Kursanalys för DD1352 Algoritmer datastrukturer och komplexitet, hösten 2011Kursen är obligatorisk för D3.Kursdata per 8 februari 2012Tid: period 1-period 2 läsåret 2011/2012 dvs september 2011-januari 2012Högskolepoängantal KTH: 9 (varav 3 på labb, 3 på mästarprov, 3 på tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 2 Föreläsningar: 34 timmar. Övningar: 24 timmar. Kursledare och föreläsare: Viggo Kann Övningsassistenter: Torbjörn Granlund (doktorand i datalogi), Marcus Dicander och Adam Renberg (D-teknologer). Antal registrerade teknologer: 143 varav 123 från D, 2 från IT, 4 från CL, 1 från Media, 7 från F och 6 datahögskoleingenjörer. Dessutom en doktorand. Prestationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 77% (jfr 72% år 2010) Prestationsgrad totalt KTH: 90% (86% år 2010) Examinationsgrad förstagångsregistrerade KTH: 63% (90 stycken; jfr 53% år 2010)
STATISTIK efter ordinarietentan (alla i Rapp) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 137, 2: 132, 3: 120, 4: 123 Hela labbkursen: 114 st (jfr 119 st år 2010) MÄSTARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsfördelning Medelbetyg mas1 131 8 x F 33 x E 22 x D 22 x C 29 x B 17 x A 2,6 (1,9 2010) mas2 126 13 x F 45 x E 10 x D 11 x C 7 x B 40 x A 2,6 (2,0 2010) tenta 129 14 x F 20 x E 26 x D 69 x C - - 2,2 (1,6 2010) x-labb4 38 - - - - 9 x B 29 x A 4,8 (4,9 2010) munta 44 - - - 7 x C 11 x B 17 x A 3,4 (3,9 2010) SLUTBETYG 32 x E 7 x D 11 x C 15 x B 25 x A medelbetyg: 2,9 (jfr 2,1 år 2010, 2,8 år 2009 och 2,2 år 2008) LärandemålEfter kursen ska studenten kunna
Förändringar inför denna kursomgångFörändringarna som planerades i föregående års kursanalys har genomförts:
SammanfattningKursen fungerar mycket bra. Betygsfördelningen är nu mycket jämnare och betygsmedlet har höjts med nästan ett helt steg sedan föregående år och ligger nu på C. Det beror troligen delvis på att kursen går en termin senare i utbildningen och delvis på dom insatser som gjorts för att förbättra kursen, framför allt vad gäller komplexitetsdelen.Faktiskt innehåll i kursenKursen följde det planerade innehållet.Elevernas synpunkterD-teknologen Dorothea Andersson var kursansvarig student. Den 22 november 2011 hölls ett kursnämndsmöte, se separat protokoll.Jag la upp en kursutvärdering på webben efter teoritentan men före muntan. Den besvarades bara av 51 elever, vilket kanske beror på att jag gjorde flera andra utvärderingar i kursen inom mitt forskningsprojekt. Här följer en sammanfattning av enkätsvaren med mina kommentarer. KursinnehållKursen ansågs vara ganska svår (57%) eller mycket svår (12%) av lite mer än hälften, medan 6% tyckte den var lätt och resten medelsvår. Det är samma andel som förra året som ansåg att kursen var svår.6% tyckte inte att dom i början av kursen fick klart för sig vad kursens mål var, samma som förra året. 95% tyckte kursen var intressant (jämfört med 80% 2010, 88% 2009 och 81% 2008). KurslitteraturBara drygt hälften har använt kursboken, men två tredjedelar av dessa tycker att den är bra. Flera kommenterar att man kan klara sig långt med undervisningen, anteckningarna och Wikipedia. Det är sant för vissa personer men långt ifrån alla.Föreläsningsanteckningarna på webben (cirka 140 sidor), med alla stordiabilder som visades samt alla övningsuppgifter med lösningar, ansågs vara mycket bra eller bra av 80%, vilket är mycket fler än förra året (45%) och i samma storleksordning som året dessförinnan (74%). Anteckningarna var i stort sett samma - enda väsentliga skillnaden var att dom 2010 bara fanns elektroniskt, medan dom 2011 erbjöds på papper till dom som ville. Uppenbarligen är det många som önskar materialet samlat på papper, medan andra är mycket nöjda med att bara ha det på webben. Jag kommer att fortsätta på detta sätt.
UndervisningenKursen är upplagd så att den som vill läsa in den själv ska kunna göra det. Trots detta gick 63% (förra året 46%) på i stort sett alla föreläsningarna. 14% gick nästan inte på några föreläsningar. Pedagogiskt sett ansågs föreläsningarna mycket bra eller bra av 94% (59% förra året) och bara en elev ansåg att dom var mindre bra eller dåliga (23% förra året).76% föredrar entimmesföreläsningar i kursen (65% förra året) och 12% föredrar tvåtimmarsföreläsningar (18% förra året).
Jag tycker att entimmesföreläsningar är mycket mer stimulerande än tvåtimmarsföreläsningar och jag ser betydligt färre sovande elever i föreläsningssalen. 71% av eleverna gick på minst 60% av övningarna, mot 67% förra året. Grupperna var någorlunda jämnstora. 78% tyckte att övningarna pedagogiskt sett var mycket bra eller bra, en liten ökning från förra årets 64%.
ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, mästarprov och tenta ansågs mycket bra eller bra av nästan alla (83%). Majoriteten (70%) tyckte att betygsättning med betygskriterier var bra och att det var bra att det fanns flera sätt att redovisa att man uppnått lärandemålens betygskriterier.I stort sett alla (94%) tyckte att kamraträttning av teoritentan var bra eller åtminstone acceptabelt. Även lärarens återkoppling vid redovisningarna av mästarproven ansågs bra eller acceptabel av nästan alla (90%).
Kamraträttningen fungerade mycket bra, och min uppfattning är att det var en mycket nyttig upplevelse för eleverna att få insikt i hur rättning med rättningsmall fungerar. Min granskning av svaren efteråt visade att kamraträttaren nästan alltid satt rätt betyg och att dom fall där det var fel rättat var lätta att upptäcka. Komplexitetsdelen av kursenSe separat artikel.KattisDet automatiska programtestningssystemet Kattis används för femte året i kursen. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 76% (mot 83% förra året och 71% året innan). Ingen ansåg systemet vara mindre bra eller dåligt.
Särbehandling och genusBara en ansåg sig ha blivit utsatt för särbehandling, och den personen gav kommentaren: Som dyslektiker upplever jag att tempot på kursen är mycket högt. Speciellt de korta redovisningstiderna för mästarproven kändes svåra att hantera, jag hinner helt enkelt inte med att tänka i sådana situationer..Jag kan förstå detta. Dyslektiker som ger sig tillkänna före redovisningen får extra tid.
En annan kommentar var:
Dom flesta hade inte funderat över kursens genusperspektiv eller tyckte
ens att det var något som hade med kursen att göra.
Nästa gång kursen går hoppas jag kunna ha en eller två kvinnor som övningsassistenter. Glädje av kursinnehållet88% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinnehållet i framtiden (67% förra året). Detta visar att kursen är och uppfattas som central för utbildningen, och att jag lyckats med att motivera även komplexitetsdelen av kursen, vilket är glädjande.Förslag till förbättringar och allmänna kommentarerBra kurs, riktigt bra innehåll, värdefull inför framtiden. Rolig! Äntligen algoritmer och programmering på en lite högre nivå.Fantastiskt intressant kurs med en oerhört engagerad föreläsare och duktiga övningsassistenter. Detta är helt klart den roligaste och bäst genomförda kursen hittills på KTH! För svår kurs och dålig info inför mästarproven,man vet ej vart man ska hitta all information inför mästarproven och ej tydliga formuleringar på labbar och mästarprov! För svårt att få ett E i kursen! Rolig kurs som känns central i programmet, materialet är typiskt sådant som får oss D-teknologer att stå ut över mängden självlärda källarprogrammerare. Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik för D3 som lästes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter för inlämningar och redovisningar har samordnats med alla övriga kurser som D3 läser på hösten.Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Problemlösning och programmering under press) är planerade att passa ihop med ADK. Planerade förändringar
|