Långsvärd
Diskussion
Är tolkningen knäpp? Fel? Inte tillräckligt alvisk?
Diskutera tolkningarna, kom med bättre förslag, tipsa om andra
manualer med samma tekniker; på forumet.
Grundläggande gard, taket
Bilder från Sutor, Talhoffer och Meyer.
Taket, se till att inte skymma sikten med armarna. Svärdet
hålls över huvudet eller bredvid huvudet. Höftbrett med
fötterna, båda fotsulorna i marken. Svärdet lutar 45 grader
bakåt och uppåt.
|
The Roof guard. Make sure not to block your view with your
arms. Sword over the head or beside it. Feet hip width apart,
both soles on the ground. The sword is 45 degrees upwards,
backwards.
|
Grundläggande gard, dåren
Bilder från Sutor, Meyer och Fiore de Liberi.
Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Armarna
avslappnade och svärdet hänger ned, rakt framåt.
|
The Fool. As above. Arms relaxed, sword pointing forward and down.
|
Grundläggande gard, plogen
Bild från Fiore de Liberi.
Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Armarna
avslappnade, svärdsknappen i höfthöjd, sikta på motståndarens
hals eller ansikte med spetsen.
|
The Plow. As above. Arms relaxed, hilt at belt level, aim
point at enemy's throat or face.
|
Grundläggande gard, svansen
Bilder från Talhoffer och Fiore de Liberi.
Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Svärdet
pekar bakåt. Armarna blir korsade på vänstersidan, så där håller
man inte svärdet bakåt utan rakt åt sidan.
|
The Tail. As above. Sword pointing backwards. To avoid
crossing your arms on the left side the sword is held to the
side instead there.
|
Grundläggande gard, oxen
Bilder från Sutor och Fiore de Liberi.
Höftbrett med fötterna, båda fotsulorna i marken. Sikta på
motståndarens hals eller ansikte med spetsen. Magen pekar framåt
(alltså inte åt sidan...). Ena armen horisontell, andra
vertikal. Peka alltså inte nedåt med båda armbågarna...
|
The Ox. As above. Aim point at opponent's face or
throat. The stomach should point forward (i.e. not to the
side). One arm vertical, one horizontal (i.e. both elbows should
not point down).
|
Enkelt hugg
Det starkaste hugget man kan utföra. Snett nedåt, från
t.ex. örat till armhålan eller skägget till knät. Använd
kroppen, inte armstyrka. Göm dig bakom ditt svärd (svärdet går
först).
|
A basic cut, the strongest cut. From upper right diagonally
down, for instance from ear to armpit or beard to knee. Use body
weight, not arm strength. Hide behind the sword (i.e. the sword
goes first).
|
Försvar med eget hugg
Om någon gör ett diagonalt hugg mot dig kan du försvara dig
med ett likadant hugg. Eftersom du startar senare så träffar din
egg hans bredsida och förhoppningsvis slår du bort hans svärd så
han är öppen för en stöt.
|
If someone performs a diagonal cut on you, you can defend
with the same cut. Since you start slightly later your blade
will hit the flat of his blade and hopefully push it away so he
is open for a thrust.
|
Binden, sen krumphau
Börjar som ovan med ett diagonalt hugg, försvar med ett
likadant hugg. Denna gång blev det inte lika bra utan vi hamnade
i binden (svärden i kontakt). Om han pressar emot (så vi inte
kan få in t.ex. stöten ovan), hugg med baksidan av svärdet i
hans andra tinning. Kräver att man använder kroppen för att få
någon kraft att tala om.
|
Starts as above with a diagonal cut, defended by the same
cut. This time the results are less brilliant and we end up in
binden (the swords are in contact). If he presses against your
sword (so as not to get the thrust above in his throat), cut
with the back edge on his other temple. Requires use of body to
achive any noticeable power.
|
Binden, sen brottas, v1
Bild från Goliath. Finns även beskriven i Ringeck (båda
bygger ju på Lichtenauer).
Vi försvarar oss mot diagonalt hugg med ett
likadant och
hamnar i binden. Vi gömmer oss sedan bakom svärdet och släpper
med höger hand samtidigt som vi går in på brottningsavstånd (dvs
kropp mot kropp). Väl där slår vi motståndaren i ansiktet med
högerhanden och kliver rakt igenom/över honom så han går i
marken. Se till att kliva fram med högerbenet bakom
motståndaren. När han ligger ned dödar vi honom, t.ex. med ett
hugg. (Man kan även sparka honom i huvudet för att lugna ner
honom lite.)
|
Again, diagonal cut to defend against a diagonal cut,
ending up in binden. Then hide behind your sword and release
your right hand while moving in to wrestling distance (i.e. body
to body contact). When there hit him in the face with your free
hand and move right through/over him so he falls. Make sure to
put your right leg behind the opponent. When he is down, kill
him, for instance with a cut. (It is also possible to kick him
in the head to calm him down a bit.)
|
Binden, sen brottas, v2
Bild från Goliath och Mair. Finns även beskriven i Ringeck
(båda Ringeck och Goliath
bygger ju på Lichtenauer).
Börjar som ovan, vi försvarar oss mot diagonalt hugg med ett
likadant och hamnar i binden. Vi gömmer oss sedan bakom svärdet
och släpper med höger hand samtidigt som vi går in på
brottningsavstånd (dvs kropp mot kropp). Denna gång sätter vi
armen bakom motståndaren och benet framför (tvärtom mot ovan
alltså). Vi kastar motståndaren över vårt ben (armen i
bältesnivå, inte uppe vid huvudet, det fungerar inte), med
kroppsrörelse, inte armstyrka. När han ligger ned dödar vi
honom, t.ex. med ett hugg.
|
Start as above. Hide behind the sword and free your right
hand while moving in to wrestle. This time the arm goes behind
and the feet in front (contrary to above). Throw him over your
leg (arm in belt level, not up by the head, which doesn't work)
using body weight (not arm strength). When he is on the ground,
kill him.
|
Binden, sen brottas, v3
Bild från Goliath. Finns även beskriven i Ringeck (båda
bygger ju på Lichtenauer).
Återigen som ovan. Denna gång släpper vi med vänster hand
istället för höger. Fortfarande benet (vänster nu) framför
motståndaren, armen bakom (i bälteshöjd), kasta över benet. Tänk
"ungefär judokast". Sparka eller hugg på dem som ligger ned.
|
Again, start as above. This time release the left hand
while moving in. As before, the arm goes behind and the leg
(left this time) in front. Again, arm at belt level when
throwing over the leg (think "aha, judo"). Kick or cut people
when they are down.
|
Binden, sen brottas, v4
Bild från Goliath och Fiore de Liberi. Finns även beskriven i Ringeck (både Ringeck och Goliath bygger ju på Lichtenauer).
Av symmetriskäl kan man misstänka att det finns en fjärde
variant på ovanstående. Det gör det naturligtvis också. Återigen
som ovan, släpp med vänster arm. Gör en posta longa.
Är motståndaren besvärligt lång går det bra att sträcka armen
under hans armar istället för framför halsen. Glöm för all del
inte att ta död på liggande motståndare (annars reser de sig och
besvärar en igen).
|
By symmetry one would suspect there to be a fourth
variation. Of course one would then be right. Again, as above
release the left hand while moving in. Do a posta longa.
If the opponent is annoyingly tall it is possible to put your
arm below his arms instead of at his throat. By all means don't
forget to kill opponents when the are down (or the tend to get
up and attack you again).
|
Binden, sen brottas, v5
Istället för att vräka omkull folk och stampa på dem kan man
knäcka deras armbågar. De är inte så bra med svärdet efter
det. Om man börjar som ovan och släpper med vänster hand kan man
låsa motståndarens högerarm mellan det egna hjaltet och höger
underarm. Vänsterarm är nu ledig och kan användas för att slå av
motståndarens armbåge. Detta är samma teknik som "Utsidan, armbågsbryt" bland de
obeväpnade teknikerna.
|
Instead of throwing people around and kicking them in the
head one can always snap their elbows. Normally they will not be
quite as good with a sword after that. If we start as above and
release the left hand we can lock the opponents right hand in
place using our lower right arm and the hilt of our sword. The
left hand is now free and can be used to break the elbow. This
is the same technique as "Utsidan, armbågsbryt"
from the unarmed techniques.
|
Binden, sen brottas, v6
Ska man bryta armbågen som ovan måste motståndaren ha hyfsat
raka armar. Har han inte det kan man göra denna variant istället
(som däremot fungerar dåligt mot raka armar). Stick ned
vänsterarmen mellan motståndarens armar och ta tag i din egen
högerarm. Vrid dig på stället åt vänster, så går motståndaren i
backen. Då kan man ju som vanligt sparka eller hugga honom.
|
If we want to break the elbow as above the opponent's arms
must be quite straight. If they are not this variation can be
performed instead (which doesn't work very well against straight
arms). Put your left arm between his arms (from above) and grab
your own right arm. Twist your hips to the left and he will
fall. As usual, we can now kick him in the head or whatnot.
|
Lång gard mot taket
Står man i den långa garden (till vänster) är det
irriterande för motståndaren. Här hugger motståndaren två snabba
hugg, båda diagonalt från höger ned till vänster. Det första
slår bort svärd och det andra huvudet.
|
If one stands in the Long guard (on the left) it often
irritates the opponent. Here he cuts two quick diagonal cuts
(both from the upper right). The first one removes the annoying
point so he doesn't skewer himself on the blade and the second
removes the annoying head of the enemy.
|
Lång gard mot taket, k.
Eftersom motståndaren ofta slår mot svärdet när man står i
långa garden är man ju beredd på detta. Då kan man sänka svärdet
lite så att hugget som kommer precis missar svärdet. Sen är det
öppet för en stöt.
|
Since the enemy often beats your blade when in the long
guard it is expected. When the cut comes, lower the blade just
enough to avoid being hit and thrust.
|
Krumphau mot hugg
Om man står i dåren och motståndaren hugger uppifrån så
flyttar man lämpligen på sig så han missar. Då har vi svärdet
ledigt och kan t.ex. göra ett krumphau. Vi snurrar svärdet i en
halvcirkel och hugger med baksidan nedåt på motståndarens
armar.
|
If one stands in the Fool and the adversary cuts from above
it is a good idea to move so the cut misses. That leaves the
sword free and it is possible to do for instance a krumphau
("bent cut"). Turning the sword in a small half circle and
cutting with the back edge downwards on the opponents arms.
|
Halvsvärdsgarder
Bilder ur Fiore de Liberi och Talhoffer.
Diverse halvsvärdsgarder. Håll inte i de vassa delarna, håll
på flatsidan.
|
Various half swording guards. Don't hold the sharp edges,
the flat of the blade is better.
|
Halvsvärd mot hugg
Bild ur Vadi, Fiore de Liberi och Goliath.
Hugg uppifrån. Kliv åt sidan så hugget missar. Gå snett
framåt, så att avståndet blir kort. Byt till halvsvärd på vägen
in. Kör spetsen genom halsen på motståndaren.
|
Cut from above. Step aside to avoid being hit. Change to
half sword while moving. Run the point through the throat of the
opponent.
|
Halvsvärd mot hugg, v2
Förloppet börjar som ovan, men motståndaren pressar emot med
sitt svärd (gömmer sig bakom det) så stöten går inte
in. Antagligen kan man pressa in stöten ändå, eftersom man är
väldigt stark i halvsvärd. Det är dock onödigt jobbigt. Byt
istället sida och slå in hjaltet i tinningen på
motståndaren. Däckar de inte direkt kan man låsa/kasta med
svärdet också, som här.
|
Start out as above, but the opponent pushes his sword
against ours (hides behind his sword). Likely it is still
possible to hit with the thrust, since we are strong when half
swording. It is however an unnecessary exertion. Change to the
other side and slam the hilt in the opponents temple. If he
remains standing it is possible to trap/throw using the sword
too, as seen here.
|
Dråpslag
Bild från Talhoffer.
Dråpslag kan vara bra mot folk med mycket rustning. Slår man
en hammare i skallen på folk blir de lite vimsiga även om de har
hjälm. Har de hjälm ser de inte heller speciellt lätt att man
bytt fattning på svärdet.
|
The murder stroke can be good against people with a lot of
armour. If you hit a hammer on the head of someone they often
get a bit dizzy even when wearing a helmet. If they have a
helmet on they often don't see when you switch the grip of your
blade.
|
Dråpslag, k.
Bilder från Czynner
Försvar mot dråpslag kan ske genom att man kliver åt sidan
och för säkerhets skull gömmer sig bakom sitt eget svärd. Sen
kör man valfri ända av svärdet (nåja, den som pekar mot
motståndaren, men det kan vara endera beroende på bl.a. åt
vilken sida man klev undan) i ansiktet på motståndaren.
|
Counter to above. Step to the side, and just to be sure
hide behind the sword too. Run whichever end of the sword seems
best (i.e. the closest one) through the face of the opponent.
|
Dråpslag, k.k.
Gömmer sig motståndaren bakom sitt svärd för att undvika
dråpslaget kan man rycka i sitt eget svärd. Håller motståndaren
löst i svärdet avväpnas han, håller han hårt kommer hans ansikte
farande mot ens knapp, så det är lämpligt att stoppa den i munnen
på honom. (Hans kontring är t.ex. att släppa med en hand.) Samma
teknik finns även med pålyxa.
|
When an opponent hides behind his sword like this it is
possible to quickly pull the sword towards you. If he has a weak
grip he will be disarmed, if he has a strong grip (as here) he
comes flying towards you, so just thrust the pommel in his
face. (A simple counter for him is to release the blade with one
hand and step back to a new guard.) The same technique also
exists using the poleaxe.
|
Referenser
Referenserna går oftast inte till något ställe där hela
manualen finns tillgänglig, men till ett ställe där det finns
fler bilder (så man kan få en uppfattning om hur manualen ser
ut) och ofta lite mer kringinformation också. Övriga länktips
kan även skickas till Jonas
så kanske de läggs upp här de med.
|
These reference links usually don't point to a place where
the whole manual is available, but to a place where there are
more images and often some background information. Other links
that might be useful can be sent to Jonas
and might then end up here.
|
- "Flos
Duellatorium", Fiore de Liberi, Italien 1410.
- Sigmund Ringeck
. Tyskland, tidigt 1400-tal.
- Hans
Talhoffer, Tyskland, finns i flera upplagor, 1463,
1464, 1467 och innehållet är ungefär detsamma i alla.
- "Liber de
Arte Gladitoria Dimicandi", Filippo Vadi. Italien, 1480-talet.
- Goliath,
Tyskland, tidigt 1500-tal.
- Hans Czynner. Tyskland, 1538.
- Paulus
Hector Mair. Tyskland 1540.
- Joachim
Meyer, Tyskland 1570.
- "Neu Künstliches Fechtbuch"
(obs, länken är till en enorm (3,6 meg) pdf-fil),
Jakob Sutor. Tyskland 1612. Samma manual som Joachim Meyer men med roligare byxor.
Vill man framföra synpunkter på innehållet eller komma med
förslag på annat som bör vara med går det bra att maila till
Jonas, men det är sällan någon
som faktiskt gör det (tre personer, hittills).