Kursanalys för 2D1352 Algoritmer (datastrukturer) och komplexitet, våren 2007KursvarianterKursomgången är en samläsning mellan två kurser:
Kursdata per 16 juni 2007Tid: period 3-period 4 läsåret 2006/2007 dvs januari-maj 2007Poängantal KTH: 6 (varav 2 på labb, 2 på mästarprov, 2 på tenta) Poängantal SU: 5 (varav 1 på labb, 2 på mästarprov, 2 på tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 4, omtenta i augusti Föreläsningar: 44 timmar. Övningar: 24 timmar. Kursledare och föreläsare: Viggo Kann Övningsassistenter: Stefan Nilsson (lektor), Mattias de Zalensky (doktorand i datalogi), Marcus Dicander (D-teknolog). Antal registrerade elever, KTH: 113 varav 106 från D, 3 från F, 3 fristående kurs och en doktorand. Antal registrerade elever, SU: 4. Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 75% Prestationsgrad totalt KTH: 92% Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 59% (67 godkända av 113 registrerade) Prestationsgrad SU: 75% Examinationsgrad SU: 75% (3 godkända av 4 registrerade)
STATISTIK efter ordinarietentan (inklusive äldre elever) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 109, 2: 94, 3: 107, 4: 22 Hela labbkursen: 93 st MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 115 1 x U 58 x 3 40 x 4 16 x 5 3,6 mas2 108 11 x U 48 x 3 20 x 4 29 x 5 3,8 tenta 120 21 x U 42 x 3 57 x 4 3,6 munta 32 4 x U 3 x VG 7 x 4 18 x 5 49 var behöriga att gå upp på muntan, varav 20 inte var garanterade betyg 4 redan (12 av dessa anmälda och 10 lyckades). 34 anmälde sig till muntan, men 2 kom inte. 28 klarade muntan, men en fick ett lägre betyg (4) än han satsat på. SLUTBETYG (KTH) 42 x 3 (52%) 20 x 4 (25%) 18 x 5 (22%) medelbetyg: 3,7 SLUTBETYG (SU) 0 x G (0%) 3 x VG (100%) medelbetyg: VG LärandemålEfter kursen ska studenten kunna
Förändringar inför denna kursomgångI och med Bologniseringen av högskolan utformade jag lärandemål och målrelaterade betygskriterier för kursen. För att kunna ge målrelaterade betyg var jag tvungen att modifiera examinationen. Jag hade Biggs (Biggs: Teaching for Quality Learning at University, 1999) princip om constructive alignment som vägledning, det vill säga att lärandemål, undervisning och examination bör hänga ihop, vara samstämmiga och underlätta meningsfullt lärande.Jag formulerade betygskriterier för varje lärandemål, sammanlagt åtta stycken. För varje mål har jag angett hur det examineras. Tre av målen är inte graderade, det vill säga alla kriterierna är lika. Det var naturligt att göra så på grund av dessa måls natur och hur de examineras (med datorlabbar eller teoritenta). Varje mästarprov bestod av tre uppgifter av olika svårighetsgrad. En rätt löst uppgift gav 3 på momentet, två gav 4 och tre gav 5. Uppgifternas svårighetsgrad motsvarade betygskriterierna för relevanta mål. Eftersom mästarproven redovisas muntligt kunde eleven korrigera mindre fel och ofullständigheter i den inlämnade skriftliga lösningen under redovisningen. Teoritentan utfördes i storsal och följdes omedelbart av genomgång av lösningarna och rättningsmallen. Varje tentand fick sedan rätta en (anonym) kamrats tenta. Jag snabbgranskade elevrättningarna konstaterade att dom i stort sett helt och hållet var korrekt utförda. Jag kunde rapportera in resultatet på tentadagens kväll. När jag införde betygskriterier ersatte jag problemtentan med en munta för högre betyg. Jag ville gå ifrån den kompensatoriska examinationen (Ekecrantz: Målrelaterade betyg, 2007), och då såg jag ingen möjlighet att behålla problemtentan. På muntan begärde tentanden att få frågor på en viss betygsnivå och fick då visa att han behärskade det som krävs för det betyget för alla mål som han tidigare inte examinerats på på den nivån. En exjobbare (Emma Enström) började i april att som sitt exjobb utforma en ny laboration på komplexitet. Det har nämligen saknats en labb som introducerar NP-fullständighetsreduktioner på ett enkelt och tydligt sätt. Den resulterande labben blev klar till sista föreläsningen och delades ut som en frivillig fjärde labb i kursen. 22 elever valde att göra och redovisa labben. Dessutom gjorde 5 elever labben som ommästarprov 2. I labben ska man implementera en komplexitetsreduktion mellan ett av två känt NP-fullständiga problem och ett givet nytt problem. Reduktionen ska sedan testas av Kattis. Emma har skrivit utvärderingsfrågor på labben dels i den ordinarie kursutvärderingen och dels i en särskild utvärdering för dom som gjorde labben. Resultaten av utvärderingarna har lett till att Emma förbättrat labben, så att den till nästa år kan användas som ordinarie labb. Se vidare Emmas exjobbsrapport som kommer att presenteras i september 2007. Sammanfattning av ändringarna inför denna kursomgång
SammanfattningPrestationsgrad och examinationsgrad ökade jämfört med förra året, liksom medelbetyget. Särskilt har antalet femmor ökat. Den nya målrelaterade examinationen bör göra det enklare att plugga för att få det betyg man vill ha. Det verkar ha fungerat väl.I stort sett alla frågor i utvärderingen har årets elever svarat "mycket bra" eller "bra" till ungefär 10 procentenheters högre grad än förra årets elever. Jag tolkar det som att kursens nya upplägg fungerat väl. En komplexitetslabb utvecklades och provades i år. Den kommer att bli obligatorisk i KTH-kursen nästa år. Faktiskt innehåll i kursenKursen följde det planerade innehållet, sånär som att föreläsningen om effektiv kodning inte innehöll avlusningsteknik.Elevernas synpunkterJag gjorde en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades av 66 elever, varav 4 SU-studenter, 55 D-teknologer och 7 andra, vilket är 58% av antalet registrerade kursdeltagare, ungefär som förra året.Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer. KursinnehållKursen ansågs vara ganska svår (50%) eller mycket svår (8%) av något mer än hälften, medan en tredjedel tyckte den var medelsvår. År 2006 var det tre fjärdedelar ansåg kursen vara svår. En klar minskning i år alltså, även om kursen fortfarande anses svår av många.79% fick i början av kursen klart för sig vad kursens mål var, jämfört med 69% förra året. 92% tyckte kursen var intressant (jämfört med 82% 2006). Kurslitteratur83% har använt den nya kursboken. Den har fått bättre betyg än tidigare års kursböcker, men avsaknaden av index kritiseras av många, med rätta. Det är något jag ska åtgärda till nästa år.
Föreläsningsanteckningarna (cirka 140 sidor), med kopior på alla stordiabilder som visades samt alla övningsuppgifter med lösningar, ansågs vara mycket bra eller bra av 80% (mot 70% förra året). Föreläsningsanteckningarna delades ut i två buntar i förväg.
UndervisningenKursen är upplagd så att den som vill läsa in den själv ska kunna göra det. Trots detta gick 58% (mot 43% förra året) på i stort sett alla föreläsningarna. 5% gick nästan inte på några föreläsningar. Pedagogiskt sett ansågs föreläsningarna mycket bra eller bra av 81% medan 3% ansåg dom vara mindre bra eller dåliga.
ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, mästarprov och tenta ansågs mycket bra (42%) eller bra (36%) av nästan alla. Något färre tyckte att betygsättning med betygskriterier var bra, men oavsett detta så är det krav på målrelaterad betygsättning i framtiden.56% var positiva till kamraträttning av teoritentan och bara 17% var negativa. Det är uppseendeväckande gott omdöme med tanke på att tentaformen skiljer sig dramatiskt från vanliga tentor på KTH.
Jag har valt att på försök inte ha kompensatorisk betygsättning i kursen, och jag är mycket nöjd med resultatet. Med den nya betygsättningen har flera presterat bättre på kursen än förra året, och jag har intrycket att var och en som fått ett betyg verkligen har förtjänat det. Tidigare år har man med bonuspoäng och tur på tentan kunnat få ett högre betyg än motiverat. KomplexitetslabbenDen frivilliga labb 4 som delades ut i slutet av kursen gjordes av 22 personer och fick gott betyg av dom flesta. Många ansåg att labben borde ingå i labbkursen nästa år. Den ska i så fall ligga i början av komplexitetsavsnittet av kursen så att den ger en bra övning inför mästarprov 2.KattisI labb 2 och labb 3 användes för andra gången det automatiska programtestningssystemet Kattis. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 80% (mot 51% förra året). Endast 3% ansåg det vara dåligt.
Feedback på mästarproven65% tyckte att lärarens feedback vid muntliga redovisningarna av mästarproven var mycket bra eller bra (55% förra året). Bara 13% ansåg att feedbacken var mindre bra eller dålig.
Glädje av kursinnehållet80% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinnehållet i framtiden (74% förra året). 3% tror sig inte ha nytta av mer än någon enstaka del av kurse. Detta visar att kursen är och uppfattas som central för utbildningen, vilket är glädjande.Förslag till förbättringar och allmänna kommentarerSpeciellt övningarna bör förbättras. Inte bara(eller inte alls) gå igenom de uppgifter som finns i övningshäftet då det ändå finns så utförliga svar där. Förslag är ju att övningsledaren först pratar lite allmänt om övningens ämne sen delar ut uppgifter som man ensam eller i grupp får klura på ett par minuter och sen går övningsledaren igenom uppgiften.Om flera elever vill ha ett sånt upplägg så är det inga problem att ha en sån grupp. Redan nu är det möjligt för eleverna att påverka upplägget, men det är kanske svårt att i början veta hur man bäst vill arbeta med övningarna. Kanske ska assistenterna få olika bestämda upplägg i början av kursen och sedan anpassa sig efter elevernas vilja.
Jag tror avsnittet om oavgörbarhet måste struktureras lite bättre och få ett par slides till. I alla fall jag tyckte att det var lite svårt att förstå. Någonting som jag också saknar i de flesta kurser är ett *stort* utbud av räkneexempel med svar. Personligen behöver jag göra jättemycket exempel för att jag ska få rutin på problemlösningen. Ofta kommer förståelsen fortare om man får se lite olika synvinklar på samma problem. Man kanske också skulle dedikera en av övningsassistentera helt åt räknestuga. Det känns sällan bekvämt att ställa frågor på raster under föreläsningar och övningar.
En välstrukturerad kurs som kändes rolig att plugga till. På fråga två skrev jag att jag upplevde kursen som medel i svårighetsgrad. Svårighetsgraden är hög men med bra pedagogik så upplevs den som lättare. Kursen är intressant och känns viktig. I början var jag lite tveksam, men under kursens gång har ämnet blivit mer och mer intressant. Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik för D2 som för andra året gick över både period 3 och 4. Det har fungerat ganska bra.Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK. Planerade förändringar
Upp till kursomgången våren 2007.
|