Kursanalys för DD1352 Algoritmer (datastrukturer) och komplexitet, våren 2009KursvarianterKursomgången var en samläsning mellan två kurser:
Kursdata per 12 juni 2009Tid: period 3-period 4 läsåret 2008/2009 dvs januari-maj 2009Högskolepoängantal KTH: 9 (varav 3 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Poängantal SU: 7,5 (varav 1,5 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 4, omtenta i augusti Föreläsningar: 44 timmar. Övningar: 24 timmar. Kursledare och föreläsare: Viggo Kann Övningsassistenter: Torbjörn Granlund (doktorand i datalogi), Marcus Dicander och Leo Giertz (D-teknologer). Antal registrerade elever, KTH: 124 varav 120 från D, 3 från F, 1 fristående kurs. Antal registrerade elever, SU: 3. Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 75% (jfr 72% år 2008) Prestationsgrad totalt KTH: 85% Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 60% (74 stycken; jfr 56% år 2008) Prestationsgrad SU: 87% Examinationsgrad SU: 67% (2 godkända av 3 aktiva)
STATISTIK efter ordinarietentan (inklusive äldre elever) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 127, 2: 114, 3: 130, 4: 129 Hela labbkursen: 111 st (jfr 103 st år 2008) MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 131 21 x F 48 x E 7 x D 23 x C 6 x B 26 x A 2,1 mas2 121 9 x F 54 x E 2 x D 18 x C 6 x B 32 x A 2,3 tenta 123 24 x F 33 x E 30 x D 36 x C - - 1,6 x-labb4 18 - - - - 4 x B 36 x A 4,9 munta 26 9 x - - - 1 x C 4 x B 12 x A 3,0 35 elever var behöriga att gå upp på muntan och hade inte redan betyg A. 26 anmälde sig till muntan. 17 klarade den, 6 missade, 3 dök inte upp. SLUTBETYG 37 x E 5 x D 8 x C 6 x B 28 x A medelbetyg: 2,8 (jfr 2,2 år 2008) LärandemålEfter kursen ska studenten kunna
Förändringar inför denna kursomgångTre av fyra förändringar som planerades i föregående års kursanalys genomfördes:
I övrigt har kursen fungerat på samma sätt som förra året, med betygsgraderade mästarprov, teoritenta och munta för högre betyg. SammanfattningPrestationsgrad och examinationsgrad för förstagångsregistrerade var båda 4 procentenheter högre än förra året. Den målrelaterade examinationen i betygskalan A-F har fungerat väl. Men eftersom alla lärandemål måste vara uppfyllda för slutbetygsnivån så blir betygsfördelningen förskjuten mot betygen E och A. Medelbetyget var nästan C, betydligt högre än förra året, mest på grund av att många fler valde att göra extralabben till labb 4 och därigenom fick betyg A.Största förändringen till nästa år blir att föreläsningarna görs om till entimmespass, blir mer koncentrerade och använder datorsimuleringar. Dessutom ska alla uppgiftslydelser gås igenom och nya testfall som är tillgängliga för alla genereras till labbarna. Faktiskt innehåll i kursenKursen följde det planerade innehållet.Elevernas synpunkterJag la upp en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades av 62 elever, varav en SU-student, 60 D-teknologer och en annan, vilket är ungefär hälften av antalet registrerade kursdeltagare.Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer. KursinnehållKursen ansågs vara ganska svår (52%) eller mycket svår (11%) av lite mer än hälften, medan 8% tyckte den var lätt och resten medelsvår. Det var en tredjedel färre än förra året som ansåg att kursen var mycket svår.71% fick i början av kursen klart för sig vad kursens mål var, jämfört med 75% förra året. 88% tyckte kursen var intressant (jämfört med 81% 2008 och 91% 2007). KurslitteraturIndakursens kursbok kan användas i ADK tillsammans med ett supplement som årets elever fick köpa för 120 kronor. Nästa års elever har redan fått köpa supplementet samtidigt som Indakursboken. Drygt hälften har använt huvudkursboken. Av dessa tyckte en tredjedel att boken är mindre bra eller dålig, samma betyg som förra årets kursbok.Föreläsningsanteckningarna (cirka 140 sidor), med kopior på alla stordiabilder som visades samt alla övningsuppgifter med lösningar, ansågs vara mycket bra eller bra av 74% (ungefär samma som förra året). Föreläsningsanteckningarna ingick i kursbunten som såldes vid kursstart.
UndervisningenKursen är upplagd så att den som vill läsa in den själv ska kunna göra det. Trots detta gick nästan hälften på i stort sett alla föreläsningarna. 15% gick nästan inte på några föreläsningar. Pedagogiskt sett ansågs föreläsningarna mycket bra eller bra av 52% (60% förra året och 81% för två år sen) medan 10% ansåg dom vara mindre bra eller dåliga.
55% av eleverna gick på minst 60% av övningarna, något mindre än förra året. Grupperna var någorlunda jämnstora. 75% tyckte att övningarna pedagogiskt sett var mycket bra eller bra, en ökning från förra årets 69%.
ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, mästarprov och tenta ansågs mycket bra (48%!) eller bra (21%) av nästan alla. Drygt hälften tyckte att betygsättning med betygskriterier var bra, men oavsett detta så är det krav på målrelaterad betygsättning numera. Att det fanns flera sätt att redovisa att man uppnått lärandemålens betygskriterier ansåg tre fjärdedelar var bra eller mycket bra.69% var positiva till kamraträttning av teoritentan och bara en person negativ. Det är uppseendeväckande gott omdöme med tanke på att tentaformen skiljer sig dramatiskt från vanliga tentor på KTH.
Jag har efter noga övervägande valt att ha icke-kompensatorisk betygsättning i kursen, alltså att inte ge slutbetyg efter snittet utan efter det lägsta delmomentbetyget. Jag förstår att flera har uppfattat det som dåligt, och därför har jag undersökt hur många elever som har fått ett flera steg lägre betyg på grund av att ett av delmomenten är lägre än övriga. Detta har bara skett i 8 fall (i sex fall har ett betyg dragit ner från A till C och i två fall har ett betyg dragit ner från C till E). Inte i något fall har ett delbetyg dragit ner slutbetyget tre eller fyra steg. Alla fall där ett delbetyg drar ner slutbetyget två snäpp eller mer uppfyller automatiskt villkoret som krävs för att en elev ska få gå upp på muntan. Det finns därför i alla såna fall en extra chans att höja det låga delbetyget. Det tycks alltså som att betygsättningen har sporrat elever att göra bra ifrån sig i alla delar av kursen. Dessutom ger ett icke-kompensatoriskt betyg en garanti för elevens (minimi)kunskaper inom alla betygsatta moment. KomplexitetslabbenDen nya labb 4 infördes för att ge bättre förståelse för NP-reduktioner. Mer än fyra av fem elever ansåg att labben också gjorde det. Bara 5% ansåg att labben var för arbetskrävande. Komplexitetslabbens inverkan studeras i en just färdigställd artikel av doktoranden Emma Enström.KattisDet automatiska programtestningssystemet Kattis används för fjärde året i kursen. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 71% (mot 65% förra året). Endast 5% ansåg det vara mindre bra. Trenden är att eleverna uppskattar Kattis mer nu än tidigare.
Feedback på mästarprovenDe flesta tyckte att lärarens feedback vid muntliga redovisningarna av mästarproven var mycket bra eller bra. Bara 16% ansåg att feedbacken var mindre bra eller dålig.
På övningen närmast efter varje mästarprov gås mästarprovet igenom och den som har frågor om det kan fråga assistenten då. Uppgiftsmärkning med betygskriterier istället för svårighet har fungerat bra. Uppgiftsformuleringarna råkade ut för ovanligt många problem i år. Jag visar alltid uppgifterna för assarna i förväg, men det är ofta precis innan dom ska offentliggöras. Jag ska försöka ge dom mer tid för att hinna läsa och ge respons på formuleringarna nästa år. TeoritentanPå ordinarietentan fanns en uppgift som var formulerad med dubbel negation, vilket gjorde att flera studenter hade svårt att förstå den.
Särbehandling och genusIngen som svarade på enkäten ansåg sig ha utsatts för någon särbehandling. Dom flesta hade inte funderat över kursens genusperspektiv eller tyckte ens att det var något som hade med kursen att göra. Några tyckte att det vore bra med kvinnliga lärare och assar och fler tjejer bland teknologerna. Jag ska försöka rekrytera några fler kvinnliga handledare till nästa år (i år var det en).Glädje av kursinnehållet82% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinnehållet i framtiden (74% förra året). En enda person tror sig inte ha nytta av kursen alls, och övriga av en liten del av kursen. Detta visar att kursen är och uppfattas som central för utbildningen, vilket är glädjande.Förslag till förbättringar och allmänna kommentarerAtt låta slutbetyget vara det lägsta delbetyget kan vara väldigt missledande. T.ex. låta D, D, D bli ett bättre betyg än A, A, E. Någon avrunding borde göras. Utöver det tycker jag kursen har varit jättebra och intressant!Som jag skrivit ovan så får ingen A-A-E, så det är inget problem. Betygssammanvägningen behöver inte vara likadan i alla kurser, bara det framgår ordentligt av kurswebbsidan vilken sammanvägningsmetod som används.
1. Skippa tentan och inför kontrollskrivningar av varje moment (algo/datastrukt/komplex) som fyller samma funktion som tentan (dvs kollar att eleverna har lärt sig teorin).
Fler probabilistiska algoritmer
Roligaste kursen hittills. Inte så svår som alla säger. Kattis pwns. Har gjort mig till en bättre programerare med mer förståelse. Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik för D2 som lästes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter för inlämningar och redovisningar har samordnats med alla övriga kurser som D2 läser på våren.Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK. Planerade förändringar
|