Nada

Kursanalys för Kryptografins grunder, DD2449, våren 2009

Kursdata

Tid: period 3 läsåret 2008/09 dvs jan-april 2009.
Poängantal: 6 hp
Examination: 2 inlämningsuppgifter och en presentation.
Föreläsningar: 30 timmar.

Kursledare och föreläsare: Johan Håstad, samt en gästföreläsningar av Mats Näslund, Ericsson.
Assistent: Douglas Wikström som hjälpte till vid redovisningen av hemtal.

Antal elever som gjort res checkin på kursen: 54 varav 43 lämnade in någon inlämningsuppgift.

Kurslitteratur:
"Stinson: Cryptography: Theory and practice, Chapman & Hall",


På KTH: 32 godkända varav 9 betyg A, 2 betyg B, 8 betyg C, 9 betyg D samt 4 betyg E, en elev har fortfarande möjlighet att komplettera.
Forskastuderande: två G.

Examinationsgrad av elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 79%.

Mål

Kursens mål är att för att eleverna ska

Förändringar inför denna kursomgång

Innehållet i kursen diskuteras på första föreläsningen men inga väsentliga förändringar genomfördes. Som senaste två åren hade tredje inlämningsuppgiften ersatts av en presentation som i år var fokuserad på den pågående SHA-3 tävlingen. Det var även i år fallet att föreläsningarna gavs på engelska.

En nyhet i examinationen var att vi tagit bort uppdelningen i P(roblem) och T(eori) poäng på hemuppgifterna. Detta fick som väntat till följd att problemtalen löstes i större utsträckning (precis som förut). Jag tror det var en bra förändring.

Sammanfattning

Kursen flöt hyggligt bra i mina ögon bra. De flesta eleverna har jobbat hårt på inlämningsuppgifterna. Föreläsningarna har givits i traditionell form med krittavla och någon enstaka overhead-bild.

Medelbetyget var högre en förra året vilket som jag ser det berodde på att vi återgick till traditionell examination.

Hemtalen har redovisats skriftligt och sedan diskuterats med Johan eller Douglas. Jag tycker det är en trevlig examinationsform som passar bra på kursen. Vi minskade tiden från 20 till 15 minuter per elev. Det fungerade hyggligt även om det var lite stressigt.

Det framgår av kursenkäten och dessutom befästs av informella diskussioner har kursen, precis som året innan, uppfattats som ganska svår och krävt en hel del arbete.

Faktiskt innehåll i kursen

Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade. Examinationen som utgjordes av hemuppgifter (uppgift1 uppgift2) samt att en presentation av en SHA-3 kandidat skulle hållas.

Elevernas synpunkter

Enkät (18 svar) gjordes med ACE med följande resultat.

Jag uppfattar att eleverna är tämligen nöjda även om det finns en del mindre positiva synpukter. Vissa av dessa diskuteras nedan.

Undervisningen

Föreläsningarna har varit välbesökta och ganska uppskattade (50% mycket bra och 17% bra). Kommentarer jag måste ta åt mig är en elev som tycker jag kan vara förolämpande mot studenterna och en annan som säger att jag skojat med folks engelska när de frågat. Det är inte min avsikt att uppfattas på det sättet och jag måste förbättra mig i detta hänseende.

Gästföreläsningen fick gott betyg och verkar vara ett uppskattat inslag på kursen

Hemtalen

Hemtalen var tillbaka på gammalt format utan tvång att göra teorital. Det verkar ha resulterat i nöjdare elever även om ett par elever efterlyser mer teori på kursen och i synnerhet på hemtalen. Jag är dock tveksam om det är den allmänna meningen.

Presentationerna

Elevernas åsikter om bytet av tredje uppgiften mot en presentation är positivt (9 "bra", 1 "dåligt", 8 "neutrala"). Jag tror också att det är ett bra tillskott. Det ger både utblick och tränar på ett viktigt moment i utbildningen.

I år var presentationerna väldigt styrda i och med att det gällde att presentera en SHA-3 kandidat. Detta verkar ha uppfattats som en kul och aktuellt ämne. Tävlingen lär väl fortgå (med färre kandidater) nästa år och det kan vara intressant att studera den även nästa år.

Kvalitén på presentationerna var bättre i år än förra året. Vad det berodde på är i mina ögon oklart men det är i alla fall kul att se.

Betygsättingen

Betygen sattes med hjälp poäng på hemtal och presentation (se detaljer på kurs-pm).

Högre betyg kräver kanske inte explicit djupare förståelse men det är näst intill omöjligt att nå höga betyg utan riktig förståelse. Detta följer av blandningen av svåra och enkla tal på hemuppgifterna. Jag tycker systemet har fungerat rimligt.

Kursens nivå

Eleverna anser att kursen är svår och att den kräver en del arbete. Nivån stämmer relativt väl med min målsättning för kursen.

Det var lite fler elever än förra året som tyckte att kursen borde ge fler poäng. Det kan vara svårt att få gehör för en åtgärd att öka antal poäng men jag ska ta upp frågan med studierektor.

Kursboken

Stinsons bok verkar ha fungerat bra av de som använde den. Jag tror att den passar kursen bra och tänker behålla den.

Anpassning till andra kurser

Verkar ha fungerat rimligt.

Planerade förändringar

Göra ett försök att öka på kursen till 7.5 hp.

Sidansvarig: Johan <Håstad>
Senast ändrad 20 april 2009
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>