Långsvärd

Diskussion

Är tolkningen knäpp? Fel? Inte tillräckligt alvisk? Diskutera tolkningarna, kom med bättre förslag, tipsa om andra manualer med samma tekniker; på forumet.

Grundläggande gard, taket

bild ur manual bild ur manual bild ur manual

Bilder från Sutor, Talhoffer och Meyer.

bild av teknik

Taket, se till att inte skymma sikten med armarna. Svärdet hålls över huvudet eller bredvid huvudet. Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Svärdet lutar 45 grader bakåt och uppåt. The Roof guard. Make sure not to block your view with your arms. Sword over the head or beside it. Feet hip width apart, both soles on the ground. The sword is 45 degrees upwards, backwards.

Grundläggande gard, dåren

bild ur manual bild ur manual bild ur manual bild ur manual

Bilder från Sutor, Meyer och Fiore de Liberi.

bild av teknik

Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Armarna avslappnade och svärdet hänger ned, rakt framåt. The Fool. As above. Arms relaxed, sword pointing forward and down.

Grundläggande gard, plogen

bild ur manual

Bild från Fiore de Liberi.

bild av teknik

Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Armarna avslappnade, svärdsknappen i höfthöjd, sikta på motståndarens hals eller ansikte med spetsen. The Plow. As above. Arms relaxed, hilt at belt level, aim point at enemy's throat or face.

Grundläggande gard, svansen

bild ur manual bild ur manual

Bilder från Talhoffer och Fiore de Liberi.

bild av teknik

Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Svärdet pekar bakåt. Armarna blir korsade på vänstersidan, så där håller man inte svärdet bakåt utan rakt åt sidan. The Tail. As above. Sword pointing backwards. To avoid crossing your arms on the left side the sword is held to the side instead there.

Grundläggande gard, oxen

bild ur manual bild ur manual

Bilder från Sutor och Fiore de Liberi.

bild av teknik bild av teknik

Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Sikta på motståndarens hals eller ansikte med spetsen. Magen pekar framåt (alltså inte åt sidan...). Ena armen horisontell, andra vertikal. Peka alltså inte nedåt med båda armbågarna... The Ox. As above. Aim point at opponent's face or throat. The stomach should point forward (i.e. not to the side). One arm vertical, one horizontal (i.e. both elbows should not point down).

Enkelt hugg

bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Det starkaste hugget man kan utföra. Snett nedåt, från t.ex. örat till armhålan eller skägget till knät. Använd kroppen, inte armstyrka. Göm dig bakom ditt svärd (svärdet går först). A basic cut, the strongest cut. From upper right diagonally down, for instance from ear to armpit or beard to knee. Use body weight, not arm strength. Hide behind the sword (i.e. the sword goes first).

Försvar med eget hugg

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Om någon gör ett diagonalt hugg mot dig kan du försvara dig med ett likadant hugg. Eftersom du startar senare så träffar din egg hans bredsida och förhoppningsvis slår du bort hans svärd så han är öppen för en stöt. If someone performs a diagonal cut on you, you can defend with the same cut. Since you start slightly later your blade will hit the flat of his blade and hopefully push it away so he is open for a thrust.

Binden, sen krumphau

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Börjar som ovan med ett diagonalt hugg, försvar med ett likadant hugg. Denna gång blev det inte lika bra utan vi hamnade i binden (svärden i kontakt). Om han pressar emot (så vi inte kan få in t.ex. stöten ovan), hugg med baksidan av svärdet i hans andra tinning. Kräver att man använder kroppen för att få någon kraft att tala om. Starts as above with a diagonal cut, defended by the same cut. This time the results are less brilliant and we end up in binden (the swords are in contact). If he presses against your sword (so as not to get the thrust above in his throat), cut with the back edge on his other temple. Requires use of body to achive any noticeable power.

Binden, sen brottas, v1

manualbild

Bild från Goliath. Finns även beskriven i Ringeck (båda bygger ju på Lichtenauer).

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Vi försvarar oss mot diagonalt hugg med ett likadant och hamnar i binden. Vi gömmer oss sedan bakom svärdet och släpper med höger hand samtidigt som vi går in på brottningsavstånd (dvs kropp mot kropp). Väl där slår vi motståndaren i ansiktet med högerhanden och kliver rakt igenom/över honom så han går i marken. Se till att kliva fram med högerbenet bakom motståndaren. När han ligger ned dödar vi honom, t.ex. med ett hugg. (Man kan även sparka honom i huvudet för att lugna ner honom lite.) Again, diagonal cut to defend against a diagonal cut, ending up in binden. Then hide behind your sword and release your right hand while moving in to wrestling distance (i.e. body to body contact). When there hit him in the face with your free hand and move right through/over him so he falls. Make sure to put your right leg behind the opponent. When he is down, kill him, for instance with a cut. (It is also possible to kick him in the head to calm him down a bit.)

Binden, sen brottas, v2

manualbild manualbild manualbild

Bild från Goliath och Mair. Finns även beskriven i Ringeck (båda Ringeck och Goliath bygger ju på Lichtenauer).

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Börjar som ovan, vi försvarar oss mot diagonalt hugg med ett likadant och hamnar i binden. Vi gömmer oss sedan bakom svärdet och släpper med höger hand samtidigt som vi går in på brottningsavstånd (dvs kropp mot kropp). Denna gång sätter vi armen bakom motståndaren och benet framför (tvärtom mot ovan alltså). Vi kastar motståndaren över vårt ben (armen i bältesnivå, inte uppe vid huvudet, det fungerar inte), med kroppsrörelse, inte armstyrka. När han ligger ned dödar vi honom, t.ex. med ett hugg. Start as above. Hide behind the sword and free your right hand while moving in to wrestle. This time the arm goes behind and the feet in front (contrary to above). Throw him over your leg (arm in belt level, not up by the head, which doesn't work) using body weight (not arm strength). When he is on the ground, kill him.

Binden, sen brottas, v3

manualbild

Bild från Goliath. Finns även beskriven i Ringeck (båda bygger ju på Lichtenauer).

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Återigen som ovan. Denna gång släpper vi med vänster hand istället för höger. Fortfarande benet (vänster nu) framför motståndaren, armen bakom (i bälteshöjd), kasta över benet. Tänk "ungefär judokast". Sparka eller hugg på dem som ligger ned. Again, start as above. This time release the left hand while moving in. As before, the arm goes behind and the leg (left this time) in front. Again, arm at belt level when throwing over the leg (think "aha, judo"). Kick or cut people when they are down.

Binden, sen brottas, v4

manualbild manualbild

Bild från Goliath och Fiore de Liberi. Finns även beskriven i Ringeck (både Ringeck och Goliath bygger ju på Lichtenauer).

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Av symmetriskäl kan man misstänka att det finns en fjärde variant på ovanstående. Det gör det naturligtvis också. Återigen som ovan, släpp med vänster arm. Gör en posta longa. Är motståndaren besvärligt lång går det bra att sträcka armen under hans armar istället för framför halsen. Glöm för all del inte att ta död på liggande motståndare (annars reser de sig och besvärar en igen). By symmetry one would suspect there to be a fourth variation. Of course one would then be right. Again, as above release the left hand while moving in. Do a posta longa. If the opponent is annoyingly tall it is possible to put your arm below his arms instead of at his throat. By all means don't forget to kill opponents when the are down (or the tend to get up and attack you again).

Binden, sen brottas, v5

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Istället för att vräka omkull folk och stampa på dem kan man knäcka deras armbågar. De är inte så bra med svärdet efter det. Om man börjar som ovan och släpper med vänster hand kan man låsa motståndarens högerarm mellan det egna hjaltet och höger underarm. Vänsterarm är nu ledig och kan användas för att slå av motståndarens armbåge. Detta är samma teknik som "Utsidan, armbågsbryt" bland de obeväpnade teknikerna. Instead of throwing people around and kicking them in the head one can always snap their elbows. Normally they will not be quite as good with a sword after that. If we start as above and release the left hand we can lock the opponents right hand in place using our lower right arm and the hilt of our sword. The left hand is now free and can be used to break the elbow. This is the same technique as "Utsidan, armbågsbryt" from the unarmed techniques.

Binden, sen brottas, v6

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Ska man bryta armbågen som ovan måste motståndaren ha hyfsat raka armar. Har han inte det kan man göra denna variant istället (som däremot fungerar dåligt mot raka armar). Stick ned vänsterarmen mellan motståndarens armar och ta tag i din egen högerarm. Vrid dig på stället åt vänster, så går motståndaren i backen. Då kan man ju som vanligt sparka eller hugga honom. If we want to break the elbow as above the opponent's arms must be quite straight. If they are not this variation can be performed instead (which doesn't work very well against straight arms). Put your left arm between his arms (from above) and grab your own right arm. Twist your hips to the left and he will fall. As usual, we can now kick him in the head or whatnot.

Lång gard mot taket

bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Står man i den långa garden (till vänster) är det irriterande för motståndaren. Här hugger motståndaren två snabba hugg, båda diagonalt från höger ned till vänster. Det första slår bort svärd och det andra huvudet. If one stands in the Long guard (on the left) it often irritates the opponent. Here he cuts two quick diagonal cuts (both from the upper right). The first one removes the annoying point so he doesn't skewer himself on the blade and the second removes the annoying head of the enemy.

Lång gard mot taket, k.

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Eftersom motståndaren ofta slår mot svärdet när man står i långa garden är man ju beredd på detta. Då kan man sänka svärdet lite så att hugget som kommer precis missar svärdet. Sen är det öppet för en stöt. Since the enemy often beats your blade when in the long guard it is expected. When the cut comes, lower the blade just enough to avoid being hit and thrust.

Krumphau mot hugg

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Om man står i dåren och motståndaren hugger uppifrån så flyttar man lämpligen på sig så han missar. Då har vi svärdet ledigt och kan t.ex. göra ett krumphau. Vi snurrar svärdet i en halvcirkel och hugger med baksidan nedåt på motståndarens armar. If one stands in the Fool and the adversary cuts from above it is a good idea to move so the cut misses. That leaves the sword free and it is possible to do for instance a krumphau ("bent cut"). Turning the sword in a small half circle and cutting with the back edge downwards on the opponents arms.

Halvsvärdsgarder

bild ur manual bild ur manual bild ur manual bild ur manual

Bilder ur Fiore de Liberi och Talhoffer.

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Diverse halvsvärdsgarder. Håll inte i de vassa delarna, håll på flatsidan. Various half swording guards. Don't hold the sharp edges, the flat of the blade is better.

Halvsvärd mot hugg

bild ur manual bild ur manual bild ur manual

Bild ur Vadi, Fiore de Liberi och Goliath.

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Hugg uppifrån. Kliv åt sidan så hugget missar. Gå snett framåt, så att avståndet blir kort. Byt till halvsvärd på vägen in. Kör spetsen genom halsen på motståndaren. Cut from above. Step aside to avoid being hit. Change to half sword while moving. Run the point through the throat of the opponent.

Halvsvärd mot hugg, v2

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Förloppet börjar som ovan, men motståndaren pressar emot med sitt svärd (gömmer sig bakom det) så stöten går inte in. Antagligen kan man pressa in stöten ändå, eftersom man är väldigt stark i halvsvärd. Det är dock onödigt jobbigt. Byt istället sida och slå in hjaltet i tinningen på motståndaren. Däckar de inte direkt kan man låsa/kasta med svärdet också, som här. Start out as above, but the opponent pushes his sword against ours (hides behind his sword). Likely it is still possible to hit with the thrust, since we are strong when half swording. It is however an unnecessary exertion. Change to the other side and slam the hilt in the opponents temple. If he remains standing it is possible to trap/throw using the sword too, as seen here.

Dråpslag

bild ur manual

Bild från Talhoffer.

bild av teknik bild av teknik

Dråpslag kan vara bra mot folk med mycket rustning. Slår man en hammare i skallen på folk blir de lite vimsiga även om de har hjälm. Har de hjälm ser de inte heller speciellt lätt att man bytt fattning på svärdet. The murder stroke can be good against people with a lot of armour. If you hit a hammer on the head of someone they often get a bit dizzy even when wearing a helmet. If they have a helmet on they often don't see when you switch the grip of your blade.

Dråpslag, k.

bild ur manual bild ur manual

Bilder från Czynner

bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Försvar mot dråpslag kan ske genom att man kliver åt sidan och för säkerhets skull gömmer sig bakom sitt eget svärd. Sen kör man valfri ända av svärdet (nåja, den som pekar mot motståndaren, men det kan vara endera beroende på bl.a. åt vilken sida man klev undan) i ansiktet på motståndaren. Counter to above. Step to the side, and just to be sure hide behind the sword too. Run whichever end of the sword seems best (i.e. the closest one) through the face of the opponent.

Dråpslag, k.k.

bild av teknik bild av teknik bild av teknik bild av teknik

Gömmer sig motståndaren bakom sitt svärd för att undvika dråpslaget kan man rycka i sitt eget svärd. Håller motståndaren löst i svärdet avväpnas han, håller han hårt kommer hans ansikte farande mot ens knapp, så det är lämpligt att stoppa den i munnen på honom. (Hans kontring är t.ex. att släppa med en hand.) Samma teknik finns även med pålyxa. When an opponent hides behind his sword like this it is possible to quickly pull the sword towards you. If he has a weak grip he will be disarmed, if he has a strong grip (as here) he comes flying towards you, so just thrust the pommel in his face. (A simple counter for him is to release the blade with one hand and step back to a new guard.) The same technique also exists using the poleaxe.

Referenser

Referenserna går oftast inte till något ställe där hela manualen finns tillgänglig, men till ett ställe där det finns fler bilder (så man kan få en uppfattning om hur manualen ser ut) och ofta lite mer kringinformation också. Övriga länktips kan även skickas till Jonas så kanske de läggs upp här de med. These reference links usually don't point to a place where the whole manual is available, but to a place where there are more images and often some background information. Other links that might be useful can be sent to Jonas and might then end up here.

Vill man framföra synpunkter på innehållet eller komma med förslag på annat som bör vara med går det bra att maila till Jonas, men det är sällan någon som faktiskt gör det (tre personer, hittills).