Tid: period 1-period 2 läsåret 2010/2011 dvs september-december 2010.
Poängantal: 6 hp ( 1,5 hp för var och ett av de två mästarproven och 3 hp för
tentan).
Tenta: ordinarietenta efter period 2.
Föreläsningar: 30 timmar.
Övningar: 18 timmar.
Kursledare och föreläsare: Johan Karlander (universitetslektor).
Övningsassisten: Musard Balliu (doktorand)
Kurslitteratur:
Kleinberg, Tardos; Algorithm Design, Pearson
Addison-Wesley.
Totalt 40 studenter har gjort något aktivt under kursen (lämnat in hemtal och/eller tenterat).
Avklarade moment efter ordinarietentan och första omtentan:
33 studenter har klarat alla momenten. Det ger en examinationsgrad på 82%.
Kursens mål är att
· ge grundlig förmåga att utveckla algoritmer och analysera dem med avseende på korrekthet och effektivitet,
·ge orientering om komplexitetsteori
för att eleverna ska
·kunna konstruera datorprogram som effektivt utnyttjar datorresurser,
· inse att det finns problem som är orealistiskt resurskrävande eller inte alls går att lösa med dator.
Innehållet i kursen är i stort oförändrat från förra året förutom att en kort presentation av kvantalgoritmer utgick. Detta år har kursen gått på engelska.
Betygen är kopplade till tydligt formulerade delmål. Det är i stort sett samma som används på DD1352.
Faktiskt innehåll i kursen överensstämde med planeringen .
Omfattande dokumentation av kursen finns också tillgänglig på kursomgångens hemsida.
Förkunskapskrav är Inda eller Tilda. Dessa kurser har lite olika innehåll - Tilda innehåller mer algoritmer och datastrukturer - men det fåtal elever som läst Tilda verkar inte haft någon större fördel jämfört med dem som läst Inda.
Fortsättningskurserna (Avancerade algoritmer, Parallella beräkningar och Komplexitetsteori) passar ihop relativt väl med innehållet i min kurs.
Innehållet överensstämmer rätt väl med DD1352. I denna kurs tar vi dock inte upp särskilt mycket om datastrukturer. I gengäld tar vi upp lite mer avancerade delar av komplexitetsteori. Denna kurs avser att vara lite mer avancerad än DD1352.
Kursenkäten ger en övervägande positiv bild av kursen med några kritiska synpunkter rörande detaljer.
Det förefaller som om studenternas förkunskaper har varit lite varierande vilket möjligen har påverkat resultatet. Det har också varit ett önskemål från studenterna att det skall ges fler exempel.
För närvarande finns inte några större planer på större förändringar. Dock skall vi försöka lägga in fler exempel och tillämpningar i materialet.
Sidansvarig: mailto:johank@nada.kth.se
Senast ändrad 12 juni 2010
Tekniskt stöd: mailto:webmaster@nada.kth.se