bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programvarudesign, ekonomi och ledarskap, pel12

Kursens mål

Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i programvarudesign, ekonomi och ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. Kursen är en projektkurs och den är helt integrerad i kursen DH2655, Kooperativ IT-design. PEL-studenternas uppgift är att, utöver arbetet med programvarudesign tillsammans med KID-studenterna, självständigt analysera, värdera och föreslå lösningar på de frågor om ekonomi och ledarskap som det programvarukoncept de är med och utvecklar väcker. Frågorna ska belysas utifrån kunskaper inhämtade från kurslitteratur, från egna analyser och från det gemensamma programkonstruktionsarbetet.

Teknologerna ska systematiskt och metodologiskt presentera val av teori, metod samt hur resultatet från det empiriska arbetet relaterar till tillgänglig kunskap angående programvarudesign, ekonomi och ledarskap. Det praktiska projektarbetet ger god insikt i konkreta problem och utmaningar som blir synliga då frågorna om ledarskap och ekonomi integreras med människa-datorinteraktion från ett vidare perspektiv.

Kursens uppläggning och examination

Kursen inleds med en gemensam introduktion för KID & PEL deltagarna måndagen den 3 september, kl 10:00. Sedan genomför PEL-studenterna utöver sina egna moment KID-kursens alla delmoment tillsammans med KID-studenterna fram till och med redovisning av projektarbetet (se schema nedan och på KID-kursens kurswebb).

För PEL-deltagarna inleds metodövningsfasen med en presentation av E- och L-litteraturen och hur den kan användas i det kommande gemensamma, tvärvetenskapliga projektarbetet där PEL-deltagarna har det särskilda ansvaret för att E- och L-aspekter blir väl belysta. Vid litteraturgenomgången, där deltagarna får tillfälle att diskutera egna intressseinriktningar och tvärvetenskaplig metod, presenteras också en övningsuppgift som ska redovisas två veckor senare.

Därefter följer dels ett seminarium där övningsuppgiften redovisas individuellt, dels en kombinerad föreläsning och diskussionsseminarium, där resultaten från övningen kan diskuteras vidare med en av landets främsta experter på den metodik vi använder i kursen. Inläsnings-, föreläsnings- och övningsdelen av kursen avslutas med en projektkickoff där årets gemensamma projekttema presenteras av en framstående entreprenör. Temat kommer att vara förankrat i något eller några framgångsrika företag inom IKT-området vilket innebär att årets upplaga av PEL-kursen kommer att vara mera företaganknutet och att studenternas projekt kommer ha större chans att leda till kontakter på marknaden än i tidigare omgångar av kursen.

PEL-deltagarnas medverkan i de med KID gemensamma projektarbetena bygger på att varje grupp (så långt PEL-deltagandet räcker) har två PEL-deltagare som ansvarar för integrationen av projektets P-, E- och L-aspekter, både i själva arbetet och i rapport, prototyp och den muntliga redovisningen. Observera att betyget på PEL är P/F medan det för KID är A-F.

I början av projektfasen, som startar i och med projektkickoffen, ska varje grupp lämna in en projektplan. Här har PEL-deltagarna sin första chans att belysa sina aspekter. Den särskilda handledningen för PEL sker som grupphandledning och varje par PEL-deltagare uppmuntras att tillsammans föra en koncis loggbok (eget valt format) där arbetet med P-, E- och L-aspekterna belyses fortlöpande. För ytterliggare tips om litteratur och utformning av rapporten baserade på tidigare kursomgångar för PEL, se Tips och litteratur.

Handledare för E- och L-momenten

Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se (framförallt E och L)- begränsad resurs

Projektgruppmedlemmarna förväntas aktivt söka upp handledare vid behov. Handledning är c:a 10 timmar per grupp. Denna tid inkluderar läsning och bedömning av rapporten, även inför kursträffar. Kom därför väl förberedda till handledningstiderna! Ge helst handledaren frågor eller rapporter i god tid innan.

Schema för PEL och KID HT12 (obligatorisk närvaro)

Vecka 36, 2012 Kurs Kursomg Moment Lokal Lärare Anteckningar
  Mån 3 sep 10:00-12:00

Kooperativ IT-design, Programvarudesign - ekonomi - ledarskap (PEL & KID)

Gemensam introduktion Frl Q2 BT ÅW  
  Ons 5 sep 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl Q2 BT  
  Tor 6 sep 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl L1 BT  
 
Vecka 37, 2012
  Mån 10 sep 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B2 BT  
  Tis 11 sep 10:00-12:00 PEL Föreläsning om metod, litteratur & övningsuppgift Frl B22 ÅW  
  Ons 12 sep 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B2 BT  
  Tor 13 sep 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl E3 BT  
 
Vecka 38, 2012
  Mån 17 sep 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B3 BT  
  Ons 19 sep 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B3 BT  
 
Vecka 39, 2012
  Mån 24 sep 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B3 BT  
  Ons 26 sep 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B3 BT  
 
Vecka 40, 2012
  Mån 1 okt 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl B1 BT  
    Tis 2 okt 13:00-15:00 PEL Individuell redovisning av övningsuppgiften (flyttad fr 27/10) Sem L43 ÅW AH  
  Ons 3 okt 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl D3 BT  
  Tor 4 okt 10:00-12:00 PEL Föreläsning av Nils-Göran Olve med seminarium om övningens resultat Frl & Sem Torget pl 6 D-huset NGO ÅW  
 
Vecka 41, 2012
  Mån 8 okt 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl L1 BT  
  Ons 10 okt 10:00-12:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl L1 BT  
 
Vecka 43, 2012
  Ons 24 okt 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl E3 BT  
 
Vecka 44, 2012
  Tis 30 okt 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl D2 BT  
 
Vecka 45, 2012
  Ons 7 nov 10:00-12:00 PEL Avstämning av PEL-arbetet i projekten Sem Torget (D,pl6) ÅW AH  
 
Vecka 46, 2012
  Tis 13 nov 13:00-15:00 PEL & KID (se KID-schema) Frl L1 BT  
 
Vecka 49, 2012
  Tis 4 dec 15:00-19:00 PEL & KID Gemensam slutredovisning Redov TBA BT ÅW AH  

 

Kurslitteratur för E- och L-momenten

Följande litteratur är obligatorisk för PEL-deltagarna och ligger till grund för litteraturseminariet och handledningen under projektarbetet. För övrig litteratur som anknyter till metodövningarna inom KID, se KID-kursens kurswebb. För att ladda ner och läsa en del av artiklarna måste du antingen sitta på KTH alternativt logga in via KTH Biblioteket.

  • Olve, Nils-Göran, Carl-Johan Petri, Jan Roy, Sofie Roy (2003) Making Scorecards Actionable, Balancing Strategy and Control, John Wiley And Sons Ltd, 2003, sidorna 1-34, 101-148, stencil delas ut på introduktionsföreläsningen
  • Eppler, M.J. and Platts, K.W. 2009. Visual Strategizing, The Systematic Use of Visualization in the Strategic-Planning Process, Long Range Planning 42, 42-74. (Delas ut.)
  • Antunes, P. & Costa, C.J. (2003). From genre analysis to design of meetingware. In Proceedings of Group’03, November 9-12, 2003, Sanibel Island, Florida, USA. Ladda ned från: http://portal.acm.org/citation.cfm?id=958209 (2010-01-15)

Kursledning PEL

Kursledare : Åke Walldius, MDI-gruppen, aakew@csc.kth.se

Handledare: Anette Hallin, Indek, anette.hallin@indek.kth.se

 

Copyright © Sidansvarig: Åke Walldius <aakew@nada.kth.se>
Uppdaterad 2012-11-01