Kursanalys för Programmeringsteknik för I1, Läsåret 2004-2005
Författare:
Erik Fransén,
Nada
Upp till kurssidan VT05.
Nedan följer en kursanalys av kursen Programmeringsteknik för I1.
I texten refereras till en enkät gjord med ACE i WWW.
Kursdata
Kurs | 2D1310 Programmeringsteknik för I (4p)
|
---|
Examination | Lab1 G/U (1p), Lab2 G/U (1p),
Lab3 E/D/C/B/A alt 3/4/5(2p)
|
---|
Kursen genomförd | Period 2 2004 - 3 2005
|
---|
Föreläsningar | 20 h (+6) (13 st
+3 "repetition")
|
---|
Övningar | 12 h (8 st)
|
---|
Lab (schemalagt) | 28 h
|
---|
Kurslitteratur | Franzén, "Java från grunden" eller Lewis and Loftus "Java Software Solutions", upplaga 2
|
---|
Antal studenter | 124
|
---|
Antal övningsgrupper | 4
|
---|
Klara med LAB1 050421 |
79% (72%K, 81%M)
|
---|
Klara med LAB2 050421 |
79% (72%K, 81%M)
|
---|
Klara med LAB3 050421 |
68% (72%K, 66%M)
|
---|
Prestationsgrad 050421 |
73% (72%K, 74%M)
|
---|
Examinationsgrad 050421 |
68% (72%K, 66%M)
|
---|
Kursansvarig | Erik Fransén
|
---|
Övningsassistenter |
Johanna Eriksson,
Christopher Johansson,
Samuel Andersson,
Johannes Hjorth
|
---|
Sammanfattning
Årets studenter utgjordes av I1.
Många studenter har uppskattat att få lära sig ett modernt programmspråk. Trots att
89% av eleverna hade ingen eller liten erfarenhet av programmering
upplevde de kursen som "medelsvår" eller "ganska svår".
Resultaten på labbar (moment LAB1) och prov (LAB2) är något sämre
jämfört med förra året (87%). Vad gäller J-uppgiften (moment LAB3) är
resultatet för årets studenter samma (68%). Därigenom blir resultaten
sämre jämfört med förra året för prestationsgrad 73% (78%) men samma
för examinationsgrad 68% (68%). Kvinnor har något sämre resultat på
provet (LAB2) än män. Möjlighen har alltså kvinnor drabbats något mer
av de ojämnheter som funnits i det kryssfrågebaserade provsystemets
bedömningar. Samtidigt kan tilläggas att ovanligt många studenter i år
gav det ordinarie provet låg prioritet (bara 85% närvarande). Mer om
provet följer nedan under reflexioner.
Mål
Enligt studiehandboken är kursens mål att ge
- datorvana
- färdighet att skriva välstrukturerade program
- kännedom om grundläggande datatekniska begrepp
- träning att lösa konstruktionstekniska problem
- övning i såväl självständigt arbete som arbete i liten grupp
för att studenterna ska
- se datorer och programmering som naturliga verktyg i ingenjörsarbetet
- se likheter mellan programvarukonstruktion och annat konstruktionstekniskt arbete
- kunna utföra viss programmering.
Kursen är uppbyggd kring ett antal programmeringsuppgifter. De sex mindre laborationerna
i kursens första period genomförs i grupper om två studenter och tränar olika
grundläggande programmeringsmoment.
Den laboration som ligger i kursens andra period - J-uppgiften -
utförs individuellt och låter studenten lösa ett större
problem från grunden. Avsikten är dels att befästa språkkunskaperna men också
att öva planeringsarbete, programkonstruktion och problemlösning.
Provet ligger mitt i
kursen och kan ses som ett diagnostiskt prov. Efter provet ges tre
repeterande föreläsningar för att ge de studenter som missade provet en
chans att komplettera sina kunskaper.
Kursen ger den intresserade en gedigen grund att stå på inför vidare
programmeringsstudier, antingen i rent datalogiska kurser eller inom
områden där programmering och datateknik tillämpas.
Förändringar inför denna kursomgång
- Labbarna var även i år frivilliga, men redovisning av lab 2-6 gav
bonus på provet. En mycket stor del av studenterna, 86% hade full
bonus. Detta var väldigt positivt. Vi fortsatte med det nya labhäftet där uppgifterna var formulerde på max en A4-sida och där det laggts tilll både teori- och praktikfrågor. Detta fungerade mycket bra och vi tror att det mindre omfångsrika häftet gjort att studenten blivit mer aktiv i sin inlärning.
- Eftersom labredovisningar under övningstid inte fungerat tillfredsställande återgick vi till att ha redovisningar i labsal. Den största fördelen är att studenterna får direkt återkoppling på sin kod på varje lab.
- Även i år avslutades de första 6 veckorna med varsitt frivilligt diagnostiskt prov.
Dessa hade som avsikt att ge löpande kunskapskontroll/självinsikt
samt övning inför provet. Många använde sig av dessa prov och 66% tyckte
de var mycket bra/bra. Vi kommer att fortsätta med dessa.
- Tentan ersattes förra året av ett prov som innehöll kryssfrågor. Kursen hade ordinarie provet på papper då det datoriserade systemet ännu inte var tillräckligt stabilt. Efterföljande omprov har varit antingen datorbaserade eller pappersprov. Mer om provet följer under reflexioner nedan.
- Den nya typen av J-uppgift med inbyggt skelettprogram användes även i år. Detta kunde endast ge betyg 3. Det visade sig vara mycket populärt, 71% av de som valt denna tyckte det var Mycket bra/Bra.
- Regeln att man max kan få betyg 3 om man inte har redovisat sin J-uppgift inom kursens tid har visat sig ge upphov till några få fall av missnöje. Likaledes har regeln att plussning endast kan ske inom ett år från kursstart gett upphov till några fall av missnöje. Inför årets kursmöte kommer vi att diskutera dessa regler. Reglerna har införts som ett försök att motverka att studenter dröjer med redovisningen av moment och tillslut hamnar i en jobbig situation då de glömt mycket de en gång kunnat.
Undervisning
54% Tycker att föreläsningarna var mycket bra/bra/acceptabelt.
Vissa tycker att
tempot var för högt, andra att det var för lågt. Detta återspeglar
troligtvis den allt större spridningen i förkunskaper, 46% hade
aldrig programmerat och 10% hade programmerat ganska mycket/mycket.
Närvaron vid salsövningarna har varit relativt hög och assistenterna får
väldigt bra betyg (70% mycket bra/bra). Grupperna var liksom tidigare nivågrupperade vilket är uppskattat.
Labbhandledarna fick mycket bra omdöme, 74% bra/ganska bra.
Kursens hemsida fick mycket bra omdöme, 74% anger mycket bra/bra.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen består av kursbunt (inklusive kompendiet
Javaintroduktion), föreläsningsanteckningar och boken "Java från
grunden" alternativt "Java Software Solutions". Av de 81% som använde
häftet Javaintroduktion tycker 68% bra/ganska bra. Många tycker att den
svenska boken är dålig (13% mindre bra/dålig). Några tycker att kursbok inte behövs eftersom det blå häftet tillsammans med föreläsningsanteckningarna är så bra.
Studenternas arbetsbelastning
Vi frågar studenterna hur mycket tid de lägger ner på labbar och
J-uppgifter. Av deras svar att döma lägger de flesta inte ner mer tid än som
är rimligt för en 4-poängskurs.
Provet
Resultatet var ganska bra, 79%, något sämre än förra året. 46%
tycker att provet speglar kursinnehållet mycket bra/bra Lägger man till de som tycker det var Hyfsat blir siffran 75%. Sämre resultat och mindre upplevd korrespondens mellan prov och kursinnehåll verkar stämma överens.
Förkunskaper
Trots att 89% av eleverna hade ingen eller liten erfarenhet av
programmering upplevde de kursen som "medelsvår" eller "ganska svår".
Verkligt kursinnehåll
Vi har i stort sett hållit oss till
detaljschemat för kursen.
Reflexion över årets kurs
Det något sämre totalresultatet i
år hör samman med sämre resultat på provet (LAB2) eftersom resultatet
på J-uppgiften (LAB3) var oförändrat. Rättningen av provfrågorna har
varit "strängare" än förra året. Det sämre resultatet på provet kan
bero på följande faktorer: Studenterna har upplevt att vissa frågor på
omproven inte har behandlats tillräckligt i kursen. De har också
upplevt att vissa frågor har varit oklart formulerade, eller att
svarsalternativen varit oklara. Rättningen har varit så att alla
alternativ på en fråga måste vara rätt besvarade för att ge poäng på
frågan. Det leder till att en oklarhet på en fråga som i övrigt är
rätt besvarad inte ger poäng. Min egen uppfattnign är att
rättningsmodellen inte passar i ett prov som bara skall ge G eller
U. Mitt förslag är att acceptera 1 fel av 5 alternativ på en fråga för
att eventuella oklarheter inte skall inverka, och fram för allt för
att medelmåttig kunskap (där alltså kunskapsluckor finns) ändå ska ge
rätt utslag vad G eller U gäller. Årets kursledarmöte med de 5
kursledarna kommer att behandla dessa frågor. Samtidigt kan tilläggas
att ovanligt många studenter i år gav det ordinarie provet låg
prioritet (bara 85% närvarande).
Planerade förändringar och funderingar
- Erik Fransén byter 2D1310-kurs med Vahid Mosavat pga ändrad schemaläggning.
- Labbredovisning i labsal har fungerat bra och vi fortsätter med det.
- Vi fortsätter att rekommendera det populära Javahäftet som kursbok.
- J-uppgifterna har fungerat bra och vi fortsätter med de som de är.
- Provmodellen måste förändras på något sätt. Kursledarmötet i slutet av per 4 får ge svar på hur det skall bli bra.
Upp till kurssidan VT04.
Sidansvarig: <erikf@nada.kth.se>
Senast ändrad 21 april 2005
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>