Kursanalys för Kryptografins grunder, DD2449, våren 2009
Kursdata
Tid: period 3 läsåret 2008/09 dvs jan-april 2009.
Poängantal: 6 hp
Examination: 2 inlämningsuppgifter och en presentation.
Föreläsningar: 30 timmar.
Kursledare och föreläsare: Johan Håstad, samt
en gästföreläsningar av Mats Näslund, Ericsson.
Assistent: Douglas Wikström som hjälpte
till vid redovisningen av hemtal.
Antal elever som gjort res checkin på kursen: 54 varav
43 lämnade in någon inlämningsuppgift.
Kurslitteratur:
"Stinson: Cryptography: Theory and practice, Chapman & Hall",
På KTH: 32 godkända varav 9 betyg A, 2 betyg B, 8 betyg C, 9 betyg D
samt 4 betyg E, en elev har fortfarande möjlighet att komplettera.
Forskastuderande: två G.
Examinationsgrad av elever som lämnat in någon uppgift i kursen:
79%.
Mål
Kursens mål är att
- ge en orientering om modern kryptografi
för att eleverna ska
- kunna konstruera och utvärdera krypografiska primitiv och protokoll.
Förändringar inför denna kursomgång
Innehållet i kursen diskuteras på första föreläsningen men inga
väsentliga förändringar genomfördes. Som senaste två åren
hade tredje inlämningsuppgiften ersatts av
en presentation som i år var fokuserad på den
pågående SHA-3 tävlingen. Det var även i år fallet
att föreläsningarna gavs på engelska.
En nyhet i examinationen var att vi tagit bort uppdelningen
i P(roblem) och T(eori) poäng på hemuppgifterna. Detta fick
som väntat till följd att problemtalen löstes i större
utsträckning (precis som förut). Jag tror det var en
bra förändring.
Sammanfattning
Kursen flöt hyggligt bra i mina ögon bra. De flesta
eleverna har jobbat
hårt på inlämningsuppgifterna. Föreläsningarna har givits i traditionell
form med krittavla och någon enstaka overhead-bild.
Medelbetyget var högre en förra året vilket som jag ser det
berodde på att vi återgick till traditionell examination.
Hemtalen har redovisats skriftligt och sedan diskuterats
med Johan eller Douglas. Jag tycker
det är en trevlig examinationsform som passar bra på
kursen. Vi minskade tiden från 20 till 15 minuter per
elev. Det fungerade hyggligt även om det var lite
stressigt.
Det framgår av kursenkäten och
dessutom befästs av informella diskussioner
har kursen, precis som året innan,
uppfattats som ganska svår och krävt en hel del
arbete.
Faktiskt innehåll i kursen
Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade.
Examinationen som utgjordes av hemuppgifter (uppgift1 uppgift2) samt att en
presentation av en SHA-3 kandidat skulle hållas.
Elevernas synpunkter
Enkät (18 svar) gjordes med ACE med följande
resultat.
Jag uppfattar att eleverna är tämligen nöjda även
om det finns en del mindre positiva synpukter.
Vissa av dessa diskuteras nedan.
Undervisningen
Föreläsningarna har varit
välbesökta och ganska uppskattade
(50% mycket bra och 17% bra). Kommentarer jag måste
ta åt mig är en elev som tycker jag kan vara förolämpande
mot studenterna och en annan som säger att jag
skojat med folks engelska när de frågat. Det är
inte min avsikt att uppfattas på det sättet och
jag måste förbättra mig i detta hänseende.
Gästföreläsningen fick gott betyg och verkar vara
ett uppskattat inslag på kursen
Hemtalen
Hemtalen var tillbaka på gammalt format utan tvång
att göra teorital. Det verkar ha resulterat i nöjdare
elever även om ett par elever efterlyser mer teori
på kursen och i synnerhet på hemtalen. Jag är dock tveksam om det
är den allmänna meningen.
Presentationerna
Elevernas åsikter om bytet av tredje uppgiften mot
en presentation är positivt (9 "bra", 1 "dåligt",
8 "neutrala"). Jag tror också att det är ett
bra tillskott. Det ger både utblick och tränar
på ett viktigt moment i utbildningen.
I år var presentationerna väldigt styrda i och med
att det gällde att presentera en SHA-3 kandidat.
Detta verkar ha uppfattats som en kul och
aktuellt ämne. Tävlingen lär väl fortgå
(med färre kandidater) nästa år och det kan
vara intressant att studera den även nästa
år.
Kvalitén på presentationerna var bättre i år
än förra året. Vad det berodde på är i
mina ögon oklart men det är i alla fall
kul att se.
Betygsättingen
Betygen sattes med hjälp poäng på hemtal
och presentation (se detaljer på
kurs-pm).
Högre betyg kräver kanske inte explicit djupare förståelse
men det är näst intill omöjligt att nå höga betyg utan
riktig förståelse. Detta följer av blandningen av svåra
och enkla tal på hemuppgifterna. Jag tycker systemet har
fungerat rimligt.
Kursens nivå
Eleverna anser att kursen är svår och att den kräver
en del arbete. Nivån stämmer relativt väl med min
målsättning för kursen.
Det var lite fler elever än förra året som tyckte att kursen
borde ge fler poäng. Det kan vara svårt att få gehör för
en åtgärd att öka antal poäng men jag ska ta upp frågan
med studierektor.
Kursboken
Stinsons bok verkar ha fungerat bra av de
som använde den. Jag tror att
den passar kursen bra och tänker behålla den.
Anpassning till andra kurser
Verkar ha fungerat rimligt.
Planerade förändringar
Göra ett försök att öka på kursen till 7.5 hp.
Sidansvarig: Johan <Håstad>
Senast ändrad 20 april 2009
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>