Kursanalys för DD1352 Algoritmer (datastrukturer) och komplexitet, våren 2008KursvarianterKursomgången var en samläsning mellan två kurser:
Kursdata per 16 juni 2008Tid: period 3-period 4 läsåret 2007/2008 dvs januari-maj 2008Högskolepoängantal KTH: 9 (varav 3 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Poängantal SU: 7,5 (varav 1,5 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 4, omtenta i augusti Föreläsningar: 44 timmar. Övningar: 24 timmar. Kursledare och föreläsare: Viggo Kann Övningsassistenter: Andreas Lundblad (doktorand i datalogi), Marcus Dicander och Leo Giertz (D-teknologer). Antal registrerade elever, KTH: 149 varav 132 från D, 7 från F, 5 från IT, 1 från CL, 1 från I, 1 från Media, 1 magisterstudent, 1 fristående kurs. Antal registrerade elever, SU: 3. Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 72% Prestationsgrad totalt KTH: 85% Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 56% (83 godkända av 149 registrerade) Prestationsgrad SU: 83% Examinationsgrad SU: 67% (2 godkända av 3 registrerade)
STATISTIK efter ordinarietentan (inklusive äldre elever) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 127, 2: 106, 3: 130, 4: 126 Hela labbkursen: 103 st MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 141 26 x F 56 x E 12 x D 21 x C 10 x B 16 x A 1,8 mas2 139 7 x F 66 x E 3 x D 35 x C 3 x B 25 x A 2,1 tenta 124 6 x F 26 x E 32 x D 73 x C - - 2,3 x-labb4 18 - - - - 2 x B 16 x A 4,9 munta 29 7 x - - - 8 x C 11 x B 3 x A 3,8 54 var behöriga att gå upp på muntan, varav 27 inte var garanterade betyg C eller bättre redan. 29 gick upp på muntan. 22 elever klarade den, men 4 med lägre betyg än dom anmält sig för. SLUTBETYG (KTH) 60 x E 4 x D 15 x C 8 x B 16 x A medelbetyg: 2,2 SLUTBETYG (SU) 0 x G 2 x VG medelbetyg: VG LärandemålEfter kursen ska studenten kunna
Förändringar inför denna kursomgångAlla förändringar som planerades i föregående års kursanalys genomfördes:
SammanfattningPrestationsgrad och examinationsgrad var marginellt lägre än förra året, men fortfarande höga. Den målrelaterade examinationen i betygskalan A-F har fungerat väl. Men eftersom alla lärandemål måste vara uppfyllda för slutbetygsnivån så blir betygsfördelningen förskjuten mot lägre betyg. Medelbetyget var ungefär som förra året, men andelen elever som fick högsta betyget var aningen mindre i år.Den nya komplexitetslabben fungerade mycket väl och var en god hjälp inför mästarprov 2. Största kritiken i kursenkäten drabbade priset på kursboken. Nästa år kommer därför samma bok att användas som i Indakursen, och bara ett mindre supplement behöver köpas till för ADK. Faktiskt innehåll i kursenKursen följde det planerade innehållet.Elevernas synpunkterJag la upp en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades av 62 elever, varav 2 SU-studenter, 55 D-teknologer och 5 andra, vilket är 58% av antalet registrerade kursdeltagare, ungefär som förra året.Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer. KursinnehållKursen ansågs vara ganska svår (46%) eller mycket svår (16%) av lite mer än hälften, medan en resten tyckte den var medelsvår. Det var dubbelt så många som förra året som ansåg att kursen var mycket svår. Å andra sidan var det betydligt fler år 2006 som ansåg kursen vara svår.75% fick i början av kursen klart för sig vad kursens mål var, jämfört med 79% förra året. 81% tyckte kursen var intressant (jämfört med 91% 2007 och 82% 2006). Kurslitteratur60% har använt kursboken, som var samma som förra året. Av dessa tyckte en tredjedel att boken är mindre bra eller dålig. Den har dock fått bättre betyg än tidigare kursböcker.
Föreläsningsanteckningarna (cirka 140 sidor), med kopior på alla stordiabilder som visades samt alla övningsuppgifter med lösningar, ansågs vara mycket bra eller bra av 80% (samma som förra året). Föreläsningsanteckningarna ingick i kursbunten som såldes vid kursstart.
UndervisningenKursen är upplagd så att den som vill läsa in den själv ska kunna göra det. Trots detta gick hälften på i stort sett alla föreläsningarna. 8% gick nästan inte på några föreläsningar. Pedagogiskt sett ansågs föreläsningarna mycket bra eller bra av 60% (81% förra året) medan 9% ansåg dom vara mindre bra eller dåliga.
På övningarna går det bättre att anpassa undervisningen eftersom grupperna är svårighetsgraderade. Detta, tillsammans med ambitiösa och duktiga assistenter gör att övningarna överlag får goda omdömen. ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, mästarprov och tenta ansågs mycket bra (37%) eller bra (43%) av nästan alla. Drygt hälften tyckte att betygsättning med betygskriterier var bra, men oavsett detta så är det krav på målrelaterad betygsättning numera. Att det fanns flera sätt att redovisa att man uppnått lärandemålens betygskriterier ansåg tre fjärdedelar var bra eller mycket bra.75% var positiva till kamraträttning av teoritentan och bara 2% var negativa. Det är bättre omdöme än förra året, och uppseendeväckande gott med tanke på att tentaformen skiljer sig dramatiskt från vanliga tentor på KTH.
Jag valde förra året att inte ha kompensatorisk betygsättning i kursen. Jag tycker att det är mycket tilltalande, men det gör att snittbetyget blir lägre och att betygsfördelningen förändras från en normalfördelning till en nästan likformig fördelning. Det ska inte kräva mycket mer arbete att lösa uppgifterna för betyg A och C på mästarproven än E-uppgifterna. Däremot kräver dom svårare uppgifterna mer problemlösningsförmåga. KomplexitetslabbenDen nya labb 4 infördes för att ge bättre förståelse för NP-reduktioner. Fyra av fem elever ansåg att labben också gjorde det. Bara 5% ansåg att labben var för arbetskrävande. Jag tror att labb 4 var en förklaring till att resultatet på andra mästarprovet blev bättre än på det första.KattisDet automatiska programtestningssystemet Kattis används för tredje året i kursen. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 65% (mot 80% förra året). Endast 5% ansåg det vara dåligt.
Feedback på mästarprovenDe flesta tyckte att lärarens feedback vid muntliga redovisningarna av mästarproven var mycket bra eller bra. Bara 14% ansåg att feedbacken var mindre bra eller dålig.
Särbehandling och genusIngen som svarade på enkäten ansåg sig ha utsatts för någon särbehandling. Dom flesta hade inte funderat över kursens genusperspektiv eller tyckte ens att det var något som hade med kursen att göra. Några tyckte att det hade varit bra med en kvinnlig övningsassistent. Det håller jag med om, men det är svårt att rekrytera det.Glädje av kursinnehållet74% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinnehållet i framtiden (80% förra året). 5% tror sig inte ha nytta av mer än någon enstaka del av kursen. Detta visar att kursen är och uppfattas som central för utbildningen, vilket är glädjande.Förslag till förbättringar och allmänna kommentarerSamma litteratur som i indan. Du och snilsson borde prata er samman och välja samma bok, vilken av dem har jag ingen synpunkt på, även om jag nog föredrog den vi hade i indan lite mer, men den täckte inte heller lika mycket. Att ni borde använda samma bok har jag två skäl till.1) Det blir billigare för studenterna 2) Varje bok man läser har en viss inkörningstid innan man lär sig förstå pedagogiken och hur man ska sålla när man läser, dessutom är det lättare att hitta i en bok man läst innan. Detta gör att med samma bok skulle antagligen fler studenter nyttja boken, nu är det ju många som inte ens köpt den som du säkert ser i statistiken. Jag håller med, så nästa år kommer Indakursens bok att användas tillsammans med ett supplement med dom delar som inte täcks av Indaboken.
Bättre förklaring av hur man får de olika betygen, vilka möjligheter och så vidare. Kanske flytta / lägg till ett par extra labbtillfällen till så att det finns lite mer tid för att slutföra extralabbar och sådant, blev väldigt stressigt på slutet, speciellt för de som gärna redovisar en labb för att få lite bättre betyg än att göra teoretiska problemuppgifter som i mästarproven.
Tycker det är roligt med problemuppgifter så lägg in några fler problem i kattis som man kanske kan få några extra bonuspoäng för. Att lösa problem med programmering tycker jag är det bästa sättet att lära sig algoritmer.
Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik för D2 som lästes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter för inlämningar och redovisningar har samordnats med alla övriga kurser som D2 läser på våren.Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK. Planerade förändringar
|