassistenter |
Sten Andersson, Leo Giertz, Per-Anders Legeryd
|
---|
Sammanfattning
Det finns en relativt stor spridning i studenternas omdömen om kursen. Majoriteten var dock mycket positiva. Både prestationsgraden och examinationsgraden ökade i förhållande till föregående läsår, dock oklart för mig vad detta kan bero på.
Mål
Undervisning
Föreläsningarna har varit uppskattade med några få undantag.
Även övningarna får bra kritik.
Det är en stor spridning i hur svårighetsgraden uppfattas på samtliga undervisningsmoment,
detta beroende på de varierande förkunskaperna i detta ämne. Kursen förutsätter inga förkunskaper
inom programmering men om sådana finnes ger de givetvis fördelar.
Kurslitteratur
Endast 40% av dom som svarat på enkäten har använt kursboken (den är inte obligatorisk).
Ungefär hälften av dessa är nöjda med den.
Studenternas arbetsbelastning
P-uppgiften har tagit ett mycket varierat tidsanspråk för olika studenter.
Medelvärdet ligger runt 60 timmar och beror troligtvis till stor del på de varierande förkunskaperna.
Verkligt kursinnehåll
Nya betyg
Målrelaterade betyg har varit relativt enkelt att införa då extrauppgifter på P-uppgiften medfört extra kunskapsinhämtning inom olika områden, t e x algoritmer för rekursion eller grafik.
Funderingar till nästa år
Då resultatet har varit relativt tillfredställande kommer inga större förändringar att ske förutom vad gäller följande punkter:
- Putsa på föreläsningarna så de blir mer uppskattade
- Mer Inta funktionen av ett "administrativt nav" på laborationerna,
detta p g a det stora antalet kursdeltagare och därmed även ett större antal handledare,
vilket kräver mer koordination från min sida.
|